شنبه ۲۴ دي ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۸۹۸ - Jan 14, 2006
حضرت اميرالمؤمنين علي عليه السلام ضمن وصاياي خود
به امام حسن (ع) فرموده است:
فرزند عزيز در تلاش معاش و انجام عبادات ميانه رو و معتدل باش و از زياده روي پرهيز كن و در حدود طاقت و توانت فعاليت نما تا بتواني آن را براي هميشه انجام دهي.
سفينه البحار جلد ۲ ص ۴۳۱
امروز با حافظ
تا دل شب سخن از سلسله موي تو بود
دوش در حلقه ما قصه گيسوي تو بود
باز مشتاق كمانخانه ابروي تو بود
دل كه از ناوك مژگان تو در خون مي گشت
طي نامه اي به دكتر احمدي نژاد
هنرمندان تئاتر خواستار حل مشكلات مالي شدند
000417.jpg
گروه ادب و هنر: گروهي از هنرمندان و علاقه مندان تئاتر ديني و دفاع مقدس طي نامه اي به رئيس جمهور خواستار توجه بيشتر به حوزه فرهنگ و رفع مسايل و تنگناهاي مالي به ويژه در عرصه هنرهاي نمايشي شدند.
در بخشي از نامه آمده است:  ما به عنوان جمعي از هنرمندان و علاقه مندان به تئاتر ديني و دفاع مقدس موج پديد آمده كنوني در عرصه تئاتر كشور را به فال نيك مي گيريم و ضمن اعلام پشتيباني از آن توقع داريم نگران وضعيت مالي اين حوزه باشيد. نگذاريم و نگذاريد بار ديگر دردهاي فقر، اضمحلال فضايل هنر تئاتر را كه از جمله فخيم ترين هنر هاست موجب شود.
در بخش ديگري از نامه آمده است: ضمن اميد به توجه، رسيدگي و پيش بيني هاي لازم از سوي دولت به ويژه شخص جنابعالي در خصوص رشد بودجه تئاتر، متوقع هستيم شرايطي فراهم گردد تا همراه مديران و همكاران تئاتر كشور اعم از اداره كل هنرهاي نمايشي، انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس و مراكز تئاتر دانشگاهي و اين جمع حقير، ديداري با حضرتعالي داشته باشيم تا علاوه بر گفتگوي دقيق تر و البته صميمانه تر، عيدين مبارك قربان و غدير را خدمت شما و ديگر اعضاي دولت تبريك گفته و عيدي خويش را دريافت كنيم و صد البته عيدي دولت محترم را نيز تقديم داريم.
آقاي رئيس جمهور، عيدي مورد درخواست ما، عنايت ويژه به دو حوزه دفاع مقدس و ديني تئاتر و رشد بودجه و اختصاص اعتبارات بيشتر به يك مجموعه اداري شامل اداره كل هنرهاي نمايشي، انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس، جهاد دانشگاهي، كانون نمايش دانشگاهيان و نماينده ويژه شماست و اميد به رحمت خداوندي كه بردل مؤمنين ارزاني مي شود ما را در رسيدن به مقصد نااميد نمي سازد.

كوك شدن سازها در روز چهارم جشنواره
فارس: در چهارمين روز از بيست و يكمين جشنواره  بين المللي موسيقي فجر، ۱۷ گروه موسيقي در تالار وحدت، سالن رودكي، فرهنگسراي نياوران و بهمن به اجراي برنامه مي پردازند.بنابراين گزارش، امروز در تالار وحدت گروه نيريز به سرپرستي «مليحه سعيدي» و گروه ياران به سرپرستي «اقليا پرتو» و خوانندگي «خاطره پروانه» ساعت ۳۰/۱۶ در بخش بانوان، گروه هلند و ايتاليا ساعت ۱۹ در بخش بين المللي و گروه فرهنگ به سرپرستي «فرهنگ شريف» و گروه كر اركستر سمفونيك تهران به رهبري «ابراهيم نظري» ساعت ۳۰/۲۱ در بخش اجراهاي داخلي به روي صحنه مي روند كه همزمان با اين اجراها گروه استاد سليمي تبريز به سرپرستي «اسماعيل كريم پور» و گروه رودكي تبريز به سرپرستي «قادر رودكيان» ساعت ،۱۶ گروه لهستان و اوكراين ساعت ۳۰/۱۸ و گروه سپهر به سرپرستي «بهاره فياضي» ساعت ۲۱ در بنياد آفرينش هاي هنري نياوران به اجرا مي پردازند.همچنين در فرهنگسراي بهمن اركستر مجلسي جوانان به رهبري «بهروز وحيدي آذر» ساعت ۳۰/،۱۶ گروه فرانسه و ارمنستان ساعت ۱۹ و اركستر موسيقي ملي به رهبري «فرهاد فخرالديني» ساعت ۳۰/۲۱ براي اجراي قطعات خود به روي صحنه مي روند.

شكست باربي از يك عروسك محجبه در بازارهاي اسلامي
فارس: عروسك محجبه «فولا» در خاورميانه و كشورهاي اسلامي بر عروسك مشهور «باربي» غلبه كرده و بازار را از آن خود كرد.بي بي سي گزارش داد اين عروسك اسلامي كه به قول سازنده آن معرف حجاب، يكي از ارزش هاي اسلامي، به كودكان مسلمان و ديگر جهانيان است از زماني كه وارد بازار شده، با استقبال فراوان كشورهاي اسلامي  بالاخص كشور مصر روبرو شده است، تا جايي كه اين عروسك محجبه توانسته طي مدت زمان كوتاهي رقيب مشهور خود، باربي را شكست داده و خود صدرنشين بازار اسباب بازي كشورهاي اسلامي شود.
عروسك «فولا» كه به سبكي كاملا سنتي و اسلامي لباس پوشيده است، همراه با جانمازي صورتي رنگ به مشتري عرضه مي شود.برخي از والدين كه نمي خواهند براي دخترانشان عروسك باربي خريداري كنند ترجيحا «فولا» مي خرند.اين عروسك در سال ۲۰۰۳ توسط استوديوي نيوبوي ساخته و وارد بازار شد، كه در مدت كوتاهي در بازار اسباب بازي خاورميانه از شهرت و رونق خوبي برخوردار شد.
يكي از سازندگان «فولا» گفت: شما بايد شخصيتي خلق كنيد كه بچه ها و والدين بتوانند با آن رابطه برقرار كنند.وي افزود: «فولا» شخصيتي صادق، دوست داشتني و جذاب دارد.او به والدينش احترام مي گذارد.
عروسك «فولا» مجرد است و هنوز براي او همتاي پسري در نظر گرفته نشده تا بتواند با شخصيت «كن» ، زوج مذكر باربي، رقابت كند.هم اكنون فولا در دو قالب معلم و دكتر طراحي و ساخته شده است و گنجه لباسي كه براي او طراحي شده پر از لباس هاي جين و انواع مختلف مقنعه  و روسري هاي رنگي است.
«تارك محمد» ، رئيس فروش عروسك هاي آمريكايي در قاهره گفت: «فولا» در كشورهاي اسلامي خيلي بهتر از باربي فروش كرده زيرا اين عروسك به ارزش هاي اعراب و مسلمانان نزديك تر است.

حضور۷۲ شركت از ۴۲ كشور جهان در بازار فيلم
ايرنا: مدير بازار بين المللي  فيلم  و برنامه هاي  تلويزيوني  جشنواره  فجر از حضور۷۲ موسسه  و شركت  خارجي  تهيه  و توزيع  فيلم  در اين  رويداد خبر داد.
نهمين  بازار بين المللي  فيلم  ايران  از چهارم  تا هشتم  بهمن  ماه  در مركز آفرينش هاي  هنري  كانون  پرورش  فكري  كودكان  و نوجوانان  در تهران  برگزار مي شود.
اميراسفندياري  گفت : اين  تعداد شركت  خارجي  در مقام  توزيع كننده  و تهيه كننده  از ۴۲ كشور جهان  در نهمين  بازار فيلم  ايران  حضور خواهند داشت .
به  گزارش  روابط عمومي جشنواره  فيلم  فجر، وي  افزود: اين  بازار در قالب  ۳۵ غرفه  به  موسساتي  معتبر از كشورهاي  كانادا، فرانسه ، آلمان ، ايتاليا، لبنان ، مالزي ، سوريه ، تركيه ، انگلستان ، روسيه ، اندونزي ، موناكو، فلسطين ، قطر و عراق  اختصاص  يافته  است .
تاكنون  حضور ۲۷ شركت  خريدار خارجي  از كشورهاي ژاپن ، نروژ، آمريكا، هلند، فرانسه ، تايوان ، آلمان ، دانمارك  و تركيه  در بازار فيلم  ايران  قطعي  شده  است .
مدير بازار بين المللي  فيلم  و برنامه هاي  تلويزيوني  يادآور شد: ۲۰ شركت  تهيه  و توزيع  فيلم  ايراني  نيز با معرفي  ۷۰ نماينده  در اين  بازار به  فعاليت  مي پردازند.
وي  همچنين  به  داوري  بخش هاي  مسابقه  بين الملل  اين  دوره  جشنواره  كه  در قالب  بين الملل ، آسيا، معناگرا و بين المذاهب  انجام  مي شود، اشاره  كرد و افزود: ۷۵ نماينده  از جشنواره هاي  مختلف  جهاني  فيلم  ازجمله  لوكارنو، ونيز، كن ، تورنتو، مونترال ، بريزبين ، كراكف ، تورين ، دمشق  و پوسان  در بخش  بين الملل  فجر شركت  مي كنند.
مدير امور بين الملل  جشنواره  فيلم  فجر خاطرنشان  كرد: تاكنون  بيش  از ۱۷۰ميهمان  خارجي  شامل  نمايندگان  موسسه هاي  تهيه  و توزيع  فيلم  و دست اندركاران  سينماي  جهان  براي  حضور در جشنواره  و بازار فيلم  ايران  اعلام  آمادگي  كردند.

وزارت ارشاد با شهرداري در نمايشگاه
ياد يار مهربان همكاري مي كند
وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي براي تجهيز كتابخانه هاي مدارس در نمايشگاه ياديار مهربان سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران مشاركت مي كند.در اين نمايشگاه همچون سال گذشته بيش از يك ميليارد تومان كتاب به مدارس تهران اهدا خواهد شد. اهداي كتاب به مدارس به صورت تخصصي تر دنبال مي شود و مدارس در جريان بازديد از نمايشگاه مي توانند از ميان كتاب هايي كه در سال ۸۳ و ۸۴ به چاپ رسيده اند در سقف اعتبار خود كتاب انتخاب كنند،نمايشگاه ياد يار مهربان، بهمن ماه امسال با همت سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران توسط موسسه نشر شهر برگزار مي شود.

بهارستان
آسايش رنجوران
بسم الله نور دل دوستان است، آيينه جان عارفان است، چراغ سينه موحدان است. آسايش رنجوران و مرهم خستگان است. شفاي درد و طبيب بيماردلان است.
خدايا گرفتار آن دردم كه تو دواي آن داني؛ در آرزوي آن سوزم كه تو سرانجام آني؛ بنده آن ثناام كه تو سزاي آني؛ من در تو چه دانم تو داني؛ تو آني كه خود گفتي و چنانچه خود گفتي، آني.
در هجر تو كار بي نظام است مرا
شيرين همه تلخ و پخته خام است مرا
مناجات نامه _ خواجه عبد الله انصاري

اصل مطلب--ابوالفضل زرويي نصرآباد
در نازكردن با فرادستان و شكار ايشان به شيوه «اسپايدرمن» گويد - حفظه الله -
پسرم، اين كه هست، كافي نيست
ناز با زيردست، كافي نيست
بايد البته پا دراز كني
با فرادست نيز، ناز كني
آدم كار كشته، بي اسباب
نزند تند و بي گدار، به آب
بايد اول به شيوه هاي رسا
جا كني باز، در دل روسا
تا كه شاد از رسيدن تو شوند
يا كه معتاد ديدن تو شوند
حرف شيرين و هديه هاي ظريف
مي كند ارتباط را تلطيف
مثل «اسپايدرمن» از اطراف
هي به دور رييس، تار بباف
بايد استاد اين متد بشوي
تا رييس رييس خود بشوي
بعد، وقتي كه شد طرف ناكار
پشت هم در بيار ادا، اطوار
هي بگو: «اين حقير بي مقدار
به خدا خسته ام از اين همه كار
چتر وقت تگرگ تان بشوم
من خودم پيش مرگ تان بشوم
چه كنم، اهل خانه روسيهند
زن و فرزند بنده بي گنهند
بس كه درگير كار سنگينم
بچه خويش را نمي بينم...»
با همين حرف ها، رييس عزيز
تا تو را منصرف كند ز گريز
بدهد زود، حق بوق تو را
دوبرابر كند، حقوق تو را

كوتاه از هفت هنر
افتتاح جشنواره- نخستين جشنواره زنان فيلمساز امروز با برگزاري كارگاه فيلمنامه نويسي مينو فرشچي در خانه هنرمندان افتتاح مي شود. نشست تخصصي زن از نگاه سينما و نمايش ۱۰ فيلم كوتاه از ديگر برنامه هاي اولين روز جشنواره است.
تئاتر يونسكو: مجمع عمومي مؤسسه بين المللي تئاتر يونسكو ۹ بهمن همزمان با مراسم اختتاميه جشنواره فجر در تئاتر شهر برگزار مي شود. در اين مجمع اساسنامه تصويب و هيأت مديره انتخاب مي شود.
داوران منتقد: عزيز الله حاجي مشهدي، محمد اطبايي و محمد خزاعي به عنوان داوران انجمن منتقدان و نويسندگان سينمايي فيلم هاي جشنواره فجر را ارزيابي مي كنند.
سيماي ايران در باكو: به مناسبت سالگرد پيروزي انقلاب اسلامي جشنواره فيلم هاي ايراني در جمهوري آذربايجان برگزار مي شود. اعزام گروه هاي تئاتر و موسيقي، برگزاري نمايشگاه و هفته هاي فرهنگي، اعزام روزنامه نگاران از برنامه هاي دو كشور در سال جاري ميلادي است.
تئاتر فجر: پيش فروش بليت هاي جشنواره تئاتر فجر از روز دوشنبه آغاز مي شود. امسال قيمت بليت ها نسبت به سال گذشته كمتر شده و به قيمت هاي ۳ ، ۲ و هزار پانصد تومان به فروش مي رسد.
پرداخت معوقه ها: ايماني خوشخو معاون امور هنري در بازديد از تمرين گروه هاي نمايشي گفت حقوق معوقه  اهالي تئاتر به زودي پرداخت مي شود.
كتاب جشنواره: كتاب ويژه جشنواره بين المللي تئاتر فجر منتشر مي شود. اين كتاب شامل پيام ها، معرفي  تالارها، مديران و بخش هاي مختلف و نمايش هاي شركت كننده در بيست و چهارمين جشنواره است.
شعرخواني : مراسم شب شعري با عنوان «بر بال مرغان مهاجر» به  مناسبت فرارسيدن چهلمين روز شهادت خبرنگاران و عكاسان در سانحه  سقوط هواپيماي C-،۱۳۰ بر پا مي شود. اين مراسم از ساعت ۱۵‎/۳۰ روز دوشنبه ۲۶ دي ماه در سالن شهيد محمدحسن قريب خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) برگزار خواهد شد.
تجليل از دوشاعر:برگزار كنندگان جايزه ادبي «بيژن جلالي» براي چهارمين بار، پنج شنبه گذشته به «يدالله مفتون اميني» و «محمود مشرف تهراني(م. آزاد)» جوايزي هديه كردند.در بيانيه هيأت داوران كه توسط «بهاء الدين خرمشاهي» قرائت شد، آمده است: «ياد، نام و شعر بيژن جلالي روز به روز برخلاف گذشت فرساينده و فراموشي آور روزگار درخشان تر مي شود.»
اسكار افتخاري : «رابرت آلتمن» ، كارگردان برجسته سينماي بريتانيا، براي يك عمر فعاليت حرفه اي به عنوان برنده افتخاري هفتاد و هشتمين مراسم اسكار معرفي مي شود.«آلتمن» ۸۰ ساله تاكنون پنج بار به  عنوان نامزد جايزه اسكار بهترين كارگردان سال انتخاب شده ولي هربار با شكست روبرو بود.اين پنج فيلم عبارتند از: «شورت كاتز» ، «پارك گسفورد» ، «بازيگر» ، «مش» و «نشويل» .

ستون آخر--- سردبير
* اول تا يادم نرفته از همه دوستاني كه خواهش مرا براي ارسال فرم هاي نظرسنجي روزنامه پذيرفتند و آبروداري كردند تشكر مي كنم. همكارانمان در مركز مطالعات و تحقيقات همشهري مي گويند بازگشتن اين تعداد فرم نظرسنجي سابقه ندارد. خدا را شكر.
* از آقاي جعفري (رودسر گيلان) هم تشكر مي كنم.
* در ادامه موضوع كتابخواني و تيراژ روزنامه ها، نظر دوست بزرگواري را منعكس كردم كه معتقد بودند: «تقصير گردن من نيست و...» همه اين حقيقت را درك مي كنند اما بايد اين نكته را به ياد داشت كه همه اين امور چندجانبه است. استقبال عمومي از يك اثر هنري يا فرهنگي موقعيت اقتصادي براي آن فراهم مي كند. درآمد آگهي زمينه هزينه كردن براي افزايش كيفيت را به وجود مي آورد. افزايش كيفيت به تقاضا و نياز مخاطب پاسخ مي دهد و...
هركدام از اين حلقه هاي زنجير كه جدا شود بدون شك نتيجه فرق مي كند.
عرض ناقابل بنده هم اين است كه هركسي در هر جايگاه و مسئوليتي مي تواند در نقش يك حلقه عمل كند. اگر همه دست به دست هم بدهند لازم نيست نسبت به وضع بعضي همسايگان كم اهميت كشورمان احساس تاسف كنيم بلكه آن وقت فرزندان ما به زندگي در ايران بزرگ و سربلند افتخار خواهند كرد.
* خداوكيلي اينقدر ناشيگري و كوتاهي كرده ايم كه وقتي حرف حساب هم مي زنيم احساس مي كنيم داريم تعارف مي كنيم و شعار مي دهيم!
* در ضمن اين را هم عرض كنم كه با اضافه شدن چهار صفحه جديد روزنامه بعد از عيد غدير و از آغاز ماه بهمن يواش يواش ضمائم خردنامه و ديپلماتيك هم به صورت مجلات مستقل روي پيشخوان عرضه مطبوعات خواهند آمد. ان شاءالله توضيحات كاملتر را خواهم داد. فعلا با اجازه...

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران

چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶۵۶۳۵۳ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵

نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۶۶۴۹۸۳۸۱


داستانك
رضايت
وارد خانه شد چه عطري پيچيده بود؛ خورشت مورد علاقه شوهرش. با كنجكاوي به سمت آشپزخانه رفت. نه! يك زن و چه زيبا. چه زود مادري براي بچه هايش پيدا شده بود. بر سر دخترانش كه بي صدا درس مي خواندند بوسه زد و از پنجره به آسمان پرواز كرد و به جمع دوستانش كه همه جزء تازه درگذشتگان بودند پيوست.
مهسا وفائي

گشتي در دنياي خبرها
جولان در شهر با تراكتور
لندن : يك جوان ۱۸ ساله در انگليس به جرم رانندگي با تراكتور به ۶ ماه حبس محكوم شد. وي كه كارگر يك مزرعه بود چندي پيش بدون اجازه صاحب مزرعه سوار بر تراكتور شد و با سرعت ۲۰ كيلومتر در ساعت در خيابانهاي شهر به جولان پرداخت تا اينكه چندين خودرو و يك هلي كوپتر پليس به تعقيب وي پرداختند. جالب اينكه وي در جريان اين تعقيب و گريز چند بار تلاش كرد خودروهاي پليس را زير چرخ هاي تراكتور له كند. به هر حال پس از مدت زمان نسبتا طولاني پليس اين جوان را دستگير كرد و مشخص شد در زمان ارتكاب تخلف تحت تاثير مشروبات الكلي بوده است. او بايد ۶ ماه را پشت ميله هاي زندان سپري بكند.
۵/۲ سال مقابل تلويزيون
واشنگتن : جسد يك زن ۶۱ ساله به مدت ۵/۲ سال مقابل تلويزيون روشن رها شد. اين زن كه با پرستار خود زندگي مي كرد به وي وصيت كرده بود مرگش را به كسي اطلاع ندهد و جسدش را زير خاك دفن نكند چون قصد دارد مجددا زنده بشود. به همين دليل هنگامي كه در سال ۲۰۰۳ اين پيرزن از دنيا رفت، پرستارش لباس سفيد بر تن او كرد و وي را روي يك صندلي مقابل تلويزيون نشاند. البته پرستار، هم تلويزيون و هم كولر را روشن گذاشت. به هر حال همسايگان طبقه پايين تر خانه نسبت به غيبت طولاني مدت پيرزن مشكوك شدند و اين موضوع را به پليس اطلاع دادند. پليس نيز پس از ورود به خانه پيرزن به راز غيبت وي پي برد.
گرفتار داخل ماشين لباسشويي
سيدني : يك مرد ۳۸ ساله در استراليا كه با دو فرزند خود قايم با شك بازي مي كرد به مدت يك ساعت داخل ماشين لباسشويي خانه اش زنداني شد. وي در جريان اين بازي در داخل ماشين لباسشويي ۹ كيلويي پنهان شد اما ديگر نتوانست از آن بيرون بيايد به همين دليل فرزندانش آتشنشاني را خبر كردند و ماموران اين سازمان موفق شدند پس از يك ساعت تلاش او را از داخل ماشين لباسشويي خارج كنند.
آتش سوزي در آتش نشاني
توكيو : يك ايستگاه آتشنشاني در ژاپن طعمه حريق شد و كاركنان اين مكان را شرمنده كرد. داستان از اين قرار بود كه ماموران در پايان دوره آموزشي خود يك جشن بزرگ در اين ايستگاه برپا كرده بودند كه كباب پز گازي آتش نشانان باعث شد كه ساختمان ايستگاه طعمه حريق بشود و كل ايستگاه در شعله هاي آتش بسوزد. البته در جريان آتش سوزي آسيب جاني به هيچ يك از ميهمانان وارد نشد.
چرت گراز
برلين : يك گراز وحشي چند ساعتي داخل يك خانه و روي تختخواب گرم و نرم صاحبخانه چرت زد. داستان از اين قرار بود كه اين گراز وحشي كه از چنگ شكارچيان گريخته بود از طريق پنجره وارد اين خانه شد و مستقيما به اتاق خواب صاحبخانه رفت و روي تختخواب وي خوابيد. پس از چند ساعت هنگامي كه گراز از خواب بيدار شد نتوانست راه خروج از منزل را پيدا كند به همين دليل خود را به در و ديوار كوبيد. اينگونه صاحبخانه از وجود گراز در خانه اش مطلع شد و با كمك يك شكارچي اين حيوان را از پا درآورد.
هتل در زندان
پكن : يكي از زندانهاي كشور چين ۱۲ اتاق لوكس دارد كه از جمله امكانات اين اتاق ها مي توان به سرويس بهداشتي مستقل، تختخواب دو نفره و ساير امكانات زندگي اشاره كرد. هر سال در زمان تحويل سال نو به دو نفر از زندانيان خوش رفتار و با اخلاق اجازه داده مي شود تا اينكه ۲۴ ساعت در كنار خانواده شان در يكي از اين اتاق ها اقامت داشته باشند.

گل و گياه
گل حسرت
000414.jpg
نام علمي: Colchicum autumnale
خانواده: Liliaceae
ريشه اين گياه غده توپر بوده، در فصل پاييز حدودا هشت گل جامي شكل به رنگ ارغواني، صورتي يا سفيد ظاهر شده و پس از آن ۵-۳ برگ نواري شكل، بزرگ و نيمه افراشته و براق در فصل بهار سر از خاك درمي آورند. حداكثر بلندي و گستردگي گياه ۱۵-۱۰ سانتيمتر است.
نيازها: مكان باز و آفتابي، خاك داراي زهكش خوب، برگ ها را تا زماني كه كاملا پژمرده نشده اند از گياه جدا نمي كنند تا مواد غذايي لازم براي توليد گلها در فصل پاييز را پيش از شروع دوره استراحت پيازها مهيا نمايند. حداقل دماي قابل تحمل آن ۱۵- درجه سانتيگراد است.
ازدياد: از طريق كاشت بذر و يا تقسيم گياه در فصل پاييز امكان پذير است.
سازمان پارك ها و فضاي سبز شهر تهران
www.tehranparks.org
tehranparks@tehranparks.org

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
شناسنامه
داستانك
دنياي خبرها
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |