سه شنبه ۶ دي ۱۳۸۴ - - ۳۸۸۵
انقلاب ترافيكي پس از بحران آلودگي هواي تهران
گسست در زنجيره ناكامي
007842.jpg
عكس: گلناز بهشتي
مهرداد مشايخي
اوج بحران را در آن روزها، تعطيلي دولت بناميم يا استقرار خودروهاي اورژانس در ميادين اصلي شهر؟ شايد هم تعطيلي چند روزه مدارس نقطه اوج بحران آلودگي هواي تهران باشد. هرچه باشد، يك نكته در اين بين اهميت بيشتري از اين اتفاقات دارد؛ آن هم تصميمات مديريت شهري، پليس راهنمايي و رانندگي و برخي ديگر از دستگاه ها همزمان و پس از بحراني شدن آلودگي هوا در تهران است.
آلودگي هوا در تهران اگرچه موضوعي نگران كننده و تهديدآميز است،اما در حقيقت موجب شده تا بسياري از تصميمات ترافيكي - انتظامي كه تا پيش از اين با مخالفت نهادهاي مختلف روبه رو مي شد، به اجرا درآيد. در نگاهي كوتاه به اتفاقات اين دوره به اين نتيجه مي رسيم كه بحران آلودگي هواي تهران كه تا مدتي در رسانه هاي خارجي هم بازتاب داشت، كمبود بزرگ مديريتي در تهران بود. وقتي مي گوييم كمبود مديريتي منظور اين نيست كه شهروندان اقدامي جدي براي مقابله با آلودگي هوا يا ترافيك انجام داده بودند؛ روشن است كه شهروندان نمي توانند به طور جمعي تصميمي را عملي كنند مگر اينكه مديران شهري آنها را راهنمايي و براي اين كار برنامه ريزي كنند. در واقع تنها در صورتي كه مديريت شهري رهبري حركتي جمعي توسط شهروندان را به عهده بگيرد حركت شهروندان براي اقدامي جمعي محقق و تا حدودي موفق مي شود. اما چرا بحران آلودگي هوا يك كمبود بزرگ مديريتي بود؟ در سه سال گذشته شهردار سابق تهران و مديران شهرداري تلاش هاي بسياري كردند تا طرح هاي كارشناسان خود را براي كاهش ترافيك و آلودگي هوا در تهران به اجرا درآورند. در غالب اين اوقات مشكلات بزرگي نظير عدم موافقت وزارت كشور يا راهنمايي و رانندگي مانع اصلي به اجرا درآمدن آن طرح ها عنوان مي شد. براي مثال طرح تردد نوبتي زوج و فرد از دو سال پيش توسط معاونت حمل ونقل و ترافيك شهرداري تهران براي اجرا در روزهاي بحراني آلودگي و ترافيكي به شوراي شهر پيشنهاد شد، اما حتي اجراي آزمايشي آن كه چندبار وعده داده شده بود عملي نشد. مسئولان شهري در سال گذشته علت عدم اجراي اين طرح را آماده نبودن راهنمايي و رانندگي براي اجراي طرح و عدم هماهنگي ميان بعضي دستگاه ها اعلام كردند. اما با بحراني شدن آلودگي هواي تهران و تعطيلي مدارس و ادارات دولتي، مديريت شهري ديگر مانع چنداني بر سر راه اجراي اين طرح نمي ديد چرا كه بر همه مسجل شده بود كه از هر طريق ممكن و در سريع ترين زمان بايد جلوي افزايش آلودگي را گرفت و در پي كاهش آنها بود. به همين دليل راهنمايي و رانندگي كه حالا با شهرداري تهران بيشتر هماهنگ شده بود موظف شد تا طرح تردد نوبتي پلاك هاي زوج و فرد را به اجرا درآورد و با متخلفان با وضع جريمه هاي سنگين برخورد كند. پس از گذشت دو هفته از بحران آلودگي و با وجود بارندگي و كاهش چشمگير آلودگي در هواي شهر، مديران شهري كه حالا تاثير تصميمات جدي خود را در برنامه هاي ترافيكي ديده اند تصميم دارند تا تردد نوبتي خودروها را تاپايان زمستان ادامه دهند. تا پيش از اين طي چند سال گذشته هيچ گاه به مديريت شهري چنين اجازه اي داده نشد.
ناحيه اضطرار آلودگي
يكي از اقداماتي كه با بحراني شدن آلودگي هوا عملي شد، تعيين ناحيه اي بزرگتر از ناحيه طرح ترافيك براي اعمال محدوديت هاي تردد بود. شوراي اسلامي شهر تهران سال گذشته گسترش محدوده طرح ترافيك را تصويب كرده بود. اين منطقه با تغييراتي جزئي همين ناحيه اي است كه در روزهاي گذشته به عنوان ناحيه اضطرار و منطقه اجراي طرح تردد نوبتي زوج و فرد از آن نام برده مي شود. با تصويب بزرگتر شدن محدوده طرح ترافيك در سال گذشته انتظار مي رفت كه اين طرح هرچه زودتر اجرا شده و به حل مشكلات ترافيكي نقاط مركزي و پرتردد كمك كند، اما چنين نشد. طرح هرگز اجرا نشد، دليل آن هم چيزي نبود مگر عدم هماهنگي ميان دستگاه ها و كمبود وسايل نقليه عمومي براي سرويس دهي در نقاط ورودي محدوده جديد طرح ترافيك. در واقع مشكلات ترافيكي تهران در بخش هاي مختلف مثل حلقه هاي به هم پيوسته از پس هم آمده و هريك باعث كشيده شدن و به دنبال آمدن ديگري شد. شهردار براي تهيه اتوبوس هاي بيشتر براي شركت واحد مشكلات زيادي در پيش رو داشت و اجراي طرح هاي محدود كننده هم منوط به بيشتر شدن تعداد اتوبوس ها بود. ضمن اينكه حركت اتوبوس ها در ترافيك سنگين به كندي انجام مي شد و از رغبت شهروندان براي استفاده از اتوبوس واحد مي كاست.
اما با شروع بحران آلودگي، مديريت شهري تصميم گرفت طرح تردد نوبتي زوج و فرد را در محدوده اضطرار باوجود كمبودهاي پيشين به اجرا درآورده و سپس به فكر رفع اين كمبودها بيفتد. محدوده اضطرار و منطقه اجراي طرح تردد نوبتي با مختصاتي نزديك به آنچه در طرح افزايش محدوده طرح ترافيك آمده بود تعيين شده و پليس موظف به اجراي آن و برخورد با متخلفان شد. همين موضوع هم با كاهش نسبي ترافيك باعث افزايش سرعت حركت اتوبوس هاي شركت واحد شد.
خط ويژه در بزرگراه   ها
كساني كه طي روزهاي گذشته از بزرگراه   هاي مدرس و چمران عبور كرده   اند، احتمالا خطوط زردرنگي را كه روي آنها عبارت مسير ويژه نوشته شده است را ديده   اند. جالب است بدانيد كه مصطفي نوريان، مديرعامل شركت واحد اتوبوسراني تهران و حومه اوايل تابستان امسال در گفت   وگو با خبرنگار شهرآرا، پايين بودن سرعت حركت اتوبوس   ها را از اصلي   ترين مشكلات اتوبوسراني اعلام كرد و گفت كه براي حل اين مشكلات پيشنهاد شده است تا در بسياري از مسيرهاي پرتردد مثل خيابان آزادي و بزرگراه   هاي رسالت، همت، مدرس، چمران و ... مسيرهاي ويژه تردد اتوبوس در نظر گرفته شود تا اتوبوس   ها با دردسر كمتري به رفت و آمد بپردازند و با سرعت بيشتري مسافران را به مقصد برسانند. به گفته نوريان وقتي شهروندان مي   بينند كه مثلا در بزرگراه همت، اتوبوس مملو از مسافر هم مثل ديگر خودروها در ترافيك سنگين گير افتاده است، ترجيح مي   دهند تا از خودرو شخصي استفاده كنند تا اتوبوس واحد. به نظر نوريان، تهران به صدها كيلومتر مسير ويژه اتوبوس نياز دارد تا اتوبوس   ها سريع   تر مسافران را جابه   جا كنند. پس از اين اظهارات مديرعامل شركت واحد، بهبهاني - معاون سابق حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران - هم اعلام كرد كه طرح احداث مسير ويژه اتوبوس در خيابان آزادي به زودي اجرا شده و مورد استفاده اتوبوس   هاي شركت واحد قرار مي   گيرد، اما اجراي اين طرح ماه   ها طول كشيد و سرانجام خبري از خط ويژه اتوبوس در خيابان آزادي نشد. اين درحالي است كه پس از گذشت چند روز از بحران آلودگي هوا، مديران ترافيكي تصميم گرفتند مسيرهاي ويژه اتوبوسراني را در بزرگراه   هاي تهران احداث كنند و چندي نگذشت كه چنين كاري را عملي كردند. مديرعامل سازمان حمل و نقل و ترافيك تهران خبر احداث خط ويژه در مسير Uشكل هفت تير تا پارك   وي و ميدان توحيد و بالعكس را اعلام كرد و پس از آن بلافاصله مسيرهاي ويژه با رنگ زرد مشخص شد. حالا تنها چيزي كه مانده اعلام زمان بهره   برداري از اين مسير است.
خودروهاي فرسوده، معاينه فني
به جز اين اتفافات، گشايش ديگري كه با به وجود آمدن بحران آلودگي، در هواي تهران اتفاق افتاد، در رابطه با معاينه فني خودروها بود.
تا پيش از آذر ماه گذشته، مديرعامل ستاد مركزي معاينه فني خودرو بارها اعلام كرده بود كه حدود 60درصد ظرفيت مراكز معاينه فني به دليل عدم مراجعه شهروندان بلااستفاده مي   ماند. او از نيروي انتظامي خواسته بود تا با خودروهايي كه فاقد برچسب معاينه فني هستند، برخورد كرده و آنها را به مراجعه به مراكز معاينه فني ترغيب كند، اما با وجود تاثير بسيار مثبت انجام معاينه فني خودرو بر افزايش ايمني و كاهش مصرف سوخت و كاهش آلودگي هوا، اين موضوع جدي گرفته نمي   شد. پس از اينكه هوا در تهران در شرايط اضطراري قرار گرفت، ماموران راهنمايي برخورد با رانندگان فاقد برگه معاينه فني خودرو را جدي گرفتند و از سوي ديگر بسياري از شهروندان هم خود را در قبال آلوده شدن هوا مسئول دانسته و به مراكز معاينه فني مراجعه كردند. كار به جايي رسيد كه مراكز معاينه فني با ازدحام مراجعه   كننده روبه   رو شد و ستاد مركزي معاينه فني خودرو اعلام كرد طي دو هفته، بيش از 20 هزار خودرو در مراكز معاينه فني بازديد شدند. اما از طرف ديگر صاحبان خودروهاي فرسوده كه يكي از عوامل اصلي آلودگي هوا و افزايش مصرف بنزين هستند هم در اين مدت نكوهش شدند. در اين بين شركت   هاي خودروساز نظير سايپا كه مجري طرح   هاي جايگزيني خودروهاي فرسوده هستند، تحرك بيشتري به خود داده و حتي براي ترغيب شهروندان به جايگزيني خودرو فرسوده، آگهي   هاي تلويزيوني ساختند.
اتفاقات ديگر
همزمان شدن بحران آلودگي هوا با اتفاقاتي نظير ثبت نام براي كارت هوشمند بنزين باعث شد تا شهروندان (به خصوص رانندگان آژانس و مسافركش) به فكر گازسوز كردن خودروهاي خود بيفتند. همين امر باعث شد تا مراكز گازسوزكردن خودرو هم با ازدحام مراجعه   كننده روبه   رو شوند. در كنار اين، زمان حركت قطارهاي مترو هم به چهار دقيقه كاهش يافت، اما مسئله جدي ديگر، برخورد پليس با موتورسواران متخلف بود. با گذشت نزديك به دو هفته از بحران آلودگي هوا، پليس راهنمايي و رانندگي اعلام كرد كه بخش بزرگي از آلودگي، ناشي از تردد موتورسواران است و به همين دليل اين پليس تصميم گرفته تا با موتورسواران فاقد گواهينامه و كلاه ايمني برخورد كرده و در صورت صلاحديد طرح تردد نوبتي زوج و فرد را براي موتورسواران هم اجرا كند.
در نهايت اتفاق ناگواري چون بحران آلودگي به موتور محركي تبديل شد كه توانست انقلابي در نحوه تصميم   گيري و اجراي برنامه   هاي ترافيكي به وجود بياورد. پس از گذشت دو هفته از بحران آلودگي هوا در تهران و اجراي طرح   هاي محدودكننده و برنامه   هاي جديد، مهرداد تقي   زاده - معاون حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران - آنقدر از توانايي   هاي مجموعه   هاي ترافيكي اطمينان حاصل كرده بود كه از موفقيت   هاي مجموعه خود بگويد.
امروز از طريق كاهش متوسط يك دقيقه در سر فاصله زماني قطارهاي مترو و در نتيجه افزايش 11درصدي تعداد حركت قطارها به ميزان 100 هزار نفر و از طريق افزايش تعداد 400 دستگاه اتوبوس جديد به ناوگان اتوبوسراني به ميزان 240 هزار نفر و در مجموع 340هزار نفر به ظرفيت سيستم حمل و نقل عمومي تهران اضافه شده است.اضافه شدن 300 هزار نفر به ظرفيت مترو علاوه بر 100 هزار نفر افزايش اخير و اضافه شدن 500دستگاه اتوبوس به ناوگان اتوبوسراني علاوه بر 400 دستگاه افزايش اخير ناوگان تا پايان سال جاري در كنار توسعه خطوط ويژه اتوبوسراني موسوم به خطوط سبز كه كار طراحي آن به پايان رسيده و عمليات اجرايي آن آغاز شده است و همچنين محاسبه بليت مترو براساس مسافت پيموده شده با هدف عادلانه كردن هزينه سفر با مترو از جمله وعده   هايي بود كه در نشست خبري مذكور داده شده بود.
معاون شهردار تهران با تاكيد بر ضرورت اختصاص بودجه كافي به منظور تقويت حمل و نقل عمومي به ويژه مترو به عنوان پاك   ترين و سالم   ترين وسيله حمل و نقل شهري گفت: متاسفانه تاكنون مشكل اعتبار براي خريد 70 واگن مترو كه موجب افزايش روزانه يك و نيم ميليون نفر به ظرفيت مترو تهران مي   شود، حل نشده و در اين زمينه به توجه ويژه دولت در تخصيص بودجه لازم نيازمنديم.

آب در هاون مي كوبند
بعضي اوقات دست برره اي ها را از پشت بسته ايم. چاله كندن يكي و پر كردن ديگري زياد هم مزاح نيست. فاضلاب شهرك قدس تصفيه مي شود تا چند كيلومتر آن سوتر با فاضلاب خام شهرك آزمايش آلوده شود.
فاضلاب شهرك قدس پس از طي مراحل بسيار و صرف هزينه، در انتهاي مسير و پس از خروج از تصفيه خانه وارد كانال جمع آوري آب هاي سطحي كنار اتوبان شيخ فضل الله نوري مي شود.
همزمان، فاضلاب خام شهرك آزمايش نيز وارد همين كانال شده و در ادامه، آب اين كانال پس از گذشتن از خيابان ستارخان، فلكه صادقيه و ميدان آزادي با پيوستن به فاضلاب تصفيه شده شهرك اكباتان و شهيد فكوري به مسيل  كن وارد مي شود.
ساختن تصفيه خانه اي مانند شهرك قدس بالغ بر 2 ميليارد تومان هزينه دربردارد. همچنين تصفيه هر ليتر فاضلاب علاوه بر صرف وقت،  هزينه هاي جاري و سرمايه اي را نيز شامل مي شود. اضافه شدن فاضلاب خام به فاضلاب شهرك قدس علاوه بر ضرر و زياني كه به فاضلاب تصفيه شده شهرك قدس مي زند، فاضلاب شهرك اكباتان و شهيد فكوري را نيز آلوده مي كند.
در ضمن كانال جمع آوري آب هاي سطحي و كانال فاضلاب بايد از هم جدا باشند. آب هاي سطحي بيشتر شامل آب باران است كه از آلودگي كمتري برخوردار است و ممكن است با منابع زيرزميني يكي شود و براي مصارف خانگي استفاده شود.
اضافه شدن فاضلاب چه خام و چه تصفيه شده به آب هاي سطحي، در حقيقت اشتباهي غير قابل انكار است كه نمي توان از آن روي برگرداند.
اين در حالي است كه پيگيري هاي ما براي يافتن پاسخ اين اشتباه به جايي نرسيد و مديريت شهرك آزمايش و شهرداري منطقه 2 در مقابل تماس هاي مكرر ما سكوت كردند.
از سويي مدير تصفيه خانه شهرك قدس نيز مي گويد: بارها در خصوص اين موضوع با مديريت شهرك ملاقات كرده ام، اما اين ملاقات ها نتيجه اي نداشته است .
جالب آنكه سازمان حفاظت محيط زيست استان تهران نيز از اين موضوع بي اطلاع است. مدير اين سازمان در پاسخ به سؤال ما قول مي دهد موضوع را پيگيري كند.
فاضلاب آلوده مثلا تصفيه شده پس از ورود به مسيل كن براي مصارف كشاورزي و آبياري استفاده مي شود. با اين حساب محصولات كشاورزي غرب تهران نيز به لحاظ سلامت چندان قابل اعتماد نيست.
اين نكته را نبايد فراموش كرد كه ساخت تصفيه خانه با اين همه هزينه و صرف وقت براي تصفيه فاضلاب را نمي شود ناديده گرفت.
منبع: uan.ir

راپورت خبرنگار
آرامش از دست رفته
ميترا رضازاده- آنقدر بچه را روي پاهايم تكان داده  ام كه فكر نمي  كنم ديگر بتوانم نگهش دارم و آرام توي رختخواب بگذارمش. چشم  هايش بسته است، اما هربار كه پلك  هايش را كمي باز مي  كند يا لب  هايش را تكان مي  دهد، مي  فهمم كه گهواره پاهايم نبايد بايستند و چپ و راست آنقدر تكانش مي  دهم تا آرامش خواب، تمام صورتش را تصرف كند. با نهايت احتياط توي رختخواب مي  گذارمش و آرام سمت آشپزخانه مي  روم. جرات نمي  كنم سراغ ظرف  هاي نشسته بروم، حتي فكرش هم باعث مي  شود برگردم و او را نگاه كنم تا ببينم هنوز خواب است يا نه.
صدايي توي خيابان درست زير پنجره مي  تركد: پرتقال سه كيلو 600 ، بيا ببر پرتقال تازه 600
بچه مثل نارنجك منفجر مي  شود. از ته گلويش جيغ مي  زند و بلندگوي زير پنجره مدام عربده مي  كشد.
بچه را بغل مي زنم و تكان تكان مي  دهم تا آرام شود. بلندتر جيغ مي  زند. مانتو مي  پوشم و همان  طور كه بچه توي بغلم دارد جيغ مي  زند، پله  ها را طي مي  كنم. در را باز مي  كنم و راننده  اي كه بلندگويش را توي صورت من گرفته است، داد مي  زند پرتقال و جيغ بچه در بغل من بلندتر مي  شود. راننده مي  گويد: بفرما خانوم، پرتقال مي  خواستين؟ و صورت درهم من را كه مي  بيند، مكث مي  كند.
-آخه نمي  گي مردم تو اين خونه  ها هزار جور بدبختي دارن، اين جوري خيابون رو گذاشتي رو سرت؟ يه ساعت طول كشيده تا اين بچه رو تونستم بخوابونم.
راننده هيچ جوابي نمي  دهد، سوار ماشين مي  شود و راه مي  افتد. برمي  گردم دوباره بچه را روي پاهايم مي  گذارم و گهواره مي  شوم. دوباره صداي همان پرتقال  فروش باكمي فاصله، خانه و خيابان را روي سرش مي  گذارد. بچه را زمين مي  گذارم و اين بار از پنجره بيرون را نگاه مي  كنم. وانت پرتقال  فروشي چند خانه آن  طرف  تر ايستاده و راننده چنان بي  وقفه داد مي  زند كه انگار مي  خواهد همه ساكنان محله را بريزد توي خيابان و مجبورشان كند پرتقال بخرند.
با جيغ بچه برمي  گردم و دوباره گهواره مي  شوم و آنقدر تكان مي  خورم تا هر دو گيج مي  شويم و پلك  هايمان سنگين مي  شود. پرتقال فروش ديگر دور شده و قلمرو صدايش را از خانه ما به جايي ديگر مي  برد. كرخ شده  ام. خوابم مي  آيد. يكدفعه صدايي بلندتر و شفاف  تر از صداي پرتقال  فروش توي گوشم مي  تركد: راننده پژو نقره  اي! كجايي؟ سريع  تر ماشينت رو از وسط خيابون بردار! .
با همه وجودم به راننده پژو نقره  اي كه نمي  دانم كيست، التماس مي  كنم كه زودتر ماشينش را بردارد. مامور راهنمايي و رانندگي دارد يك بند راننده پژو نقره  اي را صدا مي  زند و نمي  خواهد به هيچ قيمتي حتي يك لحظه سكوت كند. صورت بچه جمع مي  شود، ابروهايش درهم مي  روند و لب  هايش كج و كوله مي  شوند. عاقبت هم مي  زند زير گريه و به وحشت من پايان مي  دهد. بغلش مي  كنم و بي  آنكه پله  ها را پايين بروم و اعتراضي كنم، طول اتاق را قدم مي  زنم و سراپا گهواره مي  شوم تا بلكه گريه  هاي عصبي دوبار بدخواب شدن را كه اصلا به نظر نمي  رسد به اين زودي  ها كوتاه بيايد، آرام كنم.
كجايي راننده پژو؟ كجايي؟ راننده 206 نقره  اي! ؛ اين را من گفته  ام، آن هم هم  صدا با ماشين بنز راهنمايي و رانندگي كه بالاخره موفق شده است راننده پژو را با آن صدا لابد از زيرزمين بيرون بكشد و راهي براي خودش در دل خيابان باريك و كثيف ما باز كند.
گهواره مي  شوم تا گريه  هاي بچه توي بغلم آرام بگيرد، اما ديگر نه خواب به چشم  هاي من مي  آيد و نه پلك  هاي بچه سنگين مي  شوند.
دوچرخه  سواري بدون بلندگو از خيابان رد مي  شود و داد مي  زند: لحاف  دوزيه! لحاف  دوزيه!
صدايش حريف جيغ  هاي بچه نمي  شود كه دارد پرده گوش مرا پاره مي  كند.
زنگ مي  زنند. بچه به بغل در را باز مي  كنم و همسايه طبقه بالايي بعد از كلي معذرت  خواهي مي  گويد: بچه  تون مريضه؟
مي  گويم: نه! چطور مگه؟
- آخه خيلي گريه مي  كنه. دختر منم فردا امتحان داره، هركاري مي  كنه نمي  تونه تو اين سروصدا درس بخونه.
گهواره مي  ايستد و جيغ  هاي بچه تا چند دقيقه نمي  تواند دوباره به حركتش درآورد.

از شهر
مرز ميان بافت تاريخي وفرسوده مشخص نيست
تداخل برنامه ريزي براي بافت هاي فرسوده و تاريخي و مشخص نبودن وجوه تمايز اين دو گروه از بافت هاي شهري، شهرسازان و مسئولان را گمراه كرده است.
محمد علي طبرسا، مدير دفتر بافت هاي تاريخي با بيان اين مطلب به پايگاه اطلاع رساني شهرسازي و معماري اضافه كرد: هنوز مسئولان بر سر تاريخي بودن يا فرسوده بودن بخش زيادي از بافت هاي كشور به توافق نرسيده اند و اين امر، خود عاملي براي نابساماني در تخصيص اعتبارات و ساماندهي اين مناطق است.
به گفته طبرسا، جلسه هاي كار گروهي در اين باره برگزار شده است تا طي برنامه اي كوتاه مدت نسبت به شناسايي بافت هاي تاريخي و فرسوده و تخصيص اعتبارات جداگانه به آنها اقدام شود.
مدير دفتر بافت هاي تاريخي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري بر لزوم اختصاص اعتبارات لازم جهت حفظ و احياي اين بافت ها از سوي وزارت كشور و سازمان عمران و بهسازي بافت تاكيد كرد و گفت: اعتبارات اختصاص يافته در سال 84 از محل اعتبارات ملي (32 ميليارد تومان)، اوراق مشاركت (100 ميليارد تومان) و فاينانس (300 ميليون دلار) تامين مي شود.
طبرسا همچنين تاكيد كرد كه اجراي هر پروژه اي در بافت هاي تاريخي از سوي مديران استان هاي مختلف مستلزم تائيد آن از سوي سازمان ميراث فرهنگي است.

اعداد اساسي
007809.jpg
۴۲
عدد 42 را بگذاريد كنار 24 ساعت؛ يعني يك شبانه روز. در واقع اين عدد نشان مي دهد صداي آژير ماشين هاي آتش نشاني طي شبانه روز گذشته 42 بار در خيابان هاي شهر تهران شنيده شده است.
در طول 24 ساعت گذشته 27 آتش سوزي و 15حادثه مختلف در سطح تهران بزرگ روي داد كه در جريان اين حوادث 4 نفر دچار مصدوميت شده و بالغ بر 160 ميليون ريال خسارت مالي به بار آمد.
همچنين 7 منزل مسكوني، 6 وسيله نقليه، 5 نقطه از معابر شهري، 2 كارگاه و 2 پست برق از جمله اماكني بودند كه طي شبانه روز گذشته طعمه حريق شدند.
اين آتش سوزي ها توسط 230 مامور آتش نشاني و با به كارگيري 75 خودرو آتش نشاني مهار شده و از ادامه آن جلوگيري به عمل آمد.
خوشبختانه هيچ  تلفات جاني به همراه نداشت، اما يك نفر در جريان يك آتش سوزي در يك منزل مسكوني و سه نفر بر اثر بروز يك حادثه رانندگي در بزرگراه شهيد بابايي به شدت دچار سوختگي و مصدوميت شدند.
گروه هاي امداد و نجات اين سازمان نيز در طول اين مدت امدادرساني 15 حادثه گوناگون شامل 7 حادثه آسانسور، 4 حادثه محبوس شدن در داخل ساختمان ها، يك مورد حادثه احتمال ريزش ساختمان، يك مورد آبگرفتگي منزل مسكوني و 2 مورد حادثه رانندگي را بر عهده گرفته و توانستند 8 تن از شهروندان تهراني كه دچار حادثه شده بودند را نجات دهند.
بزرگ ترين حريق اين مدت در ميدان اصلي تره بار تهران واقع درجنوب تهران اتفاق افتاد. در اين آتش سوزي كه مقارن ظهر روز شنبه رخ داد يك دستگاه نيسان وانت طعمه حريق شده و بيش از 20ميليون ريال به اين وسيله نقليه خسارت وارد شد.
نيروهاي ايستگاه 35 آتش نشاني پس از اطفاي اين حريق و بررسي آن، علت بروز حريق در خوردو را به هنگام تعمير و شست وشوي كاربراتور توسط مالك خودرو با بنزين و ايجاد جرقه بر اثر زدن استارت و راه اندازي موتور آن اعلام كردند.
مهمترين حادثه در ساعت 6 بامداد يكشنبه در اتوبان شهيد بابايي در مسير شرق به غرب و در مقابل دانشگاه امام حسين (ع) به وقوع پيوست.
در جريان اين سانحه رانندگي دو دستگاه خودرو سمند، يك دستگاه خودرو پرايد، يك دستگاه خودرو تويوتا، يك دستگاه كاميون و يك دستگاه ميني بوس به شدت با يكديگر برخورد كردند.
بر اثر اين حادثه 3 تن از سرنشينان اين خودروها دچار مصدوميت شدند كه با خودروهاي عبوري به بيمارستان انتقال يافتند. نيروهاي ايستگاه هاي 56 و امداد نجات 10 آتش نشاني پس از امدادرساني و نجات محبوسين از داخل خودروهاي آسيب ديده ميزان خسارات مالي وارده به خودروها را 110 ميليون ريال برآورد كردند.
علت اين حادثه توسط كارشناسان راهنمايي و رانندگي در حال بررسي است.
مجموعا در طول شبانه روز گذشته 300 مامور آتش نشاني با استفاده از 97 دستگاه خودرو آتش نشاني به مدت 21 ساعت عمليات امدادي و اطفايي انجام دادند.
000/ 20
۲۰ هزار و 247 دستگاه خودرو طي هفته گذشته به مراكز معاينه فني خودرو مراجعه كرده اند و طي هفته گذشته مراكز شش گانه معاينه حتي با 80 درصد ظرفيت خود به فعاليت پرداخته اند. افزايش بي سابقه حجم مراجعات شهروندان به مراكز معاينه فني و خالي بودن تنها 20 درصد ظرفيت مراكز طي هفته گذشته، تعجب همه را برانگيخته است. مراكز معاينه فني بيهقي با 4372 و سراج با 2958 مراجعه خودرو به ترتيب بيشترين و كمترين مراجعات را طي اين مدت از سوي شهروندان تهراني داشته اند. طي هفته گذشته 86درصد علل مردودي خودروها در مرحله اول، توليد بيش از حد گازهاي آلاينده بوده است و عيوب ظاهري (35درصد)، اشكال در محورها (20 درصد)، نقص در ترمزها (15 درصد) و عيوب كمك فنرها (10 درصد) جزو عمده ترين علل مردودي بوده است و در نهايت 96 درصد خودروها موفق به اخذ برگه معاينه فني شده اند.

كلانشهر
مديريت واحد شهري و ارتقاي فرهنگ شهروندي
معاون برنامه ريزي و مالي - اداري استانداري اصفهان در جريان بازديد از دومين نمايشگاه آثار برگزيده زيباترين و نازيباترين جلوه هاي نصف جهان گفت: تبليغات فرهنگي بهترين راهكار تقويت فرهنگ شهروندي و شهرنشيني است. محسن نيلي احمدي آبادي با اشاره به لزوم رعايت فرهنگ شهروندي و شهرنشيني توسط آحاد شهروندان جامعه تصريح كرد: در صورت رعايت مسائل شهري و فرهنگ شهرنشيني در شهرها، علاوه بر افزايش زيبايي مكان هاي شهري، هزينه هاي پرداختي براي رفت و روب، نظافت و زيبايي و پاكي شهر نيز كاهش مي يابد. نيلي ايجاد مديريت واحد شهري را مهمترين گزينه براي بهبود وضعيت فرهنگ شهري دانست و تاكيد كرد: ايجاد مديريت واحد شهري در مسائل شهري و گردشگري باعث بهبود فرهنگ شهروندي مردم مي شود و استانداري اصفهان نيز تشكيل مديريت واحد شهري را با جديت دنبال خواهد كرد.
معاون برنامه ريزي و مالي - اداري استانداري اصفهان زيباترين پديده شهري كه تاكنون ديده است را حضور فراوان و پرشور مردم در مناسبت ها و راهپيمايي ها و عملكرد مثبت شهرداري در اين روزها ذكر كرد و گفت: به دليل تعدد و تنوع نقش ارزنده مردم شهر اصفهان در عرصه هاي مختلف فرهنگي، اقتصادي، سياسي و اجتماعي نمي توان يك پديده را به عنوان زيباترين پديده شهر اصفهان به حساب آورد.

شهر آرا
آرمانشهر
ايرانشهر
تهرانشهر
جهانشهر
خبرسازان
دخل و خرج
در شهر
|  آرمانشهر  |  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  جهانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  در شهر  |  شهر آرا  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |