دوشنبه ۳۰ مرداد ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۶۵ - Aug 21, 2006
در دومين روز رزمايش ضربت ذوالفقار انجام شد
پرتاب موفق موشك هاي صاعقه
012579.jpg
گروه سياسي - با پرتاب موفق موشكهاي زمين به زمين صاعقه، گوشه ديگري از توانمنديهاي دفاعي ايران آشكار شد.
در روز دوم رزمايش گسترده ضربت ذوالفقار، موشك هاي زمين به زمين صاعقه و موشك هاي ساحل به دريا كه توسط متخصصين صنايع دفاع و مبتكران داخلي ساخته و بهينه شده با موفقيت و با نظارت فرمانده كل ارتش از صدها كيلومتر دورتر به سمت منطقه رزمايش پرتاب شد.
امير سرتيپ كيومرث حيدري سخنگوي رزمايش تأكيد كرد: موشكهاي صاعقه با برد قابل توجه و دقت زياد جوابگوي هرگونه تهديدي خواهند بود.
وي در ادامه افزود: در اين مرحله از رزمايش سامانه هاي اطلاعاتي الكترونيكي، ضد الكترونيكي و ارتباطي ساخت صنايع دفاع با امكانات ايجاد اختلال در سيستم هاي ارتباطي دشمن مورد استفاده قرار گرفت و همچنين سامانه فرستنده راديويي سيار به عنوان يكي از لايه هاي ارتباطي پيام رسان تا برد ۱۰۰ كيلومتر و با فرض قطع ارتباط تاكتيكي بهره برداري شد.حيدري تصريح كرد: اين مرحله از رزمايش با تكيه بر بخشي از دستاوردهاي صنايع نظامي در بهره برداري از شبكه هاي هوشمند و قابل كنترل در بخش عمليات ضدالكترونيك و با سيستمهاي جهت ياب پخش پارازيت و شنود عمليات ره گيري سيگنالي در يگانهاي جنگهاي الكترونيك انجام شد.
به گزارش خبرنگار همشهري خبرگزاري هاي آسوشيتدپرس، فرانسه، سي ان ان و روزنامه يو اس اي تودي نيز به انعكاس آزمايش موفقيت آميز موشك زمين به زمين صاعقه در اين رزمايش پرداختند.

حميد رضا آصفي:
تعليق در دستور كار ايران نيست
012582.jpg
گروه سياسي- سخنگوي وزارت خارجه در جلسه هفتگي خود با خبرنگاران و در حالي كه به موعد پاسخ دهي ايران به بسته پيشنهادي ۱+ ۵ نزديك مي شويم، تصريح كرد: ايران تعليق را نمي پذيرد و تعليق در دستور كار ايران نيست.
حميد رضا آصفي در پاسخ به پرسشي كه قطعنامه شوراي امنيت از ايران انجام تعليق را خواسته، يادآور شد مذاكره با اجراي پيش شرط كاري بي اساس است و اگر قرار بود با پيش شرط كار را دنبال كنيم، پيش  از اين مي كرديم. آصفي گفت: قطعنامه شوراي امنيت براي ما فاقد وجاهت و غيرقابل قبول است و اين گونه نيست كه چند كشور بنشينند و براي دنيا تصميم گيري كنند. جمهوري اسلامي اين قطعنامه را نمي پذيرد.
سخنگوي وزارت خارجه در تبيين مواضع وزير خارجه و سخناني كه پيشتر مبني بر مذاكره حتي براي تعليق از سوي متكي اعلام شده بود، گفت: تعليق بازگشت به گذشته است و ما آن را انجام نمي دهيم و بحث اين بوده كه همه چيز از دل مذاكره خارج مي شود و تعليق در دستور كار ما قرار ندارد. سخنگوي وزارت خارجه همچنين از دو سفر ديپلماتيك خبر داد و گفت: منوچهر متكي وزير خارجه به زودي راهي آفريقاي جنوبي مي شود و ديگر اين كه كوفي عنان، دبيركل سازمان ملل متحد به تهران مي آيد كه هنوز تاريخ اين سفرها مشخص نشده است. از آصفي درباره نارضايتي ايران از يكي از بازرسان آژانس سؤال شد و او تأييد كرد كه چنين امري بوده و انتخاب بازرسان با تفاهم ايران و آژانس است و اين مورد به آژانس اعلام شده است.
روز گذشته خبري هم از وزارت خارجه كانادا منتشر شد كه وزير خارجه اين كشور ايران را مسئول درگيري هاي منطقه دانسته و حتي مدعي شده كه دست ايران به اعمال تروريستي حزب الله آلوده است. آصفي در پاسخ به اين ادعا گفت: اين كاناداست كه به واسطه حمايت هاي بي دريغ از رژيم صهيونيستي دستش به خون مردم فلسطين و لبنان آلوده شده است. سخنگوي وزارت خارجه خطاب به مسئولان كانادا گفت: كشوري چون كانادا بايد از برخي كشورهاي آمريكاي لاتين مانند ونزوئلا ياد بگيرد كه كمي مستقل باشد و براي كشورها خوب نيست كه به اين شكل از كشور ديگر پيروي كنند.
حميدرضا آصفي تحليلي در زمينه مناقشات اخير منطقه ارائه داد و وجود رژيم صهيونيستي را عامل بحران در منطقه دانست و با توجه به نقض آتش بس از سوي اسرائيل گفت: اين عملكرد رژيم صهيونيستي كه چند روز گذشته تكرار شده نشان مي دهد كه اين رژيم علاقه اي به كاهش و يا توقف درگيري و جنگ ندارد و اقدامات آنها با هيچ منطقي قابل توجيه و دفاع نيست. وي در پاسخ به پرسشي درباره كمك ايران به حزب الله لبنان تصريح كرد: ايران حامي حزب الله لبنان است و به آنها كمك هاي معنوي و بشردوستانه مي كند.
سخنگوي وزارت خارجه خبر داد كه بررسي بسته پيشنهادي از سوي ايران به پايان رسيده و به زودي پاسخ اعلام مي شود. اما خبر نداد كه آيا بيانيه اي صادر مي شود و يا اين كه قرار است پاسخ به اروپايي ها تحويل داده شود.

هاشمي رفسنجاني در كنفرانس وحدت اسلامي:
بهترين مسيرهاي استراتژيك دنيا در
جغرافياي مسلمانان است
012585.jpg
گروه سياسي - رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام با اشاره به جمعيت ۵/۱ ميلياردي مسلمانان در دنيا با ۵۷ كشور مستقل مسلمان تاكيد كرد: بهترين منابع طبيعي نيازهاي زندگي و بهترين مسيرهاي استراتژيك در دريا و زمين در جغرافياي مسلمانان است.
اكبر هاشمي رفسنجاني ديروز در آيين افتتاحيه نوزدهمين كنفرانس بين المللي وحدت اسلامي با بيان اين كه حقوق مسلمانان در كشورهاي غيراسلامي خيلي ضايع مي شود، به مشكل امنيت، تحصيل، تهيه غذاي مباح، نوع پوشش و مسافرت مسلمانان در اين كشورها اشاره كرد.وي اظهارداشت: همانطوري كه براي مهاجران مسلمان در كشورهاي غيرمسلمان حقوق و وظايفي قائل هستيم، براي مهاجران غيرمسلمان نيز بايد در كشورهاي اسلامي حقوق و وظايفي قائل باشيم.
تحزب از راهكارهاي درست مردم سالاري است
هاشمي رفسنجاني در ديدار اعضاي شوراي مركزي حزب جوانان ايران اسلامي با اشاره به اهميت تحزب گفت: امروزه تحزب از راهكارهاي درست دموكراسي و مردم سالاري است.
رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام درباره ضرورت تحزب افزود: در عصر انفجار اطلاعات دنيا به طرف آزادي و حاكميت مردم پيش مي رود و نمي توان جلوي اين مسير را سد كرد و موانع فقط مي توانند تأخير ايجاد كنند.وي با بيان اين مطلب كه «با توجه به شرايط جهاني و دوره باسوادي و انفجار اطلاعات، مردم به هيچ وجه زيربار تحميل فكر و عقيده نمي روند، تصريح كرد: اگر در مقابل تحميل عقايد سكوت شود و اقناع فكري صورت نگيرد، در شرايطي كه امكان بروز افكار واقعي ايجاد شود، خود را نشان خواهد داد.

يادداشت
پرونده اي كه چهارساله شد
مهدي فضائلي
هنگامي كه در مرداد ۸۱ پرونده هسته اي كشورمان با برنامه ريزي آمريكا و اقدام گروهك تروريستي منافقين به عنوان ابزار دست، كليد خورد شايد عده محدودي ابعاد پيچيده و مدت زماني كه كشور درگير اين پرونده خواهد شد را پيش بيني مي كردند ولي اكنون چهار سال از آن زمان مي گذرد و آمريكا و متحدان اروپايي اش تلاش كرده اند اين موضوع را به مهم ترين چالش جمهوري اسلامي ايران تبديل كنند.چهار سال عمر پرونده هسته اي كشورمان را در سه مرحله مي توان توضيح داد.
مرحله نخست، آمادگي: در اين مرحله كه با انتشار گزارش و تصاويري از فعاليت هاي قانوني سايت نطنز و فضاسازي گسترده رسانه هاي آمريكا و رژيم صهيونيستي آغاز گرديد، ادعاهاي اقدامات مخفي ايران براي ساخت سلاح اتمي به طور جدي مطرح شد. اما به دلايلي ازجمله ضرورت زمينه سازي حساب شده، درگيري آمريكا براي اشغال عراق و توجه افكار عمومي به تحولات افغانستان و عراق، اين مرحله تا تابستان ۸۲ به طول انجاميد.
در اين مرحله مسئولان كشور به تدريج با موضوع درگير و با پيچيدگي هاي آن آشنا شدند و سيدمحمد خاتمي رئيس جمهور وقت قبل از سفر البرادعي به ايران در اواخر سال ۸۱ رسماً دستيابي ايران به فناوري صلح آميز هسته اي را اعلام كرد تا ادعاي پنهان كاري عليه كشورمان را خنثي كند، اما موج جديدي عليه ايران به راه افتاد. نحوه اعلام اين موضوع از نظر برخي كارشناسان با سؤالاتي مواجه بود.سرانجام اين مرحله با پايان جنگ آمريكا و متحدانش با عراق و فراغت نسبي از اين موضوع در تابستان ۸۲ تمام شد.
مرحله دوم، اعتمادسازي: مهر ماه ۸۲ پس از رايزني هايي كه انجام شد ايران ميزبان وزراي امورخارجه سه كشور اروپايي شد تا به موازات همكاري با آژانس بين المللي انرژي اتمي و تلاش براي رفع ابهامات و سؤالات بازرسان اين نهاد، اعتماد اروپا را به صلح آميز بودن فعاليت هاي هسته اي خود جلب كند. دوره اعتمادسازي كه حدوداً دو سال به طول انجاميد و مذاكرات متعددي بين ايران و سه كشور اروپايي انجام شد، به سه توافقنامه سعدآباد، بروكسل و پاريس منجر گرديد. به دنبال اين سه توافقنامه كليه فعاليت هاي هسته اي كشورمان حتي تحقيقات به حالت تعليق درآمد و كشورمان فراتر از تعهدات بين المللي اش محل رفت وآمد مكرر بازرسان آژانس بين المللي انرژي اتمي حتي به صورت سرزده شد و پروتكل الحاقي بدون تصويب مجلس به صورت داوطلبانه اجرا شد. اما به رغم انتظارات منطقي ايران و پيشرفتي كه در حل مشكلات ما با آژانس احساس مي شد، مسير مذاكرات نامتوازن تر شد تا جايي كه طرف هاي اروپايي با وقاحت تمام تحت عنوان «تضمين هاي عيني» خواستار تعطيلي كامل فعاليت هاي چرخه سوخت هسته اي ايران شدند.
اين مرحله پس از كارشكني انگليس، فرانسه و آلمان و عدم انجام تعهداتشان پس از توافقنامه پاريس در تابستان ۸۴ خاتمه پيدا كرد. در اواخر اين دوره، ايران هشدار داد درصورت تداوم برخورد يك طرفه اروپا و تلاش براي محروم كردن ايران از حق مسلم خود در استفاده از انرژي صلح آميز هسته اي تعليق ها و اقدامات داوطلبانه را به تدريج منتفي خواهد كرد و براي اولين قدم فعاليت هاي UCF اصفهان را از سر خواهد گرفت. ايران اين تهديد خود را عملي كرد و با توجه به شرايط جديدي كه پس از انتخابات رياست جمهوري بر كشور حاكم شده بود در واپسين روزهاي دولت سيدمحمد خاتمي، پلمپ USF اصفهان باز شد.
مرحله سوم، عزت مداري: شكسته شدن پلمپ كارخانه هاي اصفهان آغاز راهي بود كه نظام جمهوري اسلامي ايران پس از يك دوره همراهي كامل با اروپا و نقض تعهدات آنها و اثبات بهانه جويي هاي سه كشور انگليس، آلمان و فرانسه برگزيد و دولت نهم و مسئولان ذي ربط پرونده هسته اي كشورمان آن را با اعتماد به نفس و هوشمندانه دنبال كردند.
در اين دوره ضمن توجه به مصالح كشور، برخورد از موضع عزت و اقتدار و عدم تمكين در برابر خواسته هاي غيرقانوني غرب و همچنين دنبال كردن برنامه هاي كشور در زمينه فناوري هسته اي به طور جدي دنبال شد.به رغم حادشدن ظاهري وضعيت پرونده كشورمان و انتقال غيرقانوني آن از آژانس بين المللي انرژي اتمي به شوراي امنيت و صدور قطعنامه اخير، راه اندازي مجدد و بهره برداري كامل از كارخانه UCF اصفهان، راه اندازي سايت نطنز و استقرار يك آبشار اتمي (۱۶۴ سانتريفوژ)، غني سازي در حد ۵/۴ درصد و قرارگرفتن در رديف كشورهاي صاحب فناوري هسته اي، از سرگيري قطعه سازي براي توليد سانتريفوژهاي بيشتر، عقب نشيني نسبي غرب و اعلام آمادگي براي برخي همكاري هاي مشخص در زمينه هاي هسته اي اقتصادي و فناوري و ارتقاي موقعيت بين المللي كشور ازجمله دستاوردهاي اين دوره بوده است.اين دوره كماكان ادامه دارد و درصورت اصرار آمريكا و متحدان اروپايي اش به تضييع حق ملت ايران مي تواند با اقدامات ديگري مانند ايجاد محدوديت براي بازرسان آژانس و نهايتاً خروج از NPT، تكميل شود.نويسنده بر اين باور بوده و هست كه سرنوشت پرونده هسته اي كشورمان بيش از آنكه در دست آمريكا و متحدانش باشد، در اختيار خود ماست و وحدت ملي، سياستگذاري و مقاومت در اجراي آنها، خودباوري، هوشمندي و خلاقيت مي تواند پايان اين پرونده را به نفع ما رقم بزند.

شنبه گذشته انجام شد
ديدار اعضاي كميسيون امنيت ملي با مقام معظم رهبري
گروه سياسي - ياسر مرادي: روز شنبه اعضاي كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي با مقام معظم رهبري ديدار كردند.
به گزارش خبرنگار پارلماني همشهري كاظم جلالي، مخبر كميسيون امنيت ملي ضمن مثبت و سازنده ارزيابي كردن اين ديدار افزود: مدتي بود كه كميسيون تقاضا كرده بود كه خدمت مقام معظم رهبري برسد.وي خاطرنشان كرد: در اين نشست رئيس كميسيون گزارشي از كار كميسيون و دغدغه هاي آن را در ابعاد داخلي و بين  المللي خدمت مقام معظم رهبري ارائه كرد. مقام معظم رهبري نيز درباره كميسيون رهنمودهايي ارائه فرمودند. وي درباره مسائل مطرح شده در ديدار اعضاي كميسيون امنيت ملي با رهبر معظم انقلاب گفت: آنچه در حوزه مسئوليت كميسيون امنيت ملي مطرح است، مورد بحث قرار گرفت.
نامه نمايندگان به رهبري
۲۰۶ نفر از نمايندگان مجلس در نامه اي به مقام معظم رهبري، پيروزي حزب الله لبنان را به معظم له  تبريك گفتند.
حداد عادل: مسأله نفت در رأس منافع مادي آمريكاست
حداد عادل گفت: كودتاي ۲۸ مرداد به اين دليل انجام شد كه اختيار نفت به دست شركت هاي آمريكايي و انگليسي باشد.وي كه در جلسه علني روز گذشته به باز خواني پرونده كودتاي ۲۸ مرداد پرداخت با تأكيد بر اينكه مسأله نفت در رأس منافع مادي آمريكاست، افزود: رئيس جمهور آمريكا در اظهارات اخير خود نيز گفته حاضر نيستيم اختيار يك كشور نفت خيز را به دست كساني كه او آنان را تروريست خواند، بسپاريم.
مواضع نسبت به نامه سخنگوي دولت
هرچند كه در صحن علني، نمايندگان به نامه اخير غلامحسين الهام به دادستان تهران اشاره اي نكردند اما در راهروهاي مجلس، مجموعه اي از اظهارات نمايندگان نسبت به نامه سخنگوي دولت شنيده شد.قدرت الله عليخاني نماينده بوئين زهرا گفت: نامه الهام نشانگر عدم انتقادپذيري دولت است.
وي از الهام خواست نامه خود را پس بگيرد.سعيد ابوطالب هم ضمن تأكيد براينكه انتظار دولت براي عدم نقد عملكردش تعجب برانگيز است به مسأله سايت هاي اينترنتي وابسته به نزديكان رئيس جمهور پرداخت و افزود: دولت نبايد تصور كند تأسيس سايت هاي رسمي و غيررسمي متعدد به نفع او خواهد بود. برخي از اين سايت ها در چارچوب قانون عمل نمي كنند و امكان دارد در درازمدت به اپوزيسيون تبديل شوند.

احمدي نژاد:
حركت امام محدود به جغرافياي ايران نيست
گروه سياسي- رئيس جمهوري با تاكيد بر اينكه حركت امام محدود به جغرافياي خاص ايران نبوده است اظهار داشت: تاريخ نشان داد هر كس در مسير اين حركت مستمر كه از حركت الهي انبياء  نشات گرفته قرار گيرد، ماندگار و رستگار مي شود و ساير جريانها و مكاتب انحرافي، جز اوهام و نابودي نتيجه اي در پي ندارد.
محمود احمدي نژاد در ديدار اعضاي اتحاديه انجمنهاي اسلامي فارغ التحصيلان و دانشجويان اروپا، انقلاب اسلامي را آغاز جهشي بلند در مسير حركت مستمر انبياء دانست و با بيان اين كه موج دوم انقلاب، عميق تر، گسترده تر و توفنده تر از موج اول برپا شده است، گفت: امروز همه ايرانيان در سراسر جهان بايد براي ايفاي نقش مهم خود در حمايت از آرمانهاي بلند انقلاب اسلامي و امام خميني(ره) تلاش كنند.
وي در اين ديدار اعضاي اتحاديه انجمن هاي اسلامي دانشجويان ايراني مقيم اروپا را ياران وفادار انقلاب و زبان گوياي انقلاب اسلامي در خارج از كشور معرفي كرد. اين همايش  ديروز پس از ديدار با رهبر انقلاب و رئيس جمهوري،آغاز شد.رئيس مجلس هم عصر ديروز در اين همايش به سخنراني پرداخت.
دو پيام و يك ديدار
محمدرضا اسكندري وزير جهاد كشاورزي و نماينده ويژه رئيس جمهوري، پيام احمدي نژاد را به عمرالبشير تقديم كرد. خبرگزاري فرانسه با اعلام اين خبر اين نامه را درخصوص روابط دوجانبه و رايزني درخصوص توطئه ها عليه دو كشور دانست.
احمدي نژاد عصر ديروز نيز در ديدار وزير امور اقتصادي و دارايي قرقيزستان با بيان اينكه جمهوري اسلامي ايران از گسترش روابط تهران- بيشكك در همه عرصه ها حمايت مي كند، گفت: ايران آماده است تجربه هاي خود را در زمينه هاي مختلف در اختيار قرقيزستان قرار دهد. «عاقل بيك جبارف» وزير امور اقتصادي و دارايي قرقيزستان هم با اشاره به برگزاري هشتمين اجلاس كميسيون مشترك همكاريهاي ايران و قرقيزستان در تهران، بر اهميت بسيار زياد نتايج اين اجلاس براي كشورش تاكيد كرد.

رهبر معظم انقلاب:
آشنايي با آفاق جديد زندگي منافاتي با دينداري ندارد
012549.jpg
گروه سياسي - حضرت آيت الله خامنه اي رهبر معظم انقلاب اسلامي در ديدار جمعي از اعضاي اتحاديه انجمنهاي اسلامي دانشجويان اروپا با اشاره به تحقق بيداري اسلامي و تبديل شدن اسلام به راهبرد عظيم زندگي به بركت انقلاب اسلامي ايران تأكيد كردند: وظيفه همه دوستداران اسلام و انقلاب اسلامي به ويژه مجموعه هاي جوان، مؤمن و روشنفكر، تلاش بي وقفه براي پيگيري اهداف نظام اسلامي و نزديك تركردن نظام به اصول و مباني خود و جلوگيري از هرگونه انحراف است.
ايشان خردمندي، داشتن بصيرت و معيارهاي مشخص براي شناخت حق و باطل و حركت در مسير حق و مقابله با باطل را مسئوليتي سنگين دانستند و افزودند: در دنياي كنوني كه همراه با چالشهاي بزرگ است همه بايد براي معرفي صحيح اسلام و عمل به اين مسئوليت سنگين نقش ايفا كنند و از هرگونه كج روي، تحجر، تنگ نظري، التقاط و كوته بيني برحذر باشند.
رهبر انقلاب اسلامي همچنين با اشاره به برخي تلاشهاي سازمان يافته در قبل از انقلاب اسلامي براي معارض نشان دادن دين با علم و پيشرفت بشري خاطرنشان كردند: انجمنهاي اسلامي دانشگاهها در داخل و خارج از كشور با اين تفكر مقابله كردند و نشان دادند آشنا شدن با پيشرفتها و آفاق جديد زندگي هيچ منافاتي با دينداري و ايمان عميق به ارزشها و اصول ديني ندارد.
ايشان تأكيد كردند: در تفكر اسلامي، حركت به سوي تحول و پيشرفت در عرصه هاي مختلف زندگي و دستيابي به آفاق جديد دانش بشري يك ارزش است.
حضرت آيت الله خامنه اي همچنين ياد و خاطره شهيد آيت الله بهشتي را به عنوان پايه گذار اتحاديه انجمنهاي اسلامي دانشجويان اروپا گرامي داشتند.
در اين ديدار حجت الاسلام والمسلمين اژه اي نماينده ولي فقيه در اتحاديه انجمنهاي اسلامي دانشجويان اروپا با اشاره به چهلمين سالگرد تأسيس اين اتحاديه و نقش اعضاي اتحاديه انجمنهاي اسلامي دانشجويان اروپا در قبل از انقلاب و بعد از پيروزي انقلاب اسلامي گفت: فارغ التحصيلان اين اتحاديه اكنون در دانشگاهها و دستگاههاي مختلف كشور مشغول خدمت هستند و توليد علم به عنوان يك هدف اصلي اتحاديه انجمنهاي اسلامي دانشجويان اروپا مد نظر قرار گرفته است.

سياسي
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
شهر تماشا
سلامت
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   يادداشت   |  
|  صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |