پنجشنبه ۹ آذر ۱۳۸۵
تامين منابع كتابخانه ها
هيچ كس مخالف خريدِ كتابِ خوب نيست
بايد پرسيد چند نفر از مخاطباني كه مي گويند كتاب مورد نيازشان در كتابخانه ها نيست به كتابخانه مراجعه كرده اند
007338.jpg
مرتضي نصيري
اشاره: چهاردهمين دوره هفته كتاب هم به سرعت از راه رسيد و با همان سرعت به پايان رسيد، اما برنامه هاي مختلفي كه براي اين دوره از جشن كتاب جمهوري اسلامي ايران تدارك ديده شده، در حال اجراست؛ برنامه هايي كه طبق آيين نامه نوشته شده در سال 1345 مي بايست بر دو محور ترغيب نوجوانان و جوانان به كتاب و كتابخواني و خريد كتاب براي تجهيز كتابخانه هاي عمومي استوار باشد. اگرچه در خصوص موضوع اول، تمامي مسئولان، منتقدان و كارشناسان بر اين باورند كه يك هفته، زمان ناچيزي براي كتابخوان كردن مردم است، اما با اين وجود، جملگي تاكيد دارند كه برپايي اين هفته بي فايده هم نيست.
اما دومين رويكرد در اين هفته كه حول محور خريد كتاب براي تجهيز كتابخانه هاي عمومي كشور مي چرخد، برنامه اي است كه اگرچه في نفسه مثبت و در جهت حمايت از نويسنده، ناشر و خواننده كتاب است، اما هميشه حرف و حديث هايي را هم با خود به همراه داشته؛ به خصوص در سال جاري و با تغيير رويكرد حمايتي دولت، اين مباحث بيشتر شده است.
در اين خصوص، دو نوع نقد از سوي كارشناسان مطرح مي شود؛ اولين موضوع به كيفيت كتاب هايي مي پردازد كه از سوي مراكز و نهادهاي مختلف براي تجهيز كتابخانه ها خريداري مي شود. منتقدان بر اين باورند كه آثار خريداري شده براي تجهيز كتابخانه ها، در قفسه كتابخانه ها خاك مي خورد، دومين بحث مطروحه از سوي ناشران است؛  آنها معتقدند  وزارت ارشاد مي بايست سياست  هاي خريد كتاب، تعداد و اسامي آثاري را كه براي حمايت از صنعت نشر و كتابخوانان خريداري مي كند، اعلام كند.
كتاب هاي خوش شانس
محمدعلي بهمني - غزل سرا- كه خود مديريت انتشارات چي چي كا را در استان هرمزگان بر عهده دارد، از كيفيت كتاب هايي كه خريداري مي شود، اظهار نگراني مي كند. وي با اشاره به اين كه من مخالف خريد كتاب خوب نيستم، بيان مي دارد: واقعيت اين است، كتابي را كه نهادها خريداري و به كارمندان خود هديه مي دهند و يا در جلسات مختلف به ميهمانان داده مي شود، آثاري هستند كه در قفسه ها مي مانند و اصلا ورق نمي خورند. علت اين امر هم وجود اين نكته است كه نهادها از زاويه شناختي و پسندي خود اين كار را مي كنند و طبيعي است كه اين پسند نمي تواند يك پسند عمومي باشد، بنابراين وقتي مي گوييم كتابخانه عمومي، بايد هر نوع پسندي در اين مكان وجود داشته باشد .
وي ادامه مي دهد: هيات خريد نهادها و سازمان ها يك سونگر هستند و بر مبناي پسند خود اقدام به خريد براي كتابخانه هاي عمومي مي كنند، در نتيجه سليقه هاي عمومي و گونا گون، اين يك سونگري را نمي پسندند و مسلما كتاب ها در قفسه ها مي مانند. در اين بخش ناشراني وجود دارند كه كتاب هاي انبوهي را با كاغذهاي يارانه اي دولت منتشر مي كنند. با اين وجود، كتاب هاي آنها زودتر از كتاب هاي به دردبخور و خوب فروش مي رود چون فروش فردي نمي كند، بلكه يك باره بيش از نيمي از شمارگان كتاب ها به وسيله نهادهاي دولتي خريداري مي شود؛ حتي بعضي ها اين كتاب ها را پيش خريد هم مي كنند .
حجت الاسلام سيدمحمدرضا ميرتاج الديني- نايب رئيس كميسيون فرهنگي مجلس شوراي اسلامي-  درباره وضعيت خريد كتاب  از سوي نهادهاي دولتي مي گويد: در اين خصوص بايد اطلاع رساني شود، چون اين كار، هم باعث تشويق و ترغيب نويسندگان مي شود و هم رويكرد دولت را به فرهنگ و تشويق نويسندگان و ناشران نشان مي دهد .
وي تاكيد مي دارد: اصل خريد هم در راستاي تشويق و ترغيب نويسندگان است اما مهم اين است كه ملاك ها و معيارهاي خريد توسط اين دوستان اعلام شود؛ چون ناشر هم با ديدن معيارهاي خريد كتاب به اين سمت حركت مي كند و در نهايت چون رقابت ايجاد مي شود، كتاب ها بهتر خواهند  شد .
كتاب و سياست
شهرام اقبال زاده از جمله نويسندگاني است كه دغدغه كيفيت كتاب هاي اهدايي به كتابخانه هاي عمومي را دارد. وي با اشاره به اين كه تجهيز كتابخانه ها لازمه اش سياست گذاري درست و فراجناحي است، مي گويد: اين كار مي بايست با دعوت از كارشناسان ادبيات - آن هم با همه ديدگاه ها- انجام شود. كارشناسان آموزش وپروش و همه نهادهاي مرتبط با فرهنگ كتاب و كتابخواني مي بايست در اين كار، سهم داشته باشند .
وي ادامه مي دهد: هر كاري به دو بخش تقسيم مي شود؛ نرم افزاري و سخت افزاري. بخش سخت افزاري، تجهيزات و ساختمان و مواردي از اين دست است اما بخش نرم افزاري، مديريت مي خواهد و مبتني بر تفكر و انديشه است. بايد دانست كه ما به عنوان نويسندگان اين ممكلت، هر اندازه بودجه فرهنگي بالا برود، خوشحال مي شويم اما مهم تر از كميت، كيفيت آثار است .
اقبال زاده در ادامه به ضرب المثلي اشاره كرده و مي افزايد: ضرب المثلي داريم كه مي گويد حيف و ميل شد . اين سخن دو بخش دارد؛ يكي اين است كه شخصي، بودجه اي را كه در اختيارش مي گذارند، نمي تواند به درستي خرج كند و در نهايت، ريخت وپاش و بدخرجي مي كند كه مي گوييم حيف شد. دوم، ميل مي شود كه اين بخش، فسادانگيز است. من نمي خواهم پيش داوري كنم، بنابراين درباره ميل حرفي ندارم، اما در بخش حيف اين موضوع، حرف دارم .
وي ادامه مي دهد: اگر با اين بودجه فقط كتاب هاي خاصي خريداري شود كه مردم هيچ رغبتي به آن ندارند و نياز روزشان را پاسخ نمي دهد و بر اساس يك پيش داوري صرفا عقيدتي اقدام به خريد مي كنند، اين حيف است. به عنوان مثال، امسال كه سال پيامبر اعظم است، مي گويند هر چه كتاب در اين موضوع منتشر شده است، بايد خريداري شود؛ در صورتي كه اين معيار درستي نيست و بسياري از اين كتاب ها به هيچ وجه منابع مطالعاتي مناسبي نيستند. يعني اگر مي خواهيم پيامبر عظيم الشأن را مطرح كنيم، بايد وجه و شأن ايشان را درست رعايت كرد و به دنبال كتابي تحقيقي كه با زبان و معيارهاي امروزي نوشته شده، بگرديم .
انتظار برخي ناشران
محمدعلي جعفريه - مدير انتشارات ثالث- يكي از ناشران است كه درباره وضعيت خريد كتاب پس از روي كارآمدن دولت نهم مي گويد: سياست هاي وزارت ارشاد تغيير كرده است ولي اين روزها نه سياست هاي خريد كتاب از سوي اين وزاتخانه اعلام مي شود و نه اسامي كتاب هايي را كه مي خرند در نشريه كتاب هفته منتشر مي كنند؛ در صورتي كه اين حق ناشر، نويسنده و مخاطبِ كتابخوان است كه بداند چه كتاب هايي خريداري مي شود .
وي ادامه مي دهد: اين پول بيت المال است و نمي توان در هزينه كردن آن سليقه اي عمل كرد، اما هيچ گاه مسئولان وزارت ارشاد سياست هاي خود را درباره خريد كتاب اعلام نكرده اند .
سوال جعفريه را با محسن پرويز - معاون فرهنگي وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي- در ميان گذاشتيم. وي در پاسخ به اين سوال كه خريد كتاب براي تجهيز كتابخانه هاي عمومي به چه صورت و با چه معيارهايي انجام مي شود، بيان مي دارد: كتابخانه هاي شهرداري، توسط سازمان فرهنگي- هنري شهرداري تهران، كتاب هاي مورد نياز خود را تامين مي كنند و طبيعتا قبل از اين خريدها در خودِ سازمان فرهنگي- هنري هم نيازسنجي شده و بعد از كار كارشناسي، خريدها انجام مي شود. اما در مورد كتابخانه هاي عمومي كه نهاد كتابخانه هاي عمومي كشور متولي اين ماجراست، يك گروه كارشناسي وجود دارد كه اين گروه،  كار كارشناسي و نيازسنجي را انجام مي دهد و نهايتا خريدها انجام مي شود. حالا ملاك و معيار آنها چه چيزهايي است، مطمئنا آنها هم با قوانين و ضوابط خود اين خريد را انجام مي دهند و ما هم نمي توانيم در اين خصوص اعمال نظر كنيم، اما طبق تفاهمي كه انجام شده، قرار است تعدادي كتاب كه مورد نياز كتابخانه هاي عمومي است، براي آنها خريداري كنيم و در واقع، كتاب خريداري شده را در موضوعاتي متنوع در اختيار آنها قرار دهيم .
وي تاكيد مي كند: در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي هم كميته اي مستقل، مسئوليت خريد كتاب براي تجهيز كتابخانه ها را بر عهده دارد؛ يعني كميته خريدي وجود دارد كه اعضاي آن كميته پس از انجام كار كارشناسي، آثار را هم از لحاظ محتوا و هم از لحاظ شكل ظاهري و هم از لحاظ مخاطب شناسي بررسي مي كنند، سپس ليست خريدهاي خود را اعلام مي دارند. كارشناساني هم كه آنجا حضور دارند، مورد اطمينان هستند و اين اطمينان باعث مي شود كه ما با خيال راحت تري اين كار را انجام دهيم .

كتاب و توقعات
دو سال پيش بود كه 82موسسه انتشاراتي با ارسال نامه اي به وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي نسبت به رويه خريد كتاب از سوي هيات امناي كتابخانه هاي عمومي با كارگزاري سازمان چاپ و انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي اعتراض كردند. مطبعه چي ها در آن نامه خواسته بودند نتايج انتخاب كتاب توسط گروه كارشناسي هيات امناي كتابخانه هاي عمومي كشور به طور ماهانه و منظم در نشريه كتاب هفته منتشر شود و درخواست خريد كتاب هاي منتخب توسط هيات امنا نيز با اعلام كتبي و مستقيم با ذكر عنوان، تعداد و ميزان تخفيف به هر ناشر در اين نشريه اعلام گردد.
مدير انتشارات ثالث در اين خصوص مي گويد: كتاب هايي كه در گذشته خريداري مي كردند، در نشريه كتاب هفته اعلام عمومي مي شد؛ به نحوي كه مخاطبان از تعداد و ميزان خريدها آگاه بودند اما در شرايط فعلي، اين كار انجام نمي شود و مشخص نيست كه هيات خريد كتاب ها چه افرادي هستند و با چه معيارهايي خريد مي شود .
جعفريه با تاكيد بر اين نكته كه يارانه حوزه نشر در سال، چيزي بالغ بر 50ميليارد تومان است، يادآور مي شود: ناشران حق دارند كه بدانند چه كتابي خريداري مي شود. آيين نامه را بايد اعلام كنند. بايد پاسخ داده شود كه چرا كتاب هاي دولتي را هم خريداري مي كنند،  در صورتي كه اين كار خلاف آيين نامه بوده است.  اين پول براي حمايت از بخش خصوصي است و پولش را هم سازمان حمايت از مصرف كنندگان مي دهد تا از بخش خصوصي و مردم حمايت شود .
معاون فرهنگي وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در پاسخ به اين نگراني ها مي گويد: بيان اين سخن كه خريدها متناسب با سلايق مردم نبوده است، نيازمند انجام يك كار پژوهشي است. در اين خصوص بايد پرسيد چند نفر از مخاطباني كه مي گويند كتاب مورد نيازشان در كتابخانه ها نيست به كتابخانه مراجعه كرده اند كه واقعا ببينند كتاب مورد نيازشان در آن كتابخانه وجود دارد يا نه. به گمان من اين سخن نيازمند يك كار تحقيقي است؛ چون به نظر مي رسد فرهنگ استفاده از كتابخانه وجود ندارد و براي نهادينه شدن اين كار بايد فرهنگ كتابخواني را از دوران كودكي در مردم رواج دهيم .وي در ادامه مي افزايد: كتاب هايي را كه خريداري مي شود، به طور عموم در اختيار استان ها قرار مي دهيم. طبيعتا در اين باره بايد گفت كه اگر محتوا و شكل ظاهري كتاب مناسب باشد، توسط معاونت فرهنگي خريداري انجام مي شود اما تعداد اين خريدها متفاوت است و از ميزان 100جلد تا يك هزار جلد كتاب در هر مرحله خريداري مي شود. اما چيزي كه در اين ميان تعيين كننده است، عموميت داشتن يا تخصصي  بودن كتاب هاست؛ ما اگر كتاب مناسبي را به لحاظ محتوا و ظاهر ببينيم آن را مستثني نمي كنيم .
پرويز با اشاره به اين كه ميزان مخاطبان در موضوعات مختلف، تعيين مي كند كه چه كتاب هايي خريداري شود، ادامه مي دهد: بودجه معاونت فرهنگي در سال گذشته براي خريد كتاب كمتر از 2ميليارد تومان بود، اما سعي ما بر اين است كه اين رقم را تا 5ميليارد تومان افزايش دهيم. ما اصرار داريم كه اين اتفاق بيفتد ولي هنوز هم به سقف 2ميليارد تومانِ سال گذشته نرسيده است .

۷ تايي ها
پرسابقه ترين كتابخانه ها
007326.jpg
مهدي رحماني- 7 تايي ها عنوان ستوني است كه از اين پس روزهاي پنج شنبه در اين صفحه منتشر مي شود و با مطالعه مطالب آن مي توان با هفت گانه هاي بزرگ جهان در مقوله كتاب و فرهنگ آشنا شد.دومين شماره 7 تايي ها به فهرست قديمي ترين كتابخانه هاي جهان اختصاص دارد كه هنوز هم در حال فعاليت هستند و به واسطه منابع عظيمي كه در اختيار دارند، روز به روز بر تعداد اعضاي آن ها افزوده مي شود؛ البته پيش از آن لازم است كه مروري كوتاه داشته باشيم بر تاريخچه صنعت چاپ در جهان كه با اختراع دستگاه چاپ به وسيله گوتنبرگ متحول شد.اختراع فن چاپ در حقيقت به قرن ها پيش از گوتنبرگ، كه نامش به عنوان مخترع چاپ در تاريخ ثبت شده است، باز مي گردد؛ به گونه اي كه آسوريان چند هزار سال قبل از ميلاد مسيح بر خشت هايي از گل رُس مهر مي زدند، اما استعمال حروف قابل انتقال از سال  هاي 1051 ميلادي در چين آغاز و حروف هم از گل  رُس ساخته مي شد، تا اين  كه در سال 1440 ميلادي گوتنبرگ ظاهرا بدون اطلاع از كار چيني ها، حروف قابل انتقال را اختراع كرد و براي هر يك از حروف الفبا يك حرف جداگانه به كار برد.
۱ - كتابخانه ملي جمهوري چك قديمي ترين كتابخانه فعال در جهان است و پيشينه آن به سال 1366ميلادي باز مي گردد. اما از آنجا كه بخشي از اين كتابخانه با كتابخانه دانشگاه چارلز مشترك است، مي توان براي آن منشأ كهن تري قائل شد. از اين رو برخي تاريخ آغاز به كار آن را سال 1348ميلادي، يعني هم زمان با تأسيس دانشگاه چارلز و كتابخانه آن مي دانند. اين كتابخانه داراي مجموعه عظيمي شامل پنج ميليون و هفتصد هزار جلد كتاب چاپي، 9 هزار نسخه خطي و سه هزار و 900 جلد كتاب چاپ قديم است. اين كتابخانه در ابتداي فعاليت از كتاب هاي خطي نگهداري مي كرد. كتابخانه ملي چك از سال 1989 به عنوان مركز شماره استاندارد بين المللي كتاب عمل مي كند.
۲ - كتابخانه ملي جمهوري اتريش در اين فهرست دومين رتبه را دارد. اين كتابخانه كه در شهر وين فعال است از سال 1368ميلادي به مخاطبان خود كتاب امانت مي داد و امروز بعد از گذشت 638 سال، با مخزن عظيمي كه دارد توجه كتابخوانان بسياري را به خود جلب كرده است. در سال 1590 اين كتابخانه داراي 9 هزار جلد كتاب بود و به تدريج به منزله بزرگترين كتابخانه اروپا، به مجموعه آن افزوده شد تا اين كه امروز بيش از دو ميليون و 884 هزار و 463 عنوان كتاب چاپي، 430 هزار و 883 عنوان نسخه هاي خطي، 380 هزار و 975 عنوان دست نوشته هاي نويسندگان و... را در خود جاي داده است كه در مجموع شش ميليون و 405 هزار و 579 جلد كتاب را شامل مي شود.
۳ - كتابخانه ملي مارچيانا كه در كشور ايتاليا واقع است، عنوان سومين كتابخانه ملي قديمي در جهان را به خود اختصاص داده است. اين كتابخانه كه سال 1468 ميلادي به بهره برداري رسيد، هنوز هم در شهر ونيز فعاليت دارد و به اعضاي بي شمار خود كتاب امانت مي دهد.
۴ - كتابخانه ملي فرانسه كه 114سال بعد از كتابخانه جمهوري چك تاسيس شد، امروز در شهر پاريس به فعاليت مشغول است. اين كتابخانه كه در سال 1480 بنا نهاده شد، امروز بيش از 550 هزار جلد كتاب چاپي در قفسه هاي باز خود دارد و مخازن بسته اين كتابخانه هم بيش از 10 ميليون جلد كتاب را در خود جاي داده است. موجودي كتابخانه ملي فرانسه تنها كتاب و نشريات ادواري نيست، بلكه نسخه هاي خطي، نقشه و طرح، منابع چاپي، نقاشي، عكس، سكه، مدال، موسيقي، مواد شنيداري و چندرسانه اي را نيز در بر مي گيرد. قديمي ترين نسخه فارسي موجود در اين كتابخانه متعلق به حدود سال 509?هجري قمري و در زمينه پزشكي است.
۵ - كتابخانه ملي مالتا كه در كشور مالتا واقع در جنوب ايتاليا فعاليت دارد، امروز بعد از گذشت 451سال از آغاز فعاليت آن،  در فهرست قديمي ترين كتابخانه هاي جهان رتبه پنجم را دارد.
۶ - كتابخانه ملي بلژيك كه ششمين كتابخانه ملي جهان از نظر قدمت است، در سال 1559 تاسيس شد. هسته اصلي كتابخانه ملي در شهر بروكسل و با كتابخانه دوك بورگاندي پايه گذاري و در سال 1837 به  نام كتابخانه سلطنتي بلژيك تأسيس شد كه نقش دوگانه (هم كتابخانه ملي و هم كتابخانه مركزي تحقيقات) را به عهده داشت. در اين كتابخانه سه ميليون و 362 هزار نسخه كتاب چاپي، 37 هزار نسخه كتاب خطي و مقدار قابل توجهي كتاب چاپي ناياب، عكس، نقشه، سكه و مدال و مواد صوتي نگهداري مي شود.
۷ - كتابخانه ملي كرواسي آخرين مورد در فهرست 7تايي هاي امروز است. اين كتابخانه در سال 1606 در شهر زاگرب بنا نهاده شد.البته ادعا مي شود كه اولين كتابخانه ملي جهان در سال 307 قبل از ميلاد مسيح در اسكندريه مصر و به وسيله شاه پتولمي اول ساخته شد و در اين كتابخانه بزرگ ترين گنجينه جهان از طومارها را گردآوري كرد. اما بخشي از آن در تجاوز نظامي مريس سزار در سال 47 قبل از ميلاد مسيح از بين رفت و در تجاوز اعراب در سال 642 ميلادي نابود شد.

ياران مهربان
007332.jpg
كارآفريني
تنظيم : الهام اناري
مجموعه كتاب هاي كارآفريني توسط موسسه فرهنگي و انتشاراتي محراب قلم روانه بازار شده است.
اين چهار كتاب با عناوين كارآفريني در كسب و كار خانگي، كارآفريني در كسب و كار اينترنتي، كارآفريني يك دقيقه اي و كارآفريني توسط دكتر محمود احمدپور دارياني ترجمه و تاليف شده است.نگارنده در بخشي از كتاب كارآفريني يك دقيقه اي آورده: در جواب اين سؤال كه چه كسي مي تواند كارآفرين باشد، بايد گفت: كساني كه بتوانند به درستي تصميم بگيرند، مي توانند كارآفرين باشند. كارآفرين كسي است كه يك واحد تجاري جديد را تاسيس كند، مديريت عمومي يك فعاليت تجاري يا تخصيص منابع آن را به عهده بگيرد، بتواند از كالا، فرآيند بازار، مواد اوليه يا سازمان جديد بهره برداري تجاري كند و....
به بياني ديگر كارآفرين، فردي است كه داراي ايده و فكر جديد است و از طريق فرآيند تاسيس و ايجاد يك كسب و كار و قبول مخاطره مالي و اجتماعي، محصول يا خدمات جديدي را به بازار معرفي مي كند.
نگارنده در كتاب كسب و كار اينترنتي، اين نوع كارآفريني را به ده شاخه ايجاد اجتماعات آنلاين، خريد، فروش و حراج كالاهاي مختلف، تبليغات اينترنتي، ارايه خدمات تخصصي به ديگران، ايجاد امپراتوري اطلاعات، اخبار و آموزش، تهيه و ارايه نرم افزارهاي مختلف، چند رسانه اي يا مالتي مديا، پيوستن به شبكه هاي واسطه گري، خدمات مربوط به ايميل و سرمايه گذاري مشترك.
اين كتاب حاوي بيش از 500 نكته آزمايش شده براي موفقيت در كسب و كارهاي اينترنتي است و خواننده با مطالعه بخش هاي مختلف اين كتاب با كسب وكارهاي پرسود، طراحي سايت مناسب كسب و كار، ايجاد موقعيت فروش، بازاريابي به وسيله ايميل، تبليغات اينترنتي، ارتباط مناسب با مشتريان و... آشنا مي شود.
اين كتاب با تيراژ 3300 نسخه در 265 صفحه و با قيمت 2500 تومان در دسترس علاقه مندان است.كتاب كارآفريني يك دقيقه اي در هزار نكته كارآفريني شامل 14 فصل فرصت، نگاه كارآفرينانه، ايده و نوآوري و خلاقيت، توفيق طلبي، خودباوري، ريسك پذيري، تجربه، تلاش، شكست، مديريت، بازاريابي، دانش و تغيير است.
كارآفريني يك دقيقه اي با تيراژ 3300 نسخه و در 155 صفحه با قيمت۱۵۰۰ تومان به فروش مي رسد.در كتاب كارآفريني در كسب وكار خانگي خواننده با انواع مشاغل خانگي آشنا مي شود.در اين كتاب فعاليت ها به سه دسته كسب و كارهايي با نيازهاي ابزاري، كسب و كارهايي با گرايش انساني و كسب و كارهايي با گرايش اطلاعاتي تقسيم شده است و ويژگي هاي لازم براي به دست آوردن هر نوع از كسب و كار نيز آورده شده است.براي يافتن بهترين كسب و كار خانگي مي توانيد اين كتاب 645 صفحه اي را با قيمت۶۰۰ تومان خريداري كنيد.
007329.jpg
مار و روباه
كتاب مار و روباه ، مقدمه اي بر منطق، نوشته مري هيت توسط فريبرز مجيدي ترجمه و از سوي انتشارات مازيار روانه بازار كتاب شده است.مؤلف در معرفي كتاب خود آورده: كتاب مار و روباه راهي نو و هيجان انگيز براي بررسي و فهم منطق در برابر كساني مي گشايد كه مطالب خاصي در زمينه منطق يا فلسفه نياموخته اند. نويسنده كه اين اثر را به عنوان كتابي درسي براي دانشجويان دوره كارشناسي دانشگاه هاي اسكاتلند تدوين كرده است، با بهره گيري مبتكرانه از زبان تصوير و نمودار، به ما مي گويد كه منطق با چه شيوه اي عمل مي كند و چرا شيوه كارش اين گونه است.مار و روباه با شمارگان 2200 نسخه، 500 صفحه دارد و با قيمت 5000 تومان در دسترس علاقه مندان است.
007335.jpg
رفتارشناسي ادبي شعر مفهومي
رفتارشناسي ادبي نوشته رضا اسماعيلي توسط انتشارات هزاره ققنوس به چاپ رسيده است.
بنا به گفته مؤلف اين كتاب، رفتارشناسي ادبي و شعر مفهومي تلاشي است در جهت شناخت شعر معاصر و نحله هاي گوناگون آن از طريق تحليل و بازشناسي رفتارهاي ادبي شاعران با زبان كه بي تأثير از مؤلفه هايي چون تحولات سياسي، اجتماعي، جهان بيني شاعرانه، سنت و مدرنيته، جنبش ترجمه و خوانش و گرته برداري از نظريه هاي ادبي غيربومي نيست.در فرآيند شكل گيري رفتار ادبي شاعران از نقش و تأثير غيرقابل انكار پديده گسست ادبي نيز نبايد غافل باشند، چرا كه بي گمان بسياري از هنجارگريزي هاي بي مبنا و افراطي در عرصه شعر معاصر به خاطر انقطاطي است كه بين نسل قديم و جديد به وجود آمده كه ره آورد اين گسست چيزي جز بحران مخاطب نيست.او همچنين آورده: رفتارشناسي ادبي مي تواند به عنوان شاخه اي نوپا از علم ادبيات جديد تلقي شود كه در آن شيوه هاي رفتاري شاعر با زبان، نشانه شناسي رفتار ادبي و همچنين مولفه هاي رفتار پنج گانه شاعر با زبان از منظر نقد - با ذكر شواهد و مثال هاي محسوس- مورد تحليل و ارزيابي قرار مي گيرد . اين كتاب شامل دو بخش رفتارشناسي ادبي و شعر مفهومي و مولفه هاي آن است.
در بخش اول نگارنده به بررسي و توضيح انواع رفتار ادبي، زبان معيار، قاعده افزايي، هنجارگريزي، آشنايي با ادبيات كهن، آشنايي با ادبيات جهان و... پرداخته است.اين كتاب 190 صفحه اي در شمارگان 2200 جلد به چاپ رسيده و با قيمت 2000 تومان به فروش مي رسد.

نگاه
اختلافات مفيد
007323.jpg
ابراهيم زاهدي مطلق
اختلاف نظر ناشران با وزارت ارشاد و اختلاف نظر نويسندگان با هر دوي آنها و اختلاف نظر مخاطبان با هر سه(ناشر و ارشاد و نويسنده) گويا پاياني ندارد، چرا كه در كشور ما هر يك از اين سه شخصيت حقوقي و حقيقي فقط بر طبل خودبيني و منافع شخصي- لابد- مي كوبند.
ناشر، امتياز مي گيرد، وام دريافت مي كند و از سوبسيدهاي مادي و معنوي ديگر نظير استفاده از اماكن مسكوني با حذف فعاليت فرهنگي يا معافيت هاي مالياتي بهره مي برد تا كتاب چاپ كند و به دست مردم برساند. اما... گاهي آن امكانات تبديل به دفترچه يادداشت يا هر چيز ديگري به جز كتاب مي شود كه جاي تعجب دارد.
حساب اين گروه از ناشران بماند تا بعد، اما گروه ديگري از ناشران از امكانات بهره مي گيرند و كتاب هم چاپ مي كنند تا به خود دولت بفروشند! دولت هم البته كتاب مي خرد، لابد با سليقه خودش يا سليقه كارشناسان خودش. اعمال اين سليقه به مذاق ناشران خوش نمي آيد، همان طور كه اعمال سليقه ناشران در پذيرش آثار براي چاپ به مذاق نويسندگاني كه آثارشان از طرف آن ناشر مردود شده خوش نمي آيد. به همه اينها بايد اضافه كرد مخاطباني كه از چنين آثاري استقبال نمي كنند. مخاطبان هم گله مندند كه ناشران با دريافت انواع امتيازهاي دولتي و معافيت هاي مالياتي و... كتابهايي را چاپ مي كنند كه حداكثر لياقت شان 1100 نسخه تيراژ است.
از سوي ديگر، ناشر و ارشاد با جماعتي به نام نويسنده يا شاعر و محقق روبه رو است كه خود را روشنفكر مي داند و براي خودش وظيفه نورافكن قايل است؛ اما بعضاًدر نگارش آثار ادبي يا تحقيقي، آن قدر ضعيف عمل مي كند كه ناشر مجبور مي شود عطاي تأليف را به لقاي آثار ترجمه اي ببخشد.حكايت وزارت ارشاد هم شنيدني است؛ وام مي دهد؛ كتابهايي كه از قبل همان وام ها به چاپ رسيده با حمايت هاي مختلف مي خرد. اما باز هم با ناشراني مواجه است كه سليقه اش را نمي پسندند. مي خواهند ارشادي ها آن كتابي را بخرند كه ناشران يا نمايندگان ناشران تعيين مي كنند! اين يعني به مشتري بگويي جنسي را بخر كه مغازه دار مي خواهد. خوب، از قبل معلوم است كه مغازه دار مي خواهد كدام جنس اش را بفروشد. آن را كه در گوشه اي خاك مي خورد و عليرغم تيراژ 1100 تايي اش سالها مي ماند و كسي نمي خرد وگرنه معلوم است كه ناشران محترم براي فروش كتاب هايي كه قبل از چاپ، پيش فروش مي شود، به دولت اصرار نمي كنند.
در چنين شرايطي، تنها مي توان اميدوار بود و دعا كرد كه افرادي كه ليست كتابهاي مورد توجه براي خريد را تعيين مي كنند اولاً كار بلد باشند، ثانياً دقت نظر داشته باشند و با رعايت حقوق مخاطبان- نه ملاحظات رفقاي ناشر و نويسنده و...- به گزينش آثار براي خريد بپردازند. اگر چنين نشود، البته كسب و كار مطبوعات سكه تر خواهد شد، چرا كه كتابخوان ها به سمت مطبوعات مي آيند و مطبوعات هم از اين اختلاف تا سالهاي سال گزارش و مصاحبه و مقاله تهيه مي كنند.

كتاب
اقتصاد
انديشه
سخنگاه
شهرآرا
ورزش
|  اقتصاد  |  انديشه  |  سخنگاه  |  كتاب  |  شهرآرا  |  ورزش  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |