پنج شنبه ۳ مهر ۱۳۸۲- سا ل يازدهم - شماره ۳۱۷۶ - Sep.25, 2003
با حضور رئيس جمهوري
بيستمين دوره مسابقات بين المللي حفظ و قرائت قرآن در تهران آغاز شد
015780.jpg
گروه علمي فرهنگي: حجت الاسلام  والمسلمين سيدمحمد خاتمي عصر ديروز (سه شنبه) وحدت مادي و معنوي مسلمانان را راز و رمز عزت و عظمت آنان در مواجهه با خطرات و تهديدات جهان كنوني دانست.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، رئيس جمهور كه در آئين گشايش بيستمين دوره مسابقات بين المللي حفظ، قرائت و تفسير قرآن كريم، سخن مي گفت، بر لزوم وحدت مسلمانان حول قرآن كريم درعين فهم و عمل به آن تاكيد كرد و افزود: اگر مسلمانان حول قرآن وحدت پيدا كنند، آنگاه اختلافات مذهبي، اختلافات فرهنگي و اختلافات طبيعي، نه تنها زيان بار نيست، بلكه منشا بركت، تكامل و پيشرفت جامعه مي شود.
رئيس جمهور دنياي اسلام را مواجه با تهديدهاي جدي از درون و بيرون ارزيابي كرد و افزود: دشمن بزرگ دنياي اسلام در درون، جهل، قشري گري، ظاهرپرستي، افراط گرايي، دوري از منطق، تمسك به خشونت در برابر خودي و غيرخودي، محدودكردن دايره خودي، تمسك به حربه تكفير، تمسك به زور براي تكميل ظاهربيني ها و قشري گري ها و افتادن در وادي خطرناك افراط و حتي تروريسم است.
خاتمي دنياي اسلام را در بيرون نيز مواجه با تهاجم همه جانبه قدرت هايي دانست كه عزت و عظمت كشورهاي اسلامي را نمي خواهند و افزود: قدرت هايي كه جهان اسلام را وابسته به خود مي خواهند و منابع بشريت را براساس منافع خود كه نوعا هم نامشروع است، مي سنجند و از قدرت اقتصادي، تبليغاتي، اطلاعاتي و نظامي هم برخوردارند، از هر طرف دنياي اسلام را به ويژه با پيدايش امواج بيداري اسلامي مورد تهاجم قرار داده اند، لذا مسلمانان بايد با دقت به اين امر توجه داشته باشند.
وي، وحدت مسلمانان حول مشتركات اسلامي به ويژه كتاب آسماني، قرآن كريم را راه حل اساسي براي مواجهه با اين خطرات عنوان كرد و افزود: امروز دنياي اسلام درصورت بروز استعدادها از نظر امكانات، نيروي انساني و منابع، قوي ترين و پيشرفته ترين منطقه دنياست و اگر مسلمانان در كنار هم قرار گيرند، بدون ترديد تبديل به قدرت مطلق در جهان خواهند شد، با اين تفاوت كه ابرقدرت هاي جهان براي سركوب انسان و تحميل سلطه ستمگرانه خود از امكاناتشان استفاده مي كنند ولي جهان اسلام مقتدر مي شود تا صلح و عدالت را در دنيا و همزيستي را در ميان انسان ها برقرار سازد.

سردار افشار رئيس بنياد حفظ آثار و ارزشهاي دفاع مقدس:
حماسه هاي عظيم رزمندگان اسلام به نسل جوان منتقل نشده است
015754.jpg
گروه علمي فرهنگي: رئيس بنياد حفظ آثار و ارزشهاي دفاع مقدس، فعاليتهاي انجام شده در هفته دفاع مقدس را در مقايسه با حماسه آفريني هاي رزمندگان در هشت سال دفاع مقدس ناچيز دانست.
سردار عليرضا افشار روز سه شنبه در مراسم گشايش نمايشگاه اوج افتخار در مركز نمايشهاي هوايي با تاكيد بر لزوم انتقال حماسه هاي دفاع مقدس به نسل جوان گفت: هنوز نتوانسته ايم حماسه هاي عظيم رزمندگان اسلام را به نسل جوان منتقل كنيم چه رسد به اينكه از مظلوميت آنها در سطح بين المللي دفاع كنيم.
به گزارش خبرنگار ما، وي برداشت مردم و آشنايي آنها با نيروهاي مسلح را تنها از بعد نظامي و بسيار ناچيز دانست و گفت:  با برپايي اين نمايشگاه ها، علاوه بر اين كه مردم با حماسه آفريني هاي رزمندگان و دستاوردهاي نظامي در كشور آشنا مي شوند براي نسل جوان نيز الگوسازي خواهد شد.
رئيس بنياد حفظ آثار و ارزشهاي دفاع مقدس افزود: همزمان با برگزاري اين نمايشگاه، نمايشگاههاي ويژه ديگري در سطح تهران در ميدان آزادي، پادگان امام حسن(ع)، سبزه ميدان، دانشگاه بقيه الله (عج)، پارك لاله، پارك بسيج، فرهنگسراي بهمن در نظر گرفته شده است.
سردار افشار همچنين گفت: در هفته دفاع مقدس ۸۰۰ نمايشگاه كوچك و بزرگ در سطح كشور براي بازديد مردم داير شده است.
وي برپايي هنرمندانه اين نمايشگاه ها را در جذب جوانان مؤثر دانست و افزود: علاوه بر نمايش تجهيزات نظامي و غنايم دشمن در اينگونه نمايشگاه ها بهتر است نمايشگاه هايي از عكس، آثار دفاع مقدس و امكاناتي براي حضور بيشتر و بهتر كودكان و نوجوانان نظير بازي هاي سرگرم كننده و مسابقه ها در نظر گرفته شود.
نمايشگاه اوج افتخار در دومين روز هفته دفاع مقدس كه روز خلاقيت و سازندگي نامگذاري شده است با نمايش تجهيزات صنايع هوايي در مركز نمايش هاي هوايي واقع در اتوبان كرج برپا شده و تا ۱۱ مهرماه جاري براي بازديد عموم داير مي باشد.
صولتي معاون هماهنگي مركز نمايشهاي هوايي در گفت وگو با خبرنگار ما هدف از برگزاري اين گونه نمايشگاه ها را يادآوري حماسه هاي دوران دفاع مقدس براي نسل جوان و معرفي توانمندي هاي صنايع هوايي و نيروهاي مسلح به مردم دانست.

بناي ميدان آزادي در معرض تخريب و فرو ريزي قرار گرفته است
015756.jpg
گروه علمي فرهنگي: برج آزادي كه نماد تاريخي و فرهنگي ايران در نزد جهانيان تلقي مي شود، به دليل پوسيدگي و نشت لوله هاي آب محوطه ميدان و آبياري فضاي سبز، در معرض تخريب و فروريزي قرار گرفته است.
به گزارش ميراث خبر ادامه روند پوسيدگي لوله هاي آب و استمرار آبياري فضاي سبز محوطه ميدان آزادي موجب نشت سريع آب به پايه هاي زيرين برج شده و به گفته كارشناسان معماري و شهرسازي، اين امر بر روند فرسايش پايه هاي برج اثر گذاشته و خطر فروريزي برج آزادي را در پي خواهد داشت.
دكتر بيت الله ستاريان عضو هيات علمي دانشگاه تهران در اين مورد گفت: در صورتي كه چنين روندي ادامه پيدا كند، زيرسازي هاي برج آزادي تضعيف شده و خطر ريزش آن را تهديد مي كند. بنابراين لازم است مسئولان دستگاه هاي اجرايي ذي ربط با درنظرگرفتن شرايط ويژه اين بنا، پيش از وقوع حادثه، هر چه سريعتر نسبت به حفظ، احيا و مقاوم سازي آن اقدام كنند.
وي با اشاره به قدمت و ارزش تاريخي برج آزادي گفت: اين سازه با قطعات سنگ و به صورت پيش ساخته احداث شده و بخش بزرگي از سازه روي ساختار كلي بنا شكل گرفته است. ريزش سنگ هاي نماي برج، به طور مستقيم روي ايستايي بناتاثير گذاشته و سست شدن پايه ها، منجر به فروريزي بنا مي شود.
وي افزود: در صورتي كه خطر نشت آب پايه هاي برج را تهديد مي كند، لازم است به طور جدي و سريع براي حل مشكل اقدام شود زيرا در غير اين صورت ابعاد ديگر سازه نيز دچار شكست خواهدشد و علاوه بر اين كه براي مرمت هزينه هاي بسيار زيادي را بايد صرف كرد، برج به شكل نخستين خود قابل بازسازي نخواهد بود.
همچنين يك مقام مسئول در شهرداري تهران در اين مورد با بيان اين كه بخشي از سنگهاي اين برج به دليل فرسودگي و عدم توجه و رسيدگي در حال ريزش است گفت: برج آزادي در منطقه اي واقع شده كه از ميزان بالاي آلاينده ها و آلودگي صوتي و شيميايي برخوردار است و اين امر موجب شده تاثيرات منفي روي اين بنا هويت، اصالت و شيوه خاص معماري آن مخدوش شود و اين در حالي است كه هيچ نهاد مسئولي هنوز به عنوان متولي اصلي اين برج، مشخص نشده و مسئوليت حفاظت از آن را برعهده نمي گيرد.
وي با بيان اين كه هم اكنون قسمتي از سنگهاي نماي برج از بين رفته و تاسيسات داخلي برج تا حدود زيادي فرسوده شده است افزود: حدود دو سال پيش شهردار تهران اعلام كرده كه اين برج براي سامان دهي و حفاظت نياز به چهار ميليارد تومان هزينه دارد كه متاسفانه تنها ۵۰۰ ميليون تومان اعتبار به اين امر اختصاص داده شد كه اين مبلغ نيز تنها براي اقدامات عمراني ابتدايي و ساده هزينه شد.
برج آزادي تهران به شماره ۱۰۰۸ در فهرست آثار ملي به ثبت رسيده و معماري داخلي آن مطابق تالار كهن در تخت جمشيد است.
پس از تشكيل بنياد رودكي، برج آزادي به همراه تالار وحدت در اختيار اين بنياد قرار گرفت اما مديريت و برنامه ريزي برج تحت اختيار اين بنياد قرار ندارد.
مهندس اسكندر مختاري معاون حفظ و احياي ميراث فرهنگي استان تهران چندي پيش در جريان بازديد از برج آزادي وضعيت ميله گردها و بتون هاي به كاررفته در بنا را نامناسب دانسته و تاكيدكرده بود كه آبياري فضاي سبز ميدان آزادي به فضاي زير برج آسيب مي رساند و عدم رسيدگي سريع به مشكلات جدي اين برج آن را با خطر تخريب روبه رو خواهد كرد.

برگزاري همايش روش شناسي نقد ادبيات پايداري ايران
گروه علمي فرهنگي: نخستين همايش روش شناسي نقد ادبيات پايداري ايران با حضور نويسندگان و منتقدان معاصر ايران در فرهنگسراي هنر برگزار مي شود.
به گزارش خبرنگار ما اين نشست هفتم مهم به منظور بررسي چيستي و چگونگي نقدهاي ادبي درباره آثار ادبيات دفاع مقدس برگزار خواهد شد. نشانه شناسي ادبيات پايداري، ريخت شناسي موضوعي ادبيات جنگ در ايران، نقد نقد (ويژه بررسي نقدهاي صورت پذيرفته) پيرامون آثار ادبيات دفاع مقدس ايران، ادبيات جنگ به منزله جنبش ادبي، جامعه شناسي ادبيات پايداري ايران و بررسي تطبيقي ادبيات جنگ در ايران و آلمان از موضوع هايي است كه در اين همايش يك روزه به آنها پرداخته مي شود.

قديمي ترين سكه هاي ولايت عهدي امام رضا(ع) در موزه ملك
گروه علمي فرهنگي: قديمي ترين سكه هاي ولايت عهدي امام رضا(ع) در تالار سكه موزه ملك نگهداري مي شود.
از جمله سكه هايي كه به نام چهارده معصوم(ع) در ايران ضرب شده است، سكه هاي ولايت عهدي امام رضا(ع) از سوي خلفاي عباسي در ايران بزرگ بوده است.
قديمي ترين سكه هاي ولايت عهدي  امام رضا(ع) نيز مربوط به سال ۲۰۲ هجري قمري است كه در سمرقند خراسان با فلز نقره به دستور مامون هفتمين خليفه عباسي ضرب شده است.
تمام سكه هاي اين دوره نقره است و تنها سكه طلاي اين دوران به وزن ۴/۳ گرم و قطر ۳/۲ سانتي متر است كه برخي از كارشناسان ميراث فرهنگي آن را متعلق به دوره هاي بعد مي دانند.
قديمي ترين سكه دوران ولايت عهدي امام رضا(ع)، سكه ديناري است كه مرحوم حاج حسين آقا ملك در مجموعه خصوصي خود نگهداري مي كرده و هم اكنون در تالار سكه موزه ملك به نمايش درآمده است.
در تالار سكه موزه ملك از هر دوره اي سكه هايي به نمايش گذاشته شده است كه اولين بخش آن با سكه «دريك هخامنشي» آغاز مي شود. به اين ترتيب در اين تالار از يك اثر هخامنشي تا جديدترين سكه هاي امروز در كنار انواع مدال ها و سكه هاي طلايي كه به مناسبت هاي گوناگون در ايران و جهان ضرب شده اند، وجود دارد.
از ديگر آثار برجسته موزه ملك مي توان به ۱۲ تابلو از استاد كمال الملك غفاري اشاره كرد كه دو تابلوي نيمه تمام او به نام «كوه البرز» و «پيرمرد تنها» كه پيش از نابينا شدنش آنها را كشيده است در اين مجموعه به چشم مي خورد. همچنين بخشي از وسايل شخصي بزرگان دوره قاجار نيز در اين موزه به نمايش گذاشته شده است.

پايگاه اينترنتي فارسي مركز اطلاعات سازمان ملل در تهران راه اندازي شد
پايگاه اينترنتي فارسي زبان مركز اطلاعات سازمان ملل متحد در تهران براي استفاده تمامي پژوهشگران فارسي زبان راه اندازي شد.
به گزارش ايرنا مركز اطلاعات سازمان ملل متحد در اطلاعيه اي با اعلام اين خبر افزود: تمامي پژوهشگران فارسي زبان كه درباره موضوعات مربوط به سازمان ملل تحقيق مي كنند، مي توانند از اين پايگاه استفاده كنند. در اين اطلاعيه، معرفي كتابخانه و مركز اطلاعات سازمان ملل متحد در تهران و انتشارات اداره اطلاعات به زبان فارسي از جمله خدمات اين پايگاه اينترنتي به علاقه مندان اعلام شده است.
«اين پايگاه تنها وب سايت سازمان ملل در منطقه است كه در كنار اطلاعات موجود به زبان انگليسي، به زبان فارسي نيز اين اطلاعات و اخبار را ارائه مي كند.»

علمي فرهنگي
اجتماعي
اقتصادي
انديشه
خارجي
سياسي
شهري
علمي
گلستان كتاب
محيط زيست
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري اقتصادي
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   انديشه   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي   |   علمي فرهنگي   |  
|  گلستان كتاب   |   محيط زيست   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |