يكشنبه ۱۹ آذر ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۱۵۴ - Dec 10, 2006
سينماگران درباره تغييرات بيست و پنجمين جشنواره بين المللي فيلم فجر مي گويند:
سينما نمي تواند وابسته به مفاهيم و عناوين باشد
005385.jpg
گروه ادب و هنر- در آستانه برگزاري بيست و پنجمين جشنواره بين المللي فيلم فجر عليرضا رضاداد دبير جشنواره در يك نشست رسانه اي محدود كه با حضور نمايندگان چند خبرگزاري برگزار شد، چگونگي برگزاري جشنواره امسال، ويژگي و تغييرات آن را اعلام كرد .
مهم ترين اين تغييرات اضافه شدن جايزه اي تحت عنوان جايزه ويژه سينماي ملي به نگاه ملي به عنوان يكي از بخش هاي جديد جشنواره بود كه از سوي بسياري از فيلمسازان و دست اندركاران با واكنش هاي متفاوت روبه رو شد و اغلب اين تغييرات را نه در ساختار كه در تعبير يا تغيير نام و عنوان ارزيابي كردند. تغييراتي كه در دوره هاي قبل نيز با اضافه شدن سينماي معناگرا يا در جست وجوي حقيقت و جلوه گاه شرق پديد آمد و همچنان در حد عنواني مبهم باقي ماند.
ابوالفضل جليلي كارگردان سرشناس سينماي ايران نيز در اين باره به خبرگزاري مهر مي گويد: واقعيت اين است كه من اين مفاهيم را درك نمي كنم. درست مانند اين است كه با يك مفهوم ذهني رو به رو هستيم و سعي مي كنيم تعاريفي براي آن ارائه بدهيم تا جنبه عيني پيدا كند! ولي مي گويند صبر كنيد تعريفش كنيم تا خودش را معرفي كند. اما اين معرفي هيچ وقت انجام نمي شود .
جليلي با عنوان اين مطلب كه هنر جهانشمول است و مذهب و انديشه ما هم الهي و جهاني، ادامه داد: به اين ترتيب سينماي ما هم بايد برخاسته از همين وجوه باشد نه در گرو مفاهيم و عناوين جديد. معتقدم اين بحث ها بيشتر براي سرگرمي مطرح مي شود. به نظر مي آيد هر شخصي به محض وارد شدن قصد بازي با عناوين و مفاهيم جديد را دارد تا اذهان را به نوعي مشغول كند .
پوران درخشنده فيلمساز ديگر كشورمان نيز درباره تغييرات جشنواره امسال مي گويد: من تغييرات آن چناني در ساختار جشنواره نمي بينم. همين توجه به نگاه بومي در فيلم ها چيزي است كه اصولاً بايد در فيلم هاي ما باشد و اختصاص دادن يك بخش ويژه به اين نوع نگاه مي تواند اين موضوع را حساس كند. آن وقت در آينده با يك سري عناوين روبه رو خواهيم بود كه كار را مشكل مي كند. به نظر من ما به لحاظ كيفيت بايد به اين نگاه برسيم نه به لحاظ كميت.
احمد طالبي نژاد منتقد سينما كه فيلم من بن لادن نيستم را در كارنامه دارد در اين باره به خبرنگار ما مي گويد: اين تغييرات بيشتر در حد تغيير نام است. جشنواره فيلم فجر مي تواند ويترين سينماي ايران باشد به شرطي كه از اين حالت روزمرگي و سالمرگي فاصله بگيرد. بايد توجه داشته باشيم كه جشنواره يك هدف نيست بلكه توليد و برقراري ارتباط با مخاطب هدف اصلي است. از يك طرف با ريزش مخاطب روبه رو هستيم و از طرف ديگر جشنواره هاي جديد و بخش هاي مختلف اضافه مي شوند كه نمي تواند تأثير خوبي داشته باشد. مسايل مهم تري مانند وسيع كردن دايره محدود موضوعات، وجود دارند كه بايد به جاي چنين تغييراتي به آنها پرداخته شود.

خشونت در سريال ها دو برابر شده است
گروه ادب و هنر- آخرين نظرسنجي هاي مركز تحقيقات صدا و سيما و نتايج به دست آمده از تحليل محتواي خشونت در فيلم هاي سينمايي و سريال هاي شبكه هاي يك، سه و تهران در سال 84 و مقايسه آن با پژوهش مشابه در سال 79 حاكي از آن است كه مدت زمان خشونت در فيلم هاي سينمايي شبكه يك در سال 84 نسبت به سال۷۹ كمتر بوده، در حالي كه مدت زمان خشونت در سريال هاي سال 84 اين شبكه نسبت به سال 79 دو برابر شده است.همچنين مدت زمان خشونت در فيلم هاي سينمايي شبكه سه در سال 79 و 84 يكسان بوده است. از سوي ديگر در اين مدت در سريال هاي سال۸۴ اين شبكه خشونت نسبت به سال 79 به يك سوم كاهش يافته است و مدت زمان خشونت در فيلم هاي سينمايي شبكه پنج در سال 84 نسبت به سال 79 بيشتر بوده است. اين نسبت در مورد سريال هاي اين شبكه نيز وجود دارد.مقايسه اعمال خشونت آميز مشاهده شده در برنامه هاي مورد بررسي سال 79 و 84 هر شبكه نشان مي دهد در سال 84 اعمال خشونت آميز برنامه هاي شبكه يك بيشتر از سال 79 بوده و در سال 84 اعمال خشونت برنامه هاي شبكه سه كمتر از سال 79 است. به گزارش مهر، سيماي جمهوري اسلامي ايران عمده ترين رسانه مورد استفاده مردم براي كسب خبر است و 82 درصد مردم بيننده اخبار سيما و 23 درصد شنونده اخبار راديو هستند.

آمريكايي ها: چين بايد فيلم هاي بيشتري از ما بخرد
مهر: محدوديت ورود فيلم به كشور چين سرانجام آمريكايي ها را عصباني كرد تا به بهانه سرقت هنري با اين قانون چيني ها مخالفت كنند.مايكل سي  اليس معاون انجمن فيلم هاي متحرك در آسيا- اقيانوسيه گفت: در حالي كه توليدات سينمايي جهان بيش از هزاران نسخه است اين امر باعث رواج نسخه هاي دي وي دي غيرمجاز مي شود و به سرقت آثار هنري در چين دامن مي زند.
ورود 20 فيلم خارجي به چين بر اساس تعهدات موجود نسبت به سازمان تجارت جهاني صورت مي گيرد، اما در اين ميان ايالات متحده اعلام كرده حداقل واردات به چين بايد 20 فيلم باشد. در حالي كه چين اعتقاد دارد كه اين تعداد بيشترين تعداد مجاز است.چين ورود محدود فيلم هاي آمريكايي را تنها راه براي جلوگيري از آسيب رسيدن به استوديوها و محصولات وطني مي داند.

قبادي در جشنواره لندن شركت نكرد
گروه ادب و هنر- نيوه مانگ (نيمه ماه) آخرين ساخته بهمن قبادي كارگردان سينماي ايران، به عنوان فيلم افتتاحيه چهارمين جشنواره فيلم كردي لندن به نمايش درآمد.جشنواره فيلم كردي لندن كه بزرگترين جشنواره آثار كردي در سراسر دنياست، در اين دوره خود بيش از 60 فيلم كوتاه، بلند و انيميشن را در قالب هاي مستند و داستاني نمايش خواهد داد. اين آثار توسط فيلمسازان كرد و غيركرد دنيا و با مضامين مرتبط با كردستان و كردها ساخته شده است.
به گزارش سايت بهمن قبادي ، قرار بود بهمن قبادي، معتبرترين نيز در افتتاحيه اين جشنواره هم زمان با نمايش فيلمش حضور داشته باشد، اما وي به دليل سختگيري هاي جديد سفارت انگليس در تهران و تاكيد بر مقررات جديد انگشت نگاري از متقاضيان ويزاي انگليس در محل اين سفارت، سفرش به لندن را لغو كرد.او در مورد اين مقررات تازه سفارت انگليس مي گويد: من شايد بيش از پنجاه بار به انگلستان سفر كرده يا ويزاي اين كشور را گرفته باشم، اما اين اقدام بوي نوعي كهنگي و رويكردهاي ضد دموكراتيك مي دهد.

۳ نمايش جديد در تئاتر شهر
گروه ادب و هنر- نمايشهاي "وكيل تسخيري"، "سكوت ميراث تبار من است" و "نواي اسرارآميز"  از اين هفته اجراي خود را در مجموعه  تئاتر شهر آغاز مي كنند.
تالار اصلي مجموعه  تئاتر شهر از اين هفته اجراي خود را با نمايش "دنياي ديوانه ديوانه" نوشته و كار بهزاد فراهاني آغاز مي كند. اين نمايش ساعت  ۳۰‎/۱۸ در اين تالار اجرا مي شود. تالار چهارسو نيز از اين هفته به استقبال نمايش "نواي اسرار آميز"  نوشته اريك امانوئل اشميت و با كارگرداني سهراب سليمي مي رود، اين نمايش ساعت  ۱۹ در اين تالار به صحنه مي رود.
تالار قشقايي نيز به روال قبل به اجراي دو نمايش "مردنيك" نوشته هادي حوري و با كارگرداني امير دژاكام و "مرك و شاعر" نوشته نغمه ثميني با كارگرداني كيومرث مرادي فعاليت خود را از سر مي گيرد. اين نمايش به ترتيب در ساعتهاي  ۴۵‎/۱۷ و  ۳۰‎/۱۹ در اين تالار به صحنه مي روند. در تالار سايه نيز دو نمايش "سمفوني درد" و "پروانه هاي آسيايي" اجرا مي شوند. "سمفوني درد" كاري از حسين پاكدل است كه ساعت  ۱۸ و "پروانه هاي آسيايي"  كاري از محمد حاتمي است كه ساعت  ۲۰ در تالار سايه به صحنه مي روند. تالار كوچك مجموعه تئاتر شهر نيز از اين هفته ميزبان نمايش "سكوت ميراث تبار من است"  مي شود. اين نمايش نوشته مهشيد ابراهيميان و با كارگرداني علي اوليايي، ساعت  ۲۰ اجرا مي شود. در تالار نو نيز از اين هفته نمايش "وكيل تسخيري" به كارگرداني گلرخ ميلاني به صحنه مي رود اين نمايش ساعت  ۳۰‎/۱۹ در اين تالار اجرا مي شود.

يادداشت
ادبيات با هوگوي آبي
ابراهيم زاهدي مطلق
اولا: يكي از دلايل بزرگي و عظمت سعدي يا ساير قله هاي ادبيات ايران و جهان عبارت پردازي ها و واژه سازي ها و استخراج معاني تازه از واژه هاي مستعمل و فرسوده است.
ثانياً: جمعه شب در مبارزه نهايي وزن 78كيلوگرم تكواندو بازيهايي آسيايي دوحه اتفاقي شگفت آور رخ داد كه اهالي ادبيات نمي توانند از آن به سادگي بگذرند.
در اين مبارزه نابرابر، مهدي بي باك با هوگوي آبي مقابل يك رقيب قطري ايستاد؛ رقيبي كه چند رفيق هم در كسوت گروه داوران او را همراهي مي كردند تا مدال طلا را از گردن بي باك بربايند و به رقيب قطري اش هديه كنند.
ناداوري (به تعبير گزارشگران اين مبارزه) آنچنان مشهود بود كه حريف قطري هم گاهي خنده اش مي گرفت. وضوح در اين حق كشي، گزارشگران را واداشت تا واژه كليشه اي و تكراري و بي خاصيت ناداوري را براي داوران به كار ببرند.
واژه اي كه حتماً براي اين واقعه بسيار حقير و ناكارآمد و الكن است.
ثالثاً: وظيفه گزارشگران نيست واژه سازي كنند. آنان فقط بايد گزارش كنند و البته واقعيت را گزارش كنند و در گزارش هاي شان هم جهت منافع ملي را حفظ كنند.
رابعاً: از سيماي جمهوري اسلامي ايران مي خواهيم كه اين مبارزه را چند بار ديگر پخش كند؛ از اهالي ادبيات هم دعوت مي كنيم تا آن را تماشا كنند. بعد به جاي واژه هاي ناداوري واژه اي ديگر براي كاري كه داوران آن ديدار كردند پيدا كنند،چرا كه ما در مجامع مختلف جهان با اين نا... مواجه هستيم.
مجامعي همچون سازمان ملل، يونسكو، شوراي امنيت، جشنواره هاي فيلم، اسكار و... باور كنيم كه جهان اطراف ما آنقدرها هم كه مي گويند سالم و فرهيخته نيست.
ما ناچاريم سازماندهي امروز جهان را بشناسيم و با ادبيات خودشان آشنا شويم. واژه هاي متناسب با رفتارشان را بسازيم تا بتوانيم توضيح بدهيم. ادبيات چيزي جز نحوه بيان پديده ها و پديدآورنده ها نيست و گرنه به قول حضرت مولوي به پوسته داستان چسبيده ايم و از مغزش غافليم.
خامساً: از كليه مسئولان محترم هيأت اعزامي ايران به دوحه هم سپاسگزاري مي كنيم كه در سالن مسابقه نبودند تا به اين حق خوري اعتراض كنند. (حفظ آرامش در سالن ها از اهم واجبات است) ضمناً اهالي ادبيات براي اين كار مسئولان هم واژه اي بيابند، چرا كه سكوت در برابر ظالم، گناهي برابر با ظلم دارد.

آغاز به كار همايش مكتب اصفهان
گروه ادب و هنر- همايش پژوهشي- هنري مكتب اصفهان امروز در سينما تك موسسه فرهنگي- هنري صبا، آغاز به كار مي كند. در اين همايش دو روزه كه بزرگترين همايش علمي و هنري سال 85 لقب گرفته است، در هشت بخش و دو شهر تهران و اصفهان، مباحث گوناگون مكتب اصفهان مورد بررسي قرار مي گيرد. امروز در نخستين روز از همايش مذكور كه به بخش هنرهاي نمايشي مكتب اصفهان اختصاص دارد، دكتر تاجبخش فنائيان، دكتر محمود عزيزي، دكتر فرشيد ابراهيميان، دكتر حميدرضا اردلان، دكتر علي بلوكباشي و پيام فروتن سخنراني مي كنند. همچنين پرده خواني در منقبت حضرت ابوالفضل(ع) توسط مرشد ميرزا علي و اجراي نمايش از ديگر برنامه هاي امروز همايش خواهد بود. خبر ديگري حاكي است دبير كل، اعضاي شوراي سياستگذاري و دبيران همايش بين المللي مكتب اصفهان نيز در نشست مشتركي با رئيس و نمايندگان كميسيون فرهنگي مجلس شوراي اسلامي، به بررسي مسائل مربوط به آن پرداختند. در اين نشست، دكتر بهمن نامور مطلق و محسن زارع، با دكتر عماد افروغ، حجت الاسلام رهبر و جواد آرين منش، روساي كميسيون فرهنگي مجلس، ديدار و گفت وگو كردند.

اخبار كوتاه
انيميشن كودكي امام(ره): فيلم پويانمايي پا به پاي آفتاب به كارگرداني رسول بابارضا با مضمون دوران كودكي حضرت امام (ره) توليد شده و اكنون مراحل نهايي فني را سپري مي كند.
دو هفته ادبيات روسيه: محمد ميرعلي اكبري از ارائه طرح برگزاري دو هفته ادبيات و تئاتر روسيه خبر داد. اين كارگردان و نمايشنامه نويس گفت: طرح آن را به بهروز غريب پور مدير عامل خانه هنرمندان ارائه كرديم كه در حال حاضر صحبت هاي شفاهي آن انجام شده است، ولي هنوز چگونگي و زمان قطعي برگزاري برنامه مشخص نيست.
نقد ترنم داودي: مجموعه شعر ترنم داودي سكوت مجموعه اي از غزل هاي قربان وليئي شاعر جوان در حوزه هنري استان تهران نقد و بررسي مي شود. اين مجموعه غزل توسط علي داوودي، شاعر و منتقد مورد نقد و بررسي قرار مي گيرد.
005382.jpg
انيميشن هاي شبكه تهران: انيميشن هاي سينمايي "آنسوي پرچين" و "مورچه كش" براي پخش از برنامه شبكه تهران دوبله شده اند. تيم جانسن، كري كرك پاتريك و يوجين لوي سال 2006 انيميشن "آنسوي پرچين" را بر مبناي فيلمنامه اي از لن بلوم، لورن كامرون، ديويد هاملتن و كري كرك پاتريك ساختند.
همكاري تئاتر ايران و فرانسه: نمايش انتهاي آسمان كجاست نوشته نغمه ثميني به كارگرداني عليراضي و با حضور روي فراتي دستيار آگستوبوال و مدير تئاتر ستمديدگان پاريس، اجرا مي شود.
تفسير زنان نسل سوم: جمال ميرصادقي كتابي را در زمينه تفسير داستان هايي از زنان نويسنده نسل سوم تأليف مي كند. او در اين مجموعه 20 و چند داستان را از نويسندگان زن، ازجمله: فريبا وفي، فرخنده آقايي، گيتي رجب زاده، ترانه صادقي، زهره حكيمي، پري منصوري، سونا نجاتي و راشين مختاري، تفسير مي كند كه بخشي از كار انجام شده است.
گروه موسيقي بانوان:گروه نيريز به سرپرستي و آهنگسازي "مليحه سعيدي"، در بخش بانوان جشنواره فجر بروي صحنه خواهد رفت. بيست و دومين جشنواره موسيقي فجر به دبيري كامبيز روشن روان، از 10تا 18 دي ماه سال جاري در تهران و برخي شهرستان ها برگزار مي شود.
نمايش پويا نمايي: انيميشن هاي كوتاه از انيماتورهاي كشور در زمينه مقاومت در محل سينما تك موزه هنرهاي معاصر تهران به نمايش گذاشته مي شود. مقاومت، مثل يك اتفاق سفيد، صفر درجه، توزان، سرباز صلح، سوم شخص حاضر، دست هاي مهربان، عشق پيدا بود، يك پرنده يك درخت، سحر نزديك است، حكايات مقاومت پويا نمايي هايي هستند كه 20آذرماه به نمايش درمي آيند.

ادب و هنر
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |