چهارشنبه ۱۷ خرداد ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۰۳ - Jun 7, 2006
نخستين واكنش تهران
ايران بسته سولانا را باز مي كند
لاريجاني: پيشنهادها مثبت است اما ابهام دارد
گروه سياسي _ خاوير سولانا روز گذشته مذاكرات خود را با دبير شوراي عالي امنيت ملي ايران و وزير خارجه انجام داد و دست آخر هم گفت كه فعلا تا چند روز اين بسته به همان شكل بسته خواهد ماند تا جزئيات آن در طي روزهاي آتي منتشر شود. مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا كه سفرهاي زيادي نيز پيش از اين به ايران داشته،پس از دو ديدار رسمي تهران را ترك كرد.
صبح روز گذشته سولانا براي انجام ماموريت خود به ديدار مسئول مذاكرات هسته اي كشور رفت و علي لاريجاني پس از اين ديدار درخصوص بسته مزبور اعلام كرد كه پيشنهادهاي ارايه شده در عين اين كه مثبت است اما ابهام هم دارد. لاريجاني پس از آن خبر داد كه پيشنهادهاي ارسالي از سوي كشورهاي فرانسه، انگليس، آمريكا، چين و روسيه از سوي جمهوري اسلامي بررسي خواهد شد.
دبير شوراي عالي امنيت ملي ايران پس از آن گفت: اين كه اروپايي ها بر اين باورند كه موضوع هسته اي ايران بايد از طريق مذاكره حل شود، گام درستي است و اين همان چيزي است كه ايران بارها بر آن تأكيد كرده است.
وي هم چنين از حضور سولانا و مديران وزارت خارجه كشورهاي اروپايي كه به بحث هسته اي اشتغال دارند در ايران تشكر كرد. سولانا نيز پس از ديدار با دبير شوراي عالي امنيت ملي ايران اعلام كرد كه به نمايندگي از اتحاديه اروپا، آمريكا ، روسيه و چين در ايران حضور دارد و هدف او از سفر اين است كه پيشنهادهايي ارايه كند كه بتواند به توافق دائمي ميان ايران و اين كشورها منجر شود.
وي درخصوص ديدار خود با لاريجاني تصريح كرد كه درحال حاضر پيشنهادها به ايران ارايه شده و در روزهاي آينده منتظر تماس مقامات ايران خواهيم ماند. سولانا با پيش زمينه مثبت بسته را تحويل داد و حتي در بدو ورود به ايران به خبرنگاران گفته بود كه با پيش زمينه مثبت اين پيشنهادها را آورده است.
سولانا پس از خروج از دبيرخانه شوراي عالي امنيت ملي كشور به ساختمان وزارت خارجه رفت تا ديداري نيز با وزير خارجه ايران داشته باشد. منوچهر متكي و خاوير سولانا پس از گفت وگوي يك ساعته مقابل دوربين خبرنگاران قرار گرفتند و متكي گفت كه بعد از پايان بررسي  ها ديدگاه ايران به گروه ۱+۵ اعلام مي شود.
متكي گفت: قرار شد موارد مطرح شده در اين طرح از سوي جمهوري اسلامي مورد بررسي قرار گيرد و بعد از اتمام بررسي هاي دقيق، دوستانمان را از نظرات جمهوري اسلامي ايران مطلع كنيم. متكي از حضور سولانا در ايران نيز تشكر كرد و پس از آن نوبت خبرنگاران بود كه از سولانا درخصوص بسته مزبور سؤال مطرح كنند.
به گزارش فارس سولانا گفت كه اين پيشنهادها الان روي ميز است و از خبرنگاران تقاضا كرد كه براي آگاهي از مفاد آن چند روزي تحمل كنند. درخصوص پيشنهادهاي مطرح شده، آخرين خبر اين بود كه روز گذشته چند بند ديگر نيز به پيشنهادها اضافه شده است.نيويورك تايمز اين خبر را درحالي اعلام كرد كه اعلام شده بود اين پيشنهادها نهايي شده است. از توني اسنو، سخنگوي كاخ سفيد نيز در رد يا تاييد اين خبر سئوال شد كه پاسخي به همراه نداشت اما وي به خبرگزاري فرانسه گفت كه اميدوار است تهران پادرمياني هاي به عمل آمده درحل پرونده هسته اي را بپذيرد. روز گذشته خبرگزاري آلمان نيز گزارش داد كه ژاك شيراك،  رييس جمهور فرانسه در ديدار با صدراعظم آلمان خواستار پذيرش پيشنهاد از سوي ايران شده است. شيراك درخواست كرد كه ايران به مذاكرات برگردد و شانس براي رسيدن به توافق وجود داشته باشد. درهرحال ايران اعلام كرد كه پيشنهاد را بررسي مي كند و پس از آن جواب مي دهد.

احمدي نژاد:
امكان تحصيل جوانان با استعداد
در نقاط دورافتاده فراهم مي شود
000240.jpg
گروه سياسي- محمود احمدي نژاد رئيس جمهور با تاكيد بر لزوم گسترش آموزش عالي در كشور براي تربيت انسان هاي دانشمند و كاردان به دور از افتادن به ورطه مدرك گرايي گفت: براي برپايي جامعه الگوي اسلامي نيازمند انسان هاي عالم، فرهيخته، صالح و شجاع هستيم و بايد بدون توجه به مدرك گرايي براي تربيت چنين انسان هايي تلاش كنيم.
به گزارش سايت رئيس جمهور وي پيش از ظهر ديروز در ديدار رؤساي مناطق دانشگاه هاي پيام نور سراسر كشور، به ظرفيت اين دانشگاه براي توسعه كمي و كيفي فعاليت هاي خود اشاره كرد و افزود: مسئولان دانشگاه پيام نور بايد با گسترش فعاليتهاي خود و فراهم  كردن زمينه آموزش هاي فراگير در سراسر كشور، از تبعات و آثار منفي كنكور در جوانان بكاهند.
احمدي نژاد با تاكيد بر حمايت دولت از توسعه آموزش عالي در كشور گفت: با گسترش آموزش عالي از خروج بسياري از جواناني كه به علت نبود امكانات و شرايط در داخل كشور از تحصيل محروم شده اند، جلوگيري مي شود و امكان تحصيل جوانان با استعداد كشور در نقاط محروم و دورافتاده نيز فراهم مي شود.
ديدار با وزير خارجه قزاقستان
محمود احمدي نژاد همچنين با اشاره به مشتركات فراوان ايران و قزاقستان در مواضع منطقه اي و بين المللي گفت: ما قزاقستان را به عنوان كشوري مهم و داراي پيشينه اي ارزشمند مي شناسيم و نگاه جمهوري اسلامي ايران در روابط با قزاقستان نگاهي پايدار و بلندمدت است كه البته اين نگاه نافي لزوم حركت سريع براي گسترش هرچه بيشتر روابط دوجانبه در همه زمينه ها نيست.
رئيس جمهور در ديدار كاسيم ژومارت توكايف وزير امور خارجه قزاقستان، ظرفيت هاي فراوان موجود براي افزايش همكاري هاي ايران و قزاقستان را خاطرنشان كرد و افزود: جمهوري اسلامي ايران و قزاقستان داراي ديدگاه هاي مشترك در زمينه مسايل مختلف جهاني از جمله امنيت و توسعه همچنين منع گسترش سلاح هاي كشتارجمعي هستند و توسعه مناسبات و روابط به ويژه در زمينه انرژي به نفع مردم دو كشور است.
وزير امور خارجه قزاقستان نيز در اين ديدار برخوردهاي دوگانه برخي كشورها را در زمينه مسايل هسته اي خاطرنشان و تاكيد كرد: قزاقستان همواره به ايران اعتماد داشته و از حق مسلم ايران مبني بر دستيابي و استفاده از فناوري صلح آميز هسته اي دفاع و حمايت مي كند.توكايف افزود: متاسفانه معيارهاي دوگانه و نامفهومي درباره مسايل هسته اي در جهان وجود دارد به طوري كه برخي اجازه دارند سلاح هسته اي داشته باشند و حتي با آن صريحاً ساير كشورها را تهديد كنند و برخي ديگر از كشورها به راحتي به تبادل اطلاعات و فناوري در اين زمينه مي پردازند اما ايران را كه خود به اين فناوري دست يافته است تحت فشار قرار مي دهند.
چند پيام تبريك از سوي رئيس جمهور
محمود احمدي نژاد در پيام هاي جداگانه اي فرارسيدن روز ملي سوئد، اتيوپي و ايتاليا را به دولت و ملت اين كشورها تبريك گفت.

نام نويسي داوطلبان مجلس خبرگان از ۱۶ شهريور
000243.jpg
گروه سياسي- ثبت نام از داوطلبان نمايندگي انتخابات چهارمين دوره مجلس خبرگان رهبري از ۱۶ تا ۲۲ شهريورماه آغاز خواهد شد.بنا بر اطلاعيه وزارت كشور، چهارمين دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبري ۲۶ آبان ماه در سراسر كشور برگزار خواهد شد.
اشتهار به ديانت و وثوق و شايستگي اخلاقي، اجتهاد در حدي كه قدرت استنباط بعضي مسائل فقهي را داشته باشد و بتواند ولي فقيه واجد شرايط رهبري را تشخيص دهد، داشتن بينش سياسي، اجتماعي و آشنايي با مسائل روز، معتقد بودن به نظام جمهوري اسلامي ايران و نداشتن سوابق سوء سياسي و اجتماعي از جمله شرايط انتخاب شوندگان هنگام ثبت نام به موجب ماده ۳ قانون انتخابات مجلس خبرگان مي باشد.
در اين اطلاعيه آمده است: بر اساس مفاد قانون انتخابات، مرجع تشخيص دارا بودن شرايط فوق، فقهاي شوراي نگهبان قانون اساسي مي باشند و كساني كه رهبر معظم انقلاب صريحاً يا ضمناً اجتهاد آنان را تأييد كرده باشد از نظر علمي نياز به تشخيص فقهاي شوراي نگهبان نخواهند داشت. هم چنين ضرورت ندارد كه نمايندگان، ساكن و يا متولد حوزه انتخابيه خود باشند.
لازم به ذكر است در اطلاعيه ديگر وزارت كشور آمده است كه انتخابات ميان دوره اي هفتمين دوره مجلس شوراي اسلامي در سه حوزه انتخابيه «تهران، ري، شميرانات و اسلامشهر» اهواز و بم براي انتخاب ۴ نماينده همزمان با برگزاري انتخابات چهارمين دوره مجلس خبرگان رهبري برگزار خواهد شد. ثبت نام از داوطلبان ۱۸ شهريورماه آغاز مي شود.

يك بيانيه مشترك درباره حوادث قم
فارس: جامعه مدرسين،  شوراي عالي و مركز مديريت حوزه علميه قم در اطلاعيه مشتركي ايجاد تشنج در سخنراني رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام را محكوم كردند.در اين اطلاعيه آمده است: در شرايط كنوني كه ايران اسلامي به وحدت و آرامش نياز دارد، هرگونه تلاش كه موجب دو دستگي و اختلاف بين مردم شود، خلاف نظر مقام معظم رهبري (مدظله العالي) و مصالح كشور و خدمت به دشمنان نظام مقدس جمهوري اسلامي است.
در ادامه اطلاعيه آمده است: شخصيت برجسته و انقلابي جناب آقاي  هاشمي  و مجاهدت هاي خالصانه ايشان در طول دوران نهضت و بعد از انقلاب اسلامي بر كسي پوشيده نيست و با تاريخ انقلاب اسلامي عجين گرديده است.
ما ضمن محكوم نمودن اختلال و تنش در سخنراني معظم له با تأكيد بر حفظ وحدت ميان همه نيروهاي انقلاب، از نيروهاي امنيتي و قضايي مي خواهيم قاطعانه با عوامل و مسببان اين واقعه برخورد جدي نمايند تا از اين پس شاهد چنين مواردي نباشيم.

همايش فلسطين در تهران برگزار مي شود
مهر: با حضور صاحبنظران، اساتيد دانشگاهي و محققان بين المللي، همايش بين المللي فلسطين، هشتاد سال مقاومت اواخر تابستان در تهران برگزار مي شود.دبير ستاد برگزاري همايش فلسطين، هشتاد سال مقاومت گفت: اين همايش با رويكرد تحليلي در سه محور تاريخي، حقوقي و سياسي برگزار مي شود.عباس خامه يار بررسي اهداف قدرت هاي استعمارگر در حمايت از شكل گيري رژيم غاصب صهيونيستي، مقاومت فلسطين و مراحل تأثيرپذيري آن  را از تجربه انقلاب اسلامي  و تاريخ مقاومت فلسطين عنوان كرد.

بازرسان آژانس به تهران آمدند
فارس: گروهي از بازرسان آژانس بين المللي انرژي اتمي روز گذشته وارد ايران شدند. يك منبع مطلع تعداد بازرسان را چهار نفر عنوان كرد و گفت: اين گروه از بازرسان در چارچوب بازرسي هاي عادي و توافقنامه پادمان NPT بازرسي هايي را از تاسيسات هسته اي خواهند داشت.
وي زمان حضور بازرسان آژانس در ايران را تا روز جمعه اعلام و تصريح كرد: اين گروه در مدت حضور خود از تاسيسات هسته اي نطنز بازديد خواهند كرد.

تشديد فعاليت هاي گروههاي سياسي براي خبرگان
گروه سياسي - گروههاي سياسي فعال كشور در صدد رايزني هستند تا ليستهاي مشتركي براي شركت در انتخابات خبرگان فراهم كنند.ولي آذروش عضو فراكسيون اقليت با بيان اينكه گروه هاي سياسي براي انتخابات خبرگان با توجه به ضوابط و معيارهاي خاص نسبت به قبل تغيير چنداني ندارند گفت: اگر اصلاح طلبان به اجماع برسند احتمال دارد ليست مشتركي براي انتخابات خبرگان ارائه دهند.
هادي حق شناس عضو ديگر فراكسيون اقليت مجلس شوراي اسلامي، تصريح كرد: عقل اقتصادي و سياسي حكم مي كند اصلاح طلبان در انتخابات خبرگان و شوراها ليست واحدي ارائه دهند.وي به ايسنا در خصوص تركيب سياسي انتخابات خبرگان و شوراها، گفت: در خصوص انتخابات شوراها نمي توان از حالا گفت كه تركيب سياسي آن چگونه خواهد بود، چرا كه به احتمال زياد انتخابات شوراها اسفندماه برگزار خواهد شد و بعيد است كه اين انتخابات با انتخابات خبرگان همزمان باشد.اين نماينده مجلس شوراي اسلامي، تصريح كرد: چه كارگزاران يا مشاركتي ها يا هر گروه ديگري، اگر به تنهايي وارد قضيه شوند، قطعاً با شكست مواجه مي شوند.
بزرگيان عضو فراكسيون اكثريت مجلس شوراي اسلامي، درباره تركيب گروه  هاي سياسي، گفت: نيروهاي اصولگرا در انتخابات خبرگان و شوراها هماهنگ و يك سويه عمل مي كنند.
اصولگرايان به احتمال زياد ليست مشتركي بين روحانيت مبارز تهران، آبادگران و همچنين شوراي هماهنگي نيروهاي انقلاب خواهند داشت.
نماينده مردم سبزوار در مجلس با بيان اين كه جناح مقابل اصولگرايان مي بايست به ترك تفرقه و ايجاد وحدت بپردازند، اظهار داشت: گروههاي اصلاح طلب با توجه به محورهايي كه به آن معتقد هستند و همچنين ميزان انعطاف رهبران هر گروه، بايد بعضي از نقاط تفرقه را كاهش دهند.
علي سرافراز نماينده مشهد معتقد است: هر دو جناح سياسي فعال كشور بايد به واقعيت ها در انتخابات توجه كنند و افرادي را در ليست خود قرار دهند كه داراي تجربه سياسي و مقبوليت بين مردم باشند و از علم خاصي براي موضوع خاصي برخوردار باشند تا مردم نيز به آنها اعتماد كنند.به گفته  عضو كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس، طبيعي است دو جناح راست و چپ كه قبلا در انتخابات گذشته فعاليت مي كردند اين بار نيز حضور پيدا خواهند كرد، با اين تفاوت كه اين بار جناح چپ شديدتر فعاليت خواهد كرد. زيرا اصلاح طلبان در انتخابات شوراهاي گذشته و مجلس هفتم و رياست جمهوري به دليل مشكلاتي كه در چند سال گذشته داشتند، نتوانستند آراي مردم را كسب كنند، قاعدتاً در اين دو انتخابات در حال فعاليت بيشتري هستند و شيوه هايي را اتخاذ مي كنند تا بتوانند باز در صحنه سياسي، آراء خوبي را از مردم كسب كنند.

يادداشت
مفاهيم سياسي شناور
دكتر موسي نجفي
محقق و مدرس تاريخ و فلسفه سياسي
در خبرها آمده بود كه، برگزاركنندگان كنگره «غيردولتي» سده مشروطه با هاشمي و خاتمي ديدار كردند. آنچه به نظر مي رسد مي توان پيرامون اين خبر قابل تأمل يافت تأكيد بر «غيردولتي» بودن جرياني است كه مي خواهد كنگره اي را در مرداد ماه برگزار كند. راقم سطور درصدد اثبات غيردولتي نبودن اين دسته و دولتي بودن دسته ديگر نيست بلكه به نظر مي آيد: اولا اين تأكيد داراي نوعي «ارزش گذاري» است و در ثاني القاي اين مطلب است كه برگزاركنندگان ديگر سده مشروطه دولتي اند.
در ارتباط با مطلب اول يادم مي آيد دو سال قبل جريان به اصطلاح «غيردولتي» امروز و «دولتي» ديروز در تبريز همايشي به مناسبت بزرگداشت مشروطيت برگزار كرد و رئيس جمهور (رئيس دولت آن روز) هم سخنراني خوبي داشتند، دو روز بعد حقير و جمعي از دوستان غيردولتي آن روز و... امروز هم در قسمت ديگر شهر تبريز سخنراني داشتيم. مسئولان كنگره غيردولتي آن روز به ما اعلام كردند به خاطر آن كه اين مراسم سخنراني رئيس دولت را تحت الشعاع قرار ندهد مسئولان امنيتي شهر به ما اجازه ندادند حتي كوچك ترين پوستر و يا تبليغاتي براي اين مراسم داشته باشيم.
همچنين در ارديبهشت سال گذشته مراسمي در دانشگاه تهران كه شعبه اي از وزارت علوم است و اين وزارتخانه هم شعبه اي از دولت است مراسمي به مناسبت صدمين سالگرد مشروطيت با سخنراني رئيس دولت آن روز برگزار كرد و آنچه در مراسم آن روز قابل توجه بود، اولا سال ۱۳۸۴ يكصدمين سال برگزاري مشروطه نبود و ظاهراً عجله اي در كار بود كه صدمين سال را يكسال جلو بكشند. علت اين امر انتخابات قريب الوقوع رياست جمهوري بود كه مي توانست اهرم دولت و بودجه عظيم آن را از دست برگزاركنندگان دولتي خارج كند و در ثاني شايعه هزينه سنگين چند صد ميليوني سه سمينار مختلف كه اعضاي علمي و نخبگان فرهنگي وابسته به دولت آن روز براي بزرگداشت دولتي مشروطه مي خواستند هزينه نمايند، از گوشه و كنار شنيده مي شد.
به نظرم مي آيد از همين گردش روزگار و ناپايداري صحنه سياست و دست به دست شدن دولت ها عبرت بگيريم و ارزش ها و مفاهيم سياسي و اصطلاحات مرسوم و علم سياست را مطابق در قدرت بودن و يا نبودن خود ارزش گذاري نكنيم، قواعد و اصول را رعايت نماييم و اگر حرفي علمي و تحقيقي تاريخي براي ارائه كردن داريم بدون اين جعل عناوين در جريان يك كنگره علمي به طور شفافي ارائه دهيم.

در صورت تغيير آيين نامه مجلس
رأي اعتماد وزير با ۵ بار ندادن
پاسخ قانع كننده سلب مي شود
ايسنا: كميسيون تدوين آيين نامه  داخلي مجلس از زمان شروع مجلس هفتم درصدد اصلاح و تغيير موادي از اين آيين نامه برآمد و سرانجام در تاريخ ۳۰/۱/۱۳۸۵ اصلاحات به عمل آمده در خصوص مواد آيين نامه داخلي مجلس براي ارائه پيشنهادات به نمايندگان تقديم شد.
در صورت تصويب نهايي اين اصلاحات كه كميسيون آيين نامه داخلي درصدد و تلاش است تا بررسي و تصويب آن را اصل هشتاد و پنجي (تصويب در كميسيون به جاي صحن علني) كند، در فصل نظارتي آيين نامه (سئوال، تذكر، تذكر و سئوال و تحقيق و تفحص) بر اساس الحاق تبصره اي به ماده ۱۹۲ آيين نامه داخلي در خصوص تذكرات كتبي نمايندگان به رئيس جمهور و وزرا، رئيس جمهور و هر يك از وزرا موظفند به ترتيب حداقل در مدت سي و پانزده روز به تذكر هر يك از نمايندگان، ابتدا توسط خود يا معاون امور مجلس به صورت كتبي پاسخ دهند.
همچنين ماده ۱۹۵ آيين نامه به شرح زير تغيير مي كند: چنانچه در هر دوره مجلس، پاسخ هاي هر وزير به سئوالات نمايندگان ۵ بار در صحن مطرح و به تشخيص مجلس قانع كننده نباشد، رأي اعتماد به وزير سلب مي شود.

گفته مي شود ...
آزادي در تهران، دستگيري در دوبي
يك چهره مهم مفاسد اقتصادي، پس از آزادي و تبرئه در تهران، به دست پليس امارات در دوبي بازداشت شد.به گزارش بازتاب، مهرداد صفدري، مديرعامل شركت «اورينتال اويل كيش» ، كه چندي پيش به اتهام دادن رشوه نيم ميليون دلاري، محكوم و سپس تبرئه شد، هنگام خروج از امارات، در فرودگاه، توسط پليس اين كشور بازداشت شد.بر پايه اطلاعات رسيده، اتهام صفدري، تخلفات حقوقي در ثبت شركت وي در امارات بوده است. به گزارش بازتاب شنيده مي شود، يك شركت خارجي نيز از صفدري و شركت متبوعش شكايت كرده است.پس از محاكمه مهرداد صفدري و محكوميت وي، در كمال شگفتي، از سوي دادگاه تجديدنظر تبرئه، اما گيرنده رشوه محكوم شد.
۴ ماه دوره آموزشي
عبدالمالك ريگي اخيراً اعلام نموده افرادي كه قصد ملحق شدن به گروه وي را دارند، ابتدا بايستي چهار ماه در رواند لاهور پاكستان در جلسات جماعت تبليغي شركت و آموزشهاي لازم را فراگيرند سپس به جمع افراد وي بپيوندند.
به  نظر مي رسد عبدالمالك قصد دارد با اين ترفند عوام فريبانه گروه خود را همچنان كه از نام مذهبي براي آن استفاده نموده يك گروه مذهبي قلمداد و عملكرد شرورانه خود را در جهت مسائل مذهبي ارائه نمايد.
اتباع ايراني زنداني در عراق
در حال حاضر در ميان ۴۶۸ زنداني زندان «عماره» عراق، نام ۲۷ تن از شهروندان ايراني به چشم مي خورد. اين اتباع ايراني به اتهام ورود غيرقانوني به عراق بازداشت شده اند. اكثر قريب به اتفاق اين زندانيان، زائران عتبات عاليات هستند كه به اتهام ورود غيرمجاز به اين كشور دستگير شده اند.

سياسي
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
خارجي
فرهنگ و آموزش
شهر تماشا
سلامت
شهري
علمي فرهنگي
راهنما
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   خارجي   |   فرهنگ و آموزش   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   راهنما   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |