پنجشنبه ۲۴ فروردين ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۳۹۵۹ - Apr 13, 2006
حضرت اميرالمؤمنين علي عليه السلام:
از توبيخ مكرر پرهيز كن، چه آنكه تكرار سرزنش، گناهكار را در اعمال ناپسندش جري و جسور مي كند، به علاوه ملامت را پست و بي اثر مي سازد.
غررالحكم ص ۲۷۸
امروز با حافظ
خرمن سوختگان را همه گو باد ببر
روي بنما و وجود خودم از ياد ببر
گو بيا سيل غم و خانه ز بنياد ببر
ما چو داديم دل و ديده به توفان بلا
حضور ۲۵ گروه موسيقي ايراني و خارجي در مازندران
آواي نوروز خواني و بهارخواني طنين مي اندازد
حضور نوازندگان پيشكسوت و سرشناسي چون حاج قربان سليماني، دردي محمد طريك، سيد تيمور مهرابي محرم نوروزي و صمد حبيبي و ديگران در اين جشنواره قطعي شده است
011355.jpg
گروه ادب و هنر: ۲۵ گروه موسيقي ايراني و خارجي در جشنواره ميراث مشترك اقوام حاشيه درياي خزر كه روزهاي ۲۶ تا ۳۱ فروردين در شهرهاي ساري، بابل و رامسر برگزار مي شود، به اجراي برنامه مي پردازند.
به گزارش همشهري گروههاي شاخصي از روسيه،  تركيه، ازبكستان، قزاقستان، جمهوري آذربايجان، تاجيكستان و ارمنستان در اين جشنواره ۵روزه به اجراي برنامه مي پردازند.
احمد صدري كه دبيري بخش موسيقي اين جشنواره را برعهده دارد، ضمن اشاره به پراكندگي گروهها و افراد نوروزخوان و بهارخوان در سطح استانهاي كشور گفت: شاخص ترين نوروزخوانان از استانهاي گلستان، گيلان، خراسان شمالي، كرمانشاه، لرستان، مازندران به اجراي نوروزخواني مي پردازند.
حضور نوازندگان پيشكسوت و سرشناسي چون حاج قربان سليماني، دردي محمد طريك، سيد تيمور مهرابي، محرم نوروزي و صمد حبيبي و ... نيز در اين جشنواره قطعي شده است.
همچنين گروه موسيقي خورشيد به سرپرستي و آهنگسازي مجيد درخشاني نيز در اين جشنواره اجراي برنامه خواهند داشت. در كنار برنامه هاي موسيقي يك جلد كتاب و CD صوتي با عنوان خنياگران نوروزي نيز انتشار خواهد يافت. اين كتاب حاصل پژوهش جهانگير نصري اشرفي، محقق و مورخ فرهنگ و فولكلور ايران است. سخنراني و برنامه هاي پژوهشي مرتبط با آيين هاي نوروزخواني از ديگر برنامه هاي اين همايش خواهد بود.

اصل مطلب-ابوالفضل زرويي نصرآباد
در فضيلت عشق پاك و تشكر از نهادها و سازمانهاي ذيربط و در بيان مضرات عشق غيراستاندارد و ترساندن پسر از موارد ديگر فرمايد
011376.jpg
011379.jpg

همكاري شهرداري تهران در برگزاري روز جهاني تئاتر
011358.jpg
گروه ادب و هنر: شهرداري در برگزاري روز جهاني تئاتر، كمك هاي شايان توجهي مي تواند داشته باشد چنانچه بعضاً هم پيش از اين كمك هايي صورت گرفته است.
«داود فتحعلي بيگي» نويسنده و كارگردان تئاتر درباره همكاري سازمان و نهادهاي مختلف براي برگزاري هفته بزرگداشت روز جهاني تئاتر گفت: «همكاري سازمان هاي مختلف در برگزاري روز جهاني تئاتر اقدام بسيار خوبي است چرا كه نشانگر درجه اهميت تئاتر براي اين ارگان هاست. اما در مورد همكاري شهرداري بايد بگويم چنانچه همكاري شهرداري با تئاتر مانند ساير نقاط جهان در شرح وظايف اين سازمان قرار بگيرد، نتيجه بهتري حاصل مي شود. در غير اين صورت با تغيير مديريت، با تئاتر سليقه اي برخورد خواهد شد و هر مديري كه تمايل به همكاري با تئاتر داشته باشد اقدام مي كند.»
فتحعلي بيگي وجود روز جهاني تئاتر را بهانه اي براي ايجاد طرح مسئله براي هنر تئاتر دانست و گفت: «صرفاً نبايد به برگزاري اين روز بسنده كرد بلكه بايد به اهداف برگزاري روز جهاني تئاتر نيز پرداخت.»
فتحعلي بيگي در مورد افزايش بودجه تئاتر گفت: اميدوارم افزايش بودجه تئاتر محقق شود و توسط دلسوزان هنر تئاتر صرف اين هنر شود.وي در خصوص تأثير افزايش بودجه در ارتقاء سطح كيفي تئاتر گفت: «ارتقاء سطح كيفي تئاتر تا اندازه  اي به افزايش بودجه ارتباط دارد اما در همه موارد صدق نمي كند. چنان كه گاه آثار نمايشي توليد شده كه داراي بودجه مناسبي هم بوده اند ولي نتوانسته اند با تماشاگر ارتباط برقرار كنند.»

حال عمومي استاد شهيدي رو به بهبودي است
ايسنا: وضعيت عمومي استاد «سيدجعفر شهيدي» ، طبق گفته پزشك معالج، امروز بهتر شده است.
دكتر اخلاق مؤيد در اين باره توضيح داد: امروز وضعيت خيلي بهتر است و هوشياري ايشان نسبت به گذشته بهتر شده است. فشار خون نيز در وضعيت تقريباً مطلوبي قرار دارد و ما براي جواب آزمايش هاي بيوشيمي خون و آنزيم ها منتظريم تا بتوانيم تصميم نهايي را بگيريم. هم چنين ديروز عميد زنجاني _ رئيس دانشگاه تهران _ از شهيدي ملاقات كرد.
اين مورخ و پژوهشگر پيشكسوت از عصر روز دوشنبه به علت فشار خون و مشكل تشنج، در بيمارستان پارس تهران بستري شده است.

اولين دوره افسانه گوهران برگزار مي شود
فارس: اولين دوره جايزه تخصصي شعر «افسانه گوهران» به مناسبت هشتاد و پنج سالگي چاپ «افسانه» نيمايوشيج كه در واقع آغاز شعر نو به شمار مي آيد، توسط نشريه تخصصي شعر «گوهران» اواخر آذرماه امسال برگزار مي شود.
سعيده آبشناسان، سردبير مجله گوهران متولي و مجري اين جايزه اظهار داشت: انگيزه اصلي براي برگزاري اين جايزه اهميت دادن بيشتر به شعر چه در بخش شعر كلاسيك و چه در بخش شعر نو است.
وي افزود: تاكنون جايزه اي كه به صورت خاص در زمينه شعر برگزار شود نداشته ايم و اگر جوايزي هم برگزار شده بسيار محدود بوده است. در صورتي كه اين جايزه قصد دارد به صورت گسترده برگزار شود.
عليشاه مولوي طراح، دبير و سخنگوي اين جايزه نيز اظهار داشت: هر ملتي يك هنر ملي دارد و شعر هنر ملي ماست. بايد با نگاه كردن به هنر ملي حركتي ايجاد كنيم و برگزاري جايزه «افسانه گوهران» در راستاي اين حركت است.

بهارستان
گندم گران تر
شيخ صدرالدين دام بركاته گفت: نوبتي غله گران شد و مردم را تنگي نان بود، شيخ قدس الله سره انبار گندم ايثار مي كرد و به مردم مي داد. حاجي اسماعيل برادر شيخ به خدمت شيخ آمد و گفت: اجازه فرماييد از آن گندم قدري بفروشيم كه كيل پنج ديناري مي خرند و از براي زاويه ملكي بخريم. شيخ در او نظر كرد و گفت: ابله كسي هستي! گندم از من گرانتر خرند، خدمتت مي گويد به پنج دينار؟ نمي دهم! حاجي اسماعيل گفت كسي ديگر بخريده است؟ گفت: خداي تعالي از من يكي به ده مي خرد، بلكه بيشتر.
خلاصه مواهب السنيه _ ابوالفتح حسيني

جواد محقق:
زندگي پيامبر، همچنان جاي برداشت هاي تازه دارد
گروه ادب و هنر :اگرچه پس از انقلاب فضايي ايجاد شد كه به خلق آثار فراواني در مورد سيره و سنت حضرت پيامبر (ص) ختم شد، اما همين فضا نوعي سوء استفاده از فضاي فكري و اعتقادي مخاطب را نيز دامن زد.
جواد محقق سردبير رشد نوجوان و شاعر با بيان اين مطلب گفت: از نظر كمي نسبت آثاري كه در ارتباط با زندگاني پيامبر بزرگوار (ص) در سال هاي پس از انقلاب در مطبوعات و كتاب ها به چاپ رسيده است، در مقايسه با سال هاي قبل از آن افزايش پيدا كرده است.
اگرچه در اين ميان هستند آثاري كه با الهام گرفتن از زندگي آن بزرگوار با بازنويسي بخش هايي از زندگي تاريخي ايشان، نمونه هاي زيبا و قابل تأملي را خلق كرده اند، اما در ميان اين آثار، انبوهي از نوشته هاي كم ارج و با پشتوانه اندك علمي و تاريخي نيز وجود دارند. سردبير رشد نوجوان تأكيد كرد: در ميان كارهاي برجسته اين سال ها انبوهي از نوشته هاي كم ارج و با پشتوانه علمي و تاريخي كم توسط برخي ناشران و نويسندگان بازاري نيز منتشر شده اند كه بيشتر به نوعي سوء استفاده از فضاي فكري و اعتقادي مخاطبان شبيه هستند تا آثار ادبي متعهد و دلسوزانه.وي با بيان اين كه زندگي پيامبر (ص) بزرگوار مثل درياي عميق و وسيعي است كه هرچه از آن برداشته شود، همچنان جاي برداشت هاي تازه را دارد، گفت: با وجود اين چند كار نسبتاً پر حجم و شاخص از نظر زبان، محتوا و نحوه بيان و صحت تاريخي در حوزه ادبيات كودكان و نوجوان خلق شده است كه در رأس آن ها، آثار رضا رهگذر است.
جواد محقق تأكيد كرد: اين آثار جزو شاخص ترين آثاري بودند كه در سال هاي بعد از انقلاب از نظر كمي و كيفي براي مخاطبان امروزي منتشر شده اند. با وجود اين من فكر مي كنم ما هنوز تا رسيدن به آفرينش درخشان و ماندني در اين عرصه فاصله زيادي داريم.

حراج يك راهنماي فيلم تاريخي در لندن
ايلنا: يك راهنماي فيلم تاريخي كه اطلاعات گوناگوني از شاهكارهاي مدرني هم چون «همشهري كين» را در خود دارد، به حراج گذاشته مي شود.
اين اثر براي بيش از ۳۰ سال، راهنماي سينماداران در بررسي جنبه هاي تجاري فيلم ها و انتخاب اكران يا عدم اكران آن  ها بود. اين آرشيو قبلا در اختيار خانواده اي بود كه زماني خود سينمادار بودند.
در يكي از مقالات اين مجموعه كه در سال ۱۹۴۱ نوشته شده، «همشهري كين» اثر كلاسيك «اورسن ولز» چنين توصيف شده است: اين فيلم تمامي عناصر پرفروش بودن يك فيلم را زير پا گذاشته و اثري نيست كه بتوان ديدن آن را توصيه كرد.فيلم هاي ديگري هم كه امروز آثار هنري بزرگي تلقي مي  شوند، از سوي نويسنده كتاب مورد استقبال قرار نگرفته اند.
از جمله اين فيلم ها «صبحانه در تيفاني» است كه اثري كاملا بي حس و حال و بازيگرش «آدري هيپورن» نيز شخصيتي توصيف شده كه تماشاگر نمي تواند با وي همذات پنداري كند. درباره «گربه روي شيرواني داغ» با بازي «پل نيومن» و «اليزابت تايلر» هم چنين آمده است: فيلمي متوسط ! «ادوارد ماگز» دلال آثار قديمي، اين مجموعه را در نمايشگاه كتب قديمي امسال در المپيا واقع در لندن به قيمت پايه ۱۲ هزار پوند به فروش مي  گذارد. اين حراجي ماه ژوئن برگزار مي شود.

برندگان جوايز موسيقي كانتري معرفي شدند
ايلنا: كري آندروود خواننده برنده جايزه آمريكن آيدل، پيروزي دوگانه اش را در جوايز تلويزيوني موسيقي كانتري جشن گرفت.
اين خواننده برنده دو جايزه بهترين ويديو و بهترين خواننده زن شده است. دولي پارتون نيز به خاطر اجراي دوئتي به همراه برد پيسلي برنده جايزه ويدئوي الهام بخش شد.كيت اربن كه جايزه بهترين ويديو را دريافت كرده است هم در مراسم مذكور به اجراي آهنگي درخصوص شهر نيواورلئانز پرداخت. علت اجراي وي جلب توجه افكار عمومي به نيواورلئانز و قربانيان طوفان كاترينا بود. جنيفر نتلز،    خواننده گروه شوگرلند نيز جايزه بهترين ويديوي مشاركتي را دريافت كرد. او ويديوي چه كسي مي گويد نمي تواني به خانه بروي را به همراه بون جوي اجرا كرده است. از سوي ديگر نيز كني چسني كه در مراسم جوايز موسيقي كانتري سال گذشته جايزه هنرمند سال را ربود، امسال جايزه بهترين خواننده مرد را براي آهنگ امروز چه كسي هستي را از آن خود كرد.دوايت يوكام نيز در اين مراسم به دوستش باك اونز كه ماه مارس امسال در سن ۷۶ سالگي درگذشت اداي احترام كرد.

ساز باربد از كار افتاد
ايسنا: احمد باربد، استاد موسيقي اصيل ايراني و نوازنده تار درگذشت.
وي يكي از بزرگان موسيقي يزد و از اساتيد ساز ايراني بود كه سه شنبه دار فاني را وداع گفت.مرحوم استاد احمد باربد، متولد بهمن ماه سال ۱۳۰۰ در محل گازارگاه بود و از سن ۸ سالگي با ورود به عرصه موسيقي ايراني توانست با استعداد والاي خود مسير ترقي را طي نمايد.وي از بزرگان موسيقي و مسلط به نواختن انواع سازهاي ايراني بود، ولي بيشتر مهارت خود را در نواختن تار به كار برد.
مرحوم باربد، در مدت ۸۴ سال زندگي با بركت شاگردان بسياري را به جامعه موسيقي كشور تقديم كرد. مراسم تشييع اين استاد بزرگ موسيقي فردا ۸ صبح از كوچه گازارگاه به محل قطعه هنرمندان خلد برين يزد خواهد بود.

كوتاه از هفت هنر
امروز در جشنواره تئاتر : نمايش سرخ ترين ماه خدا نمايشي عروسكي از دانشجويان دانشگاه سوره است كه امروز در نهمين جشنواره تئاتر عروسكي دانشجويي روي صحنه مي رود. كارگردان اين نمايش مصطفي باقرآبادي است كه در سومين روز جشنواره ساعت ۱۴ و ۱۶ در تالار هنر روي صحنه مي رود.
اولين فيلم انرژي هسته اي : جمشيد هاشم پور، محمود پاك نيت و امين تارخ در اولين فيلم سينمايي درباره انرژي هسته اي جلوي دوربين مي روند. اين فيلم كه نام آن «تله روباه» است، توسط عليرضا اسحاقي نوشته و كارگرداني خواهد شد.در اين فيلم همچنين مجيد مشيري، ابراهيم بحرالعلومي، مهدي احمدي، سعيد داخ، بيتا بادران به ايفاي نقش مي پردازند.
نشست پژوهشي : احمد دامود در نخستين نشست پژوهشي تئاتر كه به همت مديريت پژوهش انتشارات و پژوهش برگزار مي شود به سخنراني درخصوص «پرفورمنس» خواهد پرداخت.اين نشست از ساعت ۱۸ روز شنبه در تالار چهارسوي مجموعه تئاتر شهر برگزار مي شود.
جشن ميلاد: همزمان با ميلاد پيامبر (ص) برنامه آوازخواني در مجموعه فرهنگي هنري تهران برگزار مي شود.در اين برنامه، حاضران همراه با موسيقي بدون كلام آهنگ هاي موردعلاقه خود را مي خوانند. اين برنامه ساعت ۱۷ روز يكشنبه ۲۷فروردين در خيابان شريعتي، روبروي بهار شيراز برگزار مي شود.
درگذشت بازيگر هندي : «راج كومار» كه زماني يكي از مشهورترين بازيگران صنعت سينماي هند  به شمار مي رفت در سن ۷۷ سالگي در بنگلور، در جنوب هند درگذشت. خبرگزاري آسوشيتدپرس علت مرگ وي را ايست قلبي گزارش كرد. «كومار» در طول پنج دهه فعاليت سينمايي در بيش از ۲۰۰ فيلم بازي كرد.
تخفيف دانشجويي: تمام دانشجويان سراسر كشور مي توانند با تخفيف ويژه از نمايش هاي نهمين جشنواره بين المللي تئاتر دانشگاهي ايران ديدن كنند. دبير اجرايي جشنواره گفت: همه دانشجويان مي توانند از تخفيف ۵۰ درصدي و دانشجويان شركت كننده در جشنواره نيز مي توانند از تخفيف ۷۵ درصدي برخوردار شوند.پيش فروش نمايش هاي جشنواره براي آثار خارجي ۲۵ فروردين تا اول ارديبهشت و آثار داخلي ۲۹ تا دوم ارديبهشت است.
011361.jpg
دكتر قيصر امين پور

جايزه نقد: خانه نقد بنياد نويسندگان و هنرمندان در مراسم اختتاميه نخستين جايزه سالانه نقد ادبي _ هنري از سه منتقد و پژوهشگر تجليل به عمل مي آورد. در اين مراسم ضمن تجليل از دكتر قيصر امين پور، حسن ميرعابديني و عنايت سميعي، پنج منتقد برگزيده در رشته هاي ادبيات داستاني، شعر، موسيقي، سينما و هنرهاي تجسمي معرفي مي گردند.
نمايش سنتي در سنگلج : «داود فتحعلي بيگي» كارگردان و پيشكسوت نمايش آييني و سنتي ارديبهشت ماه جديدترين اثر نمايشي خود، غروب مضحك سمام ميرزا را در تالار سنگلج به صحنه مي برد. مدير تالار سنگلج افزود: پس از اين اجرا نمايش هايي توسط« اكبر عبدي »،« علي نصيريان »،« داريوش مودبيان »، «مريم معترف »،« جواد انصافي »و دكتر« يوسف صديق »در تالار سنگلج اجرا مي شود.
سينما ميلاد تعطيل نيست: اداره كل نظارت و ارزشيابي وزارت ارشاد اعلام كرد كه تاكنون براي تعطيلي و يا تخريب سينما« ميلاد »مكاتبه و مذاكره با اين مجموعه نشده و اين سالن فعلا فعال بوده و مشغول سرويس دهي به علاقه مندان و خانواده ها است. سينما ميلاد از سالن هاي قديمي نمايش فيلم در ميدان شهدا تهران است.

برگي از تاريخ
تجديد حيات مشروطيت
دومين دوره مشروطه با افتتاح دومين مجلس شوراي ملي در تاريخ ۲۴ فروردين ۱۲۸۸ شمسي برابر با دوم ذيقعده ۱۳۲۷ قمري آغاز شد. اين دوره با محدودتركردن مداخله شاه و لغو سيستم صنفي انتخابات به دليل ناهماهنگي در تركيب اعضاي مجلس شوراي ملي و كارشكني عناصر وابسته به دربار و مداخلات كشورهاي خارجي و نابساماني هاي اجتماعي، اقتصادي و سياسي، با مشكلات فراواني مواجه گرديد. مجلس دوم از يك سو با مقاومت در برابر تحميلات دولت روسيه و انگليس، رسالتي را كه قيام دليرانه مردم مسلمان ايران برعهده اش گذارده بود عمل مي نمود و از سوي ديگر با استخدام مستشاران خارجي و واگذاري پست هاي مهم به آنان، حيات و نفوذ دوباره روشنفكران غرب گرا را جاني دوباره داد. اين امر زمينه دخالت بيشتر روس و انگليس را فراهم آورد و حوادث دردناكي را باعث گرديد. قيام شيخ محمد خياباني در تبريز، آغاز نهضت جنگل در گيلان و قيام تنگستاني ها در بوشهر ازجمله وقايع مهم و مردمي اين دوره به شمار مي روند. دوره دوم مشروطه با قدرت گيري رضاخان و آغاز ديكتاتوري او رو به افول نهاد و دوره سوم مشروطه از ۲۲ بهمن ۱۳۰۲ آغاز شد.
رحلت استاد بيرجندي
استاد سيد محمد فرزان بيرجندي،  در سال ۱۲۷۳ شمسي در بيرجند در استان خراسان به دنيا آمد. وي در خلال فراگرفتن كتب صرفي و نحوي كه در مدارس طلاب تدريس مي شد،  از مطالعه كتبي كه در اين باره وجود داشت غفلت نداشت و به موازات آن، ادبيات عرب دوره جاهليت را به خوبي آموخت. او سپس سال هاي طولاني به تدريس در مدارس استان هاي كشور و دانشكده الهيات و ادبيات دانشگاه تهران پرداخت. استاد فرزان بيرجندي، علاوه بر اطلاعات وسيع در ادبيات عرب، زبان فرانسه را نيز به خوبي مي دانست.
وي درباره كليله و دمنه، مرزبان نامه و نيز قرآن كريم كتبي به نگارش درآورده است. اين اديب برجسته سرانجام در ۲۴ فروردين ۱۳۴۹ شمسي در ۷۶ سالگي در تهران درگذشت و در بقعه ابوالفتوح رازي در ري به خاك سپرده شد.

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران

چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶۵۶۳۵۳ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵

نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۶۶۴۹۸۳۸۱


گشتي در دنياي خبرها
كوكائين به جاي موز
مونيخ: پليس آلمان از داخل يك محموله موز وارداتي از كشور كلمبيا ۲۰ كيلوگرم كوكايين كشف كرد. هنگامي كه صاحب فروشگاه يكي از ۴۶۰۰ كارتن موز خريداري شده را گشود متوجه شد كه زير رديف اول موزها ۲۰ كيلوگرم كوكايين جاسازي شده به همين دليل پليس را خبركرد و ماموران مجبور شدند تمام ۴۵۹۹ كارتن باقي مانده موز را بازرسي كنند. جالب اينكه در ساير كارتن ها اثري از مواد مخدر نبود.
ساز گوشخراش
آمستردام: پليس هلند ساكسيفون يك نوازنده را كه در ايستگاههاي قطار اقدام به نواختن موسيقي مي كرد توقيف كرد. با توجه به اينكه مرد مورد نظر اين ساز را بسيار بد و گوشخراش مي نواخت به همين دليل هر روز تعداد زيادي از مسافران نسبت به اين موضوع اعتراض مي كردند كه در نهايت پليس مجبور شد ساز وي را توقيف كند.
قورباغه در سالاد
سيدني: چند روز قبل يك خانم در استراليا سالاد آماده از يك فروشگاه زنجيره اي خريداري كرد؛ اما هنگامي ظرف سالاد را گشود متوجه شد كه در آن يك قورباغه مرده وجود دارد. به همين دليل بلافاصله از ظرف سالاد عكسبرداري كرد و آن را به فروشگاه بازگرداند.
سرقت از فرمانده پليس
توكيو: دو شب قبل يك مرد ناشناس به آپارتماني واقع در طبقه سوم يك مجتمع مسكوني مراجعه كرد و مدعي شد همسايه تازه وارد اين مجتمع است كه براي يك كار اضطراري به ۱۲۰ دلار پول نياز دارد. صاحبخانه نيز كه خود يكي از فرماند هان ارشد پليس شهر توكيو بود اين مبلغ را به مراجعه كننده داد، اما چون به وي مشكوك شده بود تصميم گرفت وي را تعقيب كند. از سوي ديگر همسايه به ظاهر تازه وارد بلافاصله پس از قرض گرفتن پول پا به فرار گذاشت و فرمانده ورزيده نيز او را تعقيب و در نهايت دستگيرش كرد. در واقع فرد مراجعه كننده يك سارق حرفه اي بود.
بازگشت موتورسيكلت پس از ۳۵ سال
لس آنجلس: موتورسيكلت مردي كه ۳۵ سال قبل كنار ساحل به سرقت رفته بود كشف شد. در سال ۱۹۷۱ موتورسيكلت اين مرد در كنار ساحل به سرقت رفت و تلاش وي براي يافتن آن بي نتيجه ماند. تا اينكه چند روز گذشته اين وسيله نقليه در جريان يك مزايده در كشور فنلاند بفروش رسيد و پليس آن را ضبط كرد. البته اعلام شده فروشنده اين موتورسيكلت نقشي در سرقت آن نداشته است.
سارق ناشي
واشنگتن: يك سارق در آمريكا به يكي از فروشگاههاي بزرگ اين كشور دستبرد زد و براي اينكه نشاني از خود باقي نگذارد تمام ۷ دوربين مدار بسته اين مكان را نيز به سرقت برد. البته وي فراموش كرده بود نوارهاي ويديويي را كه تصاوير سرقت وي را از فروشگاه ثبت كرده بودند از بين ببرد. به همين دليل پليس پس از بازبيني نوارها او را شناسايي و دستگير كرد.
هزار بار تماس تلفني
نيويورك: يك دختر نوجوان كه هزار بار با مركز فوريت هاي پليسي تماس گرفته و هر بار اپراتورهاي اين مكان را مسخره كرده بود توسط پليس دستگير شد. او همچنين چندين بار ماموران اين مركز را به ماموريت فرستاد كه كليه اين ماموريت ها غير واقعي بود.

گل و گياه
ژرانيوم
011352.jpg
نام علمي:
Geranium sanguineum
خانواده: GERANIACEAE
گياه دائمي و ريزوم دار، بومي اروپا و غرب آسيا، برگها بسيار منقسم، گل ها به قطر ۵/۲ سانتيمتر از اوايل تابستان تا اوايل پاييز نيز ظاهر مي شوند. حداكثر بلندي ۳۰-۲۰ سانتيمتر و گستردگي آن به يك متر رسيده و سطح زمين را فرش مي كند.
نيازها: مكان آفتابي، خاك داراي زهكشي خوب كه خيلي خشك نباشد و غرقابي نيز نگردد. حداقل دماي قابل تحمل آن ۱۵- درجه سانتيگراد است.
ازدياد: از طريق تقسيم گياه در پائيز يا بهار و يا كاشت بذر در بهار امكان پذير است.
سازمان پارك ها و فضاي سبز شهر تهران
www.tehranparks.org
tehranparks@tehranparks.org

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهرستان ها
شهري
راهنما
پژوهش
ورزش
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
شناسنامه
دنياي خبرها
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |  
|  داخلي   |   شهرستان ها   |   شهري   |   راهنما   |   پژوهش   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |