سه شنبه ۱۶ آبان ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۱۲۶ - Nov 7, 2006
حسين مسافرآستانه، رئيس انجمن تئاتر دفاع مقدس:
تئاتر دفاع مقدس را به جشنواره محدود نكنيم
مجيد سرسنگي: اهداي جوايز تا حدودي خطرناك و حساس است اما با انتخاب كتاب سال دفاع مقدس، به نوعي الگوسازي مي شود.
000204.jpg
گروه ادب و هنر- حسين مسافرآستانه و مجيد سرسنگي- دو تن از فعالان عرصه تئاتر كشور- در اظهارنظرهاي جداگانه اي، به نقد و توصيف شرايط كنوني تئاتر دفاع مقدس در كشور پرداختند.در اين اظهارنظرها كه در گفت وگو با ستاد خبري كتاب سال دفاع مقدس طرح شده اند، حسين مسافرآستانه- كارگردان و دبيرجشنواره تئاتر فجر سال گذشته- به ضعف در برنامه ريزي و سياستگذاري در اين زمينه پرداخته است اما مجيد سرسنگي- استاد دانشگاه و پژوهشگر حوزه نمايش- بيشتر فضاي نمايشنامه نويسي و تأثير جوايز اين عرصه را توصيف مي كند.
توجه به تئاتر دفاع مقدس
حسين مسافرآستانه با انتقاد از شرايط موجود گفت: در حوزه دفاع مقدس به اثر هنري و فعاليت تئاتري به شكل ابزاري و در حد برگزاري جشنواره توجه مي شود. دبير جشنواره تئاتر فجر در دوره گذشته گفت: ما بايد نگاهمان بازتر باشد و ضمن دقت و حفظ اصول فرهنگ دفاع مقدس، تفاوت ها را هم پذيرا بوده و تحمل سلايق متفاوت را بيش از اين داشته باشيم تا در نهايت، تعامل مسئولان با هنرمندان بيش از پيش باشد. مسافرآستانه تأكيد كرد: دفاع مقدس اساساً منحصر به اداره يا ارگان خاصي نيست و دين بزرگي هم بر تاريخ كشور و وضعيت فعلي ما دارد؛ يعني هر كسي در هر جايي كه قرار دارد، مديون دوره اي است كه تحت عنوان دفاع مقدس در اين كشور اتفاق افتاده است.
مجيد سرسنگي: به سال ها تلاش نياز داريم
اما مجيد سرسنگي كه بيشتر چهره اي دانشگاهي و پژوهشي محسوب مي شود، اعتقاد دارد پژوهش ديرهنگام در نمايشنامه نويسي دفاع مقدس باعث شده است كه نتوانيم به جمع بندي واحدي در اين حوزه برسيم و نويسندگان جوان را جهت دهي كنيم.
سرسنگي با اشاره به اينكه تقدير از كساني كه در عرصه دفاع مقدس زحمت مي كشند، بسيار خوب است، گفت: اين جايزه مي تواند الگويي باشد براي كساني كه در اين حوزه كار مي كنند لذا برگزاري جايزه كتاب سال دفاع مقدس، توانسته انگيزه نويسندگاني را كه در اين عرصه قلم مي زنند، بيشتر كند و اين خيلي مهم است. اين منتقد در ادامه و در پاسخ به اين سؤال كه آيا بعد از برگزاري 9دوره از اين جايزه توانسته ايم به تعريفي جامع از ادبيات نمايشي دفاع مقدس برسيم، بيان داشت: هنوز نه. براي همين است كه مقداري سردرگم هستيم. البته كوشش مي كنيم كه به اين تعريف برسيم.
هر كدام هم چيزهايي در ذهن داريم ولي وقتي مي خواهيم به لحاظ آكادميك و علمي تعريف كنيم، مشكل پيدا مي كنيم. ما هنوز به آن جمع بندي نرسيده ايم كه به نويسندگان جوان بگوييم وقتي مي گوييم نمايشنامه نويسي دفاع مقدس، تصور ما خلق اين تصوير است.
به اين زودي ها هم چنين اتفاقي روي نمي دهد چون ما كار پژوهشي درباره نمايشنامه نويسي دفاع مقدس را خيلي دير شروع كرديم؛ بايد سال ها كار شود.
وي ادامه داد: البته اهداي جوايز تا حدودي هم خطرناك و حساس است اما با انتخاب كتاب سال دفاع مقدس، به نوعي الگوسازي مي شود و تجربه ثابت كرده كه در هر مسابقه و جشنواره اي، وقتي كاري به عنوان الگو معرفي شد، خيلي از آدم ها الگوبرداري كرده و خودشان را با آن اثر همسو ساخته اند. در نتيجه اگر اين الگو درست انتخاب و معرفي شود، مي تواند تاثير مثبت بگذارد اما اگر خداي نكرده در انتخاب الگو و نمونه دچار اشتباه شويم، ممكن است بخش وسيعي از نيروهاي جوان، مدتي به بيراهه بروند.
سرسنگي افزود: روحيه آرمان گرايي به شكل عام در نمايشنامه نويسي دفاع مقدس ديده مي شود، هرچند كه بايد تقسيم بندي كرد و در هر دوره به جهت مضامين نمايشنامه نويسي، آن را بررسي كرد.

با نامه رضا اميرخاني به مقام معظم رهبري و موافقت ايشان
كمال السيد تابعيت ايراني گرفت
گروه ادب و هنر- كمال السيد، نويسنده عراقي و برگزيده دوره گذشته كتاب سال رضوي، سرانجام پس از 25 سال تابعيت ايراني گرفت.كمال السيد، حدود 25 سال پيش به صورت مخفيانه به ايران گريخت و زندگي اش در عراق مصادره شد. پس از آن در ايران به ادامه كار و نگارش آثار داستاني و زندگي نامه
ائمه (ع)پرداخت.
پادرمياني اميرخاني
رضا اميرخاني، نويسنده و رئيس انجمن قلم ايران، پس از آشنايي با كمال السيد كه در جريان برگزاري كتاب سال رضوي رخ داده است از علاقه او به ايران و داشتن تابعيت ايراني آگاه شد و نامه اي به مقام معظم رهبري نوشت و اعطاي تابعيت ايران را به اين نويسنده عراقي درخواست كرد. اميرخاني در بخشي از نامه اش به رهبر انقلاب نوشته است: در ايالات متحده يك كارگر مكزيكي كه از مرز به صورت قاچاق عبور مي كند، به شرط پنج سال كار (تازه آن هم كار سياه و بدون مجوز) مي تواند اجازه اقامت و مسافرت قانوني به آمريكا بگيرد، چه رسد به اساتيد دانشگاه و اهل فرهنگ و ... متن كامل نامه اميرخاني به مقام معظم رهبري را مي توانيد در همشهري آنلاين بخوانيد.
درخواست عضويت انجمن قلم
عباس موسوي(همان كمال السيد كه تغيير نام داده است) در نامه اي زيبا و اديبانه به اميرخاني، درخواست كرده است تا به عضويت انجمن قلم ايران درآيد.
متن كامل اين نامه دو زبانه از اين قرار است:
بسمه الجميل
برادر بزرگوار، جناب استاد اميرخاني
و فرت الكلمات...
كلمات الحمد والشكران...
تركتني وحيداً...
وانكسر القلم...
فهل بمقدور قلم مقهور أن يكون له
شرف الانتماء لي رابطه القلم؟!

گريختند، همه واژه هاي تشكر و سپاس...
احساساتم را، تنها گذاشتند...
و قلم من شكست...
آيا قلمي شكست خورده، مي تواند افتخار عضويت
در انجمن قلم داشته باشد؟!
ارادتمند شما 7/8/85
عباس موسوي، مدادي شكسته را نيز همراه نامه اش براي اميرخاني فرستاده و حالا، عضو انجمن قلم ايران است.

زندگي نخبگان بسيجي در مجموعه بوي بهشت
ايسنا: مجموعه مستند تلويزيوني بوي بهشت ، كاري از گروه انقلاب اسلامي و دفاع مقدس مركز مستندسازي سيما است كه در مرحله تدوين قرار دارد. حميد مهدوي فرـ تهيه كننده اين مجموعه - گفت: مجموعه مستند بوي بهشت در قالب  ۷ قسمت تهيه و احتمالا از شبكه سه سيما پخش مي شود. او درباره موضوع اين مجموعه مستند توضيح داد: بوي بهشت به ابعاد مختلف زندگي نخبگان بسيجي از لحاظ شخصيتي و خانوادگي، كاري،  ارتباط آنها با دوستانشان، اختراعات و اكتشافات آن ها مي پردازد. تهيه كننده بوي بهشت ، با اشاره به  ۲۵ دقيقه اي بودن هر قسمت از اين مجموعه گفت:  ۱۰ دقيقه اول هر برنامه به ابعاد رزمي دوستان در دوره جنگ، خاطراتشان و گفت و گو با دوستان جبهه و جنگ آنها و  ۱۰ دقيقه بعدي هر برنامه به موارد علمي افراد از جمله تدريس در دانشگاه، گفت و گو با اساتيد و دانشجويان آنها اختصاص خواهد داشت.

۴۰۰ ميليون در گيشه سينما هاي تهران
000195.jpg
ايسنا: آمار فروش سينماهاي تهران كه هم اكنون بيش از شش فيلم ايراني و يك فيلم خارجي را به نمايش گذاشته اند، اعلام شد.فروش فيلمهاي ايراني جمعه 12 آبان ماه نشان از فروش 45 ميليون توماني فيلم "چه كسي امير را كشت؟" به كارگرداني مهدي  كرم پور مي دهد، در اين فيلم كه طي 10 روز در 14 سينما به نمايش درآمده است، خسرو شكيبايي، آتيلا پسياني، نيكي كريمي، امين حيايي، مهناز افشار، محمدرضا شريفي نيا و علي مصفا به ايفاي نقش مي پردازند.
"تقاطع" به كارگرداني ابوالحسن داودي طي 17 روز نمايش در 20 سينما بيش از 88 ميليون تومان فروش داشت.
"ميم مثل مادر" به كارگرداني رسول  ملاقلي پور نيز طي 10 روز نمايش در 15 سينما به فروش 76 ميليون توماني نزديك مي شود. "وقتي همه خواب بودند" به كارگرداني فريدون حسن پور طي 10 روز نمايش در سه سينما به فروش بيش از 14 ميليون دست يافت. فيلمهاي ايراني كه طي ماههاي اخير در سينماها نمايش خود را آغاز كردند و ادامه مي دهند نيز آمار فروش شان به قرار زير است: "ابراهيم خليل الله" طي 35 روز نمايش در شش سينما بيش از 60 ميليون فروخت. "قتل آن لاين" به كارگرداني مسعودآب پرور طي 35 روز نمايش در 5 سينما به فروش 137 ميليون تومان نزديك مي شود.
همچنين تنها فيلم خارجي اين دوره؛ "باد بر مرغزار مي وزد" در پنج سينما طي 16 روز نمايش چهار ميليون و ششصت و هشتاد هزار تومان فروش داشت.

ياد
به مناسبت هشتاد و هفتمين سالروز تولد زنده ياد علي تجويدي
ضرورت حفظ ميراث موسيقي
000201.jpg
هشتاد و هفت سال پيش در چنين ايامي (15/8/1298) نوزادي در منزل هادي تجويدي فرزند سلطان الكتاب (خوشنويس عصر ناصري) به دنيا آمد كه فرزند ارشد هادي خان، نقاش شهر و شاگرد كمال الملك محسوب مي شد و برادرانش كه پس از او متولد شدند (محمد و اكبر) هم سالها بعد هر كدام در رشته نقاشي و مينياتور از نام آوران و مشاهير اين شاخه هنري شناخته شدند اما اين نوزاد (علي) با وجود مخالفتهاي پدرش نسبت به هنر موسيقي، ابتدا نزد استاد عباس ظهيرالديني به نواختن فلوت و پس از آن در محضر ابوالحسن خان صبا به مشق ويولن پرداخت. او پس از فوت پدر مهارتهاي نوازندگي و ذوق ملودي سازي را علني ساخته و با استفاده از دقايق معنوي و فرهنگي جاري در منزل حاج آقا محمد مجرد ايراني كه با حضور عبدالله دوامي - اسماعيل قهرماني - ابوالحسن صبا - نورعلي برومند - روح الله خالقي و... برقرار بود، به تكميل و تكامل هنر موسيقي و احاطه و تسلط بر نكات ظريف پنهان و پيداي موسيقي ايراني، خويش را به مرحله استادي كامل رساند.
اما اين روزها كه مصادف با سالروز تولد اوست و حدود هشت ماه از كوچ تلخ و تاسف بارش مي گذرد، منزل مسكوني استاد به دليل قدمت و كهنسالي در مرز تخريب قرار گرفته است. اين منزل كه با سليقه و نظارت شخص ايشان در 40 سال قبل احداث شده است، بنا بر دلايلي چند و از جمله وسعت زير بنا و تنهايي همسر فداكارش و مخاطرات امنيتي (خطر سرقت - خطر ريزش سقف)، در موقعيت ناگزير و ناگريز فروش قرار گرفته است ولي به علت حضور 40 ساله استاد در اين مكان و ارزش معنوي و هنري بنا و موقعيت آكادميك و آموزشگاهي اين خانه و وجود عكسها، سازها - لوح ها - تقدير نامه ها - وسايل شخصي - نوارخانه - كتابخانه و... در اين منزل، وضعيت موزه اي و قابليت فرهنگخانه اي بي نظير را بدان مكان بخشيده است و اين نكته اگر در نظر مديران و مسئولين وزارت ارشاد - ميراث فرهنگي - شهرداري - انجمن موسيقي - دانشگاه تهران ( دانشكده موسيقي ) و ديگر نهادها و سازمانهاي مرتبط و ذي مدخل مغفول واقع شود، در آينده اي نزديك حتما حرمان و حسرتي شگفت و بزرگ را در پي خواهد داشت و....
نكته ديگر، مقوله حفظ آثار و شيوه مشروع، قانوني و صحيح استفاده از آثار و آفرينش هاي استاد تجويدي است (چه مضبوط چه مكتوب و يا چه منتشر شده و چه ناشده) و فعلا به همين اشارات اكتفا مي كنيم كه قطعا اهل انصاف روا نمي دارند كه اين آثار دستخوش تاراج و سوءاستفاده قرار گيرد. در حالي كه هنوز از درگذشت پدر سعيد تجويدي 8 ماه نمي گذرد، وي سرگردان و سرگشته بين شعبات مختلف دادگستري تهران و (يا اصفهان) دست به دامان مراجع و مراكز قانوني براي احقاق حق استاد و يا جلوگيري از تضييع حقوق مادي ومعنوي پدر گرانقدرش است و شگفتا كه اقدامات قانوني فرزند استاد در صيانت از آثار پدر با بي توجهي يا كم اعتنايي مراجع قانوني مواجه شده است. جا دارد كه وزارت ارشاد نسبت به درخواستهاي مكتوب سعيد تجويدي توجه وحمايت خويش را ابراز دارد و.... منبع: مهر

نگاه
سيدضياء هاشمي:فرهنگ و هنر
به برنامه ريزي كلان و مدير دلسوز نياز دارد
گروه ادب و هنر سيد ضياء هاشمي مدير عامل سابق خانه سينما و از فعالان سينمايي در آستانه برگزاري جشنواره فيلم بهزيستي در گفت وگويي ضمن اشاره به فقدان برنامه هاي بلندمدت و مدون در عرصه سينمايي كشور گفت: متاسفانه، برخي ازنمايندگان مجلس با داوري غير منصفانه و با كلي نگري به سينماي ايران ظلم كرده اند و ما گله داريم. بزرگواران مجلس شوراي اسلامي وقت نمي گذارند تا سينما را با تمام ظرفيت ها و چالش ها و مشكلاتش ارزيابي كنند. ما در داخل سينما مشكلاتي داريم اما معنايش اين نيست كه كلا سينماي ما ناشايسته است.
وي با اشاره به اهميت جشنواره فيلم بهزيستي و لزوم اهتمام به سينماي اجتماعي و بهزيستي ادامه داد: تغيير مديريت در حوزه سينما و فرهنگ باعث شده تا ما اهداف و برنامه هاي درازمدت نداشته باشيم.
هاشمي گفت: واقعا به كدام دسته از مضامين و موضوعات مي توانيم وارد شويم؟ مواد مخدر، رانت خواري، بزهكاري و... روي كدام مسئله كار كنيم كه مجبور نباشيم به همه پاسخگو باشيم؟ سالهاست كه مديريت دلسوز و برنامه ريز نداريم. سينماي ما فاقد برنامه پنج ساله و بلندمدت است.
سيدضياء هاشمي با اشاره به مأموريت ها و گستره حوزه بهزيستي تاكيد كرد: بهزيستي مي تواند در ابعاد گسترده و همه جانبه اي وارد سينما و فعاليت هاي فرهنگي شود و در همه مشكلات و مسائل جامعه مي تواند وارد شود.
نخستين جشنواره فيلم بهزيستي از 12 تا 14 آذر ماه سال  جاري در سينماها و فرهنگسراهاي تهران برگزار مي شود.

فيلم هاي لبنان و فلسطين در جشنواره فيلم شهر
گروه ادب و هنر- بيش از ده فيلم از ساخته هاي فيلمسازان لبناني و فلسطيني براي حضور در بخش بيروت- مقاومت دومين جشنواره بين المللي فيلم شهر ارسال شدند.فيلم هاي: مداخلات ساخته سارا فرانسيس، خانه دلنشين ساخته جوبويد، حفره ساخته ربيح گبايله، توپ من ساخته راوان نسيف، پنج داستان براي يك مدرسه ساخته ناتاشا آنتونه لو، كرم هاي سركه ساخته جوبوعيد، سلام حزب الله ساخته حسين مهدويان، عاشورا تا عاشورا ساخته آتش زمزم، نيكاكي ديتاماته ساخته سارا حيدر از كشور لبنان و دو فيلم اتاق چهارم ساخته ناهيد آواد و شرق به غرب ساخته اينانس مظفر از كشور فلسطين برخي از آثار متقاضي حضور در بخش بيروت- مقاومت دومين جشنواره بين المللي فيلم شهر هستند.

باليوود ميهن پرستي مسلمانان هند را به تصوير مي كشد
مهر: يك فيلم جديد باليوودي با استناد به بمبگذاري هاي ماه ژوئيه در ايستگاه قطاري در بمبئي، خاستگاه مبارزات مسلمانان در هند و عرق ملي آنها را مورد بررسي قرار مي دهد. صنعت سينماي هند كه به لحاظ حجم توليد و ميزان فروش بليت بزرگترين صنعت سينما در دنياست، اغلب فيلم هايي ساده انگارانه در مورد ارتباط دوستانه فرقه هاي مختلف در اين كشور مي سازد و خيلي كم پيش مي آيد مشكلات مسلمانان اين كشور كه به نوعي اقليت مذهبي به حساب مي آيند، به طور جدي مورد توجه قرار گيرد.تخمين زده مي شود از جمعيت 1/1ميليارد نفري هند، 140نفر ميليون مسلمان باشند. انتظار مي رود ويويك اوبروي و آشميت پاتل، دو ستاره باليوودي در اين فيلم در نقش هاي اصلي ظاهر شوند و اشا دئول و سميرا ردي هم نقش هاي مقابل آنها را بازي كنند."تلويزيون زنده" كه قرار است سال آينده به نمايش درآيد، در كشمير و حومه بمبئي فيلمبرداري مي شود. "فرار از دست طالبان"، فيلم قبلي چاترجي با داستان واقعي يك زن هندي كه از افغانستان مي گريزد، با تحسين منتقدان مواجه شد.

رسول نجفيان:جشنواره ها بر حسب ضرورت برگزار شوند
گروه ادب و هنر- در جشنواره تئاتر رضوي رنگ مذهب بيشتر مشهود است و اين همان مسأله اي است كه بشر امروز به آن نيازمند است.رسول نجفيان بازيگر و كارگردان تئاتر گفت: بايد به اين نكته توجه داشت كه هر اثر نمايشي كه پيام انساني داشته و در راستاي شايستگي هاي بشر باشد ارزنده است و همواره دين و اخلاق را در خود دارد.جشنواره تئاتر رضوي كه با موضوع مسايل مربوط به امام رضا(ع) برگزار مي شود جشنواره اي با حال و هواي مذهب و دين است. او در مورد برگزاري جشنواره هايي چون جشنواره تئاتر رضوي اظهار كرد: اگر با برگزاري جشنواره هايي چون جشنواره تئاتر رضوي قصد داريم پرونده كاري خودمان را قطور كنيم تفكر اشتباهي را پيش گرفته ايم، چرا كه به وجود آمدن جشنواره ها بايد براساس ضرورت باشد و به اعتقاد من جشنواره تئاتر رضوي يك ضرورت محسوب مي شود.

سالوادور دالي به سينما مي آيد
000207.jpg
مهر: اندرو نيكل بهار سال آينده پروژه سينمايي دالي و من: داستان سوررئال را بر اساس فيلمنامه اي از خودش كارگرداني مي كند. دالي و من كه زندگي نقاش سوررئاليست اسپانيايي را در بر مي گيرد بر مبناي كتاب خود زندگينامه دالي و من نوشته استن لوريسنز ساخته مي شود و فيلمنامه را جان سالواتي نوشته است.لوريسنز يك دلال هنري جوان بود كه دالي و همسرش گالا را مي شناخت. فيلم، زندگي دالي را در فاصله سال هاي 1960 تا 1980 به تصوير در مي آورد. آن زمان دالي سال ها بود كه با دوران كاري درخشانش فاصله داشت و رفتارش كاملا متظاهرانه شده بود.ديويد ساكس، يكي از تهيه كنندگان فيلم، در اين باره مي گويد: به عقيده من نكته جالب اين مقطع از زندگي دالي اين است كه او كمتر نقاشي مي كشيد و بيشتر وقت خود را با فروش آثارش مي گذراند، همان طور كه هنر مدرن روز به روز تجاري تر مي شد. تصاويري از او وجود دارد كه سبييل اش را درون آرم دلار فرو برده است. علاقه او به پول و ثروت هر روز بيشتر مي شد و گالا هم به اين مساله دامن مي زد.

نخستين جشنواره بين المللي تصويرسازي لغت نامه
گروه ادب و هنر- نخستين جشنواره بين المللي تصويرسازي لغت نامه با همكاري انجمن تصويرگران كتاب كودك و به همت گروه تصويرسازي لك لك برگزار مي شود.موضوع امسال اين جشنواره كه قرار است به صورت سالانه و با حضور تصويرگراني از كشورهاي اسپانيا،  ايتاليا، ژاپن، فرانسه، آلمان و... برگزار شود، فيل و...   است.آثار ارسالي به جشنواره مذكور، 27 آبان ماه،  همزمان با نمايشگاه گروه مداد جادويي از انگلستان در نگارخانه مميز (خانه هنرمندان) ايران به نمايش درمي آيد. ضمن آن كه آثار برگزيده نيز به صورت كتاب منتشر خواهند شد.گروه مداد جادويي (majic pecil) شامل 40 تصويرگر انگليسي است كه 27 آبان ماه به ايران مي آيند. گروه لك لك را نيز 12تصويرگر ايراني به دبيري سيروس آقاخاني تشكيل مي دهد.

اعتراض تهيه كنندگان به نمايش فيلم در هواپيما
ايرنا: اتحاديه تهيه كنندگان  و توزيع  فيلم  ايران  در نامه اي  به  وزير راه  و ترابري ضمن اعتراض  به  نمايش  غيرقانوني  آثار ايراني  در خطوط هواپيمايي ، خواستار رعايت حقوق  مادي  و معنوي  صاحبان  فيلم  توسط هواپيمايي  جمهوري  اسلامي  شد.سيدغلامرضا موسوي ، سخنگوي  اتحاديه  افزود: براساس  اعلام  روابط عمومي هواپيمايي  جمهوري  اسلامي ، اين  شركت  تصميم  گرفته است  از خريد فيلم هاي  ايراني  خودداري  كند. وي  ادامه  داد: مسئول  خريد فيلم  در اين  شركت  همچنين  اعلام  كرد كه  مقامات حقوقي  هما معتقدند كه  براي  نمايش  فيلم  در داخل هواپيما نياز به  خريد حقوق آن  نيست . سخنگوي اتحاديه  تهيه كنندگان  ادامه  داد: عدم  خريد فيلم ها موجب  تضييع  حقوق مادي  و معنوي  صاحبان  فيلم  شده  است .

اخبار كوتاه
- جوايز جشنواره تجسمي: دويست سكه بهار آزادي به برترين هنرمندان بخش هاي مختلف نقاشي، پوستر، عكس، كاريكاتور، تصويرسازي، طرح هاي حجمي، انيميشن و تايپوگرافي هاي برگزيده در اولين جشنواره ملي هنرهاي تجسمي مقاومت اهدا مي شود. اين جشنواره از 6 تا 25 آذر در تهران برگزار مي شود.
- بني اعتماد در جشنواره بهزيستي: رخشان بني اعتماد با فيلم پول خارجي  محصول۱۳۶۸ به جمع رقباي نخستين جشنواره فيلم بهزيستي پيوست. تهيه كننده اين فيلم مرتضي شايسته و بازيگران آن علي نصيريان، محمدعلي كشاورز، مهتاج نجومي، رسول نجفيان و جهانگير فروهر هستند.
- قبادي در جشنواره توكيو:  هفتمين جشنواره سينمايي فيلمكس توكيو   از 26 آبان تا 5آذر در ژاپن برگزار مي شود و بهمن قبادي با فيلم نيوه مانگ در آن حضور دارد. سال گذشته ابوالفضل جليلي، عضو هيأت داوران اين جشنواره بود.
000198.jpg
- انتشار تمبر چهره هاي ماندگار: تمبر يادبود چهره هاي ماندگار تجليل شده در چهارمين دوره همايش چهره هاي ماندگار دوره چهارم در رشته هاي علمي، فرهنگي، صنعتي، هنري و ادبي منتشر مي شود. دكتر سيدجعفر شهيدي، استاد محمود فرشچيان، علامه آشتياني و دكتر ميرحسين شمسي از جمله شخصيت هايي هستند كه تصاويرشان بر تمبر نقش بسته است.
- انصراف از سفر سفير يونيسف: مهتاب كرامتي، سفير حسن نيت يونيسف كه قرار بود همزمان با بازگشايي مدارس لبنان همراه با ساير سفراي حسن نيت اين كشور سفر كند، سفر خود را به دليل مسائل امنيتي به تعويق انداخت. ظاهراً هنوز در بيروت هواپيماهاي اسرائيلي هر چند وقت يك بار ديده مي شوند و امنيت به طور كامل حاكم نشده است.
- افتتاح يك سينما در كرج: سينما هنر هفتم در منطقه فرديس كرج در مراسمي با حضور جمعي از مسئولان به بهره برداري رسيد. اين سينما در زميني به مساحت دو هزار متر مربع احداث شده و داراي ظرفيت 125 نفري و مجهز به سيستم سمعي و بصري مناسب و امكانات رفاهي است.
- دم صبح در جشنواره فرانكفورت: فيلم سينمايي دم صبح   به كارگرداني حميد  رحمانيان در بخش مسابقه جشنواره بين المللي فرانكفورت در آلمان به نمايش درمي آيد. اين فيلم تا به حال در چند جشنواره جهاني حضور داشته است.
- انصراف فرشچيان: يك روز پيش از آغاز داوري هاي ششمين دوسالانه نگارگري ايران، نام فرشچيان در تركيب هيأت داوران اعلام شد اما استاد فرشچيان اعلام كرد كه نمي تواند به ايران بيايد. استاد در حال حاضر در آمريكا به سر مي برد و به خاطر كسالت جسمي، پزشكان او را از سفر منع كرده اند.

ادب و هنر
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |