مجموع نظرات: ۰
شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۴
۱ نفر

یبوست یک مشکل شایع گوارشی است که نوع شدید و مداوم آن می‌تواند باعث ناراحتی و اختلال در زندگی روزمره شود. این عارضه بیشتر به دلیل رژیم غذایی کم فیبر، مصرف ناکافی مایعات وعدم فعالیت بدنی بروز پیدا می‌کند. برای درمان یبوست می‌توان از داروها و خوراکی‌های طبیعی استفاده کرد.

فیبر

همشهری آنلاینآرش نهاوندی: بسیاری از مردم داروهای طبیعی را برای کاهش یبوست ترجیح می‌دهند. برای جلوگیری از این تهدید نگران کننده که می‌تواند سلامتی را حتی به طور مقطعی تحت الشعاع قرار دهد، مصرف غذاهای غنی از فیبر مانند میوه‌ها، سبزیجات، غلات کامل و حبوبات ضروری است. در این مطلب به پنج غذای پیشنهادی متخصصان تغذیه برای رهایی از یبوست اشاره می‌کنیم.

۵ خوراکی خاص برای پیشگیری از یبوست

آلوی خشک: این میوه که در ایران به وفور در بازار و مغازه‌های خشکبار و عطاری یافت می‌شود و اغلب ما از آن برای درست کردن خورش آلو استفاده می‌کنیم، یکی از شناخته شده ترین درمان‌های طبیعی برای یبوست است. آلوی خشک سرشار از فیبر، سوربیتول و ملین‌های طبیعی است که به نرم شدن مدفوع و تقویت حرکات روده کمک می‌کند. خوردن آلو یا آب آلو می‌تواند ظرف چند ساعت یبوست را تسکین دهد. البته مشروط بر اینکه پس از آن نیز چند لیوان آب خورده شود. متخصصان مصرف روزانه ۶ تا ۱۲ آلو یا نصف فنجان آب آلو را برای کمک به کاهش موثر یبوست توصیه می‌کنند.

۵ خوراکی خاص برای پیشگیری از یبوست

دانه کتان: این ماده غذایی در واقع متشکل از دانه‌های ریز مملو از فیبر و اسیدهای چرب امگا ۳ است. این مواد مغذی و غنی دانه‌های کتان را به یک گزینه درمانی طبیعی وعالی برای یبوست تبدیل می‌کند. محتوای بالای فیبر موجود در دانه کتان به حجیم شدن مدفوع کمک کرده و حرکات منظم روده را تقویت می‌کند. علاوه بر این، اسیدهای چرب امگا ۳ موجود در دانه کتان باعث روان شدن روده‌ها می‌شود و دفع مدفوع را آسان‌تر می‌کند. برای استفاده از دانه‌های کتان به عنوان درمان یبوست، آن‌ها را به صورت پودر ریز خرد کنید و یک قاشق غذاخوری دانه کتان را با آب مخلوط کنید یا روی غلات، ماست یا سالاد بپاشید.

۵ خوراکی خاص برای پیشگیری از یبوست

دانه چیا: این نیز یکی دیگر از دانه‌های مغذی است که می‌تواند به رفع یبوست کمک کند. دانه‌های چیا نیز مانند دانه‌های کتان سرشار از فیبر و اسیدهای چرب امگا ۳ هستند که آن‌ها را به یک ملین طبیعی عالی تبدیل می‌کند. مصرف منظم دانه چیا می تواند به تنظیم حرکات روده و ارتقای سلامت کلی دستگاه گوارش کمک کند. برای استفاده از دانه‌های چیا به‌عنوان درمان یبوست، آن‌ها را چند ساعت در آب خیس کنید تا حالت ژل مانندی پیدا کند، سپس مصرف کنید یا به اسموتی، بلغور جو دوسر یا ماست اضافه کنید.

۵ خوراکی خاص برای پیشگیری از یبوست

آب آلو: این مایع خوراکی منبع غلیظی از ملین‌های طبیعی موجود در آلو است که آن را به یک درمان موثر برای یبوست تبدیل می‌کند. نوشیدن آب آلو می‌تواند به نرم شدن مدفوع، تقویت حرکات روده و کاهش سریع یبوست کمک کند. هنگام مصرف آب آلو برای به حداکثر رساندن اثربخشی و جلوگیری از کم آبی بدن، هیدراته ماندن ضروری است.

۵ خوراکی خاص برای پیشگیری از یبوست

غذاهای غنی از فیبر: مصرف این نوع غذاها برای حفظ روند هضم سالم و جلوگیری از یبوست ضروری هستند. گنجاندن انواع غذاهای غنی از فیبر مانند میوه‌ها، سبزیجات، غلات کامل و حبوبات، در رژیم غذایی، می‌تواند به نرم شدن مدفوع و بهبود حرکات منظم روده کمک کند. برخی از منابع عالی فیبر رژیمی عبارتند از سیب، موز، انواع توت‌ها، کلم بروکلی، هویج، لوبیا، عدس، نان گندم کامل و جو. مصرف حداقل ۲۵ تا ۳۰ گرم فیبر در روز برای حمایت از سلامت بهینه گوارش و جلوگیری از یبوست توصیه می‌شود.

بیشتر بخوانید:

کد خبر 852638
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha