يكشنبه ۲۴ دي ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۱۸۲ - Jan 14, 2007
از تل آويو آغازشد
سفر دوره اي رايس به خاورميانه
010137.jpg
گروه بين الملل - كاندوليزا رايس وزيرامور خارجه آمريكا در نخستين سفر خاورميانه اي خود پس از ارائه طرح جديد واشنگتن درباره عراق به اسرائيل سفر كرد.
اگر چه رايس سفر خود را از تل آويو آغاز كرد اما محافل سياسي معتقدند كه اين اولين سفر خاورميانه اي يك مقام آمريكايي است كه در آن موضوع اسرائيل و فلسطين در اولويت اصلي قرار ندارد.
رايس در اين سفر دوره اي با مقامات اردن، عربستان، مصر و كويت درباره طرح جديد امنيتي آمريكا در عراق گفتگو خواهد كرد.
رايس در مذاكرات خود با مقامات تل آويو و فلسطين و نيز در مذاكره با مقامات ديگر كشور هاي عربي در خصوص وقايع فلسطين بيشتر به دنبال نوعي آرامش در اين منطقه است تا آمريكايي ها بتوانند تمركز اصلي خود را بر روي عراق و مسائل آن متمركز كنند.
به گزارش واحد مركزي خبر رايس ديروز پس از ورود به فلسطين اشغالي با تزيپي ليوني وزير خارجه و عمير پريتس، وزير دفاع اسرائيل در خصوص طرح شكست خورده صلح با فلسطين مذاكره كرد.
وي پس از  آن امروز در رام الله با محمود عباس رئيس حكومت خودگردان فلسطين در اين خصوص و نيز درگيري ميان حماس و فتح مذاكره مي كند.
رايس به رغم اينكه قرار است امروز پس از مذاكره با عباس به اردن سفر كرده و در خصوص عراق و مسئله فلسطين با عبدالله دوم پادشاه اين كشور مذاكره كند، اما پيش از آن و قبل از سفر به اسرائيل در توقفي كوتاه در امان با پادشاه اردن مذاكره كرد. اين مذاكره اندكي پيش از ملاقات عبدالله با محمود عباس در اردن صورت گرفت.
در همين خصوص اسماعيل هنيه نخست وزير فلسطين ديروز گفت كه سفر رايس به منطقه فقط به منظور تحقق خواسته هاي اسرائيل است. نخست وزير فلسطين گفت هدف مشترك اسرائيل و آمريكا در اين سفر نابودي دولت مشروع و قانوني فلسطين و فشار به مردم اين كشور است.
كاندوليزا رايس وزيرخارجه آمريكا پيش از اين سفر در برلين و در پاسخ به تقاضاي تعدادي از كشور هاي اروپايي مبني بر ضرورت مشاركت كشور هاي عربي در كميته چهار جانبه صلح خاورميانه با اين طرح صراحتاً مخالفت كرد و اظهار داشت كه ضرورتي ندارد كشورهاي عربي در روند صلح فلسطين وارد شوند. در همين حال ديروز مقامات كويتي اظهار داشتند كه موضع خود در خصوص طرح جديد آمريكا در عراق را پس از مذاكره با رايس كه روز سه شنبه انجام خواهد شد، اعلام مي كنند.
ديگر كشور هاي عربي نيز كه تاكنون در خصوص اين طرح موضع گيري نكرده اند منتظر مذاكره با رايس در اين باره هستند.

با دستگيري 45 تروريست آغاز شد
اجراي طرح جديد امنيتي عراق
گروه بين الملل - طرح جديد امنيتي عراق كه آمريكايي ها از مدتي پيش اجراي آن را وعده داده بودند،درميان اظهار نظر هاي مخالفان و موافقان آن از روز شنبه با دستگيري 45 تروريست در منطقه ابو غريب آغاز شد.اين طرح داراي 2 مرحله مخفي و علني است كه مرحله اول آن روز شنبه به اجرا گذاشته شد.
به گزارش واحد مركزي خبر مرحله اول بر اساس اطلاعات امنيتي به صورت مخفي انجام شد و در مرحله دوم آن كه از امروز آغاز مي شود 19 تيپ كامل نظامي به همراه نيرو هاي امنيتي حضور دارند.در اين طرح بغداد به دو بخش كرخ و رصاله و 9 منطقه نظامي- عملياتي تقسيم شده است كه هر منطقه داراي يك فرمانده است.آمريكا اخيراً نيرو هاي عراقي را به خودروهاي زرهي،بالگرد هاي توپدار و هواپيما مجهز كرده است و در عملياتي نيز كه اواخر هفته گذشته در خيابان حيفا در بغداد انجام داد از قدرت آتش هواپيماي اف.16 استفاده كرد.
به گزارش شبكه العربيه آمريكايي ها اعلام داشته  اند كه بر اساس اين طرح ديگر هيچ محدوديتي در دستگيري رهبران شيعه و سني عراق نخواهند داشت.

تشديد بحران ميان كردستان عراق و تركيه
گروه بين الملل - مناقشه ميان اقليم كردستان عراق و دولت تركيه به مرحله حادي رسيده است. در پي اظهارات اخير نخست وزير تركيه در خصوص كركوك و اعلام اينكه اين منطقه عراقي نبايد در اقليم كردستان عراق قرار گيرد و پس از سخنان متعدد مقامات ترك در خصوص اقليت تركمن اين منطقه كردنشين عراق، ديروز براي نخستين بار رئيس منطقه كردستان عراق اعلام كرد كه تداوم اين سياست تركيه مي تواند به دخالت كردستان عراق در امور تركيه منجر شود.
به گزارش واحد مركزي خبر مسعود بارزاني ديروز گفت كه اگر تركيه به خود اجازه مي دهد كه در امور داخلي كشور هاي ديگر دخالت كند بايد منتظر واكنش هاي مشابه باشد.

خطاي مرگبار
زبيگنيو برژينسكي
سخنراني چهارشنبه شب جورج بوش درباره راهبرد جديد عراق 5 نكته مهم دربردارد:
1 - اين سخنراني نسبت به سخنان قبلي رئيس جمهوري حاوي تحليلي واقع بينانه تر از اوضاع بود.در اين سخنراني به شكست اعتراف شد اگر چه مسئوليت اين شكست به كس ديگري نسبت داده شد.لحن كلام اين سخنراني كمتر از گذشته حاوي اسلام هراسي بود.اما با اين وجود رئيس جمهوري نتوانست در برابر وسوسه ساده انگاري عوام فريبانه چالش هاي پيش روي آمريكا در عراق مقاومت كند و اين چالش هاي جدي را تنها نبردي براي حفاظت از يك دمكراسي جوان در برابر تندروها و حفاظت از جامعه آمريكا در برابر تروريستها خواند.هر دوي اين ادعاها بسيار مشكوك است.
۲ - تعهد اعزام 21500 نيروي بيشتر به عراق اهميت تاكتيكي و فايده استراتژيك چنداني ندارد. پيروزي نظامي صرف در جنگ كافي نيست.با اين كار فقط نيروهاي آمريكايي بيشتري در نبردهاي خونين خيابانهاي بغداد درگير شده و نه تنها درگيري هاي قومي بلكه حملات به آمريكا هم كمتر نخواهد شد.
۳ - تصميم به افزايش تعداد نيروهاي نظامي آمريكا در عراق در كنار اعمال شرايط جديد براي دولت مستقل عراق و تأكيد بر تهديد خارجي كه از سوي ايران و سوريه وجود دارد فقط شرايط را براي دولت آمريكا دشوارتر مي كند و تنها دو گزينه در برابر واشنگتن قرار مي دهد. يكي اتخاذ سياست سرزنش و فرار است كه در آن نيروهاي آمريكايي به دليل عدم تحقق تعهدات دولت عراق از اين كشور خارج مي شوند. در اين صورت نمي توان جلوي تحقق سناريوي سقوط دومينووار را كه رئيس جمهور آن را از پيامدهاي عقب نشيني از عراق مي داند، گرفت.گزينه ديگر پيش روي دولت بوش گسترش درگيري ها و اقدام نظامي عليه ايران و سوريه است. بدون شك بعضي از نومحافظه كاران اطراف بوش و در خارج از كاخ سفيد براي عملي شدن اين طرح فشار مي آورند.
۴ - در اين سخنراني حتي از احتمال ايجاد چارچوبي براي يك راه حل سياسي قريب الوقوع سخن گفته نشده است. جستجو براي يافتن راه حل سياسي به گفتگويي جدي درباره تصميم مشترك آمريكا و عراق درباره تاريخ خروج نيروهاي آمريكا نياز دارد. در اين گفتگو بايد رهبران سياسي عراق كه محبوبيت و قدرت دارند حضور داشته باشند.نظرسنجي ها نشان مي دهد اكثريت مردم عراق از عقب نشيني نيروهاي آمريكا در كوتاه مدت حمايت مي كنند. تعيين تاريخ براي عقب نشيني نظاميان آمريكا تسهيل كننده تلاش براي به مشاركت طلبيدن همه همسايگان عراق و وارد كردن آنها به گفتگو درباره امنيت و ثبات منطقه است.خودداري آمريكا از بررسي گفتگو با ايران و سوريه در واقع نوعي محروم كردن خود خواسته از حقوقي است كه با چارچوب ديپلماتيك دولت بوش متناسب است. در همين چارچوب، دولت به جاي تكيه بر استراتژي، بيشتر بر شعار تكيه مي كند.
۵ - اين سخنراني نشان دهنده يك سوءبرداشت عميق از دوران ماست.آمريكا در عراق مانند يك قدرت استعماري رفتار مي كند. اما دوران استعمار به سر آمده. دست بردن به يك جنگ استعماري در دوران بعد از استعمار يك شكست اجتناب ناپذير است. اين خطاي مرگبار سياست بوش است.
واشنگتن پست‎/۱۲ ژانويه
مترجم:نيلوفر قديري

اينديپندنت:
آمريكا در سومالي به جاي اعضاي القاعده
مردان بيابانگرد  را كشت
واحد مركزي خبر:آمريكا در حمله هوايي به سومالي به جاي كشتن اعضاي القاعده، مردان بيابانگرد را كشته است.
به نوشته شماره ديروز روزنامه انگليسي اينديپندنت، گله داران سوماليايي كه با حيوانات خود اطراف آتش گرد آمده بودند تا حمله ملخ ها را دفع كنند، قرباني بمباران هاي آمريكا شدند.اين روزنامه نوشت، بسيار غم انگيز است كه اين افراد در عمليات سري نيروهاي ويژه آمريكايي براي كشتن سه عضو القاعده در جنوب سومالي قرباني شده اند.گروه مدافع حقوق بشر اكسفام در انگليس كشته شدن دست كم 70 چادرنشين را در مرز سومالي با كنيا در جريان حملات آمريكا تأييد كرد.
اين چادرنشين ها يك شبانه روز زير آتش بمب هاي آمريكا بودند. نكته ديگر اينكه سفير آمريكا در كنيا اعلام كرده است كه هدف حملات هوايي كه كشتن سه عضو القاعده بوده، محقق نشده است.به نوشته اين روزنامه اين عمليات آمريكا كه جبهه جديدي در جنگ واشنگتن با ترور است، ظاهراً نتيجه عكس داده است و علاوه بر كشته شدن غير نظاميان سوماليايي، جنگ داخلي نيز در اين كشور شعله ور شده است.
خوشبيني پنتاگون به امكان بسط عمليات سومالي
پنتاگون به امكان بسط عملياتي نظير سومالي در سراسر جهان اميدوار است .به نوشته روزنامه نيويورك تايمز عمليات هاي نظامي كماندوهاي نظامي آمريكا در سومالي و استفاده ازارتش اتيوپي به عنوان نيروهاي جانشين براي مقابله با فعالان القاعده در آن كشور، طرحي است كه كارشناسان راهبردي پنتاگون اميدوارند بتوانند در مأموريت هاي ضدتروريسم در سراسر جهان، مكرراً از آن استفاده كنند.
به گفته مسئولان نظامي آمريكا عمليات هاي نظامي اخير با فرماندهي مركز عمليات هاي ويژه مشترك پنتاگون صورت گرفت كه بر واحدهاي مخفي تر و ويژه اي چون نيروهاي دلتا نظارت مي كند.در همين حال ژنرال پيتر پيس رئيس ستاد مشترك ارتش آمريكا ديروز به اعضاي كنگره گفت حمله به سومالي براساس اختياراتي صورت گرفت كه كمي پس از حملات يازده سپتامبر به پنتاگون داده شد تا مظنونان تروريست را در سراسر جهان دستگير كند يا از پاي درآورد.

كوتاه از جهان سياست
سفر آتي وزير دفاع آمريكا به افغانستان
واحد مركزي خبر:رابرت گيتس وزير دفاع آمريكا اعلام كرد به زودي براي بررسي راه هاي پايان دادن به خشونت ها و تقويت دولت حامد كرزاي رئيس جمهور افغانستان به آن كشور خواهد رفت.
به گزارش خبرگزاري فرانسه از واشنگتن، گيتس كه در كميسيون نيروهاي مسلح سناي آمريكا سخن مي گفت اعلام كرد پايان دادن به خشونت ها و تقويت دولت كرزاي از دغدغه هاي من است و ما هرگز نبايد فرصت را به گونه اي از دست بدهيم كه همه پيروزي هاي ما در اين كشور نابود شده و به هدر برود.

سفر وزير امور خارجه هند به پاكستان
ايرنا: پرناب موكرجي وزير امور خارجه هند روز شنبه براي يك ديدار رسمي 2 روزه عازم پاكستان شد.
اگرچه هدف اصلي ديدار موكرجي از پاكستان دعوت از پرويز مشرف رئيس جمهوري پاكستان براي شركت در اجلاس سران كشورهاي عضو سازمان همكاري منطقه اي آسياي جنوبي (سارك) عنوان شده است، اما مذاكرات موكرجي با خورشيد محمود قصوري همتاي پاكستاني وي در دستور كار است. انتظار مي رود كه اين مذاكرات بستر را براي دوره آتي مذاكرات جامع بين دو كشور كه قرار است در ماه مارس و يا آوريل برگزار شود، هموار سازد. اين اولين سفر پرناب موكرجي وزير امور خارجه هند به پاكستان و نيز اولين ملاقات رسمي مقام هاي ارشد دو كشور پس از ملاقات مان موهان سينگ نخست وزير هند و پرويز مشرف رئيس جمهوري پاكستان در ماه سپتامبر سال گذشته ميلادي در حاشيه اجلاس سران نهضت عدم تعهد در هاوانا پايتخت كوبا است.

آغاز به كار اجلاس سران آ.سه .آن در فيليپين
واحد مركزي خبر: دوازدهمين اجلاس سران اتحاديه كشورهاي جنوب شرقي آسيا آ.سه. آن شنبه در مركز فيليپين كار خود را آغاز و طرح منشور مشترك، مبارزه با تروريسم و همچنين ايجاد منطقه آزاد تجاري را در سال 2015 محورهاي برنامه خود اعلام كرد.
به گزارش خبرگزاري فرانسه از سبو فيليپين گلوريا ارويو رئيس جمهوري فيليپين در سخناني كه در افتتاحيه اين اجلاس ايراد كرد، گفت: ما مي خواهيم منافع مشتركمان را بهبود بخشيم تا هركدام بتوانيم در زمينه عدالت، توسعه اقتصادي و امنيت عمومي بر ديگري نظارت داشته باشد.اجلاس سران آسه آن در جزيره گردشگري سبو در مركز فيليپين تحت تدابير شديد امنيتي برگزار شد.سران كشورهاي مالزي، اندونزي، فيليپين، سنگاپور، تايلند، برونئي، لائوس، ويتنام، كامبوج و ميانمار احتمالاً امروز توافقنامه هايي منعقد خواهند كرد.مقامات آ.سه. آن همچنين تلاش خواهند كرد به پيشرفت هايي در زمينه تأسيس منطقه وسيع تجارت آزاد بين شش عضو اصلي آ.سه.آن شامل: تايلند، سنگاپور، اندونزي، فيليپين، برونئي و مالزي در سال 2010 دست يابند.

پارلمان اوكراين
اختيارات رئيس جمهوري اين كشور را محدود كرد
واحد مركزي خبر : پارلمان اوكراين با تصويب قانون جديدي اختيارات رئيس  جمهوري اين كشور را كاهش داد.
شبكه يورونيوز با بيان اين كه ويكتور يوشچنكو رئيس جمهوري اوكراين ضربه سختي متحمل شده است، افزود: براساس اين قانون جديد رئيس جمهور اوكراين ديگر حق مخالفت با گزينه پارلمان براي شخص نخست وزير ندارد.
اين قانون همچنين نوعي پيروزي براي ويكتور يانوكويچ نخست وزير كنوني و رقيب هميشگي يوشچنكو محسوب مي شود. دوسوم نمايندگان مجلس اوكراين به اين قانون رأي دادند.از هنگام انقلاب نارنجي در سال 2004 اوضاع سياسي اوكراين هنوز بي ثبات به نظر مي رسد و روابط پرتنشي ميان يوشچنكو و پارلمان حاكم است. در پي نخست وزيري يانوكويچ روابط اوكراين با روسيه به حالت عادي برگشته است و اوكراين كه در پي عضويت در ناتو بود انصراف خود را اعلام كرد.

بين الملل
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
داخلي
شهري
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   داخلي   |   شهري   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |