يكشنبه ۲۰ آذر ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۸۷۱ - Dec 11, 2005
تلاش تناقض آميز دولت انگلستان براي راه اندازي نسل جديد نيروگاه هاي هسته اي در عين محدود كردن ساير كشورها
اگر بد است، چرا بدترش را مي سازيد؟
009804.jpg
گروه دانش و فن آوري: توني بلر از آغاز بررسي هايي درباره وضعيت انرژي در بريتانيا خبر داده كه مي تواند راه را براي ساخت نسل تازه اي از نيروگاه هاي هسته اي هموار كند اما همزمان بحث داغي ميان مخالفان و موافقان استفاده از انرژي هسته اي درگرفته است.
در حالي كه كشورهاي داراي انرژي هسته اي، تمام توان خود را براي محدودسازي كشورهاي ديگر، ازجمله كشورمان ايران به كار مي گيرند و از عدم نياز اين كشورها به انرژي هسته اي دم مي زنند، خود در صدد توسعه روش هايي هستند كه اعتراض فعالان محيط زيست در اين كشورها را برمي انگيزد.
تظاهركنندگان وابسته به گروه صلح سبز سخنراني نخست وزير بريتانيا را با اخلال مواجه كردند و ساير گروه هاي حامي محيط زيست هم خشم و ناراحتي خود را نسبت به امكان استفاده از نيروي هسته اي براي جبران كمبود انرژي ابراز داشتند. اما گروه ها و سازمان هاي تجاري از انجام اين بررسي استقبال كرده اند و مي گويند تصميم گيري شفاف درباره آينده منابع انرژي و نيروي هسته اي، ضروري است. دولت بريتانيا مي گويد هنوز تصميمي براي ساخت نيروگاه هاي جديد اتخاذ نكرده است.
با وجود اين، برخي گزارش ها حاكي از آن است كه بلر قانع شده كه ساخت نيروگاه هاي هسته اي بيشتر، تنها راه پاسخگويي به تقاضاي فزآينده براي منابع انرژي و در عين حال، دستيابي به اهدافي است كه در زمينه تغييرات جوي زمين تعيين شده است.
بلر گفت كه سياستگذاري درباره انرژي به صورت پررنگي به دستور كار دولت بريتانيا بازگشته است. او گفت: هزينه هاي انرژي افزايش يافته اند. منابع انرژي در خطر قرار دارند و تغييرات جوي شرايطي اضطراري را ايجاد مي كنند.
آقاي بلر هشدار داد كه تا سال 2020 بريتانيا احتمالا شاهد استهلاك نيروگاه هاي هسته اي و زغال سوزي باشد كه مجموعا بيش از 30 درصد منابع كنوني برق را تأمين مي كنند. برخي از اين نيروگاه ها با منابع تجديدشدني جايگزين مي شوند اما اين امكان براي همه آن ها وجود ندارد.
آخرين بار در سال 2003 وضعيت انرژي در بريتانيا مورد بررسي قرار گرفت اما مقامات دولتي مي گويند از آن زمان تاكنون، شرايط اين كشور تغيير يافته و از كشوري خودكفا در زمينه توليد گاز به يك واردكننده گاز تبديل شده است.
برخي از نمايندگان حزب كارگر در پارلمان بريتانيا، از هم اكنون مخالفت خود با ساخت هر گونه نيروگاه هسته اي جديد را اعلام كرده اند. از جمله وزير سابق محيط زيست بريتانيا ساخت اين نيروگاه ها را لازم ندانست و گفت كه گزينه انرژي هسته اي در جريان بررسي هاي دولت در سال 2003 تقريبا به طور كامل كنار گذاشته شد. او گفت: در دو سال نيم گذشته واقعا چه چيزي رخ داده كه دولت موضع اش را تغيير مي دهد و از ترويج و گسترش منابع تجديدشدني، آن گونه كه وعده داده بود، دست برمي دارد.
راجر هيگمن عضو گروه دوستداران زمين، از سازمان هاي حامي محيط زيست گفت انرژي هسته اي پرهزينه است، ضايعات راديواكتيو توليد مي كند و فن آوري آن قابل صدور نيست زيرا برخي از كشورها خواهان توليد تسليحات هسته اي هستند. چارلز كندي، رهبر حزب ليبرال دموكرات هشدار داد كه پاكسازي نيروگاه هاي هسته اي كنوني بريتانيا، 56 ميليارد پوند هزينه داشته است. او دولت را متهم كرد كه برآوردي از هزينه ساخت نيروگاه هاي تازه ندارد و گفت بعيد نيست كه ماليات تازه اي به عنوان ماليات هسته اي وضع شود. اما رهبران گروه ها و سازمان هاي تجاري كه نگران ظرفيت منابع انرژي براي مصرف كنندگان عمده طي زمستان سال جاري هستند، از انجام اين بررسي استقبال كردند. آن ها عقيده دارند كه تصميم گيري سريع در اين زمينه ضروري است تا سازمان هاي تجاري بتوانند براي آينده خود برنامه ريزي كنند.
سر ديگبي جونز، دبيركل كنفدراسيون صنايع بريتانيا گفت: اگر اين كشور كه چهارمين اقتصاد بزرگ جهان است، قصد داشته باشد تا نقش تمام عياري در قرن بيست و يكم ايفا كند، ما بايد به تعلل و دودلي پايان دهيم. همچنين كيت پاركر از انجمن صنايع هسته اي گفت اميدوار است كه اين بررسي، بحثي جدي و مبتني بر اطلاعات جامع و كامل را به دنبال داشته باشد. برنارد جنكين كه در كابينه سايه محافظه كاران، مسائل انرژي را بر عهده دارد گفت اين بررسي براي مدتي طولاني به تعويق افتاده بود و از اعضاي دولت خواست تا با ذهني باز به اين موضوع بپردازند.
آقاي جنكين گفت: اگر انرژي هسته اي كارآمد است، اجازه دهيد كه صنايع و بخش خصوصي در آن سرمايه گذاري كنند و اگر كارآمد نيست، چنين چيزي منتفي خواهد بود.
منبع: بي بي سي

ثابت نگه داشتن وزن، سخت تر از كاهش آن
گروه دانش و فن آوري ـ مريم افضلي: محققان دانشگاه كلمبياي نيويورك دريافتند تزريق هورمون لپتين كه مسؤول كنترل اشتها است به افرادي كه اخيرا وزن كم كرده بودند كمك كرد كه به وزن كاسته شده دوباره باز نگردند. تخمين زده مي شود بيش از 85 درصد افراد چاق كه وزن كم كرده اند حداقل مقداري از آن را دوباره به دست مي آورند اين گروه تحقيقاتي معتقد است بر اثر كاهش لپتين تغييراتي در عملكرد سوخت و ساز بدن و سيستم هاي هورموني و عصبي بدن به وجود مي آيد. اين هورمون در بافت هاي چربي توليد مي شود و همراه با كم كردن وزن توليد لپتين هم كاهش مي يابد و براي برگرداندن تمام آن تغييرات دوباره وزن اضافه مي شود.براي آزمايش اين نظريه محققان مقداري لپتين به افراد چاق و لاغر كه به تازگي وزن كم كرده بودند تزريق كردند و دريافتند تغييرات به وجود آمده در سوخت و ساز و سيستم هورموني بدن موجب مي شود افراد نتوانند از بازگشت وزن كاهش يافته جلوگيري كنند. وقتي ميزان لپتين كاهش يافته به اندازه وزن كاسته شده بازگردانده شد تمام تغييرات برعكس شدند. لپتين به عنوان عامل مؤثر در كنترل اشتها شناخته شده اما هنوز عملكرد دقيق آن مشخص نيست. تزريق لپتين به افراد چاق كه به علت كاهش وزن، دچار كمبود اين هورمون بوده اند در كاهش وزن به آن ها كمك كرد. اما همين روش در مورد افراد چاق با ميزان لپتين طبيعي تأثيري نداشت. محققان مي گويند ممكن است در نهايت از طريق روشي كه در آن بدن ميزان لپتين را كنترل مي كند بتوانيم داروهايي براي كنترل وزن تهيه كنيم. ژنوم انسان سرشار است از ژن هايي كه مانع از چاق شدن بدن مي شوند. اما تا اندازه اي هم فاقد ژن هايي است كه مانع افزايش وزن مي شوند. در طول تاريخ وقتي اجداد ما در مقابل كمبود غذا قرار مي گرفتند موجب مي شد از چاقي حمايت كنند. در طول صدها و هزاران سال در محيطي زندگي كرده ايم كه ما را تشويق مي كند بيشتر بخوريم و كمتر فعاليت كنيم تا ذخاير انرژي را حفظ كنيم و اكنون در محيطي هستيم كه با آن شيوه ها ناسازگار است. اين نظر كه فعاليت فيزيكي مداوم بر كاهش وزن مؤثر است در بين مردم رايج است و ممكن است دارو هايي براي درمان چاقي وجود داشته باشند اما اول بايد در فاكتورهاي روش زندگي بازبيني كنيم و مهم ترين راه براي كنترل وزن فعاليت فيزيكي و رژيم غذايي مناسب است.
منبع: NewScientist.com

انسان بر پيري غلبه مي كند؟
009807.jpg
ايسنا: گروهي از دانشمندان آمريكايي ادعا مي كنند كه مي توان فرايند پيري را كند كرد. محققان دانشگاه ساوترن در كاليفرنيا ارگانيسم هايي توليد كردند كه مي تواند شش برابر دوره عمر معمولشان زندگي كنند. اين كشف اميدهاي جديدي را براي غلبه بر فرآيند پيري در انسان ايجاد كرده است. دكتر والتر لانگو، عضو هيات علمي دانشگاه ساوترن و متخصص بيماري هاي پيري در اين زمينه تأكيد كرد: دليل قانع كننده اي در دست داريم تا باور كنيم اين اثر ژنتيكي در ديگر ارگانيسم ها نيز محفوظ است. در حال حاضر سرگرم كار بر سلول هاي موش و انسان و منتظر مشاهده واكنش ها هستيم. البته اين كشف به اين معني نيست كه انسان هم مي تواند شش برابر ميانگين معمول عمر كند بلكه بيشتر ناظر بر اين فرض است كه بتوان به مدد آن فرآيند پيري را كاهش داد. به گفته اين پزشك، آزمايش هايي در اين زمينه به مدت 10 سال بر روي حيوانات انجام مي شود و پس از آن كار بر روي انسان ها آغاز مي شود.

ماهواره ديده باني ژاپن
ايرنا: آژانس اكتشافات هوايي ژاپن (جاكسا) روز چهارشنبه اعلام كرد: در ماه ژانويه آينده ماهواره اي را براي رصد زمين به فضا مي فرستد. بر پايه گزارش جاكسا، اين ماهواره كه الوس نام گذاري شده، قرار است كه 19 ژانويه به وسيله موشك ملي اچ.2.اي از پايگاه فضايي تانه گاشيما در استان كاگوشيما در جنوب ژاپن به فضا فرستاده شود. الوس ماهواره اي چهار تني است، جاكسا و وزارت اقتصاد، تجارت و صنعت ژاپن با 55 ميليارد ين سرمايه گذاري آن را ساخته اند. الوس قرار است كه با استفاده از امواج و پرتو مادون سرخ سطح زمين را به گونه سه بعدي رصد و ديده باني كند. بنا است كه از اين ماهواره براي درست كردن نقشه هاي سه بعدي، ديده باني وضعيت به وجود آمده پس از بروز بلاهاي طبيعي و عمليات اكتشافي منابع طبيعي همچون نفت و گاز، استفاده شود. ماهواره الوس قرار است كه در مداري در فاصله نزديك به 700 كيلومتري از زمين قرار بگيرد. سنسورهاي ماهواره الوس آن قدر قوي است كه مي تواند تك تك خانه ها بر روي زمين را شناسايي كند. در اين ماهواره ديده باني همچنين رادارهايي كار گذاشته شده است كه هواي ابري و تاريكي شب هم نمي توانند در كار رصد اين ماهواره اختلال ايجاد كند.

افق هاي جديد پيش روي اروپا
009801.jpg
پارس اسكاي: اطلس 5 كه قرار است فضاپيماي New Horizons ناسا را در ماه بعد به سمت پلوتو پرتاب كند، صبح روز يك شنبه 4 دسامبر براي يك سري تمرينات و آماده سازي هاي قبل از پرتاب از مقر اصلي آن به جايگاهي در پايگاه كيپ كاناورال انتقال داده شده. يك سكوي پرتاب سيار به منظور يك سري تمرينات سه روزه بر روي اطلس۵ طي يك مسير 1800 فوتي و 35 دقيقه اي، اين موشك را تا پايگاه حمل كرد. روز يك شنبه بعدازظهر تمرينات اوليه بر روي سوخت گيري اطلس 5 كه با سوخت نفت سفيد تصفيه شده كار مي كند متمركز شدن و اين طور برنامه ريزي شده بود كه در روز دوشنبه موشك يك پرتاب شبيه سازي شده  را انجام بدهد و مراحل قبل از پرتاب را تمرين كند. بعد از انجام عمليات شبيه سازي شده بر روي موشك اطلس۵ از طريق خارج كردن اكسيژن و هيدروژن مايع از آن ايمن خواهد شد و جايگاه عمليات نيز بعد از تمام شدن تمرينات براي كاركنان باز مي شود. سه شنبه صبح پايگاه پرتاب سيار از جايگاه جدا شده و موشك را به مقر اصلي اش برمي گرداند. زماني كه موشك به آشيانه اش بازگشت، آخرين اقدامات و آماده سازي ها بر روي آن انجام مي گيرد تا براي پرتاب فضاپيماي New Horizons كاملا آماده باشد. اقدامات ديگر بر روي اطلس 5 در 10 ژانويه، يعني يك روز قبل از پرتاب اين مأموريت صورت خواهد گرفت.

افزايش سرعت پردازنده هاي اينتل
گروه دانش و فن آوري ـ عليرضا سزاوار: شركت اينتل اعلام كرد تا سال 2010 سرعت پردازنده هايش را به پنج برابر مقدار فعلي يعني 15 گيگاهرتز افزايش خواهد داد. به گفتة اين شركت، دستيابي به سرعت 15 گيگاهرتز به معناي جاي دادن بيش از يك ميليارد ترانزيستور درون يك پردازنده است. اين شركت پيش از اين اعلام كرده بود كه طراحي ساختار پردازنده پنتيوم 4 به گونه اي است كه امكان دسترسي به سرعت 10 گيگاهرتز با همين ساختار وجود دارد. بنابراين براي دستيابي به سرعت بالاتر از ساختاري شبيه P4 استفاده نخواهد كرد و ساختار جديدي طراحي خواهد كرد.
منبع: PCWorld.com

كنسول اكس باكس۳۶۰ آمد
پلي استيشن۳ در راه است
گروه دانش و فن آوري ـ مرتضي اسلام زاده: شركت معظم مايكروسافت فروش محصول جديد خود به نام اكس باكس۳۶۰ را آغاز كرد. فروش اين كنسول بازي همزمان در اروپا شروع شد. و طبق پيش بيني  كه مقامات مايكروسافت كرده بودند اروپايي ها خيلي بيشتر از آمريكايي ها براي خريد اين دستگاه جديد شور و اشتياق داشتند. و ساعت ها در صف  هاي طولاني و زير باران ايستاده بودند. در بريتانيا در كمتر از 10 ساعت از آغاز فروش اكس باكس۳۶۰ تمامي دستگاه ها به فروش رفت و بسياري از مشتاقان نتوانستند دستگاه مورد علاقه خود را خريداري كنند. بسياري از مشتاقان اين دستگاه جديد از يك روز قبل از روانه شدن اكس باكس۳۶۰ به فروشگاه هاي لندن، زير باران در صف ايستاده بودند. اين كنسول جديد در دو مدل به بازار ارائه شده است. مدل اول با قيمتي در حدود دويست و هفتاد هزار تومان و مدل ديگر كه داراي يك حافظه 20 گيگابايتي براي ذخيره نمودن فيلم، عكس و ديگر فايل هاي رايانه اي است به مبلغي در حدود 360 هزار تومان فروخته مي شود. مقامات شركت مايكروسافت پيش بيني كرده اند كه فقط در 3 ماه اول، 3 ميليون دستگاه از اين كنسول جديد را به فروش برسانند. البته كساني هم بوده اند كه از استقبال بسيار زياد اكس باكس۳۶۰سو ء استفاده نموده اند و يك بازار سياه به وجود آورده اند. اين افراد از يك يا دو روز قبل از روانه شدن اكس باكس۳۶۰ به فروشگاه ها در صف هاي طولاني ايستاده بودند و موفق شدند چندين دستگاه اضافي خريداري نموده و كنسول هاي اضافي را از طريق حراجي اينترنتي Ebay تا چند برابر قيمت واقعي آن بفروشند. اگر چه مايكروسافت تلاش مي كند تا با ارائه اين كنسول جديد در آستانه كريسمس، سوني و كنسول پلي استيشن را در پشت سر خود قرار دهد، اما سخنگوي سوني اعلام كرد كه محصول جديد اين شركت به نام پلي استيشن۳ در راه است و در سال جديد ميلادي روانه بازار خواهد شد. مقامات سوني اعلام كرده اند كه انتظار دارند فروشي چندين برابر اكس باكس۳۶۰ داشته باشند. حال بايد منتظر ماند و ديد آيا سوني مي تواند رتبه اول خود را در بازار 30 ميليارد دلاري بازي هاي رايانه اي حفظ كند؟
منبع: ComputerWorld.com

دانش فناوري
اجتماعي
اقتصادي
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |