مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۸:۱۷
۰ نفر

در دسامبر 2020، سازمان بورس و اوراق بهادار آمریکا در یک شکایت رسمی مدعی شد که عرضه اولیه سکه ریپل قوانین اوراق بهادار ایالات متحده را زیر پا گذاشته و فروش XRP بدون دریافت مجوزهای لازم انجام شده است.

ریپل

ریپل به جای پرداخت جریمه و جلوگیری از ادامه یافتن این پرونده، تصمیم گرفت وارد یک نبرد قانونی طولانی شود. این نبرد مدت زیادی ادامه داشت و تا حدی در معرض توجه کاربران دنیای کریپتو قرار گرفت که تعداد زیادی از آنها بر این باور بودند که نتیجه این پرونده، یکی از تاثیرگذارترین اتفاقات تاریخ دنیای کریپتو خواهد بود.

در 13 جولای 2023، یک قاضی فدرال بالاخره اعلام کرد که عرضه XRP در صرافی‌های عمومی، بر خلاف قوانین نبوده است. این موضوع یک پیروزی بزرگ برای ریپل تلقی شد. البته، این قاضی همچنین اعلام کرد که فروش اولیه XRP به سرمایه‌گذاران نهادی بر خلاف قوانین اوراق بهادار بوده است. علی رغم نسبی بودن پیروزی ریپل در مقابل SEC و عدم از بین رفتن احتمال جریمه شدن ریپل لبز، جامعه کریپتو واکنش خوبی نسبت به این خبر نشان داد و پس از انتشار آن، قیمت ریپل بیش از 95 درصد افزایش قیمت را تجربه کرد. در همین بازه زمانی، دیگر ارزهای دیجیتال برتر بازار، نظیر کاردانو، سولانا و پالیگان نیز افزایش قیمت قابل توجهی را تجربه کردند.

ریپل یک سیستم پرداخت تخصصی است که برای پاسخ به نیازهای شرکت‌های فعال در حوزه خدمات مالی طراحی شده است. ارز بومی این شبکه با نماد XRP شناخته می‌شود و همواره جایگاه ثابتی در میان بزرگترین ارزهای دیجیتال (از نظر ارزش بازار) داشته است. توانایی و سرعت بالای ریپل در پردازش تراکنش‌های برون‌مرزی باعث شده تا افراد زیادی آن را جایگزینی کارآمد برای شبکه‌های پرداخت فعلی تلقی کنند. نبرد طولانی ریپل با سازمان بورس و اوراق بهادار آمریکا نیز مدتی زیادی است که XRP را معرض توجه کاربران و سرمایه‌گذاران دنیای کریپتو قرار داده است.

شبکه ریپل از ابتدا تاکنون

شکایت سازمان بورس آمریکا از ریپل

ریپل یکی از قدیمی‌ترین ارزهای دیجیتال بازار است که در سالیان اخیر، یکی از خبرسازترین دارایی‌ها در دنیای کریپتو نیز بوده است. تاریخچه توسعه XRP از سال 2011 آغاز می‌شود:

ریپل در سال 2011

در اوایل سال 2011، سه توسعه‌دهنده به نام‌های دیوید شوارتز، جد مک‌کیلب و آرتور بریتو، به شبکه بیت کوین علاقه‌مند شدند، اما در عین حال، از مصرف بیهوده انرژی توسط فرآیند استخراج آن نیز انتقاد کردند. به همین دلیل، آنها تصمیم گرفتند یک سیستم پرداخت کم مصرف و پایدار ایجاد کنند. این سه توسعه‌دهنده در مشاهدات اولیه خود، مشکلاتی که امروزه گریبانگیر شبکه بیت کوین شده (شامل مصرف بالای انرژی و ضعف در مقیاس‌پذیری) را شناسایی کردند. جالب است بدانید که مصرف انرژی شبکه بیت کوین در سال 2019، از مصرف انرژی کل کشور پرتغال بیشتر بوده است!

ریپل در سال 2012

توسعه‌دهندگان اصلی ریپل فرآیند ایجاد یک دفتر کل توزیع شده (Distributed Ledger) که قرار بود محدودیت‌های موجود در شبکه بیت کوین را رفع کند و حتی نسخه بهبود یافته آن باشد را آغاز کردند. پس از آغاز فعالیت این دفتر کل که تحت عنوان XRP Ledger شناخته می‌شود، 80 درصد از موجودی ارز بومی XRP در اختیار شرکتی قرار گرفت که وظیفه ایجاد کاربرد برای این دارایی دیجیتال را بر عهده داشت. این شرکت در ابتدا نیوکوین (NewCoin) نامیده شد و پس از مدت کوتاهی، برند جدید اپن‌کوین (OpenCoin) برای آن انتخاب شد.

در آن زمان، کریس لارسن مدیر عامل اپن‌کوین بود. جد مک‌کیلب مدیر ارشد فناوری، دیوید شوارتز مدیر ارشد رمزنگاری و آرتور بریتو نیز یک مشاور بود.

ریپل در سال 2013

از همان روزهای ابتدایی فعالیت اپن‌کوین، این شرکت به دنبال ایجاد تحول در سیستم اقتصادی جهان بود. بر خلاف ایده‌های اولین طرفداران شبکه بیت کوین، کریس لارسن هرگز اعتقاد نداشت که فناوری بلاکچین باید جایگزینی برای سیستم اقتصادی فعلی باشد. او معتقد بود که بزرگترین نوآوری‌ها در تاریخ، همواره بر ایده‌های قدیمی تکیه داشتند و به دنبال جایگزینی کامل آنها نبودند.

این شرکت در اولین مذاکراتی که با مشتریان احتمالی خود داشت، با سوال «تفاوت بین پروژه ریپل و شرکت اپن‌کوین» مواجه شد. به همین دلیل، تیم مدیریتی تصمیم گرفت نام شرکت را به ریپل لبز (Ripple Labs) تغییر دهد. امروزه این شرکت و پروژه رپیل با یک نام شناخته می‌شوند.

ریپل از سال 2014 تا 2020

در سال 2014، یکی از موسسان ریپل به نام جد مک‌کیلب این شرکت را ترک کرد تا توسعه پروژه‌ای مشابه ریپل را آغاز کند که اکنون با نام استلار (Stellar) شناخته می‌شود. وی ریپل لبز را همراه با پاداشی که معادل 9 میلیون واحد XRP بود،‌ ترک کرد. البته وی بعدا گفت که دارایی خود را به طور کامل فروخته است.

در سال 2019، ریپل لبز محصولات زیر را تحت برند ریپل‌نت (RippleNet) یکپارچه کرد:

  • xCurrent: سیستم پرداخت تخصصی برای بانک‌ها

  • xRapid: سیستم فراهم‌کننده نقدینگی از طریق ارز دیجیتال XRP

  • xVia: سیستمی که به مشتریان ریپل اجازه می‌داد تا xCurrent و xRapid را از طریق API به یکدیگر متصل و ترکیب کنند.

در ژوئن 2020 اعلام شد که بانک سانتاندر با ریپل همکاری دارد و از یکی از سرویس‌های پرداخت این شرکت، به نام One Pay FX، استفاده می‌کند. همچنین در نوامبر 2020 اعلام شد که علاوه بر سانتاندر، بنک آو امریکا، استاندارد چارترد و بانک‌های دیگر از ریپل‌نت استفاده می‌کنند.

پس از فراز و نشیب‌های فراوان، بنیاد XRPL در سپتامبر 2020 تاسیس شد تا سرعت توسعه و پذیرش XRP Ledger را افزایش دهد. این سازمان مستقل و ناسودبر (Non-Profit) در ابتدا مبلغ 6.5 میلیون دلار از سوی پلتفرم‌های ریپل، کویل (Coil) و گیت‌هاب (Gatehub) دریافت کرد تا بتواند هزینه مورد نیاز برای فعالیت توسعه‌دهندگان XRP Ledger را پرداخت کند.

عوامل اثرگذار بر قیمت ریپل در سال ۲۰۲۳

به نقل از مقاله عوامل اثرگذار بر قیمت ریپل در سال ۲۰۲۳، اگر اخبار ارزهای دیجیتال را در سال‌های اخیر دنبال کرده باشید، حتما با اخبار مربوط به دادگاه Ripple و کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا (SEC) نیز برخورده‌اید. دادگاهی که خود بدل به یکی از مهم‌ترین عوامل اثرگذار بر قیمت ریپل شده است. از سمتی سال ۲۰۲۳ برای ریپل سال شناخته شدن در سطح جهانی بود. این شرکت فعال در حوزه بلاکچین توانست در لیست ۱۰۰ شرکت برتر سال ۲۰۲۳ از نگاه مجله معتبر People قرار بگیرد. در این رده‌بندی از تلاش ریپل برای ایجاد یک محیط کار مثبت و مبتنی بر حقوق انسانی تمجید شد. در ادامه این نشریه Fortune بود که Ripple را در رتبه سیزدهم بهترین شرکت‌های حوزه فناوری جهان از نظر محیط کار قرار داد. در این رده‌بندی تنها ۵۰ شرکت لیست شده بودند. عواملی دیگری نیز بر قیمت ریپل در ۲۰۲۳ تاثیرگذار بوده‌اند که پیشنهاد می‌کنیم مقاله مربوطه را مطالعه کنید.

کد خبر 852254

پر بیننده‌ترین اخبار بازار

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha