ماجرای سگ های ولگرد و حمله آنها به شهروندان بی گناه بارها در رسانه ها خبرساز شده است.

هاری

به گزارش همشهری آنلاین، به تازگی حمله سگ ولگرد به دوقلوهای نکایی خبرساز شد. این حمله باعث شد یکی از دوقلوها به کام مرگ فرو رود. قبل از این اتفاق تلخ هم، مرگ شهروند ۴۱ ساله مشهدی بر اثر ابتلا به بیماری هاری در خبرها منتشر شده بود.

به گفته رییس گروه بیماری‌های واگیر دانشگاه علوم پزشکی مشهد این مرد دو ماه قبل مورد حمله سگ قرار می گیرد ولی به مراکز درمانی مراجعه نمی کند که همین امر باعث ابتلا به بیماری هاری و سپس مرگ او می شود.

از آنجا که بیماری هاری یک بیماری ویروسی دستگاه عصبی مرکزی است که ابتلای به آن صد درصد مرگ را به دنبال دارد در صورت مراجعه به موقع و شروع درمان، به سادگی می توان از هاری پیشگیری کرد.

چندی پیش نیز اداره بیماری‌های مشترک انسان و حیوان‌ وزارت بهداشت اعلام کرده که آمار سگ گزیدگی از حدود ۱۵ هزار نفر مورد در سال ۱۳۶۶ به بیش از ۲۴۸ هزار مورد در سال ۱۴۰۱ رسیده که از افزایش «۱۶ برابری» سگ گزیدگی در ۳۵ سال اخیر حکایت دارد.

زنگ خطر «هاری» در ایران به صدا درآمد ؛ مرگ دو شهروند براثر سگ گزیدگی | ۳ استان صدرنشین حمله سگ‌ها به انسان | چرا با مافیای «سگ معاشی» برخورد نمی شود؟

بر اساس آخرین آمار اعلامی پزشکی قانونی، در شش ماهه نخست سال ۱۴۰۲ خراسان رضوی با ۱۰۲ مصدوم، تهران با ۹۸ مصدوم و اصفهان با ۸۳ مصدوم سه استان صدرنشین آمار سگ گزیدگی در کشور هستند. در همین زمان مصدومانی که به دلیل گازگرفتگی سگ به پزشک مرکز مراجعه کردند ۷۸۴ نفر گزارش شده است.

رها شدن زباله ها در اطراف شهر و همچنین غذا دادن شهروندان به سگ های ولگرد باعث زاد و ولد بی رویه سگ ها شده است. از جمله راهکارهایی که می توان به کار گرفت، عقیم سازی و واکسیناسیون سگ های ولگرد است. در این صورت زادآوری و هاری آن‌ها متوقف می شود.

بیرون کشیدن پسر بچه ۱۲ساله از میان آرواره های سگ بدون صاحب در کرج ! | تصاویر

عبدالرضا باقری ، یکی از کنشگران محیط زیست هم معتقد است عقیم سازی یک راهکار برای جلوگیری از هاری است اما به شرط نگهداری، نه اینکه بعد از عقیم سازی دوباره در طبیعت رها شوند. عقیم سازی و رها سازی هیچ چیزی را عوض نمی کند، راه حل در تمام دنیا هم این است که ابتدا سگ ها را جمع آوری، عقیم سازی و سپس در پناهگاه ها نگهداری می کنند.

کد خبر 852264

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ویدئو

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha