يكشنبه ۲۵ دي ۱۳۸۴
برنامه ريزي براي فعاليت هاي بدني
ورزش و زندگي
000171.jpg
مريم رضايي
آيا تاكنون به اين موضوع انديشيده ايد كه سالانه چقدر از بودجه كشور صرف خريد تجهيزات پزشكي، دارو و درمان و مباحثي از اين دست مي شود و سالانه چه تعداد از مردم بر اثر امراض مختلف بدني و يا بروز اختلالات اعضاي سيستم بدني دچار مرگ ناگهاني شده و يا سال هاي متمادي از زندگي خود را كه مي تواند صرف كار و علاقه مندي هايشان شود در مراكز درماني صرف مي شود!
آمارها نشان داده است كه حدود ۴۱ درصد از مرگ وميرها در كشور ريشه در عدم تحرك و فقر حركتي دارد. همين آمارها به وضوح نشان داده است كه ۵/۴۱ درصد مرگ و ميرها ناشي از امراض قلبي و عروقي، چاقي، ديابت و يا پوكي استخوان است.
به عنوان مثال در بين مردان شهري ۳/۳۴ درصد آنها دچار معضل چاقي هستند و اين رقم در بين زنان شهري ۲۱/۱۶ درصد است. همچنين ۷/۹ درصد مردان و ۶/۱۰ درصد زنان دچار امراض فشار خون بالا هستند.
كارشناسان ورزشي در مورد فقر حركتي مي گويند: انسان از بدو تولد با «بازي و حركت» با محيط خود ارتباط برقرار مي كند و خواسته هاي خود را نيز به پيرامون خود انتقال مي دهد. يعني حركت جزء وجودي آدمي است. اما آدمي رفته رفته به ويژه در محيط هاي زندگي شهري از اين عامل حياتي فاصله گرفته و به موضوعي تحت عنوان «فقر حركتي» مبتلا مي شود!
چندي پيش رئيس فدراسيون آمادگي جسماني در اين خصوص آمار جالب، اما نگران كننده اي را اعلام كرده است. وي گفته كه بيش از ۸۰ درصد دانش آموزان كشور در فقر و يا ناهنجاري هاي حركتي به سر مي برند! و اين موضوع در دختران بسيار مشهودتر و شايع تر است. وي تأكيد كرده است كه بايد در يك زمان بندي و برنامه ۵ تا ۱۵ ساله نسبت به برطرف كردن اين نقص اقدام كرد.
با ملاحظه فقط اين آمار بايد اذعان داشت كه متأسفانه سن ۱۱-۵ سالگي كه از مهم ترين سنين رشد و نمو كودكان محسوب مي شود، با عدم برنامه ريزي هاي مناسب خانوادگي و ملي به بدترين شكل ممكن سپري مي شود. كودكان در آپارتمان هاي بسته محبوس اند و يا سرانه فضاي سبز در محل زندگي و يا حتي در محل تحصيل برايشان وجود ندارد.
كارشناسان طب ورزش در اين باره مي گويند: سن ۱۱-۵ سالگي حداكثر رشد سلول هاي عصبي و حركتي را داراست و قدرت يادگيري در اين سنين به ويژه براي نهادينه سازي تحرك در كودكان ضروري است.
آنها مي گويند ورزش هاي حركتي از جمله دووميداني، شنا و ژيمناستيك چنانچه در اين سنين به كودكان آموزش داده شود زمينه بسيار مناسبي براي كسب مهارت در دوره هاي بالاتر سني را ايجاد مي كند.
كارشناسان مي گويند در سن كودكي، به دليل حداكثر رشد و تكامل سلولهاي عصبي و باآموزش مهارت هاي عمومي و حركتي موجب مي شود در قشر مغز «كانال و كدي» ايجاد شود و اين كانال و كد براي تمام طول زندگي فرد چنانچه صحيح اجرا شود باقي و موجب توسعه آن خواهد شد.
آنها مي گويند: متأسفانه از اين موضوع مهم و حياتي نه تنها بهره اي گرفته نمي شود، حتي خانواده ها هم نسبت به اين موضوع مهم بي توجه اند.
متأسفانه زندگي شهري با مشكلات خاص خود، ساختار خانواده را چنان تحت تأثير خود قرار داده است كه خانواده ها نسبت به مهم ترين عامل رشد و نمو فرزند خود يعني ايجاد زمينه هاي مناسب براي حركت غافل مانده اند.
بنابر آمار موجود سرانه فضاي سبز براي ورزش كردن در ايران حدود ۴/۱ متر مربع است در حالي كه اين رقم در كشورهاي اروپايي و آمريكايي بين ۱۲-۷ متر مربع است.
دكتر پارسا، يك متخصص ورزش در اين باره مي گويد: متأسفانه مردم ما نسبت به تحرك و ورزش بينش درست و كاملي ندارند. با ورزش و تحرك است كه احساس خوشايند و پرانرژي و سبكبالي نصيب انسان مي شود و انسان فاقد تحرك رفته رفته به موجودي با كاهش بهره وري و امراض مختلف مبدل خواهد شد.
وي مي گويد: رسيدن به حداكثر ظرفيت هاي جسمي و ذهني و كمك به پيشگيري از ابتلا به انواع بيماري ها و در نهايت جامعه سالم فقط وفقط با تحرك و ورزش امكان پذير است.
عماري، يك كارشناس ورزش نيز در اين باره مي گويد: متأسفانه خانواده ها فقط در مواقع بروز امراض و بيماري ها توجه خاص از خود بروز مي دهند و هزينه هاي آن را به هر شكل ممكن مهيا مي كنند. در حالي كه اين مطلب در زمان سلامتي نه تنها وجود ندارد بلكه به طور عمده در برنامه هاي خانه و خانواده ديده نمي شود.
وي مي گويد: فقط حدود ۱۰ درصد جمعيت ايران ورزش مي كنند. كودكان، نوجوانان، جوانان، بزرگسالان و سالمندان متأسفانه فرصتي براي فعاليت هاي ورزشي خود ندارند! اين افراد نه تنها در طول ساعات شبانه روز بلكه حتي در زمان اوقات فراغت خود نيز برنامه اي براي تحرك و ورزش ندارند. آمارها نشان داده است كه اوقات فراغت آنها بيشتر در پاي تلويزيون صرف مي شود! مردم به جاي ورزش پاي تلويزيون آمال ورزشي خود را دنبال مي كنند و يا در استاديوم ها با رفتارهاي ناهنجار به عنوان طرفدار ورزش ايفاي نقش مي كنند! وي مي گويد: با نگاهي به پيرامون خود به ويژه در ساعات پاياني روز مشاهده مي كنيد تعداد انبوهي از مردم وقت خود را در مراكز خريد، كافي شاپها، سركوچه ها و... بي هدف تلف مي كنند.
اين موضوع به ويژه براي سن نوجواني و جواني كه از بالاترين حد انرژي و پتانسيل بالقوه برخوردار است موجب بروز رفتارهاي ناهنجار و عادات مضر از جمله اعتياد مي شود. عدم تخليه پتانسيل هاي جوان ضمن تخريب جسمي، عواقب ذهني- روحي را فراهم مي آورد كه بي توجهي به آن آسيب هاي متعدد اجتماعي را فراهم كرده است و امروزه همه ما با آن در خيابان، شهر و خانه و خانواده مواجهيم.
بد نيست اشاره كنيم در آخرين خبرها چندي پيش آمده بود: اميد به زندگي در بين ورزشكاران ۳۰ درصد بيش از ساير افراد جامعه است. آيا شما به اين موضوع به خوبي انديشيده ايد؟! و مي خواهيد يك ورزش دوست باشيد يا يك ورزشكار؟
برنامه ريزي براي فعاليتهاي بدني
كارشناسان ورزش مي گويند فعاليت بدني منظم يك راه مؤثر براي كاهش خطر بيماري قلبي است و تحرك و فعاليت جسماني منظم و متوسط خطر مرگ ناشي از امراض قلبي را به شدت كاهش مي دهد.
آيا تاكنون شما با حمله قلبي مواجه بوده ايد پاسخ هرچه كه باشد اين نكته را تأكيد مي كنيم هرچه پرتحرك تر باشيد از آن سود بيشتري خواهيد برد.
با نگاهي ژرف تر خواهيد ديد حتي در بيمارستانها براي بيماران خود برنامه هاي توان بخشي قلبي ارائه مي شود كه طيف وسيعي از آنها فعاليتهاي جسماني است.
فعاليت جسماني منظم براي ساير اعضاي بدن نيز سلامتي به ارمغان مي آورد و در پيشگيري از امراض فشار خون، كلسترول مضر خون، انواع سرطان، عوارض ريه و... مؤثر است و حركت عضلات موجب ايجاد نظم و هماهنگي در سيستم بدن مي شود و مفاصل را در موقعيت خوب نگه مي دارد و تعادل بدن و ذهن را بهتر مي كند و روند پوكي استخوان را آهسته مي كند. كمك مي كند بهتر بخوابيد و كمتر احساس افسردگي كنيد.
يكي از آمارهاي موجود نشان مي دهد كه ۲۱ درصد مردم ايران از اضطراب رنج مي برند! و افسردگي يكي از امراض روحي شايع در بين سنين مختلف است!
به راستي اما مردم چرا از خود مراقبت نمي كنند؟!
حتي فعاليت  كم هم مفيد است
نيازي نيست كه قهرمان شويد و يك دونده ماراتن باشيد و يا در باشگاهي به طور هفتگي شركت كنيد. براي شروع فقط كافي است كه در روزهاي هفته و به طور منظم حدود ۳۰ دقيقه فعاليت متوسط داشته باشيد. پياده روي تند يكي از آنهاست. پياده روي ۵ تا ۸ كيلومتر در ساعت ساده ترين روش براي حفظ سلامتي به ويژه قلب است.
براي فعاليت حركتي با روند متوسط به علايق و امكانات خود توجه كنيد: دوچرخه سواري، كوهنوردي، شنا، پياده روي، بدنسازي و... مي تواند به شما كمك كند. شما در حياط منزل، اطراف منزل و حتي در هنگام رسيدگي به گل و گياهان مي توانيد از برنامه هاي ساده حركتي بهره بگيريد و ابتدا عضلات بزرگ و كم كم عضلات كوچك را نيز به حركت واداريد.شايد نخستين موضوعي كه به ذهنتان خطور كند اين باشد كه مدت زمان طولاني است كه فعاليت بدني نداشته ايد. اين موضوع اصلاً نگران كننده نيست و مانعي بر سر راه شما ايجاد نمي كند. ابتدا به آهستگي شروع كنيد و كم كم افزايش دهيد. يك پياده روي ۱۰ تا ۱۵ دقيقه اي سه بار در هفته خوب است و هرچه منظم تر شويد شما آماده تر و ورزيده تر خواهيد شد و اين بار سيستم بدن شما مانند خوردن، خوابيدن، استراحت كردن از شما تحرك بدني هم طلب مي كند!
از فرصت ها استفاده كنيد
با نگاهي به اطراف خود فرصت هاي خوبي براي فعاليت بدني به دست مي آوريد؛ به طور مثال:
به جاي آسانسور از پله ها استفاده كنيد. البته كم كم و پيوسته، عجله نكنيد.
به جاي استفاده از خودرو مي توانيد قبل از رسيدن به محل كار خود چند ايستگاه قبل خودروي خود را پارك كنيد و پياده تا محل كار خود برويد. اين موضوع با كمي زودتر بيدار شدن از خواب قابل اجرا است و اگر از ساير وسائط نقليه استفاده مي كنيد يكي، دو ايستگاه قبل پياده شويد و پياده روي كنيد.
جارو كردن يكي از امور حركتي خوب در منزل است. به جاي ايستادن و انتظار كشيدن در ايستگاههاي تاكسي و اتوبوس قدم بزنيد. در حال تلويزيون تماشا كردن يك وزنه دستي برداريد و يا روي دوچرخه ثابت ركاب بزنيد!
ملاحظه مي كنيد كه اگر بخواهيد مي شود تحرك و ورزش را به سادگي و آرامي وارد زندگي خود كنيد و از مزاياي آن بهره هاي بسياري ببريد. مهمترين آنها پيشگيري از امراض جسماني است و مهمتر از آن تعادل روحي- ذهني است كه با تخليه مناسب انرژي انباشته شده، رفتارهاي فردي و اجتماعي و شغلي، متعادل مي شود.
اما چند نكته ضروري
افراد بالاي ۵۰ سال اگر تاكنون فعاليت بدني نداشته اند با پزشك خود مشورت كنند. افرادي كه دچار يك حمله قلبي بوده و يا دچار عارضه قلبي هستند. افرادي كه يكي از والدين يا خويشاوندان نزديك آنها دچار بيماري قلبي هستند و افراد داراي مشكل فشارخون بالا، ديابت و چاقي نيز با مشورت پزشك و توصيه هاي او كار فعاليت بدني را شروع كنند.
وضعيت آب و هوا چه مي گويد
كارشناسان مي گويند ورزش كردن موجب سلامتي است اما از طرفي تنفس در هواي آلوده مضر هم است.
شايد اين پرسش براي بسياري از افراد مطرح شود كه انجام ورزش در هواي شهرهاي آلوده مضر است يا مفيد! كارشناسان مي گويند بدترين زمان آلودگي وقتي است كه خيابانها مملو از ماشين و آسمان ابري است. با چنين شرايطي گازهاي سمي خارج شده از خودروها كه عامل اصلي آلودگي هواست با وجود ابرها بيشتر مي شود، زيرا در صورت وجود نور خورشيد به زمين، هواي موجود در سطح گرم شده زمين به طرف بالا حركت مي كند و آلاينده ها را با خود مي برد اما اين پديده در روزهاي ابري اتفاق نمي افتد و به اصطلاح پديده «اينورژن» رخ مي دهد. آلاينده هاي منواكسيد كربن، ازن، دي اكسيد كربن و دي اكسيد سولفور، ريه ها را تخريب مي كند و در زمان ورزش كه نفس ها عميق تر است خطرناك است.
پس مشاهده مي كنيد كه در اوقات شلوغي خيابانها و افزايش ميزان آلاينده هاي هوا ورزش نكنيد و اين كار را به وقت ديگري اختصاص دهيد. اما ورزش را فراموش نكنيد. مي توانيد در اوقات مناسب ورزش كنيد و با كرخي و تنبلي خداحافظي كنيد.
نكته مهم ديگر اين است كه بسته به هواي منطقه لباس مناسب بپوشيد و قبل و در حين ورزش از مقادير آب حتماً استفاده كنيد.
به هر حال با مشاهده علائم سرگيجه، عرق سرد، رنگ پريدگي، غش يا درد و فشار زياد بعد از انجام يك فعاليت جسماني حتماً با پزشك مشورت كنيد.

مصاحبه مجله شوت با فابرگاس بازيكن آرسنال
تفنگدار نوظهور
000174.jpg
علي راد
فابرگاس به عنوان يكي از ركوردشكنان تاريخ باشگاه آرسنال به شمار مي رود و آرزو دارد تا به عنوان نخستين اسطوره تاريخ باشگاه در ورزشگاه جديدشان «امارات» مطرح شود. او در سال ۲۰۰۳ به آرسنال ملحق شد تا به عنوان جوان ترين بازيكن تاريخ اين باشگاه در بازي كارلينك كاپ اولين بازي رسمي اش را براي آرسنال انجام دهد، آن هم در سن شانزده سالگي، اما كار به همين جا ختم نشد.
او در جام حذفي و در بازي برابر ولوز موفق شد با به ثمر رساندن يك گل عنوان جوان ترين گلزن تاريخ آرسنال را نيز از آن خود كند.
بعداً او دوباره با به ثمر رساندن گلي ديگر در ليگ برتر برابر بلكبرن در سن هفده سالگي باز هم افتخار ديگري را از آن خود كرد. در حال حاضر نوزده سال دارد و جايي در تركيب اصلي تيم آرسن ونگر براي خود دست و پا كرده است و فصل گذشته با حضور در چهل و شش بازي براي آرسنال ركوردي فوق العاده از خود بجا گذاشت.
مرداد ماه گذشته او پاداش خود را با تمديد قراردادش به مدت شش سال گرفت. در حال حاضر او به تفنگداران كمك مي كند تا با مشكل جدايي ويه را كنار بيايند و به او كه درس هاي زيادي را از ويه را آموخته است اعتماد كنند. هواداران آرسنال اميدوارند كه روزي نام او را مانند پاتريك ويه راي افسانه اي در ورزشگاه صدا بزنند.

شناسنامه
نام كامل: فراچسك فابرگاس سولر
تاريخ تولد: چهارم مه ۱۹۸۷
محل تولد: آرنيس دمار، اسپانيا
مليت: اسپانيايي
قد: ۱۷۷ سانتي متر
وزن: ۶۹ كيلوگرم
پست: هافبك هجومي
باشگاه ها: بارسلونا(تيم ب)،  آرسنال
افتخارات: جام اتحاديه انگلستان (۲۰۰۵)، بهترين بازيكن جام جهاني زير هفده سال(۲۰۰۳)، بهترين گلزن جام جهاني زير هفده سال(۲۰۰۳)
* فصل جاري را چگونه ارزيابي مي كني؟
- جام قهرمانان و ليگ برتر كاملاً متفاوت هستند و فشار زياد عامل يكسان هر دو به شمار مي رود. جام قهرمانان يكي از دشوارترين و سخت ترين رقابت هاست و فصل گذشته كه ليورپول فاتح اين جام شد در ليگ برتر در مكان پنجم قرار گرفت. نوع بازي كه ما در جام قهرمانان و در سطح اروپا ارائه مي دهيم كاملاً با ديگر جام ها متفاوت است، اما ما در ليگ برتر نيز با تمامي قوا به ميدان مي رويم زيرا اعتماد به نفسمان بسيار بالاست.
* ليورپول نمونه بارز دستيابي به موفقيت برخلاف تمام نظرهاست، اين طور نيست؟
- ما تيم خوبي در اختيار داريم و فكر مي كنم كه حتماً توانايي انجام كارهاي بزرگ را نيز داشته باشيم. در جام قهرمانان اكثرتيم هايي كه عملكرد خوبي دارند قدرت دفاعي خوبي نيز در اختيار دارند و نيز به هنگام به ثمر رساندن گل به راحتي اين كار را انجام مي دهند و اين كاري است كه تيم ما هم قادر به انجام آن است و مهمتر از آن گل نخوردن است. به نظر من هر تيمي به يك اندازه شانس خود را دارد تا جام قهرمانان را فتح كند. من هميشه از ليورپول به عنوان يك مثال استفاده مي كنم چون هيچ كس انتظار قهرماني آنها را نداشت اما ليورپول قهرمان شد پس چرا ما نشويم؟ بازيكنان آرسنال اعتماد به نفس بالايي دارند و تا به حال عملكرد خوبي در جام قهرمانان از خود نشان دادند، اما بايد صبر كرد تا زمان همه چيز را مشخص كند.
*چرا فصل جاري ليگ قهرمانان با مقايسه كردن دوره هاي قبل شروع شد؟
- اين تنها دومين فصل حضور كامل من در تركيب تيم است اما حضور در ليگ قهرمانان بسيار مفيد است. فصل گذشته ما كمي بدشانس بوديم و بازي دشواري با بايرن مونيخ داشتيم. همه اين فصل ديدند كه ما بهتر بازي مي كنيم و در حال حاضر ما احساس خوبي داريم. بايد صبر كرد و اطمينان داشت كه ما قادر به فتح اين جام هستيم.
* تيم هاي بسيار قدرتمند ديگري نيز در جام قهرمانان حضور دارند. آيا واقعاً فكر مي كنيد كه در مرحله حذفي موفق باشيد؟
- بارسلونا و يوونتوس نشان دادند كه تيم هاي بزرگي هستند. همه مي دانند كه تيم ما بسيار جوان است، اما آرسنال بازيكنان با تجربه اي مثل تيه ري آنري، سول كمپل، اشلي كول و دنيس برگ كمپ را نيز در اختيار دارد، به همين دليل وقتي ما با تيمي بزرگ بازي داريم مطمئن هستيم كه پتانسيل بردن بازي را داريم به شرط اينكه مثل سابق بازي كنيم.
* آيا تعجب كردي از اينكه به سرعت به يك بازيكن ثابت تبديل شدي؟
- فصل گذشته براي من بسيار سخت بود، من تنها هفده سال داشتم و انتظار نداشتم كه در چهل و شش بازي در زمين حضور پيدا كنم. واقعاً فصل دشواري بود اما الان به شرايط عادت كردم، فصل قبل به خاطر بازيكنان مصدوم زيادي كه داشتيم مجبور به بازي شدم.
در حال حاضر هر سه روز يك بازي انجام مي دهم و از اينكه در تيم حضور دارم بسيار خوشحال هستم.
* پاتريك ويه را در تابستان گذشته به يوونتوس ملحق شد. عكس العمل بازيكنان نسبت به اين قضيه چطور بود؟
- پس از رفتن ويه را مسئوليت تمام بازيكنان بيشتر شده است. همه مي دانند كه او چقدر براي آرسنال اهميت داشت و غيبت او مثل يك شوك بود. در حال حاضر كه او در تيم حضور ندارد و بايد با سعي و تلاش زياد جاي خالي او را پر كرد، درست مثل زماني كه در تيم حضور داشت. ما بايد تلاش بيشتري را به عنوان يك تيم از خود نشان دهيم.
* چه چيزهايي را از او يادگرفتي؟
- او يك افسانه است و من نيز دوست دارم تا روزي در آرسنال به اسطوره تبديل شوم. حضور در اين باشگاه به من اين شانس را داد كه در هفده سالگي در تركيب اصلي تيم حضور پيدا كنم، بنابراين تمام قدرتم را براي ارائه بازي هاي خوب به كار مي گيرم. نحوه هدايت تيم توسط ويه را زماني كه او كاپيتان بود واقعاً فوق العاده بود. من قبل از هر بازي به او نگاه مي كردم و تمركز را در چشمانش مي ديدم، البته شرايط سول كمپل نيز به همين نحو بود. واقعاً باورنكردني است كه تمامي آن چيزهايي را كه لازم است مي توان از آنها آموخت.
*چه موارد ديگري را از ديگر بازيكنان يادگرفتي؟
- دنيس برگ كمپ يكي از فوق العاده ترين بازيكناني است كه تا به حال ديده ام. وقتي او به شما نصيحتي مي كند بايد به آن گوش كنيد زيرا تجربيات او فوق العاده است. اگر نكته اي را گوشزد كند دليلش اين است كه كاملاً درست مي گويد. به جز او از تمامي بازيكنان تيم مي توان چيزهايي ياد گرفت، تمامي  آنها آموزنده هستند. تقريباً اكثر بازيكنان تيم در جام جهاني بازي كردند. معمولاً آنها به بازي ادامه مي دهند و اگر نكته اي در مورد بازي به ذهنشان برسد آن را يادآوري مي كنند تا شما روي آن بيشتر تمرين كنيد.
* آيا دوست داريد كه در تيم ملي اسپانيا بازي كنيد؟
- من تنها هجده سال دارم حتي اگر در تمام بازي ها براي آرسنال بازي كنم كل قضيه به من مربوط نمي شود بلكه به مسئولان تيم ملي بستگي دارد.
من عضو تيم زير بيست و يكسال اسپانيا هستم،  پس ...دوست دارم تمام قدرتم را براي تيم ملي به كار بگيرم، اگر حتي مربي به من اجازه دهد فرصتي داشته باشم از آن كمال استفاده را خواهم كرد. هر بازيكني دوست دارد در جام جهاني حضور داشته باشد،  چرا كه نه؟ توقع ندارم كه در بازي هاي زيادي حضور داشته باشم اما سال گذشته اين اتفاق در آرسنال افتاد، تنها مسئله خودباوري و اعتماد به نفس است.

ورزش
اقتصاد
اجتماعي
انديشه
سياست
علم
هنر
|  اقتصاد  |   اجتماعي  |  انديشه  |  سياست  |  علم  |  ورزش  |  هنر  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |