پنجشنبه ۲۱ مهر ۱۳۸۴ - - ۳۸۲۴
عادت هاي خريد مردم براي سفره هاي خود عوض شده است
ارزاني هاي گران
003453.jpg
الهام اناري
ماه رمضان با ورودش چهره خيابان هاي شهر را عوض كرد. اين روزها روي در اكثر رستوران ها و مغازه هايي كه فروشنده اغذيه سرد و گرم هستند، نوشته هاي هم شكلي به چشم مي خورد. افطاري حليم و آش موجود است ، افطاري حاضر است ، آش شله قلمكار و حليم ، سوپ گرم ، آش رشته و ... .
انگار اين فروشندگان بخوبي مي دانند كه ذائقه روزه داران در اين ماه به خوردن غذاهاي خاص نظير حليم، آش رشته و سوپ عادت دارد.
اين روزها چاي و خرما هم به ليست غذاي غذاخوري ها اضافه شده است. ساعت از 5 عصر كه مي گذرد، بوي سير داغ و نعناي آش رشته ماه رمضان در همه كوچه و خيابان هاي شهر مي پيچد.
بعضي از مغازه هايي كه اصلا فروشنده مواد غذايي نيستند، هم اين روزها نزديك به افطار اجاق گاز هاي تك شعله را بيرون گذاشته و بساط حليم و آش  رشته را پهن كرده اند، با سطل هاي پلاستيكي و ظرف هاي يك بار مصرف، ظرف نعنا و كشك و سير و پياز داغ، دارچين و شكر و ...
اما حليم را مثل آش رشته، همه جا نمي پزند، چون طبخش كمي سخت تر از پختن آش است. كبابي هايي كه صبح روزهاي تعطيل سال، ديگ حليم بار مي گذارند هر روز ماه رمضان براي افطار و سحر زير ديگ هاي حليم شان روشن است.
حليم بوقلمون، حليم با گوشت تازه و ...
ساعت از 5 عصر كه مي گذرد، جلو مغازه هاي آش و حليم فروشي در سطح شهر جاي سوزن انداختن نيست. با اينكه تعداد مغازه ها زياد است، اما هيچ رقابتي براي جذب مشتري در بين آنها وجود ندارد، چون باز هم تعداد روزه داراني كه تمايل به خوردن آش وحليم دارند، از تعداد اين مغازه ها خيلي بيشتر است. فروشندگان حتي مجبور مي شوند بيرون مغازه صندلي گذاشته و از مشتر ي ها پذيرايي كنند.
بعضي از مغازه هايي كه به اصطلاح آش و حليم ماه رمضان شان معروف است، تا قبل از اذان كاملا پر مي شوند و حتي بعضي ها را پشت در مي گذارند.
صف هاي عريض و طويل از آنهايي كه نزديك افطار آمده اند تا آش رشته، آش شله قلمكار يا حليم بخرند و به منزل ببرند، در روزهاي ماه رمضان به چشم همه آشناست؛ زن و مرد با سطل پلاستيكي يا قابلمه اي در دست.
اما حكايت آش رشته و حليم ماه رمضان بي شباهت به حكايت زولبيا و باميه نيست.
بعضي ها اگر سال تا سال حليم خور نباشند، در ماه رمضان از آن نمي گذرند.
ساندويچي ها، آبميوه فروشي ها، زيرپله هاي كوچكي كه پيراشكي مي فروشند و ... همگي شان غذاهاي مخصوص ماه رمضان را مي پزند و مي فروشند.
در اين ميان، اما قيمت ها خود حكايت ديگري ست. ظاهرا طباخان و فروشندگان افطاري فهميده اند كه اين كار يك ماهه، سود خوبي برايشان دارد.
آش رشته در مغازه هاي مختلف از كيلويي 800 تا يكهزار تومان به فروش مي رسد، اگر ظرف نداشته باشيد يك سطل پلاستيكي 500 توماني هم به آن اضافه مي شود، از طرف ديگر اگر آش رشته ظرفي بخواهيد، يعني در همان مغازه آن را ميل كنيد، قيمت هر كاسه كوچك آش كه حدود 300 گرم وزن دارد، 500 تومان مي شود. اما آش  شله قلمكار از آش  رشته گران تر است و از كيلويي يكهزار تا يكهزار و 300 تومان به فروش مي رسد. يك ظرف كوچك يك نفره اش 500 تومان قيمت دارد، اما حليم بوقلمون از ساير غذاهاي مخصوص افطار خوشمزه تر و البته گران تر است.
يك كيلو حليم بوقلمون از يكهزار و 200 تا يكهزار و 700 تومان در طباخي هاي سطح شهر به فروش مي رسد. هر ظرف يك نفره حليم نيز از 500 تا 800 تومان قيمت دارد.
اما اگر به قيمت ها اعتراض  كنيد، فروشنده، كيفيت بالاي غذايش را توجيهي براي گران بودن آن مي داند و احتمالا شما ديگر از خير اعتراض مي گذريد. كاسه اي آش يا حليم مي گيريد و شما هم براي توجيه خودتان مي گوييد همين يك ماه است و مي گذرد.
فروشندگان حليم و آش، غذاهاي خود را با 2 تا 4 برابر قيمت تمام شده به دست مشتري مي رسانند؛ قيمت هاي بالايي كه توان خريد را به همه قشري نمي دهد.
ماده اوليه حليم گندم است، گندم قيمت بالايي ندارد، ادعاي وجود گوشت بوقلمون در حليم ها هم به نظر بسياري،  ادعاي بي پايه اي ست، پس چه چيز باعث اين همه گراني شده است؟
از آنجايي كه كار اين فروشندگان هر سال تنها در طول يك ماه اتفاق مي افتد، ظاهرا هيچ نهادي خود را موظف به كنترل قيمت هايشان نمي كند، از طرف ديگر احتمالا تا قبل از اينكه براي اين معضل چاره اي انديشيده شود، ماه رمضان تمام شده و بساط آش رشته و حليم هم برچيده شده است.
فروشندگان سودهاي خوبي به جيب زده اند و من و شما هم بدون هيچ اعتراضي، حليم وآش رشته ماه رمضان را خورده ايم.
بررسي عادت هاي خريد مردم در ماه مبارك رمضان، تعجب برانگيز است. آمار مصرف زولبيا و باميه، آش رشته و حليم در اين ماه به اوج خود مي رسد، اما آيا ماه رمضان بدون اين مواد غذايي سپري نمي شود؟
افرادي كه در طول سال بندرت پيش مي آيد، گذرشان به حليم يا آش رشته فروشي بيفتد، بعضا هر روز يا چند روز در هر هفته ماه رمضان افطاري ها را در حليم و آش فروشي ها مي گذرانند.
پرداخت 500 تا 800 تومان براي يك كاسه كوچك آش يا حليم اگر در هر روز ماه رمضان تكرار شود، هزينه اي بين 15 تا 24 هزار تومان را براي هر نفر در پي دارد.
اين درست است كه آش رشته يكي از غذاهاي اصيل وسنتي ايراني و بسيار مطبوع است، اما مصرف هر روزه اين غذا در خارج از منزل، هم هزينه بر و هم دشمن سلامتي ست. دليلي ندارد كه روزه دار با خوردن يك غذاي سنگين، روزه خود را باز كند. جايگزين كردن يك سوپ خانگي خوشمزه به جاي حليم و آش رشته بيرون، هم صرفه اقتصادي در پي دارد و هم با سلامتي بدن سازگارتر است.
از طرف ديگر خوردن هر روزه زولبيا و باميه در ماه رمضان يكي ديگر از عادات نه چندان خوب ما ايراني هاست.
زولبيا و باميه، شيريني زيادي دارد و بعضي ها به همين خاطر آن را مناسب ذائقه روزه دار مي دانند، چون ميزان قند خون روزه دار در طول روز پايين مي آيد و خوردن يك خوراكي شيرين در هنگام افطار مي تواند آن را جبران كرده و قند خون را به سطح مناسبي برساند. هر كيلو زولبيا و باميه به قيمت متوسط يكهزار و 400 تومان در شيريني فروشي ها به فروش مي رسد. آيا بهتر نيست خوردن خرما را جايگزين اين شيريني كنيم؛ شيريني كه خوردن بيش از اندازه آن در ماه رمضان براي سلامتي هم مضر است. از سوي ديگر هر جعبه خرما به طور متوسط بين 500 تا يكهزار تومان به فروش مي رسد كه به لحاظ اقتصادي بسيار به  صرفه تر از خريد زولبيا و باميه است و از سوي ديگر خرما يك منبع مفيد انرژي ست كه مصرف زياده از حد آن هم ضرر چنداني به سلامتي نمي زند.
عادت بد زياد خوردن انواع و اقسام غذاها و خوراكي هايي كه به غلط برچسب ماه رمضان به آنها زده شده، تنها باعث سودجويي بيش از پيش فروشندگان اين مواد غذايي مي شود؛ خوراكي هايي كه مصرف زياد از حد آن در ماه رمضان بسيار هزينه بر است. خوب است عادت كنيم هر چيزي را به اندازه معقول و در همه زمان ها مصرف كنيم.
براي خوردن حليم، آش رشته، زولبيا و باميه منتظر رسيدن ماه رمضان نباشيم، تا بعد از آن مجبور نشويم كسري يك سال دوري از اين غذاها را به طور فشرده در يك ماه جبران كنيم.

شيريني كام فروشنده و خريدار
بعضي ها مي گويند يك لطف ماه رمضان، غذاها و شيريني هاي خوشمزه مخصوص اين ماه است كه شيريني اين ماه را دو چندان مي كند. بوي حليم و آش رشته اي كه هم زمان با بانگ اذان مسجد دركوچه ها مي پيچد لطف اين ماه را بسي بيشتر مي كند. شيريني غذاها به كام خريداران و شيريني سود حاصل از فروش اين مواد غذايي به كام فروشندگان.مهم اين است كه در پايان اين ماه همه شيرين كام هستند.

بررسي مضرات اقتصادي مصرف سيگار
هزينه درمان سه برابر هزينه خريد
003504.jpg
مهديا گل محمدي- سالانه بيش از 56 ميليارد نخ سيگار در كشور مصرف مي شود كه به طور مستقيم،  يكهزار ميليارد تومان هزينه دارد.
چنين ارقامي را در حالي بررسي مي كنيم كه ماه مبارك رمضان حال و هواي ديگري را ميان افراد سيگاري ايجاد كرده است. از برخي كه به دلايل گوناگون با هر گونه ترك عادتي دچار مرض مي شوند كه بگذريم، اغلب سيگاري ها ماه مبارك رمضان را بهترين فرصت به منظور ترك عادات مضر بويژه استعمال دخانيات مي دانند؛ چرا كه توجيه سيگاري ها براي ناتواني در ترك سيگار، نداشتن اراده و قدرت لازم براي ترك هميشگي سيگار است، به طوري كه حتي ترك يكي از نوبت هاي سيگار كشيدن را موجب بروز اختلال در تمركز مي دانند. فرد سيگاري با ترك سيگار طي زمان مابين اذان صبح تا اذان مغرب كم كم متوجه توانايي جسمي و روحي خود مي شود و چنانچه واقعا خواهان ترك سيگار باشد، پس از طي شدن ماه مبارك رمضان نيز از استعمال دخانيات خودداري و خود و خانواده اش را از تحمل هزينه هاي خريد و درمان معاف مي كند.
بنابراين در شرايطي كه مشكلات اقتصادي روند روزافزوني را طي مي كنند و بيماري هاي ناشي از استعمال دخانيات، هزينه هاي گزافي را به جامعه تحميل مي كند، حفظ سلامتي و كنترل و صرفه اقتصادي ناشي از ترك سيگار ضروري مي نمايد.
هم اكنون بيش از 14 درصد جمعيت ايران را شهروندان سيگاري تشكيل مي دهند و آمار مرگ و مير سالانه 50 هزار نفر سيگاري را بايستي در كنار اين آمار بررسي كرد.
تمامي جوانب و زواياي توليد و مصرف سيگار، گوياي مضرات اقتصادي ست. مردم سالانه 4 هزارو 380 ميليارد تومان هزينه درمان و مراقبت از بيماري هاي ناشي از مصرف سيگار را مي پردازند.
بنابراين با احتساب هزينه هاي مردم و دولت، رقمي بالغ بر 5 هزار و 840 ميليارد تومان به مردم و جامعه ايران بابت مصرف سيگار زيان اقتصادي مي رسد.
بسياري از سيگاري ها هزينه خريد يك باكس يا يك نخ سيگار را بسيار ناچيز ارزيابي مي كنند، در حالي كه چنين هزينه اي چنانكه ضرب در مصرف ماهانه و سالانه شود، رقم قابل توجهي را تشكيل مي دهد. اين در حالي ست كه 2تا 3 برابر هزينه مستقيم مصرف سيگار در هر كشور براي درمان بيماري ها و عوارض سوء ناشي از مصرف دخانيات هزينه مي شود.
بنابراين در حالي كه سيگاري ها روزانه 4 ميليارد تومان را به هوا دود مي كنند، 30 هزار هكتار از زمين هاي زراعي و مستعد كشور، زيركشت توتون رفته است. جامعه اي كه خواهان تمهيدات خاصي براي گذر از بحران هاي اقتصادي ست با سود 20ميليارد توماني شركت دخانيات و حمايت دولت از زارعان توتون روبه روست. همچنين محصول توتون 20 هزار هكتار زمين زيركشت پاسخگوي 9 ميليون سيگاري نبوده و 21 ميليارد نخ هم تنها به صورت رسمي وارد كشور مي شود كه بايد به اين رقم، دست كم 20 ميليارد نخ سيگار وارداتي از شبكه قاچاق را افزود.

هزينه شارژ كپسول هاي آتش نشاني
ضرورت وجود كپسول هاي آتش نشاني در تمامي تاسيسات و ساختمان هاي مسكوني، اداري و صنعتي، موضوعي ست كه هر روزه توسط متوليان امر و مسئولان، به عموم مردم گوشزد و يادآوري مي شود.
بايستي اين نكته را نيز مدنظر قرار داد كه تمامي وسايل اطفاي حريق بايستي حتما سالي يك بار مورد بررسي و شارژ قرار گيرد.
به منظور اطلاع رساني قيمت هاي به روز شده و ترويج بايسته هاي ايمن سازي برخي وسايل اطفاي حريق، پس از ذكر چند نكته ضروري، قيمت هاي مذكور ارائه شده است.
پيشتر نيز اين قيمت ها ارائه شده بود كه اتحاديه ماشين ساز و فلزتراش با ارائه قيمت ها، جدول قبلي را تصحيح كرده است، البته به ياد داشته باشيد كه همواره در اين كار بايد گاز عامل مصرفي، اجرت شارژ و سرويس، كنترل دوره اي گارانتي يك ساله، الصاق كارت شارژ پلمپ شده و داراي برچسب به هنگام كنترل، رعايت و به آن دقت شود. همچنين پودر مصرفي براي كپسول هاي مختلف براساس هر كيلو 3 هزار و 650 ريال و گاز CO2 هر كيلو 4 هزار و 100 ريال به قيمت هاي زير اضافه خواهد شد.

فهرست قيمت هاي شارژ كپسول هاي پودر و گاز
003429.jpg
003426.jpg


آگاهي
مديريت ارتباط با مشتري
003462.jpg
ضرورت بهره گيري گسترده از فن آوري اطلاعات، سازمان ها را ملزم مي سازد تا براي آگاهي از نيازهاي مشتريان و بهبود كيفيت خدمات و توليدات خود، به دانش فني، مهارت ها وتخصص هاي لازم مجهز شوند. از همين رو در طول دهه 90 ، فرآيندهاي تعاملي مديريت مشتري مبتني بر فن آوري اطلاعات - كه در ارتباط با مشتري ست- مجددا مورد بررسي و مطالعه قرار گرفت و اين موضوع كه امروزه مديريت ارتباط با مشتري ناميده مي شود، به عنوان يك ضرورت اساسي در عرصه فعاليت هاي اقتصادي مطرح شد.
مديريت ارتباط با مشتري شامل مجموعه اي از فعاليت هاست كه سبب ارتقاي زنجيره ارزش يك سازمان مي شود. زنجيره ارزش در برگيرنده عواملي مانند صرفه جويي در هزينه توليد كالا، بهبود كيفيت آن، سرعت، حساسيت و انعطاف پذيري فرآيند كار، افزايش مهارت كاركنان و قابليت پايداري و دوام توليدات است كه هر سازمان براي كسب رضايت مشتريانش از آن بهره مي گيرد. از آنجا كه لازمه پيشتازبودن در فعاليت هاي اقتصادي، كسب و ارائه ايده نو است،كاربرد مثبت مديريت ارتباط با مشتري در فعاليت هاي اقتصادي اهميت مي يابد. اين مقوله از ديدگاه مشتري افزايش حساسيت توليدكننده نسبت به نياز مشتري و بهبود كيفيت توليدات تلقي مي شود. در ضمن مديريت ارتباط با مشتري باتاكيد و كنترل و كاهش هزينه ها و افزايش بهره وري، زنجيره ارزش را تقويت مي كند و سياست ها و روش هاي اداري شركت را براي مشتري شفاف مي سازد. به بيان ديگر مديريت ارتباط با مشتري شامل تمامي گام هايي ست كه يك سازمان براي ايجاد و تثبيت ارتباطات سودمند با مشتري برمي دارد و در چارچوب كار گروهي براي تحقق اطمينان و جلب رضايت مشتري تعريف مي شود. اين گونه فعاليت ها معمولا تحت عنوان فروش، بازاريابي و خدمات تخصصي انجام مي پذيرند.اهميت مقوله مديريت ارتباط با مشتري از آنجا ناشي مي شود كه براي هر موسسه اي حفظ مشتريان قبلي نسبت به جلب مشتريان جديد از اولويت بيشتري برخوردار است. براساس بررسي به عمل آمده از 2هزارنفر در يك مركز تجاري بزرگ، 66درصد از پاسخگويان بر اين باور بودند كه برقراري و حفظ ارتباط با مشتري، بزرگترين عامل موفقيت هر سازمان در رقابت هاي اقتصادي ست. در ضمن، برنامه موثر ارتباط با مشتري به بهبود رضايت مشتري، رشد بيشتر درآمد سازمان و افزايش قدرت رقابت آن و بازگشت سريع تر سرمايه منجر خواهدشد. بديهي ست نيل به اين هدف، منوط به فعاليت  گروهي در سازمان  است. جهت نيل به اين هدف فرآيندهاي مديريت ارتباط با مشتري ، سيستمي را ايجاد مي كند كه براي به حداكثر رساندن بازده سازمان، افراد در قالب يك تيم به گونه اي كار مي كنند كه منابع بهينه سازي روند توليد بخوبي كنترل شده و مورد استفاده قرار مي گيرد. در اين راستا كارشناسان فن آوري اطلاعات بر اين موضوع تاكيد دارند كه كار تيمي در كارايي سازمان و تثبيت استانداردها و بهبود كيفيت در سرتاسر سازمان سهم بسزايي دارد، زيرا كار تيمي موجب حل سريع مشكلات مشتريان مي شود و رضايت عميق آنان را به ارمغان مي آورد.
افزون بر اين دستاورد مديريت ارتباط با مشتري به بهبود ارائه خدمات به مشتري، افزايش ارتباطات با آنان، كاهش هزينه هاي توزيع وتوجيه بهره گيري از امكانات پيشرفته جهت حضور مستمر در عرصه فعاليت هاي اقتصادي مانند تجارت الكترونيك كمك مي كند. به همين دليل امروزه بسياري از سازمان هاي دست اندركار در فعاليت هاي اقتصادي بين المللي براي پيشبرد برنامه تغيير و دگرگوني در كسب و كارشان از مديريت ارتباط با مشتري بهره مي گيرند و به اين نكته اذعان دارندكه مديريت ارتباط با مشتري براي راهبرد حفظ مشتري مورد استفاده قرار مي گيرد. از سوي ديگر عصر اطلاعات به انقلابي در دانش منجر شده است و سازمان هاي اقتصادي فعال در سطح جهان براي دستيابي به آخرين دستاوردهاي علمي بخوبي دريافته اند كه چگونه از پايگاه اطلاعات كامپيوتري، كتابخانه ها، آرشيوها و مراكز اطلاع رساني و در كل از دانش موجود حداكثر بهره را بگيرند. بررسي هاي آماري نشان مي دهد كه رمز موفقيت سازمان هاي پيشتاز در عرصه فعاليت هاي اقتصادي در توان فكري، استراتژي صحيح، حفظ اسرار تجاري، آگاهي به ليست و نيازهاي مشتريان خود و ارتقاي دانش كاركنان آن سازمان نهفته است. از آنجا كه در اين مقطع تاريخي، تكنولوژي به صورت نرم افزار تعاملي، در حال تغيير شيوه اداره و برخورد با مشتريان است، در اين راستا فرآيندها و روش هاي نوين و تربيت افراد برخوردار از مهارت هاي جديد در حال دگرگوني ست و مجموعه هاي اطلاعات فردي به مباني و اساس دانش  جمعي تبديل مي شوند. كسب اين مباني دانش و ثبت اطلاعات به گونه اي كه دسترسي به آن آسان و قابل بازيابي باشد، چالشي مهم براي اين قرن محسوب مي شود. بنابراين مي توان نتيجه گرفت اگر مديريت ارتباط با مشتري بدرستي اجرا شود، مي تواند به مديريت آگاهانه بينجامد؛ كه به نوبه خود به افزايش درآمد سازمان ها از طريق بهره گيري از اطلاعات و تقويت دانش سازماني در جهت تخصيص آسان منابع و يافتن بهترين راه حل ها و متناسب سازي سريع آنها با نيازهاي مشتريان منجر مي شود و به تبع اين موضوع، توسعه و به كارگيري مديريت دانش مناسب و يك سيستم مديريت موثر براي به دست آوردن سرمايه  فكري براي سازمان و گسترش كار تيمي، مي تواند كاهش بار كار فردي و ارتقاي كارايي فعاليت هاي اقتصادي را در پي داشته باشد. بدون شك همگام با مديريت ارتباط با مشتري بايد به اهميت موضوع مديريت برخوردار از دانش  در سازمان نيز توجه كرد. طراحي، به كارگيري و اجراي مديريت ارتباط با مشتري نيازمند سرمايه گذاري قابل توجه در وقت و منابع مختلف است. اين امر مستلزم تعهد بلندمدت مديريت اجرايي سازمان، درك تاثير آن روي كسب و كار از طريق تغيير فرآيندها و تمايل به بهره برداري از فن آوري جديد براي بهبود كار است. از اين رو، يك عامل مهم موفقيت براي مديريت اجرايي سازمان، درك ضرورت گزارش گيري جهت انعكاس نتايج فرآيندهاي جديد مديريت كسب و كار است.

نگاه
003486.jpg
افزايش ۱۵ درصدي صادرات خشكبار
امسال خشكبار كمتري از كشور به خارج صادر شده است.
كاهش 15 درصدي صادرات خشكبار، بيشتر مربوط به كاهش صدور پسته بود، زيرا در بين اقلام خشكبار صادراتي به جز پسته و بادام، صادرات ساير اقلام در مقايسه با سال گذشته با افزايش رو به رو بوده است.
در 6 ماهه اول سال جاري، 37 هزار و 576 تن پسته و مغز پسته به ارزش 814 ميليون دلار به خارج از كشور صادر شد. پسته و مغز پسته بيش از سه چهارم درصد ارزش كل خشكبار را در نيمه اول سال جاري به خود اختصاص داد. جالب است بدانيد عمده خريداران پسته ايران به ترتيب كشورهاي امارات متحده عربي، هنگ كنگ، آلمان، روسيه و ايتاليا بوده اند.
اما ظاهرا برگه قيسي و زردآلو هم امسال مورد توجه قرار گرفته، زيرا صادرات آن نسبت به سال گذشته با افزايش قابل توجهي رو به رو بوده است.
صادرات خرما نسبت به سال گذشته بيش از 50درصد افزايش داشته و بعد از آن به ترتيب ميوه خشك، كشمش و تخمه بيش از سال گذشته به خارج صادر شده اند.
ورود رايانه هاي غيراستاندارد
آيا مي دانيد كالاهاي تخصصي نياز به گمركات خاص دارند؟
ترخيص همه كالاها از گمرك هاي معمولي باعث افزايش قاچاق كالا مي شود. رايانه يكي از كالاهايي ست كه براي ورود به كشور بايد از گمرك خاص عبور كند، اما در كشور ما هيچ مقرراتي براي تعيين حداقل استاندارد براي قطعات رايانه وجود ندارد و ما در اين زمينه حدود صد سال از كشورهاي توسعه يافته عقب هستيم.
در اروپا CE به عنوان حداقل استاندارد قطعات الكتريكي تعريف شده و كشورهاي اروپايي از ورود كالايي كه اين استاندارد را نداشته باشد، جلوگيري مي كنند، اما گمرك ايران اين استاندارد را به رسميت نمي شناسد، چون در قانون ما تعريف نشده، به همين خاطر گمرك در مقابل قطعات رايانه اي وارداتي با احتياط رفتار مي كند، اما عبور كالا از گمرك هاي معمولي فاقد شعبه از موسسه استاندارد سبب شده برخي سوءاستفاده گران با تغيير كالا در بين راه، كالاهاي فاقد استاندارد را وارد بازار كنند، اما تعيين استاندارد ها باعث كاهش ورود كالاهاي قاچاق خواهد شد.

دريچه
بازدهي كارگر ايراني نصف كارگر اماراتي
003483.jpg
بيش از نيمي از جمعيت ايران جزو جمعيت فعال اقتصادي كشور محسوب مي شود. جمعيت فعال اقتصادي ايران به 34ميليون و 800هزار نفر خواهد رسيد. سازمان بين المللي كار اعلام كرده ايران هم اكنون 30ميليون نفر جمعيت فعال اقتصادي دارد و پيش بيني مي شود اين رقم تا پنج سال آينده به 35ميليون نفر افزايش يابد.
جمعيت فعال اقتصادي ايران در سال 2005 نسبت به سال 2000برابر با 6ميليون نفر افزايش يافته است.
سازمان بين المللي كار پيش بيني مي كند جمعيت ايران تا سال 2010 به 81 ميليون نفر برسد كه 41ميليون آن مرد و 40ميليون نفر زن خواهند بود.
اما در حال حاضر از كل جمعيت فعال اقتصادي كشور، بيش از 75درصد آن را مرد و كمتر از 25درصد آن را زن ها تشكيل مي دهند.
از سوي ديگر براساس اعلام همين سازمان، ايران به بازدهي نيروي كار ايراني در ميان ساير كشورهاي خاورميانه رتبه چهارم را داده است.
نرخ بازدهي نيروي كار در ايران به ازاي هر يك كارگر، سالانه 16هزار دلار است. اين نرخ طي چهارسال گذشته نزديك به 800 دلار افزايش داشته و از 15هزار و 200 دلار به 16 هزار دلار رسيده است.
در ميان كشورهاي خاورميانه بالاترين نرخ بازدهي نيروي كار به كشور امارات متحده عربي با نرخ بازدهي 30هزار و 100 دلار براي هر كارگر در طول يك سال تعلق دارد. پس از امارات، عربستان سعودي دررتبه دوم خاورميانه قرارگرفته است، بعد از آن سوريه با نرخ بازدهي 23هزار دلار قراردارد و پس از آن ايران.
كمترين نرخ بازدهي نيروي كار در سطح خاورميانه به عراق با نرخ بازدهي 4 هزار دلاري مربوط مي شود.
در اين ميان كشورهاي مراكش، مصر، الجزاير و يمن نيز با نرخ بازدهي هاي نسبتا كم در رتبه هاي بالاتر از عراق قرار گرفته اند.

دخل و خرج
ايرانشهر
تهرانشهر
جهانشهر
خبرسازان
در شهر
زيبـاشـهر
شهر آرا
|  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  جهانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  در شهر  |  زيبـاشـهر  |  شهر آرا  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |