چهارشنبه ۷ دي ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۸۸۶ - Dec 28, 2005
يافته هاي جديد، حقايق بيشتري از انرژي تاريك را برملا مي كنند
آيا انيشتين راست مي گفت؟
بررسي دهها ابر نواختر دوردست نشان داده است انرژي تاريك مي تواند همان ثابت كيهاني باشد كه هشتاد سال پيش انيشتين آن را به اشتباه معرفي كرده بود
011358.jpg
گروه دانش و فناوري- ذوالفقار دانشي: قوي ترين تلسكوپ هاي جهان، ابر نواختر هاي دور دست را نشانه رفته اند تا انرژي تاريك را شناسايي كنند. انرژي تاريك، موجود اسرارآميزي است كه به نظر مي رسد عامل اصلي انبساط جاودانه عالم ماست. تحقيقاتي كه تاكنون در مورد انرژي تاريك انجام شده نشان مي دهد انرژي تاريك مي تواند همان ثابت كيهانشناختي باشد كه انيشتين زماني به اشتباه وارد معادلات نسبيت عام خود كرده بود. اخترشناسان نخستين بار در اواخر دهه ۱۹۹۰ توانستند وجود انرژي تاريك را آشكار كنند، آن هم با بررسي ابرنواختر هاي نوع اول. اين نوع ابرنواختر ها كه از انفجار كوتوله هاي سفيد به وجود مي آيند، اين خصوصيت را دارند كه حداكثر درخشندگي شان در تمام جهان يكسان است.
اما از سوي ديگر، نور ابر نواختر درون عالم منبسط شونده حركت كرده است، سرعت انبساط عالم سبب مي شود نور اين ابر نواختر كشيده شود و به سمت قرمز منتقل شود. اين پديده كه انتقال به سرخ نام گرفته، بدان معني است كه هرچه سرعت انبساط عالم در زمان انفجار ابرنواختر بيشتر باشد، انتقال به سرخ هم بيشتر است. حال اگر تمام ابر نواختر ها را بر اساس انتقال به سرخ و فاصله شان مرتب كنيم، مي توانيم بفهميم روند انبساط عالم چگونه بوده است.
در سال ،۱۹۹۸ نتيجه  بررسي دهها ابر نواختر نوع اول منتشر شد و مشخص شد عالم ما در حال انبساط است و آهنگ اين انبساط هم مثبت است، يعني يك عامل ناشناس هر لحظه  روند انبساط را بيشتر و بيشتر مي كند. فيزيكدانان اين عامل ناشناس را انرژي تاريك نام نهادند و علي رغم آن كه هفت سال از اين كشف گذشته، ماهيت و عملكرد انرژي تاريك هنوز ناشناخته است. البته چند نظريه كلي ارائه شده است!
گروه تحقيقاتي جست وجوي ميراث ابرنواختر ها (SNLS) براي بررسي نظريه هاي ارائه شده، برنامه اي تدوين كرده كه طي آن صدها ابر نواختر نوع اول را در پهنه كيهان شناسايي مي كند. اين گروه بين المللي از تلسكوپ كانادا- فرانسه - هاوايي استفاده مي كنند كه آينه اي به قطر ۶/۳ متر دارد و يكي از پيشرفته ترين آشكار سازي CCD جهان در آن نصب شده است. اين تلسكوپ كه بر فراز قله ۴۲۰۰ متري موناكي مستقر شده مي تواند بخش وسيعي از آسمان را در هر شب جست وجو كند و تاكنون توانسته دويست ابرنواختر را در كهكشان هاي دوردست شكار كند.هنگامي كه اين تلسكوپ ابر نواختري را آشكار كرد و درخشندگي اش را اندازه گرفت، تلسكوپ هاي بسيار بزرگتري وارد عمل مي شوند تا از نور اين ابر نواختر بسيار كم فروغ طيف نگاري كنند و انتقال به سرخ آن را تعيين كنند. در اين مرحله از بزرگترين تلسكوپ هاي موجود استفاده مي شود.نتيجه ابتدايي اين طرح كه با بررسي هفتاد ابر نواختر به دست آمده، منطبق با پيش بيني هايي است كه محافظه كارترين نظريه انرژي تاريك ارائه مي دهد، اين كه فضا نوعي انرژي دارد كه موجب انبساط جهان مي شود. انيشتين نشان داده بود اگر خلأ فضا داراي مقدار ثابتي انرژي باشد، نيرويي توليد مي كند كه گرانش را خنثي مي كند. انيشتين اين انرژي ثابت را ثابت كيهاني ناميد و تحقيقات گروه SNLS نشان داده آهنگ انبساط عالم در طول زمان منطبق با انتظاراتي است كه ثابت كيهاني ايجاب مي كند. از آن جالب تر اين كه مشاهدات نشان داده نيروي انبساطي انرژي تاريك در هشت ميليارد سال گذشته بيش از ۲۰ درصد تغيير نكرده است. در هشت ميليارد سال پيش، عالم نصف ابعاد امروزي اش را داشت.به نظر مي رسد اين يافته ها برخي از مدل هاي ارائه شده براي انرژي تاريك را نفي مي كند. مثلاً يكي از اين نظريات جديد ادعا مي كند اين نيروي انبساطي ناشي از تركهايي است كه پس از سرد شدن جهان آغازين در چارچوب فضا- زمان پديد آمد. نظريه ديگر از ابرگرانش به دست مي آيد. ابرگرانش، تلاشي است براي توصيف گرانش به صورت يك نيروي كوانتومي كه ذراتي بنيادي به نام گراوتيون و گراوتينيو آن را منتقل مي كنند.اما به عقيده برخي دانشمندان، گروه SNLS فقط سريع تر از بقيه گروه ها نتايج تحقيقات خود را اعلام كرده اند وگرنه شواهد آنها در حد ساير گروه ها است. اما به اين واقعيت هم بايد توجه داشت كه داده هاي گروه SNLS برخلاف ساير گروه ها، كاملاً يكنواخت است و همين سبب شده آنها به نتيجه كار خود بسيار مطمئن باشند.
منبع:.2005 Dec ۸ وNewScientist

دانشمندان از تمام امكاناتشان بهره مي برند
تا گونه هاي مختلف حيات روي زمين را به مردم بشناسانند
اگربي مهر گان محو شوند
011361.jpg
گروه دانش و فناوري- ذوالفقار دانشي: ديويد اتنبروگ، كارشناس موزه تاريخ طبيعي بريتانيا است و چند وقتي است از تمام امكاناتش استفاده مي كند تا مردم را بيشتر با دنياي موجودات كوچك بي مهره آشنا كند. او يك مجموعه تلويزيوني جديد را تهيه كرده كه از شبكه BBC پخش مي شود و همچنين كتابهاي زيادي را در مورد اين جانوران به چاپ رسانده است.
وي در كتاب «زندگي در بوته ها» جمله جالبي را نقل مي كند «اگر ما و ديگر جانوران مهره دار طي يك شب محو مي شديم، زندگي ديگر جانداران كره زمين بسيار بهتر ادامه مي يافت. اما اگر قرار بود بي مهرگان محو شوند، چرخه زيستي زمين نابود مي شد!»
تصويري كه مشاهده مي كنيد، مربوط به آخرين كتاب اتنبروگ است كه دو هفته پيش از سوي انتشارات دانشگاه ها هاروارد منتشر شد. پطر ناسكركي، عكاس و كارشناس موزه جانورشناسي تطبيقي در دانشگاه هاروارد، از پيشرفته ترين تجهيزات عكسبرداري استفاده كرده تا جانداران ريزنقش جنگل هاي باراني، مرداب ها و صحراها را به دام بيندازد. مجموعه تصاوير او، منبع كتاب اتنبروگ گشته است و جانوري كه مي بينيد، يك گونه جديد است كه در اين كتاب معرفي شده و هنوز نامگذاري نشده است.
ناسكركي از عدم توجه به حيات روي زمين شاكي است. شايد هم حق با او باشد. جانورشناسان تاكنون حدود يك ميليون و هفتصدهزار گونه زيستي را روي زمين شناسايي كرده اند كه بيش از نصف آنها را حشرات تشكيل مي دهند و تخمين مي زنند هنوز ده ميليون نوع جاندار ديگر در طبيعت وجود دارد كه ناشناخته مانده اند.
اين در حالي است كه بيشتر مردم نگران تحقيقات يافتن حيات فرازميني هستند تا شناسايي كامل حيات روي زمين و اين شايد بي انصافي باشد كه تا وقتي حيات روي زمين را به درستي نشناخته ايم، چگونه به جست وجوي حيات فرازميني مي رويم؟تجهيزات جديد از جمله دوربين هاي بسيار حساس و سيستمهاي فيبر نوري به مستندسازان گروه اتنبروگ اين امكان را مي دهد تا بدون استفاده از پرتوهاي قوي نور و به هم زدن شرايط معمولي حشره، از رفتار معمولي آن فيلمبرداري كنند.
اما ناسكركي دليل ديگري براي حرفه خود دارد: «تنوع فراوان و زيبايي اين موجودات مرا مسحور خود مي كند، در حالي كه اغلب مردم آنها را فقط موجوداتي ريز مي دانند و به آنها دقت نمي كنند.»
منبع:.2005 Dec ۱۰ و NewScientist

اي ميل براي آينده خود بفرستيد
گروه دانش و فناوري- محمد تقي رسولي: اگر علاقه داريد كه به آينده خود و يا دوستانتان اي ميل بفرستيد، سري به سايت RutureMe.org بزنيد. اين سايت كه از جمله سايت هاي جذاب مي باشد به شما اين امكان را مي دهد كه با استفاده از اي ميل، نامه اي براي خود و يا دوستانتان در تاريخ معيني در آينده ارسال نماييد.
با استفاده از اين سايت شما مي توانيد مسائلي را كه در آينده قرار است اجرا نماييد به خود گوشزد نماييد.
پيش از اين نيز سايت هاي نظير Forbes.com و Lastwishes نيز دست به چنين ابتكاري زده بودند. طبق تحقيقات مسئولان سايت فوربس حدود ۲۰ درصد افراد نامه را براي مدت هاي طولاني (حدود ۲۰ سال آينده) ارسال نموده اند و مابقي براي زمان هاي بسيار كوتاه بوده است. يكي ديگر از اين سايت ها نيز Mylast emel.com است كه به شما قول مي دهد كه نامه هايتان را پس از مرگ براي دوستانتان بفرستد. شما نيز سري به اين سايت ها بزنيد پشيمان نمي شويد.

گياهان اصلاح شده ژنتيكي را جدي بگيريد
موسسه اطلاع رساني توسعه فناوري زيستي: مشاور سابق رئيس جمهوري هاي آمريكا در امور كشاورزي گفت: كوتاهي در آزمون هاي مزرعه اي نخودهاي اصلاح شده ژنتيكي را بايد به عنوان زنگ  خطري براي آزمايش هاي آينده گياهان اصلاح شده ژنتيكي دانست. ۱۰ سال تحقيقات CSIRO زماني كه مشخص شد كه اين نخودهاي اصلاح  شده ژنتيكي باعث ايجاد يك بيماري حاد در موش هاي آزمايشگاهي مي شوند، متوقف شد.
دكتر چارلز بنبروك كسي كه مشاور رئيس جمهور كارتر، بوش پدر، ريگان و كلينتون بوده بيان داشت كه بررسي هاي جديد نشان داده است كه آزمايش هايي كه تا به امروز بر روي گياهان اصلاح شده ژنتيكي صورت گرفته به طور شرم آوري ناقص و ناكافي بوده است. او گفت: «من عقيده ندارم كه يافته هاي جديد اثبات كننده اين موضوع است كه تمام گياهان اصلاح شده ژنتيكي براي سلامتي بشر مضر اند ولي بر اين موضوع تأكيد دارم كه تمام گياهان زراعي مهم اصلاح شده بايد دوباره مورد بررسي قرار گيرند.»ديويد گينز عضو انجمن  دانه هاي غله اي آمريكا اظهار داشت كه آزمايش هاي مزرعه  اي در مورد نخود موضوعي مجزا بوده و نگراني هاي سازمان هاي حفظ سلامتي بشر را رفع مي كند چون نشان  مي دهد كه آزمايش هايي كه تا به امروز بر روي اين گياهان اصلاح شده صورت گرفته كافي بوده است و مسائل سلامتي انسان را نيز مورد نظر داشته است.

ربات هاي سرباز به زودي مي آيند
گروه دانش و فناوري- عليرضا سزاوار: در جنگ هاي آينده به جاي انسان ها، ربات ها وارد ميدان نبرد خواهند شد. شركتي به نام (ربات. تريكس)مراحل پاياني كار روي ربات هايي را مي گذراند كه در صف اول جنگ قرار خواهند گرفت. اين شركت تاكنون ۲ مدل از اين ربات ها را براي ارتش آمريكا ساخته است كه «گلادياتور» و اسپايك (درفش) نام دارند و نوع ديگري به نام پاترول را مخصوص تفنگداران دريايي آمريكا تهيه كرده است كه تمام آنها قادرند در بحراني ترين اوضاع و خطرناكترين مناطق به جنگ و گريز بپردازند. اين ربات ها مجهز به سيستم ماهواره اي جي.پي.اس بوده و قادرند موقعيت دشمن را در نزديكي خود متوجه شده و به راحتي واكنش نشان دهند. هم اكنون يكي از بخش هاي ارتش آمريكا در حدود ۳۰۰۰ ربات مخصوص فعاليت هايي نظير خنثي كردن مين و موارد مشابه، در اختيار دارد.
«جورج ازگود» مدير اين شركت گفته است: ما تصميم داريم به كمك پيشرفته ترين تكنولوژي، جان انسان ها را حفظ كنيم، زيرا اگر به فرض تعدادي از اين ربات ها از بين بروند، مي توان تعداد ديگري را جايگزين آنها كرد.
منبع: AP.org

دانش فناوري
اجتماعي
اقتصادي
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |