سه شنبه ۲۷ اسفند ۱۳۸۱ - سال يازدهم - شماره ۳۰۰۸ - Mar.18,2003
امينه اردوغان؛ الگوي زنان تركيه
005775.jpg
امينه اردوغان همسر نخست وزير تركيه قصد ندارد تنها به اين خاطر كه شوهرش رجب طيب اردوغان به نخست وزيري رسيده است، روسري از سرش بردارد. اما نمي خواهد با سري پايين و كاملا پوشيده در خيابان هاي آنكارا قدم بزند. او در پي دستيابي به موقعيتي تعادلي ميان اعتقادات اسلامي خود و اصول سكولار كشور تركيه است.
از زماني كه اردوغان با رهبري حزب عدالت و توسعه، جنبش ملي با ريشه هاي اسلامگرايانه در انتخابات سراسري به پيروزي رسيد، امينه اردوغان با شيوه لباس پوشيدنش همه توجهات را معطوف خود نموده است. سليقه او باب ميل همه نيست، اما براي تركيه اي كه روسري يا بخشي از پوشش سنتي و بيشتر روستايي به حساب مي آيد و يا نشانه اي از حمايت از اسلام سياسي، اين نوع پوشش جديد است.
خانم اردوغان ۵۴ ساله كه ۵ سال جوان تر از شوهرش است با پوشيدن روسري هاي شيك و گران قيمت با رنگ هاي گوناگون و همچنين لباس هاي بلند، نشان مي دهد كه پوشش مذهبي لزوما غيرجذاب نيست. او در اولين حضور خارجي اش وقتي شوهرش را در نشست مجمع جهاني اقتصاد در داووس سوئيس همراهي مي كرد، به همراه خيرالنساء گل همسر عبدالله گل نخست وزير سابق در حالي كه كت هايي با خز رنگي و روسري هايي ابريشمي پوشيده بودند و عينك آفتابي به چشم داشتند، در مقابل دوربين هاي عكسبرداري و فيلمبرداري ظاهر شدند و به عنوان نخست خبري رسانه هاي تركيه تبديل شدند.
طراحان لباس در تركيه علاقه بسياري به شيوه لباس پوشيدن امينه اردوغان نشان داده اند، اما برخي هم مي گويند بايد توصيه هاي حرفه اي به او شود.
با توصيه هاي حرفه اي يا بدون آن، واقعيت آن است كه او هنگام حضور در جمع و در انظار عمومي موردتوجه بسياري قرار مي گيرد. يك توليدكننده لباس در تركيه براي استفاده از اين همه توجه رسانه اي به خانم اردوغان اخيرا مجموعه اي از لباس هايش را تحت عنوان «امينه اردوغان ۲۰۰۳» به بازار عرضه كرده است. اين لباس ها همگي شبيه لباس هاي امينه اردوغان است.
اين اقدام با اعتراض شديد خانم اردوغان روبرو شد. او گفت كه از اين موضوع و از استفاده از نامش اطلاع نداشته است.
او اخيرا در مصاحبه با يكي از روزنامه هاي تركيه گفت: وقتي دختري ۱۵ ساله بوده در برابر اصرار برادرش براي پوشيدن روسري مقاومت مي كرده و حتي در اعتراض به اين كار تا مرز خودكشي هم پيش رفته است، اما بعد از خواندن كتاب هاي مذهبي حقيقت را دريافته و تصميم گرفته است كه روسري به سر كند، اما نمي خواهد ديگران را به اين كار وادارد.
پوشيدن روسري در ادارات و اماكن عمومي تركيه ممنوع است و چالشي براي حكومت سكولار اين كشور تلقي مي شود. معلوم نيست همسر اردوغان با اين ممنوعيت چگونه مقابله مي كند.
چند روز بعد از انتخابات تركيه، همسر رئيس پارلمان با پوشيدن روسري در يك مراسم رسمي، جنجال به راه انداخت. اما امينه اردوغان قصد ندارد كناري بنشيند و در حاشيه باشد. او سالها از فعاليت سياسي شوهرش حمايت كرده است. بسياري از مردم تركيه او را قدرتي محكم پشت سر طيب اردوغان مي دانند.
او در انتخابات اخير نقش مهمي در تبليغات و پيروزي همسرش داشت. به نوشته روزنامه صبا چاپ تركيه، اين زن كه مادر پنج فرزند است به طور مرتب نوشيدن ليموناد با عسل و همچنين آب ميوه هاي ديگر را به شوهرش توصيه مي كند و خود بر اين كار نظارت دارد تا گلوي او به دليل سخنراني هاي مداوم آسيب نبيند.
نوشيدني هاي غيرالكلي در دفتر اردوغان ديده مي شود اما الكل در خانه و محل كار او جايي ندارد.
خبرگزاري فرانسه

سيماي بغداد پيش از جنگ
خبرگزاري ها از عراق گزارش مي دهند، همه چيز در اين كشور طوري آماده شده است كه گويي قرار است تا يكي دو روز آينده جنگ آغاز شود.
دفاع هوايي و زميني اطراف بغداد به شيوه اي چشمگيرتر از گذشته و حتي محكم تر از جنگ خليج فارس در سال ۱۹۹۱ تشديد شده است.
روزنامه نيويورك تايمز ديروز به نقل از مقامات بلندپايه نظامي آمريكا نوشت، صدام حسين تقريبا تمامي امكانات خود را به بغداد برده و به دفاع هوايي اين شهر اميد بسته است. ژنرال هاي آمريكايي دفاع عراق در سطح كشوري را ضعيف تر از سال ۱۹۹۱ مي دانند اما مي گويند، اين بار وضعيت بغداد متفاوت است چون «همه امكانات و افراد در بغداد متمركز شده اند.» همچنين فرماندهي كل عراق دچار تغييراتي شده و دفاع كشور به دست نزديكان مطمئن و وفادار صدام سپرده شده است.
صدام كنترل نيروي هوايي، دفاع هوايي و سيستم موشكي زمين به زمين را دردست دارد و به قصي مسئوليت دفاع از بغداد و تكريت زادگاه خود را سپرده است.
تلويزيون عراق در دو روز گذشته هيچ خبري درباره نشست سران آمريكا، انگليس و اسپانيا در پرتغال منتشر نكرد. به مردم بغداد هشداري درباره حملات هوايي داده نشده و بر روي پنجره ها، نوارچسب ديده نمي شود.
خبرگزاري ها از بغداد گزارش مي دهند، مردم براي خريد بنزين در صف هاي طولاني مي ايستند و بسياري، مواد غذايي كنسرو شده و آب ذخيره مي كنند. آنها براي تهيه آنتي بيوتيك و مسكن به داروخانه ها هجوم مي برند.

توافق سازمان ملل و دولت كامبوج براي محاكمه رهبران بازمانده خمرهاي سرخ
سازمان  ملل  و مقامهاي  كامبوج  ديروز براي  محاكمه  رهبران  بازمانده خمرهاي  سرخ  در يك  دادگاه  بين المللي  به  توافق  اوليه  رسيدند.
خبرگزاري  فرانسه  از پنوم  پن  به  نقل  از «اوم  يين  تي  انگ » مشاور نخست وزير كامبوج  گزارش  داد، مقامهاي  كامبوج  و سازمان  ملل  درباره  شرايط برگزاري  محاكمه  رهبران  بازمانده  چريكهاي 
خمر سرخ  كامبوج  به  توافق  اوليه رسيده  و پيش  نويس  توافق  خود را براي  تأييد نهايي  و سياسي  مقامهاي  دو طرف  به  سازمان  ملل  و دولت  كامبوج  ارائه  كردند.
چريكهاي  خمر سرخ  متهم  هستند بين  سالهاي  ۱۹۷۵ تا ۱۹۷۹ ميلادي  حدود دوميليون  نفر را قتل  عام  كردند.
مقامهاي  كامبوج  و سازمان  ملل  از سال  ۱۹۹۹ براي  برگزاري  محاكمه  رهبران بازمانده  خمرهاي  سرخ  وارد مذاكره  شدند.
سازمان  ملل  با اين  استدلال  كه  كامبوج  نمي تواند استقلال  و بيطرفي  چنين  محاكمه اي  را تضمين  كند وارد روند تعيين  شرايط تشكيل  دادگاه  بين المللي  براي  محاكمه كردن  رهبران  مذكور شد.
«هانس  كورل » كنسول  قانوني  سازمان  ملل  طي  مأموريت  پنج  روزه اي  كه  ديروز  به  پايان  رسيد توانست  پس  از تكميل  مذاكراتش  با مقامهاي  كامبوج  پيش نويس  توافق  دو طرف  را براي  برگزاري  يك  دادگاه  بين المللي  به  منظور محاكمه  رهبران  خمرهاي  سرخ  ارائه  دهد.
كورل  ديروز با «هون  سن » نخست  وزير كامبوج  ديدار كرد تا نتايج  سفرپنج  روزه اش  را به  اطلاع  وي  برساند.

آمريكا شوراي امنيت را كنار گذاشت
خاورميانه در التهاب جنگ
پاول: سازمان ملل در خلع سلاح عراق شكست خورد
رابين كوك به عنوان اعتراض از كابينه بلر استعفا داد
اتباع آمريكا و متحدان آن خاورميانه را به سرعت ترك مي كنند
آمريكا، انگليس و اسپانيا ديروز پيش از برگزاري نشست شوراي امنيت سازمان ملل، قطعنامه پيشنهادي خود را براي اقدام نظامي عليه عراق پس گرفتند و بدين ترتيب، راه را براي حمله نظامي به عراق بدون صدور مجوز تازه اي از سوي شوراي امنيت هموار كردند.
005890.jpg

به گزارش خبرگزاري ها، بلافاصله پس از اين تصميم، كالين پاول وزير خارجه آمريكا بر صفحه تلويزيون ظاهر شد و اعلام كرد: سازمان ملل در جهت خلع سلاح عراق شكست خورد و ديپلماسي به پايان رسيد. پاول گفت: رئيس جمهور آمريكا به زودي به صدام حسين اولتيماتوم خواهد داد كه يا به سرعت عراق را ترك كند و يا با خطر جنگ روبه رو شود. كاخ سفيد نيز طي بيانيه اي از قصد بوش براي دادن اولتيماتوم به صدام حسين خبر داد. بوش قرار بود سحرگاه امروز به وقت تهران درباره بحران عراق سخنراني كند.
نماينده انگليس در شوراي امنيت نيز گفت: دولت انگليس تمام تلاش خود را براي دستيابي به اجماع در بين اعضاي شوراي امنيت به كار گرفت اما اين تلاش ها به نتيجه نرسيد. توني بلر نخست وزير انگليس هم اعضاي دولت خود را فراخواند تا آنها را درباره ضرورت توسل به زور عليه عراق بدون تصويب شوراي امنيت توجيه كند، اما پيش از برگزاري نشست كابينه، رابين كوك رئيس مجلس عوام انگليس از حزب كارگر، از مقام خود در كابينه بلر استعفا داد.
با اين همه، مشاور حقوقي دولت انگليس اعلام كرد كه جنگ عليه عراق براساس قطعنامه هاي موجود سازمان ملل مشروع است و نيازي به صدور قطعنامه جديد نيست. ايتاليا و ژاپن نيز حمايت خود را از آمريكا براي رويارويي با عراق اعلام كردند، اما پس گرفتن پيش نويس قطعنامه دوم از شوراي امنيت با انتقاد فرانسه روبرو شد.
نماينده فرانسه در سازمان ملل گفت: چون اكثريت اعضاي شوراي امنيت با توسل به زور عليه عراق مخالف بودند و امكان تصويب آن وجود نداشت، آمريكا، انگليس و اسپانيا قطعنامه پيشنهادي خود را پس گرفتند.

اعضاي شوراي امنيت سازمان ملل ديشب در حالي در پشت درهاي بسته تشكيل جلسه دادند كه همه نشانها از جنگي قريب الوقوع در منطقه خليج فارس حكايت دارد.
به گزارش خبرگزاريها، جلسه شوراي امنيت در پي ضرب الاجل ۲۴ ساعته جرج بوش رئيس جمهور آمريكا به سازمان ملل براي تصميم گيري درباره قطعنامه دوم عليه عراق برگزار شد.
رئيس جمهور آمريكا تهديد كرده است اگر قطعنامه دوم به تصويب شوراي امنيت نرسد، آمريكا به تلاش براي اصلاح سازمان ملل دست خواهد زد.
رئيس جمهور آمريكا گفته است:  اميدوارم سازمان ملل كار خود را به خوبي انجام دهد اما در صورتي كه چنين نشود، ما بايد به اين مسئله بپردازيم كه چگونه مي توان سازمان ملل را به نهادي بهتر در قرن ۲۱ تبديل كرد.
اين درحالي است كه انگليس امكان دستيابي به اجماع در شوراي امنيت را بسيار ضعيف دانست. توني بلر نخست وزير انگليس به دليل نااميدي از دستيابي به توافق در شوراي امنيت ديشب كابينه خود را به نشست اضطراري فراخواند تا درباره حمله به عراق تصميم بگيرد. نااميدي بلر از تصميم شوراي امنيت پس از تاكيد فرانسه بر ادامه مخالفتش با قطعنامه جديد عليه عراق اعلام شد.
ژاك شيراك رئيس جمهور فرانسه تاكيد كرده است كه اين كشور تا پايان راه به مخالفت خود با جنگ عليه عراق ادامه مي دهد و پاريس آماده است تا قطعنامه توسل به زور عليه عراق را وتو كند. با اين همه شيراك بر دوستي بين فرانسه و آمريكا تاكيد كرد و گفت: من و فرانسه همواره دوست آمريكا بوده ايم و هيچ چيز نمي تواند به اين دوستي خدشه وارد كند. رئيس جمهور فرانسه در عين حال ابراز اميدواري كرد كه جنگ احتمالي عليه عراق با پيروزي سريع آمريكا همراه باشد تا قربانيان و خسارات ناشي از جنگ هرچه بيشتر كاهش يابد.
ولاديمير پوتين رئيس جمهور روسيه نيز كه كشورش در شوراي امنيت سازمان ملل از حق وتو برخوردار است،  گفت: حمله به عراق به دليل پيامدهاي خطرناك آن، اشتباه است. وي گفت: مسكو مايل است خلع سلاح عراق به طور مسالمت آميز صورت گيرد.
گرهارد شرودر صدراعظم آلمان هم كه كشورش عضو غيردائم شوراي امنيت است تاكيد كرد: آلمان نمي تواند با قطعنامه اي كه جنگ بر ضد عراق را مشروعيت مي دهد موافقت كند.
با اين همه دانيال كوتس سفير آمريكا در برلين از احتمال درخواست كمك از آلمان براي بازسازي عراق پس از بركناري صدام حسين از قدرت خبر داد.
كوتس گفت: كشورهايي مانند فرانسه و آلمان كه مخالف توسل به زور عليه عراق هستند مي توانند نقش مؤثري در بازسازي عراق داشته باشند.
همزمان با اين تحولات، آمريكا به بازرسان سازمان ملل در عراق توصيه كرد كه از اين كشور خارج شوند. آمريكا همچنين در كنار انگليس، فرانسه، روسيه، چين، يونان و بسياري از ديگر كشورهاي جهان به اتباع خود در خاورميانه بويژه در كويت، اسرائيل، سوريه و اردن دستور داد كه فوري به كشور خود بازگردند.
005885.jpg

بسياري از كشورها نيز از بستن سفارت خود در بغداد خبر دادند. نيروهاي ناظر بين المللي در مرز عراق و كويت نيز بعدازظهر ديروز منطقه غيرنظامي بين دو كشور را ترك كردند و به شهر كويت بازگشتند.
اين در حالي است كه صدام حسين تهديد كرد كه در صورت حمله آمريكا به عراق، جنگ با ايالات متحده را به تمام
كره زمين و در هر جا كه آسمان و زمين و دريا باشد، خواهد كشاند.
آماده باش پليس فدرال آمريكا همزمان با جنگ در عراق
روزنامه  واشنگتن  پست  ديروز گزارش  داد: درحاليكه  آمريكا طرحهاي خود را براي  حمله  به  عراق  تكميل  مي كند، پليس  فدرال  آمريكا (اف  بي آي )آماده  مي شود تا حدود ۵ هزار نفر از ماموران  خود را براي  مقابله  با حملات  تروريستي  درخاك  اين  كشور بسيج  كند.
به  گزارش  خبرگزاري  فرانسه  از واشنگتن ، مقام هاي  آگاه، به  اين  روزنامه گفتند: اين  ماموران ، افراد مظنون  را زيرنظرگرفته  يا آنان  را بازداشت  كرده و با هزاران  عراقي  ساكن  آمريكا مصاحبه  خواهند كرد.
واشنگتن  پست  نوشت : به  هنگام  آغازجنگ ، مقرهاي  اف بي آي  و دفاتر اجرايي آن ، بي درنگ  كاركنان  موردنياز مراكز فرماندهي  را بطور ۲۴ ساعته  تامين خواهند كرد و اين  كار همزمان  با فعاليت  نيروهاي  ويژه  ضد تروريسم  در سراسرآمريكا صورت  مي گيرد. اين  مقامات  گفتند: اين  اقدام ها بخشي  از طرح  اف بي آي  است  كه  سال گذشته  ميلادي  جهت  آماده  شدن  براي  حمله  احتمالي  به  عراق  تهيه  شد.
005750.jpg

اين  روزنامه  مي نويسد: باوجودي كه  مقام هاي  دولت  جرج  بوش ، رئيس  جمهوري آمريكا بطور علني  براين  مساله  تأكيد نكرده اند، اما كارشناسان  جاسوسي  وضد تروريسم  اذعان  دارند كه  بروزجنگ  در عراق  موجب  افزايش  حملات  تروريستي برضد اهداف  آمريكايي  خواهد شد.
تلاش پنتاگون براي نفوذ
در افكار عمومي اعراب
چندي پيش شبكه خبري بي.بي.سي اعلام كرد، پنتاگون براي اطمينان يافتن از پوشش خبري جنگ آينده در عراق، عده اي از خبرنگاران را آموزش مي دهد.
مجله نيوزويك ديروز در سايت اينترنتي خود خبري را منتشر كرد كه حاكي از تدارك گسترده آمريكايي ها براي نفوذ بر افكار عمومي دنياست. نيوزويك نوشت، مركز خبري و مطبوعاتي فرماندهي كل نيروهاي نظامي آمريكا در قطر برنامه هاي خود را با ساعت نماز و اذان در اين كشور مسلمان هماهنگ مي كند. اين مركز در خلال برنامه هاي خود علاوه بر اخبار نشست ها و مذاكرات، زمان دقيق نمازهاي يوميه را هم پخش مي كند.
ژنرال تامي فرانكس فرمانده كل نيروهاي نظامي آمريكا در منطقه هيچگاه همزمان با ساعات نماز كنفرانس خبري برگزار نمي كند. همزمان با سخنراني او، سخنانش با لهجه تگزاسي، همزمان به زبان عربي ترجمه مي شود. اين بخشي از جنگ آمريكا براي تسخير افكار عمومي در دنياست و پنتاگون با اين كار به كوچه ها و خيابان هاي كشورهاي عربي نفوذ كرده است. مدير امور ارتباطات فرانكس مي گويد، اين استراتژي است كه در كاخ سفيد تدوين شده: پيام خود را مستقيم به مردم برسانيد. اما نقش خبرنگاران هم ناديده گرفته نشده است. كاخ سفيد اخيرا ۲۵۰ هزار دلار در بخش اتاق مطبوعات كه مخصوص نشست با خبرنگاران است سرمايه گذاري كرده است. صدها خبرنگار در اين بخش با وسائل و تجهيزات پيشرفته  آخرين اخبار جنگ را پيگيري مي كنند. اين در حاليست كه پنتاگون ۵۰۰ خبرنگار را به منطقه جنگي مي فرستد. نيوزويك نوشت: طرح هايي در دست بررسي است تا خبرنگاران به همراه نيروهاي نظامي بعد از تصرف بصره وارد اين شهر شوند.
خبرنگاري از شبكه الجزيره قطر قرار است به همراه اين نيروها وارد عراق شود.

خارجي
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
آموزشي
انديشه
سخنگاه آزاد
سياسي
شوراها
شهر
شهري
علمي فرهنگي
موسيقي
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري اقتصادي
انفورماتيك
همشهري جهان
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   آموزشي   |   انديشه   |   خارجي   |   سخنگاه آزاد   |   سياسي   |  
|  شوراها   |   شهر   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   موسيقي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |