دوشنبه ۱۲ دي ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۸۹۰ - Jan 2, 2006
در جلسه ديروز شوراي اسلامي شهر تهران شهردار و اعضاي شوراي شهر
مشكلات شركت واحد اتوبوسراني را بررسي كردند
گروه شهري: در جلسه ديروز شوراي اسلامي شهر تهران مسايل و مشكلات شركت واحد اتوبوسراني با حضور شهردار تهران و مديرعامل اين سازمان مورد بررسي قرار گرفت و ادامه بحث به جلسه روز سه شنبه موكول شد.
به گزارش همشهري، مهندس مهدي چمران ديروز در پايان دويستمين جلسه علني بدون حضور مستمع شوراي شهر گفت: كليه حقوق قانوني كاركنان شركت واحد اتوبوسراني پرداخت مي شود و شوراي شهر از حقوق آنان حمايت خواهد كرد.
وي با تأكيد بر حمايت مديريت شهري از كاركنان اين شركت گفت: شوراي شهر از پرداخت حقوق كارگران براساس قانون كار حمايت مي كند و حتي مايل است درصورت امكان، تسهيلات رفاهي بيشتري در اختيار آنان قرار گيرد.
موافقت وزارت كشور با واگذاري اتوبوسراني به شهرداري تهران
فارس: وزير كشور گفت: قوانين با ابهاماتي كه دارند اختيار شركت واحد را بين شوراي شهر و شهرداري تقسيم نموده است ولي وزارت كشور موافق واگذاري اتوبوسراني به شهرداري تهران است.
مصطفي پورمحمدي عصر ديروز درحاشيه گردهمايي فرمانداران نيروي انتظامي با وزير كشور افزود: شركت واحد اتوبوسراني در شهرستانها تحت نظر شهرداري است ولي درخصوص تهران قانون ابهاماتي دارد كه وزارت كشور درصدد رفع اين ابهامات است.
وي افزود: وزارت كشور با تحت پوشش قرار گرفتن شركت واحد اتوبوسراني تحت نظر شهرداري موافق است و در صدد رفع ابهامات قانوني در اين مورد است.

چمران گفت: به عنوان شوراي شهر مطالبه حقوق شهروندان را يك وظيفه دانسته و خود را جداي از كارگران نمي دانيم.وي افزود: چنانچه تا به حال حقوقي از كارگران تأمين نشده مديريت شركت واحد بايد در چارچوب قانون آن را پيگيري و تامين كند ولي اين به معناي مختل كردن زندگي ساير شهروندان و قفل كردن امكانات عمومي شهر نيست.
چمران خاطرنشان كرد كه كاركنان شركت واحد نبايد مسايل صنفي خود را با حمل و نقل و رفاه عمومي گره بزنند زيرا هيچ كس از زيان مردم سود نخواهد برد.
وي با بيان اينكه كليه مسايل مربوط به شركت واحد و هيأت مديره همچنان مورد بحث شوراي شهر خواهد بود گفت: در جلسه روز يكشنبه، مهندس نوريان مديرعامل شركت واحد گزارشي از مشكلات شركت واحد و روند كارها ارايه داد و مشورت هايي در زمينه مسايل و مشكلات اين شركت مطرح شد ، ولي براي بررسي بيشتر، ادامه بحث به جلسه روز سه شنبه موكول گرديد.رئيس شوراي شهر همچنين گفت: شركت واحد درحال حاضر داراي مشكلات مالي است كه بايد علاوه بر ۱۱۰ ميليارد تومان بودجه امسال شامل ۸۰ ميليارد تومان بودجه جاري و ۲۰ ميليارد تومان بودجه عمراني و ۱۰ ميليارد تومان بودجه مربوط به ميني بوسراني، تا پايان سال حدود ۱۰ تا ۲۰ ميليارد تومان ديگر به اين شركت تزريق شود.
وي با اشاره به مشكلات مديريتي و ساختاري اتوبوسراني گفت: در زمان تأسيس مقرر شده بود كه ۵۱ درصد سهام شركت متعلق به شهرداري و ۴۹ درصد بقيه متعلق به بخش خصوصي باشد.ولي درحال حاضر كل سهام اين شركت در اختيار شهرداري است و در واقع شركت واحد براساس قانون تجارت و توسط هيأت مديره اداره مي شود كه هر هفته بايد ۲ جلسه براي بررسي و رفع مشكلات انباشته شده خود تشكيل دهد.چمران با بيان اينكه مهلت قانوني هيأت مديره فعلي سپري شده است و اعضاي شوراي شهر نيز علاقه اي به حضور در هيأت مديره ندارند تصريح كرد: در زمينه حضور اعضاي شوراي شهر در هيأت مديره شركت واحد قبلاً استفساريه اي براي مجلس ارسال شده است ولي هنوز پاسخي در اين باره دريافت نكرده ايم.وي با اشاره به لزوم برگزاري مجمع شركت واحد به منظور انتخاب هيأت مديره جديد گفت: هيأت مديره فعلي تا انتخاب هيأت مديره جديد به فعاليت خود ادامه خواهد داد.رئيس شوراي شهر در پاسخ به سئوال ديگري واگذاري اختيارات مجمع عمومي شركت واحد (شوراي شهر) را منوط به بازنگري و اصلاح قانون دانست ولي گفت: در صورتي كه شهردار خواستار حضور يكي از معاونان خود در هيأت مديره شركت واحد باشد مي تواند پيشنهاد آن را به مجمع بدهد.وي گفت: در حال  حاضر شوراي شهر مجمع شركت واحد است و مطابق قانون، مجمع هيأت مديره را انتخاب و هيأت مديره نيز يك نفر را براي مديرعاملي تعيين مي كند.
چمران درعين حال گفت: هماهنگي هيأت مديره شركت واحد با شهرداري مي تواند در رفع مشكلات مؤثر باشد.
در جلسه ديروز شوراي شهر، رستگار به عنوان نماينده شورا در كميته اجرايي موضوع بند پنج ماده دوم مصوبه «مشاركت شهرداري تهران در ايجاد توسعه و ساماندهي فضاها و اماكن ورزشي پايتخت انتخاب شد.»

رشد شتابان جمعيت شهري در ايران


گروه اجتماعي: برآوردهاي جمعيتي ايران نشان مي دهد كه جمعيت سالخورده كشور (۶۵ سال و بيشتر) از ۶/۲ ميليون نفر در سال ۷۵ به ۳/۳ ميليون نفر در سال ۸۵ افزايش خواهند يافت.
طبق پيش بيني هاي بلندمدت و كوتاه مدت سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور، جمعيت ايران در سال ۱۴۰۰ به رقمي بين ۱۰/۸۷ و ۲۹/۹۲ ميليون نفر خواهد رسيد.
در پيش بيني كوتاه مدت با توجه به بررسي هاي به عمل آمده درباره متغيرها و مؤلفه هاي ذاتي و حياتي جمعيت، حجم جمعيت ايران تا سال آينده به حدود ۳/۷۰ ميليون نفر خواهد رسيد، بدين ترتيب ايران طي دهه ۷۵ تا ۸۵ در مقايسه با جمعيت ۱/۶۰ ميليون نفري سرشماري شده در آبان ماه ،۷۵ با ۱۰ ميليون نفر افزايش جمعيت مواجه مي شود.
پيش بيني هاي انجام شده در صورت خروج پناهندگان افغاني و يا ورود جمعيتي از ساير كشورها به ايران دستخوش نوسان خواهد شد، بنابراين با توجه به محتمل بودن خروج افغانها از ايران، به احتمال قريب به يقين در سال ۸۵ جمعيتي كمتر از جمعيت پيش بيني شده در ايران اقامت خواهند داشت.
به گزارش ايسنا، از جمعيت ۳/۷۰ ميليون نفري برآورد شده، حدود ۳/۴۷ ميليون نفر يا ۷/۶۲ درصد شهرنشين و ۲۳ ميليون نفر روستانشين خواهند بود، براين اساس تمامي رشد و ازدياد جمعيت اين دهه خواه به طور طبيعي و خواه از رهگذر مهاجرت به مناطق شهري افزوده شده و مناطق روستايي نقشي در جذب و نگهداشت اين اضافه جمعيت ايفاء نخواهند كرد.
موانع طبيعي مانند نبود يا كمبود آب، فقدان خاك زراعي حتي در مناطق با آب فراوان، محدوديت امكانات شغلي در فعاليت هاي جنبي و غيركشاورزي، تورم نيروي كار در بخش هاي زراعي، لزوم ارتقاي بهره وري عوامل توليد به ويژه عوامل انساني در واحد سطح، جذب و ادغام روستاها در شهرهاي پيراموني و نيز تبديل برخي نقاط روستايي به شهر مانع از جمعيت پذيري مناطق روستايي مي شود، بدين لحاظ پيش بيني مي شود كه مهاجرت روستاييان به شهرها همچنان در طول دهه ۷۵ الي ۸۵ تداوم يابد.
بدين ترتيب جمعيت بالقوه فعال (۱۵ تا ۲۴ سال) از حدود ۷/۳۳ (۱/۵۶ درصد) ميليون نفر در سال ۷۵ به ۶/۴۷ ميليون نفر (۷/۶۷ درصد) در سال ۸۵ خواهد رسيد، همچنين جمعيت كمتر از ۱۵ سال كشور در همين فاصله از ۹/۲۳ ميليون نفر (۵/۳۹ درصد) به ۴/۱۹ ميليون نفر (۶/۲۷ درصد) كاهش و جمعيت سالخورده (۶۵ سال به بالا) از ۶/۲ ميليون نفر در سال ۷۵ به ۳/۳ ميليون نفر در سال ۸۵ افزايش خواهد يافت.
از سوي ديگر برآورد اداره جمعيت و تنظيم خانواده نيز نشان مي دهد كه درصد شهرنشيني در سال ۱۴۰۰ به حدود ۷۴ درصد جمعيت خواهد رسيد و سپس در سطحي معادل ۸۰ درصد تثبيت خواهد شد.
افزايش ميزان شهرنشيني از حدود ۵۷ درصد در سال ۷۰ به رقم ۷۴ درصد در سال ۱۴۰۰ بيانگر آن است كه ميزان جمعيت شهرنشين كشور ظرف مدت تقريبا ۳۰ سال به بيش از دو برابر افزايش خواهد يافت.
از سوي ديگرمعاون سياسي امنيتي استانداري تهران رشد جمعيت در برخي از نقاط استان تهران را ۸/۷ درصد اعلام كرد و گفت: اين رقم بالاترين درصد رشد در كل كشور است.
عبدالله روشن تصريح كرد: زماني كه تناسب منطقي بين رشد زيرساخت هاي رفاه مردم با رشد جمعيت وجود نداشته باشد، عقب افتادگي بيش از اندازه  برخي از نقاط حاشيه اي تهران نيز چندان دور از انتظار نيست.
وي با بيان اين كه سهم استان تهران از بودجه هاي عمراني ملي ۴۰ درصد پايين تر از متوسط شاخص ساير استانهاست، اظهار كرد: دولت هيچگاه بيش از ۷ درصد كل بودجه هاي عمراني استاني كه در سطح كشور توزيع مي شود را به استان تهران اختصاص نداده، در حالي كه سقف جمعيتي اين استان ۲۰ درصد كل كشور است.
به گفته روشن ۵۰ درصد ماليات كشور از استان تهران جمع آوري شده كه اين مقدار نيز غير از ماليات شركت هاي دولتي مستقر در تهران است و تنها ۳۰ درصد كل ماليات دريافتي استان تهران به اين استان اختصاص داده مي شود.
معاون سياسي امنيتي استانداري تهران يكي از جنبه هاي محروميت استان را محروميت هاي بهداشتي و درماني دانست و افزود: در حالي كه به ازاي ۴۸۰ نفر در شهر تهران يك تخت بيمارستاني وجود دارد، اين رقم در برخي از شهرستانهاي استان تهران به ازاي ۱۷ هزار و ۸۰۰ نفر يك تخت بيمارستاني است.

حفاظت از محوطه هاي باستاني
011916.jpg
گروه علمي فرهنگي: رئيس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان خوزستان اعلام كرد:  پس از بازديد فرمانده  يگان حفاظت ميراث فرهنگي و گردشگري از استان، عمليات استقرار ۱۵ پايگاه يگان حفاظتي در استان آغاز شد.
صادق محمدي در گفت وگو با ايسنا، اظهار داشت: براي ايجاد اين پايگاه ها، تاكنون دو كانكس، دكل، بي سيم و ديگر امكانات آماده شده است و پس از تكميل پايگاه ها در هر كدام ۱۰ نفر نيرو مستقر خواهد شد. وي ادامه داد: اين پايگاه ها در شهرهاي انديمشك، دزفول، شوشتر، مسجد سليمان، ايذه، باغملك، اهواز،  رامهرمز، شوش و بهبهان مستقر مي شوند.

دبير شوراي عالي ترافيك كشور:
توسعه حمل و نقل عمومي سالانه
به ۴ هزار ميليارد تومان اعتبار نياز دارد
011913.jpg
دبير شوراي عالي ترافيك كشور گفت: براي تحقق سهم ۷۵ درصدي حمل و نقل عمومي بر اساس برنامه چهارم توسعه كشور سالانه ۴ هزار ميليارد تومان اعتبار نياز است.
كامران حاج نصراللهي ضمن اظهار اميدواري نسبت به اختصاص اعتبار ۴ هزار ميليارد توماني براي سال ۸۵ تصريح كرد: با توجه به اين كه در سال جاري با كاهش ۲ هزارو ۸۰۰ ميليارد توماني بودجه براي بخش حمل و نقل عمومي با توجه به برآورد فوق مواجه بوده ايم، اميدواريم اين كسري در بودجه سال آتي تامين شود.
وي بودجه مصوب سال ۸۴ را براي حمل و نقل عمومي ۱۲۰۰ ميليارد تومان عنوان كرد و گفت: در صورت موافقت دولت و مجلس با بودجه پيشنهادي ۴ هزار ميليارد توماني و تامين كسري بودجه سال اول اجراي برنامه چهارم توسعه در سال ۸۵ ، ۷هزار ميليارد تومان اعتبار براي توسعه ناوگان حمل و نقل در شهرها در اختيار خواهيم داشت.

افزايش موتورسواران متخلف
011871.jpg
در تهران حدود دو ميليون موتورسيكلت سوار وجود دارد و روزانه حدود ۳۰ درصد قبض هاي جريمه، مربوط به تخلفات موتور سواران است.سردارحسين ساجدي نيا خاطرنشان ساخت: ايران در استفاده از موتور سيكلت رتبه نخست را در دنيا دارد اما متاسفانه تا به امروزفرهنگ استفاده درست از اين وسيله نه با رعايت قوانين از سوي استفاده كنندگان آن و نه به واسطه رسانه ها تحقق نيافته است.وي تاكيد كرد: در بيشتر فيلم ها و سريال هاي پليسي موتورسوران در نقش متخلف و سارق ظاهر
مي شوند و اين موارد منجر به نوعي بدبيني در اذهان عمومي مي شود وبدتر اينكه موتور سواران با ديدن چنين تصاويري ديگر خود را ملزم به رعايت مسائل ايمني نيز نمي بينند.

پلنگ در پارك ملي ساريگل
011868.jpg
انجمن يوز پلنگ ايراني با استفاده از دوربين هاي تله اي موفق به ثبت تصوير يك قلاده پلنگ ايراني در پارك ملي ساريگل در استان خراسان شمالي شد.
تصوير اين پلنگ نر در تاريكي نيمه شب در دره هاي جنوبي منطقه گرفته شده است.
پلنگ ايراني يكي از مهمترين گربه سانان ايران به شمار مي رود كه از نظر جمعيت، وضعيت خوبي در سراسر كشور ندارد و چنانچه سازمان محيط زيست حفاظت كاملي از اين گونه به عمل نياورد بدون شك در لبه انقراض قرار خواهد گرفت.
گفتني است انجمن يوزپلنگ ايراني، مطالعه بر روي وضعيت پلنگ در پارك ملي ساريگل را از سال گذشته آغاز كرده است.

در شش ماهه نخست سال جاري رخ داد؛
كاهش ۲/۸درصدي صدور پروانه ساختمان
در شش ماهه نخست سال جاري صدور پروانه احداث ساختمان در كل مناطق شهري كشور نسبت به شش ماهه نخست سال قبل ۲/۸ درصد كاهش يافت.
به گزارش بانك مركزي از ۶۶۷ هزار و ۷۶۶ پروانه صادر شده ۶/۸ درصد به شهر تهران، ۶/۲۶درصد به شهرهاي بزرگ و ۸/۶۵درصد به ساير مناطق شهري اختصاص داشته است.
در اين گزارش، سطح كل زيربنايي ساختمان هايي كه در شش ماهه مورد گزارش براي آن ها پروانه احداث صادر گرديده ، حدود ۳/۲۹ ميليون متر مربع بوده است كه ۱۰/۱درصد كمتر از شش ماهه اول سال قبل است. از مجموع سطح كل زير بناي در نظر گرفته شده ۱۷درصد به شهر تهران، ۳/۳۳ درصد به شهرهاي بزرگ و ۷/۴۹درصد به ساير مناطق شهري اختصاص داشته است. متوسط كل زيربناي اين ساختمان ها ۴۳۹ مترمربع است كه نسبت به شش ماهه اول سال قبل ۲درصد كاهش نشان مي دهد.
از كل تعداد ساختمان هايي كه براي احداث آنها پروانه صادر شده است ۱۳۹ هزار و ۴۵ دستگاه يك طبقه و ۶۸۷۱ دستگاه پنج طبقه و بيشتر بوده كه نسبت به شش ماهه اول سال ،۱۳۸۳ تعداد ساختمان هاي يك طبقه ۴/۲۲درصد، چهارطبقه ۲۶درصد و پنج طبقه و بيشتر ۹/۲۲درصد كاهش داشته، در حالي كه تعداد ساختمان هاي دو طبقه ۶/۱۱درصد و سه طبقه ۸/۳ درصد افزايش داشته است.
در گزارش بانك مركزي پيش بيني شده كه حدود ۱۹۱ هزار دستگاه واحد مسكوني در ساختمان هاي مذكور ايجاد شود كه نسبت به شش ماهه اول سال قبل ۷/۱۳درصد كاهش نشان مي دهد.
بانك مركزي افزود: در شش ماهه اول سال ،۱۳۸۴ از طرف شهرداري هاي مناطق مختلف تهران براي ۵۷۲۰ دستگاه ساختمان با حدود ۵ ميليون مترمربع سطح كل زيربناي طبقات، پروانه احداث صادر گرديده است كه نسبت به شش ماهه اول سال قبل از نظر تعداد و سطح كل زيربناي طبقات به ترتيب ۹/۱۴درصد و ۴/۱۴ درصد كاهش نشان مي دهد. متوسط سطح كل زيربناي ساختمان هاي فوق ۸۷۰ مترمربع است كه در مقايسه با شش ماهه اول سال قبل ۵/۰درصد افزايش داشته است.

ساماندهي تابلوهاي تبليغاتي در بزرگراه ها
ايرنا: مدير عامل  سازمان  زيباسازي  شهر تهران  گفت : تمام  تابلوهاي  تبليغاتي  نصب شده  در بزرگراه ها و معابر اصلي  تهران  ساماندهي  مي شود.ابوالقاسم  وحدتي  زمان  آغاز ساماندهي  اين  تابلوها را پس  از پايان  مطالعات  در خصوص تابلوهاي  تبليغاتي  تهران  از بهار سال  ۸۵ ذكر كرد.وي  افزود: به  اين  منظور مطالعه  در مورد تابلوهاي  تبليغاتي  از سوي  مشاور طرح  آغاز شده  است  تا درمورد وضعيت  تابلوهاي  تبليغاتي  تهران تصميم گيري  شود.

نگاه
011865.jpg
علي مريخي

شهري
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |