يكشنبه ۲۰ آذر ۱۳۸۴
درباره كتاب جديد پاتريك ويه را
متهم كردن ديگران
004695.jpg
امير بهادري نژاد
اگر نگاهي گذرا به عملكرد «پاتريك ويه را» و دو بازيكني كه وي آنها را به فريبكاري متهم كرده، داشته باشيم به اين نتيجه خواهيم رسيد كه كارنامه انضباطي وي  بسيار تاريك تر از كارنامه «فان نيستلروي» و «روني» مي باشد. «ويه را» در ۴۰۷ ديداري كه براي آرسنال انجام داد ۹۰ كارت زرد و ۹ كارت قرمز دريافت كرد كه به طور متوسط در هر بازي ۲۴/۰ كارت گرفت. اما «وين روني» در ۵۷ ديداري كه براي منچستريونايتد به ميدان رفت ۹ كارت زرد و يك كارت قرمز گرفت كه به طور ميانگين ۱۸/۰ كارت در هر بازي گرفته است. از سوي ديگر «فان نيستلروي» در ۱۸۹ بازي ۱۹ كارت زرد دريافت كرده كه ميانگين دريافت كارت توسط اين بازيكن در هر بازي ۱۰/۰ مي باشد.
«رود فان نيستلروي، بازيكن تيم ملي فوتبال هلند و باشگاه منچستريونايتد يك متقلب است. همچنين« وين روني »مهاجم تيم ملي انگليس و باشگاه منچستريونايتد با شيرجه هاي خود داوران را فريب مي دهد.» اين جملات نظرات ما نيست بلكه بخشي از كتاب جديد «پاتريك ويه را» كاپيتان سابق تيم آرسنال انگليس و بازيكن فعلي تيم يوونتوس است كه اخيرا به بازار آمده است.
به هر حال اتهاماتي كه «ويه را» به اين دو بازيكن وارد كرده اتهامات تازه اي نيست اما اگر وي به اين موضوعات در كتاب خود نمي پرداخت به احتمال زياد كتابهايش فروش نمي رفت.
البته حالا كه «ويه را» اين اتهامات را به سوي هم بازيهاي خود نشانه گرفته بايد به اين نكته اشاره كرد كه وي در ۴۰۷ ديداري كه براي تيم آرسنال انجام داد ۹۰ كارت زرد دريافت كرد كه اين آمار نشان مي دهد كه او يك بازيكن آرام در زمين چمن نبوده است.
به عنوان مثال فصل گذشته هنگامي كه آرسنال دو بر يك مغلوب تيم ليورپول شد «ويه را» بر اثر تكل «دتمار هامن» بازيكن آلماني ليورپول نقش بر زمين شد آنهم در حالي كه تصاوير تلويزيوني نشان داد كه هامن كوچكترين برخوردي با ويه را نداشت. البته اين صحنه از چشم داور پنهان ماند چون اگر غير از اين مي بود داور دومين كارت زرد را به وي نشان مي داد و از زمين اخراج مي شد.
در واقع حركت «ويه را» به حدي آشكار بود كه بسياري از كارشناسان از وي به انتقاد پرداختند. يكي از اين منتقدان گفت: من در طول عمر خود چنين شيرجه اي را از يك بازيكن فوتبال نديده بودم آن هم در شرايطي كه «هامن» كوچكترين برخوردي با وي نداشت. البته مطمئن هستم كه اگر در اين مورد از «ويه را» سئوال كنيد وي در جواب خواهد گفت كه تعادل خود را در آن صحنه از دست داد.
در آن ديدار ابتدا ليورپول با گل «ژاوي» از حريف پيش افتاد اما «ويه را» گل مساوي را به ثمر رساند. اما اين پايان ماجرا نبود چون در ثانيه هاي پاياني بازي «نيل ملور» گل برتري ليورپول را به ثمر رساند تا اينكه عدالت اجرا شود.
«ويه را» به حدي ناعادلانه در زمين چمن ظاهر مي شد كه حتي هم تيمي هايش در تيم ملي فرانسه به وي معترض شدند. به عنوان مثال سال قبل در مرحله يك چهارم پاياني رقابتهاي جام قهرمانان باشگاههاي اروپا تيم آرسنال با چلسي ديدار كرد كه در بازي رفت «پاتريك ويه را» باعث اخراج هموطن خود «مارسل دسايي» شد. در يك صحنه هنگامي كه «دسايي» تكل زد «ويه را» خود را به آسمان پرتاب كرد و به همين دليل داور بازي كارت زرد دوم را به «دسايي» نشان داد و او را از زمين اخراج كرد. پس از اين بازي «دسايي» در مورد اين صحنه گفت: او مي توانست به راحتي از روي تكل من عبور كند اما با زيركي كامل خود را در مسير تكل قرار داد تا اينكه از داور كارت بگيرم.
بسياري از كارشناسان معتقدند كه عامل اصلي خشونت «ويه را» طي ۹ سال بازي در آرسنال چشم پوشي هاي «آرسن ونگر» مربي اين تيم از خطاها و رفتارهاي وي بود. به گفته اين كارشناسان، «آرسن ونگر» معمولا چشم هايش را بر روي شيطنت هاي بازيكنان داخل زمين مي بندد به همين دليل «ويه را» از اين موضوع سوء استفاده كرد و به فريب دادن داوران در بازيها ادامه داد. در سال ۱۹۹۸ در جريان ديدار دو تيم آرسنال و منچستر يونايتد كه منجر به شكست منچستر با سه گل شد، «ويه را» باز هم با فريب داور باعث اخراج «نيكي بات» از زمين شد كه به اعتقاد تمام حاضران در ورزشگاه، اين تصميم داور كاملا اشتباه بود اما «آلكس فرگوسن» مربي منچستر بسيار راحت با اين موضوع كنار آمد و آنرا تنها يك تصميم نادرست خواند در حاليكه اگر «ونگر» جاي وي بود آسمان را به زمين مي دوخت.
البته حركات «ويه را» در زمين فوتبال تنها به فريب داور ختم نمي شد، بلكه وي در سال ۱۹۹۹ پس از اينكه در بازي با وستهام از زمين اخراج شد روي صورت «نيل رادوك» بازيكن حريف آب دهان پرتاب كرد اما در پي اين حادثه رسما عذرخواهي نمود.
به طور حتم اين بار «ويه را» از «فان نيستلروي» و «وين روني» عذرخواهي نخواهد كرد چون او براي فروش كتاب جديد خود به جنجال نياز دارد.
بخش هايي از كتاب  جديد ويه را
كتاب جديد «پاتريك ويه را» كه در حقيقت زندگينامه وي مي باشد حاوي نكات جالبي است. در بخشي از اين كتاب به جدايي او از آرسنال اشاره شده است. وي به همراه تماشاگران تيم آرسنال از تابستان سال ۲۰۰۱ انتظار جدايي از اين تيم لندني را مي كشيد اما تصميم مسئولان آرسنال براي فروش وي در تابستان سال جاري باعث حيرتش شد.
در سال ۲۰۰۴ هنگامي كه آرسنال پيشنهاد تيم رئال مادريد را رد كرد او تصور نمود كه بايد فوتبال خود را در اين تيم انگليسي به اتمام برساند اما در عين تعجب همگان هنگامي كه يوونتوس تابستان سال جاري براي خريد «ويه را» وارد عمل شد مسئولان آرسنال پاسخ منفي ندادند. «ويه را» در كتاب خود در اين رابطه نوشته است: هنگامي كه باشگاه مي گويد ما در زمينه انتقال شما بيطرف هستيم و نظري نداريم يعني كه تو را نمي خواهيم، به همين دليل كاملا احساس كردم كه زمان جدايي از آرسنال فرا رسيده است.
با آنكه «ويه را» در آن زمان از تصميم باشگاه آرسنال دلگير شد اما هم اكنون همه چيز را به فراموشي سپرده است. او نيز به اين واقعيت پي برده كه در فوتبال نيز بايد وفاداري دوطرفه باشد. با اين حال وي بارها تاكيد كرده كه با توافق كامل از آرسنال جدا شد و موفقيت خود را مديون «آرسن ونگر» است.
«ويه را» همچنين در كتاب خود از صداقت و رك گويي «روي كين» تمجيد مي كند اما كماكان از «فان نيستلروي» متنفر است. وي در مورد اين مهاجم هلندي مي گويد: فان نيستلروي ابتدا با شما دست مي دهد اما پس از چند ثانيه خنجر به پشت شما فرو مي كند. من شخصا براي چنين بازيكناني ارزشي قائل نيستم.
هنگامي كه «ويه را» در آرسنال بازي مي كرد عصرها همراه با «تيري هانري» و «روبرت پيرس» به رستوران مي رفتند و با هم گپ مي زدند اما او هم اكنون در ايتاليا اين آزادي عمل را ندارد چون همواره زير ذره بين تماشاگران قرار دارد.
او هنوز هم تمام بازيهاي آرسنال را پيگيري مي كند و با بسياري از افراد اين باشگاه در ارتباط است. او بازيكني نيست كه گذشته خود را فراموش كند به همين دليل مي داند كه در خيابانهاي داكار چشم به جهان گشود و يك موسسه خيريه را در سنگال تاسيس كرد و سپس كاپيتان تيم ملي فوتبال فرانسه شد.

فوق ستاره بعدي فوتبال جهان چه كسي خواهد بود؟
004698.jpg
پس از درگذشت جرج بست يكي از بهترين بازيكنان تاريخ فوتبال جهان، مقالات متعددي در تمجيد از وي به رشته تحرير درآمد. البته اين مقالات تنها نشان دهنده استعداد شگرف و نبوغ اين بازيكن نبود بلكه بيشتر بيانگر اين واقعيت تلخ بود كه هم اكنون در فوتبال جهان بازيكناني مانند جرج بست كيميا به شمار مي آيند و شايد تعداد آنها به تعداد انگشتان يك دست هم نرسد.
بدون ترديد جرج بست در كنار پله، مارادونا و كرايف كلكسيون بهترين بازيكنان تاريخ فوتبال جهان را تشكيل مي دهند آنهم در حاليكه برخي از كارشناسان معتقدند كه بازيكناني چون اوزه بيو، بكن باوئر، آلفردو دي استفانو و حتي زين الدين زيدان شايستگي قرار گرفتن در اين كلكسيون را دارا مي باشند اما اگر منصفانه نگاه كنيم بايد پذيرفت كه اين بازيكنان در كلاس پايين تري نسبت به بازيكنان گروه اول قرار دارند.
اما آنچه باعث نگراني طرفداران فوتبال جهان شده است، ثابت ماندن تعداد اعضاي اين كلكسيون مي باشد. به عبارتي ديگر متاسفانه به اعضاي اين كلكسيون افزوده نمي شود و اغلب اعضاي آن مربوط به دهه هاي ۱۹۶۰ و ۱۹۷۰ هستند و تنها مارادونا و زيدان اعضاي جديد اين كلكسيون در دو دهه اخير مي باشند.
نظر به اينكه زيدان چندي است اقتدار خود را از دست داده به همين دليل اين سئوال مطرح مي شود كه چه كسي از نسل فعلي بازيكنان فوتبال جهان جانشين زيدان خواهد شد؟
البته در يكسال اخير بازيكني در فوتبال جهان ظهور نكرده كه بتوان وي را پله و يا مارادونا بعدي ناميد اما به نظر مي رسد كه در آينده بازيكناني وجود داشته باشند كه بتوانند حداقل به گردپاي بزرگان فوتبال جهان برسند. البته بايد اعتراف كرد كه تمام اين بازيكنان در ابتداي راه هستند و تا تبديل شدن به يك فوق ستاره و يا همان سوپر استار راهي طولاني پيش رو خواهند داشت.
اخيرا يك بازيكن ۲۲ ساله در فرانسه به نام «فرنك ريبري» كه فوتبال خود را در باشگاه مارسي بازي مي كند با بازي هاي خوبش صفحه اول مجلات ورزشي را بخود اختصاص داده است و به همين دليل لقب زيدان دوم را به وي داده اند. البته بايد اين موضوع را در نظر داشت كه او هنوز بازيكن ثابت تيم ملي فوتبال فرانسه نيست و مشخص نيست كه در جام جهاني ۲۰۰۲ حضور داشته باشد.
سال گذشته نيز آرين روبن بازيكن تيم ملي فوتبال هلند را كرايف دوم و روبينيو برزيلي را پله جديد معرفي كردند و با آنكه هر دو بازيكن در حال طي كردن مدارج پيشرفت و ترقي هستند اما بايد پذيرفت كه آنها مي توانند بسيار بهتر از اين باشند. شايد اين دو بازيكن بتوانند در جام جهاني چشم ها را خيره كنند.
از سوي ديگر مي توان به رونالدينيو از برزيل، وين روني از انگليس و همچنين ليونل مسي از آرژانتين براي تبديل شدن به سوپر استار اميدوار بود البته روني و مسي بسيار جوان هستند و براي رسيدن به قله افتخار به چندين سال ديگر زمان نياز دارند. اما در مورد رونالدينيو بايد گفت كه احتمال پيوستن اين بازيكن به جمع بازيكنان برتر تاريخ فوتبال جهان وجود دارد . او در سال ۲۰۰۲ يكي از عوامل اصلي قهرماني تيم برزيل در رقابت هاي جام جهاني بود و هم اكنون رونالدينيو ۲۵ ساله به بازيكني تبديل شده كه قادر است با چند حركت جريان بازي را به كلي به سود تيم خود تغيير بدهد.
اين بازيكن چندي پيش در زمين تيم رئال مادريد مورد تشويق تماشاگران متعصب تيم رقيب قرار گرفت كه پيش از اين تنها مارادونا موفق به كسب چنين افتخاري شده بود. او همچنين به عنوان مرد سال فوتبال اروپا برگزيده شد و شايد بدون ترديد در حال حاضر بهترين بازيكن فوتبال جهان نيز باشد.
توستائو بازيكن برجسته تيم ملي فوتبال برزيل در جام جهاني ۱۹۷۰ در مورد رونالدينيو مي گويد: او مي تواند به يكي از ۵ بازيكن برتر تاريخ فوتبال جهان تبديل بشود.
از سوي ديگر وين روني و ليونل مسي يك دهه فرصت دارند تا خود را به جمع بازيكنان بزرگ فوتبال جهان اضافه كنند كه آغاز اين راه جام جهاني ۲۰۰۶ خواهد بود.
به اعتقاد بسياري از كارشناسان وين روني شبيه ترين بازيكن به جرج بست در تاريخ باشگاه منچستر يونايتد است و ليونل مسي را نيز فتوكپي دي يگو مارادونا مي دانند. با آنكه بعيد است در آينده اي بسيار نزديك بازيكني به جمع كلكسيون برترين بازيكنان تاريخ فوتبال جهان اضافه بشود اما رونالدينيو، روني و مسي براي پيوستن به اين كلكسيون نامزد جدي هستند.

ورزش
ادبيات
اقتصاد
اجتماعي
ايران
سياست
علم
|  ادبيات  |  اقتصاد  |   اجتماعي  |  ايران  |  سياست  |  علم  |  ورزش  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |