سه شنبه ۴ مهر ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۹۴ - Sep 26, 2006
گزارشي از به كارگيري پروتز عصبي در افراد ضايعات نخاعي
لمس دوباره زمين
افسانه بهرامي
000276.jpg
بيماران ضايعات نخاعي، نه تنها با نشستن ابدي دست و پنجه نرم مي كنند بلكه در اثر عدم تحرك، دچار عوارض زيادي نيز مي شوند؛ پوكي استخوان، آتروفي عضلاني، سفتي مفاصل، ناراحتي هاي كليوي، مشكلات قلبي- عروقي، عدم كنترل ادرار، مشكلات دفعي و افسردگي، از جمله عوارضي هستند كه در كمين اين دسته از بيماران قرار دارند. اين معضلات از چشم تيم تحقيقاتي گروه مهندسي پزشكي دانشگاه علم وصنعت دور نمانده و باعث شد براي نخستين بار در ايران، ميني كامپيوتري طراحي و ساخته شود كه براي گام برداشتن و راه رفتن در افراد دچار ضايعات نخاعي به كار مي رود. در همين زمينه با دكترعباس عرفانيان اميدوار- دانشيار مهندسي پزشكي دانشگاه علم وصنعت- به گفت وگو نشسته ايم كه در ادامه از نظرتان مي گذرد.
گروه تحقيقاتي دانشگاه علم وصنعت، از سال 1369 طرح استفاده از پروتز عصبي را آغاز كرد و در سال 1385 به اتمام رساند؛ تا جايي كه هم اكنون ايران پس از آمريكا، دومين كشوري است كه به اين تكنولوژي دست يافته است؛ تكنولوژي اي كه در حال حاضر در انحصار كشور آمريكا بوده و بسيار گران قيمت است. بنا بر اظهارات دكتر عرفانيان، پروتز عصبي ساخت ايران تاكنون روي 5 بيمار فلج كامل به كار گرفته شده كه دو تن از بيماران قادر به ايستادن و گام برداشتن هستند و سه نفر ديگر، در مرحله ايستادن قرار دارند. اين پروتز كه يك سيستم ميكروالكترونيك با تراشه ريزپردازنده اي است، براساس مكانيسم مغز انسان در ايجاد و كنترل حركت عمل مي كند. بنا بر گفته هاي وي، در حال حاضر دو روش عمده براي رفع مشكلات حركتي وعوارض آن در بيماران ضايعات نخاعي وجود دارد؛ روش اول، استفاده از مهندسي سلولي و مهندسي ژنتيك و استفاده از سلول هاي بنيادي  و شوآن است كه هنوز در مراحل اوليه تحقيقات بوده و به مرحله كلينيك نرسيده است. روش دوم، استفاده از مهندسي عصبي است كه يكي از افق هاي جديد شاخه مهندسي پزشكي در قرن 21 به شمار مي آيد. در مهندسي عصبي، دو هدف دنبال مي شود؛ هدف اول: شناخت سيستم عصبي انسان با روش هاي مهندسي از جمله الكترونيك، نظريه كنترل، نظريه پردازش سيگنال ها، علوم كامپيوتر و... . در واقع، هدف از به كارگيري اين شيوه ها، پي بردن به مكانيسم عملكرد سيستم عصبي مركزي انسان در كنترل ارگان هاي بدن مثل سيستم هاي عصبي- عضلاني قلب و عروق، كليه و... است.
و اما هدف دوم، گسترش ابزاري است كه نقش سيستم عصبي مركزي را در كنترل ارگان هاي بدن ايفا كند كه خوشبختانه تاكنون اين شاخه از رشته مهندسي عصبي محصولاتي را به كلينيك ارائه كرده و در دنيا مورد استفاده قرار مي گيرد؛ نظير پروتزهاي عصبي كه براي كنترل درد، كنترل مثانه، كنترل دفع و درمان لرزش هاي ناشي از بيماري پاركينسون استفاده مي شوند. در همين رابطه، اين دانشيار مهندسي پزشكي افزود: از ديگر فرآورده هاي مهم تكنولوژي عصبي در قرن،۲۱ پروتز عصبي است كه براي ايجاد حركت در اندام تحتاني براي حركت هايي مثل ايستادن و گام برداشتن در افراد با ضايعات نخاعي در سطح كمري مورد استفاده قرار مي گيرد؛ سيستمي كه در حال حاضر فقط در انحصار آمريكاست و در بعضي از كلينيك هاي آمريكا ارائه خدمات مي دهند و ما پس از آمريكا با 16 سال تلاش در اين زمينه توانستيم با حمايت سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران، پروتز عصبي براي گام برداشتن در افراد با ضايعات نخاعي در سطح كمري ارائه دهيم؛ سيستمي كه قابل حمل بوده و افراد با بستن آن به كمر، مي توانند حركت كنند .
استفاده از پروتز عصبي مذكور، شرايطي را مي طلبد. البته تمامي افراد با ضايعات نخاعي قادر به استفاده از اين پروتز نيستند و شرايطي از قبيل سالم بودن نورون هاي حركتي سطح زير ضايعه، وجود ضايعه در سطح قفسه سينه از دو سطح(T4 تا T12)، عدم وجود پوكي استخوان، سالم بودن سيستم قلبي و عروقي و عدم وجود Pace Maker قلبي، نبود خشكي مفاصل در اندام تحتاني، عدم وجود آتروفي عضلاني و... .
لازم به ذكر است در استاندارد FDA آمريكا در استفاده از اين دستگاه سن خاصي تأكيد نشده ضمن اينكه تاكنون تحقيقات، عوارض شناخته نشده اي را در رابطه با اين دستگاه نشان نداده اند.
دستگاه ساخته شده در ايران، از ويژگي هاي منحصر به فردي برخوردار است. در اين رابطه مجري طرح مي گويد: دستگاهي كه ما ساخته ايم، در حقيقت سيستم ريزپردازنده اي است كه نقش قشر حركتي و مخچه را در ايجاد حركت و كنترل حركت ايفا مي كند. اين پروتز در نوع خود منحصربه فرد و از ويژگي هاي زيادي برخوردار است. از جمله، فاكتور ايمني در اين دستگاه بالاست. اين دستگاه به صورت هوشمند طراحي شده و اگر دچار اشكال شود، اشكالش را خود اعلام مي كند. همچنين اگر در اثر عواملي ارسال سيگنال هاي الكتريكي به اعصاب حركتي دچار اختلال شود، به طور اتوماتيك اين دستگاه، اختلال را اعلام مي كند. عملكرد اين سيستم، بدين صورت است كه سيگنال هاي الكتريكي مناسبي را به اعصاب حركتي عضلات درگير يك حركت ارسال مي كند و با ارسال اين سيگنال هاي الكتريكي، باعث انقباض عضلاتي كه درگير يك حركت هستند، مي شود .
بيماران براي اينكه بتوانند با اين پروتز عصبي موفق به گام برداشتن شوند بايد در هفته حداقل سه جلسه يك تا دو ساعته تمرين داشته باشند كه در نهايت و بسته به وضعيت فيزيولوژيك بدن، فرد پس از سه الي شش ماه قادر به ايستادن و گام برداشتن خواهد بود. اين شيوه در مراحل ابتدايي در كلينيك تحت نظر متخصص امتحان مي شود و پس از تأييد متخصص، بيماران مي توانند در منزل از اين وسيله استفاده كنند. البته گفتني است طي مدت به كارگيري اين روش، فرد، نيازمند استفاده از واكر به عنوان تكيه گاه است، اما تحقيقاتي در اين زمينه در جريان است تا افراد بتوانند بدون واكر بايستند و گام بردارند. به نظر مي رسد وضعيت فيزيولوژيك فرد در به كارگيري بهتر اين دستگاه، بسيار مؤثر باشد. بنا بر گفته هاي دكتر عرفانيان، تمرينات بيشتر و وضعيت فيزيولوژيك بهتر بدني باعث مي شود افراد جسارت گام برداشتن پيدا كرده و مسافت بيشتري را طي كنند؛ به طوري كه در حال حاضر تحقيقات گام برداشتن در مسافت 500متري را نيز گزارش كرده اند(البته افزايش و كاهش سرعت و فاصله گام ها را دستگاه خود تنظيم مي كند).
و اما آنچه مهم است، به كارگيري همگاني اين شيوه براي تمامي بيماران واجد شرايط است. در حال حاضر بيماران ضايعه نخاعي در كشور ما نمي توانند از اين وسيله استفاده كنند. مجري طرح پروتز عصبي اظهار داشت: در حال حاضر ما نياز به مراكز كلينيكي داريم كه به اين كار اختصاص دهيم. الان قيمت تمام شده اين پروتز 30 الي 50 هزار دلار اعلام شده است اما ما در داخل كشور اين پروتز را مي توانيم با قيمت بسيار پايين تر ارائه بدهيم .
با بيماران
رضا رمضاني 32ساله از بيماراني است كه از پروتز عصبي استفاده كرده و هم اكنون قادر به ايستادن و گام برداشتن است. وي كه 9سال پيش در اثر سانحه تصادف دچار آسيب نخاعي شده، پس از دو سال همكاري با اين پروژه تحقيقاتي، امروز موفق به گام برداشتن است. وي مي گويد: اين شيوه، روش بسيار خوبي است. من طي دو سال، هفته اي يك بار(يك الي دو ساعت) براي تمرين به اين مركز مي آمدم. الان با اين سيستم مي توانم تا حدي راه بروم و بايستم. اين سيستم باعث شده ديدم به زندگي بهتر و اميدم بيشتر شود. حالت هاي كسالت باري را كه در خانه داشتم، اكنون ندارم. بيماران ضايعات نخاعي در معرض مشكلات زيادي هستند؛ زخم بستر، عفونت هاي كليه و مشكلات قلبي- عروقي در من خيلي بهتر شده است. الان دو سال يك بار تست كليه نمي دهم در حالي كه قبلاً بايد 45 روز يك بار تست كليه مي دادم.
از لحاظ زخم بستر و رواني مفصل ها وضعم خيلي بهتر شده است. من اميدوارم دكتر و همكارانش اين سيستم را به مرحله اي برسانند كه من بتوانم به راحتي در خانه از آن استفاده كنم .
محمد صحّي از ديگر بيماراني است كه توانسته با استفاده از سيستم پروتز عصبي PARA WALK ، موفق به گام برداشتن شود. وي كه سال 1385 در اثر افتادن از بارفيكس دچار ضايعه شده، امروز مي گويد: من احساس بهتري دارم. حدود يك سال است كه از اين دستگاه استفاده مي كنم. اين دستگاه از لحاظ پوكي استخوان، گردش خون در اندام تحتاني، بهترشدن زخم هاي بستر و بهترشدن وضعيت كليه، مثانه و روده ها كمك زيادي به من كرد .

وقتي سر دل مي سوزد
000273.jpg
صدف كوه كن- ممكن است شما از آن دسته افرادي باشيد كه پس از خوردن با احساسي شبيه سوزش دردناك در سينه تان مواجه شويد و يا برگشت اسيد معده به دهانتان را احساس كنيد، اين مشكل ممكن است به دليل وجود بيماري به نام رفلاكس معده (GERD) باشد. در حالت رفلاكس، اسيد معده به طرف بالا و داخل مري برمي گردد. از مهم ترين نشانه هاي اين بيماري، سوزش سر دل و ترش كردن است.
در رابطه با برخي از علائم شايع اين بيماري مي توان به موارد زير اشاره كرد:
سوزش سر دل مكرر يا سوزش سر دل در شب، مايع شور مزه كه به طرف دهانتان بازگشت مي كند، احتياج مكرر به استفاده از آنتي اسيدها، آروغ زدن زياد يا قي كردن، بلع مشكل و يا دردناك، علائمي كه بعد از غذا خوردن، خم شدن روي چيزي يا درازكشيدن بدتر مي شوند، احساس فشار و درد كه در اثر درازكشيدن يا هرگونه افزايش فشار شكمي نظير پوشيدن لباس تنگ بدتر مي شود.
رفلاكس مزمن ممكن است به رفلاكس ازوفاژيت (التهاب موكوس هاي پوشاننده مري كه ممكن است به خاطر تحريكات، عفونت ها يا پس زدن محتويات معده به مري باشد و درمان دارويي در آن ترجيح داده مي شود)، زخم هاي مري، انسداد مري و دشواري در بلع منجر شود. البته در برخي مواقع، درد سينه اي كه توسط اين بيماري ايجاد مي  شود، ممكن است چيزي شبيه آنچه در مشكلات قلبي است، احساس شود، لذا بررسي بيمار توسط پزشك ضروري است.
به نظر مي رسد، رژيم درماني و رعايت برخي نكات تغذيه اي در اين افراد منجر به بهبود علائم بيماري شود:
۱ - دريافت چربي را به حدود 45 گرم در روز محدود كرده و همچنين مصرف دسرهاي غني را هم محدود كنيد، بهتر است كه منع مصرف غذاهاي سرخ شده و ادويه دار را رعايت كنيد.
۲ - از مصرف غذاهايي كه مشخص شده است باعث كاهش فشارLES شده و يا باعث تحريك موكوس مري مي شوند، بايد پرهيز كرد. اين غذاها عبارتند از: گوجه فرنگي، پياز، نعنا، مركبات و آب مركبات، شكلات، قهوه، غذاهاي ادويه دار و چرب.
۳ - مصرف نوشابه هاي گازدار و نوشيدني هاي كربناته، كولادار يا بدون كافئين براي شما ممنوع است.
۴ - از مصرف لقمه هاي بزرگ پرهيز نموده و وعده هاي كوچك و مكرر را در برنامه  غذايي خود قرار دهيد، اما بهتر است 3 ساعت قبل از خواب، هيچ غذايي نخوريد.
۵ - حين مصرف وعده هاي اصلي تنها مقدار كمي آب بنوشيد و سعي كنيد مايعات مصرفي را بيشتر در بين وعده ها بخوريد.
۶ - مصرف زياد نمك در وعده هاي غذايي روزانه باعث افزايش بروز رفلاكس معده مي شود، بنابراين آن را محدود كنيد.
۷ - كاهش مصرف غذاهاي آماده و كنترل وزن بدن در بسياري از موارد با بهبود علائم همراه بوده است و زماني كه فرد چاق باشد، كاهش وزن ضروري خواهد بود.
تغيير در عادات و سبك زندگي و يا داروها نيز، اغلب مي توانند GERD را كنترل كنند. در زير به برخي از آنها اشاره مي كنيم:
۱ - از پوشيدن لباس هاي تنگ و چسبان در اطراف ناحيه شكمي خودداري ورزيده و در حين و پس از خوردن، وضعيت راست نشستن را رعايت كنيد.
۲ - در رابطه با نوزادان، هنگامي كه نوزادي را غذا مي دهيد، وي را در وضعيت راست و شق و يا وضعيت متمايل با سري كه به زاويه 30 درجه بالا آمده است نگه داريد، غليظ كردن فرمول يا شير خشك يا غلات آماده مصرف، ممكن است به پيشگيري از رفلاكس كمك كند.
۳ - از تنباكو و سيگار به دور باشيد، كشيدن سيگار به احتمال زياد مي تواند ايجاد رفلاكس كرده و علائم شما را بدتر كند.
۴ - سرتان را بالا نگه داريد، رفلاكس (برگشت) اغلب وقتي كه به صورت طاقباز مي خوابيد، اتفاق مي افتد، چون مايعات داخل معده به راحتي به عقب برمي گردند. سعي كنيد بالاي تخت خوابتان را 10 تا 15 سانتي متر بالا ببريد. البته از چند بالش استفاده نكنيد چون در اين صورت فشار روي معده شما افزايش مي يابد و در نهايت، علائم را بدتر مي كند.
۵ - قبل از مصرف هرگونه داروي جديد، حتماً با پزشك خود مشورت كنيد، زيرا مصرف برخي از داروها، ممكن است GERD شما را بدتر كند.
در رابطه با شيوه هاي جديد درمان رفلاكس مي توان به راهكار جديد پزشكان هلندي اشاره كرد:
در اين روش پزشكان با وارد كردن يك لوله از ناحيه حلق به داخل معده بيمار، بدون ايجاد هيچ گونه شكافي، سوزش سر دل بيمار را برطرف كردند.
البته تقريباً تمام افراد گاهي دچار سوزش سر دل يا رفلاكس معده مي شوند، اما از هر هزار نفر يك نفر درگير اين بيماري به شكل شديدتر مي شود كه پزشكان در اين مورد عمل جراحي را توصيه مي كنند.
يك تيم جراحي متشكل از دو جراح و دو متخصص معده در بيمارستان دانشگاه پزشكي ماستريخت با استفاده از يك لوله، دوربين مينياتوري و ابزارهاي روياتيك جديد، اين عمل جراحي را انجام دادند و دريچه جديدي در انتهاي مري بيمار ايجاد كردند.

دريچه
تخم مرغ بخوريد
000279.jpg
گروه اجتماعي- نتايج يك تحقيق جديد كه در مجله تغذيه به چاپ رسيده، نشانگر آن است كه مصرف روزانه تخم مرغ به دليل دارا بودن آنتي اكسيدان هايي از خانواده كاروتنوئيدها به حفظ سلامت چشم ها كمك مي كند.
محققان با بررسي دو نوع آنتي اكسيدان با نام هاي لوتئين و زئوگزانتين كه از خانواده كاروتنوئيدها هستند(نظير بتاكاروتن موجود در هويج)، دريافتند كه اين آنتي اكسيدان ها، تنها كاروتنوئيدهايي هستند كه در چشم يافت مي شوند و بدن به تنهايي قادر به ساخت آنها نيست، بنابراين بايد از منابع غذايي نظير زرده تخم مرغ، ميوه هاي زرد تا نارنجي و سبزي هاي برگ سبز تيره تأمين شود.
تحقيقات پيشين، مشخص كرده بود كه توئين موجود در تخم مرغ بهتر از ديگر منابع مانند مكمل هاي غذايي يا اسفناج جذب بدن مي شود.
درمان جديدي براي ديابت

گروه اجتماعي- يافته هاي جديد دانشمندان آمريكايي، اميدهايي را براي تهيه داروهاي جديد عليه بيماري ديابت به وجود آورده است.اين مطالعات نشانگر آن است كه دانشمندان، يك پروتئين كه نقش محوري هماهنگ كننده اي را در بروز اين بيماري دارد، كشف كرده اند.
به گزارش خبرگزاري بي بي سي، اين محققان دريافتند كه كلسينورين در سلامت سلول هاي بتاي لوزالمعده نقش مهمي دارد. در حقيقت در افراد مبتلا به ديابت، همين سلول هاي بتاي توليدكننده انسولين دچار نقص هستند و توليد انسولين در آنها به مقدار بسيار كم است يا اصلاً وجود ندارد كه همين عامل سبب مي شود سلول هاي بدن نتوانند قند را پس از صرف غذا جذب كنند.
استرس در دوران بارداري
000282.jpg
سميه شرافتي- استرس و اضطراب در دوران بارداري در نوجواني و جواني جنين تأثير به سزايي دارد. يافته هاي محققان نشان مي دهد مادراني كه در دوران بارداري با نگراني، استرس، پريشاني و سردرگمي مواجه هستند، ناراحتي هاي خود را به نوزادان نيز منتقل مي كنند. فرزنداني كه در دوران جنيني شامل استرس مادر بوده اند دچار نوعي مشكل هستند به طوري كه كودكان مادران پراسترس حتي تا سن 10 سالگي نيز مضطرب تر از ساير همسالان خود هستند. يكي ديگر از عوارض اين استرس ها زايمان زودرس است. دكتر صديقه قندي جراح و متخصص زنان و زايمان در اين باره مي گويد: بروز استرس در هفته هاي هيجدهم تا بيستم حاملگي باعث افزايش هورمون كورتيكوتروپين در خون و نهايتاً منجر به زايمان زودرس مي شود. با توجه به اين موضوع كه افزايش استرس مي تواند باعث بروز مسايل جدي بهداشتي طي دوران بارداري شود. بروز آن نه تنها براي مادر بلكه براي نوزاد نيز مضر است.وي در ادامه بيان كرد: استرس در دوران بارداري باعث خستگي بيش از حد، بي قراري، كاهش و يا افزايش بيش از حد اشتها، سردرد، درد كمر و همچنين اختلال در خواب مادر باردار شود.

همايش
سلامت الكترونيكي
دانشگاه علوم پزشكي و خدمات بهداشتي درماني شهيد بهشتي براي اولين بار در ايران كنفرانس بين المللي تله مديسين را برگزار مي كند.
اين كنفرانس به منظور ارائه آخرين يافته هاي پژوهشي، تبادل علمي و آشنايي با كاربرد و توسعه فناوري هاي نوين در عرصه پزشكي برگزار مي شود. رئيس همايش دكتر عليرضا زالي و دبير آن دكتر مهدي شادنوش است.
پژوهشگران، متخصصين، پزشكان، دانشجويان و علاقه مندان رشته هاي مرتبط مي توانند فعاليت هاي خود دراين حوزه در قالب مقالات پژوهشي، كارگاه و نشست هاي علمي ارائه نمايند. همزمان با برگزاري كنفرانس، نمايشگاهي از آخرين فناوري هاي مربوط نيز در محل دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي برقرار خواهد بود. اين همايش در تاريخ 10 و 11 آبان ماه در دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي برگزار خواهد شد.

رابطه سردرد و غذا
گروه اجتماعي - اين موضوع كه چه تعدادي از انواع سردرد ها منشاء غذايي دارند، قضيه اي است كه در آن بين دانشمندان تغذيه اتفاق نظر وجود ندارد. عده اي معتقدند كه تعداد معدودي (10-5 درصد) از سردردها ريشه غذايي دارند و عده  ديگري از كارشناسان معتقدند بيشتر انواع سردردها منشاء غذايي دارند، يعني در اثر مصرف برخي از غذاها، عارض مي شوند.
دكتر جيمز برنمن- از اعضاي كميته آلرژي هاي غذايي كالج آمريكايي آلرژي عقيده دارد كه سه چهارم سردردهاي ميگرني منشاء غذايي دارد.
وي اضافه مي كند برخي غذاها بيش از بقيه موجب ايجاد سردرد هستند ولي ليست سردردهاي ناشي از غذا روز به روز طولاني تر مي شود و تقريباً  مي توان گفت كه در افراد مختلف، علل ايجاد سردردهايي كه پس از صرف غذا به سراغ فرد مي آيد، متفاوت است.
براي مثال خانمي، دارچين را منشاء سردرد ميگرني خود مي داند، در حالي كه ممكن است دارچين در ليست غذاهاي محرك سردرد نباشد.
دكتر جوون ساپر استاد پزشكي در دانشگاه ميشيگان- به تازگي شير را نيز به محرك هاي سردرد، اضافه كرده است.
از سوي ديگر دكتر بوك هولز معتقد است دشمن شماره يك و خطر زاترين عامل سردرد كافئين است.
معمولاً اگر از خوردن مواد غذايي كه محرك سردرد هستند، پرهيز شود ممكن است سردرد قطع شود. به نظر مي رسد آلرژي غذايي، تيرامين، هيستامين، فنيل آلانين، نيتريت ها، منوسديم گلوتامات و آسپيرين ارتباطي با ميگرن داشته باشند كه درمان تغذيه اي آن بايد به شكل فردي تنظيم شود و غذاهايي را كه معلوم شده است باعث آغاز حمله ميگرن مي شوند، محدود كرده و يا به طور كلي از رژيم حذف كنند.
غذاهايي كه معمولاً  با ميگرن ارتباط دارند عبارتند از: شكلات، قهوه، آجيل، غذاهاي تخميري، كنسروها، هات داگ ، ماهي تن، نوشيدني هاي كولادار، فلفل، غذاهاي چيني حاوي طعم دهنده گوشت، سوسيس و كالباس.

۱۲ هزار سال عمر از دست رفته به علت غرق شدگي
ايسنا: رئيس اداره پيشگيري از سوانح و حوادث وزارت بهداشت با اشاره به برگزاري شانزدهمين كنفرانس جهاني جامعه ايمن در سال 2007 به ميزباني ايران به دليل به عضويت درآمدن 3شهرستان از كشور به شبكه جامعه ايمن گفت: حوادث دومين علت مرگ در كشوراست.
عليرضا مغيثي با بيان اين كه ايران تنها كشوري است كه در منطقه امرو (شرق مديترانه و شمال آفريقا) اين برنامه را به صورت مدون به اجرا درآورده است، گفت: ايران در منطقه داراي بالاترين ميزان حوادث ترافيكي و مرگ و مير ناشي از حوادث است.
وي ادامه داد: بر اساس برآوردهاي به عمل آمده در سال 84، 12 هزار سال عمر به علت حوادث منجر به غرق شدگي در سواحل شمالي كشور (استانهاي گيلان و مازندران) از دست رفته و هزينه معادل 70 ميليون دلار به كشور تحميل شده است.
رئيس اداره پيشگيري از سوانح و حوادث وزارت بهداشت با بيان اين كه حوادث ترافيكي 10 درصد از بار بيماري ها در كشور را شامل مي شود، گفت:  اين در حالي است كه كل حوادث غير عمدي 26 درصد از بار بيماري ها را در هر 2 جنس و همه سنين شامل مي شود و مقدار هزينه تحميلي به كشور ناشي از حوادث ترافيكي سالانه 6 ميليارد دلار معادل 4 تا 5 درصد از درآمد ناخالص ملي است.
وي به يك ميليون و 200 هزار سال عمر از دست رفته به علت حوادث ترافيكي در كشور اشاره كرد و افزود: در سال گذشته 27 هزار و 746 نفر در اثر حوادث ترافيكي جان خود را از دست دادند كه ضربه مغزي با شيوع 61 درصد كه عمدتاً موتورسواران را شامل مي شد، بيشترين علت مرگ تصادفات گزارش شده است به نحوي كه 25 درصد از كل مرگ هاي ناشي از حوادث ترافيكي به موتورسواران به علت ضربه مغزي بوده است.
دكتر مغيثي تعداد موارد غرق شدگي در سواحل درياي شمال را 233 مورد اعلام كرد و افزود: تا 25 شهريور ماه امسال هم 193 مورد غرق شدگي در سواحل خزر گزارش شده است.
به گفته وي، 26 درصد بار بيماري هاي كل كشور به علت حوادث است كه از اين ميزان 3/17 درصد به علت حوادث ترافيكي، 3 درصد به علت سوختگي و 2 درصد به علت سقوط است.
رئيس اداره پيشگيري از سوانح و حوادث وزارت بهداشت با بيان اين كه جامعه ايمن به معناي همفكري و همياري مسئولان سازمان هاي دخيل در امر پيشگيري از حوادث است، گفت:  هر ساله كنفرانس جهاني جامعه ايمن به ميزباني كشوري كه بتواند يك جامعه ايمن را با تاييد مراجع ذيصلاح بين المللي به عضويت شبكه جهاني جامعه ايمن درآورد برگزار مي شود لذا با پيوستن 3 شهرستان از ايران به اين شبكه سال آينده ايران ميزبان شانزدهمين كنفرانس جهاني جامعه ايمن در 21 تا 23 خرداد در تهران خواهد بود.
وي با تاكيد بر اين كه پيشگيري از حوادث و ارتقاي ايمني از موضوعات مهم مورد بحث در اين كنفرانس است، بيان كرد: در اين كنفرانس به همه حوادث به عنوان يك اولويت نگريسته و حوادث ترافيكي به عنوان محوريت كنفرانس و شعار اصلي آن محسوب مي شود.
دكتر مغيثي ارتقاي فرهنگ ترافيكي و كاهش نقاط حادثه خيز، ايمني در منزل، پيشگيري از خودكشي و خشونت  ، ايمني در حوادث غير مترقبه و بحران ها، حوادث در كودكان، به عنوان آسيب پذيرترين گروه، ايمني در محيط كار، پيشگيري از حوادث سالمندي، ايمني در اوقات فراغت و ورزش و بالاخره پيشگيري از گزش جانوران زهري را از موضوعات مطروحه در اين كنفرانس دانست و توضيح داد: متأسفانه سالانه 250 تا 300 هزار جراحت ناشي از حوادث خانگي در كشور به ثبت مي رسد كه به ترتيب به علت سوختگي و سقوط است اين در شرايطي است كه با توجه به پير شدن جمعيت توجه به پيشگيري از حوادث در سالمندان از درجه اهميت بالايي برخوردارست تا با توجه بيشتر به طراحي معابر، اماكن عمومي و خصوصي در سالهاي آينده كمتر شاهد بروز حوادث براي سالمندان و تبديل آن به يك بحران باشيم.
رييس اداره پيشگيري از سوانح و حوادث وزارت بهداشت پيشگيري از گزش جانوران زهري به ويژه مارو عقرب را در مناطق و فصول خاصي حائز اهميت دانست و يادآور شد: استان خوزستان و شهرهاي جنوبي، جنوب شرق و جنوب غرب كشور از مناطق ويژه جهت بررسي بيشتر است لذا براي نخستين بار برنامه هاي پيشگيري از گزش جانوران زهري با اولويت مار، عقرب، زنبور و عنكبوت در شانزدهمين كنفرانس جهاني جامعه ايمن ادغام مي شود.
وي با بيان اين كه ادغام اين برنامه مي تواند الگوي مناسبي براي كنفرانس 2008 در مكزيك باشد، توضيح داد: مكزيك با 250 تا 300 هزار گزش عقرب در سال داراي بالاترين ميزان عقرب گزيدگي در دنياست كه تخمين زده مي شود ايران با 50 هزار موارد گزارش شده عقرب گزيدگي در سال مقام سوم را در دنيا داراست اين در حاليست كه به نظر مي رسد 2 تا 5/2 برابر ميزان موارد گزارش شده به بيمارستان ها كشيده نشده و گزارش هم نمي شود.

سلامت
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |