شنبه ۴ آذر ۱۳۸۵
فوتبال باشگاهي كشورهاي اروپايي
تقابل شيوه لاتين با فوتبال كلاسيك انگليس
حسن حيدري
007101.jpg
گروه ورزشي- رقابت هاي اين هفته فوتبال اروپا رويارويي تيم هاي بزرگ قاره است. در حال حاضر تيم هاي شالكه در آلمان، منچستر در انگليس، بارسلونا در اسپانيا، اينتر در ايتاليا و ليون در فرانسه در صدر جدول كشورهاي معتبر اين قاره قرار دارند.
با نزديك شدن به پايان سال ميلادي، فوتبال اروپا نيز در بيشتر كشورها به جز انگليس به تعطيلات مي رود. انگليس تنها كشوري است كه در تعطيلات كريسمس نيز بازي هاي آن دنبال مي شود. هم اكنون در اين كشور چلسي و منچستر يونايتد براي قهرماني دورخيز كرده اند؛ اگرچه آرسنال نيز نيم نگاهي به صدر جدول دارد و در اين ميان پورت موث نيز قدرت نمايي مي كند.
طوفان چلسي در اولدترافورد
بازي هاي اين هفته ليگ برتر تحت شعاع ديدار تيم هاي منچستر يونايتد و چلسي قرار دارد.
منچستر در پايان هفته سيزدهم اقتدار خود را در صدر جدول حفظ كرد و با پيروزي مقابل شفيلد يونايتد كه با درخشش وين روني توأم بود همچنان قدرت خود را به رخ حريفان مي كشد. از سال 2000 تاكنون تيم هاي منچستر يونايتد 12 بار به مصاف چلسي رفته است كه در مجموع 5 بار چلسي به پيروزي رسيده است، 3 بار منچستر يونايتد فاتح بازي شده و 4 بار نيز به تساوي رسيده اند. آخرين پيروزي چلسي د ر اولدترافورد نيز به سال 2005 برمي گردد كه ياران مورينو با گلهاي تياگو، گوديانسن و جوكول مقابل تنها گل ون نيستلروي به پيروزي رسيدند.
چلسي در حال حاضر با 31 امتياز در مكان دوم جدول ايستاده است. منچستر يونايتد در اين فصل با مجموعه اي كم نظير همچنان مدعي قهرماني است. اين تيم در 6 بازي خانگي خود تاكنون تنها يك بار شكست خورده است. از سوي ديگر چلسي در بازي هاي خارج از خانه تاكنون دوبار شكست خورده است. در اين بازي جدال دو مهاجم سرشناس ليگ برتر نيز در دو سوي ميدان جذاب خواهد بود. دروگبا تاكنون در ليگ برتر 8 گل به ثمر رسانده است و روني نيز با 7 گل زده در رتبه دوم قرار دارد. منچستر يونايتد در ليگ برتر با 6 گل خورده بهترين خط دفاع جزيره را در اختيار دارد. اين ديدار فردا در اولدترافورد برگزار مي شود. در بازي هاي امروز آرسنال كه هنوز به انسجام فصول گذشته نرسيده، هفته پيش در دقايق پاياني برابر نيوكاسل بازي را به تساوي كشاند تا از يك شكست حتمي رهايي يابد. اين تيم در حال حاضر با 22 امتياز در مكان چهارم جدول ايستاده است. آرسنال امروز در بولتون به مصاف حريف مي رود. اين تيم تاكنون در 5 بازي خانگي دوبار بازي را به حريفان واگذار كرده و در سه بازي به پيروزي رسيده است. علي رغم حضور آندرانيك تيموريان در تيم بولتون بعيد به نظر مي رسد او در تركيب اصلي اين تيم قرار گيرد. در ساير بازي هاي امروز آستون ويلا با ميدلزبرو، چارلتون با اورتون، فولام با ردينگ، ليورپول با منچسترسيتي و وستهام با شفيلد يونايتد ديدار مي كند. در بازي هاي روز يكشنبه نيز نيوكاسل در سنت جيمز پارك با پورت موث و در وايت هارت لين نيز تاتنهام با ويگان مصاف مي دهد. نيوكاسل در اين دوره در شرايط بحراني قرار دارد و با گلن رودر سرمربي اين فصل خود هنوز به ثبات نرسيده است.
پايان اقتدار بايرن مونيخ
تيم فوتبال بايرن مونيخ كه در 17 دوره گذشته بوندس ليگا از سال 1990، 9 بار فاتح اين رقابت ها شد امسال از سوي رقيباني چون شالكه و وردربرمن به طور جدي تهديد مي شود. به نظر مي رسد در اين فصل اقتدار بايرن در عرصه بوندس ليگا به پايان رسيده و بايد در انتظار قهرمان جديدي از اين كشور بود. بدترين نتيجه بايرن مونيخ در سالهاي گذشته به سال 1992 برمي گردد كه اين تيم مقام دهم را به دست آورد.بايرن مونيخ در هفته سيزدهم اگرچه دو بر يك اشتوتگارت را مغلوب كرد اما به واسطه نتايج ضعيف هفته هاي گذشته كه شامل 4 شكست و 2 مساوي مي شود همچنان در رتبه چهارم بوندس ليگا جاي دارد.
بايرن مونيخ اين هفته به تمال آلمان سفر كرده تا امروز در ورزشگاه AOL هامبورگ مقابل تيم فوتبال اين شهر قرار گيرد. البته اوضاع هامبورگ بسيار بدتر از بايرن مونيخ مي باشد. اين تيم در سيزده بازي قبلي خود تنها يك بار به پيروزي رسيده و با يازده امتياز در منطقه قرمز جدول گام برمي دارد. علي رغم اين شرايط مديريت هامبورگ به طور جدي از توماس دال حمايت مي كند. در اين بازي مهدوي كيا به تركيب اصلي هامبورگ برمي گردد. اما حضور علي كريمي دور از ذهن است. بايرن مونيخ در اين بازي از لوكاس پودولسكي و لوسيو در خطوط دفاع و حمله سود خواهد برد. از سال 2000 تاكنون تيم هاي بايرن مونيخ و هامبورگ 12 بار با هم روبه رو شده اند كه 7بار بايرن مونيخ و 2 بار هامبورگ به پيروزي رسيده اند و 3 بازي نيز با تساوي به پايان رسيده است.
آخرين پيروزي بايرن مونيخ در ورزشگاه AOL به سال 2004 برمي گردد كه بايرن با گلهاي بالاك و دايسلر به پيروزي دو بر صفر رسيد. در آن بازي مهدوي كيا در تركيب هامبورگ غايب بود اما وحيد هاشميان كه در آن سال عضو بايرن مونيخ بود يك نيمه به جاي مكاي وارد زمين شد.
در بازي هاي هفته چهاردهم شالكه روز گذشته در خانه مقابل بوخوم به برتري رسيد تا با 29 امتياز به صدرنشيني خود ادامه دهد. شالكه از سال 1992 تاكنون در بوندس ليگا به مقام قهرماني نرسيده و تنها 2 بار در سالهاي 2001 و 2005 به مقام دوم دست يافته است. شالكه تاكنون 7 بار قهرمان آلمان شده است. رهبري تيم شالكه برعهده ميركواسلومكا 39 ساله است كه توانسته اين تيم را در دور جديد به خوبي هدايت كند. وردربرمن اين هفته ميزبان تيم آرمينيا بيلفلد است. شايد براي اين تيم بهترين شرايط براي قهرماني مهيا شده زيرا بايرن- اصلي ترين شانس قهرماني در اين دوره- بسيار ضعيف ظاهر و دور از انتظار بازي مي كند و هيچ نشاني از اقتدار گذشته را ندارد. وردربرمن از سال 1990 تاكنون دوبار در سالهاي 2004 و 93 فاتح بوندس ليگا شده است. با اين دو جام افتخارات وردربرمن به 4 قهرماني افزايش يافته است.
وردربرمن اگر هفته پيش مقابل آخن متوقف نمي شد اكنون امتيازش با شالكه برابر بود.در حال حاضر اين تيم با 24 امتياز در مكان دوم قرار دارد.
وردربرمن با داشتن بازيكنان برجسته اي چون ميروسلاوكلوزه، ديه گو، پانتليچ و... يكي از بخت هاي اصلي قهرماني است. تيم هاي آرمينيا بيلفلد و وردربرمن از سال 1984 تاكنون 14 بار با هم روبرو شده اند كه تاكنون 8 بار وردربرمن پيروز شده، آرمينيا بيلفلد 4 بار حريف را شكست داده و 2 بازي نيز با تساوي خاتمه يافته است.در ساير بازي هاي امروز در برلين، هرتا ميزبان آلمينا آخن است. فالكو گوتز سرمربي هرتابرلين اين تيم را در سالجاري همواره در بالاي جدول نگه داشته تا كارنامه قابل قبولي داشته باشد.
هانوفر در خانه با وحيد هاشميان به ديدار مانيتز مي رود. هانوفر بعد از پيروزي هفته پيش مقابل بروسيا مونشن گلادباخ خود را بازيافته و در راه پيشروي به سوي ميانه جدول است.
اينتراخت فرانكفورت با بروسيا دورتموند و ولفسنبورگ با نورنبرگ دو بازي ديگر روز شنبه است. در بازي هاي فردا نيز لوركوزن با انرژي كوتبوس ديدار مي كند. اين دو تيم در جدول رده بندي در همسايگي يكديگر قرار دارند.اشتوتگارت نيز در ورزشگاه گوتليب دايملر به مصاف بروسيا مونشن گلادباخ مي رود. اشتوتگارت بعد از باخت مقابل بايرن صدرنشيني را از دست داد و به رتبه سوم سقوط كرد. اشتوتگارت در بازي هاي خانگي تاكنون دو بار شكست خورده و تنها سه بار به پيروزي رسيده است.
بازگشت مورينتس به برنابئو
بارسلونا بار ديگر صدر جدول را از آن خود كرده تا با كنار زدن سويل 26 امتيازي  شود.بارسلونا، امشب در نيوكمپ ميزبان ويارئال است تا به صدرنشيني خود در جدول تداوم بخشد. ريكارد در اين بازي همچنان ليونل مسي و ساموئول اتوئو را به دليل آسيب ديدگي در اختيار ندارد.رونالدينهو بعد از اينكه در آغاز فصل نمايش زيباي را از خود بروز نداد بتدريج به روزهاي اوجش نزديك مي شود. در همين رابطه كارلوس يويول كاپيتان بارسلونا گفت: نبايد به رونالدينهو فشار زيادي وارد آورد و از او توقع بيجا داشت. در حالي كه اتوئو، ساويولا و مسي همگي مصدوم بوده و خط حمله بارسا تضعيف شده بود تمام فشارهاي بر دوش رونالدينهو بود مسئوليت  گلزني به او واگذار شده بود. يويل در اين باره ادامه داد: رونالدينهو بهترين بازيكن دنياي فوتبال است، اما اين دليل نمي شود كه تمام فشارها و مسئوليت ها را بر گردن او بنهيم.
رونالدينهو در حال حاضر با 8 گل در رتبه دوم جدول گلزنان لاليگا قرار دارد. فردريك كانوت از سويل با 9 كل بهترين گلزن لاليگاست. فردا نيز در سانتياگو برنابئو تيم رئال مادريد ميزبان والنسياست. حضور دوباره فرناندو مورينتس در تقابل با باشگاه سابقش رئال مادريد ديدني خواهد بود.
رئال مادريد هم اكنون در جايگاه سوم جدول 3 امتياز با بارسلونا در صدر فاصله دارد. با توجه به نتايج تيم هاي بارسلونا و رئال مادريد به نظر مي رسد اين دو تيم بخت هاي قهرماني در اين فصل لاليگا هستند. در جدول رده بندي لاليگا سويل نيز تيم دوم جدول است كه فردا در باسك به مصاف آتلتيكو بيلبائو مي رود.در حال حاضر تيم هاي اوساسونا، جيمناستيك و سوسيه داد در انتهاي جدول در شرايط بدي قرار دارند.
ليون همچنان بدون رقيب
در فرانسه نيز ليون بدون تهديدكننده جدي با 37 امتياز به سوي قهرماني ششم خود در لاشامپيونه است. ليون اين هفته به مصاف اوسر مي رود. مارسي نيز بعد از نتايج ضعيف به رتبه ششم سقوط كرد تا اقتدار آغاز فصل خود را از دست بدهد. اين تيم عليرغم پيروزي هفته پيش برابر والنسين 23 امتيازي شد. هم اكنون در فرانسه ليل، لانس، نانسي با 25 امتياز در رتبه هاي بعدي قرار دارند.

نگاه
اينترميلان و راه دشوار قهرماني
گروه ورزشي- كالچو بدون حضور يوونتوس براي علاقه مندان به فوتبال ايتاليا كم هيجان و بدون جذابيت به نظر مي رسد. در آماري كه به تازگي گرفته شده مشخص شد كه استقبال تماشاگران از بازي هاي اين فصل به واسطه غيبت يوونتوس كم شده است.
در غياب اين تيم كه هم اكنون در سريB تلاش مي كند تا بار ديگر به جمع تيم هاي دسته اول كالچو ملحق شود فرصت خوبي براي تيم هايي مانند اينتر و آث رم فراهم شده تا قهرماني اين دوره را از آن خود كنند. در ايتاليا اكنون اينترميلان با مربيگري روبرتو مانچيني در آرزوي رسيدن به اين مقام است. اينترميلان در اين فصل بازيكنان بسيار ارزشمند و توانايي در اختيار دارد كه مي تواند با تكيه بر آنها همه چيز را به سوي موفقيت خود سوق دهد. هرنان كرسيو، دژان استانكوويچ، لوئيز فيگو، خاوير زانتي و... از جمله اين بازيكنان هستند.
البته راه قهرماني اينتر چندان آسان هم نخواهد بود و در اين ميان بايد تيم هاي سرشناس ديگري را نيز شكست دهد.
اينترميلان اين هفته بازي دشواري را فرداشب مقابل پالرمو تيم دوم جدول در پيش دارد.
پالرمو پديده اين فصل كالچو بعد از شكست ناباورانه در مقابل كالياري 3 امتياز از اينترميلان عقب افتاد. فرانچسكو گيودولين از اين كه مردانش 3 امتياز ارزشمند اين بازي را از دست دادند نااميد شد. وي در اين باره گفت: در نيمه نخست نسبت به كالياري فرصت هاي گلزني بيشتري داشتيم اما بيشتر آنها را از دست داديم.سيستم بازي حريف روي حمله متمركز شده بود و با كمي احتياط بيشتر مي توانستيم پيروز شويم. وي در ادامه افزود: تعدادي از بازيكنان ما در اين ديدار غايب بودند كه البته ربطي به شكست ما پيدا نمي كند.وي در مورد بازي اين هفته تيمش مقابل اينتر گفت: آنها داراي ستارگان بزرگي هستند كه مي توانند براي ما دردسرساز باشند.
اينتر تيم بسيار قدرتمند و باهوشي است ولي ما مي خواهيم اولين شكست اين تيم را در فصل جاري رقم بزنيم.در اين بازي پالرمو، فابيو هنريكه سيمپليسيو مدافع مركزي خود را به دليل اخراج در بازي قبلي در اختيار ندارد. پالرمو در اين فصل در 6 بازي خانگي خود تنها يك بار شكست خورده در حاليكه اينتر در 6 بازي خارج از خانه هنوز مغلوب نشده است.
رقابت هاي اين هفته كالچو از امروز آغاز مي شود كه طي آن آث ميلان تيم پانزدهم جدول كه در اين فصل سير نزولي را طي كرده است در جوزپه مه آتزا با مسينا روبرو مي شود. در بازي ديگر امروز كيه وو ميزبان اودنيزه است. اين بازي ها فردا دنبال مي شود و طي آن آث رم در جنوا به ديدار سامپدوريا خواهد رفت. در جدول رده بندي آث رم با 26 امتياز در مكان سوم قرار دارد. پيروزي خيره كننده هفت بر صفر اين تيم در هفته دوازدهم مقابل كاتانيا اين تيم را با 26 گل زده به همراه پالرمو به عنوان بهترين خط حمله كالچو معرفي كرده است. رم صاحب يك ركورد ديگر در خط دفاع است زيرا در۱۲ بازي قبلي تنها 8 گل خورده تا عنوان بهترين خط دفاع نيز در اختيار اين تيم باشد.
در ساير بازي هاي روز يكشنبه آتالانتا با تورينو، كاتانيا با پارما، امپولي با كالياري، لاتزيو با آسكولي، رجيانا با ليورنو و سيه نا با فيورنتينا ديدار مي كنند.

ورزش
اجتماعي
انديشه
سياست
سينما
شهرآرا
|   اجتماعي  |  انديشه  |  سياست  |  سينما  |  شهرآرا  |  ورزش  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |