پنج شنبه ۳ مهر ۱۳۸۲- سا ل يازدهم - شماره ۳۱۷۶ - Sep.25, 2003
مزار شهدا امروز گلباران مي شود
015808.jpg

گروه اجتماعي: گلزار شهيدان والامقام انقلاب اسلامي و هشت سال دفاع مقدس امروز عصر در بهشت زهرا (س) تهران و گلزارهاي سراسر كشور با پيام مقام معظم رهبري و با حضور مردم مومن و شهيدپرور، خانواده هاي معظم ايثارگران و شهدا، جوانان، قهرمانان ورزشي، اعضاي تيم ملي و نيروهاي انتظامي گلباران و عطرافشاني مي شود.
روابط عمومي بنياد شهيد اعلام كرد: در بيست و سومين سالگرد حماسه دفاع مقدس و در روز شهادت و جانبازي با ياد ايثارگري هاي رزمندگان پرتوان جبهه هاي نور عليه ظلمت و جانفشاني هاي شهداي گرانقدر، مراسم غبارروبي و عطرافشاني امروز از ساعت ۳ الي ۵ عصر در مقابل قطعه ۵۳ بهشت زهرا (س) تهران و همزمان در مزار شهداي سراسر كشور برگزار مي شود.
015810.jpg

در اين مراسم علاوه بر نصب ۱۶۰ هزار پرچم جمهوري اسلامي برسر مزار شهيدان سراسر كشور به عنوان نماد استقامت و سرافرازي شهداي هميشه جاويد ميهن اسلامي، توسط امت شهيدپرور مزار شهدا با گلاب شستشو مي شود.
اجراي سرود، مداحي مداحان اهل بيت (ع)، پرواز پاراموتورهاي نيروي زميني سپاه پاسداران انقلاب اسلامي بر فراز مزار شهداي بهشت زهرا (س) تهران و گلباران مزار شهدا توسط بالگردهاي نيروهاي مسلح ازجمله برنامه هاي اين مراسم معنوي است.

خانواده ها خواهان معافيت متأهلين از خدمت سربازي هستند
بيش از هشتاد درصد خانواده هاي تهراني از خدمت وظيفه فرزندانشان در نيروهاي مسلح رضايت كلي دارند.
به گزارش ايسنا، سرهنگ پاسدار دكتر جواد نصرالله زاده، مسئول اداره مطالعات و سنجش افكار ستاد كل نيروهاي مسلح ضمن گراميداشت دوم مهرماه، سومين روز از هفته دفاع مقدس كه روز خدمت و سربازي نامگذاري شده، از نقش سربازان غيور و جوانمرد در هشت سال دفاع مقدس و رشادتها و فداكاري ها و جانبازي هاي آنان تجليل كرد و گفت: يافته هاي حاصل از اين پژوهش كه جامعه آماري آن ۴۰۰خانواده تهراني بودند حاكي از رضايت كلي بيش از هشتاد درصد خانواده هاي تهراني در رابطه با خدمت وظيفه و در عين حال در مواردي با انتقاد، بيان نقاط ضعف و پيشنهاد و حتي مخالفت نيز همراه بود.
وي گفت: بر اساس نتايج بدست آمده، ازجمله موارد رضايت خانواده ها در زمينه بالندگي شخصيت، افزايش اعتماد به نفس و استقلال و وجدان كاري، حاكم شدن نظم و انضباط در زندگي و تقويت توانمندي و مسئوليت پذيري جوانان ذكور در دوران خدمت وظيفه بود.
وي افزود: در خصوص برقراري ارتباط صميمانه فرماندهان نظامي با سربازان و جذب آنان، ميزان رضايت متوسط و پايين و با نظريات و پيشنهادهايي همراه بوده است.
همچنين پاسخگويان با خريد خدمت به گونه اي كه سالهاي گذشته اجرا مي شد و خدمت بانوان كاملا مخالف و در عين حال با معافيت جوانان متاهل، خدمت در محل زادگاه، تدارك و ارائه خدمات آموزشي تخصصي و فني در دوران خدمت كاملا موافق بودند.
وي در خاتمه اظهار اميدواري كرد، با اتخاذ تدابير لازم توسط نيروهاي مسلح، ميزان رضايت و استقبال خانواده ها از خدمت وظيفه جوانان افزايش يابد.

بازتاب
پرسشي از پرسش مهر
همه ساله با بازگشايي مدارس، رئيس جمهور محبوب، حين سخنراني براي خيل دانش آموزان مشتاق پرسش هايي را براي نسل جوان مطرح مي كند. هدف ايشان از طرح چنين پرسش هايي، باروري ذهن خلاق جوانان براي همفكري و مشاركت در عرصه سياست هاي داخلي و بين المللي است. اما از سوي ديگر مسئولان آموزشي براي جمع آوري و ساماندهي به اين پرسش ها اغلب ستاد، هيأت داوري، گروه هاي كارشناسي و درنهايت بودجه هاي كلان قابل توجهي را اختصاص مي دهند كه به نوعي مديران مدارس، مناطق، استانها و واحدهاي ستادي را تا ۱۵ اسفند به خود مشغول مي كند. علاوه بر آن، پاسخ هاي جمع آوري شده برگزيده نيز در قالب كتاب ها يا جزوات آموزشي طي هزينه هايي گزاف تهيه و توزيع مي شود.
به نظر مي رسد باتوجه به كسري ۸۹۰ ميليارد توماني بودجه در سامانه آموزش و پرورش نيازي به تشكيل دبيرخانه، ستاد، هيأت هاي داوري وقس عليهذا براي پاسخگويي به اين پرسش ها نباشد و بتوان با همان بضاعت موجود در مدارس از طريق دروس ادبيات فارسي، آئين نگارش و انشا، موضوع را دنبال كرد و يا حتي به نوعي در مباحث كلاسي و با بحث هاي گروهي، اين پرسش ها را مورد نقادي و تبادل نظر قرارداد.
هم اينك برخي از استان هاي كشور (كه نقاط محرومي هم دارند) عملا از دريافت شير رايگان بي بهره اند، آيا مي توان تصور كرد كه براي پرسش مهر هزينه هايي بر پيكره آموزش و پرورش تحميل شود، اما نيازمندان به شير رايگان همچنان از آن بي بهره باشند. آيا مي توان پذيرفت كه برخي از مدارس نظرآباد سه شيفته باشند، ولي هزينه هايي اين چنين، بدون بهره گيري اصولي بر سامانه آموزشي تحميل شود.
مهدي شهري

سرما شهروندان  نيشابوري  را غافلگير كرد
سرما از سه  شنبه  شب  گذشته  در بخش  وسيعي  از شهرستان  نيشابور شدت  يافت و ساكنان  اين  منطقه  را غافلگير كرد. به گزارش ايرنا، كارشناس  اداره  هواشناسي  نيشابور ميزان  برودت  هواي  شب  گذشته  اين  شهرستان را ۷ درجه  اعلام  كرد. وزش  باد سرد ازشمال  شرق  اين  شهرستان  به گونه اي  است  كه ساكنان  شهر نيشابوررا به  استفاده  از پوشاك  زمستاني  وادار كرده  است .

جانباز شيميايي دفاع مقدس به شهادت رسيد
«رمضانعلي سوئيزي» يكي ديگر از خيل جانبازان شيميايي هشت سال دفاع مقدس، به درجه رفيع شهادت نايل آمد.
روابط عمومي ناحيه مالك اشتر (غرب تهران) با ارسال نمابري به ايرنا مركز استان تهران اعلام كرد: اين شهيد در شب شهادت باب الحوايج امام موسي كاظم (ع) با لقاءالله شتافت. در اين اطلاعيه آمده است: از اين شهيد دو فرزند هشت و پنج ساله باقي مانده است.

تعداد كل شهداي جنگ تحميلي اعلام شد
تعداد كل شهداي جنگ ايران و عراق، طي آخرين آمار، حدود ۱۸۸ هزار نفر اعلام شد. خبرنگار «بازتاب» گزارش داد، شمار شهداي انقلاب در سال ۱۳۵۷(سال پيروزي انقلاب اسلامي) ۲۸۳۸ نفر اعلام شده است.
همچنين كل آمار شهداي جنگ و انقلاب ۲۱۷۴۸۹ نفر اعلام شده كه شامل ۲۸۳۸ نفر در دوران پيروزي انقلاب
(۳/۱ درصد از كل شهدا)، ۱۶۹۸۶ نفر در اثر شرارتهاي ضد انقلاب (۸/۷ درصد)، ۲۷۷۲ نفر در اثر شرارت اشرار و قاچاقچيان (۳/۱ درصد) مي باشد. همچنين در جنگ تحميلي ۱۷۲۰۵۶ نفردر درگيري با دشمن و ۱۵۹۵۹ نفر در بمباران شهرها به شهادت رسيده اند كه در مجموع شهداي جنگ به ۱۸۸۰۱۵ نفر (۴/۸۶ درصد از كل شهدا) بالغ مي گردد.
در اين آمار كه در ويژه نامه هفته دفاع مقدس روزنامه «ايران» به نقل از بنياد شهيد انقلاب اسلامي درج شده است، نكات قابل توجه ديگري نيز وجود دارد، مانند آمار شهدا بر حسب وضعيت اشتغال كه براي نمونه شهداي شاغل بخش دولتي ۵۲/۹ درصد، بخش غيردولتي ۱۷/۹ درصد، روحاني ۴/۱، دانشجو ۳/۱ دانش آموز ۹/۱۶، خانه دار ۶/۱، بازنشسته ۱/۰ كودك ۲/۱ و سايرين ۶/۶ را تشكيل
مي دهند. در ضمن آ مارهاي ديگري نيز شامل آمار شهدا بر حسب سال واقعه از سال ۱۳۵۷ تا نيمه اول ۱۳۸۰، برحسب مليت ، ميزان تحصيلات، دين، جنسيت و وضعيت تأهل و نيز آمار كل جانبازان كشور و جانبازان بالاي ۲۵ درصد به تفكيك استانها آمده است كه ظاهرا بعضي از آ نها براي اولين بار به انتشار درآمده است.

هشدار مشاور رئيس جمهوري نسبت به افزايش نرخ بيكاري زنان كشور
رييس مركز امور مشاركت زنان با اعلام نرخ بيكاري زنان از ۱۵ درصد در سال ۷۶ به ۹/۱۸ درصد در سال ۸۱ تاكيد كرد: اگر پاسخ مناسبي به تقاضاي اشتغال زنان داده نشود، فرصت بهره مندي از نيروي كار زنان به بحراني جدي تبديل خواهد شد.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران، زهرا شجاعي در اراك همچنين با يادآوري ۵/۱ برابر شدن عرضه نيروي كار زنان نسبت به مردان در سال ۹۰ افزود: هم اكنون تعداد كاركنان زن و مرد دستگاههاي دولتي از يكديگر فاصله زيادي دارند.
به گفته وي، تعداد مديران زن از ۷۲۶ نفر در سال ۷۶ به يكهزار و ۱۸۶ نفر در سال ۸۰ رسيد و حضور زنان در سطح مديريت رشد ۶۳ درصدي داشته است.
مشاور رييس جمهور در ادامه با اشاره به رشد ۵/۹۳ درصدي كانديداهاي زن مجلس شوراي اسلامي از دوره پنجم تا ششم و رشد ۷۹ درصدي تعداد اعضاي زن شوراهاي اسلامي اعلام كرد: تعاوني هاي زنان از سال ۷۶ تا ۸۱ معادل ۲۵۳ درصد رشد داشته اند.
به گفته رييس مركز امور مشاركت زنان پوشش تحصيلي دختران از ۹۳ درصد در سال ۷۶ به ۹۷ درصد در سال ۸۱ رسيده است.شجاعي همچنين با اشاره به رشد ۴۵ درصدي طلاق از سال ۷۶ تا ۸۱ گفت: پاره اي از حقوق زنان در قانون نيازمند اصلاح است. همچنين وضع قوانين جديد جهت رسيدگي به مشكلات زنان ضروري به نظر مي رسد.
مشاور رييس جمهور سپس با تاكيد بر اهميت فعاليت سازمانهاي غيردولتي تصريح كرد: تعداد سازمانهاي غيردولتي زنان در سال ۸۱ از رشد ۳۱۸ درصدي نسبت به سال ۷۶ برخوردار بوده است و در اين مدت ۲۰۵ طرح با حمايت مركز امور مشاركت زنان اجرا كرده اند.وي با ابراز خرسندي از ۷ برابر شدن بودجه زنان گفت: اين رشد در حالي صورت گرفت كه رشد بودجه دولت در سال ۸۲ صفر درصد تعيين شده بود.
مشاور رييس جمهور در ادامه، به نيازهاي زنان استان اشاره و از مراكز فرهنگي و هنري به عنوان يكي از اين نيازها ياد و تصريح كرد: تا زماني كه موانعي براي شادابي و نشاط زنان وجود داشته باشد و ورزش زنان امري منفي در برخي نقاط محسوب شود، افسردگي زنان همچنان بيش از مردان خواهد بود.

ترس از مدرسه
015674.jpg
اشاره:
هنوز چند روزي به شروع فصل مدرسه باقي نمانده بود، فريد كوچولو، با مامان تو خيابون ها، كوچه و بازارها از اين مغازه به آن مغازه به دنبال خريد لباس فرم مناسبي بودند، كه مدرسه گفته بود. حتماً بايد رنگش سرمه اي با خطهاي سفيد روي آستين باشد! براي خواهر بزرگش هم روپوشي كرم رنگ با مقنعه اي سرمه اي كه مخصوص بچه  هاي راهنمايي بود! مجيد برادر بزرگترش هم بايد كله اش را نمره چهار مي زد! دل تو دلش نبود، نمي فهميد اينقدر التهاب مامان و خواهر بزرگش از چيه؟ او دائم تو خانه مي گفت: باز هم شروع شد، بايد و سختگيري هاي مدير و ناظم و اخم و تخم معلم را تحمل كنيم! باز هم تنبيه! باز هم درس! تكليف و جريمه! حيف، چقدر زود گذشت، كاش اصلاً مدرسه نمي رفتيم! طفلك فريد، اينها را كه مي شنيد و صحبت هاي مامان رو كه مي گفت توي مدرسه مواظب باش اين كار را نكني . درس نخواني، خانم معلم كتكت مي زند و شنيده بود، بچه هاي شيطون را مي اندازند تو اتاق هاي تاريك و...
بابا مي گفت آخر كه چي ليسانس بگيرند، بيكار و بي  عار، ويلون تو خيابونها.
فريد كوچولو اينها را مي شنود پاك  ترس ورش مي دارد، يعني مدرسه اينقدر بده! چقدر سختگيرن! چند روز مونده به شروع سال پاشو توي يك كفش مي كنه كه من مدرسه نمي روم، جيغ مي كشيد و گريه مي كرد كه مدرسه را دوست ندارم.
دليل اينكه بچه ها از مدرسه رفتن مي ترسند چيست؟
ترس: Fear
روانشناسان معتقدند ترس يك حالت هيجاني است نسبت به خطر يا يك محرك مضر كه شخص از آن آگاه است. عامل ترس مي تواند يك شي ء باشد، يك انسان يا مسئله و موقعيت مشخص.
مدرسه هراسي يا ترس از مدرسه
ترس غير منطقي از مدرسه در واقع معادل واژه School refusal به معني امتناع از مدرسه رفتن است و يكي از نشانه هاي اضطراب جدائي از والدين، خانه، خانواده يا شرايطي است كه به آن دلبسته و وابسته شده بود.
- امتناع از مدرسه رفتن در هر سني ديده مي شود، اما معمولاً در ابتداي هر مقطع به صورت واضح تر و عيني تر خود را نشان مي دهد. تقريباً اين مسئله در بين پسرها و دخترها در سنين آغاز مدرسه به طور يكسان ديده مي شود، اما در سطوح بالاتر با اندكي تفاوت از يكديگر سبقت مي گيرند. در خانواده هايي كه بچه ها با فاصله هاي زياد از يكديگر متولد مي شوند شايعتر بوده و همانطور كه گفته شد شايع ترين دليل ترس از مدرسه در بين كودكان و در بدو ورود به مدرسه ناشي از اضطراب جدايي از والدين بخصوص مادر است.
- معمولاً مادران بچه هايي كه دچار اضطراب جدايي هستند شخصيتي افراطي، مضطرب، بيش از اندازه حمايت كننده، مردد، غيرمنطقي، حساس و عاطفي (سمپاتيك) دارند كه اضطراب خود را با بيان افكار منفي و اضطراب آلود و عمل خود به بچه ها منتقل مي كنند.
- اغلب مادران كودكاني كه ترس از مدرسه رفتن دارند، افرادي وسواسي، كم تحمل، نكته سنج و موشكاف هستند كه احتمالاً خود يا يكي از نزديكانشان در كودكي دچار همين مشكل بوده اند.
- ترس يا امتناع از مدرسه بيش از آنكه علت شخصيتي، عاطفي يا... داشته باشد، ناشي از يادگيري است. مادر يا پدري كه در ارتباط خود با كودكان مفاهيم و نكته هاي منفي از محركها و مكانهايي مثل مدرسه يا درس خواندن مي دهند وقتي تجربه هاي منفي توأم با وحشت و ترس و اضطراب، خود را از دوران تحصيل و مدرسه، تنبيه و توبيخ ها به بچه ها انتقال مي دهند و از آنها مي خواهند مواظب رفتارهايشان باشند، خواه ناخواه، بذر امتناع و ترس از مدرسه را در افكار آنان مي كارند.
يك تجربه
- علي كلانترزاده دانش آموز كلاس پنجم ابتدايي مي گويد:من هيچ وقت از مدرسه رفتن نترسيدم، يادم مي آيد هفته اول مهر بود، درست تا يك هفته هيچ تكليف و مشق به ما ندادند، فقط خانم معلم مي آمد در مورد كتابها و درسهايمان چيزهايي مي گفت و مي رفت، هميشه لبخند مي زد، هيچ وقت نديدم اخم كند يا كسي را كتك بزند.
يادم مي آيد بعضي از بچه ها با مامان هاشون اومده بودند مدرسه، چندتايي گريه مي كردن، خانم معلم با خنده به بچه ها گفت، بگين مامانتون بره خونه، بچه ها هم رفتن به مامانها گفتند برن خونه.
خانم معلم با مهرباني توضيح مي داد از هفته آينده دفترچه بياريم و مشقهايمان را چطور بنويسيم. خيلي از او خوشم آمده بود.
از علي مي پرسم چطور شد از مدرسه رفتن نترسيدي؟ مي گويد: آخه مامان من معلم بود، قبل از شروع مدرسه من را با خودش آورد مدرسه و با ناظم و معلم ها بازي مي كرديم، با بچه هاي كلاس پنجم دوست شده بوديم.
مامان هميشه تو خونه از معلم ها، مهرباني هاشون و دلسوزي هاشون تعريف مي كرد. راستش هيچ ترسي نداشتم، اما يكي دو تا از بچه ها هي گريه مي كردند. تا جايي كه با چند تا از بچه ها دست ها و پاهاشون را گرفتيم، آورديم كلاس، همين  كه خانم معلم چند تا شكلات به اونها داد ساكت شدند و يادشان رفت براي چي گريه مي كردند.
- يعني هيچ وقت نشده از مدرسه بترسي؟ راستش يادمه فقط يك بار كودكستان وقتي مادرم من رو تنها گذاشت و رفت تا ۵ دقيقه گريه مي كردم! اما خانم معلم وقتي تشويقم كرد بازي كنم و نقاشي بكشم همه چيز را فراموش كردم.
ترس از مدرسه در مقاطع مختلف
تجربه نشان داده امتناع يا ترس از مدرسه در هر سني ديده مي شود. اما علت ها و دلايل متفاوتي دارد.
مقطع ابتدايي: نقش والدين
و اضطراب جدايي
اين سن مصادف است با ساخت طرح واره هايي از محيط اطراف كه توسط نزديك ترين افراد به فرد انتقال داده مي شود، كودك ۶ يا ۷ ساله آمادگي بسيار زيادي براي دريافت، ذخيره و حفظ اطلاعاتي دارد كه نزديكان به خصوص پدر و مادر، خواهر و برادر، در مورد يك شيء، مسئله، مكان يا فرد به او مي دهند. هر گونه برداشت منفي و انتقال آن به كودك، التهاب، دلواپسي، تشويش، اضطراب و ناراحتي يا آرامش، انگيزه مثبت، تلاش و كوشش، شادماني و هيجانات مثبت مي تواند در واكنش كودك يك مسئله مؤثر باشد.
آنچه والدين به صورت احساس، افكار، اعمال و گفتار به فرزندشان انتقال مي دهند، بخصوص در اين سن او را نسبت به حضور يا عدم حضور (مثلاً در مدرسه و كلاس) تهييج مي كند. ايجاد باورهاي غلط نسبت به معلم، ايجاد يأس و يا نااميدي از آينده، بيان و ابراز تشويش و نگراني از چگونگي حضور بچه ها در مدرسه و... حساسيت منفي و واكنش عاطفي او را در پي خواهد داشت و هر گونه تأكيد و تحريك كودك در اين شرايط به حضور در مدرسه شدت واكنشها را افزوده و نتيجه منفي به بار مي آورد.
اضطراب جدايي
عامل ديگر، اضطراب كودك از جدا شدن و از دست دادن تكيه گاه، پناهگاه و وابستگي به مادر است. معمولاً مادران سعي در وابسته نمودن كودكان به خويش دارند و به واكنشهاي عاطفي آنان نسبت به ترك پاسخ مي دهند كه در طولاني مدت و در هنگام وارد شدن به محلي ناآشنا يا تغيير مكان بدون حضور مادر، دچار نوعي حالات اضطراب به نام اضطراب جدايي Anxiet separation مي شود كه خصوصيات آن اضطراب شديد، موقع جدا شدن از افرادي است كه كودك وابستگي مهمي نسبت به آنها دارد. اين وابستگي مي تواند به خانه يا محيط هاي آشنا هم باشد، گاهي در بچه ها هنگام جدا شدن از مادر حتي نشانه هايي از هراس هم ديده مي شود، كه فراتر از آنچه كه از سطح رشد آنها انتظار مي رود، است.
راهنمايي
در اين سن اضطراب جدايي جاي خود را به امتناع از مدرسه رفتن مي دهد، در واقع در اين مقطع امتناع از مدرسه رفتن مطرح مي شود نه ترس و آن به دليل كسب تجربه هاي عيني است از حضور در مدارس ابتدايي، مشاهده رفتارها، ارائه اطلاعات واقعي يا غيرواقعي از مقطع تازه، توسط همسالان، افراد خانواده و غيره، وابسته شدن و عادت به حضور يك معلم در تمامي دروس تعداد كم دانش آموزان كلاس و ترس از حضور در كلاسهاي حجيم يا معلم هاي مرد (بيشتر براي پسرها) عدم آگاهي نسبت به مقطع، قوانين و مقررات مدرسه، سختگيري كادر اجرايي و دبيران و در صورتي كه از نظر آموزشي ضعيف بوده باشند، ترس از ناتواني و شكست تحصيلي.
اين دوره از حساسترين دوران زندگي فرد است، تحولات مربوط به بلوغ، رشد فكري و رواني، تمايل به استقلال طلبي، تغيير در ارزشها و تحولات جسماني از اين سن آغاز مي شود.
نوجوان در اين سن بسيار حساس، زودباور و تأثيرپذير است. تجربه هاي قبلي از نحوه رفتار معلم، محيط آموزشي، ناظم و مدير و روابط با همسالان در چگونگي واكنش او نسبت به محيط تازه مؤثر است.
بي ترديد در آغاز هر پايه به طور طبيعي مواجه با نوعي دلشوره اضطراب و نگراني نوجوانان در برخورد با محيط تازه تحصيلي خواهيم بود.
اخلاق و رفتار معلم، طرز تفكر او، سطح فرهنگي، كيفيت و نحوه آموزش دروس، و برخوردش با مسايل و مشكلات بچه ها، روش كلاسداري و تدريسش و شيوه هاي انضباطي او، جاذبه و دافعه اش تشويق و تنبيه، نظم و ترتيب در دوره ابتدايي و آغاز دوره راهنمايي تأثير سازنده يا مخرب در افكار و واكنشهاي او به محيط تازه دارد.
متوسطه
اين دوره همراه با تغيير در نگرشها! باورها، ارزشها، تغييرات بلوغ و تحول عميق در لايه هاي مختلف شخصيت است. با ورود به مقطع نظري نوجوان دوره وابستگي به والدين، كودكي و مطيع بودن را كنار مي گذارد. اما نه به طور كامل! والدين به علت تغيير در ظاهر فيزيكي و سعي در مستقل شدن نوجوان، او را رها مي كنند. (در واقع استقلال مي دهند) اما نوجواناني كه تا اين سن چه از لحاظ درسي و چه تربيتي تحت تأثير والدين بخصوص مادران، اتكا و حمايت او بودند، ناگهان خود را بدون حامي تنها در محيطي بسيار شلوغ افرادي سختگير و (از ديد خود) خشن مي بيند. تجربه سختگيريها، شكستهاي درسي، توبيخ، بدرفتاري مسئولان مدرسه، تندخويي و خشونت از طرف معلم و... او را نسبت به حضور در محيط مدرسه بيزار مي كند. تغيير در حجم، كيفيت و موضوع كتب درسي و افزايش تعداد دروس و ناآشنايي با واحدهاي درسي و... در نخستين روزهاي حضور در مدرسه او را دچار حالات عصبي و عاطفي مي كند، كه در نهايت احتمال امتناع از مدرسه رفتن و نهايتاً در صورت برخورد واكنشهاي جسماني مثل سردرد، دل درد، حالات تهوع و بيماريهاي ناگهاني از خود نشان مي دهند (اين مسئله در تمامي مقاطع ديده مي شود.)
عامل پنهان
آنچه معمولاً مورد كم توجهي مسئولان و دست اندركاران مدارس و آموزش و پرورش قرار مي گيرد، توجه به فضا و محيط فيزيكي مدارس است! با يك نگاه به كودكستان ها و پيش دبستانها مي بينيم از كوچكترين فضايي براي جلب توجه به ايجاد شوق در بچه ها استفاده مي كنند. جذابيت، شادابي و طراوت محيط آموزشي نقش مهمي در جذب، ايجاد آرامش دروني و علاقه به حضور در مدرسه دارد. كمتر مدرسه اي را مي بينيد كه ديوارهايش آجري نباشد! يكي از مسئولان آموزش و پرورش منطقه غرب تهران مي گفت: وقتي ديواره ها و محيط دبستان كنار اداره را مي بينيم با آن پرچم روي ديوار و صبحگاهي، به ياد پادگان هاي اطراف تهران مي افتم! بچه هاي مثل سرباز توي صف ايستاده و به زور خود را كنترل مي كنند!
در واقع در مقطع ابتدايي جذابيت و زيبايي فضاي مدرسه و استفاده از رنگ هاي شاد و تصاوير جذاب و جالب به همراه وجود فضاي سبز در مدرسه مي تواند در تغيير نگرش و كاهش اضطراب بچه ها مفيد باشد. كلاسهاي كوچك و تاريك يا بسيار وسيع با تعداد زياد دانش آموز، بچه ها را در نخستين تجربه حضور در مدرسه وحشت زده مي كند! سال قبل در يك نظر سنجي كه از بچه ها به عمل آوردم، اكثراً معتقد بودند مدرسه مثل زندان است!
بچه ها مثل سرباز بايد مراقب هر نوع رفتاري باشند! همه چيز درس است! معلم ها اغلب كم حوصله، عصباني و زودرنج مي باشند. هر چند هستند معلم هايي بسيار پر نشاط، شاداب و خنده رو...
راهكار
والدين تجارب افكار بازخوردهاي منفي خود را به كودكان و نوجوانان انتقال ندهند، با تأكيد بر مراحل مختلف رشد كودكي و نوجواني و تغييرات هر مرحله والدين رفتارهاي خود را متناسب با اين تغييرات، تغيير دهند. در سنين ابتدايي از ترساندن بچه ها، ايجاد رعب و ترس از معلم، تشبيهات (اگر بچه خوبي نباشي ميگم معلم تو را تو كلاس حبس كند) خودداري كنند. خاطرات، يادواره ها و تجارب مثبت، شاد و جالب خود با معلم هاي دوره ابتدايي را با بچه ها در ميان بگذارند، از معلم ها با القاب خوب (با لبخند) ياد كنند. آنها را مهربان و دلسوز بدانند و به بچه ها انتقال دهند، پيش از آغاز مدرسه آنها را با مسئولين، معلم ها و محيط مدرسه آشنا كنند، به هيچ وجه به خاطر ضعف در فهم يا انجام تكاليف، تنبيه يا توبيخ نكنند. بچه هاي ديگر را به رخشان نكشند، تفريحات آنها را محدود نكنند، و دليلش را مدرسه رفتن قلمداد نكنند. بچه ها را در دوره ابتدايي به خود وابسته نكنند، سعي كنند روشها را به آنها بياموزند و بگذارند خودشان با كمك و ياري والدين در حد اعتدال تكاليفشان را انجام دهند. براي جلوگيري از انزواطلبي و دوري گزيني سعي كنند از دبيران در منزل استفاده نكنند، آنها را تا مي توانند در محيط هاي آموزشي و حضور در جمع قرار دهند.
نكاتي براي مسئولان
براي هر چه بيشتر كاهش مشكل امتناع از مدرسه سعي كنيد در هر مقطع از وجود كارشناسان روان شناسي و مشاوره به صورت مستمر در مدرسه بخصوص ابتدايي و راهنمايي استفاده كنيد. مشاور با ايجاد روابط عاطفي پايدار خواهد توانست بچه ها و نوجوانان را جهت ورود به مقاطع مختلف آماده و شيوه برخورد با مسايل و مشكلات عاطفي و آموزشي را به آنها بياموزد.
محيط آموزشي و فيزيكي مدرسه ها را شاد كنيم، جذابيت مهمترين عامل جذب بچه هاست.
نوشته: وحيد خسروشاهيان

اجتماعي
اقتصادي
انديشه
خارجي
سياسي
شهري
علمي
علمي فرهنگي
گلستان كتاب
محيط زيست
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري اقتصادي
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   انديشه   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي   |   علمي فرهنگي   |  
|  گلستان كتاب   |   محيط زيست   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |