چهارشنبه ۱۴ دي ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۸۹۲ - Jan 4, 2006
مبارزه با آلودگي صوتي
012108.jpg
گروه دانش و فناوري _ مژده  خلقي:
افزايش ساختمان هاي مسكوني و تجاري، ترافيك خيابان ها و قوانين قديمي و منسوخ ساختمان ها، همگي در ايجاد آلودگي صوتي در شهرها نقش دارند. صدا جزءلاينفك زندگي مدرن است. ترافيك جاده ها، شكست ديوار صوتي، پارس سگ ها، ماشين هاي چمن زني و موسيقي گوشخراشي كه مانند انفجاري از خانه ها به گوش مي رسد، همگي نمونه هايي از عوامل ايجاد كننده آلودگي صوتي هستند.
با توجه به ميزان شكاياتي كه براي مسئولان فرستاده شده است، استراليايي ها بيش از همه از آلودگي صوتي شهرشان رنج مي برند. در سيدني سالانه بيش از
۱۰۰ هزار مورد از آلودگي صوتي شكايت كرده اند كه اكثراً مربوط به همسايه هاي پرسرو صدا مي شود. در سال ۲۰۰۰ ميلادي، پس از اجازه افزايش ساخت و ساز در يكي از شوراهاي بخش مركزي شهر ملبورن، ميزان شكايات دو برابر شد و وضعيت مشابهي به وجود آمد. اما تنها ميزان شكايات در حال افزايش نيست. با توجه به افرادي كه قصد دارند با اقدام قانوني سكوت و آرامش خود را حفظ كنند، شمار پرونده دادخواهي هاي مربوط به سرو صدا رو به افزايش است. موضوع مهمتر مربوط به اثر سرو صداي زياد است كه مي تواند سلامتي جسمي و رواني افراد را تحت تأثير قرار دهد.
آلودگي صوتي مي تواند به صورت هر صداي بلند و دلخراشي كه زندگي روزمره را مختل كرده و آرامش را از بين مي برد، تعريف شود. به طور كلي افزايش آلودگي صوتي در نتيجه افزايش جمعيت شهرها است. جمعيت بيشتر به معني افزايش جاده ها، خطوط راه آهن، ترافيك هوايي، آلودگي صوتي صنايع و صداي بيشتر است. عامل ديگري كه در اين افزايش اثر دارد،عبارت است از خانه سازي هاي انبوه در وسعت كم. اغلب خانواده ها از اينكه حداقل يك دستگاه تلويزيون، راديو، سيستم صوتي با صداي بلند و كوبنده و يك سري از وسائل خانگي پرسرو صدا را
داشته باشند، به خود مي بالند. در استراليا تنها يك قدرت دولتي، عهده دار كنترل و كاهش آلودگي صوتي نيست. زماني كه در هر ايالت سازمان حفاظت محيط زيست برآلودگي صوتي محيطي نظارت دارد، دولت فدرال مسئول رسيدگي به اموري چون سرو صداي هواپيماها و استانداردهاي توليد وسائل نقليه موتوري است. سازمان ملي بهداشت شغلي و كميسيون امنيت، قوانين عملي خاصي دارد كه شامل راهكارهايي در مورد سازمان دهي سرو صدا در محل كار است. مسئله سرو صداي همسايه ها و وسائل تفريحي در حوزه پليس و شوراي محلي مي باشد. ميزان شكايات از مالكان واحدها، حاكي از آن است كه اين دستورالعمل ها كارساز نيستند و اقداماتي هم براي پيشبرد قوانين ساخت و ساز در دست انجام است. با آنكه وضع قوانين راهي براي غلبه برآلودگي صوتي مي باشد، برنامه ريزي دقيق شهري و طراحي ساختمان هاي پيشرفته هم مي تواند در ايجاد محيطي آرام كمك كند. مراحلي كه بايد در نظر گرفته شود، شامل موارد زير است:
- استفاده از خيابان هاي بن بست و مركز خريدهاي خالي از وسائط نقليه به عنوان محل هايي براي مجتمع هاي مسكوني.
- كاهش بزرگراه ها و راه هاي اصلي كه در كنار مناطق مسكوني مجاور هم ساخته مي شوند.
- ايجاد فاصله بيشتر بين جاده ها و ساختمان هاي جديد.
- ساخت برج ها و ساختمان هاي بلند مقابل شهرك هاي جديد، چون سپري در برابر صدا عمل مي كند و استفاده از ويژگي هاي طبيعي زمين كه مانند عايقي در برابر صدا مي باشد. طراحي دقيق ساختمان مي تواند سبب كاهش آلودگي صوتي شود.
اگر ديوارهاي بيروني داخلي ساختمان مجهز به عايق هاي صدا باشند، به كاهش صداي داخلي كمك مي كند. مصالح سنگين و متراكم چون ديوارهاي آجري يا بنايي براي اين امر بهترند، اما مواد سبك ترين هم وجود دارند. پنجره ها و ديوارها اغلب مقاومت كمي در عايق گذاري دارند. دوجداره كردن شيشه ها به ويژه اگر فضاي بين دو شيشه باز باشد، بسيار مؤثرخواهد بود. تمام شكاف هاو فضاهاي باز اطراف درها و پنجره ها بايد خوب گرفته شوند. حتي كوچكترين فضاي باز هم مي تواند ميزان قابل توجهي از صدا را به بيرون انتقال دهد. صداهاي معمولي جزء مهمي از زندگي روزمره هستند از آنها براي برقراري ارتباط، ابراز شادي، آگاه كردن از خطر استفاده مي كنيم. اما وقتي اين صداها تبديل به صداهاي محيطي و آزاردهنده شوند، بايد از قوانيني كه بتواند ما را در برابر اثرات مخرب آن حفظ كند، آگاه شويم.

كاربرد مهمترين حسگرها
گروه دانش و فناوري _ علي رضا سزاوار: حسگر يا سنسور وسيله اي است كه كميت فيزيكي را به يك كميت الكتريكي تبديل مي كند و كاربرد آنها روز به روز در حال افزايش است. يكي از مهمترين آنها PVDF است كه خواص اوليه آن در سال ۱۹۷۰ شناخته شد و براي توليد آن از پليمر استفاده مي شود. و بهترين حسگر مخصوص حفاظت و سيستم هاي امنيتي است. اين گونه كه حرارت بدن اشخاص را تشخيص داده و وجود آنها را آشكار مي كند. و نمونه نظامي آن كه در كشتي ها و زيردريايي ها زياد استفاده مي شود،  مي تواند موقعيت اشياء در زير آب را تشخيص دهد و يا استفاده آن در موشك هاي پدافندي باعث مي شود موشك بتواند هواپيماهاي مهاجم را رديابي و منهدم كند. حوزه كاربرد اين حسگر در مصارف ورزشي و تفريحي نيز بوده و در صورتي كه در كفش دونده ها يا دستكش  بوكس قرار گيرد، مي تواند قدرت ورزشكار را محاسبه كند و يا اسباب بازي هاي هوشمند با اين حسگر، محرك خارجي را شناسايي كرده و واكنش نشان مي دهند.
حسگرهاي مغناطيسي، نوع ديگري هستند كه توسط اندازه گيري ميدان مغناطيسي فعاليت مي كنند و بيشتر در سيستم ايمني فروشگاه ها و يا براي جلوگيري سرقت كتاب از كتابخانه ها استفاده مي شوند. نوع ديگر، حسگرهاي ويگاند مي باشند كه از سال ۱۹۸۰ عرضه شدند و مهمترين كاربرد آنها در كارت هاي اعتباري و هر نوع كارت رمزدار ديگر است و طرز كار آنها بدين ترتيب است كه هنگامي كه در دستگاه اصلي قرار مي گيرند، جهت ميدان مغناطيسي دستگاه را تغيير داده و با اين تغيير يك پالس مخصوص در دستگاه توليد شده و كارت، شناسايي مي شود. نوع ديگر، حسگرهاي QMB مي باشند كه در فرودگاه ها و مراكز مهم استفاده مي شوند و با ساختار ويژه اي كه دارد مي تواند مواد مخدر و اسلحه را شناسايي كرده و بهترين جايگزين براي سگ هاي پليس است.  دنياي حسگرها بسيار پيچيده و جالب است كه در اينجا فقط به كاربردي ترين آنها اكتفا شد.

دانش فني نانولوله هاي تك جداره وارد صنعت مي شود
012105.jpg
گروه دانش و فناوري: رئيس پژوهشكده صنايع رنگ كشور از به كارگيري دانش فني نانو لوله هاي تك جداره با راندمان بالاي ۷۰ تا ۸۰ درصد براي نخستين بار در صنايع كشور خبر داد.
دكتر عليرضا ميرحبيبي كه به مناسبت برپايي اولين همايش بين المللي و دومين همايش ملي علوم و فناوري رنگ سخن مي گفت، با اعلام اين خبر افزود: اين تكنولوژي براي نخستين بار به دست متخصصان پژوهشكده صنايع رنگ كشور ابداع شده است. ساخت نانو تيوپ هاي تك جداره اي كه با جديدترين دانش فناوري روز انجام گرفته است، در بسياري از صنايع كشور به ويژه صنايع رنگ كاربري دارد.
به گفته دكتر ميرحبيبي، نانو لوله هاي كربني، لوله هايي با ساختار نانومتريك هستند كه از نظر قطر ۷/۲ نانومتر و از بعد طول تا حد ميكرون تا سانتي متر اندازه هاي مختلفي دارند.دكتر ميرحبيبي به كارگيري نانو لوله هاي تك جداره را در كاربري هاي الكترونيكي، مكانيكي، صنايع رنگ و... انقلابي عظيم در صنايع فوق برشمرد و يادآور شد: با بكارگيري دو درصد اين نانو لوله ها به رنگ، مقاومت به ضربه، سايش، خوردگي و... رنگ به ميزان چهار برابر افزايش مي يابد و محصول توليد شده با كيفيت خوب عمر طولاني تري خواهد داشت. مهم ترين دستاوردهاي اين پژوهشكده كه طي سال هاي اخير انجام شده است، در قالب مقالات علمي- تخصصي در اولين همايش بين المللي و دومين همايش ملي علوم و فناوري رنگ به متخصصان ارائه مي شود. اين همايش فردا به كار خود پايان مي دهد.

زيست فناوري ۱۰ ساله شد
012111.jpg
گروه دانش و فناوري _ رضا محتشم : ده سال پيش كه نخستين محصولات كشاورزي با استفاده از فناوري مهندسي ژنتيك راهي بازار شد، توليدكنندگان آن اميد فراواني را در مورد آغاز عصري جديد در انديشه مي پروراندند، عصري كه گرسنگي رخت برمي بندد و محيط زيست بهبود مي يابد. اما با گذشت يك دهه نه فقط اين اميدها جامه تحقق نپوشيده است، بلكه نگراني هاي جدي در مورد سلامت محصولات توليد شده با اين روش وجود دارد.
به گزارش رويترز، امروزه فرآورده هايي مانند لوبيا، ذرت و پنبه به صورتي توليد مي شود كه در برابر آفات نباتي مقاوم است و نيز برداشت بيشتري دارد. اما اين قبيل محصولات كه توسط چند شركت عمده مانند مونسانتو و سين جنتا توليد مي شود، در آمريكا با پذيرش روبرو شده است و در مناطق ديگر به خصوص اروپا هنوز به طور كامل جزو سبد غذايي محسوب نمي شود. بسياري از كشورها نيز از بيم خطرات احتمالي آن براي سلامت انسان و محيط زيست، كاربرد فناوري يادشده را ممنوع كرده اند.
جوئل كوهن كارشناس مؤسسه بين المللي تحقيقات سياست غذايي گفت: «فرآورده هاي تعديل ژنتيك شده از عهده تحقق انتظارات غلو شده اوليه برنيامده اند. فرآورده هاي قابل اتكا و مطمئني با اين فناوري توليد شده اما هنوز جنبه احتياطي بزرگي وجود دارد.»دو ما پيش، رأي دهندگان سوييسي كاشت فرآورده هاي تعديل ژنتيك را به مدت پنج سال ممنوع كردند. در استراليا، پس از آنكه معلوم شد نوعي نخود تعديل ژنتيك شده باعث مشكلات بهداشتي در موشهاي آزمايشگاهي مي شود، طرح كشت اين گياه متوقف شد. در سال ۲۰۰۴ نيز مونسانتو ناچار شد نوعي گندم تعديل ژنتيك شده را از دور خارج كند چون حتي در آمريكا و كانادا نيز نسبت به خريد آن مقاومت وجود داشت.برخي كارشناسان خاطر نشان مي كنند مشكلاتي كه محصولات تعديل ژنتيك شده پديد آورده است، از مزاياي آن بيشتر است. مثلاً پيچكهايي پديد آمده است كه نسبت به سموم مقاوم است. به علاوه سود بيشتري كه از رهگذر برداشت بيشتر نصيب كشاورزان مي شود، صرف خريد بذر گرانتر مي شود. با اين حال، سطح زير كشت فرآورده هاي تعديل ژنتيك شده همچنان افزايش يافته و به حدود ۷/۴۰۴ ميليون هكتار در ۱۷ كشور مي رسد كه بيشتر به كشت سويا، ذرت، پنبه و غيره اختصاص يافته است. در سال ۲۰۰۴ ايران اولين كشوري شد كه كشت نوعي برنج ضدآفت را تصويب كرد.

محبوب ترين هاي كامپيوتر  جهان در سال ۲۰۰۵
گروه دانش و فناوري- عليرضا سزاوار:كارشناسان مجله معتبر pc world بر اساس نظرسنجي هاي خود، فهرست يكصد محصول برتر در سال ۲۰۰۵ را معرفي نمودند. در اين بين نرم افزار فايرفاكس به دليل پشتيباني همه جانبه از كاربرانش و افزايش امكانات مناسب در مقابل نرم افزار اينترنت اكسپلورر از مايكروسافت، به عنوان بهترين محصول سال انتخاب شد و سرويس پست الكترونيكي گوگل (Gmail) به مقام دوم رسيد. زيرا فضايي به وسعت ۷/۲ گيگابايت در اختيار كاربران قرار مي دهد در صورتي كه فضاي بقيه پست هاي الكترونيكي كمتر از ۲۰ مگابايت است. مقام سوم اين فهرست نيز درزمينه تجارت الكترونيك، همچون سال گذشته به سايت آمازون تعلق گرفت. از ديگر نرم افزارهاي مهم در اين فهرست مي توان به موتور جست وجوگر ياهو و گوگل اشاره كرد كه به ترتيب ۱۴ و ۱۶ شدند و آنتي ويروس نيز مقام يازدهم را كسب كرد. در ضمن كنسول بازي هاي رايانه اي سوني و نينتندو نيز به ترتيب به مقام ۱۹ و ۲۱ دست يافتند.
منبع: Pc world.com

دانش فناوري
اجتماعي
اقتصادي
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |