پنجشنبه ۱۰ آذر ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۸۶۳ - Dec 1, 2005
شهردار تهران در جريان بازديد از عمليات اجرايي برج ميلاد اعلام كرد:
ساخت و ساز و فروش تراكم بر اساس طرح جامع
009087.jpg
009009.jpg
گروه شهري: شهردار تهران در مراسم بازديد از برج ميلاد ضمن اشاره به پايان احداث برج و مجموعه مركز همايش هاي ارتباطات بين المللي شهر تهران تا اواخر سال آينده گفت: كليه ساخت و سازها در شهر تهران از ابتداي سال آينده بر اساس طرح جامع انجام خواهد گرفت.
به گزارش خبرنگار ما محمد باقر قاليباف در ساعات پاياني بازديد ۲ ساعته خود از برج ميلاد كه قبل از   آن طرح هاي در دست انجام بوستان گفت و گو از ساعت ۸ صبح مورد بازديد قرار گرفت، كمبود اعتبار را مهمترين مشكل اجراي اين پروژه ملي عنوان كرد و گفت: شهرداري بايد ۵۰ ميليارد تومان ديگر براي اجراي اين پروژه هزينه كند.
وي افزود: اميدواريم با تامين اين بودجه كار احداث برج و مجموعه مركز همايش ها كه هزينه آن بايد توسط شهرداري تهيه شود تا پايان سال آينده به اتمام برسد و عمليات اجرايي ساير بخش ها نيز كه مطالعات آنها انجام شده، بعد از عقد قرارداد با بخش خصوصي در آينده نزديك آغاز خواهد شد.
شهردار تهران در خصوص تامين و پرداخت حقوق معوقه كارگران اين پروژه گفت: در خصوص كليه منابع مالي پروژه تا پايان سال ۸۵ تصميم گيري شده و دستور واگذاري آن نيز ابلاغ شده است.
قاليباف در پاسخ به سوالي در خصوص سياست هاي شهرداري تهران براي فروش تراكم با توجه به كمبود درآمد آن، گفت: تراكم از سال آينده در چارچوب طرح جامع شهر تهران كه تدوين آن در مراحل پاياني قرار داد، انجام خواهد گرفت.
وي افزود: از اوايل سال آينده هرگونه ساخت و ساز از جمله بلندمرتبه سازي بر اساس نقطه نظرات مشاور طرح انجام خواهد گرفت و چه بسا بر اساس آن نسبت به اعطاي تراكم نيز محدوديت هايي ايجاد خواهد شد.
شهردار تهران در پاسخ به سوالي مبني بر دلايل افزايش ترافيك تهران طي روزهاي اخير تصريح كرد: بخشي از ترافيك علاوه بر ورود خودروهاي جديد، ناشي از شرايط جوي و فصلي است.وي افزود: با توجه به كوتاه شدن روزها افزايش ترافيك طي روزهاي اخير امري عادي است و اين مسئله حتي درمورد سال هاي قبل نيز صدق مي كند ضمن آنكه افزايش تعداد خودروها را طي سال جاري در مقايسه با ترافيك سال قبل نيز بايد مورد توجه قرار داد.
قاليباف در خصوص آخرين اقدامات در دست انجام براي پيشگيري از تغيير كاربري باغ گل نسترن واقع در منطقه الهيه بر اساس نامه اهالي منطقه گفت: دستور توقف موقت اقدامات در اين باغ كه مجوز تغيير كاربري آن به سال ها پيش بر مي گردد، سال گذشته صادر شده است و در حال حاضر نيز منتظر دريافت نظر نهايي كميسيون ماده ۵ هستيم.
شهردار تهران با اشاره به مذاكرات انجام گرفته با شاهرودي رئيس قوه قضاييه براي رفع اختلاف مالي ۳۵۰ ميلياردي ميان شهرداري و قوه قضاييه گفت: اين اختلاف بر اساس پروژه هاي انجام گرفته براي قوه بوده است و با توجه به مذاكرات اخير مشكل حادي در اين زمينه وجود ندارد.
قاليباف همچنين در بازديد از بوستان گفتگو با تأكيد بر اجراي هر چه سريعتر طرحهاي فضاي سبز در تهران، توسعه فضاي سبز درون شهري را در بهبود شرايط زيست محيطي پايتخت ضروري اعلام كرد. وي در اين بازديد از احداث بوستان آكواريوم، نمايشگاه گل و گياه، پارك پرندگان و توسعه فضاي سبز بزرگراهي توسط كارشناسان آگاه شد.

كمبود ۱ ميليون و ۳۰۰ هزار فضاي توقف خودرو
ساخت توقفگاه به نهضت فراگير تبديل شده است
گروه شهري: با توجه به افزايش روزانه خودروها و از سويي كمبود فضاي توقف خودرو، مديريت شهري تهران، ساخت فضاي پاركينگ را نهضت عمومي و فراگير خواند و خواستار مشاركت سرمايه گذاري بخش خصوصي در اين باره شد.
امروزه حدود ۳ ميليون خودرو در تهران وجود دارد و روزانه بين ۱۴۰۰ تا ۱۶۰۰ دستگاه خودرو جديد بر آن اضافه مي شود و اين روند ضمن تهديدكردن جريان زندگي شهروندان، شهر را در آستانه تبديل شدن به يك توقفگاه بزرگ قرار داده است. هم اينك شهر تهران به ۲۰۰ پاركينگ طبقاتي و يا يك ميليون و ۳۰۰ هزار فضاي توقف خودرو نياز دارد.
ناكافي بودن نسبت فضاي توقف خودرو به شمار خودروها، افزون بر افزايش نامتعارف زمان سفرهاي درون شهري، موجب ايجاد گره هاي ترافيكي بواسطه يافتن فضاي توقفگاه و افزايش مصرف سوخت خودرو  و نيز بالارفتن ميزان آلودگي هوا مي شود.
يك كارشناس در اين باره مي گويد: ناكافي بودن فضاي توقف خودرو، علاوه بر پيامدهاي اقتصادي و زيست محيطي، موجب بروز ناهنجاري هاي اجتماعي شده است به نحوي كه به دفعات ناظر مشاجره لفظي و درگيري هاي فيزيكي برخي شهروندان براي كسب فضاي توقف خودرو هستيم.
امروزه موضوع توقفگاه خودرو، به فصل مشترك مديريت شهري، شهروندان و شهر تبديل شده است.
شهروندان در جريان انجام سفرهاي درون شهري خود به ويژه در مناطق جاذب سفر، نيازمند فضاي پاركينگ خودرو مي باشند. كاستي مورد نظر موجب شده كه درصد قابل توجهي از زمان سفرها به يافتن پاركينگ صرف شود. مهندس مهرداد تقي زاده معاون حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران در جريان نخستين نشست رسانه اي خود با اشاره به اينكه روزانه ۶۰ هزار خودرو سرگردان در جستجوي توقفگاه هستند و هر كدام يك تا  ۲ كيلومتر مسافت طي مي كنند، افزود: روزانه ۱۰۰ هزار كيلومتر مسافت اضافه طي مي شود كه ۱۰ تا ۱۵ هزار ليتر بنزين اضافه براي جستجوي توقفگاه مصرف مي شود.
از زاويه اي ديگر با توجه به حجم روزافزون خودروها، شهر نيازمند توقفگاه هاي جديد است. اگر شهر موجودي زنده است، توقفگاه خودرو از جمله اندام واره هاي اين موجود تلقي مي شود و كاستي و ضعف آن مي تواند در كاركرد ساير اعضاي شهر، آثار منفي برجاي گذارد.
براساس آمارهاي رسمي اعلام شده از سوي مديران سابق شهرداري، طي دهه ۸۰ حدود ۶۰۰ هزار واحد پاركينگ در تهران فروخته شده است. به عبارتي با اخذ جريمه، پاركينگ هاي مذكور تغيير كاربري داده شده و اين رفتار آسيب جدي به شهر وارد كرده است.
همچنين از نگاه مديريت شهري، شهرداري به تنهايي اعتبارات مورد نياز براي ساخت توقفگاه ها را ندارد. به نظر مي رسد ايجاد بستر سرمايه گذاري بخش تعاوني و خصوصي مي تواند راهكاري مناسب براي برون رفت از فضاي اين معضل باشد. از اين رو دكتر قاليباف، توجه به پاركينگ سازي را مورد اشاره قرار داده و از آن به عنوان نهضت پاركينگ سازي ياد كرد و افزود: كمبود ۱ ميليون و ۳۰۰ هزار پاركينگ در شهر تهران موجب اهتمام جدي به پديده پاركينگ سازي شده است.
گفتني است چندي پيش يك مقام مسئول در شهرداري تهران از ساخت ۲۰ توقفگاه طبقاتي با مشاركت مردم و بخش خصوصي تا پايان سال جاري در تهران خبر داد.
وي گفت: ساخت پنج توقفگاه طبقاتي مشاركتي در مناطق «تهرانپارس، هروي، استاد معين، بلوار كشاورز و صادقيه» آغاز شده است.
وي افزود: قرارداد احداث ۱۵ توقفگاه ديگر در مناطق مختلف تهران نيز در دستور كار است كه پس از برگزاري مناقصه، احداث آنها آغاز مي شود. تمام هزينه هاي احداث اين توقفگاه ها را بخش خصوصي تامين و شهرداري تهران نيز امتيازات مختلفي همچون زمين، تراكم، كاربري و غيره براي احداث اين توقفگاه ها واگذار مي كند.

افزايش جمعيت شهري مانع اصلي خدمات
و زيباسازي شهرهاست
گروه شهري: توجه به زيباسازي فضاهاي شهري مهمترين اولويت مديريت واحد شهري است.
به گزارش خبرنگار ما، منصور روشناسي _ نايب رييس شوراي عالي استان هاي كشور كه در مراسم گشايش كنفرانس تخصصي زيباسازي و راهبرد هنري شهر سخن مي گفت، افزود: «درصورت تحقق مديريت واحد شهري، ضروري است زيباسازي فضاها و محيط شهري به عنوان اصلي ترين مساله در طراحي شهري، موردتوجه خاص قرار گيرد.»
وي با اشاره به اينكه، «نظام مديريت شهري با هدف اداره مطلوب امور شهر سعي دارد روابط ميان عناصر شهري را هماهنگ سازد» خاطرنشان ساخت: «به دليل گستردگي و ميان  رشته اي بودن تيم مديريت شهري، عوامل مختلفي در اين تيم دخالت دارند كه بدون شناخت آنها نمي توان عناصر و روابط را درجهت اهداف آن تغيير داد.»
وي افزايش جمعيت را يكي از موانع اصلي انجام وظايف و ارايه خدمات شهري به شهروندان دانست و گفت: اين مساله همراه با بي رغبتي شهروندان براي مشاركت در فعاليت هاي عمراني و شهري كه تا حد زيادي ريشه در نظام اداري متمركز دارد، مسئولان را در تامين نيازهاي ساكنان شهري با مشكل مواجه ساخته است.

منطقه ۳ تهران آلوده ترين هوا را دارد
آسمان آبي ايران _ ديروز هواي منطقه ۳ تهران بيش از ساير مناطق پايتخت آلوده بود.
منطقه ۳ شهرداري تهران محدوده خيابان هاي پاسداران، ديباجي، شريعتي و زيبادشت ديروز آلوده ترين منطقه تهران بود و شاخص استاندارد آلودگي هوا در اين منطقه در شرايط ناسالم قرار دارد.براساس اين گزارش، هواي مناطق ۷ ، ۶ و ۱ تهران نيز ديروز به شدت آلوده بود.
گزارش هاي ارائه شده از سوي شركت كنترل كيفيت هواي تهران نشان مي دهد وضعيت هواي مناطق ۲ ، ۴ ، ۵ ، ،۸ ۹ ، ۱۰ ، ۱۱ ، ۱۲ ، ۱۳ و ۱۴ تهران ديروز در شرايط سالم قرار داشت و هواي مناطق ۱۵ ، ۱۶ ، ۱۷ ، ،۱۸ ۱۹ ، ۲۰ ، ۲۱ و ۲۲ تهران نيز ديروز سالم بود.

نگاه
009006.jpg
مانا نيستاني

ساخت وساز بي رويه در آبعلي
009018.jpg
ايسنا: بر اساس مطالعات صورت گرفته پيشروي ساخت وسازها در محدوده اراضي تلو و آبعلي محيط زيست و پوشش هاي گياهي اين منطقه را به شدت تخريب و تهديد مي كند.
نتايج مطالعات صورت گرفته بر روي حدود ۳ هزار هكتار از اراضي منطقه تلو و آبعلي كه به منظور شناسايي استعدادهاي بالقوه منطقه صورت گرفته است نشان مي دهد كه اين منطقه به دليل غنا و تنوع گونه هاي گياهي يك ميراث طبيعي است، البته خطرات ناشي از پيشروي ساخت و ساز در اين عرصه و انواع دخالت ها و تاخت و تازها تهديد جدي به حساب آمده و بايد هر چه زودتر راهكار مناسبي براي حفاظت از آن صورت گيرد.

پلاك گذاري۱۶۰۰ خودرو
009015.jpg
رئيس پليس راهنمايي و رانندگي تهران بزرگ اعلام كرد: روزانه ۱۶۰۰ خودرو در تهران شماره مي شود در حاليكه رقم خروج خودرو صفر است. يك دوم اين تعداد خودرو شماره شده حدود ۸۰۰ خودرو روزانه وارد خيابانهاي تهران مي شود.وي تصريح كرد: در سطح شهر تهران سالانه با رشد ۲۵ تا ۳۰ درصدي ورود خودرو مواجه هستيم كه اين افزايش بي رويه به دليل كمبود معابر مشكل ساز خواهد بود.
وي درخصوص طرح پيشنهادي سازمان حمل و نقل وترافيك شهرداري درمورد احداث ۵۰ كيلومتر خط ويژه و اجازه عبور خودروهايي با سرنشين كامل از خطوط ويژه، گفت: باتوجه به وضعيت استثنايي شهر تهران، اين موضوع تنها با ساز و كارهاي تعريف شده اجرايي خواهد شد.

ترمينال هاي تهران
009012.jpg
گروه شهري: معاون حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران بر ضرورت استانداردسازي ترمينال ها تاكيد كرد.
به گزارش روابط عمومي معاونت حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران، مهندس مهرداد تقي زاده در مراسم معارفه مديرعامل سازمان پايانه هاي مسافربري با تاكيد بر ضرورت ديد نقادانه به مسايل به منظور پيشرفت در كارها، فاصله وضع موجود پايانه هاي تهران با وضعيت مطلوب را بسيار زياد دانست و افزود: پايانه هاي موجود متناسب با شأن شهروندان نيست از اين رو بايد با اجراي طرح هايي، اين پايانه ها منطبق با شاخصه هاي پذيرفته شده جهاني شوند.
گفتني است اميرحسين صديقي به سمت مديرعامل سازمان پايانه هاي مسافربري منصوب شده است.

شهري
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |