يكشنبه ۷ دي ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۲۶۵
يك گزارش عيني از برخوردهايي كه روزمره شده
معركه را ترك كرديم
گزارش عيني يك دانشجوي دندانپزشكي از فقط يك بيمارستان در يكي از شمالي ترين ميدان هاي شهر تهران، به مثابه مشتي نمونه خروار است. سهل انگاري هاي معمول و روزمره بسياري از همكاراني كه سلا مت مردم را در دست دارند، به ميل شخصي آنها نيست، بلكه عمدتا دانشجوهايي كه ۲۴ ساعت بيدار مانده اند و چند برابر معمول و استاندارد بيمار ديده اند آن قدر كلا فه اند كه به نظارت به همه چيز نمي رسند.پرستاران هي قول مي شنوند و وفانمي بينند. اما جداي از اين دو قشر، بيمارها هم مظلومند.يك نكته مي ماند: طبيعتا عكسبرداري از بيمارستان ها آن قدر دشوار است كه عطاي آن را به لقايش بخشيده ايم. در اينترنت بيش از ۲۰۰۰ عكس را بررسي كرديم كه كدام ، به اين گزارش مي خورد؟آخر يك عكس از بيمارستاني در گامبيا را مناسب ديديم.
گروه درمانگاه
000030.jpg
نشميل تبريزي 
گاهي براي تجربه بعضي حادثه ها، تنها شنيدن خبر، كافي نيست. لازم است كه خود، سهمي از حادثه باشي يا حداقل ناظر مستقيم آن؛ تا با خاطره كردن لحظه به لحظه اتفاقات، يك تجربه ملموس ابدي را در سلول هاي خاكستري مغزت ثبت كني.
متاسفانه سهم ناخوشايند قضيه در مورد اتفاقات ناگوار است كه اكثر اوقات ارزش تجربه كردن را ندارد. در بدترين حالت ها، به دست آوردن يك تجربه به قيمت از دست دادن سرمايه هاي سنگين عاطفي و حتي جاني است.
چند هفته پيش به خاطر درد شديد و انقباضات غيرقابل تحمل معده، نيمه شب به بيمارستان رفتم. بخش اورژانس يك بيمارستان بالاي شهر، مملو از بيماران و همراهانشان همراه با سر و صداي بسيار زياد كه گاهي تعجب آدم را بر مي انگيخت كه آيا اينجا مي تواند محل درمان و آسايش بيمار باشد؟ آنقدر همه چيز به هم ريخته بود كه تخت بيماري كه به وي آرام بخش داده شده بود، مجاور تخت بيماري با سوختگي و شكستگي زياد بود كه از ته دل فرياد مي كشيد. نمي دانم هيچ مسكني آنقدر قدرت دارد كه بتواند اعصاب بيمار را در محيطي اين چنين، آرام كند؟!
در چنين فضايي ما را به سمت اتاق رزيدنت جراحي (؟!) راهنمايي كردند. جناب رزيدنت محترم با قيافه اي بسيار جدي بدون اينكه جواب سلام و احوالپرسي ما را بدهد، معاينه مختصري كرد و بنده را به اتاق رزيدنت داخلي فرستاد. نمي دانم به خاطر شلوغي بود و يا بي توجهي كه دانشجويان محترم چند مريض را همزمان معاينه مي كردند و گاهي صداي شكايت بيماران از درد، در هم ادغام مي شد.
شايد وضعيت شنوايي آنها قدرت تفكيك شرح حال هاي متفاوت و همزمان بيماران را داشت. به هر حال پس از معطلي زياد در حالي كه از شدت درد نمي توانستم بايستم و دائم به خود مي پيچيدم، مرا به اتاقي راهنمايي كردند كه جناب رزيدنت محترم داخلي مرا معاينه كند. اتاق سه تخت داشت، در تخت اول يك بيمار گيج و خواب آلود بود، در تخت دوم بيماري بود كه به خاطر جراحات عميق، خونريزي داشت و تخت سوم، با ملحفه اي كثيف و خون آلود، براي من بود(!؟!) با هر مكافاتي بود به خاطر شدت درد، تمام شرايط را تحمل كردم تا رزيدنت محترم تشريف آوردند. حدود نيم ساعت كه گذشت، بنده را معاينه كردند و سرم و آمپول تجويز كردند. تختم را جابه جا كردند و به تختي كنار اتاق احيا، انتقال دادند! (اتاق احيا اتاقي است كه در آن بيماراني جاي دارند كه در آخرين مرحله اميد به زندگي بسر مي برند) داروهايم را به من تزريق كردند و تازه داشتم به خودم تلقين مي كردم كه با وجود اين داروها، دردم تسكين پيدا خواهد كرد كه ناگهان با سر و صداي زياد، متوجه بيماري شدم كه وارد قسمت احيا شد و خانواده اش پشت در اتاق، از ته دل و كنار گوش من، گريه و داد و زاري مي كردند!
خلاصه كلام نه تنها محيط آرام بخش نبود، بلكه به خاطر بي تابي هاي آن خانواده بر استرس من افزوده شد، حتي به گريه افتادم. متاسفانه با وجود تلاش هاي زياد، مريض آنها فوت كرد و در آن بين، تنها چهره برافروخته پسران آن بيمار ديده و صداي مهيب فريادهاي آنها شنيده مي شد كه پزشكان و دانشجويان آن بخش را به باد ناسزا گرفته بودند و شاكي از اين مطلب كه آمپول اشتباهي به بيمارشان تزريق شده بود. به اين صورت كه به جاي اينكه آمپول مورد نظر، بالا برنده فشار باشد، فشار بيمار را پايين آورده و بيمار به اغما رفته بود. خلاصه كلام، آن خانواده داغدار تمام پرونده ها را به هم ريخته، تعدادي آمپول را شكستند و مي خواستند حتي با پزشك معالج درگير شوند كه با وساطت پليس و ترك كردن معركه توسط پزشك، شرايط بدتر نشد. جالب اينكه پليس بسيار با ملايمت برخورد كرد و بر اين باور بود كه به خاطر از دست دادن عزيزشان، اين خانواده داغدار است و بايد به آنها حق داد. بالاخره پس از يك ساعت فرياد و ناسزا، در بخش اورژانس مذكور، آن هم نيمه شب، پرونده بيمارشان را گرفتند تا شكايت هاي لازم را به عمل آورند. حال من نه تنها بهتر نشد، با وجود تزريق ۲ آمپول مسكن قوي، هيچ توفيري حاصل نشد و با وجود اينكه مي بايست حداقل ۱۲ ساعت آنجا بستري باشم، رضايت داده، معركه را ترك كرديم.نمي دانم ايراد كار كجاست. به نظر من اگر بخواهيم منطقي قضاوت كنيم، حق از دست رفته را مي توان با رفتارهاي شايسته تري طلب كرد. اما مهمتر اينكه چرا دانشجويان محترم كه به اصطلاح جان مردم دست آنهاست، چنين بي دقتي هاي واضح و فجيعي را انجام مي دهند. باز هم اين جمله معترضه در ذهن من وجود دارد كه آيا تبصره اي براي طلب جان از دست رفته، در قاموس ما وجود دارد؟

فصل سرما، سرماخوردگي ومشت مشت خوردن داروها!
000032.jpg
دكتر لاله ميراسكندري
بيماري سرماخوردگي به دو گروه بيماري هاي بامنشا ويروسي و باكتريايي تقسيم مي شود. سرماخوردگي با منشاء ويروسي كه البته شايع ترين نوع سرماخوردگي بخصوص با شروع فصل سرماست، خود انواع مختلف دارد كه مربوط به نوع ويروس توليدكننده  آن است. ويروسهاي سرماخوردگي اغلب از نوع ويروس آنفلوآنزا است. سرماخوردگي هاي ويروسي به شدت واگيردار بوده و معمولا در هر فصل سرما يكي از انواع اين ويروس به سرعت در سطح جامعه همه گير مي شود. اين ويروسها مي توانند از انواع بسيار ضعيف باشند كه يك سرماخوردگي ساده يك تا دو روزه با علائمي خفيف از سردرد، آب ريزش بيني، سرفه يا عطسه و بدن درد خفيف ايجاد مي كنند و يا ويروس هايي قوي تر كه سرماخوردگي شديد ايجاد مي كنند، همراه با علائمي از قبيل تب شديد، بدن درد شديد - كه حركات روزانه را دچار اختلال مي كند- ، سوزش گلو و يا حتي در مواردي دردگلو همراه يا بدون خلط، سرفه هاي شديد و حتي حالت تهوع، استفراغ و اسهال. سرماخوردگي هاي ويروسي علي رغم تنوع زياد، در يك مورد تشابه دارند و آن نحوه درمان است. درمان سرماخوردگي هاي ويروسي، تنها به صورت علامتي است، به اين معني كه داروهاي مختلف استفاده شده تنها قادر به كاهش علائم سرماخوردگي از قبيل سرفه، آبريزش بيني، دردهاي بدني و سردرد است و اين نوع درمانها در طول مدت بيماري تاثيري ندارد و فقط تحمل اين دوره را آسان مي كند. در سرماخوردگي هاي ويروسي، عامل بيماري زا يعني ويروس آنفلوآنزا مستقيما به سلولهاي بدن حمله مي كند و پس از ورود به سلول و تكثير، سلول را پاره كرده و آن را از بين مي برد. سپس به سلولهاي سالم مجاور حمله مي كند. ولي تكثير اين ويروسها محدود بوده و پس از رسيدن به تعداد مشخصي، ويروسها خود به خود از بين مي روند. اين دوره تكثير و سپس مرگ ويروسها، براي هر نوع ويروس زمان مشخصي به طول مي انجامد و انواع داروهاي مصرفي، فقط علائم و عوارض ناشي از انهدام سلول ها را تخفيف مي دهند ولي آن را متوقف نمي سازند. سرماخوردگي هاي ويروسي اصولا احتياج به درمان ندارند و معمولا خوردن  آب ميوه تازه، غرغره آب نمك و خوردن مايعات گرم و نرم كننده سينه مثل چاي و سوپ، كافي است. آنچه مسلم است اين است كه مصرف آنتي بيوتيك ها در درمان اين نوع سرماخوردگي ها هيچ گونه تاثيري ندارند. چون آنتي بيوتيك ها قابليت اثرگذاري بر ويروسها را ندارند و تنها بر باكتري ها تاثير دارند. مصرف آنتي بيوتيك ها در اين مورد نه تنها كمكي نمي كند، بلكه خود عوارضي ايجاد مي كند كه به مراتب از خود سرماخوردگي بدتر و جبران آن مشكل تر است. تنها داروهايي كه در سرماخوردگي هاي ويروسي مصرف دارند، شامل داروهاي زير است:
- كپسول آمانتادين: اين دارو يك ضدويروس است، البته اين دارو تنها بر نوع خاصي از ويروس آنفلوآنزا تاثيرگذار است و در موارد معدودي موثر واقع مي شود.
- قرص آنتي هيستامين دكونژستان: اين دارو، دارويي است ضداحتقان كه با تنگ نمودن عروق بيني باعث كاهش احتقان و با كاهش نفوذپذيري عروق باعث كاهش ترشحات بيني و در نتيجه آبريزش بيني مي شود.
- قرص استامينوفن: كه دارويي است مسكن و براي درمان سردرد و بدن درد به كار مي رود و البته خاصيت ضدتب نيز دارد.
- قرص هاي جويدني يا جوشان ويتامين ث: كه به علت خاصيت آنتي اكسيداني نقش بسزايي در افزايش قدرت ايمني بدن ايفا مي كنند.
- شربت هاي سرفه: به دو دسته شربت هاي ضدسرفه و خلط آور تقسيم مي شوند. شربتهاي ضدسرفه مثل دكسترومتورفان كه براي سرفه هاي خشك است و شربتهاي خلط آور مثل اكسپكتورانت و گايافنزين كه با روان كردن اخلاط و كاهش چسبندگي آنها به مخاط گلو خروج اخلاط را راحت تر مي كنند.
- قرص سرماخوردگي اطفال و بزرگسالان (ادولت كلد): اين دارو حاوي ۳ داروي مختلف است، به نامهاي: استامينوفن (در بالا بحث شد)، فنيل افرين كه يك داروي ضداحتقان است و باعث تنگ شدن عروق بيني مي شود و كلرفنيرامين كه يك داروي ضدحساسيت است و در كاهش آب ريزش بيني و عطسه و حتي سرفه هاي تحريكي گلو موثر است. اين دارو در موارد سرماخوردگي هاي خفيف حتي به تنهايي مي تواند در كاهش علائم موثر باشد.
دسته دوم سرماخوردگي ها، سرماخوردگي هاي با منشا باكتريايي هستند كه باز انواع مختلف دارند. شايع ترين اين نوع سرماخوردگي ها، ناشي از باكتري استافيلوكوك است كه باعث ايجاد عفونت بخصوصي در حلق و ريه مي شود. در اين نوع سرماخوردگي ها باكتري ها بر روي بافت حلق يا ريه تمركز يافته و تكثير مي يابند. تمركز اين باكتريها باعث مي شودگلبولهاي سفيد كه وظيفه دفاع از اجسام خارجي در بدن را عهده دار هستند، تجمع يافته و اجسام ناشي ازحمله اين گلبولها به باكتريها كه شامل اجساد گلبولهاي سفيد و باكتريها و سلولهاي آسيب ديده است، به صورت چرك نمايان شود. اين نوع سرماخوردگي ها حتما بايستي توسط آنتي بيوتيك ها درمان شوند، چون اين نوع عفونت ها خود به خود درمان نمي شوند و استمرار حضور باكتري باعث سرايت آنها به نقاط ديگر و تشديد عفونت شده و حتي در مواردي امكان حمله اين باكتري ها به اعضاي ديگر مثل قلب وجود دارد كه باعث ايجاد بيماري تب روماتيسمي مي شود و شخص را براي هميشه گرفتار دردهاي مفصلي و ناراحتي هاي قلبي مي كند. آنتي بيوتيك هايي كه در اين نوع سرماخوردگي ها استفاده مي شوند از انواع پني سيلين ها از جمله كپسول هاي آموكسي سيلين و آمپي سيلين و آمپولهاي پني سيلين مختلف تشكيل مي شوند. البته نوع دقيق آنتي بيوتيك  بايستي توسط پزشك تعيين شود. در اين نوع سرماخوردگي ها علاوه بر آنتي بيوتيك ها كه داروهاي اصلي هستند، مصرف قرصها و شربتهاي مطرح شده در مورد سرماخوردگي ويروسي هم مي توانند مفيد باشند و علائم بيماري را تسكين بخشند. يعني داروهاي سرماخوردگي، ضداحتقان، مسكن و شربتهاي سينه كه در بخش قبل تعريف شده اند.
نكته اي كه در اين ميان بايستي مورد توجه قرار گيرد تشخيص صحيح نوع سرماخوردگي است كه بايستي به شكل صحيح توسط پزشك صورت گيرد. چون همانطور كه گفته شد مصرف داروهاي آنتي بيوتيك در سرماخوردگي هاي ويروسي به هيچ عنوان صحيح نيست. مصرف ساير داروهاي سرماخوردگي  نيز بايستي بر اساس اصول صحيح انجام گيرد. به طور مثال: استفاده همزمان از شربتهاي ضدسرفه و خلط آور كه كاري است بسيار غلط و متاسفانه در نسخ پزشكان محترم به كرات مشاهده مي شود. شربتهاي خلط آور باعث روان شدن و كاهش چسبندگي خلط مي شوند كه البته وجود عمل طبيعي سرفه براي خارج كردن اين اخلاط ضروري است، منتهي شربتهاي ضدسرفه با تاثير بر روي مركز سرفه در مغز، باعث توقف عمل سرفه مي شوند كه اين امر در مورد سرفه هاي خلط دار مشكل آفرين بوده و باعث تجمع اخلاط در سينه و ايجاد احساس خفگي مي شود. شربتهاي ضدسرفه براي سرفه هاي خشك و تحريكي كه باعث احساس خراشيدگي در گلو مي شوند، مناسب هستند.
نكته اي كه هنگام سرماخوردگي دردرجه اول اهميت قرار دارد عدم استفاده خودسرانه از داروها، بخصوص آنتي بيوتيك ها در بدو بيماري است. هميشه به ياد داشته باشيد، هنگام سرماخوردگي ابتدا به پزشك مراجعه كنيد، مراجعه مستقيم به داروخانه و درخواست داروهاي مختلف به شكل خودسرانه، تنها باعث درمان غلط و چه بسا طولاني تر شدن دوره بيماري شما مي شود.

يك بيماري
سرطان پروستات
مانا لقماني 
ناراحتي هاي مربوط به پروستات از معدود مشكلاتي است كه ويژه آقايان بوده و بايد در صورت مشاهده علائم هر يك از اين ناراحتي ها نسبت به درمان هرچه سريع تر آنها اقدام كرد. پروستات غده اي است در بدن آقايان به اندازه يك گردو و مايعي ترشح مي كند كه به هنگام انزال، اسپرم به آن اضافه مي شود. محل قرارگيري آن درست زير مثانه بوده و بخش بالاي پيشابراه را دربرمي گيرد. پيشابراه مجرايي است كه ادرار را از مثانه به مجراي ادرار ريخته و از طريق آلت تناسلي به بيرون هدايت مي كند. جالب اينجاست كه بيشتر آقايان تا پيش از اينكه برايشان توسط اين غده مشكلي ايجاد شود، از وجود آن بي خبرند!
چون اين غده مي تواند منشأ مشكلاتي براي آقايان باشد، شناختن آن بسيار مهم است. بسياري از ناهنجاري ها، پروستات را بزرگ مي كند و در نتيجه سبب مسدود شدن پيشابراه مي شود.اين انسداد مانع عبور ادرار شده و سلامتي -گاه زندگي- را تهديد مي كند. هر مردي ممكن است دچار اين اختلال شود و اين البته كاملا طبيعي است. در سن ۵۰ سالگي پروستات بيشتر آقايان بزرگ مي شود؛ اما اين اختلال مي تواند در مردان جوان تر نيز ايجاد شود. لذا معاينات منظم مي تواند به تشخيص ناهنجاري هاي پروستات كمك و آنها را آشكار كند و تنها در اين صورت درمان قطعي بيشتر آنها امكان پذير است. اين ناهنجاري ها ممكن است وخيم باشند. به طوري كه از يك مسأله ساده تا سرطان، متفاوت هستند و در صورتي كه رسيدگي پزشكي به تاخير افتد، ممكن است مسأله پروستات بدتر شود.
بيماري پروستات به سه نوع تقسيم مي شود كه هر يك علائمي دارد و آقايان بايد به اين علائم توجه كافي داشته باشند: بزرگي (هيپرپلازي) خوش خيم پروستات؛ در اين حالت بزرگ شدگي پروستات غيرسرطاني است و تنها بافت پروستات بزرگ و متورم شده ونهايتا جريان خروج ادرار را قطع مي كند و در نتيجه ادرار درون مثانه باقي مي ماند.بزرگي خوش خيم پروستات معمولا در مردان بالاي ۶۰ سال رخ مي دهد.از نشانه هاي اين نوع بيماري تكرر ادرار به ويژه در شب، دشواري در آغاز ادرار و جريان كم فشار آن و احساس پر بودن مثانه ولي ناتواني در ادرار است كه البته اين نشانه ها ممكن است حتي بدون درمان هم در نهايت، بهبود يابند. آقاياني كه مي خواهند گوش به زنگ و آماده باشند، بايد حداقل سالي يك بار با معاينه عمومي، خود را بررسي كنند و در صورت مشاهده هرگونه خونريزي، فشار معكوس روي كليه، دشواري در دفع ادرار و عفونت هاي مكرر مجراي ادرار نبايد معطل شده و بلافاصله بايد مشكل را بررسي كنند. عوارض احتمالي كه در اين نوع ناراحتي پروستات به وجود مي آيد شامل ضعف مثانه و فشار به ساير اعضاي بدن، التهاب مثانه به علت عفونت ناشي از خروج ناكامل ادرار و آسيب رسيدن به كليه و گردش خون تصفيه نشده در بدن به دليل پس زدن ادرار از مثانه به كليه مي شود. براي درمان نيز معمولا از درمان دارويي، جراحي براي برداشتن بافت اضافي پروستات و درمان هاي جديد شامل جراحي ليزري كرايو و درمان گرمايي با ميكروويو استفاده مي شود.
پروستاتيت (التهاب پروستات)
التهاب پروستات مي تواند حاد يا مزمن باشد و در هر سني مردان را مبتلا سازد. نوع حاد آن وقتي رخ مي دهد كه پروستات ناگهان ملتهب شود و گرچه اين مورد نادر است ولي مي تواند سبب عفونت چركي و بند آمدن ادرار شود. نوع مزمن آن التهاب مكرر يا درازمدت پروستات بوده كه از التهاب حاد شايع تر است و معمولا مانند آن وخيم نيست و ممكن است التهاب حاد پروستات به مزمن تبديل شود. اگر دچار نشانه هايي چون فشار، تب، تكرر ادرار و ترشح از آلت تناسلي هستيد به پروستاتيت حاد و اگر دچار كاهش ميل جنسي، انزال زودرس، درد در ناحيه كمر يا كشاله و درد به هنگام نعوظ آلت يا انزال هستيد به پروستاتيت مزمن مبتلا هستيد. درمان پروستاتيت حاد به وسيله آنتي بيوتيك هاي خوراكي، تخليه باسوند و عمل جراحي و درمان نوع مزمن آن ماساژ پروستات براي افزايش تخليه و عمل جراحي است كه اين درمان ها بسته به بيمار و بيماري متفاوت است. براي تخليه پروستات، آميزش، لگن آب گرم و مصرف نكردن ادويه جات پيشنهاد مي شود.
سرطان پروستات 
اين شكل از ناراحتي هاي پروستات از جدي ترين آنهاست و در ميان  آقايان كمتر از ۴۰ سال نادر است، اما در آقايان بالاي ۶۰ سال شايع و علت آن نامشخص است. سرطان پروستات يا با پيشروي كند است كه در اين صورت آن قدر آرام پيشروي مي كند كه معمولا موجب مرگ زودرس نمي شود يا با پيشروي تند است كه در اين صورت سلول هاي سرطاني به سرعت رشد كرده و از پروستات به اندام هاي ديگر پيشروي مي كنند و سبب آسيب بيشتر مي شوند. در هر دو صورت، سلول هاي سرطاني به بافت طبيعي پروستات، هجوم آورده، آن را تخريب كرده و جايگزين آن مي شوند. اگر سرطان تشخيص داده نشود، ممكن است به ساير بخش هاي بدن انتشار يابد. در صورت بروز علائمي چون درد و تورم در ناحيه لگن، كمر، پشت و ران ها، جريان ادرار ضعيف، دردناك، وجود خون در ادرار و نشانه هاي عمومي در سرطان حتما به پزشك مراجعه كنيد. درمان سرطان پروستات شامل برداشتن پروستات، درمان با پرتوهايX و هورمون است.
تشخيص بيماري هاي پروستات 
معمولا يكي از راه هاي تشخيص بيماري، معاينه مقعدي با پوشيدن يك دستكش پلاستيكي توسط دكتر است و در اين شرايط پزشك از طريق ديواره راست روده، پروستات شما را احساس مي كند. او مي تواند توده ها، تورم يا ناراحتي كه نشانگر بيماري باشد را تشخيص دهد. به دليل ناراحتي مختصري كه اين معاينه ايجاد مي كند، بسياري از آقايان از انجام آن طفره مي روند. روش ديگر، انجام آزمايش آنتي ژن ويژه پروستات در خون(PSA) است. پروستات بزرگ شده يك پروتئين را به ميزان بيشتري ترشح مي كند. اين آزمايش ميزان آن پروتئين را در خون اندازه مي گيرد كه صددرصد هم دقيق نيست و ممكن است همراه با ساير آزمايش ها مورد استفاده قرار گيرد.
انواع جراحي 
معمولا پيش از توصيه به جراحي، دكترتان عوامل بسياري نظير بيماري، سن و سلامتي عمومي شما را در نظر مي گيرد. درمان سرطان پروستات به وسيله جراحي معمولا از سه طريق پروستات برداري باز، برش گردن مثانه و تراشيدن پروستات از طريق پيشابراه(TURP) است.
درمان پروستات و زندگي جنسي شما
ناتواني جنسي (ناتواني در نعوظ) يا كاهش ميل جنسي مي تواند عوارض جانبي درمان بيماري پروستات باشد كه دليل آن رواني يا جسمي است. مشكل ديگر عقيم شدن يا ناتواني در توليدمثل است كه عموما تنها نتيجه ويژه برداشتن پروستات است.
پيشگيري 
بيماري پروستات از آن دسته بيماري هايي است كه خوشبختانه تا حدي قابل پيشگيري بوده و با همين پيشگيري مي توانيد احتمال ابتلا به بيماري را كاهش دهيد. بهترين راه پيشگيري، چكاپ منظم براي كليه آقايان بالاي ۴۰ سال است، اما در عين حال بايد همواره مراقب سلامتي خود باشيد و با داشتن يك برنامه غذايي متعادل كه از نظر مصرف ميوه، سبزيجات و غذاهاي كم چربي غني باشد، دوري از هرگونه تشعشع، ترك سيگار و خودداري از بي بندوباري هاي جنسي از ابتلا به اين بيماري جلوگيري كنيد.
بدانيد كه بيشتر مشكلات پروستات را مي توان درمان كرد....

شوخي با قرص ضدبارداري
000044.jpg
در دنياي امروز يكي از مسائل قابل تامل در بيشتر جوامع (به ويژه كشورهاي توسعه نيافته و پرجمعيت) روند رشد و افزايش بي رويه جمعيت است و همين مسأله از سال ها پيش، دولت ها و سازمان هاي بهداشتي آنها را به اين فكر انداخته كه راهي براي مبارزه با اين روند روبه رشد بيابند. پيشنهاد اول (شايد هم اول و آخر) براي اين امر، تنظيم خانواده با شعار: «فرزند كمتر، زندگي بهتر» بوده و آن طور كه گفته مي شود، ايران در بين كشورهاي هم رديف خود يكي از موفق ترين اجراكنندگان اين طرح بوده است. در همين راستا، از راه هاي گوناگوني استفاده شده كه مصرف قرص هاي ضدبارداري يكي از آنهاست و از لحاظ موفقيت نيز آمار ۹۹ درصد را داراست. اما متاسفانه بيش از ۴۰ درصد زنان، قرص هاي ضدبارداري را نادرست مصرف مي كنند كه اين امر به درصد شكست اين قرص ها مي افزايد.

خدمات و مشاوره بارداري
000040.jpg
به گزارش ايسنا، هم اكنون مراكز ارائه خدمات و مشاوره در خانه بهداشت پايگاه بهداشتي وجود دارد ولي هدف، افزايش سطح مشاوره در اين مركز است تا مشاوره با كيفيت مطلوب ارائه شود.دكتر محمد اسلامي، رئيس اين مركز، معتقد است كه مباحث «شيردهي» و «تنظيم خانواده» در مقوله بهداشت باروري قرار مي گيرند و وزارت بهداشت در نظر دارد براي ارتقاء سطح خدمات ارائه شده، كيفيت خدمات مشاوره اي را افزايش دهد.همان طور كه مردم براي درمان بيماري هاي جسمي به پزشك مراجعه و دارو دريافت مي كنند، بايد بدانند كه بهداشت باروري نيز نيازمند توجه است كه اين امر بدون افزايش آگاهي غيرممكن است.

اختلا لا ت رواني زنان باردار
000038.jpg
علاوه بر آنچه گفته شد، مسائل زنان در صورت بارداري و در طول آن نيز بايد مورد توجه قرار گيرد.
نتايج تحقيقات، حاكي از آن است كه احتمال بروز اختلالات رواني در زنان باردار در بسياري از ابعاد نسبت به ساير گروه ها بيشتر بوده و در اين زمينه ويژگي هاي فردي - اجتماعي نقش عمده اي دارند. افسردگي، گوشه گيري، بي قراري، ترس مرضي، اختلال در خواب وخوراك و... از جمله ناهنجاري هاي رواني هستند كه ممكن است همراه بارداري مشاهده شوند. با اين حال واكنشي كه يك زن نسبت به بارداري نشان مي دهد به ويژگي هاي فردي و اجتماعي او بستگي دارد.

دو خبر از داروسازي
000042.jpg
انجمن متخصصان علوم دارويي وابسته به سازمان نظام پزشكي اعلام كرد كه از اين به بعد انجمن متخصصان علوم دارويي به نفرات اول، دوم و سوم امتحان علوم پايه دانشجويان داروسازي به ترتيب ۱ سكه تمام بهار آزادي، نيم سكه بهار آزادي و ربع سكه بهار آزادي اهدا مي كند.
اين انجمن به دانشجوي نمونه داروسازي كشور نيز هر سال ۱ سكه بهار آزادي جايزه مي دهد.
همچنين برنامه بازآموزي اين انجمن در تاريخ هاي نهم، يازدهم و بيستم دي ماه در سالن رازي دانشكده داروسازي دانشگاه علوم پزشكي تهران برگزار مي شود.

آنفلوآنزا مرغي كره جنوبي
000034.jpg
چين اعلام كرد، براي جلوگيري از ورود بيماري آنفلوآنزا مرغي از كره جنوبي، ورود پرندگان و فرآورده هاي آنها را از اين كشور ممنوع كرده است.
به گزارش خبرگزاري چيني شين هوا، وزارت كشاورزي و اداره كل نظارت و قرنطينه چين به تازگي با انتشار اطلاعيه مشتركي ورود تمامي پرندگان و نيز فرآورده هاي آنها را به طور مستقيم و غيرمستقيم از كره جنوبي ممنوع اعلام كرده اند.بر پايه اين اطلاعيه، تمامي پرندگان و فرآورده هاي آنها كه به تازگي وارد بنادر چين شده بازگردانده و يا نابود مي شوند.
سازمان بهداشت جهاني به تازگي اعلام كرده شيوع بيماري آنفلوآنزاي مرغي در كره جنوبي درحال افزايش است.

آهوي دم سفيد درتگزاس
000036.jpg
اولين آهوي دم سفيد شبيه سازي شده در تگزاس به دنيا آمد. كارشناسان دانشگاه «اي اند ام» تگزاس اعلام كردند كه نطفه اين آهو با دستكاري ژنتيكي در درون رحم يك آهوي ماده تعبيه شده بود. مارك وستوسين استاد دامپزشكي اين دانشگاه گفت: اين آهو چند ماه پيش متولد شده و هم اكنون در شرايط فيزيكي كاملا خوبي بسر مي برد. اين اولين بار است كه پژوهشگران يك آهو را شبيه سازي مي كنند. به گفته كارشناسان، موفقيت  اين آزمايش موجب حفاظت از نسل آهوهاي درحال انقراض خواهد شد. آهوي دم سفيد در شمال آمريكا به وفور وجود دارد. ولي پژوهشگران از تجربه اين آزمايش براي حفظ نسل آهواني كه به جهت شرايط طبيعي و يا شكار بيش از حد در حال انقراض هستند، استفاده خواهند كرد.

درمانگاه
ايرانشهر
تهرانشهر
حوادث
در شهر
سفر و طبيعت
طهرانشهر
يك شهروند
|  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  حوادث  |  در شهر  |  درمانگاه  |  سفر و طبيعت  |  طهرانشهر  |  يك شهروند  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |