شنبه ۱۴ بهمن ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۱۹۷ - Feb 3, 2007
كوتاه از جهان سياست
طالبان شهر موسي قلعه را تصرف كرد
گروه بين الملل- نيروهاي طالبان شهر موسي قلعه در جنوب افغانستان در استان هلمند را به تصرف خود درآوردند. بر اساس توافقي كه نيروهاي انگليسي با طالبان صورت داده اند، نيروهاي انگليسي از شهر موسي قلعه خارج شدند. توافق انگليسي ها با طالبان كه مورد انتقاد فرماندهي آمريكا در افغانستان است، تغيير تاكتيك مهم انگليسي ها در افغانستان ارزيابي شده است.
به گزارش بي.بي.سي ريش سفيدان موسي قلعه، متعهد شده اند در صورت خروج انگليسي ها از شهر، مانع فعاليت طالبان در موسي قلعه شوند. اين در حالي است كه طالبان شبانه وارد موسي قلعه شدند و ريش سفيدان مخالف خود را دستگير كردند. تعدادي از مردم از بيم حملات هوايي ناتو شهر را ترك كرده اند. از طرف ديگر، پارلمان افغانستان مجوز عفو براي ملاعمر رهبر طالبان و گلبدين حكمتيار را صادر كرده است.

سفر صدراعظم آلمان به كشورهاي عربي
گروه بين الملل- آنگلا مركل صدراعظم آلمان از امروز سفر چهارروزه اي را به كشورهاي عربي آغاز مي كند. وي در نخستين مرحله از اين سفر امروز وارد مصر مي شود و سپس از عربستان، امارات عربي متحده و در پايان نيز ازكويت ديدار خواهد كرد.
به گفته سخنگوي دولت آلمان، هدف از سفر مركل به كشورهاي عربي گفتگو در مورد اوضاع درفلسطين و لبنان است. در كنار اين دو موضوع به گفته سخنگوي دولت آلمان موضوع ايران نيزبا سران كشورهاي عربي در ميان نهاده خواهد شد.
محافل آلماني مي گويند كه تبادلات تجاري در اين سفر موضوع اصلي نخواهد بود ولي با اين وجود به نوشته روزنامه هاي آلماني،آلمان تلاش دارد حجم مبادلات خود را با اين كشورها افزايش دهد. مركل به گفته سخنگوي دولت آلمان هيچ گروه اقتصادي را همراه خود نخواهد داشت.به گفته منابع آلماني ولي يك گروه از سران اقتصادي آلمان شامل۳۵ نفر از مديران كارخانه هاي و موسسه هاي مالي آلمان به همراه وزير اقتصاد آلمان همزمان با سفر مركل به منطقه به اين كشورها سفر خواهند كرد. اين هيات همزمان با ورود مركل به امارات و كويت دراين دو كشور خواهد بود. مركل در نظر دارد در امارات سخنراني جامعي در مورد ديدگاه هاي آلمان ارائه دهد.

بلر: استعفا نمي كنم
بي بي سي: نخست وزير انگليس تأكيد كرد كه هرگز تسليم اعمال فشارهايي كه عليه وي براي كناره گيري از پستش صورت مي گيرد، نخواهد شد.
توني بلر، نخست وزير انگليس اعلام كرد: بايد به شما بگويم كه مجبوريد مرا به مدت طولاني تري تحمل كنيد.
نخست وزير انگليس در پاسخ به پرسشي درباره تحقيقات پليس در مورد پرداخت رشوه ازسوي وي درمقابل پست هاي وزارتي گفت: معتقدم كه اين تحقيقات هنوز به پايان نرسيده است و در مراحل اوليه است و بايد منتظر نتايج تحقيقات در هفته هاي آينده باشيم. بلر از انگليسي ها خواست تا هر آنچه را كه مي خوانند و هر آنچه كه رسانه ها منتشر مي سازند، باور نكنند. وي در ادامه گفت: برخي از اين اخباري كه منتشر مي شود، نادرست است.

چاوز : بوش و نگرو پونته جنايتكار جنگي هستند
گروه بين الملل- رئيس جمهور ونزوئلا هنگام در دست گرفتن اختيارات گسترده خود رئيس جمهور آمريكا را يك جنايتكار جنگي خواند. خبرگزاري فرانسه گزارش داد كه هوگو چاوز رئيس جمهور ونزوئلا، در يك كنفرانس خبري به مناسبت پذيرش اختيارهاي تازه خواستار آن شد كه جورج بوش رئيس جمهوري آمريكا و جان نگروپونته معاون جديد وزير امور خارجه  اين كشور محاكمه شده و روزهاي باقي مانده  عمرشان را در زندان بگذرانند.
چاوز روز چهارشنبه قانوني را امضا كرد كه به وي اين اختيار را مي دهد كه به تنهايي در نهادهاي دولتي ونزوئلا تغيير ايجاد كند.

فرانسيس فوكوياما:
نومحافظه كاران از 5 سال فاجعه در عراق
هيچ نياموخته اند
فرانسيس فوكوياما از نظريه پردازان اوليه نومحافظه كاران آمريكايي است كه پس از حمله آمريكا به عراق و بروز اولين نشانه هاي ناكامي آمريكا در رسيدن به اهدافش در عراق، از حلقه نومحافظه كاران كنار كشيد و در بزنگاه هاي خاصي نيز از نقد سياست نومحافظه كاران ابايي ندارد.
فوكوياما در مقاله اي كه در روزنامه گاردين انگليس 31 ژانويه چاپ شده، با اشاره به هزينه 500 ميليارد دلاري آمريكا در عراق و تلفات سنگين ارتش آمريكا نوشته است، آمريكا هنوز قادر نيست كشوري فقط با 24 ميليون نفر جمعيت را آرام كند و هيچ چشم انداز روشني براي برقراري دمكراسي [ادعايي] در عراق وجود ندارد.
فوكوياما در تشريح شرايط جديد جهاني مي نويسد: دهه اول قرن 21 حاكي از آن است كه شرايط جهاني تغيير يافته است و نوار بي ثباتي از شمال آفريقا و خاورميانه و صحراي آفريقا تا آسياي مركزي كشيده شده است و اين مناطق توسط دولت هاي ضعيف و يا دولت هايي با مشكل مشروعيت
(Failed State) اداره مي شوند. اين دولت ها قادر به كنترل قلمرو حاكميت خود نيستند و توانايي سياسي و مشروعيت لازم را براي مقابله با گروه هايي مثل القاعده ندارند.
ازنظر فوكوياما حمله به عراق سه درس مهم داشته است.
۱ دكترين نظامي آمريكا دائر بر توسل به قدرت كامل نظامي و حمله ناگهاني و كمرشكن به دشمن تاكنون موثر نبوده است. [منظور از حمله كمرشكن، حمله اي است كه اراده و قدرت تلافي طرف مقابل را نابود مي كند] چراكه آمريكا با دشمناني طرف است كه اساسا نامرئي هستند و در ميان مردم زندگي مي كنند. مشكل آمريكا با شوك و بهت [اسم عمليات حمله به عراق] حل نمي شود، بايد اهداف سياسي با تاكيد بر پيروزي بر غلبه بر اذهان و قلب ها دنبال شود.
۲ جنگ پيش دستانه نمي تواند استراتژي درازمدت آمريكا در مقابله با گسترش سلاح هاي انهدام جمعي باشد.
تجربه عراق ثابت مي كند كه تاثير بازدارندگي قدرت متعارف آمريكا ناچيز است و احتمال به كارگيري جنگ پيش دستانه در برابر كشوري كه قصد گذر از نقطه عطف   را دارد در عمل كاهش مي يابد.
۳ بالاخره اينكه دولت فعلي آمريكا بي كفايتي عظيمي را در اداره يوميه امور از خود به نمايش گذاشته است. واشنگتن در عراق انتخابات برگزار كرد اما در تربيت نيروهاي عراقي براي امور امنيتي و نظامي، در جلوگيري از سوءاستفاده هاي مالي و سياسي نيروهاي آمريكايي شكست خورده است.
اوضاع چنان است كه حتي اگر دوستان و متحدان آمريكا صداقت واشنگتن را در مباررزه با تروريسم، منع سلاح هاي كشتارجمعي و... را هم باور كنند، هرگز توان اجرايي و كفايت سياسي اداره امور از سوي آمريكا را باور ندارند.
ازنظر فوكوياما نگاهي به سياست آمريكا در قبال ايران حاكي از آن است كه دولت آمريكا درس هاي عراق را درك نكرده است. ايران شباهتي به عراق و القاعده ندارد. ايران برخلاف عراق ريشه در تاريخ دارد و برخلاف القاعده يك دولت است كه سرزميني به وسعت 3 برابر عراق را اداره مي كند.
شايد بتوان به راحتي موانع مذاكره با ايران را برشمرد، اما بي شك پيداكردن يك راهبرد جايگزين بسيار دشوارتر است. حمله به ايران نيز نمي تواند به تغيير رژيم و تقويت رژيم منع گسترش منجر شود. حمله به ايران، آمريكا را منزوي تر مي كند و غرب را با خطر تمدني (Civilisatioal Dager) مواجه مي سازد.
ايران درهرحال يك دولت و يك قدرت منطقه اي است. ايران قدرت جهاني نيست و مي توان جنبه هاي بازدارندگي را در مقابل آن به كار گرفت.در ايران تصميم سازي در عرصه اي متنوع و باز، صورت مي گيرد.

اعلام حكومت نظامي  در نجف
گروه بين الملل - دولت عراق در شهر نجف و مناطق اطراف آن حكومت نظامي  اعلام كرد.
هفته گذشته منابع امنيتي عراق طرح بزرگ حمله به نجف و ترور آيت الله سيستاني را كشف كردند و طي عملياتي در حومه اين شهر افزون بر 700 تروريست كشته، زخمي  و دستگير شدند.
به گزارش ايسنا روز پنج شنبه با كشف دو بمب در حله در حوالي نجف و كسب اطلاعاتي مبني بر تصميم مجدد تروريست ها به انجام عمليات تروريستي در اين شهر، دولت براي مدت نامحدود حكومت نظامي اعلام كرد.
از سوي ديگر، در ادامه حملات تروريستي در عراق برخي از مناطق اين كشور طي دو روز گذشته شاهد ناآرامي ها و خشونت هاي متعددي بودند. در بغداد انفجار يك ميني بوس در منطقه كراده منجر به قتل شش تن و جراحت 12 تن ديگر شد. در يك منطقه سني نشين اين شهر حمله خمپاره اي به مرگ سه نفر و جراحت ده تن ديگر منجر شد. در همين حال، آمريكايي ها در اطراف بغداد يك تروريست را به قتل رسانده و 29 نفر را دستگير كردند. دستگيرشدگان از وابستگان القاعده اعلام شده اند و از آنها مقادير زيادي مهمات و سلاح ضبط شد. اين افراد همچنين با شبه نظاميان عراقي در سوريه ارتباط داشتند.
به گزارش واحد مركزي خبر به نقل از پزشكي قانوني عراق در ماه ميلادي گذشته 1990 غيرنظامي  در عراق به قتل رسيدند كه نسبت به آمار سال گذشته سه برابر افزايش داشته است.

انتقاد ولاديمير پوتين از استقرار سيستم دفاعي
آمريكا در اروپاي مركزي
گروه بين الملل- ولاديمير پوتين، رئيس جمهور روسيه در كنفرانس خبري با انتقاد از طرح واشنگتن براي استقرار سيستم دفاع موشكي در اروپاي مركزي گفت، روسيه در نظر دارد پاسخ بسيار مؤثرتري را در نظر بگيرد. به گزارش خبرگزاري فرانسه، رئيس جمهور روسيه با رد ادعاهاي آمريكا درباره اين كه اين سيستم دفاع موشكي از اروپا در مقابل تهديدهاي موشكي ايران حمايت مي كند، گفت: استقرار چنين سيستمي به طور مستقيم بر روسيه تأثير دارد. وي در ادامه گفت: تمام پاسخ هاي ما متناسب، اما به مراتب مؤثرتر خواهد بود.
رئيس جمهور روسيه گفت كه دلايلي كه آمريكا براي استقرار سيستم هاي دفاع ضد موشكي در اروپا مي آورد، قانع كننده نيست. پوتين در پاسخ به پرسشي مبني بر اين كه آيا بيشتر شدن تماس هاي روسيه با كشورهاي حاشيه خليج فارس مرتبط با حضور نظامي- سياسي آمريكا در منطقه است؟ اظهار داشت: ما قصد رقابت با اين كشور و يا كشور ديگري را در اين منطقه و يا منطقه ديگر نداريم.
وي همچنين گفت كه در نظر ندارد پس از كناره گيري از پستش در سال 2008 جانشيني براي خود معرفي كند. گفته مي شود پوتين پس از سپري كردن دو دوره رياست جمهوري در روسيه، در سال 2008 رياست گاز پروم (شركت عظيم گاز و نفت روسيه) را بر عهده خواهد گرفت.

۱۳۰ كشته و زخمي  در درگيري هاي
خونين ميان فتح و حماس
012765.jpg
گروه بين  الملل  - در آستانه نشست روز سه شنبه ميان محمود عباس رئيس تشكيلات خودگردان فلسطين و خالد مشعل رئيس دفتر سياسي حماس در شهر مكه، بارديگر درگيري هاي خونين ميان هواداران فتح و حماس منجر به بحراني شدن وضعيت فلسطين بويژه نوار غزه شد.
در اين درگيري ها به گزارش خبرگزاري مهر 130 نفر كشته و زخمي شدند. اين درحالي است كه يك روز پيش از آن براي چندمين بار بين دو طرف آتش بس برقرار شد و رهبران هر دو جنبش فتح و حماس كه هم اكنون قدرت اجرايي در فلسطين را در دست دارند به شدت نسبت به تداوم اين خشونت ها اظهار نارضايتي كرده و خواهان احترام به آتش بس شدند. اما اين بار نيز كه درگيري ها از روز پنج شنبه شروع شد، هركدام گروه مقابل را عامل شروع درگيري ها معرفي مي كند.
به گزارش خبرگزاري فرانسه روز گذشته در حمله به يك مركز آموزش نيرو هاي گارد رياست جمهوري فلسطين بين 40 تا 50 نفر زخمي شدند.
آمريكا اخيرا 86 ميليون دلار براي آموزش و تقويت اين كار اختصاص داده است و گزارش ها حاكي از آن است كه نيروهاي گارد رياست جمهوري در اردن آموزش مي بيند. در همين حال بنا به گزارش ايسنا به نقل از پايگاه اينترنتي المحيط بنا بر اظهارات شاهدان عيني، ديروز در درگيري هاي مجدد ميان حاميان دو جنبش فتح و حماس در نزديكي دو اردوگاه البريج و النصيرات، 56 تن كشته و زخمي شده اند. اين درگيري ها صبح امروز (جمعه) نيز در اردوگاه جباليا ادامه يافت كه طي آن دو تن از اعضاي جنبش فتح كشته شدند.
رسانه ها به نقل از شاهدان عيني اظهار داشتند: عصر پنج شنبه و هم زمان با سومين روز آتش بس ميان فتح و حماس،  بعد از اين كه اعضاي جنبش حماس مسير دو كاميون را كه به گفته آنها حامل سلاح از جنوب نوار غزه به داخل غزه بود بستند، درگيري هايي ميان جنبش فتح و حماس به وقوع پيوست كه طي آن شش تن كشته و 50 تن ديگر زخمي شدند. به دنبال اين درگيري ها و نقض آتش بس، ابوعبيده سخنگوي گردان عزالدين القسام شاخه نظامي حماس تاكيد كرد: اين دو كاميون حامل سلاح هايي از قبيل مسلسل و ديگر مهمات بودند.
اين در حالي بود كه منابع نزديك به محمود عباس رئيس تشكيلات خودگردان فلسطين خبر مربوط به حمل سلاح از طريق اين دو كاميون را رد كرده و اعلام كردند: اين دو كاميون حامل تجهيزات پزشكي و غيره بودند.
در اين راستا، سخنگوي نيروهاي اجرايي وابسته به وزارت داخلي فلسطين گفت: نيروهاي گارد رياست تشكيلات خودگردان مقر وزارت داخلي فلسطين را محاصره كردند.
سخنگوي حماس نيز گفت: نيروهاي وابسته به محمود عباس به مقر دانشگاه اسلامي در نوار غزه حمله كرده و اين دانشگاه را به آتش كشيدند و بلافاصله از دانشگاه عقب نشيني كردند.
به گزارش منابع خبري، چندين انفجار نيز در نزديكي ساختمان وزارتخانه ها در نوار غزه رخ داد.
در عين حال، جنبش حماس در بيانيه اي اعلام كرد: كاميون هاي هاي حامل سلاح از مصر وارد نوار غزه شده بودند و از سوي يك كشور عربي كه به اعتقاد جنبش حماس مفسد في الارض است راهي نوار غزه شده بودند.
همچنين به گفته يكي از مقامات حماس در غزه، افراد مسلح ناشناس به سوي خودروي فوزي برهوم، سخنگوي حماس در حالي كه با سه تن از محافظانش در نزديكي شهر غزه تردد مي كرد تيراندازي كردند. اين تيراندازي هيچ تلفاتي به دنبال نداشت. در اين اطلاعيه مبارزان فتح مقصرخوانده شدند. در همين حال، مسئولان فلسطيني اعلام كردند: آمريكا در حال بررسي گسترش حمايت ها از نيروهاي امنيتي ديگري است كه تحت نظارت عباس هستند.
به گفته  اين مسئولان، نيروهاي گارد رياست تشكيلات خودگردان فلسطين متشكل از 4000 نيرو هستند كه از بهترين تجهيزات آموزشي و نيز موقعيتي بهتر نسبت به نيروهاي امنيت ملي برخوردارند.

بين الملل
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
داخلي
شهري
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   داخلي   |   شهري   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |