سه شنبه ۲۷ اسفند ۱۳۸۱ - سال يازدهم - شماره ۳۰۰۸ - Mar.18,2003
جوامع دور از تعادل به افراط و تفريط دچار مي شوند
گروه اجتماعي: در قرن ارتباطات، اطلاعات و اينترنت كه زمينه ساز آگاهي جهاني مردم است اسباب ويراني تمدن آمريكايي بيش از گذشته سنت الهي اعطاء مهلت بر ظالمان و مستكبران است تا خود ابزار مرگ خويش را خلق كنند.
به گزارش روابط عمومي سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران، محمدعلي زم رئيس اين سازمان با اعلام اين مطلب افزود: مردم مؤمن خاورميانه پاسخ متجاوزان، ديكتاتوران و متحجران را با هم خواهند داد.
وي با اشاره به اينكه هر غلبه فيزيكي و نظامي پيروزي نيست افزود: اگر چنين بود بايد ديكتاتوران ومتجاوزان تاريخ، محبوب دلهاي مردم عصر خود و عصر ما مي بودند اگر آمريكايي ها براي ترور، دستگيري و شبيخون زدن به صدام چاره اي نينديشيده  باشند، خود، اسرائيل و حاميان منطقه اي خود را يكجا گرفتار رفتار جنون آميز صدام كرده و به سادگي امكان خروج از مهلكه صدام را نخواهند داشت.
معاون اجتماعي و فرهنگي شهرداري تهران كه در جمع رؤساي فرهنگسراها و دست اندركاران امور فرهنگي تهران سخن مي گفت تعادل را يك اصل الهي و تغيير دائمي را از لوازم دستيابي به آن دانست و يادآور شد: سازمان و جوامعي كه در افراط و يا تفريط دست و پا مي زنند و اراده تغيير در آنها ارزش نمي شود به تعادل نمي رسند و چنين جوامع و سازمان هايي يا چاقند و يا لاغر. تعادل همنشين عدالت است و عدالت سنگ آسياب آفرينش و پاشنه آشيل زيست اجتماعي بشريت است .تا انسانها، خانواده ها، سازمانها و جوامع به تعادل نرسند، مزه شيرين عدالت را نخواهند چشيد، تعادل حرف اول و آخر همه انبياست.
رئيس سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران تصريح كرد: آمريكا پا به جايي گذاشته است كه يزيديان و امويان و عباسيان گذاشتند و لعن و نفرين صدها ميليون مسلمان و شيعه آزاد جهان بر آمريكا خواهد بود كه بر حريم قدس اهل بيت ما قصد تجاوز دارد. زم حمله آمريكا به سرزمين انبياء و اولياء را آغاز حيات مجدد تروريسم در جهان دانست و گفت:  اگر زور در فرهنگ جهاني ارزش شود نخستين كساني كه آسيب  خواهند ديد زورمداران بزرگ خواهند بود.

مراسم بزرگداشت استاد زين العابدين مؤتمن برگزار شد
مراسم بزرگداشت زين العابدين مؤتمن، يكي از اولين دانش آموزان مدرسه البرز، شاگرد ملك الشعراي بهار و بديع الزمان فروزانفر با حضور دكتر حسن حبيبي رئيس بنياد ايران شناسي، دكتر سعيد سهراب پور رئيس دانشگاه صنعتي شريف و دكتر مهدي محقق رئيس هيات مديره انجمن آثار و مفاخر فرهنگي در تالار اجتماعات انجمن آثار و مفاخر فرهنگي برگزار شد.
دكتر مهدي محقق اولين سخنران اين مراسم درباره بزرگداشت استاد مؤتمن گفت: استاد مؤتمن نياز به بزرگداشت ندارد. بزرگداشت او همان شاگردان او هستند. آنهايي كه با موفقيت هاي علمي خود پاسخ تلاش هاي معلم دلسوز خود را داده اند.
وي گفت: هدف از برگزاري چنين مراسمي اين است كه جوانان بياموزند چگونه بايد از زبان و ادب پارسي پاسداري كرد.
دكتر سعيد سهراب پور رئيس دانشگاه صنعتي شريف كه خود از شاگردان مؤتمن است نيز طي سخناني درباره وي گفت: كلاس درس استاد هميشه پويا و لذت بخش بود و اكنون به مصداق اين جمله كه هر كسي كلمه اي به من بياموزد مرا بنده و عبد خود كرده است، در اين مراسم شركت كرده ام.
در ادامه مراسم، مهندس بهرام بياني يكي از شاگردان استاد مؤتمن، متن دكتر محمدعلي همايون كاتوزيان استاد دانشكده شرق شناسي دانشگاه آكسفورد و شاگرد استاد مؤتمن را قرائت كرد.
در بخشي از پيام دكتر كاتوزيان آمده است: مؤتمن براي همه محترم است، حتي كساني كه از نظر فكري، از او دور بودند نيز به او احترام مي گذاشتند. دليل اين همه احترام اين بود كه مؤتمن به همه احترام مي گذاشت، احترامي از سر اعتماد به نفس نه از ترس و واهمه.
مهندس بياتي از قول محمدعلي كاتوزيان گفت: من هميشه دو آرزو داشتم، يكي اينكه تا زمانيكه مؤتمن زنده است مراسم بزرگداشتي براي او برگزار شود و ديگر اينكه منزل مؤتمن هيچگاه از بين نرود. هر دو آرزوي من با برگزاري اين مراسم و ثبت منزل استاد مؤتمن توسط سازمان ميراث فرهنگي برآورده شده است.

وطن به جمع نشريات كشور پيوست
نشريه وطن با شعار «براي خانواده هاي هموطن» منتشر شد.
در نخستين شماره اين نشريه مطالبي در حوزه هاي حقوق خانواده، روانشناسي اجتماعي، روابط خانوادگي، موسيقي، خانه داري و... به چاپ رسيده است.

سارقان سابقه دار تحت نظارت دائم قرار مي گيرند
گروه اجتماعي: به منظور جلوگيري از ارتكاب مجدد جرم سرقت توسط سارقان سابقه دار، دولت لايحه اي تقديم مجلس كرد كه براساس آن نيروي انتظامي، سارقان سابقه دار را پس از آزادي از زندان تحت نظر مي گيرد.
به گزارش خبرنگار همشهري رئيس جمهور در نامه اي به رئيس مجلس دلايل توجيهي ارائه اين لايحه از سوي دولت به مجلس را بدين شرح توضيح داده است:
- با توجه به ارتكاب مكرر جرم از سوي سارقان سابقه دار پس از محكوميت و يا تحمل مجازات و گاها از طريق ايجاد يا عضويت در باندهاي بزهكار،
- نظر به نقش مؤثر امر نظارت و مراقبت پس از آزادي سارقان در كاهش جرم،
- با عنايت به نبود مقررات لازم در اين زمينه،
- و به منظور رفع خلأ قانوني و براي حفظ و ارتقاء وضعيت نظم و امنيت اجتماعي؛ لايحه زير جهت طي تشريفات قانوني تقديم مي شود:
متن كامل لايحه دولت كه براي بررسي به كميسيون قضايي و حقوقي مجلس فرستاده شده بدين شرح است:
ماده واحده - نيروي انتظامي جمهوري اسلامي ايران مجاز است سارقان سابقه داري كه دوران محكوميت خود را سپري نموده و از زندان آزاد شده اند و احتمال ارتكاب مجدد سرقت يا ساير جرائم از سوي آنان متصور مي باشد تحت نظارت و مراقبت لازم قرار دهد.

تحصن خانواده عباس عبدي در مقابل مجلس
ايرنا: حدود ۱۵ تن  از اعضا و وابستگان  خانواده  عباس  عبدي  متهم  پرونده  نظرسنجي  قبل  از ظهر دوشنبه ، در مقابل  درب  جنوبي  مجلس  شوراي  اسلامي  تحصن  كردند.
به  گزارش  خبرگزاري  جمهوري  اسلامي  متحصنين  با انتشار بيانيه اي  خواستار خارج  شدن  از زندان  انفرادي    عبدي  و امكان  ملاقات  با وي  بدون  حضور شخص  ثالث » شدند.
در قسمتي  از بيانيه  متحصنين  با يادآوري  آنچه  «تلاشهاي  بي نتيجه  آنان  براي  ملاقات  با مسئولان  و رفع  مشكلات  عبدي » عنوان  شده ، آمده  است : «اين  بار درخواست  رسيدگي  خود را با تحصن  اعلام  مي كنيم  و تا به  درخواستهايمان  رسيدگي نشود، همچنان  به  تحصن  خود ادامه  خواهيم  داد».

پيام كوفي عنان به مناسبت روز جهاني آب
آب شيرين براي اكوسيستم سالم، توسعه پايدار و ادامه حيات بشر لازم و ضروري است، اما همچنان در بسياري از مناطق آب هدر رفته و آلوده مي شود و همه اينها به صورت امري بديهي و طبيعي تلقي مي  گردد.
در سراسر جهان، آلودگي، مصرف بي رويه و مديريت ضعيف منابع آبي، كيفيت و كميت ذخاير آب موجود را كاهش مي دهد. به ويژه كشاورزي در بين عمده ترين تهديدها قرار دارد، در حالي كه بزرگترين سهم را از منابع آب شيرين مي برد ،با اين حال هنوز بسياري از شيوه هاي سنتي آبياري ناكارآمد است. نياز عمومي به آب از رشد جمعيت پيش افتاده است.

۶۰ درصد از اختلافات  خانوادگي  در  كلانتري هاي  تهران  حل  شد
گروه اجتماعي: فرمانده  انتظامي  تهران  بزرگ ، از رسيدگي  و حل  اختلاف  بيش  از ۶۰ درصد ازپرونده هاي  اختلافات  خانواد گي و موضوعات  گوناگون  در دواير مددكاري  كلانتري هاي  تهران  خبر داد.
سردار مرتضي  طلايي  گفت :   رسيدگي  به  اين گونه  اختلافات  دردواير مددكاري كلانتري  از تردد و رفت  و آمد در مجتمع هاي  قضايي  مي كاهد.
وي  اظهارداشت : ايجاددواير مددكاري  و مشاوره  از تحولاتي  است  كه در ساختاركلانتري ها ايجاد شد تا نسبت  به  ارائه  خدمات رساني  سريع  و دقيق  مطابق  باشئونات  شهروندان  تلاش  شود. سردارطلايي  به خبرنگاران  گفت : نيروي  انتظامي ، تامين امنيت  براي  خانواده هارا يك  نياز بي بديل  مي داند و نسبت  به  اين  موضوع  حساسيت  زيادي  دارد.
وي  به  برگزاري  بيش  از ۸۴۶ نشست  در اين  راستا اشاره  كرد و گفت  : نيروي انتظامي  معتقد است  كه  بايد پليس  مردم  باشد نه  پليس  بر مردم .
فرمانده  انتظامي  تهران  بزرگ  افزود : نيروي  انتظامي  به  همين  منظور و بهره گيري  از توان  اقشار مرجع  جامعه  در الگوسازي  و حفظ هنجارها و ارزشهاي جامعه  با ۲۲۰ تشكل  مردمي  همكاري  نزديك  دارد .

يادي از گذشته
005945.jpg
توي خيابان در حال قدم زدن بودم، به چهره هر كسي دقت مي كردم اخمو، عصباني و... بود هيچ كس نمي خنديد.
همين طور كه رد شدم كوچه اي قديمي توجه ام را جلب كرد. يادم آمد، خانه مادر بزرگ چه صفايي داشت؟ هنوز آفتاب نزده بود كه مادر بزرگ چارقد گل گليش را سرش مي كرد، چارقدي كه پر از گلهاي نرگس و ريحان بود. به طوري كه بوي گل ها را استشمام مي كردي، انسان يك حال خوشي بهش دست مي داد.
جانمازش كه حكايت سال هاي همراهي با او را داشت پهن مي كرد.
وقت ذكر گفتن صورتش آنقدر نوراني و شفاف بود كه هر بيننده را به خودش جذب مي كرد.
وقتي دعا و نماز به پايان مي رسيد سماور را روشن مي كرد. قل قل سماور مادربزرگ را همراهي مي كرد و مي گفت كه هنوز يار وياور مادربزرگه.
مادر بزرگ حياط را آب و جارو مي كرد و به قول معروف صفايي به حياط مي داد.
تخت گوشه حياط نيز انتظار مادر بزرگ را مي كشيد تا دست محبتش را نثار كنه.
آخه مادر بزرگ و اين تخت با هم انس داشتند. يادم مي ياد، مادر بزرگ روي اين تخت چه نمازها كه نخوانده. مادر بزرگ به سمت تخت مي رفت آن هم را نوازش مي داد بعد از تمام شدن نماز صداي قل قل سماور حكايت از جوش آمدن آن مي كرد، مادر بزرگ را صدا مي كرد تا چايي را دم كند و سفره  صبحانه را پهن كند. در همين لحظه پدر بزرگ را مي ديدي كه با دو تا نان سنگك خشخاشي وارد مي شد. به به اين نانها چه بويي داشت آنقدر كه از بويش سير نمي شدي.
پس پدر بزرگ و مادر بزرگ كنار سفره مي نشستند صبحانه مي خوردند وبه ماهيهاي وسط حوض نگاه مي كردند، پدر بزرگ سر كار مي رفت و مادر بزرگ بعد از بيدار كردن بچه ها كارهاي ديگر را انجام مي داد.
اما روزهاي عيد مادر بزرگ برنامه اش عوض مي شد.
از اول اسفند تو فكر رفت و روب، شستشو و پخت و پز بود به طوري كه براي خودش برنامه مي گذاشت امروز اينجا، فردا اونجا و... خانه مي شد يك دسته گل، بعد نوبت سبزي عيد مي رسيد، مادر بزرگ يك كوزه سفالي داشت كه هر سال سبزي عيدش را روي اين كوزه درست مي كرد، براي درست كردن سبزي عيد مقداري عدس به دور كوزه مي گذاشت و روي آن پارچه اي خيس مي گذاشت، تا آنها جوانه بزنند. مادر بزرگ معتقد بود اگر به سبزه زياد آب بدهيم سبزي مي پوسه، و بدرد نمي خوره .مي ره سراغ بقيه لوازم سفره هفت سين مي خواست تخم مرغ هايش را رنگ كنه ولي يادش مي افته كه به نوه هايش قول داده با آنها تخم مرغها را رنگ كنه و آنها هم در اين كار سهيم باشند. پس به ياد سمنو پزون افتاد.
گفت يك روز توي هفته آينده سمنو پزون با بچه ها راه مي اندازيم. و وسايلش را آماده مي كنه.
سيب و سنجد هم بايد بخره اون معتقده سيب سر سفره هفت سين بايد سرخ و رسيده و آبدار باشه.
جمعه فرا مي رسه. نوه ها يكي يكي مي آيند و خوشحال از اينكه امروز خانه مادر بزرگ مهمان هستند و خوشحال تر اينكه قراره با مادر بزرگ تخم مرغ رنگ كنند.
آنها به مادر بزرگ قول دادند كه كمكش كنند. پس مادر بزرگ به هركدام يكي يك تخم مرغ مي ده، يك قلمو، يك مقداري رنگ.
مادر بزرگ قبلا تخم مرغ ها را خالي كرده و انگار نصف كار را براي آنها انجام داده بعد به آنها مي گه كه چكار كنند، مادر بزرگ مي گه آن قديم ترها كه نه قلمو بود، نه گواش، ما تخم مرغ ها را با آب سبزيجات رنگ مي كرديم يعني سبزيجات را مي جوشانديم و تخم مرغ ها را بعدا در آن قرار مي داديم و رنگ مي كرديم ولي حالا كه اين وسايل هست ديگه احتياجي به آن كارها نيست، نوه ها هركدام تخم مرغ هاي رنگي را به مادر بزرگ مي دهند و از اينكه كمك مادر بزرگ كردند خوشحال هستند ولي از اينكه به اين زودي بايد از پيش مادر بزرگ برند ناراحت هستند، مادر بزرگ  هم با لبخند و تشكر آنان را همراهي مي كند چون چيزي تا عيد نمانده مادر بزرگ مراسم سمنو پزون راه مي اندازد. بوي سمنوش از سر كوچه آدم را گيج مي كنه.
مادر بزرگ ترمه قديمي اش را پهن مي كنه و قرآن را به عنوان سمبل سفره ابتدا روي آن قرار مي دهد وآينه را بعد از آن مي گذارد و براي مدتي چهره خود را در آن نگاه مي كند، ماهي قرمز و تنگ بلور كه قدمتي ديرينه دارد سر سفره قرار داده مي شود.
سبزه را كه نشان از طراوت وسرسبزي و تخم مرغها را كه نشان از بركت و سيب را كه نشان از روشني و سلامت است.
سركه: سركه محصول دست خود اوست و مثل اشك چشم زلال است و...
سفره او كامل شده است. او و پدر بزرگ منتظر هستند، منتظرند تحولي بزرگ صورت گيرد و سال جديد با خوشيها وارمغانهاي بسيار فرا برسد، سال تحويل مي شود، پدر بزرگ و مادر بزرگ بعد از خواندن دعاي تحويل سال، سال جديد را به يكديگر تبريك مي گويند.
يا مقلب القلوب والابصار و يا مدبر الليل والنهار
پدر بزرگ قرآن را باز كرده و آيه اي از آن را براي خود و مادر بزرگ تلاوت مي كند كه نشان از طراوت، شادابي و نشاط و نيكبختي است.
اكنون صبح اولين روز عيد است. مادر بزرگ و پدر بزرگ در انتظار رسيدن فرزندان هستند، تا عيدي كودكان را به آنان تقديم كنند.
سمانه بامشاد

تقويم هاي ايراني در ميلاد سال نو
005950.jpg
پيش از آن كه بحث تقويم ها يا گاهشماري ايراني را مطرح كنيم شايد گزيده تر باشد نخست نگاهي داشته باشيم به انسان و شناخت او از زمان، در اين گفتار آني زمان اينچنين خواهد بود .به هر صورت از زماني كه انسان تمدن خود را آغاز كرد و نوشتن را آموخت و انديشيدن را بهتر تجربه نمود و مايل شد كه از گذشته خود آگاه باشد و آيندگان را از احوال خود و گذشتگان خويش باخبر سازد، به نگارش سرگذشت طولاني بشريت و نماياندن تمدن هاي انساني پرداخت اين اصل مهم را احساس و درك كرد كه نياز به مشخص كردن «زمان» وقايع و حوادث صورت گرفته بر تمام مسائل ديگر برتري دارد زيرا از طريق آن قدمت و فاصله زماني وقايع نسبت به هم مشخص و روشن مي شود و درك اين مسأله از جانب انسان و حل آن از مسائل مهم اجتماعي بوده كه خود نشانه رشد فكري و رسيدن انسان به مرحله تازه اي از تمدن به حساب مي آيد با چنين احساس نياز و ضرورتي، انسان اين موجود متفكر خلاق توانست سير خورشيد، ماه و طلوع و غروب آنها را بالاخره مفهوم روز و ماه را كشف كند و همچنين از حركت سيارات آسمان و تغييرات آب و هوا و چهره گياهان و درختان مفهوم «سال» را عنوان كند، اساس علم زمان سنجي و پايه علم تقويم نگاري را كه همان دانستن طريق محاسبه روز و ماه و سال است را بوجود آورد و در مراحل بعد، وقتي كه به مرور زمان در جوامع بشري اديان و مذاهب مختلف ظهورنمودند و كم كم حوزه هاي سياسي و قومي و ديني از هم تفكيك شدند محتواي تقويم ها، وسيله اي براي ارائه ماهيت فرهنگي و سياسي و خودنمايي اقوام و مليت هاي قديمي شد.
خلاصه آن كه ، تقويم ها به مرور از زمينه هاي ملي، ديني جوامع بشري پديد آمدند و بايد دانست تقويم ها نمودي از فرهنگ جوامع خويشند و به عبارتي مي توان فرهنگ هاي جوامع بشري را هم از محتويات تقويم هاي آنان شناخت.
معنا و مفهوم تقويم
تقويم در لغت معناي مختلف دارد. در اصطلاح نجوم مجموعه اي از اصول و قوانيني است كه براي تنظيم زمان و تطبيق حقيقي با سال مجازي و چگونگي تقسيم آن به ماه هاي دوازده گانه جهت تشخيص دقيق اوقات شرعي و انجام فرايض ديني و امور اجتماعي مورد استفاده قرار مي گيرد و در زبان فارسي ما به تقويم، گاهنامه مي گويند.
مبادي چهارگانه
علي الاصول اساس تقويم ها يا گاهنامه ها بر مبناي چهار مبادي و خصوصيت استوار است كه عبارتند از نجومي، ارضي، ديني و قومي و ملي و از مبدأهاي مهم تاريخي كه در ميان اكثر اقوام و ملل جهان تا حدي عموميت دارد مبادي تاريخي متكي بر دين است چنان كه اقوام يهود كه قديمي ترين اقوام موحد و متدين مي باشند،تاريخ خود را بر مبدأ پيدايش بشر بر اساس اخبار تورات به طور اعم و در حالاتي اخص ظهور حضرت موسي(ع) و نزول تورات و صدور «ده فرمان» معروف حساب مي كند و يا اين كه در عالم مسيحيت، تولد حضرت عيسي مسيح (ع)را مبد  أ تاريخ خويش قرار داده اند و قبل از آن و بعد از آن نسبت به آن حساب مي كنند و همين طور مسلمانان هجرت حضرت محمد(ص) را مبدأ تاريخ خويش قرار داده اند و در ساير جاها در ميان مردم آسيا چون ظهور كنفوسيوس، بودا، برهما و امثال آن براي طرفدار نشان مبدأ تاريخ اند و از باب اطلاع يادآور مي شود اساس تقويم هاي مشهور و معمول در جهان عبارت اند از:تقويم اسكندري- تقويم بخت النصري- تقويم تركان(دوازده حيواني)- تقويم رومي، فرس قديم- قبطي(معديان) تقويم هجري- تقويم هنود، تقويم يوناني(المپيك) و تقويم يهود.
تقويم در تاريخ ايران
تقويم فرس قديم(هخامنشي):
تقويم رايج در اوايل حكومت هخامنشي در ايران به نام تقويم فرس قديم يا فرس هخامنشي معروف است. متون كتيبه هاي باقي مانده از داريوش بزرگ در كوه بيستون و ساير فرمان هاي سلاطين هخامنشي ما را از تقويم رسمي امپراطوري و از چگونگي اصول زمان سنجي در آن روزگاران آگاه مي سازد. متون اين كتيبه ها و محتواي فرمانها بيانگر آن هستند كه ايرانيان قديم سال را به دوازده ماه تقسيم مي كرده اند و فصول را نيز مي شناخته اند. اطلاعات ما در خصوص بعضي از ماه هاي سال تقويم فرس قديم به علت مخدوش بودن قسمت هايي از كتيبه  بيستون ناقص بود اما با كشف و خوانده شدن الواح تخت جمشيد امروز با آشنايي كامل مي توانيم دوازده ماه آن را نام ببريم كه در متون موجود اسامي اين دوازده ماه به طور دقيق آمده است.
به طور مثال نام اولين ماه اين تقويم ادوكن ئيش (هنگام كندن جوي) است كه مطابق با فروردين ماه تقويم زرتشتي بوده و نام ماه پايان سال آن تقويم نيز ويخن ناميده مي شد كه با اسفند ماه منطبق است.
به هر حال در تقويم فرس قديم آغاز سال با آغاز پاييز يكي بود و اولين ماه سال توأم با جشن«باگايادي» بوده است و از قرار معلوم جشن مهرگان بعد از برقراري تقويم زرتشتي به جاي جشن «باگايادي» برگزار مي شده است و در خصوص اين كه مي دانند آغاز تقويم فرس قديم متكي بر چه واقعه اي و از چه زماني بوده اطلاع دقيقي به دست نيامده است.
تقويم ديني مزديسنا
در روزگاران بعد از داريوش بزرگ از سلاطين هخامنشي، تقويم ديني مزديسنا در ايران زمين رواج يافت و ماه هاي زرتشتي جانشين فرس هخامنشي گرديد و اين تقويم در تاريخ ايران به تقويم ديني مزديست و تقويم زرتشتي و يا تقويم اوستايي و بعدها به تقويم يزدگردي معروف گرديده است. به هر حال تقويم مزديسنا يك گاهنامه محض مذهبي بود و بر اساس خواسته هاي ديني زرتشت و مزداپرستي و انجام مراسم و فرايض مذهبي و اهداف ديني بنا شده بود و مسائل سياسي و مادي در آن مورد توجه قرار نداشت و هر يك از ماه هاي سال زرتشتي اختصاص به فرشته اي و يا فرشتگاني دارند و انجام فرايض ديني را در زمان هاي خاص توصيه مي نمايند.
تقويم يزدگري
تقويمي كه بعد از انقراض سلسله ساساني و تسلط اعراب به سرزمين ايران در نزد پارسيان زرتشتي محفوظ ماند و زرتشتيان امروزي مقيم كشورهاي هند و پاكستان و ايراني در مكاتب و مراسلاتشان از آن استفاده مي كنند سال يزدگردي را هم ۳۶۵ روز حساب مي كنند و هر ماه را سي روز مي گيرند و پنج روز اضافي را در آخر ماه اسفند يا اول فروردين مي آورند. اسامي دوازده ماه اين تقويم مانند سال شمسي امروزي است.
تقويم رسمي ايران امروز
تقويم رسمي ايران هجري شمسي و بر پايه تقويم جلالي مي باشد و به موجب قانون مصوب ۱۱ فروردين سال ۱۳۰۴ شمسي حقيقي برقرار گرديده، بر طبق اين قانون سال شمسي حقيقي روز اول سال ، اول بهار و مبدأ تاريخ هجرت محمد(ص) از مكه به مدينه است.
اسامي ماه هاي برگرفته از اسامي قديم ايراني(نگاه كنيد به تقويم اوستايي) است و در اين تقويم شش ماه اول سال ۳۱ روز و پنج ماه بعد هر يك ۳۰ روز و اسفند در سالهاي عادي ۲۹ روز و در سالهاي كبيسه ۳۰ روز مي باشد در اين تقويم سال مبتني بر حساب نجومي است. روز اول سال يا نوروز مانند سال جلالي، روزي است كه خورشيد بين ظهر روز قبل و ظهر آن روز از نقطه اعتدال ربيعي مي گذرد.
معاني هر يك از ماه هاي تقويم رسمي امروزي ايران از اين قرار است.
فروردين: به معناي فروردها يا فروهرهاي پاكان كه نام يكي از ايزدان زرتشتي است.
ارديبهشت: به معني بهترين راستي و نام يكي از امشا سپندان آيين زرتشتي مي باشد.
خرداد: به معناي كمال و رسايي و درستي و نام يكي از امشاسپندان آيين زرتشتي.
تير: نام يكي از ايزدان در آيين زرتشتي كه نگهبان باران است.
مرداد : در اصل امرداد به معناي بي مرگي و نام يكي از امشا سپندان آئين زرتشت .
شهريور: به معناي كشور برگزيده و يكي از ايزدان در آيين زرتشتي.
مهر: به معناي دوستي و محبت و نام ايزد محافظ عهد و پيمان.
آبان: به معناي آبها و ايزد نگهبان آب است .
آذر : به معناي آتش و ايزد نگهبان آتش در آيين زرتشتي مي باشد.
دي: به معناي آفريننده ودادار در آيين زرتشتي يكي از امشاسپندان مي باشد.
بهمن: به معناي نيك انديشي است و در آيين زرتشت يكي از امشاسپندان مي باشد.
اسفند: به معناي بردباري و فروتني بود و نام يكي از امشاسپندان است.
به هر حال اينك كه مروري بر تقويم خود داشتيم و ميلاد سال جديد است را قم اين سطورنيز از فردوسي كمك مي گيرد و اين بيت ماندگار او را در حق ايرانيان عزيز كه مايند تكرار مي كند:
همه سال بخت تو پيروز باد
شبان سيه پيش تو روز باد
پژوهش از حسينعلي مكوندي

اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
آموزشي
انديشه
خارجي
سخنگاه آزاد
سياسي
شوراها
شهر
شهري
علمي فرهنگي
موسيقي
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري اقتصادي
انفورماتيك
همشهري جهان
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   آموزشي   |   انديشه   |   خارجي   |   سخنگاه آزاد   |   سياسي   |  
|  شوراها   |   شهر   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   موسيقي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |