يكشنبه ۲ مهر ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۹۲ - Sep 24, 2006
هجوم هكرها به اينترنت اكسپلورر
007266.jpg
گروه علمي فرهنگي-كارشناسان شركت اينترنتي نرم افزاري سان بلت اعلام كردند حفره امنيتي كه هفته گذشته در مرورگر اينترنت اكسپلورر شركت مايكروسافت شناسايي شده بود به شدت مورد توجه هكرها قرار گرفته و تبهكاران اينترنتي با استفاده از آن نهايت تلاش خود را براي نفوذ به رايانه هاي كاربران به كار بسته اند.
به گزارش ايرنا، بررسي هاي انجام گرفته نشان مي دهند در روزهاي گذشته آمار آلودگي رايانه هاي استفاده كننده از اينترنت اكسپلورر به كدهاي مخربي نظير تروجان ها و اسپاي ور ها به شدت افزايش يافته است.
راجر تامسون مدير فناوري شركت سان بلت هشدار داد هم اكنون بسياري از سايت ها از جمله وب سايت هاي غيراخلاقي روسي به سوء استفاده از اين حفره اينترنت اكسپلورر كه مايكروسافت هنوز به اصلاح آن اقدام نكرده، روي آورده اند به طوري كه به محض بازديد كاربر از اين وب سايت ها، انواع كدهاي مخرب در رايانه نصب مي شود و برخي از آنها حتي كلمات عبور و اسم رمزهاي تايپ شده توسط كاربر را مي ربايند و براي هكرها ارسال مي كنند.
از جمله كدهاي اينترنتي مخربي كه از طريق اين حفره امنيتي به رايانه كاربران راه مي يابند، برنامه اي به نام ورچو-موند VituMonde است كه پس از نصب در رايانه سبب باز شدن پي در پي پنجره هاي تبليغاتي(پاپ آپ) در مرورگر اينترنت اكسپلورر مي شود. از ديگر كدهاي مخرب سوء استفاده كننده از اين حفره مي توان به يك اسپاي ور به نام كلاريا.گين و اسپاي وري ديگر با نام اينترنت اوپتيمايزر Internet.Optimaizer وچندين نرم افزار كوچك مخرب اشاره كرد كه عملكرد رايانه را كند مي كنند و يا به چندين نوار ابزار ناخواسته كه روي مرورگر نصب مي شوند.
شركت مايكروسافت كه طبق معمول در دومين سه شنبه از ماه هاي ميلادي به انتشار وصله هاي اصلاح كننده جديدترين ايرادهاي شناسايي شده در محصولات خود اقدام مي كند، احتمالاً مجبور خواهد شد وصله اصلاحي اين حفره امنيتي مرورگر اينترنت اكسپلورر را به شكل اضطراري و خارج از چرخه ماهيانه خود منتشر كند. در غير اين صورت، كاربران بايد تا دهم اكتبر براي دريافت وصله اصلاحي ياد شده منتظر باقي بمانند.

گشت و گذار مخفيانه در اينترنت
007260.jpg
گروه علمي فرهنگي-گروهي از برنامه نويسان، مرورگر اينترنتي رايگان و جديدي عرضه كرده اند.
به گزارش سايت اينترنتي بي بي سي نيوز،
اين مرورگر با نام تورپارك (Torpark) توسط گروهي از برنامه نويسان بين المللي به نام هكتيويزمو (Hacktivismo)و با ويرايش و طراحي مجدد مرورگر مشهور فايرفاكس ايجاد شده است. مرورگر تورپارك از شبكه اي منحصر به فرد از زيرساختهاي انتقال اطلاعات در اينترنت استفاده مي كند كه بنياد الكترانيك فرانتير راه اندازي كرده است. به طور معمول، هر رايانه هنگام اتصال به اينترنت آدرس آي پي خود را آشكار مي كند تا اطلاعاتي كه از شبكه درخواست مي كند به آدرس درست ارسال شوند. اين درحالي است كه مرورگر تورپارك با استفاده از زيرساختهاي اينترنتي ويژه، اولا اطلاعات ارسالي از رايانه به شبكه را رمزنگاري كرده و به علاوه به طور مداوم آدرس آي پي مورد استفاده رايانه در شبكه را تغيير مي دهد تا كاربر در اينترنت قابل رديابي نباشد.
شبكه هاي ارائه دهنده خدمات اينترنتي يا آي اس پي ها به راحتي با ردگيري آدرسهاي آي پي مي توانند متوجه شوند كدام رايانه از كدام وب سايت ها بازديد كرده و به چه نوع اطلاعاتي دسترسي داشته كه مرورگر تورپارك اين امكان را از بين برده و امنيت خصوصي كاربر را فراهم مي كند. از نكات مهم مرورگر تورپارك اين است كه نياز به نصب در رايانه نداشته و مي توان آن را روي يك حافظه فلش ريخته و با خود حمل كرد و هر كجا كه لازم بود با اتصال حافظه فلش به يك رايانه، فايل كوچك آن را اجرا كرده و به گشت و گذار مخفيانه در اينترنت پرداخت.

در پي وقوع يكي از بزرگ ترين حملات اينترنتي هكرها
فعاليت يك صدهزار وب سايت چيني مختل شد
گروه علمي فرهنگي- با مختل شدن فعاليت ده ها هزار وب سايت در چين، اين كشور شاهد يكي از بزرگ ترين حملات هكرها در تاريخ اينترنت بود.
به گزارش ايسنا، در نخستين ساعات بامداد چهارشنبه، دسترسي كاربران چيني به ده ها هزار وب سايت از جمله وب سايت هاي مهم غير ممكن شد. در پي حمله عظيم هكرها، تمامي  سرورها در چين قطع شدند كه در نتيجه ي آن عملكرد بيش از يك صد هزار سايت دچار اختلال شد.
بر اساس گزارشات رسيده، تمامي  سرورهاي اجرايي تحت نظر Xinnet - عرضه كننده بزرگ سرويس  هاستينگ - قطع شده اند.
كشور چين به طور كلي 778 هزار وب سايت دارد.

سرويس تحقيقات تاريخي گوگل
007263.jpg
گروه علمي فرهنگي- شركت گوگل در صدد است تا سرويس Google News خود را با ويژگي كه به كاربران اجازه مي دهد تا با اطلاعات تاريخي حوادث و افراد، مقاله ها را پيدا نمايند، توسعه دهد.
Google News Archive Search آماده شده است تا با فهرست لينك ها با مقالاتي كه اكثرا از روزنامه ها و مجلات هستند، آن لاين شود. Jim Gerber، مدير مندرجات گوگل گفت:گوگل، شاخص سرويس را با لينك هايي كه در فهرست جستجوي وب عمومي اش قرار دارد، ارائه داده است، چنانكه با اين لينك ها، اين شركت به قرارهاي ناشران و مجموعه هاي خبري دسترسي پيدا مي كند.
به گزارش سايت پي سي ورلد سرويس بر اساس سطوح وابستگي نتايج به پرسش ها، آنان را طبقه بندي مي كند و حق تقدمي از طرف شركاي گوگل كه عبارتند از: نيويورك تايمز، factiva، مجله تايم و وال استريت ژورنال، به اين لينك ها داده نشده است.
اين سرويس به طور تقريبي، بررسي هاي 200 سال گذشته را پوشش مي دهد و نتايج آن مي توانند به روش هاي مختلفي كه شامل گروه هاي زماني، عناوين و ناشران هستند، گروه بندي شوند.
آنوراگ آچاريا، مهندس برجسته گوگل گفت: Google News Archive Search لينك ها را به مندرجات مولتي مديا ارجاع نمي دهد و نيز شامل لينك هايي با مطالب مرجعي چون كتب و دايره المعارف ها نمي شود و همچنين با سرويس Book Search گوگل پيوسته نيست.
وي افزود، لينك ها به مقاله هاي پولي و مجاني منتهي مي شوند. گوگل صرفا لينك ها را تهيه مي كند و وارد معاملات پولي بين كاربران و ناشران براي دسترسي به مقالات، نمي شود، و هيچ يكپارچگي در سيستم پرداخت آن لاين Checkout گوگل وجود ندارد.

آموزش وپرورش
با حضور رئيس جمهوري
سال تحصيلي 15 ميليون دانش آموزآغاز شد

ايسنا: زنگ آغاز سال تحصيلي 85-86، در ساعت 7:30 نخستين روز مهر ماه با حضور رئيس جمهوري و وزير آموزش و پرورش در دبستان پسرانه شاهد كوثر منطقه 19 تهران به دست يكي از دانش آموزان نواخته شد.
فرشيدي، وزير آموزش و پرورش در مراسم بازگشايي مدارس و آغاز سال تحصيلي جديد در جمع دانش آموزان دبستان پسرانه شاهد كوثر گفت: امسال۷۰۰ هزار كلاس درس از 15 ميليون دانش آموز كشور استقبال مي كنند.
فرشيدي با تشكر از رئيس جمهوري براي گامهاي بلند دولت نهم در زمينه آموزش و پرورش تصريح كرد: عدالت آموزشي به عنوان يكي از مقولات عدالت مطرح شده از سوي رئيس جمهوري حتي مد نظر خواهد بود؛ چرا كه مشكلات آموزش و پرورش در اين جهت است.
۲ هزار دانش آموز بمي ميهمان كانكس ها

فارس: رئيس آموزش و پرورش شهر بم با بيان اينكه به دليل گستردگي عمليات ساخت مدارس بم، ساخت تمام اين مدارس حداقل دو تا سه هفته ديگر طول خواهد كشيد، گفت: 2 هزار و 400 دانش آموز بمي فعلاً در كانكس (مدارس پيش ساخته) درس خواهند خواند. موسي حافظ آباديان گفت: پروژه ساخت مدرسه در شهر بم، پروژه گسترده اي است و برخي كارها هنوز پيش نرفته است و تمام مدارس آماده نشده اند. وي اضافه كرد: از تمام مسئولان به خصوص سازمان نوسازي، توسعه و تجهيز مدارس به خاطر تلاش فراوان تشكر مي كنيم و اميدواريم باقي مدارس در مدت تعيين شده، آماده شوند. حافظ آباديان اظهار داشت: 2هزار و 400 دانش آموز بمي، 10 درصد دانش آموزان بم را تشكيل مي دهند كه در اوايل مهر امسال نيز در كانكس درس خواهند خواند.
*همشهري: روز گذشته در همين ستون در خبري با عنوان هيچ دانش آموز بمي در كانكس درس نمي خواند به نقل از حبيب الله بوربور، معاون عمراني وزير آموزش و پرورش آمده بود كه وي گفته بود: مدارس شهر بم ساخته شده و هيچ دانش آموز بمي در سال تحصيلي جديد در كانكس (كلاس پيش ساخته) درس نخواهد خواند. اين خبر را هم اتفاقا خبرگزاري فارس مخابره كرده بود و ما هم براساس رسالت اطلاع رساني به درج آن مبادرت كرديم. اينكه در يك سازماني دو خبر با دو شكل متناقض روي تلكس خبرگزاري ها قرار مي گيردرا بايد چگونه ارزيابي كرد؟ آيا بايد اين اشكال را به حساب خبر رساني گذاشت يا ناهماهنگي مسئولان وزارتخانه؟
ادغام زنگ پرورشي و تربيت بدني

گروه علمي فرهنگي- مديركل دفتر برنامه ريزي امور فرهنگي و مشاوره وزارت آموزش و پرورش از ادغام زنگ پرورشي و تربيت بدني در سال تحصيلي جديد خبر داد.
علي كريمي فيروزجايي افزود: در اين زنگ مربيان بايد با ابتكار و خلاقيت خود علاوه بر فعاليت هاي جسمي، زمينه انجام بازي هاي پرورشي، فكري و بومي و سنتي هر منطقه را فراهم كنند.
وي از رايزني اين وزارتخانه براي كاهش ساعت كار مشاوران در مدارس خبر داد . به گفته وي، وزير آموزش و پرورش در نامه اي به سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور كاهش ساعت كاري مشاوران از ?? ساعت به ?? ساعت را خواستار شده است. كريمي با بيان اين كه شغل مشاوره در مدارس جزء مشاغل سخت محسوب مي شود، تصريح كرد: اعطاي مزاياي خاص و استخدام رسمي مشاوران مدارس از برنامه هاي امسال آموزش و پرورش براي حمايت از مشاوران است. وي، تعداد مشاوران مدارس مقطع متوسطه كشور را ??هزار نفر اعلام كرد و افزود: كمبود مشاور در مدارس مقطع متوسطه وجود ندارد، ولي مدارس راهنمايي كشور نيازمند مشاور است.

آموزش عالي
كارنامه داوطلبان كارشناسي ارشد از فردا توزيع مي شود

فارس: معاون سازمان سنجش گفت: كارنامه داوطلبان آزمون كارشناسي ارشد از فردا (3 مهرماه) توزيع مي شود.
حسين توكلي با اشاره به اينكه از ساعت 8 شب روز دوشنبه 3 مهرماه كارنامه داوطلبان آزمون كارشناسي ارشد روي سايت سازمان سنجش به نشاني: www.sanjesh.org قرار مي گيرد، افزود: ارسال كارنامه داوطلباني كه مجاز به انتخاب رشته بودند و فرم انتخاب رشته را تكميل و ارسال كرده اند با پست سفارسي به منازل داوطلبان صورت مي پذيرد.
ارايه كارنامه داوطلبان آزمون سراسري از 18 مهر
وي همچنين با اشاره به اينكه در سال جاري كارنامه داوطلبان مجاز به انتخاب رشته كه فرم انتخاب رشته را پركرده و ارسال كرده اند به صورت كاغذي صادر نمي شود، گفت: كارنامه داوطلبان مجاز آزمون سراسري از روز سه شنبه 18 مهر روي سايت سازمان سنجش قرار مي گيرد.
آغاز طرح ساماندهي دانشجويان غيرايراني

ايسنا: معاون دانشجويي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري از تصويب و آغاز مرحله اجرايي آيين نامه ساماندهي دانشجويان غيرايراني خبر داد.
محمود ملاباشي با اشاره به اعلام اسامي موسسات مجاز اعزام دانشجو به خارج در سايت معاونت دانشجويي وزارت علوم، افزود: قرارداد يك ساله تمامي موسسات مجاز در صورت امكان در حال تمديد است، علاوه بر اين كه طبق روال سابق با موسساتي كه به صورت غيرقانوني و بدون هماهنگي با وزارت علوم اقدام به اعزام دانشجو به خارج مي كنند، توسط قوه قضاييه و نيروي انتظامي كشور برخورد مي شود. وي در ادامه از درخواست وزارت علوم از هيات دولت در خصوص بازگشت مبلغ وثيقه دانشجويان مشمول متقاضي اعزام به خارج كشور توسط وزارت علوم به رقم سابق خبر داد و گفت: كاهش رقم وثيقه دانشجويان مشمول متقاضي اعزام منوط به تصويب هيات دولت است كه حوزه دانشجويي وزارت علوم درخواست خود را در اين خصوص اعلام كرده است. مبلغ وثيقه نقدي و يا غيرنقدي دانشجويان مشمول متقاضي اعزام به خارج كشور تحت نظر وزارت علوم از 5 ميليون به 15 ميليون تومان افزايش يافته است كه اين امر نارضايتي و انتقاد دانشجويان متقاضي اعزام و خانواده هاي آنان را در بر داشته است.

علمي فرهنگي
افتتاح طرح اتصال مدارس كشور به شبكه اينترنت
ايرنا: طرح اتصال يك هزار مدرسه در تهران و 8500 مدرسه در سراسر كشور به شبكه اينترنت ملي در دبيرستان دخترانه نيكان در منطقه 19تهران در ياغچي آباد، روز شنبه با حضور محمود احمدي نژاد رئيس جمهوري افتتاح شد. در طرح مشتركي بين آموزش و پرورش و وزارت ارتباطات و فناوري ارتباطات، يكهزار مدرسه در شهر تهران و بيش از۸۵۰۰مدرسه در سراسر كشور با هدف گسترش فرهنگ آي تي (IT)در آموزش، به شبكه اينترنت ملي متصل خواهد شد.
محمود احمدي نژاد، پس از به صدا در آمدن زنگ آغاز سال تحصيلي 85???در دبستان شاهد كوثر منطقه ، 19در دبيرستان دخترانه نيكان در مجاورت اين دبستان، حضور يافت و اتصال اين واحد آموزشي به شبكه اينترنت ملي را به عنوان واحد آموزشي نمونه افتتاح كرد.
رييس جمهوري در پيامي به كاربران شبكه اينترنتي رشد، نوشت : فرزندان برومند ايران اسلامي، ايمان، تلاش و ايستادگي رمز پيروزي است، اميدوارم با همت بلند شما ايران عزيز به سرعت بر بام بلندي پيشرفت و ترقي قرار گيرد و شما انسان هاي شايسته و سالم و سربلند، سربازان ماندگار امام زمان(عج) باشيد. خدا با شماست و چشمان همه ايران زمين و همه انسان هاي آزاده دنيا به دستان و انديشه هاي بلند شماست. خدا يارتان و دست حق نگهدارتان باد .

دانش فناوري
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |