شنبه ۵ آذر ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۸۵۹ - Nov 26, 2005
طرح بلند پروازانه ناسا براي پايان دادن به كابوس برخورد سيارك ها به زمين
برخورد ممنوع
پژوهشگران ناسا مي خواهند سفينه هاي سنگين را جلوي راه سيارك ها قراردهند تا نيروي جاذبه، مسير آن ها را عوض كند
008580.jpg
گروه دانش و فناوري ـ احسان لطفي: اگر فيلم آرماگدون را ديده باشيد حتما يادتان هست كه بروس ويليس براي نجات زمين از فاجعه برخورد با يك سيارك سرگردان، چطور به آب و آتش مي زد. اما دفعه ديگري كه يك سيارك بخواهد سر راه زمين سبز شود، ديگر نيازي به او نيست. دو نفر از فضانوردان ناسا طرحي از يك كِشنده فضايي ارائه كرده اند كه روزي مي تواند زمين را خيلي آرام تر و ساده تر از بروس ويليس نجات بدهد.
حتي يك سيارك نسبتا كوچك 200 متري كه در دوردست با قوي ترين تلسكوپ ها هم به چشم نمي آيد، در صورت برخورد با زمين مي تواند فاجعه بيافريند و به راحتي يك كشور كوچك را از روي كره زمين پاك كند. بنابر اين  با وجود ناچيز بودن احتمال اين اتفاق، عمق فاجعه آن قدر هست كه محققان را از سال ها قبل به پيش بيني مسير دقيق سيارك ها و فكر كردن به راه كارهاي حذف يا كاهش خطر وادار كند.
راه حل هاي پيشنهادي اوليه،  چيزي در مايه هاي همين فيلم آرماگدون بودند. يعني مثلا شليك يك سلاح اتمي به سمت سيارك و خرد كردن آن به قطعات كوچك تري كه خطر كمتري دارند. روشي كه باب كار فيلم هاي هاليوودي است، اما ادوارد لو از مركز فضايي جانسون ناسا چندان آن را مؤثر نمي داند: دليل خوب نبودنش اين است كه نتيجه اش را نمي دانيد. ساختار دروني سيارك ها چندان شناخته شده نيست و بنابر اين منفجر كردن يك سيارك چرخان در لحظه نامناسب مي تواند حتي وضعيت را بدتر كند. راه حل مناسب چيزي است كه بشود كنترلش كرد.
منظور يك كشنده فضايي است كه خيلي آرام و بي سر و صدا مسير سيارك در فضا را تغيير بدهد. اما مشكل اين است كه سيارك از يك قايق، وزن بيشتري دارد. غير از اين، بيشتر سيارك ها مي چرخند و در اين شرايط، هدايت سيارك در يك مسير خاص، بسيار دشوار است.
بنابراين لو و همكارش طرح فضاپيمايي را مطرح كردند كه فقط به سطح سيارك  نزديك مي شود و به جاي اتصالات مكانيكي از نيروي گرانش به عنوان محرك و رابط استفاده مي كند. محاسبات آن ها نشان مي دهد كه يك سفينه 20 تني قادر است با چرخش مسير، يك سيارك 200 متري را در عرض يك سال منحرف كند. البته با اين فرض كه لااقل 20 سال قبل از لحظه برخورد، هشدارهاي لازم براي پرتاب سفينه و قرار گرفتنش در موقعيت مناسب داده شود.
طرح لو با استقبال كارشناسان مواجه شده است. برنامه هاي رصدي مانند spaceguard survey، پيوسته آسمان را به دنبال صخره ها و سنگ هاي سرگردان جست وجو مي كنند، اما تا به حال هيچ كس پول و فكر قابل توجهي صرف ابداع راهكارهاي مقابله با آن ها نكرده بود. ايده لو و تأسيس بنياد B612 شايد اولين گام هاي جدي در اين راه باشند. بنياد B612 متشكل از دانشمنداني است كه خواستار به نتيجه رسيدن فناوري تغيير مسير سيارك ها تا سال 2015 هستند. اين بنياد به تازگي ناسا را قانع كرد تا يك فرستنده راديويي به سطح سيارك 320متري 99942 آپوفيس نصب كند. انتظار مي رود كه اين سيارك در سال 2029 از 30 هزار كيلومتري زمين عبور كند. اين عبور، مدارش را طوري تغيير مي دهد كه با احتمال يك به 5560 در سال 2036 با زمين برخورد مي كند. تا اين لحظه استراتژي ناسا در واكنش به اين برخورد احتمال انتظار و رصد بوده است. يعني تعقيب مسير سيارك براي اطمينان از اين كه آيا در مسير برخورد حتمي با زمين قرار مي گيرد يا نه. به گفته مقامات ناسا اين كار هنوز فرصت لازم براي تعريف يك مأموريت مقابله و جلوگيري را باقي مي گذارد.
نظر لو چيز ديگري است. او معتقد است يك انحراف خيلي كوچك در مسير سيارك، چند سال قبل از عبور نزديك 2029، مطمئنا از برخورد بعدي جلوگيري خواهد كرد و با يك كشنده گرانشي يك تني به راحتي قابل انجام است. لو البته چندان به هزينه هاي ميليارد دلاري طرحش فكر نمي كند.
منبع: Nature.com

چشم زنبور، دقيق تر از پيشرفته ترين رايانه ها
گروه دانش و فناوري ـ ذوالفقار دانشي: پژوهش تازه در دانشگاه كالج لندن (UCL) نشان داده است دستگاه بينايي زنبورها بسيار پيچيده تر و پيشرفته تر از آني است كه تاكنون تصور مي شد. در اين تحقيقات، دانشمندان توانسته اند بفهمند مغز چگونه مي تواند سطوح يا اجسام مختلف را تحت نورپردازي هاي رنگ، مختلف تشخيص دهد. اين يافته مي تواند بشر را يك گام به سوي ساخت سامانه هاي روباتيكي مستقل نزديك  كند.
متخصصان انستيتو چشم پزشكي UCL براي اين آزمايش ها، زنبورهاي عسل را طوري آموزش دادند كه گل هاي مصنوعي با يك رنگ خاص را پيدا كنند. شيوه آموزش هم از اين قرار بود كه اگر زنبور گل مورد نظر را درست پيدا مي كرد، شهد گل جايزه مي گرفت! در مرحله بعدي، محل آزمايش را با چهار رنگ سبز، آبي، زرد و فرابنفش روشن كردند و به ارزيابي توانايي زنبورها در يافتن گل هاي مصنوعي پرداختند.
بيو لوتو، از محققان انستيتو چشم پزشكي مي گويد: ما مي دانستيم كه زنبورها مي توانند در نورهاي عمومي مختلف گل ها را شناسايي كنند. اما نمي دانستيم آيا مي توانند در شرايط پيچيده  تري هم اين كار را انجام دهند؟ در طبيعت معمولا شرايط ساده اي وجود ندارد. كف جنگل را در نظر بگيريد كه پرتو خورشيد از لابه لاي شاخه ها و برگ ها عبور مي كند و پس از بازتاب از چند سطح رنگي متفاوت به زمين مي رسد. زمين جابه جا روشن و تاريك است و نورهاي بازتابيده با رنگ هاي مختلفي محيط را روشن مي كنند. هنگامي كه يك صحنه با نور عمومي روشن مي شود، تشخيص يك جسم يا يك سطح خاص در صورت تغيير نور عمومي، كار نسبتا ساده اي است؛ كافي است چشم، خودش را با نور متوسط محيط  سازگار كند. اين كار تقريبا شبيه همان فرايندي است كه چشم انسان به محيط تاريك سينما عادت مي كند. دشوارتر از آن، اين است كه بخواهيم جسم يا سطح مورد نظر را در چند نورپردازي همزمان تشخيص دهيم. در اين شرايط، سازگاري با رنگ متوسط محيط جواب نمي دهد. پژوهشگران فكر مي كردند زنبورها با نور و رنگ متوسط محيط سازگار مي شوند و اجسام را تشخيص مي دهند. از اين رو حدس زده بودند زنبور بايد محيط را بر اساس نوع نورپردازي و رنگ غالب آن تقسيم كند، در هر محدوده چشم خود را سازگار كند و در نهايت گل هاي مصنوعي را در هر بخش پيدا كند. اما اين حدس درست نبود!
مشاهدات دانشمندان نشان مي دهد مغز كوچك زنبور، بر اساس ارتباط رنگي ميان اجسامي كه در تجربيات گذشته برايش سودمند بوده است، سطوح و اجسام را در شرايط جديد تشخيص مي دهد. جزئيات اين روش هنوز آشكار نيست،  ولي چون انسان ها هم از همين راهبرد براي تشخيص اجسام سود مي برند، اين تحقيقات مي تواند قوانين حاكم بر چگونگي ديدن و آشكارسازي اجسام را مشخص كند.
مغز كوچك زنبور اندكي بيشتر از يك ميليون نورون (سلول عصبي) دارد، ولي مي تواند فرايندي به اين دشواري را انجام دهد. در حالي كه پيشرفته ترين رايانه ها هنوز از انجام چنين كاري (ديدن در نورهاي مختلف) عاجزند. هدف نهايي دانشمندان اين است كه روباتي كاملا مستقل توليد كنند كه در ديدن و تشخيص اجسام نيازي به بشر نداشته باشد.
منبع: ScienceDaily.com


چرا از دست دادن دندان موجب بروز
عفونت شديد نمي شود؟
008583.jpg
گروه دانش و فناوري ـ ذوالفقار دانشي: آيا تاكنون فكر كرده ايد چرا وقتي يك دندانتان را از دست مي دهيد، استخوان هاي فك شما دچار عفونت نمي شوند؟ دليلش اين است كه استخوان ها هم از يك سيستم ايمني ويژه بهره  مي برند كه تاكنون ناشناخته مانده بود. اين كشف مي تواند بسياري از مشكلات را در جراحي هاي پيوند استخوان و درمان بيماري هاي بافت لثه حل كند.بدن انسان براي مقابله با بسياري از مهاجمان ميكروبي، از سلول هاي سفيد استفاده مي كند. اين سلول ها همانند يك گشت انتظامي همراه جريان خون به تمام نقاط بدن مي روند و اوضاع را كنترل مي كنند. واكنش سيستم سلول هاي سفيد به عفونت معمولا خيلي سريع نيست، زيرا براي مقابله با هر نوع مهاجم جديد، بايد سلول هاي سفيد جديدي توليد شوند كه اين كار هم اندكي زمان مي برد. به همين دليل برخي بافت ها كه هميشه در معرض تهاجم ميكروب ها هستند، سيستم ايمني واكنش سريع خاص خودشان را دارند. مثلا برخي از سلول هاي پوست، رشته هايي از اسيدهاي آمينه ترشح مي كنند كه براي مقابله با باكتري هايي كه توانسته اند از لايه هاي بالايي پوست عبور كنند، مورد استفاده قرار مي گيرند. اين رشته ها همانند يك آنتي بيوتيك عمومي عمل مي كنند.
پاتريك وارنك و گروه تحقيقاتي اش در دانشگاه كيل آلمان فهميده اند برخي از سلول هاي استخواني هم چنين خاصيتي دارند. آن ها در مطالعات خود، به مقايسه بافت هاي سالم و عفوني در استخوان هاي فك، بازو و لگن پرداختند و توانستند سلول هايي ستاره اي شكل را شناسايي كنند كه براي مقابله با عفونت ها، اسيدهاي آمينه توليد مي كنند. اين سلول ها كه اوستئوسيت نام دارند، در حالت عادي وظيفه حفظ ساختار محكم كلسيمي استخوان را برعهده دارند.
در ميان تمام استخوان هاي بدن، استخوان فك بهترين سيستم واكنش سريع ايمني را دارد، احتمالا به اين دليل كه هميشه در معرض مواد عفونت زاي درون دهان است. لثه، يك دروازه دائمي براي ورود باكتري ها و تماسشان با استخوان فك محسوب مي شود. گروه آلماني در قدم بعدي خود، مي خواهد بفهمد چه اتفاقي مي افتد كه سيستم ايمني واكنش سريع استخوان ها فعال مي شود. يافتن پاسخ اين پرسش مي تواند به پزشكان كمك كند تا در عمل هاي جراحي پيوند استخوان و ديگر جراحي هاي مشابه، سيستم ايمني بدن را مهار كنند. همچنين اين كشف مي تواند در درمان بيماري آماس غشاي اطراف دندان ها (Periodontitis) مفيد واقع شود. در اين بيماري كه در ميان افراد سالمند شايع است، بافت لثه و استخوان هاي فك در اثر عفونت تحليل مي روند و دندان هاي متصل به فك آرام آرام جدا مي شوند.
منبع: New Scientist.com

تاناكورا به چه قيمتي؟
ايسنا: استفاده از لباس هاي دست دوم موسوم به تاناكورا تقريبا 15 سال است كه در كشور ما باب شده و هنوز شاهد خريد و فروش اين لباس ها هستيم و مشتري هاي پر و پا قرص خود را دارند. مشتري هايي كه نه فقط به خاطر مشكلات اقتصادي به سمت اين لباس ها كشيده شده اند، بلكه عده زيادي از آن ها معتقدند به دليل تنوع و جنس خوب آن ها كه در مقايسه با قيمت شان واقعا مي ارزند اقدام به خريد اين لباس ها مي كنند. با توجه به حجم زياد بازارچه هايي كه براي آن ها تشكيل شده، نمي توان فرض كرد كه به صورت غيرقانوني و بدون مجوز وارد كشور مي شوند.
يكي از كساني كه زماني در يكي از مناطق مرزي كشور زندگي كرده و مصرف كننده اين لباس ها بوده، مي گويد: لباس هاي تاناكورا از زمان جنگ وارد شهر ما شد و چون اوضاع اقتصادي مردم در آن زمان خيلي نابه سامان بود، وجود لباس هايي كه هم جنس و دوام خوبي دارند و هم بسيار ارزانند، يك موقعيت استثنايي بود. البته بعد از مدتي به حدي در بين مردم خريد اين لباس ها عادي شده بود كه هيچ كس خريدش را پنهان نمي كرد و حتي كساني كه به عنوان مهمان به شهر ما مي آمدند، از تاناكورا استقبال مي كردند. هيچ وقت نشنيديم كه براي كسي به خاطر پوشيدن اين لباس ها مشكل بهداشتي خاصي پيش آيد.
دكتر حميد عمادي، متخصص بيماري هاي عفوني در اين باره مي گويد: شايد لباس هاي تاناكورا بعد از جوشاندن، شستن و اتو كردن مشكل جدي پزشكي نداشته باشد، ولي هيچ گاه نمي توان توصيه به پوشيدن آن ها كرد. زيرا بسياري از ميكروب ها حتي بعد از شستن هم از بين نمي روند و تا زمان زيادي دوام مي آورند؛ مثلا قارچ ها مي توانند عامل خطرزايي براي افرادي كه از اين لباس ها استفاده مي كنند، باشند و اگر به بدن افراد منتقل شوند ابتدا با خارش و مشكلات پوستي و بعد با خطرات جدي عفوني همراهند. در واقع نمي توان به مصرف كنندگان اين لباس ها اطمينان داد كه پوشيدن تاناكورا اگر تا به حال برايشان مشكلي ايجاد نكرده، هميشه همين طور خواهد بود. چون خيلي از ويروس هاي اين بيماري بعد از مدت طولاني خود را نشان مي دهند.
دكتر داوري، متخصص پوست، احتمال انتقال هرگونه بيماري از طريق پوشيدن اين لباس ها را كم مي داند و مي گويد: اگر اين لباس ها با شستن،  جوشاندن و يا اتو كردن، ضدعفوني شوند، هيچ مشكلي پيش نخواهد آمد. همچنين يكي از فروشندگان تاناكورا در مورد انواع آن توضيح مي دهد: لباس ها دو دسته اند؛ لباس هايي مثل كاپشن، كت و شلوار كمتر ممكن است موجب بروز مشكل شوند و لباس هاي زير چون در تماس مستقيم بدن هستند، در انتقال بيماري ها مؤثرند. وي اعتقاد دارد: اگر از نظر بهداشتي مشكلي باشد، مربوط به گروه دوم است. من و خانواده ام كه سال هاست از اين لباس ها استفاده مي كنيم، با هيچ مشكل پزشكي مواجه نشديم. اما ابوالقاسم شيرازي، رئيس اتحاديه پوشاك و لباس دوخته شهرستان تهران، پوشاك تاناكورا و استوك اروپايي را حامل انواع بيماري هاي واگيردار پوستي مي داند و تصريح مي كند: وزارت بهداشت بر واردات پوشاك قاچاق هيچ نظارتي ندارد. او واردكنندگان بي نام و نشان و فاقد صلاحيت را مسؤول واردات پوشاك تاناكورا و استوك اروپايي مي داند و اظهار مي كند: اين عده با واردات قاچاق و پخش پوشاك وارداتي در مناطق جنوبي شهر، اقدام به توزيع در بازار مي كنند.
رئيس اتحاديه پوشاك و لباس دوخته شهرستان تهران با تأكيد بر اين كه در صورت آگاهي از عرضه پوشاك تاناكورا و استوك با فروشندگان برخورد قانوني مي كنيمژ، مي گويد: برخورد اتحاديه دردي را دوا نمي كند، چرا كه اين طيف، قارچ گونه به سودآوري خود ادامه مي دهند، پس زمينه ها بايد برطرف شود. در عين حال يكي از مصرف كنندگان تاناكورا دليل خريد خود را مشكل اقتصادي بيان و خاطرنشان مي كند: من 4 تا بچه دارم كه هر كدامشان در سنين مختلف  و با سليقه هاي خاص هستند و براي تأمين نيازشان نمي توانم از لباس هاي نو كه گران اند و دوام پاييني دارند، استفاده كنم.
همچنين دكتر سودبخش، متخصص بيماري هاي عفوني در مورد علائم بيماري هاي عفوني ناشي از استفاده از اين لباس ها مي گويد: با توجه به نوع بيماري، علائم آن نيز متفاوت است. بعضي از بيماري هاي  غير عفوني به صورت آلرژي، حساسيت پوستي و خارش ظاهر مي شوند. همچنين ويروس هايي به دستگاه تنفسي حمله مي كنند و بر روي آن اثر مي گذارند و نوع حادتر اين بيماري ها سياه زخم است كه هم مشكلات ريوي و هم پوستي حاد ايجاد مي كنند. البته بايد توجه كرد كه علائم اين بيماري ها بعد از چند هفته ظاهر مي شوند.
دكتر سيد مؤيد علويان، معاون سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي نيز هشدار داد اكثر لباس هاي دست دوم خارجي به صورت قاچاق و غيرقانوني وارد كشور مي شوند. اين لباس ها نمي توانند عامل انتقال بيماري باشند، ولي وزارت بهداشت در صورت مشاهده چنين مواردي قطعا با آن برخورد خواهد كرد.

جست وجوگرها ناعادلانه كار نمي كنند
عموما معتقد ند جست وجوگرها، صفحه هاي  وب  پرطرفدار را به خرج صفحه  هاي وب  ديگر پرطرفدارتر مي كنند. يك گروه پژوهشگر در ايالات متحده و آلمان نشان داده اند چنين نيست. سانتو فورتوناتو و همكارانش از دانشگاه اينديانا و دانشگاه بيله فلد، بر اساس تحليل شان از ترافيك وب ادعا مي كنند جست وجوگرها در واقع اثري برابركننده دارند و ترافيك وب سايت هاي كمتر محبوب را زياد مي كنند.بسياري از جست وجوگرها، وقتي نتايج جست وجو را مي دهند، تعداد ارجاع ها به صفحه وب را در نظر مي گيرند. فُرتوناتو مي گويد: باور رايجي هست كه جست وجوگرها چرخه ناسالمي درست مي كنند و صفحه هاي شناخته شده را خرج صفحه هاي جديد محبوب تر مي كنند. درباره اين پديده فرضي (كه به آن گوگل سالاري هم مي گويند) در مجامع علوم سياسي، اجتماعي و كامپيوتري به گسترد گي بحث شده است. يافته هاي ما با اين تصوير نمي خواند.
اين دانشمندان با استفاده از جست وجوگرهاي آلكسا، گوگل و ياهو ترافيك و تعداد ارجاع به۲۸۱۶۴ وب سايت را سنجيدند و مدل نظري جديدي به دست آوردند كه عوامل گوناگون موثر در جست وجوي وب را كنار هم در نظر مي گيرد، از جمله درخواست هايي كه كاربر مي فرستد، روشي كه جست وجوگر نتايج را به دست مي آورد و مرتب مي كند و چگونگي استفاده كاربران از نتايج حاصل.
فُرتوناتو و همكارانش، ترافيك برحسب تعداد ارجاع را براي صفحه هاي وب رسم كردند تا يك رابطه مقياسي بين اين دو كميت به دست آورند. (ترافيك هر صفحه را كسري از كاربرها تعريف كردند كه طي يك دوره سه ماهه به آن صفحه وارد شده اند.) هر صفحه در نمونه شان يك نقطه در اين نمودار مي دهد. آن ها دريافتند مدل هاي فعلي با داده ها نمي خواند. اين مدل ها پيش بيني مي كردند ترافيك و تعداد ارجاع ها، يك رابطه تواني با هم دارند، اما فُرتوناتو و همكارانش كشف كردند بين اين دو كميت در واقع يك رابطه ساده خطي برقرار است.
منبع:staf f.alzahra.ac.ir/mamwad

بازگشت دوقلوهاي جدا شده به مصر
008577.jpg
گروه دانش و فناوري ـ محمدتقي رسولي: پس از انجام جراحي موفقيت آميز جداسازي دوقلوهاي مصري كه از ناحيه سر به هم چسبيده بودند، اين دوقلوها روز گذشته از آمريكا به مصر بازگشتند. اين دو كودك مي بايست با وجود گذشت دو سال از عمل جراحي، همچنان از كلاه هاي محافظ استفاده نمايند.احمد و محمد ابراهيم كه اكنون 4 ساله هستند در شهر كوچكي در جنوب مصر متولد شدند و 3 سال پيش توسط انجمن آسيب هاي مغزي آمريكا به دالاس انتقال يافتند و توسط 50 پزشك و متخصص و در يك عمل جراحي 34 ساعته در اكتبر سال 2003 از هم جدا شدند و از آن زمان تاكنون در بيمارستان كودكان دالاس تحت مراقبت بودند.دكترها پيش از عمل جراحي اعلام كرده بودند كه احتمال آسيب ديدن يك يا هر دوي كودكان وجود دارد. ولي والدين كودكان اين ريسك بزرگ را پذيرفتند تا حداقل يكي از كودكان به زندگي طبيعي بازگردد.دكترها اعلام نموده اند كه اين دو كودك طي 18 ماه گذشته مورد آزمايشات مختلف قرار گرفته اند و پس از چند ماه مي توانند كلاه هاي محافظ را بردارند و زندگي طبيعي داشته باشند. دوقلوهايي كه از سر به هم چسبيده اند، اتفاق نادري است كه احتمال آن 1 به 2 ميليون است.
منبع: AP.org

شكل جديد ميكروسكوپ اپتيكي
يك گروه فيزيكدان در سوئيس و آلمان نوع جديدي ميكروسكوپ نوري ساخته اند كه بدون نورگرفتن از نمونه، تصوير مي سازد. اين ابزار جديد براساس سنجش تغييرات يك نانوذره طلا كار مي كند كه آن را نزديك نمونه مي گذارند. شايد اين نانو آنتن در ابزارهاي حسگر كاربرد داشته باشد.
مدت ها است دانشمندان مي دانند با گذاشتن يك اتم در نزديكي يك مرز، مي شود ساختار الكتروني آن اتم را تغيير داد. وحيد صندوقدار و همكارانش از مؤسسه فدرال فناوري سوئيس در زوريخ، مؤسسه تسوزه در برلين، و دانشگاه پتسدام در آلمان، اين پديده را براي اجراي ميكروسكوپي با قدرت تفكيك زياد به كار برده اند.اين روش جديد خيلي با روش هاي ديگر ميكروسكوپي اپتيكي فرق دارد، چون در اين روش فوتون هايي را آشكار نمي كنند كه از جسمي آمده اند كه قرار است از آن تصويربرداري شود. به جاي آن، تغييرات ويژ گي هاي ذاتي نانوآنتن طلا در اثر نزديك كردن آن به نمونه را مي سنجند. از جمله اين ويژگي ها بسامد تشديد و پهناي خط است.صندوقدار و همكارانش اول يك تك نانوذره طلا را روي سر يك سوزن فايبرگلاس نصب كردند. بعد نور سفيد لامپ گزنون را روي سر سوزن كانوني كردند كه اين يك بسامد تشديد را در نانو آنتن برانگيخت. سرانجام، پهناي خط و طول موج تشديد آنتن را حين روبيدن سطح نمونه با آن سنجيدند. با رسم اين كميت ها برحسب جاي سوزن نسبت به نمونه، توانستند يك تصوير به دست آورند.
صندوقدار و همكارانش، براي خواندن طيف، نانوآنتن فوتون به كار بردند، اما مي گويند به ساد گي مي شود به جاي آن، از جريان الكتريكي براي برانگيختن يك بسامد تشديد در طلا استفاده كرد.صندوقدار مي گويد: نمي دانم اين روش براي كاربردهاي واقعي ميكروسكوپي تا كجا خواهد رفت، اما حسگري يك كاربرد نويد بخش است.
منبع: Staff.alzahra. ac.ir/mamwad

ساخت حفاظ هاي دهاني براي ورزشكاران
گروه دانش و فناوري: دبير چهاردهمين كنگره پروتز دندان، از ارائه جديدترين تكنولوژي در زمينه ساخت حفاظ هاي دهاني براي ورزشكاران در اين كنگره كه از 9 تا 11 آذرماه در تهران برپا مي شود، خبر داد. فريبا خياطي با اعلام اين خبر افزود: از آن جايي كه يكي از مسؤوليت هاي لابراتوارهاي پروتز دندان، ساخت حفاظ هاي ورزشي براي جلوگيري از صدمات به دندان ورزشكاران حين اعمال ورزشي است، تكنولوژي هاي جديد ساخت اين حفاظ ها در اين كنگره ارائه خواهد شد. وي با اشاره به اين كه بسياري از شكستگي ها و آسيب هاي وارد شده به دندان كودكان و نوجوانان معمولا در حوادث ورزشي اتفاق مي افتد، خاطر نشان ساخت: اين گاردهاي دهاني با موادي ساخته مي شود كه در عين مقاومت و استحكام، از انعطاف پذيري خوبي نيز برخوردار بوده و صدمات وارد به ناحيه دهان را قبل از آسيب به دندان ها خنثي مي كند. در كنگره چهاردهم پروتز دندان، دكتر معادي (دندانپزشك) در مورد كاربرد اين گاردها به سخنراني خواهد پرداخت. همچنين همزمان با برپايي اين همايش، نمايشگاه تجهيزات لابراتواري برپا خواهد شد كه علاوه بر ارائه جديدترين تكنولوژي هاي ساخت پروتز و دندان مصنوعي، تكنولوژي ساخت اين گاردها را نيز عرضه خواهد كرد.
به گفته دبير چهاردهمين كنگره پروتز دندان، هدف از برگزاري اين كنگره، دستيابي تكنولوژيست هاي پروتز دندان به جديدترين دستاوردهاي علمي پيشرفته جهان و تكنيك هاي لابراتواري ساخت انواع پروتزهاي دنداني و نيز آشنايي آن ها با مواد و تجهيزات نوين لابراتواري و نحوه كار با آن هاست.

امنيت شبكه با آشوب
گروه دانش و فناوري ـ مريم جعفراقدمي: گروهي از دانشمندان اروپايي نشان داده اند كه مي توان از آشوب (chaos) براي رمز كردن و ارسال اطلاعات در فيبرهاي نوري استفاده كرد. قبلا ارتباطات آشوبناك در آزمايشگاه شبيه سازي شده بود، اما اين اولين بار است كه از آن در يك شبكه واقعي استفاده مي شود. هدف اين كار بالا بردن امنيت ارسال اطلاعات است. كلاديو ميراسو از دانشگاه اسپانيا و همكارانش در ديگر نقاط اروپا نشان داده اند كه مي شود داده ها را روي يك سيگنال آشوبناك سوار كرد و به فاصله 120 كيلومتري فرستاد، در مقصد مي شود اين سيگنال ها را رمزگشايي كرد. فعاليت  اين تيم مربوط به بخشي از پروژه اي مخابراتي است كه هزينه آن را اتحاديه اروپا تامين كرده است. آن ها توانسته اند در آتن داده ها را در شبكه اي با سرعت 4/2 گيگابايت برثانيه منتقل كنند.
ميراسو و همكارانش از دو ديود ليزري استفاده كرده اند. كه فيد بك آن ها غيرخطي است و بنابراين خروجي آن ها آشوبناك است. داده ها را در خروجي ليزر فرستنده وارد كردند تا امكان استراق سمع به حداقل برسد. سيگنال هاي آشوبي، به اين دليل كه شامل گسترة وسيعي از فركانس ها هستند، در مقابل آثار تداخل امواج مقاوم مي شوند. معني اش اين است كه نويز و اختلال كمتري در جريان اطلاعات به وجود مي آيد. در دستگاه گيرنده، خروجي آشوبناك ليزر دوم را از سيگنال كم مي كنند تا داده هاي اوليه به دست آيد. در واقع سيگنال ها را در مقصد، رمز گشايي مي كنند. جذابيت اين پروژه يعني استفاده از عملكرد آشوبي به اين دليل است كه هم با فيبرهاي نوري و هم با روش معمولي انتقال اطلاعات سازگار است. نتايج اوليه اين تحقيقات نشان مي دهد كه امنيت اين روش خيلي بالاست، اما هنوز نتوانسته اند آنرا كم كنند. هدف اصلي گروه براي آينده اين است كه امنيت سيستم را آزمايش و كم كنند.
منبع: PhysicsWeb.com

سريع ترين ريزپردازنده موبايل
گروه دانش و فناوري ـ عليرضا سزاوار: شركت ARM در انگليس موفق به توليد سريع ترين ريزپردازنده مخصوص تجهيزات سيار، مخصوصا موبايل و نيز دوربين ديجيتالي شده است. اين شركت به توليد هسته مركزي پردازنده ها مشغول است و آن ها را براي استفاده در تراشه هاي كامپيوتري در اختيار ديگر توليدكنندگان قرار مي دهد. اين پردازنده جديد كه CortexA8 نام دارد، سرعت پردازش اطلاعات در تجهيزات سيار را بدون نياز به مصرف بيشتر انرژي به 2 برابر سرعت فعلي افزايش مي دهد و قابليت هايي مثل نمايش تصوير ويدئويي و بازي هاي كامپيوتري با كيفيت بالا را دارد.
منبع: خبرگزاري رويترز

اميدهاي تازه به واكسن مالاريا
فاطمه افشار: يك واكسن مالاريا مي تواند كودكان را حداقل تا 18 ماهگي در برابر اين بيماري مصون كند.پژوهشگراني كه در موزامبيك به تحقيق مشغول هستند، و اكسني كشف كرده اند كه تا ميزان 35 درصد ابتلا به مالارياي خفيف و تا 50 درصد خطر مالارياي حاد را كاهش مي دهد. پيشتر معلوم شده بود كه اين واكسن تا شش ماه در برابر مالاريا مصونيت ايجاد مي كند. اما به نظر متخصصان، تجديد واكسن  در هر شش ماه يك بار در آفريقا امكان پذير نيست. اكثر متخصصان معتقدند هيچ اميد فوري براي كشف واكسني كه بتواند مالاريا را به كلي از بين ببرد يا حداقل مصونيت مادام العمر در برابر آن ايجاد كند وجود ندارد. اما واكسني كه مالاريا را تبديل به عفونت ملايمي نمايد، مي تواند بر كاهش خطرات اين بيماري تأثير جدي بگذارد.
دكتر جو كهن، معاون تحقيقات و توليد واكسن براي بيماري ها در مؤسسه گلاكسو اسميت كلاين، مي گويد: ما با هزاران كودك ديگر آزمايش خواهيم كرد. احتمالا بين 10 تا 15 هزار كودك واكسينه خواهند شد و دو سال تا دو سال و نيم ديگر نتيجه كارمان معلوم مي شود. ما اميدواريم تا سال 2010 بتوانيم تقاضاي ثبت اين واكسن را تسليم مقامات مربوط كنيم. گلاكسو اسميت كلاين از سال 2001 با كمك دانشگاه بارسلونا، وزارت بهداري موزامبيك و مؤسسه واكسن مالاريا در تحقيقات مربوط به اين واكسن فعال بوده است.
منبع: مؤسسه اطلاع رساني توسعه فناوري زيستي

دانش فناوري
اجتماعي
اقتصادي
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |