دوشنبه ۲۲ اسفند ۱۳۸۴ - - ۳۹۴۴
مصرف چه غذاهايي از ابتلا به سرطان جلوگيري مي كند؟
غذايي از جنس سلامتي
002922.jpg
صدف كوه كن
رژيم غذايي مناسب، سلاح بسيار مؤثري بر ضد سرطان است و در تحقيقات اخير دانشمندان مشخص شده كه تمام انواع سرطان ها با رژيم غذايي افراد ارتباط دارند.
اصولاً ابتلا به سرطان مهلك يك حادثه درازمدت است، يعني ممكن است شخصي سال هاي دراز در جريان مبتلا شدن و پيشرفت مراحل مختلف سرطان باشد، بدون اين كه خودش متوجه شود. خبر خوش و هيجان انگيز پزشكي اين است كه آنچه كه انسان مي خورد در فرآيند آغاز و مراحل مختلف سرطان از شروع ابتلا تا رشد سلول هاي سرطاني و پس از آن يعني در مرحله گسترش سرطان در بدن دخالت مؤثر دارد.البته مواد غذايي با اين كه ممكن است در مراحل پيشرفته سرطان قدرت تأثير قاطعي نداشته باشند ولي احتمال دارد تا حدودي از گسترش سرطان و يا به اصطلاح از روند متاستاز جلوگيري نمايند.بنابراين بهتر ديديم تا با ذكر بهترين مواد غذايي كه از سرطان پيشگيري مي كنند، گامي جهت اصلاح برنامه غذايي شما برداريم:
۱ - هرچه بيشتر ميوه و سبزي و گياهان طبيعي خوراكي خورده شود، احتمال ابتلا به انواع سرطان ها نظير سرطان روده بزرگ، معده، سرطان پستان و حتي سرطان ريه كمتر مي شود. در مورد اغلب سرطان ها احتمال مبتلا شدن براي اشخاصي كه زياد ميوه و سبزي مي خورند نصف اشخاصي است كه خيلي كم از ميوه ها و سبزي ها استفاده مي كنند.
۲ - نقش پيشگيري كننده از سرطان ويتامين ث مدت مديدي است كه به اثبات رسيده است. بنابراين سعي شما بر اين باشد كه از مواد غذايي حاوي اين ويتامين نظير: انواع مركبات- توت فرنگي- ليمو ترش- جعفري- گوجه فرنگي- فلفل تند و شيرين- كلم بروكلي و... حداقل 2 وعده در روز استفاده كنيد.
۳ - تحقيقات نشانگر آن است كه كاروتنوئيد ها به خصوص بتاكاروتن و ليكوپن نقش بسيار ارزنده اي در پيشگيري از سرطان دارند در ميوه ها و سبزي هاي زرد تا نارنجي به خصوص (هويج، گوجه فرنگي، هندوانه، كدو، كاهوي ايراني، بروكلي و...) كه اولويت مصرف با انواع خام است، زيرا پختن باعث از دست رفتن مواد مغذي موجود در آنها خواهد شد.
۴ - سير و پياز به دليل دارا بودن كئورسيتين و آليل با عوامل سرطان زا مي جنگند، تحقيقات مؤسسه ملي سرطان آمريكا نشان مي دهد در بخش هايي از اين كشور كه مصرف سير و پياز جزو برنامه غذايي روزانه افراد بود، موارد ابتلا به سرطان معده، نصف ساير بخش ها بود. همچنين در بررسي هاي مشابه ديگري مشخص گرديد كه اشخاصي كه بيشتر از سير و پياز در رژيم غذايي خود استفاده مي كنند خيلي كمتر به سرطان ريه، كبد و انواع ديگري از سرطان ها مبتلا مي شوند (البته مصرف اين دو ماده غذايي در صورت عدم حساسيت هاي غذايي توصيه مي شود.)
۵ - برخي از مواد غذايي نه فقط از سرطان جلوگيري مي كنند، بلكه پخش و گسترش سرطان در بدن را نيز به تأخير مي اندازند؛ از آن جمله مي توان به انواع ماهي ها و روغن ماهي اشاره كرد. اين ماده غذايي سرشار از مواد مغذي به خصوص اسيد هاي چرب امگا 3 است كه در پيشگيري از التهاب و همچنين جلوگيري از سرطان، بسيار نافع است.
۶ - ماده غذايي بعدي كلم و ساير سبزي هاي خانواده كروسيفر (خانواده كلم) هستند؛ از جمله (گل كلم- كلم بروكسل- بروكلي- كلم سفيد و قرمز و...) كه نقش پيشگيري كننده آنها، به خصوص در رابطه با سرطان پستان به اثبات رسيده است.
۷ - شيرين بيان گياه بسيار ارزشمندي است كه به دليل دارا بودن تركيبات شيميايي تري نزپنوئيد، ممكن است از رشد سريع سلول هاي سرطاني جلوگيري و باعث تكثير نرمال آنها شود.
۸ - گوجه فرنگي از مهم ترين صيفي جاتي است كه اثر بسيار قوي ضدسرطاني دارد، همان طور كه گفته شد، راز موجود در گوجه فرنگي كه منشأ چنين خاصيت مهمي در گوجه فرنگي است، تركيب شيميايي ليكوپن (عامل رنگ قرمز گوجه فرنگي) است و خوشبختانه در تمام انواع فرآورده هاي آن نظير گوجه فرنگي خام، گوجه فرنگي پخته، رب گوجه فرنگي، كنسرو گوجه فرنگي، آب گوجه فرنگي و... وجود دارد و از بين نمي رود.
۹ - مورد بعدي اسفناج است كه به شكل پخته مورد استفاده قرار مي گيرد. اين سبزي حاوي تركيب شيميايي لوتئين است. جالب اينجاست كه اين ماده مغذي و مفيد در اثر پختن و يا انجماد از بين نمي رود اما حين پخت بايد دقت شود آبي كه براي طبخ سبزيجات مورد استفاده قرار مي گيرد مصرف شود و در ظرف هم حين پخت گذاشته شود.
۱۰ - در زمينه مركبات تأكيد اساسي بر مصرف هرچه بيشتر پرتقال- گريپ فروت و انواع ليمو ترش است. يك تجزيه شيميايي نشان داده است كه در مركبات بيش از 58 نوع مواد شيميايي ضدسرطان شناخته شده و به احتمال زياد وقتي نيروي مقتدر ضدسرطاني خود را بيشتر نشان مي دهند كه يكجا و به طور مخلوط در خود ميوه خورده شوند و به عبارت ديگر خوردن هريك از انواع مركبات به طور كامل مثل اين است كه يك مجموعه تركيبات شيميايي ضدسرطان بسيار مؤثر يكجا خورده شود.
۱۱ - تحقيقات جديد در چين، ژاپن و آمريكا تأييد مي كنند كه چاي (اعم از چاي سياه يا چاي سبز) از ايجاد و توسعه انواع سرطان جلوگيري مي كند، ولي براي اين كه از خاصيت ضدسرطاني چاي حداكثر استفاده شود، توصيه اين است كه از چاي سبز استفاده شود، زيرا در چاي سبز تركيب شيميايي ضدسرطان به نام كاتچين بيشتر از ساير ارقام وجود دارد.
۱۲ - اصولاً چربي هاي اشباع شده (چربي هاي جامد و حيواني) سرطان ها را تحريك مي كند، بنابراين جايگزيني روغن هاي مصرفي با انواع مايع (كلزا، روغن سويا، روغن زيتون و...) را بسيار توصيه مي كنيم.
۱۳ - تحقيقات نشان داده است كه افرادي كه از شيرهاي كم چربي استفاده مي كرده اند، درصد ابتلا به سرطان هاي دهان، ركتوم، ريه و رحم كاهش چشمگيري را نشان مي دهد.
۱۴ - نان ها و مواد غذايي تهيه شده از دانه هاي كامل (همراه با سبوس) به دليل دارا بودن فيبر بسيار زياد عامل مؤثري در جلوگيري از سرطان هاي دستگاه گوارش به شمار مي آيند، بنابراين سعي شما بر اين باشد كه مصرف آرد سفيد و نان هاي تهيه شده از آرد سفيد را به حداقل برسانيد و به جاي آن از نان هايي مثل سنگك و جو كه حاوي سبوس است استفاده كنيد.
۱۵ - سويا يكي ديگر از مواد غذايي بسيار مفيد است كه به دليل دارا بودن فلاونوئيد ها از سرطان جلوگيري مي كند؛ همچنين در موارد ديگري مثل جلوگيري از پوكي استخوان، بهبود عوارض يائسگي، كاهش چربي هاي خون، كاهش تمايل به مصرف قند و... بسيار مفيد است.

درمانگاه
قندي كه حل نمي شود
معصومه شرافتي- ديابت يك اختلال هورموني است كه سبب بروز مشكلاتي در كليه، پاها، چشم ها، قلب، اعصاب و سيستم جريان خون مي شود و چنانچه اين عوارض درمان نشوند موجب نارسايي كليوي، قطع اندام، كوري و سكته مغزي مي شود.شايد علت افزايش موارد ديابت طولاني شدن عمر، چاقي و شيوه زندگي غيرفعال امروزي باشد.
ديابت نوع 1: براي كنترل قند خون افراد مبتلا به اين نوع ديابت، تزريق انسولين ضروري است و بدون آن مرگ بيمار حتمي مي شود. در ديابت نوع 1 يا ديابت وابسته به انسولين سلول هاي پانكراس كه وظيفه توليد انسولين را بر عهده دارند خراب مي شوند. در اين نوع ديابت انسولين بسيار كم و يا در حد صفر است و به همين علت به خصوص در بالغين و كودكان مشكلات فراواني ديده مي شود. اين افراد با تزريق مرتب انسولين و يا كاهش پمپ انسولين در زير پوست، ميزان انسولين خون را تنظيم مي كنند. از آنجا كه ممكن است طي فرآيند هضم غذا، انسولين از بين برود، اين هورمون به شكل خوراكي تنظيم نمي شود.
نشانه هاي ديابت نوع 1:ديابت نوع 1 معمولاً ناگهاني ظاهر شده و علايم و نشانه هاي آن عبارتند از ميزان بالاي قند خون، ميزان بالاي قند در ادرار، تكرر ادرار (در كودكان به شكل شب ادراري)، گرسنگي زياد، تشنگي زياد، كاهش وزن شديد، خستگي و ضعف، اختلالات خلقي، تهوع و استفراغ.اگرچه مداركي دال بر ارثي بودن اين بيماري وجود دارد اما علت اصلي آن هنوز ناشناخته است. ميزان قند خون با تزريق انسولين، ورزش منظم و رژيم غذايي در حد طبيعي حفظ مي شود و با آزمايشات قند و ادرار كنترل مي شود.
ديابت نوع 2: رايج ترين شكل ديابت، ديابت نوع 2 است كه به آن تيپ غيروابسته به انسولين نيز مي گويند. بيش از يك ميليون نفر در دنيا از اين بيماري رنج مي برند. اين نوع ديابت معمولاً در افراد چاق و يا سنين بالاي 45 سال ديده مي شود. در اين بيماري انسولين به مقدار كافي توليد نشده و يا به درستي استفاده نمي شود.همانند ديابت نوع يك فاكتورهايي نظير چاقي مي توانند محركي براي شروع بيماري باشند.
علايم:اين بيماري معمولاً به آرامي پيشرفت مي كند. بيشتر افراد مبتلا تشنگي زياد و تكرر ادرار دارند. همچنين اكثراً علايمي نظير خستگي، بي قراري و تهوع دارند. گاهاً افزايش اشتها به همراه كاهش وزن ديده مي شود.نشانه هاي بيماري ممكن است آن قدر خفيف باشد كه توجهي به آن نشده و يا با مشكلات مربوط به افزايش سن اشتباه شود.
آينده ديابت نوع 2:ديابت نوع دو با تنظيم ميزان قند خون نزديك به مقدار طبيعي كنترل مي شود كه اين مهم تنها با ورزش منظم و رژيم امكان پذير است. در افراد چاق كاهش وزن كمك مؤثري به تنظيم قند خون در محدوده طبيعي مي كند.
www. BBC News.com

دريچه
آنفلوآنزاي مرغي در گربه ها
رويترز- پس از گزارش ابتلا و مرگ يك گربه در شمال آلمان به آنفلوآنزاي مرغي، مقامات بهداشتي اتريش هم مي گويند آزمايش يك گربه در يك محل نگهداري حيوانات در جنوب اتريش از لحاظ ويروس آنفلوآنزاي مرغي( ويروسH5N1) مثبت بوده اما علائمي از بيماري را نشان نداده است.
كارشناسان مي گويند در مورد حيواناتي كه حامل ويروس H5N1 هستند، بدون اينكه علامتي از بيماري را نشان دهند تشخيص ويروس مشكل است و هرچه كه ويروس مدت طولاني تري در يك حيوان پستاندار باقي مي ماند احتمال آنكه به شكل خطرناك تري جهش پيدا كند كه انسان ها را آسان تر مبتلا كند بيشتر مي شود.

پرسش و پاسخ
رابطه ظروف تفلون و سرطان
002919.jpg
محمد ملائكه
آيا ظروف آشپزي داراي پوشش تفلوني سبب سرطان مي شوند؟
تفلون ماده اي است كه جهت پوشش ظروف آشپزي مورد استفاده قرار مي گيرد به طوري كه غذا به آن نمي چسبد. يكي از مواد شيميايي كه براي ساختن تفلون استفاده مي شود پرفلورواستانوئيك اسيد يا PFOA است كه در حيوانات آزمايشگاهي باعث سرطان و نقائص مادرزادي مي شود.
در حال حاضر در مورد آسيب هاي احتمالي PFOA در انسان ها، ترديد وجود دارد. در اوايل سال 2006 گروهي از مشاوران علمي به سازمان حفاظت از محيط زيست (EPA) آمريكا پيشنهاد كردند كه ماده PFOA در رديف مواد شبه سرطان زا در انسان ها طبقه بندي شود.
اگرچه هنوز اين آژانس به توصيه هاي كميته مشورتي پاسخي نداده است. بر طبق نظر EPA مقادير اندكي از ماده PFOA در بدن انسان ها پيدا شده است. اما هنوز مشخص نشده است كه چگونه اين ماده وارد بدن انسان ها شده است. از آنجايي كه ماده PFOA به مدت طولاني در بدن باقي مي ماند، سازمان حفاظت از محيط زيست آمريكا به تحقيقات در مورد اثرات PFOA بر سلامت انسان را ادامه مي دهد. در حال حاضر اين سازمان توصيه اي براي عدم استفاده از محصولات ساخته شده از PFOA همانند لوازم آشپزي تفلوني نكرده است اگر چه با وجود شواهد موجود از اثرات زيانبخش آن در حيوانات و اثرات نامشخص در انسان ها، سازمان حفاظت از محيط زيست آمريكا از شركت ها خواسته است كه استفاده از ماده PFOA را كاهش داده و در نهايت آن را از محصولات خود حذف كنند.
منبع: www. Mayo clinic.com

سلامت
آرمانشهر
شهر تماشا
گزارش
جهانشهر
دخل و خرج
نمايشگاه
شهر آرا
|  آرمانشهر  |  شهر تماشا  |  گزارش  |  جهانشهر  |  دخل و خرج  |  نمايشگاه  |  سلامت  |  شهر آرا  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |