شنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۳۸۲- سا ل يازدهم - شماره ۳۰۵۲ - May . 17, 2003
گشتي در اقتصاد جهاني
اتحاديه اروپا، كاهش رشد اقتصادي
محمدعلي توحيد
در حالي كه مسئول اقتصادي كميسيون اروپا آماده مي شود تا پيش بيني هاي خود را در زمينه رشد اقتصاد اتحاديه اروپا درسال جاري كاهش دهد، برخي آمارهاي غيررسمي نشان مي دهد ركود اقتصادي در آلمان و فرانسه، رشد متوسط اقتصادي اين اتحاديه رادر سه ماهه اول سال جاري به صفر نزديك كرده و بيم آن مي رود كه تا پايان سال جاري اين روند ادامه يابد و حداكثربه چهار دهم درصد برسد.
اين در حالي است كه طي ماه هاي اخير ارزش يورو پول واحد اروپايي در مقابل دلار رو به افزايش گذاشته و ركود اقتصاد كشورهاي عضو پول واحد اروپايي را تشديد كرده است. اين شرايط موجب شده صادرات آمريكا به اروپا افزايش يابد و ارزان شدن بي سابقه كالاهاي آمريكايي به دليل كاهش ارزش دلار به رشد صادرات كالاهاي آمريكايي به اروپا و كاهش صادرات كالاهاي اروپايي به آمريكا منجر شود.
افزايش ۲۵ درصدي ارزش يورو در مقابل دلار سود سرشاري نصيب آمريكايي ها كرده است.
اين شرايط به رونق بازار بورس در آمريكا منجر شده است و آمارها از رشد اقتصادي آمريكا طي روزهاي اخير خبر مي دهند.
در همين حال در انگليس نيز گزارش ها از شرايط مشابهي خبر مي دهد. كاهش ارزش پوند استرلينگ در برابر يورو كه طي ۵ ماهه آغاز سال جاري حدود ۱۰ درصد ارزش خود را از دست داده است به تقويت اقتصاد اين كشور در برابر كشورهاي عضو پول واحد اروپايي منجر شده است.
بانك مركزي انگليس در آخرين گزارش خود از اوضاع اقتصادي اين كشور رشد اقتصادي انگليس را در سال آينده ۵/۲ درصد پيش بيني كرد.
برخي كارشناسان پايان جنگ عراق و كاهش قيمت نفت را در هفته هاي اخير روزنه اميدي براي بهبود اوضاع اقتصاد جهاني قلمداد مي كردند اما اين رويدادها نيز هنوز سايه عدم اطمينان در اقتصاد جهان بويژه كشورهاي بزرگ صنعتي را كاهش نداده است.
گسترش تهديد بيماري سارس و ادامه تهديد هاي آمريكا و تأكيد رئيس جمهور و مقام هاي ارشد اين كشور به ادامه جنگ با تروريسم كه با حمله انتحاري اخير در عربستان سعودي به محل استقرار اتباع غربي ابعاد گسترده تري يافت ،ابهام درباره آينده اقتصاد جهان را افزايش داده است.

آيا اروپا و روسيه قدرت آمريكا را مهار خواهند كرد؟
منبع: يلو تايمز- مترجم: وحيدرضا نعيمي
014550.jpg

اكنون كه آمريكا براي تضعيف سياسي سازمان ملل و ايجاد نظم جهاني جديدي اظهار تمايل كرده است كه در آن اين كشور قدرت يگانه و بلا منازع جهان باشد، مهم است كه ببينيم اروپا چگونه پاسخ مي دهد. پيش از جنگ عراق، كشورهاي اروپايي آلمان و فرانسه با تهاجم آمريكا به عراق مخالف بودند. با توجه به حمايت شوراي امنيت از اين دو كشور، دولتهاي سراسر جهان نظاره گر اين بودند كه آيا آمريكا با سازمان ملل مخالفت خواهد كرد و در نتيجه تعادل نظم جهان را بر هم خواهد زد. دولت بوش تصميم گرفت بدون پشتيباني سازمان ملل به عراق حمله كند، كاري كه علايم بدشگوني به سراسر دنيا داد مبني بر اينكه آمريكا ديگر در بند اوامر سازمان ملل نيست.
در اوضاع و احوال جديد، آمريكا همچنان بلامنازع در صحنه جهاني باقي خواهد ماند مگر آنكه كشوري ديگر يا گروهي از كشورها بخواهند قدرت آن را مهار كنند. تا به حال چنين نيروي محدود كننده اي وجود ندارد و اعضاي دولت بوش هم متوجه اين وضعيت شده اند و از اين رو منافع آمريكا را در جهان پيش  مي برند. از آنجايي كه آمريكا از قدرت عظيم اقتصادي و نظامي برخوردار است، ساير كشورهاي قدرتمند براي مهار آن مردد هستند. مثلاً چين از توان بالقوه مهار آمريكا برخوردار است، اما اين توان بالقوه به روابط خوب با واشنگتن بستگي دارد. به دليل وجود چنين وضعيتي در رابطه چين و آمريكا، كشورهايي كه مي توانند قدرت آمريكا را مهار كنند، فرانسه، آلمان و روسيه هستند.
ميدانداران اصلي قدرت در اتحاديه اروپا يعني فرانسه و آلمان از دگرگوني هاي اخير در نظم جهاني ناخرسند هستند. تا همين اواخر فرانسه مي توانست از رهگذر برخورداري از كرسي دائمي در شوراي امنيت بر مناسبات جهان تأثير بگذارد. حالا كه آمريكا جايگزين سازمان ملل در مقام كانون رسمي نظم  جهاني شده است، قدرت فرانسه در صحنه جهان بسيار تقليل يافته است، اگر نگوييم كاملاً از بين رفته است. آلمان نيز از آنكه آمريكا قدرت اروپا را محدود كند تا خود بتواند به يك قدرت مسلط جهاني تبديل شود ناخشنود است. روسيه هم مانند فرانسه داراي كرسي دائم در شوراي امنيت است، به دليل تضعيف سازمان ملل از سوي واشنگتن، روسيه نيز قدرت چشمگيري را در امور جهان از كف داده است. به اين دلايل، فرانسه، آلمان و روسيه موضع شديدي را عليه حمله آمريكا به عراق اتخاذ كردند.
اكنون نيز علايمي وجود دارد كه نشان مي دهد اين كشورها مايلند باز هم در برابر آمريكا مقاومت كنند. روز ۲۹ آوريل، رهبران فرانسه، آلمان و بلژيك و لوگزامبورگ توافق كردند براي دستيابي به اتحاد امنيتي و دفاعي اروپا تا پايان سال ۲۰۰۴ همكاري كنند. در چارچوب اتحاد يادشده اين چهار كشور توافق كردند امكانات خود را جهت تشكيل نيروي واكنش سريعي كه بتواند در هر جاي جهان از مناقشات جلوگيري و مشكلات نظامي را اداره كند، يكپارچه كنند. افزون بر اين، اين نيرو تحت امر يك فرماندهي نظامي اروپايي مستقل در نزديكي بروكسل خواهد بود. به گفته ژاك شيراك، چنين نيرويي جهت ايجاد «توازن» ضروري است. شيراك افزود: «ما به اتحاديه اروپاي قدرتمند تر و آمريكاي قدرتمند نيازمنديم».
014555.jpg

تازه تر از اينها سخنان اخير وزراي دفاع فرانسه و روسيه است كه در آن همكاري فشرده نظامي دوجانبه و توليد مشترك جنگ افزار را اعلام كردند. پاريس و مسكو پس از تصميم واشنگتن براي تهاجم به عراق، همكاري سياسي و ديپلماتيك را در ماههاي اخير افزايش داده اند. همكاري نظامي ميدانداران اصلي قدرت در اتحاديه و روسيه مي تواند قدرت جهاني آمريكا را تضعيف كند. كشورهاي پيشرفته اتحاديه اروپا با استفاده از توانايي هسته اي روسيه مي توانند با قدرت بي مرز آمريكا مقابله كنند. اين سلسله رخدادها واقعي ترين مانع در راه آرزوهاي جاري سياست خارجي آمريكا است كه مي تواند بار ديگر نظمي جهاني پي افكند كه بر پايه توازن باشد، نه يك ابرقدرت با بلندپروازي هاي يك جانبه.
با اين حال چند مانع بالقوه در سر راه تحقق اين اتحاد وجود دارد. اتحاديه اروپا هنوز فاصله زيادي با وحدت دارد. پس از اعلام طرح ايجاد مركز فرماندهي نظام اروپايي مستقل، شماري از كشورهاي اتحاديه اروپا شامل انگليس، اسپانيا، ايتاليا و هلند همگي خود را از اين طرح كنار كشيدند. ساير اعضاي اتحاديه اروپا واكنش سردي به آن نشان داده اند. نبود همكاري به دليل عدم تمايل بيشتر كشورهاي اروپايي از فاصله گرفتن سياسي بيش از حد از آمريكا است. قدرت عظيم اقتصادي، سياسي و نظامي كه آمريكا در اختيار دارد سبب مي شود بيشتر كشورهاي عضو اتحاديه اروپا احساس كنند منافع آنها بيشتر به وسيله آمريكا برآورده مي شود، تا قدرتهاي مركزي اتحاديه اروپا. تا زماني كه روابط با قدرتهاي مركزي اتحاديه اروپا جذابتر از روابط با آمريكا شود، اعضاي اتحاديه اروپا همچنان مي كوشند روابط خوبي با همه كشورهاي مركزي اتحاديه اروپا و هم قطعاً آمريكا داشته باشند.
014560.jpg

روسيه در موقعيت نامساعد ديگري گرفتار است. مسكو همچنان براي توفيق در دنياي جهاني شدن و سرمايه داري تجارت آزاد چشم به كمك آمريكا دوخته است. روسيه منتظر است تا آمريكا محدوديتهاي تجاري دوران جنگ سرد را برطرف كند. به علاوه روسيه خواهان پذيرش در سازمان تجارت جهاني است. از اين رو، روسيه پي برده است منافع ملي آن بسته به روابط خوب با آمريكاست. اين واقعيت سياسي روسيه را از انحراف بيش از اندازه از منافع آمريكا دور نگه داشته است. افزون بر اين، روسيه به مانند كشورهاي طرفدار آمريكا در اتحاديه اروپا احساس نمي كند اتحاد با كشورهاي مركزي اتحاديه اروپا مانند فرانسه و آلمان سودمند تر از اتحاد با آمريكا باشد.
اما به دليل تحولات سريع كه اغلب در صحنه  جهاني رخ مي دهد، روابط بين اين كشورها ممكن است به سرعت تغيير كند. اگر آمريكا اقدامات ديگري در پيش بگيرد كه منافع اروپا و روسيه را تهديد كند، آمريكا ناخواسته اين كشورهاي سابقاً استيلاجو را وارد اتحادي مي كند كه هدف از آن مهار قدرت آمريكا در خارج باشد.

دونالد رامسفلد:
تهديد اتمي كره شمالي مانع خروج نيروهاي آمريكا از شبه جزيره كره نيست
وزير دفاع  آمريكا گفت : با وجود تهديد اتمي كره  شمالي  احتمال  تخليه  ۳۷ هزار نظامي آمريكايي  از كره  جنوبي  همچنان پابرجاست .
به گزارش ايرنا از واشنگتن دونالد رامسفلد كه روز پنجشنبه در مقر پنتاگون  با خبرنگاران  سخن  مي گفت ، افزود: افزايش  تهديداتمي كره  شمالي  تغييري  در برنامه  احتمالي  تخليه  نيروهاي  آمريكايي  مستقردر كره  جنوبي  نداده  است .
رامسفلد گفت : هنوز هيچ  تصميمي در اين باره  گرفته  نشده  و تصميم گيري نهايي  پس  از مشورت  با كره  جنوبي  اتخاذ خواهد شد.

بازتاب كناره گيري كارلوس منم و پيروزي كرچنر در انتخابات آرژانتين
در پي انصراف كارلوس منم از نامزدي انتخابات رياست جمهوري آرژانتين در دور دوم انتخابات، نستور كارلوس كرچنر، رقيب وي به پيروزي رسيد.
منم علت كناره گيري خود را جوسازي رسانه ها عليه خودش عنوان كرد اما رقيبش اين كناره گيري را حقه بازي توصيف كرد.
به گزارش ايرنا از مادريد منم  كه  از سالهاي  ۱۹۸۹ تا ۱۹۹۹ ميلادي  قدرت  را در آرژانتين  دردست  داشت دو هفته  پيش  در دور اول  انتخابات  با كسب  ۲۴ درصد آرا، رتبه  اول  را به دست آورد و به  همراه  نستور كرچنر با ۲۲ درصد آرا، به  دور دوم  راه  يافت .
با اين  حال  نظرسنجي هاي  روزهاي  اخير بيانگر اين  بود كه  كرچنر با برتري كامل  در دور دوم  انتخابات  به  پيروزي  مي رسد.
به  گفته  برخي  از تحليلگران  سياسي  منم  با اين  اقدام  خود كرچنر را وادار ساخت  كه  دوران  رياست  جمهوري  خويش  را با «راي  اندك» در دور اول  آغازكند و اين  امر ضربه اي  براي  دولت   آينده  به  حساب  مي آيد.
منم  در توجيه  اقدام  خود گفت : من  براي  دوم  شدن  به  دنيا نيامده ام  و آقاي  كرچنر را با ۲۲ درصد رايي  كه  به  دست  آورده  تنها مي گذارم .
از سوي  ديگر روزنامه  «لاناسيون» گزارش  داد كه  منم  ۷۳ ساله  با اين  اقدام خود درتلاش  است  تا رياست  مجلس  سنا را به دست  آورد و دولت  كرچنر را آزار دهد.
كرچنر و منم  هر دو از رهبران  حزب  «عدالتخواه » موسوم  به  «پرونيست » به حساب  مي آيند،   كه  در ۴۵ سال  اخير بيشتر دولتهاي  آرژانتين  را در اختيار خود داشته  است .
در همين  حال  ادواردو دوالده  رئيس  جمهوري  كنوني  آرژانتين  كه  يكي  ديگر از «پرونيستها»ي  پر سابقه  است ، رفتار سياسي  منم  را سرزنش  كرد.
دوالده  كه  در اوايل  دهه  ۱۹۹۰ به مدت  دو سال  معاونت  منم  را بر عهده  داشت وي  را متهم  ساخت  كه  هيچگاه  به  دستگاه هاي  قانوني  احترام  نگذاشته  است .
در آرژانتين ، منم  و بسياري  از رهبران  پرونيستها به عنوان  سياستمداراني فاسد شناخته  مي شوند اما نبود رقيب  شناخته  شده  در انتخابات  اخير راه  را براي  تجديد قدرت  آنان  باز گذاشت .

ديدار معاون وزير دفاع آمريكا از اروپا
وزارت دفاع آمريكا (پنتاگون) اعلام كرد: پل وولفويتز معاون وزير دفاع آمريكا از چند كشور اروپايي ديدار خواهد كرد.
به گزارش خبرگزاري رويتر از واشنگتن، وولفويتز ديروز سفر چهارروزه خود را براي ديدار از بوسني، كوزوو، مقدونيه، فرانسه و روماني آغاز كرد.
جزييات اين سفر گزارش نشده است، اما وزارت دفاع آمريكا اعلام كرد كه مرد شماره دو وزارت دفاع روز جمعه با نيروهاي حافظ صلح آمريكا در «توزلا» در بوسني ديدار خواهد كرد.

در پي توافق دولت و سنديكاها
اعتصاب كارگران فرانسه پايان يافت
014545.jpg
اعتصاب  كاركنان  بخش هاي  دولتي  و خصوصي  فرانسه  پس  از توافق  دولت  اين  كشور با چند سنديكاي  كارگري  و كارمندي  سرانجام  پس  از سه  روز پايان  يافت .
به گزارش ايرنا از پاريس دولت فرانسه در پي  چند دور مذاكره  با نمايندگان  سنديكاهاي  كارگري  و كارمندي  با تغيير برخي  از بندهاي  طرح  اصلاحي  خود در خصوص  «بازنشستگي» موافقت  كرد.
«فرانسوافيون » وزير كار و امور اجتماعي  فرانسه  قرار است  طرح  قانوني خود در خصوص  اصلاحات  قانون  بازنشستگي  را در ۲۸ ماه  مه  براي  تصويب  نهايي  به  شوراي  وزيران  ارائه  دهد.
اين  طرح  كه  پرداخت  بيمه  بازنشستگي  را از ۵/۳۷ سال  به  ۴۱ سال  افزايش  مي دهد تاكنون  مورد مخالفت  بسياري  از سنديكاها قرار گرفته  است .
در طرح  جديد دولت  مقرر شده  است  تا سال  ۲۰۲۰ زمان  كار مفيد افراد به  ۴۲سال  افزايش  يافته  و نرخ  جايگزيني  نيروي  انساني  فعال  و غير فعال  از ۷۸درصد كنوني  به  ۶۶ درصد كاهش  يابد.
دولت  اين  كشور در پي  اعتصاب  و تظاهرات  ميليوني  مردم  اين  كشور در اعتراض به  اين  طرح  روز گذشته  نسبت  به  تغيير برخي  از بندهاي «طرح  اصلاح  قانون  بازنشستگي » راي  موافق  داد.
به  دنبال  اين  توافق  كاركنان  بخش هاي  حمل  و نقل ، آموزش  و پرورش ، شركت هاي  مخابرات ، پست  و برخي  بيمارستانهاي  فرانسه  كه  سه  روز در اعتصاب  بودند به  سر كار خود بازگشتند.
در اين  ميان  تعدادي  از سنديكاهاي  كارگري  كه  هنوز با دولت  اين  كشور به  توافق  نرسيدند اعلام  كردند كه  در برخي  از بخش هاي  دولتي  و خصوصي  به  اعتصاب  خود ادامه  مي دهند.
در پي  اعتصاب  سه  روز گذشته  كاركنان  بخش  حمل  و نقل  پاريس ، شهروندان  براي تردد در شهر و رفتن  به  محل  كار خود با مشكلات  جدي  مواجه  شدند.
بسياري  از قطارهاي  مسيرهاي  ۱۴ گانه  متروي  شهر پاريس  كه  روزانه  چهارميليون  تن  از ساكنان  پايتخت  فرانسه  را جابجا مي كند طي  سه  روز گذشته  به  دليل  اعتصاب  تعطيل  بود.
در همين حال آموزگاران فرانسوي اعلام كردند دوشنبه آينده اعتصاب سراسري و تظاهرات خواهند كرد.

آمريكا نيروهاي نظامي و امنيتي خود را در عراق تقويت مي كند
آمريكا اعلام كرد  براي پايان دادن به غارتگري و خشونت، نيروهاي خود را در بغداد تقويت مي كند.
به گزارش خبرگزاري فرانسه از واشنگتن: ژنرال بافورد بلانت فرمانده لشكر سوم پياده نظام آمريكا در بغداد گفته است:  پل برمر ديپلمات آمريكايي كه از سوي واشنگتن براي اداره امور عراق برگزيده شده، تامين امنيت در عراق را مشكل بزرگ و اصلي خود مي داند.
در همين حال شبكه  خبري  ان .بي .سي  روز پنجشنبه اعلام كرد: واشنگتن  به  منظور برقراري امنيت  در بغداد كميسر سابق  اداره  پليس  نيويورك  را به  استخدام  خود درآورده  است .
اين  شبكه  افزود: برنارد كريك  كه  در زمان  حملات  يازده  سپتامبر،كميسر شهر نيويورك  بود و هم اكنون  بازنشسته  شده ، مامور مقابله  با ناامني و غارت  در بغداد شده  است . كريك  هم  اكنون  يكي  از مديران  شركت  رودلف  جولياني  شهردار سابق نيويورك  است . شركت  جولياني  به  شركت هاي  مختلف  در زمينه  مسائل  امنيتي  مشاوره مي  دهد.
به  دنبال  انتقادات  جهاني  از انفعال  آمريكا در برقراري  امنيت  در عراق ،واشنگتن  تصميم  به  افزايش  حضور نظامي  خود در شهر بغداد و استخدام كارشناسان  باتجربه  گرفته  است . دونالد رامسفلد روز چهارشنبه  درسناي  آمريكا گفت : سارقين  و غارتگران  عراقي  دستگير يا كشته  خواهند شد.

رايزني آمريكا با فرانسه و  آلمان درباره لغو تحريم هاي عراق
كالين  پاول  وزير خارجه  امريكا كه  به  آلمان  سفر كرده  است  در يك كنفرانس  مطبوعاتي  گفت  با مقامات  آلماني  درباره  لزوم  لغو تحريم هاي  عراق  گفتگو كرده  است .
به  گزارش  شبكه  تلويزيوني  بي  بي  سي  پاول  گفت  ، گفتگوهاي  وي  با رهبران آلمان  درباره  مسائل  عراق  كاملا صريح  بوده  است.
 وي  افزود: ما از نقشي  كه  آلمان  در افغانستان  ايفا كرده  است  خرسند هستيم.
 پاول  گفت  : با مقامات  آلماني  درباره  خطر تروريسم  در جهان  و اقدامات  بيشتري  كه  براي  مبارزه  با اين  خطر با توجه  به  حملات  اخير رياض  بايدانجام  گيرد گفتگو كرده  است .
وي  افزود: مسئله  صلح  خاورميانه  و نقشه  راه  استقرار صلح  در اين منطقه  نيز از ديگر مسائلي  بود كه  وي  درباره  آن  با رهبران  آلمان  گفتگوكرده  است .
سه هفته پيش كه آمريكا خواستار لغو تحريم هاي عراق شد، آلمان، فرانسه و روسيه اعلام كردند، تحريم ها براساس قطعنامه سازمان ملل وضع شده است و لغو آن ها نيز بايد با قطعنامه شوراي امنيت باشد.
آمريكا با اين استدلال كه تحريم ها عليه رژيم صدام حسين بوده است، اعلام كرد تحريم ها ديگر موضوعيت ندارند و خود به خود لغو شده اند.
در هفته هاي اخير آمريكا درصدد است اين كشورها را به پذيرش ديدگاه خود متقاعد كند. روسيه و فرانسه در اين زمينه نرمش به خرج داده اند اما آلمان همچنان مقاومت مي كند.
در همين حال مدير امور برنامه  ريزي  در وزارت  امور خارجه  آمريكا همكاري  پاريس  ـ واشنگتن  را در خصوص  صدور قطعنامه  جديد لغو تحريمهاي  عراق  موجب  كاهش  اختلافات  دو كشور دانست .
به  گزارش  شبكه  تلويزيوني  الجزيره  ريچارد هس  به  هنگام  ديدار از پاريس گفت : همكاري  فرانسه  با آمريكا درباره  قطعنامه اي  كه  قراراست  واشنگتن بزودي  در زمينه  لغو تحريمهاي  عراق  درشوراي  امنيت  به  تصويب  رساند مي تواند اختلاف  و شكافهاي  ايجاد شده  را در روابط دو كشور به  دنبال  جنگ عراق  از بين  ببرد.
وي  افزود: اختلافات  در خصوص  پرونده  عراق  بي  اعتمادي  بسياري  در روابط دو كشور ايجاد كرد اما اميدواريم  در مرحله  كنوني  تنشهاي  موجود از بين  برود.

درگيري  در شمال افغانستان ۱۰ كشته برجاي گذاشت
درگيري هاي  جديد بين  دو گروه  رقيب  در مناطقي  از دو ولايت  سمنگان  و سرپل  در شمال  افغانستان  دست  كم  ۱۰ كشته  و بيش  از ۱۵ نفر مجروح  بر جاي  گذاشت .
به گزارش ايرنا به نقل از منابع محلي اين  درگيري ها بين  افراد تحت  امــر ژنــرال  عبدالرشيد دوستم  و استاد عطا محمد دو تن  از رهبران ارشد شمال  افغانستان  از پنجشنبه شب  در منطقه  دره  صوف  ولايت  سمنگان  و شهرستان گوسفندي  ولايت  سرپل  آغاز شده  است  و همچنان  ادامه  دارد.
روز پنجشنبه  نيز بر اثر درگيري  بيــن  نيـروهاي  تحت  امر اين  دو فرمانده نظامي رقيب  در شهر مزار شريف  دست  كم  يك  تن  كشته  و يك  نفر نيز مجروح  شد.
ژنرال  عبدالصبور معاون  عطامحمد با تاييد اين  درگيري ها گفت : هفت  تــن از طرفين  در دره  صوف  و دست  كم  سه  تن  نيز در سرپل  به  قتل  رسيده اند.
وي  افزود: متأسفانه  جنگ  به  شدت  ادامه  دارد و تـــاكنون  از سوي  گروه هاي ميانجي  اقدامي براي  خاتمه  دادن  به   اين  رويداد تلخ  انجام  نگرفته  است .
در حالي  كه   اين  درگيري ها بــه  شدت  ادامه  دارد، ژنرال  دوستم  و عطا محمد ديروز   وارد كابل  شدند تا درباره پيدا كردن  راه هاي  مؤثر براي  قطع  جنگ  در شمال   اين  كشور با حامد كرزاي  رئيس  دولت  انتقالي  افغانستان  گفت  وگو كنند.
ژنـرال  دوستم  رهبــري  جنبش  ملي  - اسلامي و عطا محمد نمايندگي  حزب  جمعيت  اسلامي افغانستان  در شمال   اين  كشور را بر عهده  دارند.
در اين  حال  فيض الله  ذكي  سخنگـوي  ژنرال  دوستم  از ناامني ها و تهديدهاي امنيتي  در شمال  افغانستان  ابراز نگـراني  كرد و گفت : اگر اقدام  مؤثري  براي پايان  دادن  به  وضعيت  جاري  انجام  نگيرد، بيم  آن مي رود كه  تشنج  و جنگ  به نقاط بيشتري  از منطقه  گسترش  پيدا كند.

در آستانه ديدار شارون و ابومازن انجام شد
تهاجم ۷۰ تانك اسرائيلي به غزه
عريقات از كابينه ابومازن استعفا كرد
در آستانه برگزاري اجلاس حساس نخست وزيران فلسطين و اسرائيل، ارتش اسرائيل ديروز بر دامنه تحركات ضدفلسطيني خود افزود.
014485.jpg

به گزارش خبرگزاري فرانسه از غزه، ديروز صدها نظامي اسرائيلي با پشتيباني ۷۰ تانك و نفربر زرهي به غزه يورش بردند و شهر بيت حانون و بخش هايي از شهرهاي بيت لحيا و جبليه را بار ديگر اشغال كردند.
در اين تهاجم كه ۱۰ بولدوزر نيز شركت داشتند، ده ها خانه فلسطيني تخريب شد و شمار نامعلومي از مبارزان فلسطيني دستگير شدند.
همزمان با اين تهاجم، نيروهاي اسرائيلي با تيراندازي به سوي يك فلسطيني در مرز غزه و مصر وي را به قتل رساندند. با كشته شدن اين فلسطيني شمار كشته هاي درگيريهاي ۳۱ ماه اخير بين اسرائيل و فلسطيني ها به ۳۲۳۵ تن رسيد. از اين تعداد ۲۴۴۴ نفر فلسطيني و ۷۳۱ نفر اسرائيلي بوده اند.
مذاكرات آريل شارون و محمود عباس (ابومازن) نخست وزيران اسرائيل و فلسطين قرار است امروز برگزار شود. چند روز پس از اين مذاكرات، شارون به واشنگتن مي رود تا درباره طرح صلح «نقشه راه» با رهبران آمريكا مذاكره كند. اين طرح را گروه چهارجانبه بين المللي متشكل از سازمان ملل، آمريكا، اروپا و روسيه تهيه كرده اند.
در همين حال صائب عريقات وزير مذاكرات فلسطين، استعفاي خود را به ابومازن تحويل داد.
014540.jpg

به گزارش خبرگزاري فرانسه، يك مقام فلسطيني با اعلام اين خبر از علت تصميم عريقات ابراز بي اطلاعي كرد.
از سوي ديگر شبكه تلويزيوني الجزيره قطر، ديروز گزارش داد «خاوير سولانا» نماينده عالي اتحاديه اروپا در امور سياست خارجي، ديدار تعيين شده خود از اسرائيل را به تعويق انداخت.
براساس اين گزارش سولانا پس از گفتگو با ابومازن، با ياسر عرفات، رئيس تشكيلات خودگردان فلسطين، ديدار كرد.
اين گزارش مي افزايد: در اين حال آريل شارون نخست وزير رژيم صهيونيستي اعلام كرد كه ديدار خود با «خاوير سولانا» نماينده عالي اتحاديه اروپا را به خاطر اصرار وي براي ديدار با عرفات، لغو مي كند. همچنين رژيم صهيونيستي از عزيمت فرستاده ويژه نروژ به خاورميانه به نوار غزه جلوگيري كرد.
به گزارش ايرنا از لندن به نقل از رسانه هاي نروژ مقامات انتظامي اسرائيل مدعي شده اند كه شرايط حساس امنيتي مناطق اشغالي تنها دليل ممانعت از سفر بيورن ليان به نوار غزه بوده است.

خارجي
اجتماعي
اقتصادي
آموزشي
انديشه
سياسي
شهري
علمي فرهنگي
محيط زيست
ورزش
صفحه آخر
همشهري اقتصادي
همشهري جهان
همشهري ورزشي
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   آموزشي   |   انديشه   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |  
|  محيط زيست   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |