سه شنبه ۱۳ خرداد ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۰۶۸
Infor.htm
آيا مي دانيد كه ؟
001700.jpg
آيا مي دانيد كه علت از كار افتادن ديسك سخت چيست؟
خطاهايي كه كاربر در هنگام استفاده از رايانه انجام مي دهد مانند: حذف تصادفي فايلها، استفاده از بعضي دستورات و يا فرمت كردن ديسك سخت - حوادث طبيعي مانند افتادن، زمين لرزه، آتش سوزي - تخريب توسط ويروس- خرابكاري عمدي- ايرادات سخت افزاري- درست عمل نكردن سيستم- ايرادات نرم افزاري، كه در اين ميان خطاهاي كاربر آمار، بيشتري را در برداشته است.
آيا مي دانيد كه چگونه بايد از اطلاعات رايانه اي خود نگهداري كنيد؟
- تا آنجا كه ممكن است از برنامه هايي مانند SCANDISK ، FDISK و يا NDD و يا مشابه آنها استفاده نكنيد.
زيرا اين برنامه ها در صورتي كه بوت سكتور تغيير كند كليه داده ها را براساس اطلاعات غلط بوت سكتور مرتب مي كند و در نتيجه به هم ريختگي افزايش مي يابد.
- در صورتي كه اطلاعات خود را از دست داده ايد و يا سيستم تان نامرتب است از فرمت بندي و پارتيشن بندي مجدد شديداً  خودداري كنيد، زيرا احتمال بازگشت اطلاعاتتان را به صفر مي رساند.
- مانند بسياري از كاربران به نصب و حذف چندباره نرم افزارها نپردازيد و از اين كار پرهيز كنيد.
- برنامه ها و درايورهاي ناشناس و متفرقه را بر روي سيستم تان نصب نكنيد زيرا گاهي باعث تداخل و از كار افتادن بعضي برنامه ها و درايورهاي ديگر مي شوند.
- بهترين حالت و روش براي حفظ اطلاعات، گرفتن نسخه پشتيبان به صورت مستمر و دوره اي يعني روزانه- هفتگي و ماهانه مي باشد. اين كار در شركت ها و سازمانها ي وسيع كه داراي شبكه داخلي مي باشند بيشتر صورت مي گيرد.
- در زمان استفاده از اينترنت، سي دي را از داخل درايو سيستم خارج سازيد تا احياناً مانند بعضي كاربران توسط هكرها مورد حمله قرار نگيرد و يا سي دي اطلاعاتتان خرد نشود.
- اگر از جمله افرادي هستيد كه از اينترنت زياد استفاده مي  كنيد حتماً  دو نسخه پشتيباني از فايل ها و اطلاعاتتان تهيه كنيد و اطلاعات را از ديسك سخت پاك كنيد.
آيا مي دانيد كه چگونه مي توان حجم فايل تصويري را به حداقل رساند؟
پس از اين كه انواع كارهايي كه به ذهنتان خطور مي  كند را انجام داديد و در فتوشاپ حجم تصويرتان را به حداقل رسانيد روش آخري كه باقي مي ماند اين است كه در برنامه ACDC از گزينه Convert استفاده نماييد و تصوير را به JPEG تبديل نماييد اگر تصوير فرمت ديگري داشته باشد و يا حتي خود JPEG نيز باشد با حفظ كيفيت حجم آن را كم مي كند.
آيا مي دانيد چه نوع فرمت هاي صوتي و تصويري ويديويي را مي توان در فلش Load كرد؟
فايل صوتي هاي صوتي AU ذMP3 را از طريق Action Script و فايل هاي تصويري ويدئويي مانند Shock video  و Dat video را مي  توان به طور مستقيم در فلش Load  نمود.
آيا مي دانيد كه فشرده سازي فايلهاي صوتي به چه صورتي است؟
مسأله مهمي كه در توليدات فايلهاي صوتي بايد به توجه كرد فشرده سازي آنها مي باشد زيرا حجم فايل را با حفظ كيفيت، تا حد متوسط و كم پايين مي آورد. در اين حالت بخش هاي بلندتر سيگنال را كاهش مي دهند و همچنين بخش هاي هموارتر را تقويت مي كنند، تا ميزان بلندي صدا حاصل شود.

دوربين هاي ديجيتال
(قسمت پنجم)
001705.jpg
نورپردازي
هنگامي كه يك عكس ديجيتال را مي گيريد فقط به مقدار نور يا استفاده از فلاش و ابزار نور دهي دقت ننماييد. بلكه انتخاب يك تنظيم نورپردازي مناسب را نيز در نظر داشته باشيد. نورپردازي به مقاديري از نور گفته مي شود كه به دوربين مي رسد، بيشتر دوربين هاي ديجيتال داراي نورپردازهاي اتوماتيك هستند كه امكان تنظيم اتوماتيك نورپردازي را به شما مي دهند.
برقراري تعادل بين قسمتهاي سفيد و رنگي عكس
منابع نوري مختلف داراي دماي رنگي متفاوتي هستند. دماي هر رنگ به صورت كلوين اندازه گيري مي  گردد. نور خورشيد در نيمروز داراي دماي رنگي حدود ۵۵۰۰ درجه كلوين است كه به صورت k500 خلاصه نويسي مي شود كه نبايد با ۵۰۰ كيلو بايت اشتباه گردد.
به هر جهت دماي رنگ منبع رنگ،  روي چگونگي رنگهاي دريافت كننده يك دوربين ويدئويي، ديجيتالي يا معمولي از يك شيء در حال عكسبرداري تأثير مي گذارد.
نكته: اگر شما تصاوير خود را در نورپردازي توسط لامپهاي فلورسانت مي گيريد ممكن است متوجه يك سايه سبز رنگ در عكسهايتان شويد اين سايه ناشي از لامپهاي فلورسانت مي باشد.
فيلمبرداران ويدئويي براي جبران دماي رنگها از فيلترهاي مختلف و خاصي استفاده مي كنند، ولي دوربين هاي ديجيتال از يك روش شناخته شده براي ايجاد تعادل بين رنگ سفيد استفاده مي كنند. متعادل كردن رنگ سفيد به صورت ساده در دوربين ها مشخص گرديده و اشاره مي كند كه چه تركيبي از رنگهاي قرمز، سبز و آبي بايد به صورت سفيد خالص دريافت گردد تا رنگها متعادل گردند.
در اكثر دوربين هاي ديجيتال گزينه هاي زير براي ايجاد تعادل بين رنگها در اختيار شما قرار داده شده اند:
Day light يا: Suny براي عكسبرداري در هواي آزاد (نور زياد(
:Cloudy براي عكسبرداري در هواي آزاد (در هواي ابري(
: Flouresent براي تصويربرداري در زير نورهاي فلورسانت
: Tungsten براي عكسبرداري در زير لامپهاي پرنور
Flash :براي عكسبرداري با فلاش نصب شده روي دوربين
از دوربين تا كامپيوتر و ...
يكي از مزاياي عكاسي ديجيتال اين است كه شما مي توانيد به سرعت مراحل كاري را تا رسيدن به نتيجه اصلي طي كنيد. شما به سادگي در عرض چند دقيقه مي توانيد تصاوير خود را به صورت چاپ شده يا به صورت الكترونيكي در بين دوستان و آشنايان خود توزيع كنيد.
در اينجا قصد داريم به بحث و بررسي درباره روشهاي انتشار تصاوير بپردازيم:
كاتالوگ بندي تصاوير
شايد يك عكاس منظم وبا برنامه هستيد كه به محض عكسبرداري و چاپ عكسها آنها را دسته بندي كرده و در آلبوم عكس قرار مي دهيد. ولي اگر شما مانند من در سازماندهي عكسهايتان كمي تنبل هستيد بايد خبر بدي را به شما بدهم. در عكسبرداري ديجيتال شما بايد زماني را براي دسته بندي و سازماندهي عكسهاي انتقال داده شده به كامپيوتر اختصاص دهيد زيرا در غير اين صورت شما بايد زمان زيادي را براي پيدا كردن تصاوير صرف نماييد.

بهينه سازي تصاوير براي استفاده در وب
001620.jpg
چند تصوير گرافيكي برگزيده مي تواند به وب سايت شما چنان اعتباري ببخشيد كه چندين صفحه متن نوشته شده  نمي تواند. ولي بايد تعادلي بين آنچه كه مي خواهيد با يك تصوير بيان كنيد و هزاران واژه اي كه مي خواهيد بگوييد وجود داشته باشد. زيرا به جاي همه واژه ها نمي توانيد يك آلبوم عكس در Homepage بگذاريد.
حالا بايد ببينيم چند تصوير را مي توان در يك صفحه گذاشت و اندازه فايل هاي تصويري يك صفحه چقدر مي تواند سنگين باشد. ما توصيه مي كنيم تصاوير گرافيكي استفاده شده در يك Homepage بيش از ۴۰ كيلو بايت نباشد، تا افرادي كه با استفاده از مودم هاي قديمي تر به سايت شما متصل مي شوند خيلي معطل نشوند. ممكن است يك صفحه ۴۰ كيلو بايت به نظر خيلي سبك و نامناسب بيايد ولي به خاطر داشته باشيد همين صفحه ۱۳ ثانيه طول مي كشد تا با يك مودم ۵۶K بالا بيايد.
بررسي ها نشان داده است كه اگر بالا آمدن تصاوير سايت ها بيش از ۱۵ ثانيه طول بكشد ممكن است سرورها تصاوير را بلرزانند و يا تكه تكه بياورند، هر چند بعضي مراجعه كنندگان به سايت شما داراي اتصال هايي با باند هستند، ولي بعضي كاربران ممكن است با موبايل به سايت شما وصل شوند.
براي اطلاعات بيشتربه سايت http://Usability.gov/ guidelines/ softhard. Html  مراجعه كنيد.
براي اين كه يك سايت متعادل داشته باشيد بايد مقياس هاي فيزيكي تصاويرتان را كاهش دهيد و آنها را فشرده كنيد تا فايل شما به كوچكترين اندازه ممكن تقليل يابد. اين همان روند بهينه سازي تصاوير است. هر چه بيشتر تصوير را فشرده كنيد، البته كه جزئيات بيشتري را از دست مي دهيد، بنابر اين بايد تمهيدي به خرج دهيد كه بين اندازه فايل و كيفيت تصويرتان همخواني مناسبي ايجاد شود. هميشه اين سؤال را از خودتان بپرسيد كه آيا اين تصوير لازم است؟
آيا اگر اين تصوير را به سايت تان اضافه نكنيد، مفهومي را از دست داده و بيان نكرده ايد؟ البته ممكن است خيلي ها وسوسه شوند كه اين بهينه سازي را انجام ندهند و تصاوير مورد نيازشان را از سايت هاي ديگر بگيرند و از آن استفاده كنند. ولي اين كار از جنبه هاي اخلاقي كار پسنديده اي نيست و تازه در بيشتر كشورها قانون حق انحصار مي تواند برايشان مشكل ساز شود. براي آشنايي با اين مقررات مي توانيد به سايت ذيل مراجعه نماييد.
WWW.da.Co.Uk/Copyrightvillageinernet.htm
گام اول: آماده سازي تصوير
بسيار ساده مي توانيد فايل را با فتوشاپ ويرايش كنيد و آن را فيلتر گذاري كنيد. برنامه گرافيكي خود را در Mode RGB (و نه CMYK) تنظيم كنيد و اگر در نظر داريد بعداً آن را ويرايش كنيد، حتماً آن را لايه لايه ذخيره كنيد.
نكته:هميشه تصوير Gif را قبل از آن كه بخواهيد ويراش كنيد و يا تغيير اندازه دهيد به RGB برگردانيد.
گام دوم: حذف زوائد
از ابزار Crop براي حذف چيزهاي زائد پيرامون تصوير استفاده كنيد. Crop ابزاري است كه به سادگي مي توانيد آن را انتخاب كنيد و سپس چهار گوشي براي محدوده مورد نظر بكشيد.
گام سوم: منظم كردن
اگرچه ويرايش تصوير مهارت بالايي مي خواهد، ولي يك آشنايي ساده با بسته  نرم افزاري يا گرافيكي مي تواند تفاوت اساسي در تصاوير گرافيكي شما بوجود بياورد. يكي از روش ها اين است كه عكس هاي بي حالت را تا حدودي واضح تر و زنده تر كنيد و براي اين كار از دستورLevels استفاده كنيد. اين دستور امكان تغيير سايه ها و تنظيمات هاله هاي كم رنگ و پررنگ  را در اختيارتان قرار مي دهد.
گام چهارم: تنظيم كنيد
وقتي مي خواهيد عرض تصوير را تنظيم كنيد، اول ببينيد كه كيفيت كار بر روي صفحه معمولي چگونه است. براي نشان دادن يك تصوير۴۸۰*۶۴۰ بايد يك محدوده پيكسل ۳۰۰*۶۰۰ و براي يك تصوير۳۰۰*۷۶۰ يك محدوده ۶۰۰*۸۰۰ و براي يك تصوير۶۰۰*۹۵۵ يك محدوده ۷۶۸*۱۰۲۴ در نظر بگيريد.
نكته: هميشه سعي كنيد تصاوير وب را به صورت ۷۲ نقطه در اينچ ذخيره كنيد.
گام پنجم: JPEG يا GIF
جستجوگر همه موضوعاتي را كه كماكان به صورت JPEG و GIF وجود داشته باشد پشتيباني مي كند. JPEG مي تواند ميليون ها رنگ را پشتيباني كند، در حالي كه GIF فقط ۲۵۶ رنگ را پشتيباني مي كند. بنابر اين GIF براي تصاوير گرافيكي مثل آيكون ها، لوگوها و دكمه ها مناسب است، اما JPEG براي عكس هايي كه تركيبات رنگ پيچيده تر دارند بكار مي رود. براي كسب اطلاعات بيشتر به سايت WWW.webdesign.about.com مراجعه كنيد.
گام ششم: فشرده سازي JPEG
JPEG از يك نوع تكنيك رياضي بسيار پيچيده براي توليد يك مقياس قابل تغيير در فشرده سازي تصاوير استفاده مي كند. بسياري از برنامه هاي گرافيكي نيز اين امكان را دارند كه ميزان تأثيري را كه فشرده سازي بر روي تصوير مي گذارد نشان دهند.
گام هفتم: ذخيره كنيد
هر چند JPEG براي كاهش اندازه فايل بسيار كارآمد است، ولي فشرده كردن بيش از حد تصاوير ممكن است تصوير را دانه دانه كند. اگر از كاهش اندازه يك فايل نتيجه اي نگرفتيد، بهتر است ابعاد آن را كاهش دهيد. زماني كه يك بار تصوير را در حالت JPEG ذخير نموده ايد، تا حدي ديتاهاي آن را از بين برده ايد و تصوير اوليه ديگر قابل برگشت نيست، پس بهتر است فايل اصلي را حفظ كنيد.
گام هشتم: انواع برش
اگر از فشرده سازي با كيفيت پايين استفاده مي كنيد، JPEG نمي تواند نوشته هاي روي عكس را بدون تغيير حفظ كنند و باعث ايجاد خش و ناخوانايي مي شود. اگر مي خواهيد حتماً نوشتار و تصوير با هم باشند، بهتر است عكس را از قسمت هاي نوشته دار برش دهيد و به صورت فايل هاي GIF و JPEG درآوريد و پس از فشرده سازي مناسب، آن را به هم بچسبانيد.
گام نهم: فرمت GIF
براي كوچك نگهداشتن اندازه فايل از اين فرمت استفاده مي شود. فرمت GIF حداكثر ۲۵۶ رنگ را پشتيباني مي كند. اگر تعداد رنگ ها را كمتر كنيد، اندازه فايل ها را هم مي توانيد كوچك تر كنيد. GIF همچنين مي تواند ذخيره سازي را مرحله اي انجام دهد، رنگ را شفاف سازد و انيميشن هم داشته باشد.
گام دهم: مواظب باشيد
نه تنها ذخيره سازي و فشرده سازي تصاوير GIF كار مشكلي است، بلكه گاهي اندازه ها در جاهاي مختلف تصوير، متفاوت ذخيره مي شوند. ممكن است همواره اين اتفاق نيافتد ولي معمولاً اين گونه مي باشد. در نتيجه بهتر است همواره از JPEG استفاده كنيد و گرنه ممكن است رنگ ها در تصورتان به صورت نواري دربيايند.
گام يازدهم: جداسازي تصاوير
اگر مراقب نباشيد ممكن است وب سايت تان تبديل به كشوي مملواز صدها فايل شود. بهتر است اين فايل ها را در كشوهاي مختلفي بگذاريد كه با همان عناوين در سايت گذاشته شده اند. براي دقت بيشتر مي توانيد در هر كشو زير عنوان هاي بيشتري قرار دهيد.
گام دوازدهم: ساير موارد
همه كاربران نمي توانند تصاوير گرافيكي را روي سايت  شما ببينيد، بنابر اين بسيار مهم است كه سايت شما شامل text مربوط به تصاوير هم باشد. شما مي توانيد درسايت ها از نمودارها و دياگرام ها نيز استفاده كنيد.

آموزش
خبر
گزارش
گوناگون
مقاله
|  آموزش  |  خبر  |  گزارش  |  گوناگون  |  مقاله  |
|   آرشيو انفورماتيك   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |