شنبه ۶ اسفند ۱۳۸۴ - - ۳۹۳۰
نگاهي به ساخت فرودگاه هاي مدرن بر جزاير مصنوعي
فرودگاه هايي براي تمام نسل ها
001974.jpg
آرش نهاوندي
وفور جمعيت و كمبود فضا، كشورهاي مترقي شرق آسيا را ناگريز به استفاده بهينه از تمام فضاهاي آبي و خاكي كرده است.پيش از اين، در ژاپن مزارع پلكاني به ويژه براي كاشت چاي ابداع شده بودند ، اما در سال هاي پاياني قرن نوزدهم استفاده بهينه از فضا و مكان، روند شتا ب زده و عجيبي به خود گرفت. اين روند با ساخت فرودگاه هاي مدرن و بزرگ در جزاير مصنوعي به اوج خود رسيد.
ساخت چنين مراكزي در واقع پيوند قريبي ميان فضا و دريا ايجاد كرد.اولين اين نوع فرودگاه ها در كشور ژاپن و يكي ديگر از آنها كه بدل به بزرگ ترين و مدرن ترين فرودگاه هاي جهان شد، در هنگ كنگ ساخته شد.فرودگاه هنگ كنگ حتي لقب بهترين فرودگاه سال را طي 5 سال متوالي به خود اختصاص داد.استفاده از اين شيوه نوين در ساخت فرودگاه با بهره گيري از تمام امكانات طبيعي و تكنولوژيك سبب شده است تا جهان پاي به دوره جديدي از تاريخ ساخت و ساز بگذارد. از همين رو ارائه گزارشي از اين دو فرودگاه معتبر كه با استفاده از همين تكنولوژي نوين ساخته شده اند، خالي از لطف نخواهد بود.
فرودگاه بين المللي هنگ كنگ (HKIA)  اصلي ترين فروگاه اين شهر محسوب مي شود.در زبان محلي نيز اين فرودگاه بزرگ و مدرن را چك لپ كوك مي نامند.اين نامگذاري از آن رو صورت گرفته است كه HKIA در جزيره چك لپ كوك در سواحل شمالي جزيره لانتاو واقع شده است.اين فرودگاه بزرگ براي انجام عمليات تجاري در سال 1998 احداث شد. HKIA همچنين از مراكز مهم تردد كشتي و مسافر است. علاوه بر اين، فرودگاه هنگ كنگ به عنوان يكي از دروازه هاي اصلي ورود مسافر به سرزمين اصلي چين و شرق و جنوب شرق آسيا محسوب مي شود.به رغم آن كه زمان چنداني از احداث اين فرودگاه نمي گذرد، HKIA جايزه هاي بسياري را به عنوان بهترين فرودگاه جهان از آن خود كرده است.
همه چيز در اين فرودگاه منطبق با نظم عقربه هاي ساعت عمل مي كند. فرودگاه هنگ كنگ همچنين قادر به پذيرش 45 ميليون مسافر و جابه جايي 3 ميليون تن بار در سال است.HKIA در واقع مقر اصلي شركت هاي هوايي كاتاي پاسيفيك و دراگون اير محسوب مي شود. در كنار اين شركت بزرگ هوايي فعال در شرق آسيا، شركت هاي كوچك ديگر نيز دفاتر خود را در اين فرودگاه دائر كرده اند.
پيشينه
فرودگاه هنگ كنگ بر يك جزيره بزرگ مصنوعي ساخته شده است. اين فرودگاه داراي وسعتي معادل 48/12 كيلومتر مربع است و روي دو جزيره مصنوعي چك لپ كوك و لم چوسا بنا شده است. اين جزيره از طريق باريكه اي از خشكي به بخش شمالي جزيره لانتائو متصل است.فرودگاه HKIA در واقع جايگزين (كاي تك) فرودگاه بين المللي سابق هنگ كنگ شده است. اين فرودگاه پيش از اين در محدوده شهر كولون و در نزديكي مناطق مسكوني واقع شده بود.ساخت اين فرودگاه بخشي از پروژه اي بود كه منجر به احداث جاده جديد، خط آهن و پل ها و تونل هايي شد كه فرودگاه را به خشكي متصل مي كردند. احداث فرودگاه بزرگ هنگ كنگ همچنين سبب انجام پروژه هاي عمراني ديگري در جزاير هنگ كنگ و كولون شده است. در كتاب ركوردهاي گينس آمده است: طرح ساخت فرودگاه HKIA پرهزينه ترين پروژه فرودگاهي تاريخ بوده است.در اجلاس كن اكسپو نيز ساخت اين فرودگاه به عنوان يكي از ده دستاورد بزرگ در عرصه ساخت و ساز طي قرن بيستم، انتخاب شده است.شش سال و 20 ميليارد دلار آمريكايي صرف پروژه احداث فرودگاه HKIA شده است. اين فرودگاه در 6ژوئيه سال 1998 افتتاح و به بهره برداري رسيد. مهندسان معمار اين فرودگاه، فوستر و پارتنرز بودند.
مشكلات سازماني مكانيكي و تكنيكي به مدت چهار ماه فرودگاه را با مسائل عديده اي مواجه كرد.اين مشكلات تا اندازه اي بر فرايند نقل و انتقال كالا در فرودگاه HKIA تأثير گذاشت كه دولت، مجبور به بازگشايي ترمينال باري فرودگاه كاي تك شد.اين تصميم از سوي دولت به دليل مشكلات پديد آمده در ترمينال باري سوپر ترمينال يك(ST1) اتخاذ شد.پس از شش ماه، مشكلات در فرودگاه مرتفع شد و عمليات پروازي و باري در HKIA به حالت عادي درآمد.
عمليات
HKIA توسط مسئولان فرودگاهي اداره مي شود. در واقع اين هيأت تحت نظر نظام اداري ويژه حاكم بر هنگ كنگ به اداره امور اين فرودگاه مي پردازد.سازمان هواپيمايي كشوري نيز در اين راستا مسئوليت نظارت بر ترافيك هوايي و سرويس دهي هاي لازم در اين زمينه را به عهده دارد.فرودگاه هنگ كنگ داراي دو باند موازي با طول 3 هزار و 800 متر و عرض 60 متر است. اين باندها به گونه اي ساخته شده اند كه هواپيماهاي نسل جديد نيز بتوانند پروازهاي خود را از طريق آنها انجام دهند. در حالي كه باند شماره يك در تقسيم بندي باندها، از نوع دوم محسوب مي شود، باند شماره دو از نوع سه (IIIA) به شمار مي آيد. خلبانان مي توانند با 200 متر ديد در اين باند فرود بيايند. هر دو باند در مجموع، داراي گنجايش پذيرش 60 هواپيما در ساعت هستند.فرودگاه HKIA از نظر حجم تردد مسافر، سومين فرودگاه شلوغ آسياست. البته اين فرودگاه از نظر حمل ونقل كالا در رده دوم جهاني قرار گرفته است. در طول هفته 4هزار و سيصد پرواز برنامه ريزي شده متعلق به 69 شركت بين المللي هوايي به جابه جايي مسافران و نقل و انتقال كالاي تجاري به 130 مقصد در جهان مي پردازند. 76 درصد اين پروازها از طريق هواپيماها (يا به عبارتي بهتر جت هاي مسافربر و ترابري پهن پيكر) انجام مي گيرند. به طور ميانگين در طول هر هفته 31 پرواز زمان بندي نشده نيز به اين فرودگاه انجام مي شود. طي سال هاي 2001 تا 2005 اين فرودگاه براي 5 سال متوالي به عنوان بهترين فرودگاه جهان انتخاب شده است.
فرودگاه بين المللي كانسايي
از ديگر فرودگاه هاي جزيره اي دنيا مي توان به فرودگاه بين المللي كانسايي در مجاورت شهر اوساكا اشاره كرد. اين فرودگاه در جزيره اي مصنوعي در خليج اوساكا در جنوب شهر اوساكا در ژاپن واقع شده است.
اين فرودگاه اصلي ترين فرودگاه ژاپن محسوب مي شود. تمامي شركت هاي خطوط هوايي نيپون و خطوط باري نيپون در اين فرودگاه دفتر نمايندگي دارند. اين فرودگاه در سال 1994 و چهار سال پيش از همتاي هنگ كنگي خود افتتاح شد. اين فرودگاه در واقع دروازه هوايي منطقه كانسايي به جهان خارج محسوب مي شود. اين در حالي است كه اكثر پروازهاي داخلي از فرودگاه بين المللي ايتامي فرودگاه بين المللي قديمي شهر انجام مي شود. در گويش محلي مردم كانسايي، فرودگاه كانسايي اغلب كانكو ناميده مي شود.
تاريخچه
در دهه 1960 و در زماني كه منطقه كانسايي از نظر اقتصادي و تجاري از توكيو عقب افتاده بود، طراحان پيشنهاد ساخت فرودگاه جديدي را نزديك شهرهاي اوساكا و كوبه ارائه كردند. در آن زمان فرودگاه هاي بين المللي ايتامي و تويوناكا در منطقه اي مسكوني واقع شده و ساختمان ها آنها را احاطه كرده بودند؛ در نتيجه فضايي براي گسترش فرودگاه ها باقي نمانده بود و اعتراض شديد همسايگان فرودگاه نسبت به سر و صدا و آلودگي هوا نيز مزيد بر علت شده بود.پس از اوج  گيري اين اعتراضات، مقامات استاني تصميم به ساخت فرودگاهي در مناطق ساحلي گرفتند. در ابتدا قرار بر آن شد كه فرودگاه جديدي در كوبه بنا شود، اما مسئولان شهري كوبه اين طرح را نپذيرفتند. بنابراين محل احداث فرودگاه به منطقه اي در جنوب كوبه و در خليج اوساكا منتقل شد.در اين منطقه فضاي كافي وجود داشت و ماهيگيران محلي تنها گروه معترضان به ساخت فرودگاه بودند اما آنان نيز با دريافت مبالغ هنگفتي، اعتراضات خود را پس گرفتند.ساخت جزيره مصنوعي براي احداث فرودگاه جديد بر آن، در سال 1987 آغاز شد. به اين منظور جزيره اي ساخت دست انسان با 4 كيلومتر طول و 1 كيلومتر عرض ساخته شد. احداث اين جزيره در سال 1989 به پايان رسيد. در ساخت اين محصول انساني، تخته سنگ هاي بزرگ و 48هزار بلوك به كار رفت.براي به دست آوردن چنين حجمي از مصالح، 21 ميليون مترمربع زمين حفر شد. 10هزار نفر طي 10 ميليون ساعت كاري در سه سال، اين پروژه بزرگ را با استفاده از 80 كشتي كه براي تكميل لايه خشكي به كار رفته بود به اتمام رساندند. در سال 1990 نيز پروژه احداث پلي 3 كيلومتري براي اتصال فرودگاه به خشكي به پايان رسيد؛ براي ساخت اين پل، يك ميليارد دلار هزينه شد.اما در آن زمان جزيره هشت متر در آب فرو رفت. اين پروژه با سه سال زمان ساخت و ميلياردها دلار هزينه به گران ترين پروژه تاريخ بشر بدل شد. اين در حالي است كه بيست سال نيز صرف برنامه ريزي هاي مقدماتي ساخت فرودگاه شده بود.در سال 1991 همزمان با ساخت ترمينال فرودگاه اقداماتي نيز در زمينه جلوگيري از فرورفتن بيشتر جزيره در آب انجام شد. به همين منظور ستون هاي بزرگي براي حفظ استحكام ترمينال كار گذاشته شدند. با اتمام اين طرح ها فرودگاه در سال 1994 افتتاح شد.در سال 1995 زلزله اي كه مركز آن در 20 كيلومتري كانسايي قرار داشت، فرودگاه را نيز لرزاند.6 هزار و 433 نفر بر اثر وقوع اين زلزله در خاك اصلي ژاپن كشته شدند، اما به فرودگاه آسيبي نرسيد.

پيشخوان
001977.jpg
عرب نيوز
روزنامه عرب نيوز خبر و عكس اول خود را به درخواست محمود عباس رئيس تشكيلات خودگردان از اسماعيل هنيه براي تشكيل دولت جديد فلسطين اختصاص داد.براساس قانون فلسطين هنيه سه هفته براي تشكيل دولت جديد، فرصت دارد كه اين زمان مي تواند دو هفته ديگر تمديد شود.
اين در حالي است كه جنبش فتح نيز موضع گيري هاي اخير خود را تغيير داده و براي مشاركت در دولت جديد اعلام آمادگي كرده است.
001980.jpg
چايناديلي
روزنامه چايناديلي يكي از مهم ترين خبرهاي صفحه اول خود را به پيشنهاد پرويز مشرف رئيس جمهوري پاكستان به دولت چين اختصاص داده است.پرويز مشرف در سفر خود به چين گفته است پاكستان آماده است تا مسير ترانزيتي را در اختيار چين بگذارد تا دولت پكن بتواند از طريق خاك پاكستان به مبادلات كالا با كشورهاي آسياي ميانه بپردازد.او همچنين گفت ما آماده ايم به مثابه دالان انتقال انرژي به چين عمل كنيم.

جهانشهر
ايرانشهر
خبرسازان
دخل و خرج
درمانگاه
عكاس خانه
شهر آرا
|  ايرانشهر  |  جهانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  درمانگاه  |  عكاس خانه  |  شهر آرا  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |