چهارشنبه ۱۶ اسفند ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۲۲۴ - Mar 7, 2007
پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله و سلم مي فرمايد:
نيكي از درهاي بهشت است و از مرگ بد جلوگيري مي كند.
نهج الفصاحه،  حديث 3115
امروز با حافظ
غم اين كار نشاط دل غمگين منست
روزگاريست كه سوداي بتان دين منست
وين كجا مرتبه چشم جهان بين منست
ديدن روي ترا ديده جان بين بايد
آب و هوا
016542.jpg

عكس روز
016548.jpg
عكس: خبرگزاري فرانسه‎/ ليونل هيلينگ
ديروز اعلام شد از سال 1998 تا كنون بيش از 3 ميليون نفر در كشور جمهوري دمكراتيك كنگو بر اثر جنگ،  گرسنگي و بيماري جان خود را از دست داده اند. در عكس، جنگزده هاي اين كشور در كنار نيروهاي حافظ صلح سازمان ملل كه از كشور هند هستند ديده مي شوند.

در شهر چه خبر
نرخ سيم كارت
در بازار تهران، بهاي خريد سيم كارت صفر با كدهاي دو، سه، چهار، پنج ، شش و هفت به ترتيب حدود 460 هزار تومان، 410 هزار تومان، 310 هزار تومان، 350 هزار تومان، 340 هزار تومان و 290 تا 300 هزار تومان بود. همچنين بهاي فروش سيم كارت صفر با انواع كدهاي دو، سه، چهار، پنج، شش و هفت به ترتيب حدود 475 هزار تومان، 420 هزار تومان۳۲۰، تا 330 هزار تومان۳۶۰، هزار تومان، 350 هزار تومان و 310 هزار تومان بود. سيم كارت كاركرده دولتي نيز 10 تا 20 هزار تومان كمتر از اين قيمت ها خريد و فروش مي شود.

محدوديت موتور سواران
امروز آزاد راه اصفهان - فولاد شهر براي موتورسواران به عنوان منطقه ممنوعه تعيين شد. علاقه مندان به تماشاي ديدار تيم هاي فوتبال سپاهان و الاتحاد سوريه مي توانند با استفاده از وسايل نقليه عمومي در اين محور رفت و آمد كنند . مسئولان استان اصفهان ??? دستگاه اتوبوس براي انتقال تماشاگران و علاقه مندان به تماشاي اين ديدار درنظرگرفته اند.

احتمال سقوط بهمن
بهمن هاي زمستان امسال علاقه اي به ماه مياني فصل زمستان نداشتند و به جاي بهمن ماه، بيشتر در اسفند فرو ريختند . از استان مازندران نيز خبر مي رسد با كاهش 12درجه ا   ي دما احتمال سقوط بهمن درمسير هاي كوهستاني اين استان افزايش يافته است بنابراين علاوه بر رانندگان، كوهنورداني كه قصد كوهنوردي و صعود به ارتفاعات برفگير منطقه را دارند تا روز پنجشنبه به اين مناطق سفر نكنند. ستاد حوادث و سوانح غيرمترقبه مازندران به طوفاني شدن دريا و طغيان رودخانه ها نيز اشاره كرد و از همه صيادان خواست تا با رعايت نكات ايمني تمهيدات لازم را براي حفظ تجهيزات صيادي انجام دهند.

سالاد ماهي
بزرگترين سالاد ماهي كشور به وزن ??? كيلوگرم در مراسم پاياني نمايشگاه شيلات و عرضه محصولات آبزي خراسان رضوي ديروز در مشهد طبخ شد. اين سالاد متشكل از ماهي، سبزيهاي معطر، نخود فرنگي، سيب زميني و مانند آن بود كه ميان شركت كنندگان توزيع شد. در اين نمايشگاه ?? نفر از بانوان مشهدي در مسابقه بهترين آشپزي آبزيان شركت كردند كه در پايان به ?? نفر از افرادي كه بهترين ماهي را از نظر طعم و عطر و تزئينات طبخ كرده بودند، جوايزي اهدا شد. همچنين به غرفه داران نمايشگاه و ??? نفر از كودكاني كه در زمينه شيلات نقاشي كرده بودند جوايزي اهدا شد.

ماهي دودي ممنوع
بعد از ماهي  قرمز اين بار نوبت ماهي  دود ي بود كه با تابلوي ورود ممنوع سفره هاي شب عيد روبرو شود. به نظر مي رسد ماهي  دودي ها نيز از عوامل بيماري  زا عاري نيستند و به اعتقاد رئيس مجمع بهداشت مواد غذايي جامعه دامپزشكان تهران اغلب ميكروب ها از جمله عامل بيماري بوتوليسم و انواع كپك ها مي توانند داخل محوطه شكمي ماهي هاي دودي و نمك سود شده رشد كرده و سبب بروز مسموميت و عوارض گوارشي در فرد مصرف كننده شوند. بنابراين ماهي بايد از مراكز معتبر داراي پروانه هاي لازم از سوي سازمان دامپزشكي بوده تهيه و از خريد آن به صورت متفرقه و از خودروها و كانتينرهاي مستقر در سطح شهر به دليل شرايط نامناسب نگهداري آن، خودداري شود.

بازار
016557.jpg
ماجراي قيمت آجيل
برخلاف ديده ها و شنيده ها، برخي مسئولان اتحاديه خشكبار مي گويند قيمت تخمه شكسته است . اين در حالي است كه گراني 10 تا 20 درصدي تمامي اقلام آجيل و خشكبار، سريال تكراري بازار شب عيد را تشكيل مي دهد .
شايد وارد شدن ميادين ميوه و تره بار به صحنه عرضه آجيل با قيمت مناسب ، در چند روز آينده كه حجم خريد به بالاترين ميزان مي رسد، ورق بازار را به نفع خريداران برگرداند اما تاكنون به علت نبود اطلاع رساني مناسب در مورد مراكز عرضه خشكبار داراي قيمت مناسب اين اتفاق نيفتاده است. به گفته سيدمصطفي حسيني رئيس اتحاديه خشكبار تهران ، در اسفندماه سال جاري قيمت هر كيلو گردو در مقايسه با سال گذشته ?? هزار ريال كاهش داشته و به ??? هزار ريال رسيده است. وي مدعي شد: قيمت هركيلوگرم مغز بادام كه  سال گذشته حدود ??? هزار ريال بود هم اكنون بين ?? تا ?? هزار ريال به فروش مي رسد.

نتايج ليگ برتر
016566.jpg

آلودگي هواي تهران
016545.jpg

تلويزيون
016563.jpg

مسابقه با جايزه‎/۴۲
ميزان بارندگي
ميزان بارندگي در كشور، چند ميلي متر در سال است؟
(پاسخ را در صفحه 26 بيابيد.)
A)200 ميلي ليتر B)250 ميلي ليتر
C)300 ميلي ليتر D)175 ميلي ليتر
نحوه شركت در مسابقه: شركت كنندگان بايد يكي از گزينه هاي A ,B ,C ,D را حداكثر تا ساعت 19 امروز به شماره 3000251 و دارندگان تلفن هاي تاليا و ايرانسل به شماره 09122029165 اس ام اس كنند. به حساب 10 نفر از افرادي كه پاسخ صحيح داده باشند (5 نفر از تهران و 5 نفر از شهرستان ها) جايزه نقدي واريز مي شود. شماره تلفن همراه برندگان با حذف 3 رقم آن (و جايگزين علامت * به جاي رقم هاي حذف شده) فردا در روزنامه چاپ مي شود و همكاران ما به منظور دريافت شماره حساب بانكي با آنها تماس مي گيرند.
شماره تلفن برندگان مسابقه 41
016569.jpg
پاسخ صحيح مسابقه 41 گزينهC بود.
2 جايزه ويژه براي مشتركان SMS خبري: هر روز 2 نفر از برندگان از ميان مشتركان SMS خبري همشهري انتخاب مي شوند. اين مشتركان بايد در صورت شركت در مسابقه پس از تايپ گزينه صحيح (A, B, C, D) حروف SMS را پس از آن درج و سپس ارسال كنند. گفتني است شانس مشتركان SMS خبري، 10 برابر بيشتر از ساير شركت كنندگان است.

فرهنگسرا
بازارچه هنري
فرهنگسراي انقلاب در آستانه فرارسيدن بهار طبيعت و به منظور ايجاد خوداشتغالي اقدام به برپايي بازارچه هنري كرده است. در اين بازارچه محصولات هنرهاي دستي (هويه كاري، گلسازي، شمع سازي و...) هنرهاي سنتي (گيپور بافي، مليله دوزي و...) و بسياري از اقلام مورد نياز عرضه مي گردد. علاقمندان مي توانند تا 25 اسفند از ساعت 8 تا 20 به فرهنگسراي انقلاب واقع در بزرگراه شهيد نواب صفوي- خيابان كميل شرقي مراجعه كنند.

نمايه در كتابخانه بهاران
كتابخانه بهاران با هدف دسترسي سريع و مناسب محققان، دانشجويان و اعضا به مقالات و مطالب مورد نياز پژوهشي، اقدام به راه اندازي بخش نمايه مقالات و نشريات كرد. اين بخش داراي امكانات رايانه اي بوده و نمايه نشريات از سال 1377 تا سال جاري را شامل مي گردد. مراجعه كنندگان مي توانند با انتخاب گزينه هاي مورد نظر مانند مقاله، گفتگو و نقد به مطالب مورد نياز دست يابند. علاقمندان به نشاني: خيابان ابوذر- انتهاي سجاد جنوبي ميدان بهاران- فرهنگسراي اقوام مراجعه كنند و يا با شماره تلفن هاي 66218568 و 66237470 تماس بگيرند.

سكه، طلا و ارز
016560.jpg

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: موسسه همشهري
مدير مسئول : حسين انتظامي
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶۵۶۳۵۳ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵

نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۶۶۴۹۸۳۸۱

داستانك
تلفن همراه
نزديك ظهر بود و شلوغي جلوي بازارچه ديدني بود. همه در حال خريد و فروش گوشي همراه و يا امتحان آن بودند. ساعت ها بود كه پسرك با خواهرش بساط كوچك باطري فروشي را آن جا پهن كرده و محو داد و ستد مردم بودند. دخترك گرسنه اش شد و از برادرش خواست چيزي برايش بخرد. پسر با نا اميدي جيب هايش را گشت، پولش كافي نبود اما فكري به خاطرش رسيد و چشم هايش برق زد. به سرعت با حركات انگشت روي يكي از بسته هاي باطري، شماره اي خيالي را گرفت و آن را نزديك گوشش برد: لطفا 2 پرس چلو كباب به آدرس...
دخترك نتوانست جلوي خنده اش را بگيرد و تا ساعتي گرسنگي را از ياد برد.
مصطفي چترچي

گشتي در دنياي خبرها
زندگي بالاي درخت
016551.jpg
داكا: تراكم جمعيت در كشور بنگلادش بسيار زياد است به گونه اي كه در هر كيلومتر مربع از اين كشور، 834 نفر زندگي مي كنند. به همين دليل يك نجار كه علاقه خاصي به شعر، شاعري و نويسندگي دارد براي فرار از هياهوي شهرها، ابتكار جالبي به خرج داده است. وي بر فراز يك درخت نخل 30 متري براي خود كلبه ساخته كه هر روز به مدت 4 تا 5 ساعت در اين كلبه به مطالعه مي پردازد. اين جوان 25 ساله مي گويد: من با گوش دادن به صداي پرندگان به آرامش مي رسم.
گردش در قبرستان
دوبلين: نخست وزير ايرلند قصد دارد قبرستان ملي اين كشور را تبديل به يك مركز گردشگري كند. در همين راستا نخست وزير ديروز اعلام كرد دولت در يك پروژه 10 ساله و با صرف 33 ميليون دلار اين قبرستان 175 ساله را كه در شمال شهر دوبلين واقع است بازسازي و به يك مركز گردشگري تبديل خواهد كرد.
تنبيه مدير مدرسه
باري: 3 تن از اعضاي خانواده يك دانش آموز در شهر باري ايتاليا مدير مدرسه وي را كتك زدند. پدر، پدربزرگ و يكي ديگر از اعضاي اين خانواده به مدرسه رفتند و به شدت مدير اين مكان آموزشي را كتك زدند. آنها در توجيه اين اقدام خود گفتند كه پايين بودن نمرات دانش آموز و همچنين ممنوعيت استفاده از تلفن همراه در مدرسه باعث شد تا آنها تصميم به كتك زدن مدير مدرسه بگيرند.
نقاشي كم هزينه
وين: يك هنرمند نقاش براي نقاشي كشيدن نياز به رنگ و يا بوم ندارد بلكه وي هنر خود را روي شيشه عقب خودرواش به نمايش مي گذارد. وي هر روز در جاده هاي خاكي تردد مي كند تا اينكه گرد و غبار، سطح شيشه عقب خودرو را كاملاً بپوشاند. پس از اينكه سطح شيشه كاملاً از گرد و غبار پوشيده شد، وي با قلم مو و بدون رنگ، روي آن نقاشي مي كشد. او تا كنون 50 تابلو هنرمندان سرشناس جهان را روي شيشه عقب خودرواش نقاشي كرده است.
درگيري در خانه سالمندان
آيووا: يك پيرمرد در آمريكا به جرم اينكه با چكش به سر يك پيرزن 81 ساله كوبيده بود توسط پليس دستگير شد. ماجرا از اين قرار بود كه اين پيرمرد 76 ساله كه در خانه سالمندان زندگي مي كرد با پيرزن به صورت لفظي درگير شد كه ناگهان با چكش به سر او كوبيد. بر اثر اين ضربه، پيرزن به بيمارستان منتقل و ضارب دستگير شد.
فرار پيرزن از مرگ
ليسبون: يك پيرزن در پرتغال كه زير قطار مانده بود بدون اينكه با كوچكترين جراحتي مواجه شود سالم ماند. داستان از اين قرار بود وي هنگام عبور از روي خط آهن ناگهان پايش لغزيد و روي خطوط آهن سقوط كرد. با توجه به اينكه توانايي برخاستن از زمين را نداشت تصميم گرفت صبر كند تا يك رهگذر به كمكش بيايد. اما از بخت بد پيرزن، قطار از راه رسيد و وي براي اينكه زير قطار له نشود روي ريل دراز كشيد. با توجه به اينكه ارتفاع قطار از ريل زياد بود به همين دليل واگن ها بدون اينكه با پيرزن برخوردي داشته باشند از روي وي عبور كردند و او حتي يك خراش هم بر نداشت.
تشخيص 2 قلوها
ورشو: رئيس جمهور و نخست وزير كشور لهستان 2 قلو هستند كه نخست وزير تنها 45 دقيقه از برادر خود بزرگتر است. با توجه به شباهت چهره اين 2 برادر، تشخيص آنها براي مردم كشور لهستان بسيار مشكل است. اخيراً يك پايگاه اينترنتي مسابقه اي به راه انداخته كه در اين مسابقه كاربران بايد اين 2 برادر را از يكديگر تميز بدهند. هنگامي كه كاربر وارد مسابقه مي شود 20 عكس از اين 2 برادر روي صفحه نمايش ظاهر مي گردد كه آنها بايد تشخيص بدهند كه هر يك از اين عكس ها متعلق به كدام يك از برادران است.

صفحه آخر
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
بين الملل
سياسي
سلامت
شهري
همشهري ضميمه
شناسنامه
داستانك
دنياي خبرها
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   بين الملل   |   سياسي   |  
|  سلامت   |   شهري   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |