شنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۳۸۲- سا ل يازدهم - شماره ۳۰۵۲ - May . 17, 2003
برپايي همايش ملي «توسعه دانشگاه مجازي»
گروه علمي فرهنگي: اولين همايش ملي «توسعه دانشگاه مجازي (دانشگاه قرن بيست و يكم)» و آموزش نوين از راه دور در جامعه، روز پنجشنبه با پيام وزير علوم، تحقيقات وفناوري آغاز شد. در پيام دكتر «مصطفي معين» به اين همايش كه در تالار آزادي دانشگاه كاشان برگزار شد، آمده است: «عصر ما عصر ارتباطات است و يكي از مهمترين مشخصه هاي اين دوران اهميت يافتن نقش دانايي و اطلاعات و كاهش هرگونه فاصله به حساب مي آيد.» وي افزوده است: «يكي از بارزترين عرصه هاي بروز و ظهور اين ويژگيها، حوزه آموزش و پديدار شدن ضرورت آموزش مجازي است.»

مديريت نيمه متمركز مي تواند راهگشا باشد
گروه علمي فرهنگي: وزير آموزش و پرورش گفت: يكي از راهكارها براي كاهش مشكلات، اعمال مديريت نيمه متمركز است كه در سامانه آموزش و پرورش مي تواند راهگشا باشد. مرتضي حاجي عصر پنجشنبه در جمع مسئولان آموزش و پرورش فارس در شيراز افزود: اگر در زمينه اجراي اين طرح و واگذاري مسئوليتها، ابهامي وجود داشته باشد با هماهنگي نسبت به رفع آن اقدام مي شود.

درخواست روزنامه نگاران از رئيس جمهوري براي حفاظت از آثار تاريخي
گروه علمي فرهنگي: گروهي از روزنامه نگاران، نمايندگان مجلس و مديران مسئول روزنامه هاي كشور در نامه اي سرگشاده به سيدمحمد خاتمي رئيس جمهوري نسبت به روند تخريب آثار تاريخي و فرهنگي كشور ابراز نگراني كردند.
در اين نامه كه به امضاي ۲۰۰ روزنامه نگار، مديرمسئول و نماينده مجلس رسيده است، از رئيس جمهوري خواسته شده تا با دخالت مستقيم به روند تخريب آثار تاريخي و فرهنگي كشور پايان دهد.
روزنامه نگاران در اين نامه با اشاره به نقش سازمان هاي دولتي در آسيب رساني به ميراث فرهنگي كشور و هجوم گسترده به آثار و بافت تاريخي شهرهاي ايران كه در پاره اي موارد نيز اعتراض سازمان جهاني يونسكو را درپي داشته است، تصريح كرده اند: در شهر اصفهان اين هجوم از شدت بيشتري برخوردار است
و ساخت و سازهاي بي رويه و بلندمرتبه سازي هاي غيرمجاز در حريم آثار تاريخي، يادگارهاي اصفهان را درمعرض نابودي قرار داده است.
در بخش ديگري از نامه با ابراز تأسف از بي توجهي مديران كشور به هشدارهاي رسانه ها و اعتراض نمايندگان مجلس شوراي اسلامي در مورد روند رو به رشد انهدام ميراث فرهنگي آمده است: مايه تأسف است كه گفته شود براساس شواهد و قراين بسيار، نقش برخي سازمان هاي دولتي در اين روند خطرناك انكارناپذير است.

خرداد امسال در كرمان
همايش «حمام در فرهنگ ايراني» برگزار مي شود
014570.jpg
گروه علمي فرهنگي: همايش «حمام در فرهنگ ايراني» با هدف ضبط عناصر فرهنگي و اطلاعات در زمينه حمام هاي ايراني و جايگاه آن در باورها و اعتقادات، آيين ها و مراسم، روابط اجتماعي، وقف، وقايع تاريخي و... به مدت سه روز از اول تا سوم خرداد در كرمان برگزار مي شود.
سيدمحمد ميرشكرايي سرپرست پژوهشكده مردم شناسي سازمان ميراث فرهنگي كشور با اعلام اين خبر پيشينه تاريخي و گستره جغرافيايي، مردم شناسي، معماري و بافت مسكوني، ادبيات و هنر، پزشكي و بهداشت محيط را از جمله محورهاي موضوعي اين همايش برشمرد.
به گزارش واحد اطلاع رساني سازمان ميراث فرهنگي كشور از ۸۷ مقاله رسيده، ۳۶ مقاله در اين همايش سه روزه ارائه خواهد شد. حمام در فرهنگ اروپايي، افريقايي، حمام ايراني در كاخ الحمرا اندلس و... از جمله موضوعات ارائه شده در اين همايش است.
حمام در يافته باستان شناسي، در سرزمين هاي ايراني، در وقايع تاريخي همچون واقعه فين، در ادبيات شفاهي و حوزه هاي فرهنگي ايراني، تحولات ساختاري حمام در دوره هاي مختلف، ويژگي هاي حمام هاي مناطق مختلف، هنر نقاشي و حمام و... از جمله موضوعات مطروحه در اين همايش به شمار مي رود.

از ۳۰ ارديبهشت همزمان با هفته ميراث فرهنگي
چهره ها و چهرك ها در جهان نما مي درخشند
014575.jpg
گروه علمي فرهنگي: مجموعه ديدني «چهره ها و چهرك ها» كه در بردارنده بيش از ۲۰سرديس و پيكرك متعلق به دوره پيش از تاريخي ايران است از ۳۰ ارديبهشت همزمان با هفته ميراث فرهنگي در ويترينهاي موزه
جهان نماي مجموعه فرهنگي - تاريخي نياوران، به نمايش در مي آيد.
در اين مجموعه پيكركها و سرديس هايي متعلق به دوره هاي ايلامي، پارتي، ساساني كه از جنس گل پخته هستند به چشم مي خورد كه تعدادي از آنها به صورت دست ساز و برخي با استفاده از قالب ساخته شده اند.
به گزارش واحد اطلاع رساني سازمان ميراث فرهنگي كشور،  تمامي اين آثار كه از محوطه هاي باستاني استان خوزستان بويژه از شوش يافت شده اند، از منظر هنري و به لحاظ پرداختهاي ظريف و هنرمندانه از ارزش فوق العاده اي برخوردارند.
كوچكترين سرديس اين مجموعه حدود ۴ سانتيمتر و بزرگترين پيكرك نيز نزديك به ۱۲ سانتيمتر ارتفاع دارد.
بيشتر سرديس هاي كلاه دار متعلق به دوره پارتي و سرديس هاي تاج دار متعلق به اواخر دوره ساساني و اوايل دوره اسلام است.
گفته مي شود از آنجا كه اين پيكرك ها و سرديس ها در مكانهاي مختلفي از جمله معابد،  قبور و... پيدا شده اند نمي توان كاربري قطعي و دقيقي را براي آنها معلوم كرد.

علمي فرهنگي
اجتماعي
اقتصادي
آموزشي
انديشه
خارجي
سياسي
شهري
محيط زيست
ورزش
صفحه آخر
همشهري اقتصادي
همشهري جهان
همشهري ورزشي
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   آموزشي   |   انديشه   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |  
|  محيط زيست   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |