سه شنبه ۶ اسفند ۱۳۸۱ - سال يازدهم - شماره ۲۹۸۹ - Feb.25,2003
محوطه قبر امام جمعه تهران در عهد محمدشاه ساماندهي مي شود
002185.jpg
گروه علمي فرهنگي: محوطه بقعه سرقبر آقا مدفن سيدابوالقاسم امام جمعه تهران در عهد محمدشاه و اوايل ناصرالدين شاه در ميان باغي در انتهاي خيابان صاحب جمع بعد از چهارراه مولوي تهران ساماندهي مي شود.
به گزارش واحد اطلاع رساني سازمان ميراث فرهنگي كشور ميرزا ابوالقاسم پسر ميرمحسن و برادرزاده و داماد نخستين امام جمعه تهران ميرمحمد مهدي است كه پس از ساخت مسجد شاه توسط فتحعليشاه به سال ۱۲۳۶ هـ.ق به دعوت وي به عنوان امام جمعه تهران از اصفهان به تهران آمد. ميرزا به سال ۱۲۶۳ هـ.ق پس از فوت عمويش امام جمعه تهران شد.
محمدهادي عليزاده مدير پروژه مرمت اين بقعه با اعلام اين خبر مرمت تزئينات آينه كاري، ساماندهي آب نماي مجموعه، تعميرات درب و پنجره را از جمله اقدامات در حال انجام اين بناي تاريخي در سال جاري عنوان كرد.

روابط عمومي الكترونيك و ديجيتال
دهمين گردهمايي علمي تخصصي انجمن روابط عمومي ايران در سال جاري در روز چهارشنبه ۷/۱۲/۸۱ ساعت ۱۷ در خيابان وليعصر، بالاتر از مسجد بلال، نرسيده به چهارراه پارك وي، مجتمع فرهنگي شقايق برگزار مي شود.
در اين نشست دكتر يونس شكرخواه استاد دانشگاه پيرامون «روابط عمومي الكترونيك و ديجيتال» سخنراني مي كند.

جداري فروغي وكالت عليرضا اشراقي را به عهده گرفت
گروه اجتماعي: مادر عليرضا اشراقي، روزنامه نگار زنداني صبح ديروز (دوشنبه) با مراجعه به دفتر وكالت محمدعلي جداري فروغي، حقوقدان و وكيل دادگستري خواستار پيگيري پرونده فرزند زنداني خود شد.
به گزارش ايسنا مادر اشراقي طي نامه اي با اعلام اين كه فرزندش به علت چاپ كاريكاتور در روزنامه حيات نو در بازداشت به سر مي برد و با اشاره به اين كه خود قدرت و توان پيگيري حقوقي پرونده فرزندش را ندارد، از جداري فروغي خواسته تا با مراجعه به مقامات قضايي و اعلام اخبار مربوطه كليه اقدامات لازم را انجام دهد و وكالت خود را نيز به وي تفويض كرد. محمدعلي جداري فروغي با اعلام قبولي موضوع وكالت گفت: در ظرف چند روز آينده جهت پيگيري پرونده عليرضا اشراقي روزنامه نگار زنداني و امضاي وكالت نامه به دادگاه مربوطه مراجعه خواهم كرد.

نويسنده روزنامه ايران در انتظار محاكمه
گروه اجتماعي: پرونده بنفشه سام گيس نويسنده روزنامه ايران كه به خاطر نقد كتاب موسيقي زنان ايران در شعبه  ۱۴۱۰ مجتمع قضايي جرائم كاركنان دولت به جريان افتاد، اخيرا به شعبه ۱۴۱۱ منتقل شده است.
به گزارش ايسنا دو مورد شكايت عليه نوشته سام گيس از سوي مدعي العموم و نويسنده كتاب موسيقي زنان مطرح است كه به عنوان توهين به مقدسات و همچنين تحريف مطالب كتاب و موهن جلوه دادن آن پيگيري شده است.
نويسنده روزنامه ايران با اشاره به آخرين جلسه حضور خود در دادگاه و تفهيم اتهام در حدود مردادماه سال جاري عنوان كرد كه منتظر برگزاري دادگاه و جلسات محاكمه است.
سام گيس تاكيد كرد: در تمام جلسات توضيح داده ام كه اين مساله به خاطر ميزان كم شناخت من از جزئيات تاريخ اسلام رخ داده و البته مطالب كتاب مذكور به گونه اي بوده كه براي هر خواننده و مخاطبي چنين برداشتي را ايجاد مي كند.
او با رد ادعاي تحريف مطالب كتاب در مطلب چاپ شده در روزنامه ايران خاطرنشان كرد كه در انتظار است تا با تشكيل جلسه دادگاه تكليف او روشن شود.
وي با استناد به اظهارات مطرح شده در پرونده و گفته هاي مسئولان روزنامه مذكور در پرونده گفت: استنباطم اين است كه مسئوليت مطلب چاپ شده را متوجه من مي دانند در حالي كه يك خبرنگار همواره مقام بالاتر از خود را مسئول مي داند تا مطمئن شود كه ايرادات مطالب او را در مرحله بالاتر برطرف مي كنند. نويسنده روزنامه ايران متذكر شد كه مطلب چاپ شده او در باره موسيقي زنان، روال عادي خود را در نشريه طي كرده است. وي تأكيد كرد كه به هيچ وجه قصد توهين به مقدسات را نداشته است.

دانشگاههاي ما هنوز خود را دبيرستاني بزرگ مي دانند
گروه علمي فرهنگي: متأسفانه دانشگاههاي ما هنوز خود را دبيرستاني بزرگ مي دانند و نگاه مسئولان آنها به مسائل نيز همانند مديركل يك دستگاه اجرايي است نه فراتر از سازمانهاي اداري موجود كشور.
به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي دكتر محمدرضا عارف معاون اول رئيس جمهور با بيان اين مطلب در جمع استادان و مسئولان دانشگاه صنعتي شريف گفت: ما معتقديم بايد هيأت امنا و مديريت دانشگاهها به سوي نحوه تعيين مسئوليت و جايگاه خود در دوره جديد حركت كند تا استقلال دانشگاهها عملي شود. عارف تصريح كرد: هيأت امناي دانشگاهها قطعا بايد نگاه ويژه و محدود خود را به مسايل دانشگاه تغيير دهند و در همه شئونات و امور آن دخالت كنند تا دانشگاه بتواند به سهم و جايگاه واقعي خود در جامعه دست يابد.
عارف در عين حال از عملكرد هيأت امنا در زمينه اداره امور دانشگاهها انتقاد كرد و خواهان همكاري بيشتر آنان براي اجراي سياستهاي جديد دولت شد.

وزير علوم:
زورمداري زائيده از خودبيگانگي است
گروه علمي فرهنگي: دومين كنفرانس بين المللي علوم شناختي، ديروز با سخنان دكتر مصطفي معين وزير علوم، تحقيقات و فناوري در مركز مطالعات وزارت خارجه، آغاز به كار كرد.
به گزارش روابط عمومي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري در اين كنفرانس وزير علوم، تحقيقات و فناوري طي سخناني گفت: ارتباط تنگاتنگ و تكميلي نحله ها و حوزه هاي مختلف علوم، از علوم محض، تجربي، طب، تا علوم انساني، اجتماعي و علوم و معارف ديني و الهيات، همه در جهت تبيين هدفمندي نظام آفرينش و حق مداري آن است. وي افزود: همان طور كه با تعميق شناخت علمي و رشد مراتب ايماني و معنوي، خودشناسي و معرفت الهي انسان افزايش مي يابد، فراموشي ياد خدا و بي اعتنايي به ارزشهاي اعتقادي و اخلاقي هم به خود فراموشي و از خودبيگانگي انسان منتهي مي شود.
دكتر معين تصريح كرد كه حاصل اين از خود بيگانگي، در محيط اجتماعي، چيزي جز زورمداري نيست و نتيجه آن تفوق يافتن شمشير و قدرت بازو بر تفكر و تعقل و برخورد تمدنها بر گفتگوي تمدنهاست.

پيش نويس قانون جامع حمايت از حق مؤلف تدوين شد
گروه علمي فرهنگي: پيش نويس قانون جامع حمايت از حق مؤلف (كپي رايت) با همكاري سازمان جهاني مالكيت فكري تهيه شده كه پس از بررسي نهايي بزودي براي تصويب به مراجع قانوني ارسال مي شود.
به گزارش روابط عمومي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، احمد مسجدجامعي در آئين گشايش همايش بررسي حقوق مالكيت ادبي و هنري با اعلام مطلب فوق افزود: گسترش مرزهاي فرهنگ ملي به فراتر از مرزهاي سياسي و جغرافيايي موجود، تحولات روزافزون فكري و فرهنگي و بيش از همه پيشرفت شگفت انگيز علمي و تكنولوژيك ما را ناگزير مي سازد نسبت به شمول قوانين ملي و همخوان كردن آنها با منافع ملي در مناسبات بين المللي به منظور حضور فعال و مؤثر در عرصه هاي بين المللي اقدام كنيم.
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي احترام به حقوق پديد آورندگان آثار ادبي و هنري را امري ضروري خواند و تصريح كرد: بازنگري، تصحيح و تكميل قوانين و مقررات ملي ناظر به حمايت از حقوق پديد آورندگان آثار ادبي و هنري، كه آخرين آنها تدوين پيش  نويس قانون جامع حمايت، تاسيس دفتر امور مالكيت ادبي و هنري در وزارت ارشاد و تشكيل دوره هاي آموزشي از جمله اقدامات دولت جمهوري اسلامي ايران در اين زمينه است.

نخستين همايش راهكارهاي توسعه اشتغال در حوزه فرهنگ فردا برپا مي شود
گروه علمي فرهنگي: نخستين همايش ملي و تخصصي «راهكارهاي توسعه اشتغال در حوزه فرهنگ و هنر» چهارشنبه هفتم اسفند ماه جاري در دانشگاه علامه طباطبايي برپا مي شود.
در اين همايش كه با حضور متخصصان، اساتيد دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالي، مديران وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، مديران سازمان هاي مرتبط، مديران اجرايي كشور، فرهيختگان و هنرمندان برگزار مي شود مباحثي چون «راه كارهاي توسعه صادرات محصولات فرهنگي»، «شناسايي سياست هاي مناسب حمايتي در جهت سرمايه گذاري خارجي در حوزه فرهنگي»، «تنگناهاي سرمايه گذاري خارجي در توليدات فرهنگي و راه حل ها» و «تكنولوژي فرهنگ و اشتغال زايي» مورد بحث و بررسي قرار مي گيرد.
براساس اين گزارش ارائه ۱۰ مقاله كاربردي از ميان ۳۵ مقاله برگزيده اين همايش و برگزاري دو ميزگرد تخصصي با موضوع «اشتغال در حوزه هنر و سينما» و «اشتغال در حوزه كتاب و مطبوعات» از ديگر برنامه هاي اين همايش در طول روزهاي برگزاري است.

علمي فرهنگي
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
آموزشي
انديشه
خارجي
سخنگاه آزاد
سياسي
شوراها
شهري
محيط زيست
معلولين
موسيقي
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري اقتصادي
انفورماتيك
همشهري جهان
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   آموزشي   |   انديشه   |   خارجي   |   سخنگاه آزاد   |   سياسي   |  
|  شوراها   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   محيط زيست   |   معلولين   |   موسيقي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |  
|  صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |