پنجشنبه ۹ آذر ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۱۴۶ - Nov 30, 2006
پايان چهارمين جشنواره تئاتر رضوي
كاش هميشه جشنواره بود
003930.jpg
گروه ادب و هنر- امروز در آخرين روز از چهارمين جشنواره تئاتر رضوي، نمايش جديد به اجرا درمي آيد.
ضمن آن كه 2 نمايش مهم آهو يا هو كار بهروز غريب پور و پنجره فولاد به نويسندگي و كارگرداني مهدي متوسلي، براي پنجمين روز متوالي، در تالار وحدت و سالن اصلي تئاتر شهر، به روي صحنه مي روند.به اين ترتيب، پرونده چهارمين جشنواره رضوي نيز در يك چشم بر هم زدن بسته مي شود و تالار وحدت، يك بار ديگر در ساعت 17:30، شاهد مراسم اختتاميه يك جشنواره پنج روزه خواهد بود.
مجلس برادران امام رضا
هميشه، همه، در همه دوره هاي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، بر تزريق تئاتر در زندگي مردم، تاكيد شده است. اين كه چه طور مي توان تئاتر را وارد زندگي مردم كرد، به ما، دست كم حالا، ربطي ندارد، اما در شرايط موجود، اين ورود بيشتر به تزريق شباهت دارد. اما هميشه، در همه جشنواره هاي ريز و درشت ارشاد و غيرارشاد، محوطه باز جلو تئاتر اسطوره اي شهر، اين درد تزريق را چنان كاهش مي دهد كه حتي رهگذران بي ربط و كاملاً سالم نيز، لحظه اي هوس مي كنند به خيمه گاه برزنتي بزرگ وارد شده و فارغ از شعار و اصرار، پاي ادا و اطوارهاي بازيگران شورانگيز نمايش هاي خياباني (و حالا تعزيه) بنشينند. مجلس برادران امام رضا در اين پنج روز، هر روز در اين اتاق بزرگ برزنتي كه از زور سرما سبز شده است، شايد بيش از تمام جشنواره با تمام نام هايش (تهمورث، غريب پور، متوسلي، دژاكام و...) در برقراري اين ارتباط موفق بوده است.مردم، دور تا دور شاه چراغ ، علاءالدين و ابراهيم (ع) چنان مي نشينند و چنان آرام آرام اشك هاي شان را پاك مي كنند و چنان به نبرد نابرابرشان با سرخپوشان ملعون مي نگرند كه تمام فاصله گذاري برشت و دار و دسته اش را از خاطر مي بري. شيپور تعزيه مجلس برادران امام رضا(ع)، امروز براي روز آخر، به فضاي جشنواره تئاتر رضوي، حال ديگري مي دهد.
موبايل، تهمورث و باقي قضايا
سياوش تهمورث، و اينك يحيي را فقط دو بار در دو روز اول جشنواره، يكشنبه و دوشنبه اجرا كرد، اما چنان دراماتيك اجرا كرد كه حتي صداي مدام آهنگ هاي شش و هشت و سوت مانند و كنسرت شماره پنج بتهوون و جيرجير جيرجيرك و ياني، گيتارو و... نتوانست تاثيري در بازي خوب اين بازيگر قدرتمند و قديمي بگذارد. موبايل هنوز يكي از بزرگ ترين چالش هاي تئاتر ايران است.
بهروز غريب پور و مهدي متوسلي نيز كه قرار بود بازوهاي اصلي جشنواره امسال باشند، اولي تنها در 45 دقيقه و دومي با دو برابر اين زمان، تالار وحدت و سالن اصلي تئاتر شهر را حسابي زنده كردند، اما سؤال اول: چرا در اين جشنواره، هر نمايش در هر روز تنها يك بار اجرا مي شد؟ سؤال دوم: چرا در هر سالن فقط يك نمايش در يك روز اجرا مي شد؟
پايان دفتر
در چهارمين جشنواره تئاتر رضوي 23 نمايش صحنه اي در هفت تالار كه پنج تايش در مجموعه تئاتر شهر قرار دارند (سالن اصلي، چهارسو، سايه، كوچك و نو) تا پايان امروز به روي صحنه مي روند. از اين 23 نمايش، دست كم نيمي قابل توجه و حتي قدرتمندتر از حد انتظار بودند. به اين ترتيب، يك بار ديگر يك جشنواره نمايشي، فضاي تئاتر كشور (تهران؟) را دست كم براي چند روز، كمي داغ كرد. حالا دوباره دفتري از دفترهاي كوتاه و متمركز تئاتر به پايان آمده است و دوباره، همه چيز آرام و سرد، به انتظار جشنواره تئاتر فجر مي نشيند. چاره اي نيست. اين يك واقعيت است، تئاتر يعني جشنواره و جشنواره يعني تئاتر شهر. كاش هميشه جشنواره بود.

بابك بيات در قطعه هنرمندان آرام گرفت
003936.jpg
ايسنا: مراسم تشييع پيكر بابك بيات، آهنگساز صبح امروز از مقابل تالار وحدت به سمت قطعه هنرمندان بهشت زهرا برگزار شد.
در پيام بهرام بيضايي به مناسبت درگذشت بابك بيات كه در اين مراسم قرائت شد آمده است: رفت پي نواهايي كه سالياني بود از وي جدا شده بودند / گشت تا بيابدشان،  گم شد .
در ادامه اين پيام كه توسط محمد سرير قرائت مي شد، بيضايي آورده است: آن مرد مهربان بود. آن مرد نواهايي در سر داشت كه رهايش نمي كردند. آن مرد وقت كمي داشت، نه آن قدر كه صداهاي سرش را رديف كند يا به دستگاهي بسپارد، نه آن قدر كه همه را مجاب كند. آن مرد،  گفتن بلد نبود، لبش مي لرزيد، مي لرزيد. گلويش كه مي گرفت، مي گرفت.
آن مرد گير مي كرد ميان عاطفه هايش و وقت ناله فروكش مي كرد و وقت فغان، لب مي بست. آن مرد گله هاي ما همه را شنيد و گله هايش را با خود برد.
همچنين محمد سرير رئيس هيات مديره خانه موسيقي با ابراز تاسف از درگذشت اين هنرمند گفت: جايگاه بابك بيات در موسيقي ما كاملا مشخص است و مويد اين مطلب حضور علاقه مندان از طبقات اجتماعي و گروه هاي سني متفاوت در اين مراسم است.
وي ادامه داد: بيات طي چهار دهه فعاليت خود توانست، پيوندي عميق ميان نسل هاي گوناگون برقرار كند و در اين مدت همواره در رشد و تعالي هنر تلاش كرد.
سرير گفت: نگاهي به سير تحول موسيقي بيات نشان مي دهد، او ضمن در نظر گرفتن ارزش هاي ابداعي موسيقي،  در زمينه دانش و فنون موسيقايي نيز بسيار تلاش كرد و اين راز ماندگاري آثار اوست.
رئيس هيات مديره  خانه موسيقي با اشاره به محبوبيت آثار بيات در ميان نسل جوان گفت: در اين آثار، او ارزش هاي عاطفي را در كنار ارزش هاي معنوي مورد توجه قرار مي داد و اين چنين است كه آثار او در دل جوانان ما جاي خاصي دارد.
محمد اصفهاني نيز به ياد بابك بيات قطعه  شعر "اي عاشقان" را خواند.
او با اظهار تاسف از درگذشت اين هنرمند بزرگ گفت: همه ما اين راه را خواهيم رفت و مهم اين است كه بابك بيات خوب زيست و با موسيقي اش به ما آرامش داد و در آرامش نيز درگذشت.
مراسم ختم بابك بيات ساعت 30/15 روز جمعه دهم آذر ماه در مسجد ولي عصر واقع در خيابان وزرا برگزار مي شود.
بابك بيات آهنگساز كه به دليل عوارض ناشي از بيماري كبدي در بيمارستان بستري بود، صبح يك شنبه ـ پنجم آذر ماه  ـ درگذشت.

برگزاري دومين جشنواره طنز طهران
گروه ادب و هنر - مراسم نهايي دومين جشنواره سراسري طنز طهران، 17 دي ماه همزمان با شب عيد غدير خم برگزار مي شود.
در اين مراسم كه احتمالاً با اجراي اكبر عبدي برپا خواهد شد، نفرات اول تا سوم جشنواره مذكور در رشته هاي هفت گانه به ترتيب چهار، سه و دو سكه دريافت مي كنند.
نثر (داستان كوتاه و نثر كوتاه)، شعر و ترانه، فيلم نامه، نمايش نامه، فيلم كوتاه، انيميشن كوتاه و عكس، هفت رشته اين جشنواره سراسري است كه در موضوعات شهري و به همت خانه طنز بنياد نويسندگان و هنرمندان سازمان فرهنگي - هنري شهرداري تهران تا دهم دي ماه، آثار را مي پذيرد.
هيأت داوران جشنواره طنز طهران در رشته طنز مكتوب عبارتند از: منوچهر احترامي،  رويا صدر، رضا رفيع و دكتر مسعود كيمياگر. در رشته فيلم نامه و نمايش نامه، پيمان قاسم خاني و عليرضا خمسه، داوري را بر عهده خواهند داشت.
مسعود شجاعي طباطبايي و محمد رسول ضيايي نيز داوران بخش كاريكاتور و انيميشن هستند. هر چند كه رفيع ذكر احتمال تغيير در اين تركيب را از خاطر نمي برد.

نگاه
شعر، منتقد خوبي براي حكومت هاست
اگر حكومتي به نقد و راهنمايي نياز داشته باشد، شعر با قدرت نقدگويانه و رساي خود اين وظيفه را انجام مي دهد و مطمئناً منتقد خوبي محسوب مي شود.
جامعه شاعران ايران با فضايي رو به رشد همراه است كه با اندكي صبر، آينده اي خوب و درخشان براي اين جامعه مي توان رقم زد.
وادي شعر به گذشت زمان نياز دارد كه باور آن، آيندگان را از فضايي رشديافته و بارور بهره مند خواهد كرد. شعر، حرف دل است و ناگفتني ها را مي گويد؛ به  همين دليل بخشنامه  نمي پذيرد و شعر شاعري كه از مردم برخاسته باشد، يقيناً بازگوكننده  حرف آن مردم است. در مقوله  نقد و منتقد، بحران معنا ندارد ولي نقد با كمبود مواجه است.
منتقدان همچون بازرسان عمل مي كنند كه هيچ گاه در يك بحث اجتماعي شركت ندارند و هميشه بعد از آن مي رسند.
علي موسوي گرمارودي- ايسنا

سرشار از اميد و شادي
دوسالانه نقاشي جهان اسلام باعث مي شود كشورهاي ديگر به رشد و بالندگي هنر كشورهاي اسلامي پي ببرند، پيام اين دوسالانه براي مخاطبان اميد و شادي است.
آثار موجود در اين نمايشگاه به نوعي هنر معاصر جهان اسلام و وحدت و همدلي اين كشورها را با يكديگر نشان مي دهد. اين نمايشگاه توانسته در ابعادي شكوهمند آثار هنرمندان را ارائه كند و اميدي براي ساير كشورهاي اسلامي باشد.
برگزاري دوسالانه نقاشي جهان اسلام باعث مي شود كشورهاي ديگر به رشد و بالندگي هنر كشورهاي اسلامي پي ببرند. با اين حال اميدوارم اتحاد موجود بين كشورهاي اسلامي همچنان تداوم داشته باشد و اين نمايشگاه به شكل گردشي در ساير كشورهاي اسلامي نيز به نمايش گذاشته شود. زيرا پيامي كه دوسالانه براي مخاطبان خود دارد سرشار از اميد و شادي است.
هنرمندان افغانستان نيز همچنان با زبان و روش و شيوه هاي سنتي منحصر به خود فعاليت مي كنند. هنري كه سنتي صرف هم نيست و در آن مي توان نشانه ها و گرايش هاي جديد را مشاهده كرد. اين گرايش ها نه تنها در عرصه هنرهاي تجسمي بلكه در حوزه سينما، موسيقي و ... نيز به چشم مي خورد.
بخشي از پيام رهرو عمر زاد، رئيس موزه هنرهاي معاصر افغانستان به دو سالانه نقاشي جهان اسلام- مهر

اخبار كوتاه
003933.jpg
ميهمانان خارجي جشنواره كيش:رئيس جشنواره نانت و مدير جشنواره ماوسك فرانسه در هفتمين جشنواره مستند كيش حضور دارد.
آلن ژاله دو رئيس جشنواره نانت فرانسه، پاسكال پري وت مدير جشنواره ماوسك فرانسه و كارگردان مستندساز، ماري آدل روزنامه نگار و مستندساز فرانسوي به دعوت هفتمين جشنواره مستند كيش با هدف آماده سازي شرايط تعامل گسترده تر سينماي ايران با جشنواره  هاي فيلم، به ايران مي آيند.
آفسايد در گلدن گلوب:آفساد جعفر پناهي براي قرار گرفتن در فهرست نهايي بخش بهترين فيلم غيرانگليسي زبان شصت و چهارمين دوره جوايز گلدن گلوب با آثار كلينت ايستوود، مل گيبسن، پدرو آلمودووار و 52 فيلم ديگر رقابت مي كند.
گرافيست لهستاني در ايران:ميچلاو واشيلفسكي، گرافيست برجسته لهستاني، در حاشيه نمايشگاه پوستر جايزه جهاني اديان توحيدي يك دوره كارگاه تخصصي با حضور دانشجويان منتخب رشته گرافيك برگزار مي كند.
برگزيدگان جشنواره تئاتركاشان:خبرنگار همشهري- دومين جشنواره سراسري تئاتر مهر كاشان با اعلام اسامي نفرات برتر و برگزيدگان بخش هاي مختلف در فرهنگسراي مهر كاشان به كار خود پايان داد.
در بخش بازيگري مرد عباس رعيتي از كاشان، محمدرضا قاسمي از اصفهان و رضا رادبخت از كاشان برگزيده شدند. در بخش كارگرداني، محمدعلي ياري ، بهادر فرجي و فرشيد بزرگ نيا به عنوان نفرات برگزيده انتخاب شدند.
جشنواره اعتياد:جشنواره فيلم و عكس اعتياد و آسيب هاي اجتماعي در شهر شيراز برگزار شد. در اين جشنواره فيلم هايي چون بوتيك، تقاطع و نفس عميق در بخش جنبي به نمايش درآمدند. اين جشنواره دو بخش رقابتي نيز داشت كه در آن فيلم هايي چون بادي كه مي وزد، آقا اجازه، POV، دختران آرزو، چاي خون، بي نشان، پياده رو، مريخي ها، بودن يا نبودن و توهم برگزيده شدند.
گروه هاي خارجي در جشنواره فجر:100 گروه نمايشي خارجي در مكاتبه با دفتر امور بين الملل اداره كل هنرهاي نمايشي متقاضي حضور در بيست و پنجمين جشنواره بين المللي تئاتر فجر شده اند.
جايزه ادبي اسپانيا: دومين جايزه  معتبر ادبي اسپانيا به رائول گوئرو گاريدو- رمان نويس معروف اين كشور_ رسيد.
جايزه كريمي  در بوستون:نيكي كريمي يكشنبه آينده 12 آذر به پاس "حضور چشمگير در سينماي ايران" جايزه اي ويژه از موزه هنرهاي زيباي بوستن دريافت مي كند.

ادب و هنر
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |