شنبه ۳۰ مهر ۱۳۸۴
تنور داغ واليبال
002697.jpg
002694.jpg
002691.jpg
002700.jpg
علي شاكري
ليگ برتر واليبال باشگاههاي ايران در همان شروع هفته اول با به جا گذاردن چند نتيجه دور از انتظار همه را غافلگير ساخت. چند سالي بود كه ليگ برتر اين گونه در همين ابتداي كارش همه نگاهها را معطوف خود نساخته بود. توازن نسبي حاكم بر تيم ها موقعيت جديدي را پيش پاي واليبال ايران گذاشت تا از اين پس حداكثر استفاده را از اين بازيها براي تقويت واليبال ملي خود ببرد. اعلام گزينش بازيكنان تيم ملي از رقابت هاي ليگ برتر فرصت تازه اي را براي چهره هاي مستعد پديدار ساخته است تا در سايه تلاش و پشتكار خود را زودتر به دروازه هاي تيم ملي برسانند.
از سوي ديگر تغيير نگرش هاي متأثر از موفقيت هاي برون مرزي واليبال در استفاده از علوم و فنون روز چون بدنسازي، آناليز و راهيابي آن به تيم هاي باشگاهي باعث شده است تا رويكرد تيم ها نسبت به گذشته كاملا تغيير يابد.

موانع بازدارنده
با وجود تغيير شيوه در برگزاري بازيها كه پيامدش بازگشت دوباره شور و شوق و جذابيت به بدنه مسابقات ليگ برتر بود، اما رسوخ حاشيه به خصوص در ديدارهاي خانگي نمايندگان شهرهاي اروميه و گنبد از جمله موضوعاتي بود كه نگراني مسئولان و دوستداران اين ورزش را موجب شد. جدا از اين موضوع، فشردگي بازيها هم يكي از ديگر موانع بازدارنده اي است كه به نوعي واكنش برخي از اعضاي كادر فني تيم هاي شركت كننده را به همراه داشته است.
تنگناي زماني به خصوص درگير بودن تيم هاي ملي رده هاي سني با مسابقات جهاني و آسيايي هم تا حدودي دست برنامه ريزان را بسته و به نوعي به دغدغه آنان در به پايان بردن ۲۶ هفته اي اين بازيها مبدل شده است. شكي نيست كه انجام يك بازي در هفته ايده آل ترين نوع بازي گرفتن از تيم ها در راستاي ارتقاي سطح كيفي مسابقات بود وليكن اين امر به دليل كمبود زمان تحقق پيدا نكرده است. با اين وجود باز هم تيم ها با توجه به قرار سيستم دوره اي در مسابقات ليگ برتر همه مشكلات را به جان خريده اند و زياد از آن دم نمي زنند، اما اين واقعيت را نيز نمي توان كتمان كرد كه آنان وقت چنداني براي ترميم نقاط ضعف و تجديد قوا نداشته و به نوعي به تدريج دچار فرسايش خواهند شد.
سايپا _ آيدانه چالدران
بازي با سايپا بهترين تيم بازيها تا پايان هفته سوم براي آيدانه تازه وارد به ليگ برتر ديداري دشوار خواهد بود. سايپا در فصل نقل و انتقالات بسيار با برنامه ظاهر شد و دست روي بازيكناني گذاشت كه به آنان نياز داشت. آماده سازي مطلوب و انگيزه موجود در نزد تازه آمدگان به اين تيم براي وصل شدن مجدد به تيم ملي باعث شد تا سايپا خيلي زود بدل به يك مدعي جدي قهرماني شود. برداشتن گام هاي بزرگ و آنهم مغلوب ساختن صنام و پگاه (قهرمان و نايب قهرمان فصل پيش) همه را در مقابله با اين تيم به هراس واداشت. آيدانه با وجود بهره جستن از بهنام محمودي كه دوران نقاهت پس از عمل جراحي را مي گذراند و حسين معدني با تجربه هنوز نتوانسته است به لحاظ هماهنگي در شرايط خوب تيمي قرار بگيرد. اين تيم با در اختيار داشتن علي فتاحي، علي طائي حق، حسين مقدم، داودخان احمدي و پيمان مرادي در صورت جاافتادن در چرخه ليگ برتر شايد بتواند در حد تيمي متوسط جلوه كند. در حال حاضر اين تيم توان رويارويي حداقل با تيم هاي مدعي مثل سايپا را ندارد. سايپا در بهترين شرايط خود قرار دارد. حضور دو بازيساز با تجربه و جوان مثل شريعتي و نريمان نژاد خيال اين تيم را در ادامه راه آسوده ساخته است. حميد جعفري و انتخاب قطر آن از بين معززي خواه و نظري افشار به عنوان دو بال قدرتي در كنار سيدمهدي بازارگرد توان سايپا را به بالاترين حد مي رسانند. داود مقبلي يكي از دو بازيكن سرعتي سايپا آغاز بسيار موفق در ۳ بازي گذشته اين تيم داشت كه در كنار شاهرخ جلوه سرعتي زنان سايپا را تشكيل مي دهند.
دربي تماشايي تهران
ديدار برق و پيكان هم اندازه با بازي صنام و آذر پيام اهميتي حياتي براي دو تيم دارد. برق و پيكان سال پيش برگزاركننده بازي رده بندي بودند كه پيكان با برتري در برابر اين تيم جوان در جاي سوم ايستاد. دربي تماشايي تهران به نوعي تقابل تيم ملي بزرگسالان با تيم جوانان ايران است.
پيكان با تركيب تيم ملي بزرگسالان روياروي تيمي مي ايستد كه «ست كوويچ» سر مربي جوانان ايران و تني چند از مهره هاي كليدي تيم پنجم جهان را در اختيار دارد. محمد محمدكاظم، منصور زادون، مهدي رنجبر و حمزه زريني از آن تيم اند. به اين جمع بايد كاپيتان عباس قاسميان، ساسان ثاني، مجتبي عطار و پرويز پزشكي را افزود كه در مجموع چهره يك تيم كوبنده را به برق مي بخشند. پيكان با تركيب محمدتركاشوند، امير حسيني، اميرحسين منظمي، فرهاد ظريف، محمد منصوري (عادل غلامي)، سعيد رضايي و پيمان اكبري به عنوان بخت اول قهرماني در اين بازي محك خواهد خورد. اين جدي ترين بازي پيكان در طول چهار هفته از آغاز ليگ برتر خواهد بود.
بهم ريختن معادلات
با گذشت سه هفته بسياري از معادلات حاكم بر ليگ برتر فرو ريخت و حاشيه امنيت از سر تيم هاي عادت كرده به پيروزي از قبل مقابل حريفان پريده است. اگر پيكان با لشگر ملي پوشانش تاكنون جان سالم در مقابل رقبا به دربرده است، اما ساير مدعيان پيروز در روي كاغذ در ميدان با همه وجود طعم تلخ ناكامي را چشيده اند. صنام، پگاه اروميه و برق از جمله اين تيم ها بوده اند. با توجه به در پيش بودن بازيهاي هفته چهارم كه جمعه شب در تهران و شهرستان ها دنبال مي شود نگاهي داريم به بازيهاي اين هفته تا با شرايط تيم ها بيشتر آشنا شويم.
صنام _ آذر پيام يكي از دو بازي مهم هفته چهارم
برخورد صنام تيم مدافع عنوان قهرماني در رويارويي با آذر پيام مدعي بزرگ اين فصل مهم ترين بازي هفته چهارم محسوب مي شود. آذر پيام در شرايطي روبروي صنام مي ايستد كه سه بازي قبلي خود را با پيروزي پشت سر گذاشته است. در اين تيم «اسلو بودان كواچ» و «دراگان زانوويچ» به همراه «مهدي مهدوي» نقش محوري دارند.
رامين بابايي، مسعود افتخاريان، جواد محمدي نژاد، سامان پاپيران و محمد حاج مشدي هم تكميل كننده كار ساير هم تيمي هاي خود هستند. بايد ديد دربرخورد كارگر پيشه مربي اسبق و كارخانه مربي سابق تيم ملي كداميك قادرند تيمشان را به ساحل پيروزي هدايت كنند. صنام به تدريج در حال پيدا كردن خود است. تيم مدافع عنوان قهرماني در دو سال اخير بدليل جابجايي مهره ها با مشكل ناهماهنگي مواجه است. اما صنام پس از باخت به سايپا كاملا هوشيار شده است و كارخانه نيك مي داند كه اين ديدار چه اهميتي براي تيمش دارد سعيد معروف، عليرضا نادي، سعيد مصطفي وند (مهران زارع)، محمدرضا تندروان، مرتضي شياري، محمود افشاردوست (صمد اكبري) به همراه حسن شيركوند تركيب اصلي صنام را تشكيل مي دهند. اين بازي نگاه تمامي مدعيان قهرماني را به دنبال خود دارد.
شمال در جنوب
پتروشيمي ماهشهر فردا شب ميزبان پيام مخابرات گلستان است. ديدار نماينده شمال در جنوب جذابيت هاي خاص خود را دارد. پتروشيمي در خانه با حمايت تماشاگرانش براي هر تيمي خطرناك است و پيام مخابرات تازه وارد به ليگ برتر بختي كمرنگ براي پيروزي خواهد داشت.
پتروشيمي با وحيد صادقي، محمد عمده غياثي، عيسي ارمشي، بهرام جعفرپور، غلامرضا مؤمني مقدم، مهدي پرستاري، احمد فتاح و محمد موسوي بهترين اسپكر نوجوانان جهان مي تواند هر تيمي را در خانه اش چه مدعي و چه غير مدعي از پيش رو بردارد. اميد پيام مخابرات به تجربه اميد عقيلي، پرويز فرخي و محمد كاظمي است كه بتوانند زمينه ساز موفقيت جواناني چون شعيب ريحاني و اميدحسيني شوند.
برخورد متوسط ها
ديدار گل گهر سيرجان و اتكا قم بازي متوسط هاست كه گل گهر با امتياز ميزباني چشم به دومين برد خانگي دارد. گل گهر در سيرجان حتي مي تواند مدعيان را نيز به دردسر اندازد.
خليل آزمون تيم يكدستي را در اختيار دارد. محمدرضا تابعي و رحمان رئوفي دو يار سرعتي به همراه رضا نائيني بازيساز جوان و با تجربه، يحيي قليچ  نيازي و محمد توانايي به همراه دو بازيكن صرب و پاكستاني به نام استفائوويچ و نصير احمد نفراتي هستند كه در تركيب گل گهر نقش اصلي را ايفا مي كنند. اتكاء هم همانند سال گذشته با وجود تغييرات بسيار به لطف جوانان با جسارتش تاكنون فراتر از انتظار نشان داده است. مهم ترين خصيصه نماينده قم جنگندگي و تلاش تا سرحد ممكن است. جدال اين تيم با برق در هفته دوم يكي از زيباترين بازيهاي اوايل فصل بود.
سعيد عسگريان پاسور دوم تيم جوانان ايران نبض تيم اتكا محسوب مي شود. بازيسازي كه با وجود كوتاهي قامت آنچنان پرجنب و جوش و خوشفكر عمل مي كند كه كمتر اين ضعف اش به چشم مي آيد. رضا كرم بارنگي، محمدرضا سليماني، حميد سهرابي، اسماعيل بخششي، محسن رازقي و ياشار شاهيني همانند زنجيري بهم پيوسته لقب گروه بي باك را تا اين لحظه به خود اختصاص داده اند.
نگاه ويژه پگاه به پرسپوليس
بازي با پرسپوليس به تدريج براي حريفان سخت تر مي شود. نفرات نوجوانان ايران كه اكثراً در اين تيم قديمي جمع شده اند به مرور در كنار باتجربگان اين تيم مثل عطايي، شورايي و يعقوبي در حال جا افتادن هستند. كشاورزي، درخشان، نجفي، نور محمدي و فتح اللهي در صورت مهيا بودن شرايط مي توانند بدل به پديده هاي اين دوره ليگ برتر شوند.
پگاه و شهنازي روي پرسپوليس حساب ويژه اي گشوده اند. پگاه در اندازه تمرينات و زحماتي كه شهنازي متقبل شده است ظاهر نشده، شايد هم تغييرات گسترده قبل از آغاز فصل باعث شده تا اين تيم هنوز قيافه تيم مدعي و تهديد كننده را به خود نگيرد. پگاه پس از جذب دومين بازيكن خارجي خود حتماً شرايط بهتري پيدا كرده است، اما در جمع داخلي ها اين تيم نامهايي چون محمد سليماني، عليرضا بهبودي، امين معمري، رحمان محمدي راد، فرزاد محمد ساعي، فيروز تابش نژاد و عبد الرضا عليزاده هم براي خود اسم   و رسمي دارند ولي عمده مشكل آنها اين است كه هنوز كاملاً با هم هماهنگ نشده اند. پيروزي بر پرسپوليس كه حريف لقمه راحتي نيست و منتظر يك جرقه است تا خرمن تيم هاي بزرگ را به آتش كشاند.
در عطش پيروزي
نئوپان همچنان در عطش پيروزي مي سوزد و ذوب آهن در بد موقعيتي ميهمان اين تيم شد. عيب تيم هايي مثل نئوپان با آن همه سابقه درخشان و دلبستگي و پيوندي كه مردم با آن دارند اين است كه خيلي دير به فكر آماده سازي و ترميم نقاط ضعف خود مي افتند. البته بخشي از اين مشكلات ريشه در منابع مالي دارد. نئوپان چوب اين ناآمادگي را در هفته هاي قبل خورد و حالا چاره اي جز برد مقابل ذوب آهن اصفهان ندارد.
برنامه بازيهاي هفته چهارم
جمعه ۶ آبانماه: سالن ۷ تير
ساعت ۱۹: سايپا _ آيدانه چالدران
ساعت ۲۱: صنام _ آذرپيام
ساعات ۲۳ پيكان _ برق
ماهشهر: پتروشيمي _ مخابرات گلستان
سيرجان: گل گهر- اتكا قم
اروميه: پگاه _ پرسپوليس
گنبد: نئوپان _ ذوب آهن
ساعت بازي شهرستان ها ۳۰/۱۹ اعلام شده است.


ورزش
اقتصاد
اجتماعي
انديشه
سياست
فرهنگ
هنر
|  اقتصاد  |   اجتماعي  |  انديشه  |  سياست  |  فرهنگ   |  ورزش  |  هنر  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |