يكشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۳۹۹۰ - May 21, 2006
بار ديگر ناصرخسرو ميزبان داروهاي تقلبي شد
عكس: محمد كربلايي احمد
003843.jpg
گروه اجتماعي: معاون دارو و غذاي وزارت بهداشت اعلام كرد: ۹۰ درصد داروهاي قاچاق توزيعي در كشور، تقلبي هستند.
عباس ديناروند با اشاره به اين كه، تنها يك درصد داروهاي موجود در كشور قاچاق بوده و به صورت غيرقانوني وارد كشور مي  شود، افزود: داروهاي توزيعي كه از كانال رسمي وارد كشور مي  شوند، هيچ مشكلي ندارد و قابل استفاده است و تنها داروهاي غيرقانوني هستند كه امكان تقلبي بودن آن وجود دارد و بايد مانع ورود اين داروها به كشور شويم.
ناصرخسرو ميزبان داروفروشان
مدتي است كه خيابان ناصرخسرو دوباره ميزبان داروفروشان است.
مدتي پيش نيروي انتظامي دست به پاك سازي خيابان ناصرخسرو از وجود داروفروشان زد. طي اين عمليات كه در اواخر سال ۱۳۸۴ صورت پذيرفت بسياري از كساني كه به صورت غير قانوني دارو پخش مي كردند، جمع آوري شدند.
در ميان داروهايي كه از اين افراد ضبط شد، داروهاي كميابي وجود داشت كه علاوه بر تاريخ گذشته بودن برخي از آنان، فروش بعضي ديگر از اين داروها نيز ممنوع بود.
به گزارش ايسنا، داروفروشان ناصرخسرو به طور غير قانوني، اقدام به درج تاريخ روي داروها مي كردند. يعني داروي تاريخ گذشته را با درج تاريخ جديد به مردم مي فروختند.
داروهايي همچون «زوبيون» ، «فيفول» و «كلسيم» براي خانم هاي باردار، «ميزوپرستول» و «پروستادين» براي سقط جنين، «پلاويكس» براي عمل قلب باز و داروهايي از اين قبيل در اين خيابان به فروش مي رسند.
نكته جالب آن است كه داروفروش ها از قيمت هاي هم كاملا باخبر بوده و هر كس كه دارويي مي خواست، با قيمت يكسان روبه رو مي شد. اما هنگامي كه روي قيمت ها با هم بحث مي كردند قيمت ها از يك سوم تا نصف كاهش مي يافت.
به عنوان مثال در مورد آمپول هاي سقط جنين ديده شد كه همه قيمت ۱۲۰ هزار ريال براي هر آمپول را ارائه مي دادند، اما هنگام چانه زدن قيمت دارو به ۸۰ هزار ريال هم مي رسيد، يعني داروفروشان قيمت دارو را يك سوم بالاتر از آنچه بايد باشد، اعلام مي كردند. لازم به يادآوري است كه مصرف داروي فوق غير قانوني و ممنوع است.
داروفروشان بسيار محافظه كار
هنگامي كه فردي بخواهد بداند اين داروها از كجا و به چه شكلي به دست داروفروشان مي رسد يا اين كه بخواهد بداند كه اين داروها در كدام محل نگهداري مي شوند به پاسخي نخواهد رسيد. پس از سئوالاتي كه خبرنگار ايسنا از آنان مي كرد تا دقايقي از طرف فروشندگان دارو تعقيب مي شد تا مطمئن شوند كه وي از ماموران نيروي انتظامي نيست و نمي خواهد جاي آنان را ياد بگيرد. علت اين رفتار شايد همان برخورد نيروي انتظامي با فروشندگان دارو باشد كه اينقدر احتياط آنان را برانگيخته است.
در هر صورت اين افراد مجددا آمده اند و دو باره براي سودجويي هاي خود داروها را به صورت غير قانوني به مردم عرضه مي كنند.
نقش شركت هاي توزيعي
در ورود دارو
افزايش تعداد شركت ها و گسترش سيستم هاي توزيع دارو، باعث دسترسي بهتر مردم در سراسر كشور به دارو مي شود. دبير انجمن داروسازان ايران افزود: نظارت بر داروهايي كه از مكان هاي رسمي كشور توليد يا وارد مي شود، به شيوه دقيق صورت مي گيرد. بنابراين داروهايي كه به صورت قاچاق در كشور توزيع مي شود در فهرست داروهاي مجاز قرار ندارد.دكتر سعيد واقفي گفت: تا ۳ سال پيش فقط ۶ شركت توزيع دارو داراي مجوز رسمي در كشور وجود داشت اما به علت كامل نبودن خدمات دهي آنها، تعداد اين شركتها افزايش يافت، چون در بسياري از موارد كمبودهايي وجود داشت.
وي با بيان اينكه در چند سال اخير بسياري به عنوان شركت هاي توزيع دارو از وزارت بهداشت درخواست دريافت مجوز كرده اند، گفت: هم اكنون ۲۰ شركت توزيع كننده دارو به صورت رسمي وجود دارد كه ۱۰ شركت آن در كشور فعال است.دبير انجمن داروسازان ايران گفت: شبكه هاي رسمي توزيع دارو در كشور فقط در صورتي كه داروها داراي پروانه واردات و ساخت دارو باشد اقدام به توزيع مي كنند، بنابراين اين شركت ها نقشي در ورود دارو به بازار آزاد ندارند.
وي اظهار داشت: ممكن است دارويي كمياب باشد بنابراين به علت سهميه بندي برخي بيماران آن را در بازار آزاد به فروش برسانند كه البته با ارائه كارت هوشمند به بيماران اين مشكل هم حل مي شود.
دبير انجمن داروسازان ايران تصريح كرد: در صورت ورود دارو به بازار آزاد به ويژه داروهاي خاص، متخلفان در كمترين زمان شناسايي مي شوند. چون اين داروها از يارانه هاي سنگين برخوردار بوده و به افراد معين و مشخص داده مي شود، بنابراين در صورت تخلف هم به راحتي شناسايي مي شوند.

مدير كل درمان ستاد مبارزه با مواد مخدر:
معتادان خطرناك جمع آوري شده
از ۲ هفته آينده ترخيص مي شوند
003840.jpg
فارس: مدير كل درمان ستاد مبارزه با مواد مخدر اعلام كرد: كار ترخيص معتادان خطرناك جمع آوري شده از سطح تهران كه اكنون در مركز نگهداري شفق هستند از دو هفته آينده آغاز مي شود.
سعيد صفاتيان افزود: در زمان حاضر ۵۰۲ معتاد تزريقي جمع آوري شده از سطح شهر تهران در مركز شفق مستقر هستند و بر اساس توافق انجام شده مسئوليت نگهداري آنان با سازمان بهزيستي است و نيروي انتظامي فقط مسئوليت برقراري امنيت اين مكان را بر عهده دارد.
وي افزود: اكنون ظرفيت مركز شفق تكميل است و كميته اي براي ترخيص معتادان از اين مركز راه اندازي شده كه معتادان پس از تاييد روانپزشك مركز، به اين كميته معرفي مي شوند و در صورتي كه واقعا آمادگي ترخيص را داشته باشند مرخص مي شوند. صفاتيان اضافه كرد:  همزمان با اين كار قرار شده با همكاري وزارت بهداشت و سازمان بهزيستي مراكز درمان گذري اعتياد (DIC) در تهران افزايش يابند تا كار درمان اين بيماران با دادن متادون و آموزش آنان متوقف نشود. وي گفت: معتادان مستقر در مركز شفق همگي مرد هستند و سن آنها از ۱۸ سال تا ۵۰ سال متغير است و بر اساس بررسي هاي انجام شده حدود ۲۵درصد آنها مبتلا به ويروس ايدز هستند كه البته راههاي انتقال ويروس اين بيماري با ساير معتادان در اين مركز كنترل مي شود.
صفاتيان افزود:  بر آورد ما اين است كه تعداد كل معتادان تزريقي خطرناك در تهران حدود سه هزار نفر باشد كه به مرور جمع  آوري و به اين مركز منتقل مي شوند اما اثر مثبتي كه اجراي طرح جمع آوري معتادان داشت اين بود كه تعدادي از معتادان تزريقي از ترس اينكه به اين مركز نگهداري بسته فرستاده نشوند خودشان به مراكز ترك اعتياد مراجعه كرده اند و تحت درمان قرار گرفته اند كه البته هنوز آمار دقيقي از آنان در دست نيست.

افزايش ۷ درصدي ميزان ازدواج در كشور
فارس: رئيس سازمان ثبت احوال كل كشور گفت: طي سال گذشته ۷۸۷ هزار و ۶۷۱ فقره ازدواج در كشور ثبت شده كه اين رقم نسبت به مدت مشابه در سال گذشته كه ۷۳۳ هزار و ۹۷۶مورد بوده۷، درصد رشد نشان مي دهد.
سيد محمدرضا آيت اللهي با اشاره به طلاق هاي ثبت شده در سال ۸۴ گفت: ۸۴ هزار و ۲۴۳ فقره طلاق در كشور ثبت شده كه اين رقم در مدت مشابه سال گذشته ۷۳ هزار و ۸۸۲ مورد بوده كه نشان از رشد ۱۴درصدي طلاق در كشور بوده است.
وي در خصوص آخرين وضعيت ابلاغ شماره ملي افراد گفت: بيش از ۹۰ درصد ايرانيان به طرق مختلف شماره ملي خود را دريافت كرده اند.
رئيس سازمان ثبت احوال كل كشور با اشاره به اين كه براي باقيمانده افراد نيز ادارات مختلف ثبت احوال خدمات رساني مي كنند، خاطرنشان كرد: علاوه بر سامانه هاي موجود در ادارات ثبت احوال يك سامانه استعلام الكترونيك هويت ملي نيز در جنب تالار بورس اوراق بهادار تهران واقع در خيابان حافظ داير شده و شماره ملي متقاضيان را با رويت شناسنامه به طور رايگان ارائه مي كند. وي با اشاره به نياز ايرانيان مقيم خارج از كشور به گذرنامه تاكيد كرد: ايرانيان مقيم خارج از كشور براي پيشگيري از مشكلات احتمالي، ناشي از كاربردي شدن شماره ملي در اولين فرصت با مراجعه به نمايندگي جمهوري اسلامي ايران در محل اقامت خود تقاضاي صدور كارت شناسايي ملي كنند.
رئيس سازمان ثبت احوال كشور اظهار داشت: اين افراد مي توانند با مراجعه به نمايندگي محل اقامت خود تقاضاي صدور كارت شناسايي ملي كرده تا نمايندگي مربوطه تمامي تقاضاها را جمع آوري و به اداره ثبت احوال امور خارجه در تهران ارسال و اداره ثبت احوال نيز پس از صدور كارت ملي آن را به محل اقامتشان ارسال كند.

هلال احمر وام قرض الحسنه دارو مي دهد
گروه اجتماعي: رئيس سازمان داوطلبان هلال احمر از ارائه وام قرض الحسنه ۵۰۰ هزار توماني دارو به اقشار كم درآمد كشور خبر داد.
حسين زاجكاني ها در گفت  و گو با فارس گفت: طي تفاهم نامه اي كه با بانك ملت به امضا رسيده است، مقرر شده است كه از ابتداي خردادماه، افرادي كه داراي شرايط برخورداري از وام قرض الحسنه دارو هستند با مراجعه به سازمان داوطلبان هلال احمر معرفي نامه جهت اخذ وام دريافت كنند.
وي در ادامه افزود: افرادي كه از نظر تامين هزينه هاي دارويي با مشكل مواجه هستند با همراه داشتن نسخه پزشك مي توانند به سازمان داوطلبان هلال احمر مراجعه كنند كه پس از آن،سازمان، با انجام بررسي هاي مختصر با در نظرگرفتن حفظ حرمت افراد، به كساني كه واجد شرايط باشند، وام ۵۰۰ هزار توماني با بازپرداخت دو ساله ارائه مي شود.

همايش آينده پژوهي فناوري و چشم انداز
توسعه برگزار مي شود
گروه اجتماعي:همايش آينده پژوهي، فناوري و چشم انداز توسعه از ۱ تا۴خردادماه با حمايت سازمان ملي جوانان و ديگر ارگان هاي مربوطه در دانشگاه صنعتي اميركبير برگزار مي شود.
به گزارش روابط عمومي سازمان ملي جوانان اين همايش با هدف معرفي روش هاي آينده پژوهي و تحليل و بررسي زواياي مختلف سند چشم انداز توسعه جمهوري اسلامي  ايران برگزار مي شود و در سطح سازماني، ملي و بين المللي روش ها و نقشه راه تحقق اهداف اين سند را بررسي مي كند.
اين همايش براي موفقيت سند چشم انداز، شناخت و تحليل روش ها و گذشته فعاليت آينده پژوهي، اهداف و روش هاي نظارت و پيگيري و تدوين همكاري هاي همه حوزه هاي اجتماعي با فناوري هاي نوپديد ضروري است. گروه پژوهشي آينده شناسي پژوهشكده فناوري هاي نو، دانشگاه صنعتي اميركبير، سازمان ملي جوانان، مجمع تشخيص مصلحت نظام و سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور برگزاركنندگان اين همايش هستند.

با مردم
تلفن پيام گير: : ۲۲۰۲۱۱۳۰
۹ تا ۱۱ صبحها به استثناء جمعه ها
در طول ۱۴ سال كه از انتشار همشهري مي گذرد، ما همواره رهين توجه و استقبال مردم به ويژه خوانندگان وفادار روزنامه بوده ايم و بر اين باوريم كه بهترين راه حل ها براي برون رفت از تنگناها و مشكلات و همچنين ايجاد نوآوري هاي مفيد و سازگار با منافع ملي از ميان مردم برمي خيزد.
از اين رو، ستون تازه اي تحت عنوان «با مردم» را كه در برگيرنده پيام هاي تلفني و نامه هاي روزانه خوانندگان همشهري است در اين صفحه گشوده ايم تا زمينه براي تعامل و بهره گيري بيشتر از نظرات، انتقاد ها و پيشنهادات اجتماعي و همچنين ارتقاي كيفي همشهري فراهم شود.
اين ستون پيش از اين تحت نام ها و عناوين مختلف و در مقاطع زماني كوتاه مدت در سالهاي اخير تجربه شده بود، اما، ايجاد ستوني پايدار براي برخورداري از ديدگاه هاي شما خوانندگان عزيز اكنون تحقق يافته است كه اميدواريم به ياري پروردگار از اين طريق توفيق خدمتگزاري به شما را داشته باشيم.پيام ها و نامه هاي دريافتي خوانندگان همه روزه در همين ستون درج خواهد شد.ارسال كنندگان پيام هاي تلفني و نامه به همشهري، مي توانند از همين طريق نظرات و پيشنهاداتشان را درباره بخش هاي گوناگون روزنامه نيز براي ما ارسال كنند.
انعكاس اين قبيل نظرات و انتقادها، ما را در تهيه و انتشار روزنامه اي بهتر و نزديك تر به خواست هاي شما خوانندگان عزيز ياري خواهد داد.علاوه بر اين ستون، همه هفته در روزهاي پنجشنبه و در صفحه سخنگاه، بخش هاي ديگري از نامه ها، پيام ها، مقالات و مطالب ذوقي خوانندگان همشهري را درج خواهيم كرد.
نامه ها و مطالب خود را به نشاني تهران خيابان آفريقا، بالاتر از پمپ بنزين ظفر، كوچه تنديس شماره ۱۰- كدپستي: ۱۹۱۵۶۵۶۳۵۳- روزنامه همشهري، ستون با مردم، ارسال فرمائيد و پيام هاي تلفني خودتان را همچنان كه در صدر اين ستون ذكر شده، همه روزه به استثناي جمعه  ها، از ساعت ۹ الي ۱۱ صبح با تلفن پيام گير: ۲۲۰۲۱۱۳۰ در ميان بگذاريد.

يادآوري مهم:
۱- نام و نشاني و تلفن تماس خود را در نامه يا پيام تلفني قيد كنيد و در صورتي كه مايل بوديد، مطلب شما با امضاء محفوظ درج شود، يادآوري فرماييد تابه همين گونه عمل شود.
۲- نامه ها را در يك طرف كاغذ و با خط خوانا مرقوم فرمائيد و در حد امكان، متن ها را خلاصه بنويسيد تا فضا براي درج  نامه ها و پيام هاي بيشتري، كفايت كند.
۳- انتقادها و ديدگاه هاي انتقادي خودتان را در حد امكان به صورت مستند و همراه با راه حل ارائه كنيد تا از اين طريق به حل مشكل مورد نظر، مساعدت شود.
***
ارك عليشاه را حفظ كنيم
ارك عليشاه از معدود ميراث هاي تاريخي ارزشمند كشور ماست كه دستخوش تغييرات و تخريب تدريجي شده است. جا دارد سازمان ميراث فرهنگي براي حفظ اين بناي تاريخي اقدام موثري به عمل بياورد.
عباس تازه كند- تبريز
همشهري: مسئله تخريب مجموعه تاريخي ارك عليشاه در روزهاي اخير، بازتاب اجتماعي نيز داشته است. اما رئيس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري آذربايجان شرقي به تازگي اعلام كرده است كه ارك تبريز بازسازي مي شود.
اميدواريم با مرمت اساسي اين بناي تاريخي، نگراني دوستداران ميراثهاي فرهنگي ايران نيز برطرف شود.

سرعت هاي فاجعه آفرين
سرعت غيرمجاز خودروها در تهران به يك معضل اجتماعي تبديل شده است. اگر مثل ساير كشورها براي رانندگان متخلف مجازات هايي از قبيل توقيف پلاك خودرو و گواهينامه، در نظر گرفته نشود؛ همچنان بايد شاهد فجايعي باشيم كه سرعت خودروها در جاده ها و شهرها ببار مي آورند.
بهيه لطفي- تهران

تجليل از نويسندگان بزرگ
پيشنهاد مي كنم در نمايشگاه بين  المللي كتاب در سالهاي آينده در هر دوره، از دو نويسنده ايران و جهان، كه به خاطر آثارشان از چهره هاي بزرگ و ماندگار ادبيات محسوب مي شوند، تجليل به عمل آيد.
پروين- ر _ تهران

پيشگيري به جاي سمپاشي
مبارزه با موش در تهران با روش هايي كه ادامه دارد تا حد زيادي موجب آلوده شدن آب هاي سطحي به سموم مقاوم و در نتيجه، آلودگي منابع زيرزميني آب هم مي شود. اين همه هزينه بهتر نيست، براي جمع آوري و بازيافت زباله و فرهنگ سازي به منظور جلوگيري از ريختن زباله در نهرها شود؟
زهرا بياني زاده- تهران
همشهري: ظاهراً طرح تفكيك زباله از مبدأ جمع آوري مكانيزه زباله و مبارزه با آفت  موش به طور همزمان توسط شهرداري تهران دنبال مي شود. اما، كارشناسان محيط زيست نيز براين باورند كه اتكاء به جمع آوري بهينه زباله در حكم نوعي پيشگيري مطلوب بوده و از كاربرد مكرر سموم در محيط زيست شهري براي دفع موش بهتر است و با روش اول مي توان جمعيت موشها را تحت كنترل درآورد.

نامه
بيمارستانهاي خصوصي شده و مشكلات پيش رو
در روند خصوصي سازي بيمارستانها و در آنجا كه حداقل ضوابط مراعات نشده، حرفه پرستاري و پرستاران بيشترين آسيب را ديده اند. مي توان گفت به نوعي اين قبيل بيمارستانها به يك بنگاه اقتصادي بيشتر شباهت پيدا كرده اند. هيأت مديره معمولاً  در انديشه هزينه كمتر و سود بيشتر است، قاعده اي كه بر تمامي مناسبات اقتصادي در بخش خصوصي حاكم مي باشد، اما بيمارستان يك بنگاه اقتصادي نيست، بلكه بايد به جنبه هاي انساني آن توجه و كافي مبذول داشت. در يكي از بيمارستان ها كه در سالهاي اخير خصوصي شده است، به علت گماردن نيروهاي تازه كار در شيفت شب جان بيماران به خطر افتاده است، زيرا بيمارستان حاضر نيست، نيروهاي ماهر و كارآمد را با هزينه مناسب جذب كند. يا پرستاري كه به علت بيماري حاد نياز به مرخصي استعلاجي دارد، اما مرخصي استحقاقي اش تمام شده، اجازه مرخصي داده نمي شود و مي گويند، استعفا بده!  اميدواريم، دولت در مورد خصوصي كردن بيمارستانها و معضلاتي كه اكنون در بعضي از اين مراكز به زيان مردم و كاركنان حاكم است، توجه فوري مبذول دارد.
جمعي از پرستاران بيمارستانهاي تهران

اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
خارجي
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
علمي فرهنگي
دانش
راهنما
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |  
|  شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   دانش   |   راهنما   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |