پنجشنبه ۲۱ دي ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۱۸۰ - Jan 11, 2007
بهترين فناوري هاي خانگي سال 2006
009786.jpg
بي بي سي: سال ميلادي گذشته در زمينه ظهور وسايل جديد، نرم افزار و ابزارهاي الكترونيكي، رشد زيادي داشته و بعضي از محصولات عرضه شده در سال 2006 بيش از ديگران محبوب شدند. مك بوك آپل با استقبال بسياري در اوايل سال 2006 روبه رو شد در حالي كه بسياري از مردم مشتاقانه منتظر دستيابي به آخرين دستاورد مايكروسافت يعني ويندوز ويستا بودند.
در رقابت براي دستيابي به بازار خريدهاي كريسمسي، هم پلي استيشن و هم نينتندو كنسول هاي بازي كامپيوتري جديدي را روانه بازار كردند. بي بي سي از برخي از صاحب نظران تكنولوژي خواسته است تا بهترين فن آوري هاي سال 2006 را برشمارند.
فريزر مك دونالد، سردبير مجله استاف در اين مورد گفت: محصولي كه در اين سال خيلي بر سر زبان ها افتاد، پلي استيشن 3 بود. نسل تازه اي از فناوري در بازي هاي كامپيوتري، فناوري سيستم پخش دي وي دي بلو-ري، فناوري رسانه هاي خانگي ارتباطات بي سيم، براي خوانندگان مجله استاف، ابزارهايي شاخص محسوب مي شود. من اصولاً بيشتر طرفدار نينتندو هستم و هميشه نسبت به پلي استيشن بدبين بوده ام، اما محصول تازه پلي استيشن واقعاً عالي است. فناوري به كار رفته در پلي استيشن 3 بسيار جالب است اما Wii نينتندو هم جايگاه خودش را دارد.
مارتين لينچ، سردبير گيزمودو هم گفت:  خيلي از مردم تصور مي كنند كه تنها راه ورود به عصر فناوري وضوح بالا، خريد يك تلويزيون پلاسما يا ال سي دي با وضوح بالا است اما راه جايگزيني هم وجود دارد: پروژكتور با وضوح بالا. در واقع اين تنها راهي است كه مي توان احساس در سينما بودن را با استفاده از كامپيوتر، پخش كننده هاي دي وي دي، بازي هاي كامپيوتري و گيرنده هاي برنامه هاي تلويزيوني داشت. با استفاده از پروژكتور با وضوح بالا مي توان با كيفيت خوب حسي مشابه در سينما بودن يافت. به علاوه اصلاً مهم نيست كه اتاق نشيمن شما چه  اندازه باشد. با اين پروژكتور شما مي توانيد تصويري به بزرگي 36 اينچ تنها از فاصله يك متري داشته باشيد و بعد هم آن را زير بغل تان بگيريد و هرجايي دلتان خواست با خودتان ببريد.
كتي لي، سردبير شيني شيني، Wii نينتندو را به عنوان وسيله موفق سال 2006 انتخاب كرد. وي در اين باره گفت: بهترين مشخصه ابزارهاي بازي كامپيوتري نينتندو آن است كه همه مي توانند با آن بازي كنند در حالي كه با اكس باكس و پلي استيشن شما بايد يك بازي كننده حرفه اي باشيد. موفقيت نينتندو در سال 2006 سبب شد كه در بازار ابزارهاي بازي كامپيوتري موقعيت بهتري به دست آورد. البته شايد پلي استيشن 3 در سال بعدي موفق باشد.
جينا تراپاني، سردبير لايف هكر از ابزارهاي موازي كه به كاربران اجازه دادند كه از سيستم ويندوز روي كامپيوتر مك استفاده كنند به عنوان پديده سال ياد كرد: با كامپيوترهاي اپل كه حالا از تراشه اينتل استفاده مي كنند، اكنون دست يافتن به كامپيوتري كه بتواند هم زمان از سيستم عامل مك و ويندوز استفاده كند به واقعيت بدل شده است. بوت كمپ اپل به كاربران اجازه مي داد كه هر زمان كه بخواهند بين دو سيستم عامل OS X و سيستم عامل ويندوز يكي را انتخاب كنند. اما مشكل اين بود كه براي تبديل يكي به ديگري و به عبارتي حركت بين دو سيستم عامل بايستي دستگاه ري بوت (reboot) مي شد. اكنون با پارالل دسكتاپ كاربر اپل مي تواند هر دو سيستم عامل را هم زمان آماده داشته باشد و به سادگي بين اين دو بدون خاموش و روشن كردن و يا ري بوت دستگاه، حركت كند. به اين ترتيب بسياري از مردم براي استفاده همزمان از قابليت هاي سخت افزار آپل و نرم افزار ويندوز راه حل خوبي يافته اند.
جيمز بچينور- كولينز، سردبير مجله T3 در اين باره گفت: فناوري منتخب من در سال 2006، كنسول بازي نينتندو است كه علاقه مندي بسياري از كساني را كه پيش از اين به بازي هاي كامپيوتري توجه چنداني نشان نمي دادند، برانگيخته است. كنسول بازي نينتندو نوآوري تازه اي در كنترل دارد. ابزار بازي نينتندو، فقط سريع تر يا داراي گرافيك بهتر نيست، بلكه نسل جديدي از بازيهاي ويدئويي است. من تصور مي كنم اين ابزار همتاي پلي استيشن۳ و اكس باكس باشد. در حالي  كه سوني و مايكروسافت به راه ديگري رفته اند، نينتندو مسير ديگر را برگزيده است و من واقعاً معتقدم كه سوني و مايكروسافت از نينتندو عقب خواهند افتاد.

مهم ترين ويروس هاي رايانه اي سال 2006
در ايران
009780.jpg
ايرنا: طي سال۲۰۰۶ ميلادي كرم رايانه اي W32/Brotok.H با آلوده كردن بيش از 8درصد از رايانه هاي كاربران ايراني، عنوان شايع ترين و مهم ترين كد مخرب در ايران را به خود اختصاص داد.
به گزارش يكي از شركت هاي آنتي ويروس در ايران، اين كرم رايانه اي كه ويژه سيستم عامل ويندوز و نسخه هاي مختلف آن است، از طريق نقاط آسيب پذير، حفره هاي امنيتي و نامه هاي الكترونيك منتشرشده، پس از آلوده كردن رايانه، خود را به تمام آدرس هاي پستي موجود در آن ارسال مي كند.
اين كرم رايانه اي موجب آلودگي سريع و وسيع در شبكه ها و نيز ايجاد اختلال در عملكرد سيستم ها مي شود. همچنين از ديگر عملكردهاي تخريبي Brotok.H مي توان به غيرفعال كردن مديريت زمان نرم افزار و رجيستري سيستم عامل و نيز حذف كامل قسمت فولدر آپشن آن اشاره كرد.
تروجان Rotobrok.A نيز با حمله به بيش از ? درصد از رايانه هاي كشور ايران، دومين ويروس شايع سال۲۰۰۶ است. هر چند قدرت تخريبي اين كد، بحراني ارزيابي نشده اما اين تروجان قادر است رايانه ها را در برابر حمله ساير كدهاي مخرب، آسيب پذير كرده و از اين طريق صدمات جدي به آنها وارد كند.
تروجان Rotobrok.A از طريق حفره ها و نقص هاي امنيتي منتشر مي شود. اين كد پس از نفوذ و آلودگي رايانه ها اقدام به سرقت اطلاعات محرمانه كرده و اين داده ها را از طريق نامه هاي الكترونيك به خرابكاران اينترنتي ارسال مي كند. ويروس مشهور W32Jeefo.A رتبه سوم شايع ترين ويروس ها را به خود اختصاص داده كه مدت ها كاربران ايراني را با مشكلات فراواني مواجه كرده است.
اين ويروس كه از طريق افزودن و ضميمه كردن كد خود به فايل هاي مختلف و رمزگذاري آنها در شبكه اينترنت منتشر مي شود، با نفوذ در حافظه سيستم ها، سعي در تخريب فايل هاي اجرايي و قابل انتقال دارد.
يكي از ويژگي هاي اين ويروس، قابليت پنهان شدن در سيستم و انجام حملاتي است كه به سختي قابل شناسايي است.درصد آلودگي رايانه ها در كشور
W32/Sdbot.ftp.worm 5/14 W32/Wukill.A.worm500 W32/Rotok.B.wor m 3/14 Trj/VB.PA 3/07 W32/Jeefo.A.drp 2/54 2/32 W32/Tearec.A.worm!CME- 24 كاربران  رايانه  براي اطمينان از عدم آلودگي سيستم هايشان به كدهاي مخرب فوق مي توانند به آدرس اينترنتي زيرمراجعه كنند.:

دعواي پردازنده ها
009777.jpg
همشهري آنلاين- در حالي كه اي ام دي از پيروزي در دادگاه عليه اينتل سخن مي گويد، اينتل اعلام كرده كه مدارك مورد نياز دادگاه را بدون هيچ اعتراضي ارايه خواهد كرد.
مسئولان اينتل در حالي كه خود را بسيار بي تفاوت نشان مي دهند، قصد دارند بدون عكس العمل به راي دادگاه كليه مدارك مربوط به فعاليت هاي بين المللي خود را به دادگاه ارائه دهند.
اين پرونده از ژوئن سال 2005 و با شكايت اي ام دي از اينتل آغاز شد. در اين شكايت اي ام دي مدعي شده بود كه اينتل با پرداخت رشوه، تخفيف و يا هر روش ممكن، سازندگان كامپيوترهاي خانگي را مجاب به استفاده از پردازنده هاي اينتل كرده است. اما مسئولان اينتل اين ادعا  را كذب محض اعلام كرده و مدعي شدند اي ام دي محبوبيت خود را به دليل ارائه محصولات بي كيفيت در بين كاربران از دست داده است و قصد دارد با اين ادعا مجدداً مشتريان را به سمت خود بكشاند. با وجود شكايت فوق، سهام اي ام دي  روز به روز در حال كاهش است و سهام اينتل معمولاً بدون تغيير بوده و يا روند صعودي دارد.

رقيب جديد
مقابل اپل و مايكروسافت
009783.jpg
همشهري آنلاين- در حالي  كه تمام نگاه ها به آي پاد اپل است و مايكروسافت نيز با زون، قسمتي از بازار را به دست گرفته است؛ رقيب قدرتمندي به بازار آمده كه مي تواند هر دوي آن ها را از ميدان به در كند.
اين رقيب قدرتمند ARCHOS است كه به نظر مي رسد علاوه بر توانايي هاي آي پاد و زون، نارسايي هاي آنها را نيز برطرف كرده است. Archos 604-WiFi توان نمايش انواع فايل هاي صوتي و تصويري را دارد. اين ابزار كه مي تواند به صورت بي سيم به يك كامپيوتر خانگي متصل شود، با اضافه كردن يك تيونر، امكان ضبط برنامه هاي تلويزيوني را هم دارد.
اين ابزار كه يك صفحه لمسي و يك مانيتور LCD   با سايز۳‎/۴ اينچ دارد، حدود 310 گرم وزن دارد كه تنها نقطه ضعف آن محسوب مي شود؛ زيرا اين وزن براي يك Pocket PC   زياد به نظر مي رسد (وزن آي پاد حدود نصف اين است) همچنين هنگام اتصال مستقيم به يك كامپيوتر و يا ارتباط بي سيم، به راحتي با ويندوز XP ارتباط برقرار كرده و مي توان فايل هاي تصويري را در پوشه Videoو فايل هاي صوتي را در پوشه MUSIC گذاشت تا آنها را مورد استفاده قرار داد.
Archos توانايي پخش فايل هاي صوتي با فرمت MP3 ، WAV ، WMA و AAC را داشته و همچنين با فايل هاي ويدئويي MPEG-4 ، WAV و H.264  نيز سازگاري كامل دارد. همچنين هارد ديسك 30 گيگابايتي دارد كه براي ذخيره كردن فايل هاي مورد نياز، كافي به نظر مي رسد.
همچنين داراي ورودي و خروجي S-Video مي باشد كه مي توان آن را به هر نوع دستگاه ضبط و پخش متصل كرد. همانند اكثر دستگاه هاي مشابه توانايي كار با فايل هاي اپل را ندارد ولي با فايل هاي مايكروسافت سازگاري كامل دارد.

فيزيكدانان به روش جديد
اندازه گيري ثابت جاذبه دست يافتند
گروه علمي فرهنگي -فيزيكدانان به روش جديدي براي سنجش ثابت جاذبه دست يافته اند كه با استفاده از آن مي توان اين ثابت فيزيكي به نام ثابت "جي" (G)را با دقت بيشتري اندازه گيري كرد.
به گزارش سايت اينترنتي نيوساينتيست ، هر چند نيروي جاذبه يكي از آشناترين انواع نيروهاي فيزيكي براي انسان است اما از زمان تعيين ثابت جاذبه توسط نيوتن تاكنون، دقت اندازه گيري اين ثابت تغيير چنداني نكرده است.
در علم فيزيك نيروي جاذبه ميان دو جرم مختلف با استفاده از ثابت جاذبه (G)اندازه گيري مي شود. هم اكنون فيزيكدانان دانشگاه استنفورد در پالو آلتو با استفاده از مكانيك كوانتومي به روش جديدي براي سنجش ثابت جاذبه دست يافته اند.
اين محققان در آزمايشي جديد، يك پرتو از اتمهاي عنصر سزيوم را به دو شاخه مجزا تقسيم كرده و به دو جهت مختلف هدايت كردند و سپس آنها را دوباره به يكديگر پيوند داده و به يك پرتو واحد تبديل نمودند. اين اقدام سبب مي شود الگوهاي تاريك و روشن ويژه اي روي صفحه اي كه پرتو بدان تابيده مي شود، ايجاد شود.
محققان اين دانشگاه متوجه شدند قرار دادن يك قطعه ???كيلوگرمي از فلز سرب در كنار مسير اين پرتوها سبب مي شود اتمهاي سزيوم موجود در اين پرتوها به علت نيروي جاذبه جرم قطعه سربي، اندكي از مسير اصلي خود منحرف شوند و الگوهايي تاريك و روشن ايجاد شده روي پرده را تغيير دهند.
به گفته اين فيزيكدانان، با توجه به تغييرات الگوهاي تاريك و روشن ايجاد شده روي پرده، مي توان ميزان جاذبه ميان اتمهاي سزيوم و جسم سربي را با دقتي بسيار بالا اندازه گيري كرد و ثابت جاذبه را با دقتي بسيار بيشتر از دقت روشهاي مرسوم، مشخص نمود. آزمايشهاي اين محققان با استفاده از روش جديد تاكنون از صحت تخمينهاي قبلي در مورد ثابت جاذبه خبر داده است و ادامه اين آزمايشها مي تواند به تعيين بسيار دقيق تر ثابت جاذبه منجر شود.

علمي فرهنگي
دبير شوراي عالي انقلاب فرهنگي:
فرهنگ، زيربناي فعاليت هاي اجتماعي است
گروه علمي فرهنگي نخستين همايش ملي مهندسي فرهنگي با حضور رئيس جمهوري، جمعي از مسئولان قواي سه گانه، استادان حوزه و دانشگاه، انديشمندان و صاحب نظران، صبح ديروز در مركز همايش هاي بين المللي صداوسيما در تهران آغاز به كار كرد.
محمدرضا مخبر دزفولي، دبير شوراي عالي انقلاب فرهنگي در همايش ملي مهندسي فرهنگي گفت: فرهنگ، زيربناي هماي فعاليت هاي اجتماعي است.
وي افزود : رصد عوامل فرهنگي، هويت فرد و جامعه، رشد و تعالي و يا سقوط انسان از گام هاي اساسي مهندسي فرهنگي است.
به گفته وي، فرهنگ به عنوان پايدارترين حوزه اجتماع، شكل حوزه هاي ديگر جامعه را مشخص مي كند.
مخبر دزفولي اظهار داشت: با نگاهي گذرا به حوزه هاي مختلف فرهنگي درمي يابيم كه فرهنگ به عنوان زير بناي فعاليت هاي جامعه، پايه هاي ارزش هاي فرد و جامعه را تعيين مي كند و آنها را در غالب رفتارهاي فردي و جمعي متبلور مي سازد.
وي مهندسي فرهنگي را بستري براي دستيابي به اهداف اجتماع براي شكل دهي به شخصيت انسان و توسعه انسان مدار جامعه دانست.
وي از جمله الزامات مهندسي فرهنگي را تعامل فرهنگ با ساير حوزه هاي جامعه از جمله سياست، اقتصاد و اجتماع خواند و نقش فرهنگ آموزشي و ترويج ارزش ها را از موارد مورد نياز عرصه هايي چون سياست و اقتصاد ارزيابي كرد.
دبير شوراي عالي انقلاب فرهنگي اظهار داشت: فرهنگ ايراني و اسلامي و مدرن بر اساس شرايط جغرافيايي و تاريخي شكل گرفته و برخورداري از تمدن چند هزار ساله، بخشي از اين فرهنگ ملي است.
مخبر دزفولي تاكيد كرد: نبايد در شرايط فعلي از تأثير فرهنگ سومي كه با هدف تهاجم فرهنگي وارد جامعه مي شود، غافل شويم.
اعضاي هيأت علمي دانشگاه ها و مراكز پژوهشي، مديران  فرهنگي، كارشناسان، پژوهشگران، صاحب نظران و ساير علاقه مندان به حوزه مسائل فرهنگي در اين همايش مقالات و پژوهش هاي خود را طي دو روز در محورهاي همايش ارايه خواهند كرد.
راه اندازي تلويزيون اينترنتي گردشگري
به 3 زبان انگليسي، عربي و فارسي
ايسنا: قائم مقام سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري از راه اندازي تلويزيون اينترنتي گردشگري به 3 زبان انگليسي، عربي و فارسي خبر داد.
حميد بقايي اظهار كرد: در اين تلويزيون اخبار گردشگري، پخش آثار تاريخي به صورت زنده، جاذبه هاي ايران، قوانين و مقررات موجود در اين حوزه و موارد مرتبط در اين زمينه ارايه خواهد شد و آرشيو تفكيك شده برنامه ها نيز از ديگر بخش هاي آنها به شمار مي رود.
وي ادامه داد: براي اين طرح بحث هاي كارشناسي لازم انجام شده و در حال محتواسازي هستيم كه اين بخش هزينه بر است.
برگزاري هفتمين جشنواره پژوهش و فناوري كشور
گروه علمي فرهنگي- هفتمين جشنواره پژوهش و فناوري كشور همزمان با آغاز هفته پژوهش، 25 دي در محل اجلاس سران كشورهاي اسلامي آغاز به كار مي كند.
بهزاد سلطاني، دبير اين جشنواره تقدير از برترين هاي حوزه پژوهش و فناوري و نيز معرفي برگزيدگان جشنواره در حوزه پژوهشگران برتر، مديران پژوهشي و سازمان هاي پژوهشي برتر را از عمده محورهاي هفتمين جشنواره پژوهش  و فناوري كشور برشمرد.
تأسيس هنرستان ميراث فرهنگي و گردشگري
ايسنا: اولين هنرستان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري كشور در استان كرمانشاه تأسيس مي شود.
اسدالله بيراوند رئيس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري كرمانشاه با اعلام اين خبر افزود: اين هنرستان بر اساس مصوبه  هيأت دولت، به شوراي عالي آموزش استاندار و تاكيد استاندار و مسئولان دولتي جهت ارتقاي رشته هاي مهارتي در استان تأسيس مي شود.
تحصيل بيش از 9 ميليون دانش آموز در مدارس دونوبته
مهر: زمان تحصيل دانش آموزان نوبت صبح مدارس از نوبت بعدازظهر كمتر است و اين امر به دليل دونوبته بودن مدارس اتفاق افتاده است.
حبيب الله بور بورمعاون عمراني وزير آموزش و پرورش گفت: تحصيل در نوبت صبح از نظر كارشناسان براي دانش آموزان سازنده تر است و درس هايي كه در ساعت صبح ارائه مي شوند براي دانش آموزان قابل فهم تر هستند.
وي يادآور شد: هم اكنون 34 درصد مدارس كشور دونوبته هستند و بيش از 9 ميليون و 300 هزار دانش آموز در اين مدارس در نوبت هاي صبح و عصر تحصيل مي كنند.
خانه خورشيدي در دانشگاه زنجان ساخته مي شود
ايسنا : طرح ساخت خانه خورشيدي كه تمامي منابع انرژي آن اعم از انرژي الكتريكي، گرمايشي و ... با استفاده از انرژي خورشيدي تامين مي شود، با چشم اندازي 3 ساله در دانشگاه زنجان قابل اجرا خواهد بود.
يكي از كارشناسان اين پروژه با بيان اين مطلب گفت: تمام وسايل الكتريكي و گرمايشي خانه خورشيدي توسط انرژي خورشيدي كار مي كنند و ما اميدواريم با راه اندازي اين پروژه با حمايت وزرات علوم، گام بزرگي جهت توسعه پژوهش هاي خورشيدي در دانشگاه زنجان برداريم.
هند 4 ماهواره به فضا پرتاب كرد
ايرنا: هند روز چهارشنبه با پرتاب موفق آميز چهار ماهواره به فضا، در زمينه فن آوري فضايي به پيشرفت مهمي دست يافت.
به گزارش پي تي آي، سازمان تحقيق فضايي هند (آي. اس. آر.او) چهار ماهواره از جمله دو ماهواره كشورهاي اندونزي و آرژانتين را به فضا پرتاب كرد.
كشف يك سرنيزه متعلق به انسان هاي نخستين
ايسنا: سرنيزه اي متعلق به انسان ها ي نخستين كشف شد.
اين سرنيزه كه انسان هاي نخستين از آن براي شكار گوزن هاي آمريكاي شمالي استفاده مي كردند و 12هزار سال قدمت دارد، در منطقه  ميدل اسپرينگ در آمريكا كشف شد.
باستان شناسان عقيده دارند، انسان هاي نخستين از اين وسيله علاوه بر شكار گوزن هاي آمريكاي شمال، در نزاع هاي داخلي بين قبايل نيز استفاده مي كرده اند.
اين سرنيزه  سنگي منحصربه فرد را پگي مارتين به طور تصادفي از ميان بقاياي يك بناي سنگي پيدا كرد.
متخصصان موزه  تاريخ پنسيلوانيا قصد دارند با كاوش در محل كشف اين شيء تاريخي، شانس خود را براي كشف اين گونه آثار آزمايش كنند.
آغاز كار مطالعاتي 190 روستاي هدف گردشگري
ايسنا: دبير كميته گردشگري روستاهاي هدف گردشگري و عشايري كشور گفت: هم اكنون در 190 روستاي هدف گردشگري، كار مطالعاتي در دست اقدام است و 60 روستا توسط بنياد مسكن، 90 روستا توسط سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري در حال مطالعه است.
علي محمد  نمازي مشاور رئيس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري و دبير كميته گردشگري و عشايري كشور در جمع كارگروه توجيهي دست اندركاران روستاهاي هدف گردشگري استان فارس با اعلام اين مطالب به وضعيت روستاهاي هدف گردشگري اين استان پرداخت و گفت: سال 83 براي آبشار مارگون 40 ميليون تومان، آتشكده 30 ميليون، قصر يعقوب و مهارلو هركدام 25ميليون و محمدآباد 10 ميليون تصويب و اختصاص يافت.

آموزش عالي
تمديد مهلت ثبت نام دانشگاه جامع علمي- كاربردي
گروه علمي فرهنگي- مهلت ثبت نام در دوره هاي كارشناسي و كارشناسي ناپيوسته دانشگاه جامع علمي- كاربردي تمديد شد.
به گزارش روابط عمومي سازمان سنجش آموزش كشور، داوطلباني كه كارت اعتباري ثبت نام اينترنتي را تا تاريخ 23 دي ماه تهيه كنند، مي توانند حداكثر تا ساعت 24 روز دوشنبه 25 دي ماه ثبت نام نمايند.
بر اين اساس، طبق هماهنگي به عمل آمده با پست، داوطلبان سراسر كشور به جز شهرستان تهران در روزهاي 21 الي 23 دي ماه منحصراً در باجه هاي مركزي شهرستان ها از ساعت 8 تا 19 مي توانند نسبت به تهيه مدارك ثبت نام خود اقدام كنند. همچنين داوطلبان شهرستان تهران نيز از ساعت هشت صبح روزهاي 21 و 22 دي ماه تا ساعت 19 روز 23 دي ماه منحصراً در مناطق پستي 11 الي 19 مي توانند نسبت به تهيه مدارك ثبت نام خود اقدام كنند.
ثبت نام در اين آزمون صرفاً از طريق اينترنتي بوده و داوطلبان پس از تهيه مدارك ثبت نام مي بايست با مراجعه به پايگاه الكترونيكي سازمان سنجش آموزش كشور به نشاني www.sajesh.org نسبت به ثبت نام آزمون اقدام كنند.
عملياتي شدن حذف كنكور در تابستان 1390
مهر: معاون آموزشي وزارت علوم با بيان اينكه امكان جبران سوابق تحصيلي تأثيرگذار در كنكور بر اساس قانون وجود دارد، گفت: حذف كنكور با اصلاحات صورت گرفته در طرح ساماندهي و زمانبندي جديد، در تابستان 1390 اجرايي است. حسن خالقي افزود: به دنبال برنامه ريزي ها و كارشناسي هاي صورت گرفته مجلس و وزارت علوم، حذف كنكور سراسري در پايان سال اول برنامه پنجم توسعه اجرايي مي شود.
فقط 6 ميليارد تومان كسري عمراني دانشگاه ها
در متمم بودجه آمده است
فارس: رئيس دانشگاه تربيت مدرس با اشاره به اين كه كسر بودجه وزارت علوم در متمم بودجه 85 نيامده است، گفت: از 236 ميليارد تومان كسري عمراني وزارت علوم فقط 6 ميليارد تومان در متمم بودجه ديده شده است.
فرهاد دانشجو با اشاره به اين كه وزارت علوم 420 ميليارد تومان در سال جاري كسر بودجه دارد، افزود: 82 تا 86 ميليارد تومان از كسر بودجه وزارت علوم ناشي از كسري هاي هزينه اي و 236 ميليارد تومان از كسري ها ناشي از كسري هاي عمراني و مابقي ساير موارد است.
وزير علوم:شهريه دوره شبانه تغيير نمي كند
مهر: وزير علوم گفت: شهريه دوره شبانه بر اساس كار علمي تعيين شده و دانشگاه  ها سودي از اين شهريه  ها نمي برند و حتي ضرر هم مي كنند.
محمدمهدي زاهدي افزود: تمام دانشگاه  ها مخالف پذيرش دانشجوي شبانه هستند ، ولي با اين حال در دانشگاه ها بر اساس نوع رشته و دانشگاه بين 5 تا 40درصد تخفيف پرداخت شهريه داديم. امسال هم افزايش شهريه نخواهيم داشت در حالي كه در روند عادي بايد بر اساس نرخ تورم شهريه ها افزايش يابند.
وي در بخش ديگري از سخنان خود درباره خوابگاه هاي دانشجويي و كمبود محسوس آن در سطح دانشگاه ها اظهار داشت: مطابق قانون وزارت علوم موظف است به 30 درصد دانشجويان هر دانشگاه خوابگاه اختصاص دهد ولي بر اساس واقعيات موجود با توجه به افزايش پذيرش دانشجو و به خصوص دانشجويان دختر كه در سال هاي اخير قبولي بيشتري در آزمون هاي سراسري داشته اند و خانواده ها نيز تمايل بيشتري به سكونت فرزندانشان در خوابگاه هاي دانشجويي دارند با افزايش تقاضا و كمبود خوابگاه مواجهيم و اميدواريم از مجلس بودجه مناسبي براي ساخت و افزايش خوابگاه هاي دانشجويي دريافت كنيم.
تشكيل قطب علمي شيمي در دانشگاه رازي كرمانشاه
مهر: معاون پژوهشي دانشگاه رازي كرمانشاه از شكل گيري قطب علمي شيمي در دانشگاه رازي كرمانشاه خبر داد. شهاب قاضي با بيان اين مطلب افزود: پيگيري هاي لازم براي تشكيل قطب علمي شيمي انجام شده است و مراجع مسئول در اين زمينه عنوان كرده اند كه به زودي مجوز تشكيل قطب علمي شيمي در دانشگاه رازي كرمانشاه صادر مي شود.
ثبت نام دوره هاي فراگير اواخر بهمن آغاز مي شود
ايسنا: معاون آموزش و سنجش دانشگاه پيام نور گفت: ثبت نام دوره هاي فراگير دانشگاه در سه مقطع كارشناسي، كارشناسي ارشد و دكتري در اواخر بهمن آغاز مي شود.
اصغر ابوالحسني اظهار كرد: دانش پذيران دوره دكتري در گذشته براي ورود به دانشگاه بايد حدود 4 يا 5 مرحله را طي مي كردند اما در حال حاضر دانشگاه روش ورود به دوره دكتري را از طريق آزمون كتبي فراگير در نظرگرفته است.
وي از افزايش دو برابري رشته هاي دوره هاي فراگير در مقطع دكتري خبر داد و گفت: همچنين در سال آينده نيز ضريب افزايش رشته هاي كارشناسي ارشد قابل توجه است.
اعتبار پژوهشي دانشگاه ها سال آينده تغيير نمي كند
مهر: در خصوص بودجه هاي 86 كل كشور خبرهاي خوشي به گوش نمي رسد و دولت در نظر دارد، اعتبارات دستگاه ها در سال آينده تغييري نداشته باشند. در همين راستا هفته جاري مسئولان آموزش و تحقيقات كشور طي نامه اي اهميت افزايش بودجه هاي آموزشي و پژوهشي را به مسئولين نظام يادآور شدند.
علي عباسپور تهراني فرد رئس كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس افزود: كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس براي بودجه هاي پژوهشي سال آينده، مبلغ 43/1 درصد از توليد ناخالص داخلي را برآورد كرده است. اما در خصوص بودجه هاي 86 كل كشور خبرهاي خوشي به گوش نمي رسد.
اعلام نتايج نهايي آزمون دكتري تخصصي
علوم پايه پزشكي، 27 دي
مهر: پذيرش نهايي در آزمون دكتري تخصصي (Ph.D) رشته هاي علوم پايه پزشكي، بهداشت و تخصصي پس از جمع بندي آزمون كتبي و شفاهي صورت مي گيرد و پيش بيني مي شود نتايج نهايي 27 دي ماه اعلام شود.
حسين كشاورز افزود: آزمون كتبي پذيرش در رشته هاي علوم پايه پزشكي با حضور يك هزار و 950 نفر در روز جمعه سوم آذرماه برگزار شده بود كه از اين ميان 396 نفر در آزمون كتبي پذيرفته شده اند. وي اضافه كرد: تعداد پذيرفته شدگان آزمون كتبي دكتري تخصصي دو برابر ظرفيت پذيرش است و پس از برگزاري آزمون شفاهي اسامي 193 نفر در نتايج نهايي اعلام خواهد شد.
كتابخانه مركزي دانشگاه علامه در خطر است
فارس: رئيس دانشگاه علامه طباطبايي از در خطر بودن كتابخانه مركزي اين دانشگاه خبر داد.
صدرالدين شريعتي با تأكيد بر اين كه دانشگاه علامه شديداً با كمبود فضا مواجه است، گفت: در حال حاضر كتابخانه مركزي دانشگاه علامه در زيرزميني در ساختمان دانشگاه در خيابان طالقاني قرار دارد و اين در حالي است كه كنار كتاب ها شوفاژخانه است. وي با اشاره به اين كه امكان استفاده مناسب از كتابخانه مركزي دانشگاه علامه ميسر نيست، افزود: فضاي زيرزميني كتابخانه مركزي دانشگاه علامه مملو از كتاب است و اين در حالي است كه اين كتابخانه براي تجهيز نيازمند كتاب هاي بسياري است.
پذيرش دانشجو در دانشگاه الكترونيك علم و صنعت ايران
گروه علمي فرهنگي- دانشگاه الكترونيك علم و صنعت ايران با امضاي تفاهم نامه اي با سازمان شهرداري هاي كشور، در دو مقطع كارشناسي و كارشناسي ارشد براي نيم سال دوم سال تحصيلي جاري دانشجو مي پذيرد.
به گزارش روابط عمومي دانشگاه علم و صنعت ايران؛ مركز آموزش الكترونيكي اين دانشگاه براي نيم سال دوم سال تحصيلي جاري در رشته هاي مهندسي صنايع و IT و كارشناسي ارشد مديريت اجرايي دانشجو مي پذيرد.
بر اساس اين گزارش متقاضيان تا پايان دي فرصت دارند با مراجعه به سايت دانشگاه به نشاني www.clearig-iust.ir نسبت به ثبت نام خود اقدام كنند.

دانش فناوري
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
سياسي
شهر تماشا
سلامت
داخلي
شهري
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   داخلي   |   شهري   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |