رییس آژانس مرکزی اطلاعات(سیا) آمریکا در گفت‌وگویی به تکرار ادعاهایی درباره روابط دفاعی ایران و روسیه پرداخته و درباره سطح فعالیت‌های هسته‌ای ایران اظهارنظر کرد.

ویلیام برنز رئیس سیا

به گزارش همشهری آنلاین، "ویلیام برنز" رییس سیا با مطرح کردن ادعاهایی درباره همکاری دفاعی ایران و روسیه، گفت که شراکت روسیه و ایران در حال پیشروی "در مسیر بسیار خطرناکی" است.

پایگاه خبری بیزینس اینسایدر گزارش داد که برنز در گفت‌وگویی با شبکه سی‌بی‌اس مدعی شد، روسیه در ازای دریافت کمک‌های نظامی برای جنگ در اوکراین در حال ارائه ،کمک‌هایش به ایران در زمینه برنامه موشکی آن است.
روسیه از سوی اوکراین و متحدان غربی آن به استفاده از پهپادهای ایرانی در جنگ اوکراین متهم شده است.
ایران این ادعا را رد کرده و گفته است که همکاری‌های نظامی آن با روسیه در چارچوب روابط دفاعی دوجانبه بوده و ارتباطی به جنگ اوکراین ندارد.
مقامات ایران همنین تاکید کرده‌اند، برخلاف متحدان غربی اوکراین که آشکارا به مداخله نظامی در این جنگ می‌پردازد، از هیچ یک از طرفین این جنگ حمایت نمی‌کند و آماده میانجیگری برای رسیدن به راهکاری برای حل‌وفصل سیاسی این مناقشه است.

با این حال، برنز مدعی است که ایران تسلیحاتی به روسیه داده که در جنگ اوکراین، از جمله علیه زیرساخت‌های غیرنظامی استفاده شده‌اند.

رییس سیا همچنین در ادامه مدعی شد که روسیه در حال بررسی عرضه هواپیماهای جنگنده به ایران نیز هست. برنز در بخش دیگری از اظهاراتش درباره ایران گفت که برنامه هسته‌ای ایران بیش از پیش پیشرفته است.

او مدعی شد که برنامه هسته‌ای ایران "تا حدی پیشرفته است که اگر بخواهند پافراتر بگذارند، غنی‌سازی ۹۰ درصدی تنها چند هفته طول می‌کشد."
برنز با ادعای این که ایران پیشتر، در برنامه هسته‌ای خود اهداف نظامی را دنبال می‌کرد که در سال ۲۰۰۳ متوقف شد، گفت که فکر نمی‌کند ایران تلاش‌ها برای ساختن تسلیحات هسته‌ای را ازسرگرفته باشد.

ادعای برنز درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران در حالی مطرح می‌شود که مقامات ایران تاکید کرده‌اند تولید و بکارگیری تسلیحات اتمی جایی در برنامه دفاعی ایران ندارد و برنامه هسته‌ای ایران تنها ماهیتی صلح‌آمیز را دنبال می‌کند.

کد خبر 849548
منبع: ایسنا

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 12
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 7
  • IR ۱۰:۳۴ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۷
    33 10
    رییس سیا به جای غلط های زیادی در باره ایران بهتر است پاسخ جنایت های کشورش در کشتار مردم مظلوم و بی گناه غزه را بدهد. آمریکا ارباب دنیا نیست و نمی تواند از دیگران حسابرسی بکند. فعلا آمریکا باید پاسخگوی جنگی که در اوکراین راه انداخته و قصابی مردم غزه را بدهد.
  • احمد IR ۱۱:۴۲ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۷
    23 8
    آمریکایی کثیف مثل سگ دروغ می‌گویی هم خودت میدانی و هم ما.
  • IR ۱۲:۴۷ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۷
    18 6
    برای مقابله با شما آمریکاییها و صهیونیستهای جنایتکار کودک کش و حامیان شماها هر چی خطرناک تر بهتر
  • علی IR ۱۳:۰۴ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۷
    17 5
    سازمان سیاه،گورت راگم کن.. سیاهی درتاریخ بشریت
  • ایرانی IR ۱۳:۳۴ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۷
    19 6
    سران امریکا همیشه دشمن ایران بوده اند و خواهند بود زیرا امام رحمه الله علیه فرمودند که رابطه ایران و امریکا رابطه گرگ و میش است .هر روز که از خواب بلند میشوند اگه به ایران اسلامی تهمتی و افترائی نزنند روزشان شب نمیشود . ما میگوییم گاوی که به نجاست خوردن عادت کند دیر از سرش درمی آید . اینها حکایت همان گاو هستند
  • ارغنون IR ۱۳:۴۳ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۷
    24 1
    ایران در مسیر خطرناکی پیش میرود و.....! به تو چه مردک دهن گشاد؟؟؟ شما که هزاران بمب اتمی دارید و هرروز پیشرفته ترش میکنید و در هیروشیما و ناکازاکی و کوههای بغلان افغانستان و...‌ از بمب اتمی استفاده کردید،غلط زیادی میکنید که در مورد ایران اظهار نظر میکنید...
  • محمدبهرامی بلوچ US ۱۴:۱۹ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۷
    15 1
    ایران دانش ساخت بمب هسته ای را دارد اراده کند ظرف یک هفته بمب هسته ای تولید واماده دارد شما بهتر است ایران را یک کشور هسته ای حساب کنید ضمنا برای دفاع از کشور هیچ محدودی نداریم گرچی نیازی به بمب اتم نیست
  • IR ۱۶:۵۴ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۷
    0 0
    آخی ترسیدی این که چیزی نیست دیر نخواهد بود که اتحادیه قاره کهن تشکیل بشه و شما جنگ افروزها دیگر جایی در آسیا و موش دواندن بین کشورهای آسیایی ندارید با داعش و پاک و پژاک و مهتدی و جندالشیطان و .... دیگر نوچه های تروریستتون هم کاری از پیش نخواهید برد ابر قدرت واقعی ماییم پرچم ایران بالاست
  • IR ۱۷:۳۸ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۷
    1 0
    خطرناک شماها هستین با جنگهایی ک راه میندازید تا با پول فروش سلاح هرچ بیشتر جیبت تون پر پولتر کنین از خون کودکان و زنان پول درمیارید .ایران و ایرانی همواره حامی مظلومان عالم بوده وخواهد بود .از ترس خودتان اینحرفها رو میزنید وگرنه خودتان هم میدانید ایران نیازی ب سلاح اتمی ندارد اگرم داشته باشد برای دفاع از مظلوم دربرابر شما ظالمان کودک کش است.
  • محمد IR ۱۸:۱۲ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۷
    0 0
    بسیار خطرناک برای آمریکا بسیار مفید خوب برای ایران و روسیه و بمیرید از اين درد
  • IR ۲۰:۱۴ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۷
    0 7
    حتی راشا تودی هم مثه الجزیره گزارش داده رمضان قدیروف همزمان با سفرش به کرملین توسط پوتین مسموم شده و چن ماه هست که رهبر مسلمانان افراطی چچن رو پوتین کشته و کافیه مردم چچن اینو بدونن .. چرا سازمان سیاه ساکته ..خخخ
  • ما ملت امام حسینیم IR ۰۴:۲۴ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۸
    0 0
    واژه خطرناک اون هم از دهان کسانی بیرون میاد که خودشون منشا خطر هستن واسه جهان بااون کارنامه سیاهی که دارن وقتی نام ایران میاد بوی صلح آرامش امنیت عزت سربلندی میاد وقتی نام آمریکا میاد بوی کشت کشتار جنگ جدال غارت چپاول میاد