يكشنبه ۹ بهمن ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۹۱۰ - Jan 29, 2006
مقام معظم رهبري در ديدار دست اندركاران حج:
عقبه سياسي ايران در ميان ملت هاي مسلمان
نبايد در محاسبات فراموش شود
001812.jpg
ايسنا: حضرت آيت الله خامنه اي رهبر معظم انقلاب اسلامي ديروز در ديدار دست اندركاران مراسم حج، ضمن قدرداني از آنان، تحول قلبي و فكري انسان را مهم ترين هدف حج دانستند و با تاكيد بر لزوم بهره گيري صحيح از فرصت ارزشمند ايام حج، افزودند: بايد با فراهم كردن مناسب مقدمات و لوازم اين سفر، از ايام حج بيشترين استفاده براي اثربخشي معنوي و فرهنگي بر زائران انجام گيرد.
ايشان با تاكيد بر اينكه اقبال روزافزون مسلمانان به نظام جمهوري اسلامي ايران ناشي از هويت انقلاب اسلامي و انديشه ها و نام امام خميني(ره) است، خاطرنشان كردند: عمق عقبه سياسي جمهوري اسلامي ايران در ميان ملت هاي مسلمان واقعيتي است كه نبايد در محاسبات سياسي فراموش شود.
حضرت آيت الله خامنه اي مواضع صريح رييس جمهوري اسلامي ايران را در خصوص مسائل مهم جهان اسلام و آمريكا، در افزايش اقبال ملت هاي مسلمان به نظام اسلامي موثر دانستند و تاكيد كردند: امروز اگر مسئولان نظام جمهوري اسلامي ايران در ميان ملت هاي مسلمان در هر كشور اسلامي حضور يابند، عمق سياسي نظام اسلامي بيش از پيش مشخص خواهد شد.
در اين ديدار حجت الاسلام والمسلمين محمدي ري شهري نماينده ولي فقيه و سرپرست حجاج ايراني ضمن بيان گزارشي از كنگره عظيم حج، به برگزاري باشكوه مراسم برائت از مشركان و برپايي هفت همايش بين المللي با حضور انديشمندان جهان اسلام اشاره كرد و گفت: افزايش اقبال مسلمانان به جمهوري اسلامي ايران و گسترش نفرت از آمريكا از جمله نكات درخور توجه در حج امسال بود. آقاي زرهاني رئيس سازمان حج و زيارت هم گزارشي از امور اجرايي حج امسال ارايه كرد.

وزير خارجه انگليس:
ديپلماسي تنها راه حل موضوع هسته اي ايران است
لاريجاني فردا در لندن با مقامات انگليس ديدار مي كند
ايسنا: جك استرا، وزير امور خارجه انگليس طي اظهاراتي در نشست سالانه مجمع جهاني اقتصاد در داووس اظهار داشت كه مذاكرات با ايران به سختي پيش مي رود، اما ديپلماسي تنها راهي است كه پيش روي وجود دارد.
به گزارش خبرگزاري فرانسه اظهارات استرا در آستانه نشست وزيران خارجه پنج كشور عضو دايم شوراي امنيت و آلمان ايراد مي شود كه هدف از آن توافق درخصوص سياست مشترك براي چگونگي رويارويي با برنامه هسته اي ايران است.
استرا گفت كه آنها طي آن نشست درباره نوع قطعنامه اي كه در نشست اضطراري شوراي حكام در پنجشنبه آينده ارايه خواهد شد تصميم گيري خواهند كرد.
وزير امور خارجه انگليس افزود كه غرب مي خواهد ديپلماسي به معامله اي دست يابد كه تحقير هيچ يك از طرفها را به همراه نداشته باشد و به ايران اجازه دهد عزت ملي اش را حفظ كند.
وي گفت: ما بايد معامله اي داشته باشيم كه هر دو طرف را قادر سازد با سربلندي از آن بيرون آيند.
استرا ادامه داد: اين كار به سختي پيش مي رود؛ پيشنهاد كردن به دولت ديگري كه مذاكره با آن سخت تر است مشكل است، اما اين تنها راه است.
وزير امور خارجه انگليس گفت كه علي لاريجاني، مذاكره كننده عالي رتبه  هسته اي ايران نيز روز دوشنبه با مقامات انگليسي و ديگر مقامات به منظور مذاكره درباره اين مساله ديدار خواهد كرد.
استرا همچنين گفت كه ايران هنوز فعاليت غني سازي را آغاز نكرده است و تأكيد كرد كه اجماع رو به رشد مبني بر اينكه تهران بايد درباره ماهيت برنامه اش تضمين هايي ارايه كند وجود دارد.
وزير امور خارجه انگليس با ذكر اينكه ما بايد در موقعيتي سريع التغيير درباره مسير صحيح قضاوت كنيم افزود: ما به جنبشي از سوي ايران نياز داريم.
وي گفت: آنچه مي خواهيم شاهد آن باشيم اين است كه آنها پيش آيند و آنگاه ما مي توانيم به عادي سازي مملو از مشوق ها و ديگر چيزهاي باقي مانده دست يابيم.
استرا هم چنين تأكيد كرد كه جامعه بين المللي درگذشته به ويژه در زمان حمايت غرب از رژيم سابق شاه مخلوع ايران و حمايت از عراق طي جنگي خونين عليه ايران با ايران بد رفتار كرده است.

متكي: اطلاع دهي موضوع هسته اي ايران به شوراي امنيت
دولت را به قطع تمام فعاليت هاي داوطلبانه موظف مي كند
001815.jpg
ايسنا: متكي گفت: در صورت اقدام احتمالي شوراي حكام در اطلاع دهي موضوع هسته اي ايران به شوراي امنيت به اجلاس ۲فوريه طبق قانون مصوب مجلس شوراي اسلامي، دولت موظف است تمامي فعاليت هاي داوطلبانه اش را قطع نمايد.
منوچهر متكي، وزير امور خارجه كشورمان ديروز در كنفرانس مطبوعاتي مشترك با شيخ خالد آل خليفه، همتاي بحريني اش ضمن خوشامدگويي به شيخ خالد اظهار داشت: اجتناب از اخذ ماليات مضاعف، تسهيل رفت وآمد لنج ها و نقل و انتقال كالاها و هم چنين شعبه  بانك المستقبل در بحرين با همكاري هاي بانكي مسايل امنيتي و تأكيد مقامات دو كشور در مبارزه با قاچاق و هم چنين مباحث مربوط به شيلات از جمله حوزه هاي دوجانبه بود كه در دور نخست مذاكرات آنها را مرور كرديم.
وي هم چنين گفت: در حوزه ي مسايل منطقه اي پيرامون همكاري جمعي جمهوري اسلامي ايران با اعضاي شوراي همكاري خليج فارس صحبت كرديم و مقرر شد كه زمينه ي گفتگوهاي ۱+۶ در سطوح مختلف و با هدف همكاري هاي جمعي اقتصادي پيگيري شود.
وزير امور خارجه كشورمان در ادامه اظهار داشت: بنده هم چنين وزير امور خارجه بحرين را در جريان آخرين تحولات فعاليت هاي صلح آميز ايران قرار دادم.
وزير امور خارجه بحرين هم در ارتباط با فعاليت هاي صلح آميز هسته اي كشورمان گفت: همانگونه كه ساير كشورهاي جهان در اين خصوص حق دارند؛ دستيابي به فناوري صلح آميز هسته اي حق جمهوري اسلامي ايران نيز هست.
وزير امور خارجه  بحرين با بيان اينكه ما سيستم هاي بين المللي را قبول داريم گفت: درخصوص سلاح هسته اي اصلا چنين چيزي در ذهن ايران نيست؛ چرا كه مسايل مربوط به سلاح هاي كشتار جمعي طبق احكام اديان آسماني حرام است و جمهوري اسلامي ايران نيز اصلا خواهان چنين چيزي نيست.
شيخ خالد افزود: طي مذاكراتمان همچنين درخصوص موضوع عراق و ضرورت پايداري ثبات در اين كشور و مسايل بسيار ديگري بحث و گفتگو كرديم.
وزير امور خارجه كشورمان در ادامه اين نشست خبري با همتاي بحريني اش درخصوص سفر اخيرش به آفريقاي جنوبي براي شركت در اجلاس تروئيكاي عدم تعهد گفت: باتوجه به موضع اصولي و روشن نشست تروئيكاي عدم تعهد در تهران و بيانيه اين جلسه مبني بر حمايت از حق اعضاي NPT در برخورداري از فناوري صلح آميز هسته اي و پرهيز از تبعيض و تأكيد جنبش عدم تعهد بر پيگيري و حل موضوع هسته اي ايران در چارچوب آژانس خواستار اتخاذ موضع عدم تعهد در اين مقطع شدند.
وي افزود: در پي اين درخواست وزراي امور خارجه تروئيكاي عدم تعهد سئوالاتي را مطرح كردند كه آن سئوالات پاسخ داده شد و مالزي نيز در جمع بندي نتايج اجلاس بر حق بدون تبعيض اعضا درخصوص دستيابي به فناوري صلح آميز هسته اي تأكيد و ضرورت تداوم مذاكرات با سه كشور اروپايي و ديگر طرفها را براي حل و فصل موضوع هسته اي ايران در چارچوب آژانس خاطر نشان كرد.
وزير امور خارجه كشورمان در پاسخ به سئوال ديگري در ارتباط با اظهارات اخيرش درخصوص دست داشتن انگليس در حوادث تروريستي اهواز ادامه داد: مقامات امنيتي جمهوري اسلامي ايران اعلام آمادگي كرده اند كه اسناد و اطلاعات مربوط به حوادث گذشته و اخير اهواز را در اختيار مقامات ذيربط انگليسي قرار دهند.
متكي با اشاره به اينكه دور دوم مذاكرات مربوط به طرح روسيه ۱۶ فوريه (۲۷ بهمن ماه) در مسكو صورت مي گيرد، ادامه داد: بنابراين طرح روسيه از نظر ما به طور جدي در دست مذاكره است و چنانچه مولفه هايي كه آن را طرحي جامع الاطراف مي نمايد در آن در نظر گرفته شود مي تواند اين طرح را به عنوان رهيافتي جديد در مساله هسته اي ايران مطرح سازد.

احمدي نژاد دوشنبه به خوزستان مي رود
مهر: رئيس جمهور در ششمين سفر استاني خود، دوشنبه اين هفته به خوزستان سفر خواهد كرد.محمود احمدي نژاد در سفر خود به استان خوزستان با مردم شهرهاي مختلف اين منطقه ديدار و از نزديك با مشكلات آنها آشنا خواهد شد.
ديدار با خانواده هاي شهدا و ايثارگران و نيز منتخبين خوزستان از ديگر برنامه هاي سفر احمدي نژاد خواهد بود.اين سفر پس از وقفه اي يك هفته اي كه به علت نامساعد بودن اوضاع جوي خوزستان به تعويق افتاد، بيشترين ميزان سفرهاي استاني از حيث مدت را دارا خواهد بود.رئيس جمهور و هيات دولت از روز دوشنبه تا جمعه هفته جاري در خوزستان خواهند بود .

پيام تبريك محتشمي پور به خالد مشعل
ايسنا: محتشمي پور در پيام تبريك به خالد مشعل تصريح كرد: مطمئن هستم با وحدت گروه هاي فلسطيني دوران پيچيده توامان سياست و مقاومت را با موفقيت سپري مي كنيد.سيد علي اكبر محتشمي پور، دبيركل كنفرانس بين المللي حمايت از انتفاضه فلسطين طي ارسال پيامي به خالد مشعل، رهبر سياسي جنبش حماس، پيروزي اين جنبش در انتخابات پارلماني فلسطين را به وي تبريك گفت.در بخشي از اين پيام آمده است: مبارك باد بر شما حمايت و همراهي مردم فلسطين، مبارك باد بر شما راي اعتماد مادران و پدران فلسطيني كه با تقديم عزيز ترين عزيزان شان و با تحمل تمام رنج ها و مصايب از سال ۱۹۴۸ تاكنون پشتيبان مقاومت دليرانه شما و همه كساني كه قلبشان براي آزادي قدس و تمام سرزمين  اسلامي فلسطين مي تپد بوده و راه را براي پيروزي هاي اساسي آينده شما نيز هموار نمودند.

اولتيماتوم وزارت كشور به خانه احزاب
ايسنا: علي جنتي معاون سياسي وزير كشور اخيرا در نامه اي به رئيسان دور دوم و سوم خانه احزاب به آنها فرصت داد تا ۲۵ بهمن ماه نسبت به برگزاري انتخابات خانه احزاب اقدام كنند.در اين نامه عنوان شده است كه چنانچه نسبت به برگزاري انتخابات در موعد مقرر اقدام نكنند، وزارت كشور هيچ كدام از دو مجموعه موجود را به رسميت نمي شناسد.

دادستان كل كشور: ملت و دولت ايران فتنه انگيزي هاي انگليس در ايران را نخواهند بخشيد
فارس: دادستان كل كشور گفت: دخالت برخي عوامل خارجي از جمله انگليس در انفجارهاي اخير اهواز مشهود است و دستگاه قضايي قاطعانه با عاملان اين جنايات  برخورد مي كند. قربانعلي دري نجف آبادي ديروز در نشست خبري با خبرنگاران در تشريح آخرين پيگيري هاي دستگاه قضايي درباره عاملان انفجارهاي اخير اهواز، با اعلام اينكه دادسراي خوزستان آمادگي كامل براي همكاري  با دستگاه هاي انتظامي و اطلاعاتي در برخورد و شناسايي تروريست ها و عاملان جنايات اهواز را دارد، گفت: همان طور كه آيت الله شاهرودي هم گفتند، عاملان انفجارهاي اهواز حكم محارب را دارند. وي تاكيد كرد: دستگاه قضايي در برخورد با عاملان حوادث تروريستي اهواز با كسي شوخي ندارد و در برخورد با عاملان جنايات، قاطعيت به خرج خواهد داد.

مصوبات دولت براي توسعه استان هرمزگان ابلاغ شد
مهر: معاون اول رييس جمهور برخي مصوبات هيات وزيران براي توسعه استان هرمزگان را ابلاغ كرد. بر اساس يكي از اين مصوبات كه با شماره ۶۹۹۰۳/ ت ۳۴۳۶۷ ه به وزارت نيرو ابلاغ شده است، مدت زمان تعرفه برق مناطق گرمسيري استان هرمزگان به ۹ ماه از سال افزايش يافته و تعرفه برق بقيه ايام سال اين استان نيز بر اساس تعرفه تابستاني محاسبه خواهد شد.همچنين وزارت علوم ، تحقيقات و فناوري موظف گرديد نسبت به تسريع در اجراي طرح جامع دانشگاه هرمزگان ( پرديس ) و تاسيس دانشكده هاي پيش بيني شده حداكثر تا پايان برنامه چهارم توسعه اقدام لازم را به عمل آورد.
وزارت كار و امور اجتماعي نيز موظف به احداث و تجهيز سه باب مركز آموزش فني و حرفه اي در اين استان تا پايان سال ۱۳۸۵ گرديد.
براساس مصوبه ديگر ابلاغي مبلغ هشت ميليارد ريال از محل اعتبارات نهاد رياست جمهوري به منظور كمك به هزينه جهيزيه يكهزار زوج ، تكميل ورزشگاه كارگران بندرعباس ، تجهيز بيمارستان بندر خمير، فعال نمودن درمانگاه بشاگرد و تهيه سه دستگاه اتوبوس كولردار به منظور حمل و نقل دانشجويان براي دانشگاه هرمزگان اختصاص يافته است.

معاون البرادعي تهران را ترك كرد
مهر: اولي هاينونن معاون مديركل آژانس بين المللي انرژي اتمي كه براي ادامه بازرسي ها و مذاكره براي رفع ابهامات باقيمانده ميان ايران و آژانس به تهران آمده بود، ديشب تهران را به مقصد وين ترك كرد.اولي هاينونن رئيس گروه بازرسان آژانس بين المللي انرژي اتمي چهارشنبه شب در راس هياتي ۹ نفره براي انجام بازرسي هايي در چارچوب همكاري هاي گسترده ايران آژانس به تهران آمده بود.

موضوع هسته اي ايران بايد دوستانه حل و فصل شود
مهر: اتريش كه هم اكنون رياست دوره اي اتحاديه اروپا را برعهده دارد، بر لزوم حل دوستانه و ديپلماتيك موضوع هسته اي ايران تاكيد كرد.
«اورزلا پلاسنيك» وزير امورخارجه اتريش در گفتگو با روزنامه نخريشتن با ابراز علاقه مندي در خصوص حل موضوع هسته اي ايران اظهار داشت: «اتريش به عنوان رئيس دوره اي اتحاديه اروپا تمام تلاش خود را براي حل موضوع هسته اي ايران بكار خواهد گرفت.» وي افزود: «موضوع هسته اي ايران همواره به عنوان يكي از محورهاي اصلي نشستهاي وزراي امورخارجه ۲۵ كشور عضو اتحاديه اروپا است.»وزير امورخارجه اتريش درباره افزايش تهديدها عليه ايران گفت: «آنچه مسلم است بايد در نهايت پرونده هسته اي ايران به طور صلح آميز و دوستانه حل و فصل شود.»

بررسي موضوع هسته اي ايران در ديدار
وزيرخارجه آلمان و البرادعي
مهر: وزير امورخارجه آلمان در ديدار امروز خود با مدير كل آژانس بين المللي انرژي اتمي درباره برنامه هسته اي ايران به گفتگو خواهد نشست.
به گزارش روزنامه دي ولت، مارتين يگر سخنگوي وزارت امور خارجه آلمان با اعلام اين خبر افزود: فرانك والتر اشتاين ماير وزير امور خارجه در ديدار ديروز خود در وين با محمد البرادعي مدير كل آژانس بين المللي انرژي اتمي همچنين درباره نشست آتي شوراي حكام جهت رسيدگي و بررسي پرونده هسته اي ايران گفتگوهايي را انجام خواهد داد.سخنگوي وزارت امورخارجه آلمان در ادامه تصريح كرد: اشتاين ماير همچنين درباره نشست هفته آينده پنج كشور عضو دائمي شوراي امنيت سازمان ملل و آلمان نيز رايزني هايي را انجام خواهد داد.
وزراي خارجه كشورهاي عضو دائم شوراي امنيت به علاوه آلمان فردا در لندن با يكديگر ديدار مي كنند تا درباره چگونگي تعامل با برنامه هاي هسته اي ايران آخرين تصميم گيري ها را اتخاذ كنند.ديپلمات ها اعلام كردند اين ديدار به انگليس و چين و فرانسه و روسيه و آمريكا و آلمان آخرين فرصت را ارائه مي دهد تا پيش از برگزاري جلسه فوري شوراي حكام آژانس بين المللي انرژي اتمي موضعي مشترك در زمينه برنامه هاي هسته اي ايران اتخاذ كنند.

سران فرانسه و قطر موضوع هسته اي ايران
را بررسي كردند
مهر: رئيس جمهوري فرانسه و امير قطر در ديدار با يكديگر درباره موضوع هسته اي ايران بحث و تبادل نظر كردند.به گزارش روزنامه ليبراسيون، ژاك شيراك در اين ديدار كه در پاريس انجام شد، اظهار داشت: اروپايي ها خواهان گسترش راههاي همكاري هستند و ترجيح مي دهند گفتگوها ادامه پيدا كند؛ اما تصميمات اخير ايران نگران كننده است.وي افزود: «نشست فوري شوراي حكام آژانس بين المللي انرژي اتمي در ۲ و ۳ فوريه (۱۳ و ۱۴ بهمن) فرصتي خواهد بود تا تعهدات ايران به اين كشور يادآوري شود و شرايطي فراهم شود تا گفتگو ها دوباره آغاز شود.»شيراك درباره قطر كه از ماه ژانويه به عضويت غير دائم شوراي امنيت درآمده است، گفت: «قطر بايد كمك كند گفتگوي سياسي نزديك تري در زمينه ايجاد صلح و اجتناب از درگيري ها با ايران انجام شود.»

وزير خارجه آلمان:
حذف گزينه تحريم هاي اقتصادي عليه ايران عاقلانه نيست
ايسنا: فرانك والتر اشتاين ماير، وزير امور خارجه ي آلمان در گفت وگو با اشپيگل براي اولين بار سخن از تحريم هاي اقتصادي عليه ايران را در صورتي مطرح كرد كه تهران براي طي راه هاي ديپلماتيك آماده نباشد.
وي گفت: حذف تحريم هاي اقتصادي عاقلانه نيست.ايران نبايد اين را ناچيز بشمارد كه كشورهايي غربي مي توانند چه معيار هايي را درباره ي همكاري هاي فني و اقتصادي با ايران به كار بگيرند.اشتاين ماير تداوم سياست خارجي قرمز - سبزها در دولت جديد آلمان را خاطرنشان كرد و گفت: خطوط ممتد سياست خارجي آلمان حفظ شده اند.اين درخصوص روابط آلمان با غرب و با شرق صادق است.

آمريكا: پيشنهاد روسيه جالب است،
اما هرگز نگفتيم كه آن را پذيرفته ايم
مهر: معاون وزير امور خارجه آمريكا بر ضرورت از سرگيري مذاكرات هسته اي ميان ايران و سه كشور اروپايي و يا طرفهاي ديگر تاكيد كرد و در اظهاراتي ضد و نقيض اعلام كرد كه اگرچه پيشنهاد روسيه جالب است، اما هرگز نگفتيم كه آن را پذيرفته ايم.
به گزارش پايگاه اينترنتي اينديا تايمز، نيكلاس برن در يك نشست خبري اظهارداشت: «ما از ايرانيها مي خواهيم كه با جديت به مذاكرات هسته اي با سه كشور اروپايي آلمان، فرانسه و انگليس يا روسيه و يا هر كشور ديگري باز گردند.»
وي افزود: «همه ما بر اين اعتقاد هستيم كه ايران بايد مذاكرات هسته اي را هم با اتحاديه اروپا و هم با روسيه از سر گيرد؛ همه ما احساس مي كنيم كه ايران بايد به تعهدات خود در آژانس بين المللي انرژي اتمي پايبند باشد.»

البرادعي از ايران خواست غني سازي اورانيوم
را دست كم ۸ سال به حال تعليق درآورد
فارس: مدير كل آژانس بين المللي انرژي اتمي از ايران قويا خواست غني سازي اورانيومش را دست كم ۸ سال به حال تعليق درآورد.
به گزارش خبرگزاري آسوشيتدپرس از داووس، «محمد البرادعي» همچنين از آمريكا خواست راكتورهاي هسته اي در اختيار ايران قرار دهد.
وي افزود، ايران با اين هشت يا ۹ سال مي تواند اعتماد جامعه بين الملل را در اين خصوص كه تنها به انرژي هسته اي و نه تسليحات هسته اي علاقمند است، بدست آورد.

سياسي
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
خارجي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |