يكشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۳۹۷۸ - May 7, 2006
۸۰ بيمارستان نيمه تمام تكميل مي شود
اولويت در تكميل بيمارستانها با شهرهايي است كه بيش از ۵۰ هزار نفر جمعيت دارند
001206.jpg
رئيس  اداره  نظارت ، ارزشيابي  و درمان  وزارت  بهداشت ، درمان  و آموزش  پزشكي نيز گفت : امسال  براي  تكميل  و تجهيز بيمارستان هاي  نيمه  تمام  كشور ۴۰ ميليون دلار اختصاص  داده  شده  است .
به گزارش ايرنا دكتر حميدرضا ضيايي  افزود: در كشور بالغ  بر ۸۰ بيمارستان  نيمه  ساز وجود دارد و وزارت  بهداشت  موظف  است  هرچه  سريع تر اين  بيمارستان ها را تكميل  كند تا مورد استفاده  مردم  قرار گيرد.
وي  گفت : خوشبختانه  مجلس  شوراي  اسلامي و اعضاي  كميسيون  بهداشت  و درمان  مجلس  امسال  بودجه  ۴۰ ميليون  دلاري  را با سه  اولويت  براي  اين  بخش  اختصاص دادند.
دكتر ضيايي  افزود: اولويت  اول  براي  تكميل  بيمارستان هايي  است  كه  در شهرستان هاي  با بيش  از ۵۰ هزار نفر جمعيت،  نيمه  تمام  مانده  و بيمارستان  ندارند. وي  افزود: اولويت  دوم  براي  شهرستان هاي  با جمعيت  بين  ۲۰ تا ۵۰ هزار نفر جمعيت  است  و اولويت  سوم  براي  بيمارستان هاي  با قدمت  بالاي  ۵۰ سال  است .
دكتر ضيايي  گفت : ساخت  بيمارستان ها در گذشته  توسط وزارت  مسكن  و شهرسازي انجام  مي شد و بودجه  آن هم  در اختيار وزارت  مسكن  قرار مي گرفت  و وزارت بهداشت  و درمان  در ساخت  و ساز اين  بيمارستان ها نقشي  نداشت .
وي  افزود: طرح هاي  بيمارستاني  زيادي  در كشور وجود دارد كه  حدود ۱۵ الي ۱۷ سال  است  كه  از شروع  عمليات  اجرايي  آن مي گذرد و هنوز تكميل  نشده  است .
وي  اظهار اميدواري  كرد كه  طي  دو سال  آينده  تحول  جدي  براي  نهايي  كردن اين  طرح ها صورت  گيرد.
تجهيزات پزشكي كشور بازسازي و نوسازي مي شود
از سوي ديگر قائم  مقام  وزير بهداشت ، درمان  و آموزش  پزشكي  كشور نيز در اين همايش گفت : با اعتبارات  ارزي  كه  امسال  در اختيار اين  وزارتخانه  قرار گرفته  است  بخشي  از تجهيزات  پزشكي بيمارستان هاي  كشور بازسازي  و نو مي شود.
دكتر ابراهيم  گفت : علاوه  بر اعتبارات  امسال  وزارت  بهداشت  كه  در بودجه  ۸۵ ديده  شده ، مجلس  شوراي  اسلامي ۲۰۰ ميليون  دلار از محل  صندوق  ذخيره  ارزي  كشور به  عنوان  بازسازي  و نوكردن  تجهيزات  پزشكي  بيمارستان هاي  سراسر كشور تصويب  كرده  است .
وي  گفت : از اين  مبلغ  ۷۰ ميليون  دلار براي  اورژانس  هوايي  و زميني  و انستيتو پاستور و بيماريهاي  خاص  اختصاص  يافته  و حدود ۱۳۰ ميليون  دلار از اين  مبلغ  هم  براي  تأمين  تجهيزات  بيمارستان ها در نظر گرفته  شده  است .
قائم  مقام  وزير بهداشت ، درمان  و آموزش  پزشكي  كشور گفت : مهمترين  اولويت  در سال  جاري  براي  اين  وزارتخانه ، نظام  مند كردن  تجهيزات  پزشكي  است .
دكتر متوليان  افزود: براي  تأمين  اين  هدف ، تجهيزات  و شركتهاي  تجهيزات  پزشكي  را شناسنامه دار خواهيم  كرد و آمار دقيق  واردات  تجهيزات  پزشكي  را كه  تاكنون  وجود نداشته  به صورت  بانك  اطلاعاتي  درخواهيم  آورد.

به مناسبت روز جهاني صليب سرخ تشريح شد؛
تدابير جديد هلال احمر براي مهار حوادث غير مترقبه
هر خانواده ايراني صاحب يك چادر امدادي مي شود
001002.jpg
گروه اجتماعي- مريم غفاري: هفته هلال احمر با شعار «هر خانواده يك امدادگر» و با موضوعات صلح و دوستي و ترويج فرهنگ وقف آغاز شد.
دكتر سيد مسعود خاتمي، رئيس جمعيت هلال احمر طي يك نشست مطبوعاتي در جمع خبرنگاران گفت: روز ۸ ماه مه (مصادف با ۱۸ ارديبهشت) به عنوان روز جهاني صليب سرخ و هلال احمر نامگذاري شده كه در اين روز نهادهاي امدادي هفت اصل بشردوستي،  بي غرضي، بي طرفي، عدم وابستگي، خدمات داوطلبي، يگانگي و جهان شمولي را محور فعاليت هاي خود قرار داده اند.
وي افزود: نهضت بين المللي صليب سرخ از ۲ تشكل كميته بين المللي صليب سرخ و «فدراسيون صليب سرخ و هلال احمر» تشكيل شده است و شامل ۱۸۳ كشور عضو مي باشد كه
۳۲ كشور آن اسلامي بوده و داراي آرم هلال احمر هستند.دكتر خاتمي درخصوص استراتژي
۲۰۱۰ سازمان هاي امدادي و هلال احمر گفت:  اين استراتژي حول ۴محور آمادگي امدادي جمعيت ها قبل از حادثه در سطح دنيا، پاسخگويي در زمان حادثه، سلامت و رفاه اجتماعي و ترويج حقوق بشردوستانه است.
وي افزود: از ۱۸۳ كشور، ۲۰ كشور عضو هيات حكام هستند كه ايران نيز براي بار دوم به عنوان عضو هيأت حكام انتخاب شده است. فدراسيون با تمام كشورهاي عضو ارتباط دوجانبه دارد كه اگر در كشوري حادثه اي پيش بيايد مراتب به فدراسيون اطلاع داده مي شود و فدراسيون براي كشورهاي آسيب ديده امكانات لازم را فراهم مي كند.
وي در خصوص مهمترين برنامه هاي هفته هلال احمر گفت:  روز اول به نام هلال احمر و داوطلبان نامگذاري شده كه سازمان داوطلبان حلقه اتصال توانمندان و نيازمندان در زمينه هاي مالي، آموزشي و فرهنگي هستند و در اين روز، فراخواني جهت عضويت در شعب جمعيت در سراسر كشور انجام مي شود، اهداي خون، اعزام بسيج پزشكان به مناطق محروم و عيادت از بيماران از ديگر برنامه هاي اين روز است.
روز دوم به نام هلال احمر و امداد و نجات با شعار «هر خانواده يك امدادگر» نامگذاري شده است. يكي از مباحث جدي فدراسيون، بحث امداد است كه به توسعه و ساماندهي نيروي انساني آموزش ديده، وسايل و تجهيزات امدادي در شبكه امدادي سراسر كشور و استانداردسازي حمل و نقل امدادي، هوايي، زميني و دريايي مي پردازد.
دكتر خاتمي گفت: توسعه و ارتقاي سيستم مخابرات كه نقش حياتي در ارسال اطلاعات لحظه اي در امدادرساني ايفا مي كند در حال تقويت است.
وي ايران را يكي از هفت كشور حادثه خيز جهان ذكر كرد و گفت: حادثه اول در ايران زلزله است. وي حمايت رواني از آسيب ديدگان را جزو برنامه هاي ديگر جمعيت ذكر كرد و گفت: آموزش هاي خاص مثل آموزش خطرات در مناطق آلوده به مين در برخي استان ها، تخريب منازل توسط موريانه ها در مناطق جنوبي از جمله آموزش هاي خاص هلال احمر محسوب مي شود.
وي روزهاي ديگر اين هفته را روز صلح و دوستي، روز ترويج فرهنگ وقف و امور خيريه، روز آموزش خانواده و بشردوستي، روز هلال احمر و توانبخشي و روز آخر نيز به عنوان هلال احمر و انقلاب اسلامي نامگذاري شده است.
واگذاري چادرهاي انفرادي
به تمام خانواده ها
دكتر خاتمي واگذاري چادرهاي انفرادي به تمام خانواده ها به خصوص افرادي كه در مناطق حادثه خيز اسكان دارند را يكي از برنامه هاي جمعيت هلال احمر اعلام كرد و گفت: در اين خصوص درصدد هستيم كه با قيمت ارزان چادرهايي صرفاً براي اسكان موقت چند روزه در مناطق همجوار مناطق حادثه خيز به مردم واگذار شود، چون تجربه زلزله لرستان نشان داد، فشار رواني افرادي كه مستقيماً در زلزله نبودند خيلي زياد بود و بيشتر متقاضي چادر جهت اسكان اضطراري بودند، لذا واگذاري چادر براي همه خانواده ها ضروري است .در صدد هستيم با تعامل دولت و دادن سوبسيد براي همه خانواده هاي ايراني در معرض آسيب چادر تهيه كنيم.
آموزش رايگان امداد
براساس اين گزارش، دكتر سيداحمد نواب، معاون فرهنگي و اجتماعي سازمان جوانان هلال احمر نيز گفت: برنامه هاي آموزشي اين سازمان در دو رشته امداد و كمك هاي اوليه و مهارت هاي زندگي براي مقاطع دانش آموزي، دانشجويي و آزاد به صورت رايگان با عنوان «طرح طاها» در سراسر كشور برگزار مي شود و محدوديت خاصي هم ندارد.

كنكور سالي دو بار برگزار خواهد شد
گروه علمي فرهنگي: رئيس سازمان سنجش آموزش كشور اعلام كرد: كنكور سراسري سال ۱۳۸۵ دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالي كشور، بدون تغيير طي روزهاي نهم، دهم و يازدهم تيرماه سال جاري به طور همزمان در سراسر كشور برگزار مي شود.
دكتر عبدالرسول پورعباس گفت:  تنها نكته اي كه در كنكور امسال اعمال مي شود، لحاظ معدل سال سوم متوسطه با تأثير مثبت است كه اين موضوع نيز از دو سال پيش اعلام شده بود. وي با بيان اينكه تغييرات احتمالي در كنكور سالهاي آينده به صورت كاملا تدريجي اعمال مي شود، گفت: كليه تغييرات اثرگذار حداقل يكسال قبل از اعمال، به اطلاع داوطلبان خواهد رسيد. رئيس سازمان سنجش با تضمين امنيت كنكور امسال، اظهار كرد: نهادهاي كشوري همانند وزارتخانه هاي اطلاعات و كشور و نيروهاي انتظامي براي برگزاري هر چه مطمئن تر كنكور اقدامات لازم را انجام داده اند.
رئيس سازمان سنجش در ادامه با اشاره به ساير تغييرات احتمالي آزمون سراسري در صورت تصويب در مراجع ذيصلاح، اظهار كرد: برگزاري دو بار كنكور در طول سال، علاوه بر افزايش شانس قبولي، نقش بسزايي نيز در كاهش استرس و اضطراب داوطلبان دارد. وي با بيان اينكه سازمان سنجش آمادگي اجراي اين طرح را تا سال ۱۳۸۸ ايجاد مي كند، اظهار كرد: بايد شرايطي فراهم شود تا با يك استاندارد علمي ثابت، كنكور را حداقل دو بار در سال برگزار كرد، البته بخش گزينش دانشجو يكبار در طول سال انجام خواهد شد. وي با اشاره به اهداف پيش روي سازمان سنجش، اظهار كرد: رفع اضطراب در كنكور، رعايت عدالت آموزشي در پذيرش دانشجو، جايگزيني مهارت علمي به جاي مهارت تست زني و حفظ كيفيت، در نظر گرفتن سابقه تحصيلي داوطلبان در گزينش دانشجو و همچنين مطالعه نقش كنكور در شرايط تحصيلي بعد از كنكور داوطلب در جهت آماده كردن وي در دانشگاه ، برخي از اين اهداف است كه در جهت رسيدن به آن تلاش خواهيم كرد.

راه اندازي ۲۰ مركز جديد مشاوره ژنتيك در كشور
مهر:  مديركل دفتر پيشگيري از معلوليت هاي سازمان بهزيستي، از راه اندازي ۲۰ مركز مشاوره ژنتيك خصوصي تا پايان سال جاري در سراسر كشور خبر داد. دكتر زهرا نوع پرست، از وجود ۱۳۲ مركز مشاوره ژنتيك دولتي و خصوصي خبر داد و افزود: هم اكنون در هر استان يك مركز مشاوره ژنتيك دولتي و تعدادي مركز مشاوره ژنتيك خصوصي فعاليت مي كنند كه با توجه به برنامه ريزيهاي انجام شده تا پايان سال تعداد مراكز مشاوره ژنتيك به ۱۵۰ مركز افزايش خواهد يافت.
نوع پرست از افزايش تعداد مراجعه كنندگان به مراكز مشاوره ژنتيك دولتي و خصوصي نسبت به سالهاي قبل خبر داد و گفت: براساس آمارهاي موجود در ۶ ماهه اول سال گذشته ۲۲ هزار نفر به مراكز مشاوره ژنتيك مراجعه كرده اند كه تعداد بيماران به طور ميانگين روزانه ۸ تا ۱۰ نفر در هر نوبت بوده است.

اهداف مجمع ملي جوانان تشريح شد
سفيران جوان صلح و فناوري به كشورهاي
مختلف اعزام مي شوند
000999.jpg
گروه اجتماعي _ ليلا خاكسار: مجمع ملي جوانان، اتاق فكر و اتاق هاي دوستي جوانان با هدف برقراري ارتباط با مجامع بين المللي و ارتباط ميان جوانان اقصي نقاط كشور را راه اندازي مي كند.
مهندس رسول پورحسين، رئيس مجمع ملي جوانان در نخستين كنفرانس رسانه اي اين مجمع در جمع خبرنگاران ضمن اعلام اين مطلب گفت: اين اتاق هاي فكر به منظور جمع آوري نظرات و فعاليت هاي جوانان در نقاط مختلف كشور تشكيل مي شود و در ۵ نقطه شمالي، جنوبي، شرقي، غربي و مركزي كشور در سطح استان ها مراكزي براي فعاليت جوانان در نظر گرفته است كه جوانان فعال در اين مراكز گردهم مي آيند و اطلاعات، نظرات و فعاليت هاي آنها بررسي شده و به وسيله روش هاي مختلف مستند و متمركز مي شود و در نهايت به صورت سند تدوين مي شود.
وي افزود: رويكرد سازمان ملي جوانان، تقويت برنامه محوري است و به دنبال جنبش برنامه مداري جوانان هستيم و اعتقاد بر اين است كه ارتباط با جوانان بايد به دور از قالب هاي كليشه اي باشد.
مهندس پورحسين همچنين گفت: مجمع ملي سال ۸۵ را سال آموزش و توانمندي استان ها و جوانان اعلام كرده و با تكيه بر خرد جمعي جوانان و استفاده از راهكارهاي خود آنها را براي حل مشكلاتشان در نظر گرفته، ضمن اين كه استان هاي محروم در اولويت قرار گرفته و كارگاه هاي آموزشي فراواني براي آنها اختصاص يافته است.
وي افزود: تعداد ۱۲ فدراسيون با موضوعات سلامت و بهداشت، اشتغال زايي و فقرزدايي ، ورزش، محيط زيست، علمي و آموزشي، ميراث فرهنگي و گردشگري، ادبي و هنري، فعاليت هاي بشردوستانه ديني و مذهبي، رسانه ها و فناوري اطلاعات و ارتباطات،  جوانان با نيازهاي خاص، دختران و زنان جوان در نظر گرفته شده اند كه در مراكز مختلف كشور فعاليت خود را آغاز خواهند كرد.
وي گفت: در سطح فعاليت هاي بين المللي، اتاق هاي دوستي ايران با كشورهاي اسلامي تشكيل مي شود و يكي ديگر از اهداف ما تشكيل «اتحاديه بين  المجالس» كشورهاي مسلمان است و هدف ما تبادل اطلاعات و انتقال تجربيات با كشورهاي ديگر است.
مهندس پورحسين افزود: يكي ديگر از اهداف و برنامه هاي مجمع، ايجاد مركز بين المللي توانمندسازي، سازمان هاي مردم نهاد، جوانان كشورهاي خاورميانه و جوانان كشورهاي اسلامي است، ضمن اين كه نيازسنجي و امكان سنجي هم خواهيم داشت. وي گفت: طرحي نيز ارائه كرده ايم كه بر اساس آن سفيران جوان صلح و فناوري به كشورهاي مختلف با عنوان يك تشكل فراملي اعزام خواهند شد و هدف ما اين است كه به عنوان يك راهبرد از تمام حقوق و منافع دانشمندان جوان حمايت كنيم، ضمن اين كه آموزش هاي خاصي نيز براي جوانان خواهيم داشت و سطح علم و دانش افراد، تسلط به زبان هاي خارجي و آشنايي با حقوق بين المللي اين اشخاص نيز مد نظر خواهد بود.
رئيس مجمع ملي جوانان همچنين افزود: يكي از دلايل اين حركت، تحريف واقعياتي است كه در كشورهاي غربي از كشور و دين ما به عمل مي آيد و ما همكاري ها و ارتباطاتي با كشورهاي دخيل در صلح بين الملل و جريانات هسته اي خواهيم داشت.
وي در پاسخ به اين سؤال كه آيا اين گونه طرح ها، بيشتر جنبه تزئيني دارد تا عملي، گفت: طرح اتاق فكر، طرحي است كه در آن از ظرفيت هاي خودانگيخته استان ها استفاده شود و به اعتقاد من جوانان ما به تعداد خودشان نياز به مشاوره دارند و ما هر چقدر از مشاوره هاي افراد در زمينه جوانان استفاده كنيم، به نتايج بهتري خواهيم رسيد.وي همچنين گفت: در حال حاضر نزديك به ۷ هزار تشكل فعال غيردولتي در سراسر كشور با سازمان ملي جوانان به صورت داوطلبانه همكاري دارند و تلاش ما بر اين است كه بتوانيم در قالب ۱۲ فدراسيون تعريف شده، از اين نيروها به شكل قابل توجهي استفاده كنيم.

سرعت غيرمجاز اولين عامل تصادفات جاده اي
ايسنا: معاون عمليات ترافيكي پليس راه نيروي انتظامي گفت: ۷۱ تن در ۵۹ فقره تصادف طي هفته گذشته در جاده هاي كشور كشته شده اند.
سرهنگ هادي هاشمي گفت: بيشترين عامل تصادفات طي هفته گذشته با ۲/۵۲ درصد به سواري و وانت بارها و كمترين با ۵/۴ درصد به وسايط نقليه مسافربري تعلق داشته است.وي افزود: نظارت پليس راه پاسگاهها بر كارت خواب رانندگان و بدين ترتيب ملزم شدن رانندگان به رعايت قوانين منجر به كاهش چشمگير تعداد تصادفات جرحي شده و از سويي ديگر برخورد قانوني با مراكز خدمات مسافربري متخلف نيز از اركان تأثيرگذار بر كاهش تصادفات وسايط حمل و نقل عمومي بوده است.
به گفته معاون عمليات ترافيكي پليس راه تخطي از سرعت مطمئنه همچنان بيشترين عامل وقوع سوانح رانندگي است؛ به طوري كه بيش از ۵/۲۶ درصد تصادفات، فقط به دليل سبقت غير مجاز رانندگان متخلف رخ داده است. سرهنگ هاشمي اضافه كرد: اين در حاليست كه انحراف به چپ نيز با ۵/۲۰ درصد، عدم رعايت حق تقدم عبور با ۵/۱۷ درصد از ديگر عوامل اصلي شكل گيري سوانح رانندگي در شبكه جاده اي بوده است.

گردشگران، صنايع دستي ايران را نمي شناسند
گروه علمي فرهنگي: معاون گردشگري سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري تصريح كرد: براي تأثيرگذاري بلند مدت كنفرانس UNWTO، تشكيل كميته اي دائمي  ضرورت دارد. محمد شريف ملك زاده درباره اقدام سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري در تأثيرگذاري بلند مدت كنفرانس جهاني صنايع دستي و گردشگري اظهار كرد: تشكيل كميته هاي دائمي در اين جهت ضرورت دارد كه از محورها و سياست هاي سازمان نيز بوده و با ديدگاه مثبت مشايي، صنايع دستي با شناخت بيشتر گردشگران همراه مي شود.
وي خاطرنشان كرد: شناخت گردشگر از صنايع دستي، مهم است و زماني كه گردشگر وارد استاني مي شود بازديد نزديك صنايع دستي و توليد زنده  محصولات آن در كارگاه ها مي تواند در كنار جاذبه ها تعريف شود تا با هويت تاريخ و فرهنگ سازي كشور بيشتر آشنا شوند. معاون گردشگري سازمان صنايع دستي و گردشگري تصريح كرد: دخيل كردن صنايع دستي كشور از مباحث اين كنفرانس UNWTO است، چرا كه اين بخش عامل و سبب شناخت گردشگري در كشور مي شود. وي با بيان اين كه صنايع دستي ايران براي بسياري از گردشگران ناشناخته است، اظهار كرد: فرش ايران يكي از بهترين نمونه هاي مطرح دنيا است و بسياري از صنايع دستي ايران بايد مانند فرش براي دنيا شناخته شود. معاون گردشگري سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري تصريح كرد: گردشگران ورودي به ايران در ابعاد مختلف بايد با صنايع دستي كشورمان به صورت تخصصي آشنا شوند و در بسياري از استان ها صنايع دستي وجود دارد كه براي گردشگران جاذبه اي خاص و اصلي محسوب مي شود.

به مناسبت ۱۷ ارديبهشت، روز اسناد ملي اسناد ملي؛
نماد فرهنگ و هويت ايرانيان
علي اصغر محمدي
هفدهم ارديبهشت ماه از سوي شوراي فرهنگ عمومي به عنوان روز «اسناد ملي» نامگذاري شده است. رسم نگهداري و حفاظت از اسناد و مدارك دولتي در ايران از ديرباز رايج بوده و از پيشينه چند هزار ساله برخوردار است. در سال ۱۳۴۹ مجلس شوراي ملي قانون تأسيس سازمان اسناد ملي ايران را تصويب كرد. بدين ترتيب مقدمات تشكيل آرشيو ملي ايران به عنوان پاسدار فرهنگ و هويت تاريخي كشور به وجود آمد.به رغم سابقه ديرينه آرشيو در ايران، آرشيو ملي به شيوه  امروزي با تأخير چند قرن راه اندازي شد و غفلت و كم توجهي حكومت هاي پيشين در تأسيس «آرشيو ملي» موجب از بين رفتن و يا تاراج بسياري از اسناد ارزشمند تاريخي كشورمان به خارج شد. پس از انقلاب اسلامي، آرشيو ملي ايران به يكي از قوي ترين آرشيو هاي دنيا در زمينه اطلاع رساني اسنادي تبديل شده است.
سند چيست؟
سند از نظر لغوي، حقوق اسلامي، قانون مدني، قوانين مالي، اصول حسابداري و علم كتابداري داراي تعاريف مختلفي است و اما سازمان اسناد و كتابخانه  ملي جمهوري اسلامي ايران در تعريف سند مي گويد: «كليه اوراق، مراسلات، دفاتر، پرونده ها، عكس ها، نقشه ها، كليشه ها، نمودارها، فيلم ها، نوارهاي ضبط صوت و ساير اسنادي كه در دستگاه دولت تهيه شده و يا به دستگاه دولت رسيده است و به طور مداوم در تعريف دولت بوده و از لحاظ اداري، مالي، اقتصادي، قضايي، سياسي، فرهنگي، علمي، فني و تاريخي به تشخيص سازمان اسناد ملي ارزش نگهداري دائمي داشته باشد، سند نام دارد.» (تبصره ماده اول قانون مصوب ۱۷/۲/۱۳۴۹)
در ماده اول قانون سازمان اسناد ملي ايران(مصوب ۱۷/۲/۱۳۴۹)، هدف از تشكيل سازمان اسناد ملي ايران، چنين بيان شده است: «به منظور جمع آوري و حفظ اسناد ملي ايران در سازمان واحد و فراهم آوردن شرايط و امكانات مناسب براي دسترسي عموم به اين اسناد و همچنين صرفه جويي در هزينه هاي اداري و استخدامي از طريق تمركز پرونده هاي راكد وزارتخانه ها و مؤسسات دولتي وابسته به دولت و امحاي اوراق زايد.»
در بند ششم قانون سازمان ملي اسناد تصريح شده است: وزارتخانه ها و مؤسسات دولتي وابسته به دولت مكلف هستند كليه اسناد و پرونده هايي كه احتياجي به نگهداري آنها در سازمان مربوطه نبود را براي نگهداري موقت به سازمان اسناد ملي بسپارند مگر آنكه از تاريخ تهيه و تنظيم سند و يا تاريخ آخرين برگ پرونده مدت ۴۰ سال گذشته باشد كه در اين صورت بايد به طور دائم به سازمان اسناد ملي منتقل شود.
اجراي اين قانون موجب شده اسنادي كه معرف فرهنگ و هويت تاريخي كشورمان بودند، در يك سازماني مشخص گردآوري شده و بر اساس اصول و قواعد معين و با آخرين فناوري ها و تكنولوژي ها در اين زمينه نگهداري و حفظ شوند. دسترسي و مطالعه و بهره گيري از اين اسناد به پژوهشگران و محققان كمك مي كند تا زواياي پنهان و نيمه پنهان رويدادهاي گذشته را آشكار سازند و بسياري از پژوهش ها با استفاده از اسناد، معتبرتر مي شوند و دانشجويان نيز مي توانند با استفاده از اين اسناد پايان نامه هاي خود را بنگارند. پايان نامه هايي كه بر اساس اسناد متقن نگاشته مي شوند، اعتبار بيشتري خواهند داشت.بديهي است كه سند، تأثير بسزايي در زندگي شخصي و اجتماعي افراد دارد كه تولد انسان تا مرگ، در سند (شناسنامه) ثبت مي شود و انسان در طول زندگي خويش همواره با سند سر و كار دارد.يك نمونه بارز تأثير سند در زمينه فرهنگ و هويت تاريخي، تحريف نام خليج هميشه فارس بود كه چندي قبل موسسه نشنال جئوگرافيك در اطلس هاي منتشره خود از نام جعلي خليج عربي به جاي خليج فارس بهره گرفت كه با استناد به تصاوير و نقشه هاي موجود در گنجينه  سازمان اسناد ملي ايران، اين توطئه خنثي شد.آنچه ضروري به نظر مي رسد جمع آوري و حفظ اسناد ملي است. برخي سازمان ها و افراد حقيقي و حقوقي اسنادي تاريخي و فرهنگي در اختيار دارند كه بنا به دلايلي از واگذاري آنها به سازمان ملي اسناد خودداري مي كنند. بايد به ياد داشته باشيم كه اين اسناد جنبه هاي ملي دارند و بايستي به نحوي شايسته حفظ و نگهداري شوند و از طرفي از خروج آنها از كشور نيز جلوگيري شود.
كوتاه سخن اينكه در حال حاضر ميليون ها سند با ارزش در سازمان اسناد ملي نگهداري مي شود كه هر كدام از آنها بيانگر فرهنگ و هويت تاريخي كشورمان است و با غنا بخشيدن به اسناد ملي و نگاه به دور دست ها مي توان به ايجاد گنجينه  ملي با ارزش و در خور شأن ايران كمك كرد كه اهدا و در اختيار گذاردن اسناد، مهم ترين گام در اين راه است.

اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
خارجي
سخنگاه
سياسي
داخلي
شهرستان ها
شهري
علمي فرهنگي
راهنما
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   خارجي   |   سخنگاه   |  
|  سياسي   |   داخلي   |   شهرستان ها   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   راهنما   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |