يكشنبه ۱۶ بهمن ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۹۱۶ - Feb 5, 2006
اختصاص سهميه سفر حج و عتبات به بازنشستگان
استفاده از امكانات ورزشي به صورت نيم بها
آيين نامه اعطاي تسهيلات رفاهي به
بازنشستگان ابلاغ شد
002748.jpg
مهر: آيين نامه ارتقاي منزلت و اعطاي تسهيلات اجتماعي، فرهنگي، رفاهي به بازنشستگان پيشكسوت (۶۰ سال به بالا) براي اجرا ابلاغ شد.
به گزارش دبيرخانه شوراي اطلاع رساني دولت، بر اساس مصوبه اي كه از سوي معاون اول رئيس جمهوري به وزارتخانه هاي امور اقتصادي و دارايي، فرهنگ و ارشاد اسلامي، كشور، رفاه و تامين اجتماعي، دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح، ارتباطات و فناوري اطلاعات و سازمانهاي مديريت و برنامه ريزي كشور و تربيت بدني ابلاغ شده است، تمامي بازنشستگان و ازكارافتادگان كشوري و لشكري و مستمري  بگيران تامين اجتماعي مشمول اين آيين  نامه مي شوند.
بر اساس اين آيين نامه، صندوقهاي بازنشستگي مكلفند نسبت به صدور كارت شناسايي براي تمامي بازنشستگان و افراد تحت تكفل آنان اقدام نمايند.
بازنشستگان مشمول اين آيين نامه مي  توانند با ارايه كارت شناسايي، از خدماتي چون عضويت در كتابخانه  هاي دولتي و وابسته به دستگاههاي دولتي به صورت رايگان، استفاده از امكانات ورزشي در اختيار سازمان تربيت بدني و دستگاههاي اجرايي وابسته به دولت به صورت نيم بها و ديدار از مسابقات ورزشي در داخل كشور به همراه افراد تحت تكفل به صورت نيم بها بهره  مند گردند و دستگاههاي ذيربط موظف به همكاري با آنان هستند.
بر اساس ماده ۳ اين آيين نامه نيز صندوقهاي بازنشستگي موظفند ظرف ۳ ماه با هماهنگي شوراي عالي بانك ها، ضوابط پرداخت تسهيلات بانكي با سود مناسب به بازنشستگان را تدوين و بر اساس آن نسبت به معرفي آنان به سيستم بانكي براي دريافت تسهيلات اقدام نمايند.
سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور نيز موظف است در قوانين بودجه سنواتي كل كشور اعتبار لازم به منظور پرداخت مابه التفاوت نرخ سود بانكي به سيستم بانكي را پيش  بيني و پرداخت نمايد.
همچنين آيين نامه ابلاغي، صندوقهاي بازنشستگي را موظف نموده است با هماهنگي سازمان حج و زيارت حداكثر ظرف ۳ ماه ضوابط مربوط به تخصيص سهميه حج تمتع و عمره و سفر به عتبات عاليات براي بازنشستگان، موضوع اين آيين  نامه تدوين و بر اساس آن نسبت به معرفي آنان به سازمان مذكور اقدام نمايند.
صندوقهاي بازنشستگي بر اساس ماده ۵ اين آيين نامه نيز موظفند ۵۰درصد هزينه بليت مسافرت داخل كشور بازنشستگان و افراد تحت تكفل آنان را تا سقف يك ميليون ريال براي ۲بار مسافرت در سال پرداخت نمايند.
سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور موظف است بار مالي ناشي از اين ماده را در قوانين بودجه سنواتي كل كشور پيش  بيني و بر اساس اعلام صندوق هاي بازنشستگي به آنان پرداخت نمايد.
مسافرت بازنشستگان با افراد تحت تكفل آنان در نيمه دوم سال با قطار به مشهد مقدس با تخفيف ۵۰ درصد خواهد بود.
وزارت رفاه نيز موظف گرديد دستورالعمل چگونگي پرداخت هزينه  هاي دندانپزشكي، سمعك يا عصا براي بازنشستگان و همسر آنان و هزينه عينك در مورد خود آنان براي هر ۲ سال يك بار، ظرف ۶ ماه تهيه و براي تصويب مراجع قانوني ارايه نمايد.
به منظور بهره مندي از خدمات بيمه  اي، صندوقهاي بازنشستگي كشوري مي توانند با امضاي قرارداد با موسسات خدمات بيمه اي، ترتيبي اتخاذ نمايند كه بازنشستگان صندوقهاي ذيربط به صورت دسته  جمعي بتوانند از خدمات بيمه اي مورد نظر با تخفيف هاي ويژه برخوردار گردند.بر اساس ماده ۸ آيين نامه ابلاغي، وزارت رفاه و تامين اجتماعي مسئول هماهنگي با دستگاه هاي ذيربط به منظور حُسن اجراي اين آيين  نامه خواهد بود و موظف است گزارش اجراي اين مقررات را تا پايان تير ماه هر سال به هيات وزيران ارائه نمايد.بار مالي ناشي از اجراي اين آيين  نامه براي مشمولين قانون تامين اجتماعي توسط سازمان تامين اجتماعي تامين خواهد شد.
همچنين وزارتخانه  هاي رفاه و تامين اجتماعي، دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح و ارتباطات و فناوري اطلاعات، ترتيبي موظف شدند اتخاذ نمايند تا پايان سال ۱۳۸۴ حقوق بازنشستگان از طريق پست بانك به آنان پرداخت شود.

كنترل فرزندان در گيم نت ها و آموزشگاهها
فارس: مواظب ارتباط فرزندانتان با گيم نت ها و آموزشگاهها باشيد.
اداره كل نظارت بر اماكن عمومي معاونت اطلاعات ناجا در رابطه با گيم نت ها، شركت ها، مؤسسات خصوصي، آموزشگاه هاي علمي، فرهنگي ، هنري، بهداشتي، مطبوعاتي، فني ، حرفه اي و آزاد به عموم شهروندان هشدار داد.
اداره كل نظارت بر اماكن عمومي معاونت اطلاعات ناجا در گزارشي اعلام كرد: خانواده ها بايد بدانند عدم كنترل صحيح والدين و ورود فرزندانشان به محيط گيم نت هاي غير مجاز عواقب سويي شامل اعتياد به سيگار، مواد مخدر و مشروبات الكلي، گرايش به ناهنجاريهاي اخلاقي و خشونت همچنين ايجاد بيماري رواني و جسمي و غيره را در بر دارد كه بايد به آن توجه داشته باشند.
اين گزارش مي افزايد: فعاليت مؤسسات آموزشي، تحقيقاتي و غيره بدون اخذ مجوز از مبادي ذيربط در حكم كلاهبرداري تلقي مي گردد از طرفي ثبت نام در اين گونه مراكز پيامدهاي سويي مانند انحراف اخلاقي، اعتياد به مواد افيوني و مشروبات الكلي، حيف و ميل وجوه پرداختي را به دنبال دارد.
همچنين ثبت و تأسيس شركت ها و مؤسسات خصوصي به منزله قانونمند بودن فعاليت آنها نيست بنا براين قبلاً در زمينه هاي استخدام، همكاري، تجارت، اخذ خدمات بايد از سلامت كاري و اخلاقي و قانونمند بودن فعاليت مؤسسين اين گونه مراكز اطمينان حاصل شود.

۱۰ درصد تخت  هاي بيمارستان  هاي مرجع
به تخت  هاي ICU تبديل مي  شود
گروه اجتماعي: وزير بهداشت اعلام كرد كه در بودجه سال ،۸۵ براي واكسيناسيون نوجوانان عليه هپاتيت بودجه  اي اختصاص يافته است.
دكتر كامران باقري لنكراني- وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشكي- در جمع خبرنگاران گفت: با توجه به اينكه طرح واكسيناسيون عليه هپاتيت را ۱۲ سال پيش شروع كرده بوديم، گروه  هاي نوجوان فعلي تحت پوشش قرار نگرفته  اند؛ به همين دليل بودجه  اي براي اين كار در نظر گرفته  ايم.
وي افزود: خدمت  رساني به مردم، بيمه بستري، استقلال دانشگاه  هاي علوم پزشكي، مبارزه با سرطان  هاي شايع در زنان، پرداخت ديه هموفيلي  ها و پيشگيري از بيماري ايدز، هپاتيت و اعتياد از مهمترين اولويت  هاي وزارت بهداشت در بودجه  ريزي است.
وي در خصوص گزارش نمايندگان سازمان بهداشت در بازديد از مرزهاي غربي كشور گفت: هنوز گزارش نهايي نمايندگان سازمان بهداشت جهاني اعلام نشده اما نظرات شفاهي آنها بر اين بود كه ايران از نظر پيشگيري بيماري آنفلوانزا بسيار خوب بوده و مي  تواند الگوي ديگر كشورها باشد. وي يادآور شد: در حال حاضر، ورود هر نوع پرنده چه ذبح شده و چه زنده به كشور ممنوع است و مانع از ورود پرندگان به كشور مي  شويم. به گفته وزير بهداشت، بيماري آنفلوانزاي مرغي تنها از طريق استنشاق سرايت مي  كند و استفاده از گوشت پخته هيچ خطري نخواهد داشت.
وي خاطرنشان كرد: بحث پزشك خانواده در بسياري از استان  هاي كشور شروع شده اما در برخي استان  ها مثل سيستان و بلوچستان به دليل عدم تمايل پزشكان به اعزام، اين طرح ناتمام مانده است. لنكراني در خصوص تخت  هاي ICU گفت: يكي از مشكلات اصلي ما كمبود تخت  هاي ICU است كه براي جبران آن قصد داريم در سال ۸۵ ، ده درصد تخت  هاي بيمارستان  هاي مرجع را به تخت  هاي ICU تبديل كنيم.

تمركززدايي اعتبارات آموزش عالي
ايلنا: معاون آموزشي و امور دانشجويي وزارت بهداشت، اعلام كرد: يكي از سياست  هاي اصلي در بخش آموزش عالي، تمركززدايي اعتبارات است.
محمدعلي محققي، گفت: براي تمركززدايي از اعتبارات آموزش عالي، اعتبارات مذكور را به دانشگاه  ها واگذار كرده  اند و بودجه  هاي مقاطع كارشناسي ارشد، دكترا و دكتراي تخصصي به دانشگاه  ها پرداخت مي  شود. به گفته محققي، نحوه هزينه اين بودجه  ها، با نظارت وزارت بهداشت و وزارت علوم صورت مي  گيرد. وي تصريح كرد: وزارت بهداشت نيز بودجه بخش آموزش عالي خود را در دانشگاه  هاي علوم پزشكي واگذار كرده، اما بر نحوه مصرف آنها نظارت دارد.

رئيس سازمان امداد و نجات:
امدادگران هلال احمر بيمه حادثه مي شوند
فارس: رئيس سازمان امداد و نجات جمعيت هلال احمر از تحت پوشش بيمه حادثه قرار گرفتن امدادگران هلال احمر خبر داد.
شهرام علمداري گفت: تاكنون امدادگران هلال احمر كه در عمليات مختلف امدادي شركت داشته اند بيمه نمي شدند، اما از اين پس تمام امدادگران هلال احمر كه در عمليات هاي امدادي حاضر مي شوند، بيمه حادثه مي شوند. وي در ادامه افزود: توافقنامه هاي اجراي اين طرح با سازمان هاي بيمه گر رد و بدل شده است.رئيس سازمان امداد و نجات جمعيت هلال احمر اظهار داشت: هر امدادگري كه وارد عمليات مي شود و جمعيت هلال احمر با آن قرارداد امدادگري مي بندد، بايد بيمه شود و از اين پس هم عقد قراردادهاي عمليات با امدادگران بر اساس همين طرح انجام مي شود. علمداري تصريح كرد: مدت زمان برقراري بيمه حادثه هر امدادگر بر اساس ميزان مدتي كه فرد به عمليات عازم مي شود است؛ يعني اگر فردي يك ماه در عمليات است،در طول اين يك ماه، بيمه حادثه مي شود.

تا اطلاع بعدي
محور كرج - چالوس بسته شد
002745.jpg
گروه اجتماعي: محور كرج - چالوس در استان تهران به دليل سقوط بهمن از ساعت ۱۰ صبح ديروز مسدود شد.به گزارش مركز اطلاعات راهها، وزارت راه و ترابري به رانندگان وسايل نقليه اي كه قصد عبور از مناطق كوهستاني و برفگير كشور را دارند توصيه مي كند، ضمن به همراه داشتن تجهيزات ايمني زمستاني بويژه زنجير چرخ در طول مسير راهها با احتياط كامل و رعايت تمامي مسائل ايمني تردد نمايند. مركز اطلاعات راهها با شماره تلفن هاي گويا ۱۴۱ و ۸۸۹۲۵۲۵۲ به طور شبانه روز آماده پاسخگويي وضعيت راههاي كشور به هموطنان مي باشد.

رسيدگي به مشكلات شهروندان معلول از
اولويت هاي مركز ۱۳۷
گروه اجتماعي: جمعي از اعضاي گروه باور از مركز تلفني سامان خدمات شهري (۱۳۷) بازديد كردند. دراين بازديد معلولان عضو گروه باور علاوه بر آشنايي با فعاليت هاي اين مركز درخواست خود را مبني بر در نظر گرفتن سرفصلي با محوريت مشكلات شهري معلولان در اين مركز مطرح نمودند.
مهندس مرادي مدير فني سايت ۱۳۷ نيز با تأكيد بر اهداف مركز ۱۳۷ در راستاي خدمات رساني به شهروندان، پاسخ گويي به مشكلات شهروندان معلول را جزو اولويت هاي ويژه شهرداري اعلام كرد و افزود اين مركز آماده دريافت مشكلات شهروندان معلول در زمينه مناسب سازي معابر است.
شايان ذكر است گروه باور با گردهمايي جمعي از معلولين و براي دست يابي به اهدافي همچون فرهنگ سازي توانمندسازي و رعايت حقوق شهروندي معلولين از بهمن ماه سال ۱۳۸۳ فعاليت خود را آغاز نموده است.

يارانه  مراكز خصوصي نگهداري از سالمندان
را كامل پرداخت مي كنيم
ايلنا: معاون پشتيباني سازمان بهزيستي، اعلام كرد: سال آينده، يارانه مراكز خصوصي نگهداري از سالمندان را به صورت كامل پرداخت مي  كنيم.
مهدي عبدوس، معاون پشتيباني بهزيستي، گفت: يكي از برنامه  هاي بهزيستي، پرداخت يارانه كامل مراكز خصوصي نگهداري از سالمندان است.
گفتني است؛ در خبرها آمده است كه سال ،۸۵ اعتبار مراكز غيردولتي نگهداري از سالمندان افزايش خواهد يافت.
عبدوس، در اين خصوص، گفت: هيچ افزايش بودجه  اي براي مراكز نگهداري از معلولان نداريم و بودجه اين مراكز تغييري نكرده است. وي افزود: تنها تغييري كه در اين بحث به وجود آمده اين است كه سال ۸۵ يارانه اين مراكز به صورت كامل پرداخت مي  شود. وي تصريح كرد: در سال  هاي پيش گاهي بخشي از اعتبارات اين مراكز به دلايل مختلف پرداخت نمي  شد؛ اما امسال قصد داريم مبلغ پيش  بيني شده را به صورت كامل پرداخت كنيم. عبدوس يادآور شد: هر مركزي كه ظرفيت نگهداري سالمندان را به صورت استاندارد داشته باشد، بهزيستي به آنها يارانه پرداخت مي  كند.

عمل جراحي بدون حضور اساتيد غيرقانوني است
ايسنا: يك استاد دانشگاه علوم پزشكي بقيه الله گفت: بخشي از ساعات موظفي عضو هيأت علمي در دانشگاهها و بيمارستانها صرف پژوهش در داخل و خارج دانشگاه مي شود.
دكتر خدمت با اشاره به ضرورت حضور اعضاي هيأت علمي در اتاق عمل و حتي ويزيت بيمار تأكيد كرد: انجام اعمال جراحي بدون حضور اساتيد غيرقانوني است و استاد در زمان عمل و حتي ويزيت بايد در مراكز درماني حضور داشته باشد.

اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهر
شهرستان ها
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |  
|  داخلي   |   شهر   |   شهرستان ها   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |