شنبه ۲۹ مهر ۱۳۸۵
گفت وگو با استيو نش
نش، در حلقه غولها
ترجمه : مريم دري منش
005772.jpg
005775.jpg
تيم بسكتبال فونيكس سانس يكي از سي تيم باشگاهي ليگ حرفه اي بسكتبال آمريكا، NBA است. اين تيم در آوريل سال 2004 با مبلغ 401 ميليون دلار به گروه سرمايه گذاري روبرت سارور فروخته شد.
باشگاه سانس تاكنون موفق به قهرماني در NBA نشده است، اما در منطقه خود، پاسيفيك پنج مرتبه در سال هاي 1981، 1993، 1995، 2005 و 2006 عنوان قهرماني را از آن خود كرده است.اين تيم با در اختيار داشتن استيونش، استودماير، ماريون، ديا، هاس و جانسن و تحت رهبري مايك دوآنتوني در حال حاضر در اروپا به سر مي برد تا چند ديدار دوستانه با تيم هاي اروپايي انجام داده و خود را براي ديدارهاي فصل آتي NBA آماده كند.
ستاره اين تيم، استيو نش در زمان حضور در آلمان گفت وگويي با خبرنگار مجله آلماني اشپيگل انجام داده است   كه در پي مي خوانيد؛
* آقاي نش، قبلاً گفته بوديد اينكه در دوران كودكي فوتبال بازي مي كرده ايد الان به عنوان يك بسكتباليست كمك زيادي به شما مي كند. لطفاً در اين مورد بيشتر توضيح بدهيد.
- فوتبال تعادل و توازن خوبي را به ما ياد مي دهد، همين طور كار با پا را. در مورد من، فوتبال نگاهم را به زاويه پاس ها تيز تر كرده و اينكه ببينم هم تيمي هايم كجا ايستاده اند و چگونه جاي گيري كرده اند. در فوتبال پيدا كردن راهي كه بتوان از آن طريق توپ را از هم تيمي  ها دريافت كرد خيلي مهم است. توانايي ايجاد شيوه هاي خلاقانه، در بسكتبال هم مورد استفاده قرار مي گيرد.
* براي شما به عنوان يك هوادار فوتبال، تور اروپاي تيم فونيكس سانس بايد خيلي خاص باشد.
- درست است. ما خودمان را براي فصل بعدي آماده مي كنيم، براي همين هم سفرهاي زيادي در پيش داريم و اغلب هم خسته مي شويم. اما از لحاظ كسب تجربه، اين سفرها خيلي عالي و مفيد است. من عاشق فوتبالم و در اين سفر هم دو مسابقه فوتبال را تماشا كرد ه ام. مدتي در ايتاليا توقف كرديم، فرهنگ غني، غذاهاي عالي. در نهايت هم بديهي است كه اين قبيل اقدامات و اين گونه سفرها باعث ايجاد يكپارچگي و انسجام خوبي در تيم مي شود.
* ممكن است اين طور باشد، اما آيا لحظات ناخوشايند تأثير بدتري روي تيم نمي گذارد؟
- به هر حال زمان بندي خوبي نداريم و اوضاع ايده آل نيست. ما در اينجا بدون هيچ آمادگي قبلي به مصاف تيم هايي مي رويم كه به اين بازي هاي دوستانه به چشم يك بازي پلي آف نگاه مي كنند و با قدرت و هيجان آن بازي ها وارد زمين مي شوند.
* شرايط فعلي تيم سانس را چگونه ارزيابي مي كنيد؟
- الان حدود يك ماه است كه از فرم مطلوب دور هستيم و بهترين بازي هاي خودمان را ارائه نمي دهيم.
* و بهترين بازي هاي فونيكس چگونه است؟
- روش بازي ما مؤثر و نتيجه بخش است. بازيكنان ما سريع هستند، همه مي توانند دريبل بزنند و پاس هاي مطمئن ارسال كنند، ما بازيكنان زيادي در اختيار داريم كه مي توانند شانس هاي پرتاب زياد و خوبي براي ياران خود ايجاد كنند و گلزنان و پرتاب كننده هايي داريم كه با پرتاب هايشان نتيجه بازي را به سود ما رقم مي زنند.
* شما و تيم بسكتبال سانس از سال ها قبل با همين بازي سريع و هجومي شناخته شده ايد. فقط هيچ گاه نتوانسته ايد عنوان قهرماني NBA را كسب كنيد. هيچ وقت نخواسته ايد كمي دفا عي تر بازي كنيد؟
- نه، بسكتبال بايد دقيقاً اينگونه باشد. ما با روشي بسيار سريع بازي مي كنيم كه در آن توپ در حركت است و هر بازيكن به يارش كمك مي كند تا امتياز بگيرد و هر كس سعي مي كند براي هم تيمي اش فضاسازي كند. مسلماً روش هاي ديگري هم وجود دارد كه اين روش ها به روش بازي تك تك بازيكنان يك تيم مربوط مي شود. در تيم ما هم نوع بازي بازيكنان تعيين مي كند كه با چه سيستم و روشي بازي كنيم.
* رمز بازي سريع و روش حمله و ضد حمله تيمتان چيست؟
- دويدن مستمر و نيز داشتن سرعت تا حد امكان.
* اينكه به نظر خيلي ساده است.
- در اين شيوه، از دست دادن نظم بازي هم خيلي ساده است. اگر نتوانيم با سرعت زياد بازي كنيم، آن وقت سيستم بازي مان ديگر مؤثر نخواهد بود. به علاوه توانايي پرتاب توپ از راه دور بسيار اهميت دارد و در نهايت آنچه مهم است سرعت در تصميم گيري است. ما در حملات مجبوريم دائماً حركت كنيم.
اگر توپ مدت طولاني در يك جا بماند، تيم ما به مشكل مي خورد. براي همين هم سعي مي كنيم بر اساس شيوه خودمان بازي كنيم، توپ را به حركت درآوريم و پرتاب هاي باز انجام دهيم. ضد حمله، سرعت و ضربه مقابل فقط بخشي از سيستم بازي ما است، اما هنر اين است كه بتوانيم هم سريع بازي كنيم و هم در هنگام حمله خوب كار كنيم.
* شما اغلب با نوويتسكي ملاقات مي كنيد، در مسابقات پلي آف سال 2006 هم مجبور بوديد در مقابل هم كارهاي دفاعي تيمتان را انجام دهيد. چقدر از يكديگر شناخت داريد؟
- آن زمان كه هنوز در دالاس بازي مي كردم، صد بار در كنار او بازي  كردم. در سري پلي آف بين دالاس و فونيكس چندين بار در مقابل هم قرار گرفتيم. هر دوي ما مي  دانيم كه هر بار نفر مقابل چه كاري مي خواهد انجام دهد و بديهي است كه سعي مي كنيم متناسب با حركت او كار دفاعي را انجام دهيم. هر كدام از ما اگر در فرم مطلوب باشيم خيلي سخت مي توانند ما را متوقف كنند و جلوي حركت ما را بگيرند. گرچه ما يكديگر را خيلي خوب مي شناسيم. اما مي توانيم تيم مقابل را بسيار آزار دهيم.
* ستاره خط حمله تيم شما استودماير تقريباً تمام فصل گذشته را به دليل عمل جراحي بر روي زانويش از دست داد و الان براي برگشت به ميدان تمرين مي كند. موفقيت تيم سانس تا چه اندازه به بازگشت او وابسته است؟
- فعاليت او با فراز و نشيب هاي زيادي روبه رو بوده است. او از لحاظ ورزشي تأثير بسيار مطلوب و مساعدي روي من مي گذارد، اما الان او مشكلات زيادي از نظر ريتم بازي و هماهنگي با بقيه بازيكنان دارد. در ديدار چند روز پيش ميان تيم ما و فيلادلفيا در كلن كه منجر به شكست 100 بر 103 تيم ما شد، حضورش به نظر چندان مؤثر نمي آمد، اما به عقيده من واقعاً خوب كار كرد.
الان فقط بايد تمرين كند كه چشم بسته يارانش را در زمين پيدا كند. بعداً بازي مفيد و خوب او را خواهيم ديد. براي ما خيلي دشوار است كه او به تدريج و كم كم به فرم ايده آل برسد، چون ما مي خواهيم در رده هاي بالاي مسابقات پلي آف بمانيم و به عنوان يك تيم خوب و كامل پيش برويم.

نگاه
استيو جان نش
005778.jpg
استيونش متولد 7 فوريه 1974 در ژوهانسبورگ آفريقاي جنوبي است. وي از سال 1996 در ليگ حرفه اي بسكتبال آمريكا (NBA) فعاليت مي كند. پس از اينكه در سال 1996 از تيم فونيكس جدا شد و شش سال براي تيم دالاس ماوه ريكس به ميدان رفت، در سال 2004 دوباره به تيم فونيكس سانس پيوست.
اين بسكتباليست كانادايي با 91/1 متر قد، پس از پايان موفقيت آميز تحصيلاتش در دانشگاه سانتاكلارا، در سال 1996 از سوي باشگاه فونيكس براي بازي در اين تيم انتخاب شد و تا سال 1998 هم در آن تيم بود. سپس با سه بازيكن ديگر از جمله شون ماريون تعويض شده و به دالاس نقل مكان كرد. در ماوه ريكس دالاس، نش، ميشائيل فاينلي و درك نوويتسكي آلماني مدتي طولاني مثلثي بسيار موفق تشكيل دادند.
در سال 2004 استيونش براي تمديد قراردادش به مدت شش سال ديگر، تقاضاي 65 ميليون دلار كرد كه با مخالفت باشگاه ماوه ريكس مواجه شد، به همين خاطر دوباره به تيم سابقش، فونيكس بازگشت. در اين تيم در فصل 2005-2004 فصلي بسيار موفق را پشت سر گذاشت و به طور ميانگين در هر بازي 5/11 پاس امتيازآور ارسال كرد، كاري كه از فصل
۹۵-1994 توسط جان استاكتون، هيچ بازيكن ديگري در NBA موفق به انجام آن نشده بود. به همين خاطر و نيز به دليل پرتاب هاي مطمئن منجر به گل از فاصله دورش در ماه مه سال 2005 به عنوان بهترين بازيكن فصل۲۰۰۴- 2005 NBA شناخته شد.
در فصل 2005-2004 توانست توان خود را در ريباند(2/4)، اسكور (8/18 امتياز) و نيز پرتاب هاي راه دور و پرتاب از روي نقطه پنالتي نمايش دهد و در مورد آخر موفق ترين بازيكن ليگ شده و توانست در كنار آن براي دومين مرتبه پياپي بهترين آمار پاس گل (5/10) در هر بازي را از آن خود كند. با وجود مصدوميت استودماير كه مجبور شد تمام فصل را به استراحت بپردازد و نيز ترك باشگاه از سوي كوئنتين ريچاردسن و جو جانسن كه باعث شد تيم فونيكس سه تن از بهترين بازيكنانش را از دست بدهد، استيونش توانست تيم را با آمار 28-54 دوباره در مكان اول منطقه پاسيفيك جاي دهد. پس از پايان مرحله اصلي مجدداً نش به عنوان بهترين بازيكن فصل انتخاب شد. بدين ترتيب وي نهمين بازيكن در تاريخ NBA مي باشد كه توانسته با موفقيت از عنوان خود دفاع كند.

ورزش
اقتصاد
اجتماعي
انديشه
سياست
سينما
شهرآرا
|  اقتصاد  |   اجتماعي  |  انديشه  |  سياست  |  سينما  |  شهرآرا  |  ورزش  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |