چهارشنبه ۱۶ آذر ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۸۶۸ - Dec 7, 2005
دكتر قاليباف در گفت وگو با خبرنگاران:
تحقق اهداف مديريت واحد شهري
در گرو همكاري دولت با شهرداري است
009468.jpg
عكس: شهيد محمد كربلايي احمد
گروه شهري: از سوي دكتر محمدباقر قاليباف شهردار تهران عامل آلودگي هوا و ترافيك شهر تهران بحران در مديريت اعلام شد.
قاليباف در نخستين مصاحبه خود با مطبوعات و رسانه هاي ديداري و شنيداري گفت: تاكنون مطالعات و تصميمات و طرح هاي متعددي براي مبارزه با ترافيك و آلودگي هواي تهران انديشيده شده اما هيچكدام جنبه اجرايي پيدا نكرده بنابراين تداوم اين موضوع به ادامه روند آلودگي شهر دامن خواهد زد.
وي رفع معضل آلودگي هوا را تنها دراختيار شهرداري ندانست و گفت: چنانچه تحقق مديريت واحد شهري به باور مسوولان ارشد نظام تبديل نشود شاهد مزمن تر و عميق ترشدن مشكلات شهر تهران خواهيم بود.
قاليباف خبر داد: با انجام توافقات لازم ميان وزارت مسكن و شهرسازي با شهرداري تهران برنامه هاي شهرداري از سال ۸۵ منطبق با طرح تفصيلي و جامع شهر تهران پيش خواهد رفت.
قاليباف گفت: يكي از جهت گيري هاي مهم طرح جامع شهر تهران بازسازي بافت فرسوده شهر تهران و رفع ممنوعيت و بلندمرتبه سازي البته براساس ضوابط اعلام كرد و گفت: گرچه از درآمد حاصل از فروش تراكم براي توسعه شهر استفاده خواهد شد اما شهرداري تهران درصدد دستيابي به درآمدهاي پايدار است.
شهردار تهران از ديگر رويكردهاي طرح جامع شهر تهران را بهسازي و نوسازي و نگهداري از آثار ميراث فرهنگي به ويژه در منطقه ۱۲ شهر تهران اعلام كرد .
شهردار تهران اظهارداشت: حداكثر ظرف يكماه آينده بودجه سال ۸۵ شهرداري به شوراي اسلامي شهر تهران جهت تصويب تقديم خواهد شد.
وي هزينه لازم براي اداره شهر تهران را رقمي حدود ۳۵۰۰ ميليارد تومان اعلام كرد و گفت: براي ساماندهي شهر تهران و تامين منابع پايدار بدون فشار به قشر محروم جامعه يك برنامه ۵ ساله تدوين كرده ايم.
قاليباف خواهان پرداخت سهم دولت در هزينه اداره كلان شهر تهران ازجمله در بخش حمل و نقل و زيرساخت هاي عمراني شهر تهران شد .
وي از همكاري دولت و شهرداري تهران با يكديگر به عنوان يك اصل نام برد و گفت: اين همكاري در گذشته با حضور شهرداري در هيات دولت تعريف شده بود كه طي دو سه سال اخير به خاطر يكسري بحث هاي سياسي اين تعريف تغيير پيدا كرد.
قاليباف با تأكيد بر پرهيز از مخدوش شدن اين رابطه عدم همكاري بين دولت و شهرداري را عامل لطمه  خوردن به منافع ملي دانست ؛به طوري كه بدون كمك دولت اداره ابرشهري چون تهران ميسر نيست.وي خواهان تعريف نحوه اين همكاري از سوي دولت شد.
قاليباف يكي از انواع همكاري ميان دولت با شهرداري را تحقق مديريت واحد شهري اعلام كرد.
شهردار تهران در بخش ديگري از سخنان خود تحقق شهرداري الكترونيك را جزو اولويت هاي برنامه مديريت شهري دانست و گفت: در شرايطي كه روزانه ۱۲ ميليون تقاضاي سفر در شهر تهران وجود دارد تحقق شهر الكترونيك حداقل در حوزه شهرداري تهران مي تواند مانع بسياري از سفرهاي غيرضرور شهروندان شود.
قاليباف با تاكيد بر افتتاح روزانه پروژه ها ظرف ۲۰ روز آ ينده از برخورد جدي و قاطع با ساخت و سازهاي غيرمجاز سخن گفت و افزود: تاكنون برخورد با تخلفات در ساخت و ساز معطوف تخريب در و ديوار و تيغه و نورگير افراد عادي بود اما سازندگان ساختمان هاي ۲۰ طبقه به بالا در ارتفاعات ۱۴۰۰ و ۱۸۰۰ متر با انجام توافقات با كميسيون ماده ۱۰۰ به جريمه هايي خاتمه يافته كه از پول ساخت هم كمتر بوده است.قاليباف در پاسخ به سوالي مبني بر نظر كارشناسي شهردار جديد نسبت به احداث دوربرگردان ها در بزرگراه ها گفت: اين دوربرگردان ها از لحاظ فني حتما اشكال دارد چراكه منطبق با ماهيت تعريف شده براي بزرگراه ها نيست، اما باتوجه به بحران هايي كه بعضا در حوزه ترافيك دامن گير شهرداري تهران مي شود، مي تواند به عنوان مسكن كوتاه مدت در رفع معضل بعضي گلوگاه ها باشد.

۳ طرح مهم دولت براي خانه دار شدن اقشار محروم
گروه شهري - اسدالله افلاكي: وزير مسكن و شهرسازي از ۳ طرح مصوب هيأت دولت براي تامين مسكن كارمندان و قشرهاي كم درآمد خبر داد.
به گزارش خبرنگار ما، سرانجام مهندس سعيدي كيا- باسابقه ترين وزير كابينه پس از ۳ ماه و اندي در جمع خبرنگاران حاضر شد تا آخرين تمهيدات و دستاوردهاي دولت نهم در بخش مسكن را تشريح نمايد.
وي با تأكيد بر اينكه نقش وزارت مسكن در امر شهرسازي و مسكن تنها سياستگذاري است، يكي از وظايف اين وزارتخانه را آماده سازي بستر مناسب براي احداث مسكن و تامين سرپناه همه قشرهاي جامعه ذكر كرد و افزود: براين اساس، ۳ طرح به تصويب هيأت دولت رسيد؛ در طرح نخست كه به تامين مسكن كارمندان و افراد كم درآمد اختصاص يافته، بانك مسكن موظف شده است تا به افرادي كه حقوقشان كمتر از ۲ برابر ميزان دستمزد قانون كار است تا ۵۰ برابر حقوق و مزاياي اين افراد و حداكثر تا سقف ۱۰ ميليون تومان وام خريد مسكن بپردازد. اين وام كه سالانه براساس تورم افزايش مي يابد - بازپرداخت آن ۱۵ ساله و به شيوه پلكاني خواهد بود و نياز به سپرده گذاري ندارد و بانكها موظفند بدون اتلاف وقت و بوروكراسي به متقاضياني پرداخت نمايند به شرط آن كه اين افراد پيش از اين از امكانات دولتي استفاده نكرده باشند.
به گفته وي، متقاضيان در بازپرداخت اين وام در شهرهاي زير ۲۵۰ هزار نفر از ۶ درصد و در شهرهاي بين ۲۵۰ تا ۵۰۰ هزار نفر از ۴ درصد يارانه دولتي برخوردار مي شوند اما در شهرهاي بزرگتر يارانه اي به اين وام ها تعلق نخواهد گرفت با اين رويكرد كه شهرهاي بزرگ بيش از اين گسترش نيابند.
سعيدي كيا، طرح دوم را ويژه مستاجران كم درآمد، افراد تحت پوشش كميته امداد و بهزيستي، زوج هاي جوان كم درآمد و قشرهاي ضعيفي دانست كه حداكثر حقوق و مزاياي آنها ۵/۱ برابر قانون كار است. براساس اين طرح به افراد مذكور تا سقف ۳ ميليون تومان وام وديعه مسكن پرداخت مي شود كه سود آن ۴ درصد و بازپرداخت آن ۵ ساله و به صورت ماهانه خواهد بود.
خبرنگار ما به نقل از وزير مسكن و شهرسازي مي نويسد: طرح سوم به تسهيلات ويژه دولت براي ساخت مسكن اجاره اي اختصاص دارد به اين ترتيب كه دولت بدون دريافت پول، زمين در اختيار تعاوني ها و مجموعه سازان مسكن قرار مي دهد و در ازاي آن، سازندگان مسكن ملزم مي شوند تا واحدهاي ساخته شده را تا ۵ سال به صورت اجاره به متقاضيان واگذار كنند و چنانچه پس از ۵ سال بخواهند اين واحدها را بفروشند بهاي زمين از آنها دريافت مي شود اما در صورت ادامه اجاره، بهاي زمين به صورت تقسيط از آنها دريافت مي گردد، ضمن آن كه به سازندگان به ازاي ساخت هر واحد مسكوني ۱۲ ميليون تومان وام اختصاص مي يابد.

نگاه
009462.jpg
فريد مرتضوي
به مناسبت شهادت محمد كربلايي احمد خبرنگار -
عكاس روزنامه همشهري در سانحه هواپيما

انتقاد شديد شوراي اسلامي شهر تهران از دستگاه هاي مسئول آلودگي هوا:
فرافكني نكنيد آلودگي هوا مسأله ملي است
گروه شهري: در جلسه علني ديروز شوراي شهر تهران، برخي اعضاء از فرافكني مشكلات مربوط به آلودگي هواي تهران توسط سازمان ها و دستگاه هاي ذي ربط عليه مديريت شهري انتقاد كردند.
به گزارش خبرنگار ما، مهندس حسن بيادي نايب رئيس شوراي شهر با انتقاد از سازمان محيط زيست گفت: اين سازمان وظايف خود را انجام نمي دهد، ولي شورا و شهردار را متهم مي كند.
وي افزود: چرا هركجا نقصي در كارهايتان به  وجود مي آيد و نمي توانيد جوابگوي مردم باشيد آن را با فرافكني به عهده شهرداري و شوراي شهر مي اندازيد؟
بيادي گفت: با مشخص شدن قصور دستگاه هاي ذي ربط در رابطه با عدم اجراي طرح تردد فرد و زوج خودروها و خروج خودروهاي فرسوده و استانداردسازي سيستم سوخت خودروها و معرفي مقصران به مردم معلوم مي شود كه چه كسي مسئول اصلي كاهش آلودگي هواي تهران است.
نايب  رئيس شوراي شهر با اشاره به نقش دولت در حل معضل ترافيك گفت: همه مي دانند كه توان شهرداري كه بايد با پول مردم كارها را انجام دهد، براي حل معضل ترافيك پايتخت كافي نيست و مانند تمام دنيا دولت بايد سهم خود را براي حل اين معضل در پايتخت كه محل استقرار دستگاه هاي دولتي است، پرداخت كند.
وي گفت: مسئول اصلي رفع معضل ترافيك شهر تهران وزير محترم كشور به عنوان رئيس شوراي عالي ترافيك است و اين شورا بايد در اين مورد پاسخگوي مردم باشد.
از سوي ديگر، مهندس اميررضا واعظي آشتياني عضو هيأت رئيسه شوراي شهر نيز در اين باره گفت: مسئولان سازمان حفاظت محيط زيست در رسانه ها به ويژه سيماي جمهوري اسلامي، آلودگي هواي تهران را به ساخت و ساز در كوه هاي البرز ارتباط مي دهند؛ در حالي كه آلودگي هوا هيچ ربطي به اين ساخت و سازها ندارد. وي با انتقاد از عدم خروج خودروهاي فرسوده گفت: خروج خودروهاي فرسوده با طرح سازمان حفاظت محيط زيست به ناكجاآباد مي رسد. بنابراين بايد در طرح خروج خودروهاي فرسوده بازنگري شود.
گزارشي از شهر آفتاب
در جلسه ديروز شوراي شهر همچنين سرپرست مؤسسه تنظيم و نشر  آثار حضرت امام خميني(ره) گزارشي از چگونگي تاسيس و شكل گيري «شهر آفتاب» در جوار مرقد مطهر حضرت امام ارائه كرد.

خط ويژه جديد
009471.jpg
خبرگزاري فارس:مدير عامل شركت واحد اتوبوسراني تهران از آغاز احداث ۵/۱۸ كيلومتر خط ويژه جديد اتوبوس طي روزهاي آتي خبر داد و گفت: احداث هر كيلومتر خط ويژه معادل ورود حداقل ۲۰ اتوبوس جديد به چرخه حمل و نقل عمومي است. مصطفي نوريان زمان دقيق آغاز عمليات اجرايي احداث ۵۰ كيلومتر خط ويژه اتوبوس را منوط به برنامه هاي سازمان حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران دانست و تصريح كرد: از مجموع ۱۰۵ خط ويژه پيشنهادي به شوراي عالي ترافيك كشور تاكنون با احداث ۵/۱۸ كيلومتر به طور صددرصد موافقت شده است.
وي افزود: حدود ۲۰۰ ميليون تومان اعتبار نيز براي احداث اين خطوط توسط شهرداري تهران تخصيص يافته است.

مانور مديريت بحران
009465.jpg
خبرگزاري مهر : پنجمين مانور يك روزه مديريت بحران تهران با همكاري استانها و شهرهاي همجوار پايتخت و اصفهان و شهرداريهاي مناطق ۲۲ گانه شهرداري تهران ۳۰ آذر ماه جاري برگزار مي شود.
در اين مانور كه در ۵ نقطه تهران برگزار مي شود تمامي سازمانهاي ذي ربط مانند: آب و فاضلاب، برق، گاز، نيروي انتظامي، آتش نشاني، اورژانس و هلال احمر حضور دارند.
همچنين، تيمهاي امداد رساني و خدماتي تلاش خواهند كرد ضمن بازسازي شرايط وقوع زلزله احتمالي در تهران، راههاي امداد رساني و تلاش براي برقراري خدمات ضروري را در اين مانور تجربه كنند.

هزينه دفع زباله بيمارستاني
009474.jpg
زمين سبز ايران: دفع هر كيلو زباله بيمارستاني در كشور ۱۰۰ تومان هزينه در بر دارد.به گزارش زمين سبز ايران، سازمان خدمات موتوري شهرداري تهران اعلام كرد: در حالي كه بودجه تعيين شده براي دفع زباله هاي بيمارستاني به ازاي هر كيلوگرم ۴ تومان است، سازمان خدمات موتوري به دليل عدم تفكيك زباله هاي عفوني و معمولي در بيمارستان ها به ازاي هر كيلوگرم زباله بيمارستاني بيش از ۱۰۰ تومان هزينه دفع مي پردازد. حدود ۳۱۰ مركز بهداشتي و درماني از مجموع ۶ هزار مركز درماني موجود در تهران، زباله هاي خود را به صورت تفكيك شده براي دفع به سازمان خدمات موتوري تحويل مي دهند كه اين مراكز شامل بيمارستان ها و درمانگاه ها و به طور كلي مراكز درماني اي است كه زائدات قابل ملاحظه اي دارند.

شهري
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |