چهارشنبه ۲۰ مهر ۱۳۸۴ - - ۳۸۲۳
بچه هاي جنوب در شبكه تارعنكبوتي
تب اينترنت بين بچه هاي جنوب شهر
003369.jpg
عكس: علي اكبر شيرژيان
رويا راوري
حركت به سمت تجهيزات مدارس با استفاده از فن آوري اطلاعات و شبكه اينترنت آغاز شده است. شيوه هاي آموزشي در دنيا با شتاب خيره كننده اي در حال تغيير و تحول هستند. مسلما تغيير اين شيوه  ها در سطح جامعه بدون يك برنامه جامع آموزشي و تغيير در شكل و محتواي آموزشي نمي تواند به رشد و پيشرفت در اين عرصه بينجامد. درست است كه حجم اطلاعات منفي در اينترنت در مقابل اطلاعات مفيد و مثبت بسيار ناچيز است، اما با اين حال بايد براي جلوگيري از آسيب هاي احتمالي ناشي از آن، يك برنامه توسعه فرهنگي در جامعه اجرا كرد، چرا كه تكنولوژي اطلاعات، محوري ترين موضوع آموزش شده است كه نه تنها بعد و فاصله مكاني را از ميان برمي دارد، بلكه منابع غني اطلاعاتي را براي دانش آموزان و دانشجويان مي گستراند و هنگامي توان بهترين بهره وري را از فن آوري خواهيم داشت كه اين فضا براي همگان به صورت يكسان تقسيم شده باشد.
تاسيس شبكه مدارس (Schoolnet) در كشور با مشاركت بنياد دانش  و هنر و وزارت آموزش و پرورش باعث استفاده بهينه از ساعات تلف شده دانش آموزان در مدارس، افزايش انگيزه، گسترش قدرت حل مشكلات در آنها و فهم عميق مطالب شده است.
اين شبكه اينترنتي با شعار توانمندكردن جوانان در عصر اطلاعات با دو مسير مجزاي امكانات دسترسي به شبكه اينترنت و امكانات سخت افزاري در قالب تجهيزات مدارس فعاليت خود را آغاز كرد.
اين مدل در پي برابرسازي سطح آموزش در جامعه و ايجاد امكان و گسترش استفاده از فن آوري اطلاعات در مناطق محروم كشور است. اسكول نت ابتدا با عنوان (فوق برنامه) در مدارس وارد شد، زيرا كه وارد كردن اين مدل در برنامه رسمي مدارس مقدمات پيچيده اي را مي طلبيد كه در قدم اول جايز نبود.
گام اول
پروفسور عباس عدالت- فارغ التحصيل دانشگاه صنعتي شريف - كه هم اكنون در امپريال كالج لندن تدريس مي كند براي كاهش تضاد طبقاتي در هسته اي ترين قشر جامعه اي كشور زادگاهش، تصميم به ايجاد يك بنياد خيريه مي گيرد.
اين بنياد كه ابتدا در لندن و بعد در ايران به ثبت رسيد، اقدام به جمع آوري كمك هاي نقدي تمام فارغ التحصيلان دانشگاه شريف در سراسر دنيا كرده و چند ماه بعد 20 مدرسه در مناطق فقيرنشين جنوب شهر تهران از امكان تجهيزات رايانه اي و اتصال به شبكه اينترنت برخوردار مي شوند.
اتصال به اينترنت در گام اول آموزش فوق برنامه، كار خود را با وصل سرورها از طريق دانشگاه صنعتي شريف و طراحي بسته هاي آموزشي توسط كارشناسان در مدارس آغاز كرد.
بانك اطلاعاتي مدارس
با راه اندازي مركز اطلاع رساني در دانشگاه شريف، يك بانك اطلاعاتي بسيار غني از پيوندها و اطلاعات مربوط به سايت هاي آموزشي مختلف در جهان در اين مركز پياده سازي شد.
در اين سايت كه با كمك فارغ التحصيلان مدارس تحت پوشش پروژه كه در دانشگاه ها مشغول تحصيل بودند راه اندازي شد، هريك از مدارس داراي يك صفحه اختصاصي هستند كه نتايج پروژه هاي پژوهشي و اطلاعات تبادل شده ميان دانش آموزان در زمينه هاي علمي ، تحصيلي و... روي اين سايت قرار مي گيرد. از طريق سايت اينترنتي www.schoolnet.ir امكان ارتباط فعال ميان دانش آموزان مدارس مذكور و دانش آموزان خارج از كشور در سراسر جهان فراهم شده است. همچنين اين مركز، اقدام به اجراي برنامه هاي آموزشي براي تربيت معلمان آشنا به اينترنت در مدارس مذكور كرده است.
دانش آموزان، اسكول نت
و مجامع بين المللي
حضور فعال مدارس ايران در سطح بين المللي از چهارسال پيش تاكنون آغاز شده كه تحت پوشش اسكول نت با مشاركت فعال در پروژه هاي همكاري با مدارس جهان  است. در نخستين حضور مدارس ايراني در كنفرانس جهاني (همايش سالانه شبكه بين المللي آموزش) هفت معلم از مدارس مذكور حضور داشتند كه علاوه بر سخنراني و ارائه مقالات علمي، توانستند مبتكر يك طرح جديد در شبكه جهاني اسكول نت شوند؛ طرح جامعي كه براي ارتباط فرهنگي و علمي بين محصلان و معلمان سراسر جهان ارائه شد و عمليات اجرايي آن روي سايت اينترنتي www.schoolnet.ir قرار گرفت. به گفته يحيي تابش- يكي از متوليان راه اندازي شبكه مدارس و مدير مركز محاسبات دانشگاه شريف- ما در اين زمينه همپاي دنيا پيش رفته ايم. درهمه جا اين مدل، مدلي تازه وجديد است؛ به همين دليل هنوز هم در هيچ جا به جمع بندي مشخصي درباره چگونگي فن آوري اطلاعات در آموزش متوسطه نرسيده اند.
دانش  آموزان در اين پروژه ياد مي گيرند كه از كاربردي ترين وسيله ارتباطي چگونه استفاده كنند. اين امر باعث كاهش تبعات منفي اين ابزار در نسل جوان كشور مي شود. بنابراين مي توان گفت كه سيستم هاي نوين آموزشي كه مبتني بر تكنولوژي هاي جديد ارائه مي شوند، در واقع ارائه نسخه آنلاين آموزش هاي گذشته نيستند، چرا كه با تغيير شيوه هاي آموزشي، محتواي آن و ابزارهاي به كارگيري آن نيز نيازمند تغييرات با چنين انطباق هايي ست. بنابراين شتاب خيره كننده تغييرات، صرفا بهره گيري از تكنولوژي براي ارائه محتواي سنتي نيست، بلكه تغيير در محتواي دروس و منابع آن به ضرورت احساس مي شود كه اين خود نيازمند مطابقت با استانداردها و قواعد است.
البته اين تغييرات خود هزينه هايي را مي طلبد. دكتر تابش با اشاره به حدود 100 ميليون ريال هزينه صرف شده در هر مدرسه گفت: تجهيزات نيمي از مدارس توسط انجمن بنياد دانش و هنر تامين شده و مابقي طبق دستورالعمل وزارت آموزش و پرورش تجهيز شد و در بسياري از مدارس با مونتاژ قطعات كامپيوتري به وسيله دانش آموزان هزينه ها بسيار كاهش يافت.
او مي افزايد: دستور كار شبكه مدارس روي ايجاد سازماني براي توسعه منابع و توسعه فعاليت هاي مغزافزاري و درس افزاري و نيز توسعه فن آوري اطلاعات در آموزش و پرورش متمركز شده است،
به همين دليل در سايت اسكول نت تعدادي كلوپ الكترونيك ايجاد شد. اين كلوپ هاي الكترونيك به نوعي قلب فعاليت هاي اسكول نت هستند.
نابينايان در شبكه عنكبوتي
باتوجه به مشكلات دانش آموزان نابينا كه نيازمند خواندن كتاب هستند اين شبكه با استفاده از فن آوري جديد در كامپيوتر، نرم افزاري به نام kursweil را طراحي كرده است. اين نرم افزار يك OCR رايج در ايران است كه مي تواند متن كتاب را بعد از اسكن كردن براي نابينايان بازگو كند. در راستاي فعاليت هاي اين شبكه، تاسيس فروشگاه الكترونيك صنايع دستي زنان بلوچ يكي ديگر از برنامه هاي شبكه است. اين فروشگاه كه به منظور كارآفريني جوانان راه اندازي شده است، پس از پشت سرگذاشتن مسائل CREDIT CARD و تحريم، سايت خود را راه اندازي كرد. روند ايجاد فعاليت شبكه مدارس، ايجاد يك گستره كه همان دادن سرخط به دانش آموزان است را اثبات مي كند كه اين سرخط تا آنجايي دنبال مي شود كه به رشد كافي برسد.
حال اين سرنخ به دست بچه هاي جنوب افتاده است.

نقطه آغاز
تاسيس شبكه مدارس(اسكول نت) در سال 77 از سوي بخش خصوصي اولين پروژه اي ست كه موجوديت بچه هاي جنوب شهر را يادآوري مي كند. اين طرح مبتني بر حمايت همه جانبه فن آوري اطلاعات در تمام سطوح، بويژه در امر آموزش است كه استفاده از آن به طور يكسان در سطوح جامعه ديده نمي شود. گسترش اين شبكه بعد از 7سال فعاليت، 17 استان كشور را به شبكه تارعنكبوتي(اينترنت) متصل كرده است و در 150مركز علمي و فرهنگي ازجمله 100 دبيرستان در مناطق محروم كشور مراكز فن آوري اطلاعات و امكان اتصال به شبكه جهاني اينترنت را فراهم كرده است.

راز طولاني شدن عمر
003390.jpg
بيشتر مردم گمان مي كنند مراقبت هاي پزشكي يا رژيم غذايي، طول عمر انسان را تعيين مي كند، اما تحقيقات نشان داد كه اين عوامل، تنها بخشي از واقعيت بوده و دو عامل كنترل زندگي و نقش انسان در اجتماع تاثير بسيار مهمي بر افزايش طول عمر آدمي دارد.
پژوهشگران با مطالعه روي گروهي از كارمندان دريافتند كه سلامت اين گروه ارتباط بسياري با رتبه كارمندي آنها دارد، به گونه اي كه هرچه رتبه اداري آنها بالاتر باشد از سلامت بيشتري برخوردارند.
مطالعات ديگري نيز نشان مي دهد عمر كساني كه از تحصيلات بالايي برخوردارند در مقايسه با افرادي كه مدرسه را زود ترك كرده اند، بيشتر بوده است،  همچنين افرادي كه در دوره فعاليت شغلي خود،  موفقيت هايي كسب كرده اند، نسبت به كساني كه در آستانه موفقيت بوده، اما موفقيتي به دست نياورده اند، عمر بيشتري خواهند داشت.
پژوهشگران دريافته اند كه سلامت و طول عمر تا حدود بسياري متاثر از منزلت اجتماعي انسان است، به گونه اي كه هر چه افراد از موقعيت اجتماعي بالاتري برخوردار باشند، انسان سالم تري خواهند بود. بنابراين تحقيقات نشان مي دهد كه منزلت اجتماعي حتي از رژيم غذايي و مراقبت هاي بهداشتي نيز مهمتر است.
پژوهش ها نشان داده كه بر خلاف آنچه اكثر مردمتصور مي كنند،حتي ميزان درآمد، تاثير بسيار كمي بر افزايش طول عمر دارد، چون پولدار بودن،  سبب افزايش سلامتي نمي شود، بنابراين پول به تنهايي سهم عمده اي در كيفيت زندگي مطلوب و درنهايت طول عمر نخواهد داشت و اگر مردم اطمينان پيدا كنند كه نقش واقعي خود را به طور كامل در اجتماع ايفا مي كنند و مي توانند به اندازه كافي در سرنوشت خود و ديگران دخيل باشند، بر سلامتي و طول عمرشان افزوده خواهد شد.

بودجه نمي رسد
003327.jpg
اعتباري كه سازمان بهزيستي براي حل مشكلات مددجويان كشور نياز داردمبلغ قابل توجهي است. مبلغي بالغ بر يك هزارو۸۰۰ ميلياردتومان درسال .
مسئولان بهزيستي اين مبلغ را براي نگهداري از۱۲هزارو۱۲۰سالمند،
۵۰هــزارمعــلول و۱۰هــزارو
۵۰۰ بيماررواني درنظرگرفته اند.
معاون پشتيباني و مجلس سازمان بهزيستي سرانه در نظر گرفته شده براي اين افراد بالغ بر۲۰۰ هزارتومان برآورد شده كه با توجه به قيمت هاي گران دارو و درمان اين گروه از مددجويان، به نظر مي رسد حجم هزينه ها ازسقف اعلام شده بيشتر شود.
به گفته مسئولان سازمان بهزيستي، ناتواني دولت در تامين هزينه يك هزارو۸۰۰ ميليارد توماني كه ازسوي بهزيستي تقاضا شده است برحجم افرادي كه پشت نوبت قرار دارند مي افزايد. كساني كه پشت نوبت قرار دارند از دريافت سرويس و انجام خدمات بي بهره اند و نگهداري از آنان يا سرويس دهي به آنان غيرممكن است .
جالب توجه است كه علاوه براين افراد، گروه هاي ديگري نيز درجامعه نيازمند خدمات سازمان بهزيستي اند. دانشجويان تحت پوشش، كودكان  و نوجوانان  بدسرپرست، زنان سرپرست خانوار، معتاداني كه نيازمند مستمري ماهانه اند، همه و همه در فهرست فوق غايبند.
با احتساب گروه هاي اخير و افزودن مسئووليت هاي توانمندسازي خانواده ها، توسعه مراكزغيردولتي، بهبود تغذيه كودكان زير 6 سال سازمان  بهزيستي هرساله به مبلغي معادل 4هزارو۵۴۶ميلياردو۷۹۲ميليون ريال اعتبارنيازدارد.
طرح حمايت از فرزندان و خانواده ها كه شامل 35 برنامه مي شود از جمله مسئووليت هاي مهم سازمان بهزيستي ست كه بنا به اظهارات مسئولان تنهاراه حل براي اجراي اين طرح دستيابي به بودجه
مورد نظر بهزيستي است .
مددجويان بهزيستي و پشت نوبتي همچنان درانتظارند تا طرح هاي بهزيستي به انجام برسد.

كيف هاي كم حجم و سلامت دانش آموزان
يوسف بهمن آبادي- با شروع مدرسه، كيف ها و كوله ها بر سردر مغازه ها نماي بيشتري پيدا مي كنند. از رنگ ها و جنس هاي مختلف گرفته تا حجم هاي متفاوتي كه آنها را از هم متمايز مي كند. دانش آموزان، بنا به سليقه ها و علاقه اي كه دارند دست به انتخاب نمونه مورد دلخواه خود مي زنند، اما در اين ميان، چيزي كه نمي تواند از نگاه دانش آموزان و والدين آنها دور بماند، حجم كيف و كوله هاست. به اعتقاد پزشكان، حمل كيف هاي سنگين توسط دانش آموزان به مرور، آثار نامطلوبي بر جسم آنها مي گذارد.
به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي، جمعي از پزشكان فرانسوي، نسبت به حمل كيف هاي سنگين مدرسه توسط دانش آموزان هشدار دادند. آنها معتقدند كه كيف دانش آموز نبايد از 10 درصد وزن وي بيشتر باشد؛
در غير اين صورت، صدمات فيزيكي بر بدن آنها وارد خواهد شد. براساس بررسي هاي انجام شده پزشكي، وزن كيف اغلب دانش آموزان بويژه دانش آموزان مقطع ابتدايي به طور معمول تا يك سوم وزن آنهاست. هر ساله با شروع سال تحصيلي، مربيان مدارس در زمينه همراه داشتن ملزومات تحصيلي و تغذيه اي، سفارش هايي به دانش آموزان مي كنند كه نتيجه آن، برداشتن باري بيش از توان آنهاست.
اين مسئله كه حساسيت پزشكان را نيز برانگيخته است در ابتداي سال تحصيلي جاري، توجه مسئولان آموزشي و سنديكاي اوليا و مربيان را به خود جلب كرده. انعكاس هشدار پزشكان فرانسوي، نگراني هايي را در والدين دانش آموزان موجب شده، به نحوي كه هفته گذشته مادر يك دانش آموز، در استان سن سن دني در شمال پاريس، با اعتراض به سنگيني كيف دانش آموزان با تنظيم منشوري، از مربيان خواست كه رعايت سلامت آنان را بكنند. اين مادر با تنظيم و انتشار اين منشور با نام منشور كيف سبك ، به مبارزه با اين عادت غلط مربيان مدارس برخاسته است. او در جزوه انتشار يافته خود، توصيه هايي به والدين و مربيان مي كند تا با خريد نوشت افزارهاي سبك تر يا جايگزيني آنها با اشياي مناسب تر، آينده و سلامت اطفال خود را تضمين كنند.
اگرچه برخي از دانش آموزان دوست دارند كوله هايي با حجم هاي بزرگ روي دوش خود بيندازند و احساس هيبت و شكوه كنند، اما دانش آموزان نمي توانند احساساتي عمل كرده و در انتخاب كوله و كيف، اصول پزشكي و بهداشتي را كنار بگذارند، چرا كه احساساتي عمل كردن در برابر اينگونه مسائل، شايد احساسات بحق آنان را ارضا كند، اما منطقي بودن در برابر اصول سلامت و پايبند بودن به آن، از ظهور عوارض ناخواسته جسمي در آينده جلوگيري مي كند.

نگاه
مرگ ارمغان قرص هاي روانگردان
003378.jpg
زهره رجب نيا- وجود انبوه مشكلات روحي و رواني كه بخش اعظم آنان معلول كاستي  هاي اقتصادي و اجتماعي ست، سبب شده تا امروز دست يافتن به شادي براي جوانان همچون متاع نايابي به نظر رسد؛ متاعي كه براي يافتن آن مي توان به راه هاي كاذبي همچون استفاده از قرص هاي روانگردان نظير اكس و هزاران ماده مخدر ديگر روي آورد!
شادابي، سرزندگي و اميد به آينده را مي توان از مهمترين فاكتورهاي دوران جواني دانست؛ محركي كه عامل هرگونه تغيير، تحول و پيشرفت در جامعه جوان محسوب مي شود.
اما متاسفانه فاكتور شادي هم اكنون به دليل وجود مشكلات بي شماري از ميان جوانان رخت بسته و خوشي كاذبي جايگزين آن شده كه در نهايت ارمغان آن چيزي جز مرگ و نيستي نخواهد بود.
دكتر سعيد صدر مدير گروه روان پزشكي دانشگاه شهيدبهشتي- با اشاره به اينكه در ايران آمار دقيقي از تعداد مصرف كنندگان مواد و قرص هاي روانگردان وجود ندارد، مي گويد: متاسفانه آنچه كه شواهد نشان مي دهد، آن است كه سن جمعيت مصرف كنندگان اين قرص ها رو به كاهش است و هم اكنون نوجوانان، بيشترين متقاضيان مصرف اين قرص ها هستند .
دكتر صدر اضافه مي كند: به طور كلي اعتياد داراي عوامل گوناگوني ست، اما تيپ شخصيتي افراد مهمترين عامل گرايش افراد به استفاده از اين دسته از مواد محسوب مي شود،به طوري كه افراد معتاد عموما داراي شخصيت هاي خودشيفته يا مرزي هستند يا به نوعي دچار كاهش انگيزه و گرفتار ناشاد بودن هستند .
دكتر صدر با اشاره به اين موضوع كه سرخوشي ناشي از انرژي زياد كه اين مواد در كوتاه مدت در بدن افراد ايجاد مي كند، مي گويد: اين عوامل غالبا سبب ناديده انگاشتن اثرات مخرب اين داروها نظير توهم، هذيان، افسردگي، مسموميت آبي، تخليه انرژي و ايست قلبي و خشونت هاي غيرقابل كنترل مي شود .
مدير گروه روان پزشكي دانشگاه شهيدبهشتي خاطرنشان كرد: مواد روانگردان به دليل نيروي قابل ملاحظه بدني كه در افراد ايجاد مي كنند، اغلب نياز بدن به آب را تشديد مي كنند كه اين عامل در نهايت مسموميت آبي را در افراد ايجاد مي كنند و در نتيجه با ايست قلبي، سبب مرگ فرد مي شوند .
دكتر صدر، شاد بودن جامعه،  امكان تحصيل و استفاده از امكانات ورزشي و آموزش از طريق رسانه هاي عمومي در خصوص مضرات اين داروها، تشكيل كارگاه هاي آموزشي در مدارس و بالاخره وجود يك خانواده مستحكم با حضور پدر و مادر را مهمترين راهكار براي جلوگيري از اثرات مخرب و رو به رشد اين قرص ها دانست.
او با اشاره به اينكه پيشگيري، مهمترين اصل در برخورد با اين دسته از مواد اعتيادآور است، خاطرنشان كرد: معمولا احتمال موفقيت در ترك اين دسته از مواد به دليل آنكه افراد مبتلا به استفاده از آن، معمولا داراي شخصيت ضعيفي هستند، بسيار پايين است .
دكتر در پايان همچنين به خانواده ها در خصوص گسترش استفاده از اين مواد در بين نوجوانان جامعه هشدار داد.
گفته هاي پاياني دكتر صدر، مويد آن است كه هم اكنون روند مصرف داروهاي روان گردان در نوجوانان، به صورت نگران كننده اي درآمده و نگراني هايي را در اين رهگذر به وجود آورده است.
تحقيقات به عمل آمده نشان مي دهد هم اكنون راه دستيابي به قرص هاي روان گردان سريع تر از دستيابي به ديگر مواد مخدر است؛ به طوري كه هركودك و نوجواني در بين همسالان خود براحتي از نحوه دستيابي به اين قرص ها آگاه مي شود و ممكن است به آن دست يابد و اين امر لزوم كنترل و پيشگيري را از سوي خانواده ها و ماموران انتظامي جدي تر مي سازد؛كنترلي كه لزوما نه  بر پايه خشونت هاي رفتاري، بلكه از طريق آموزش از رسانه ها و عوارض و ضررهاي ناشي از داروها به نوجوانان آموزش داده شود.

دريچه
ذوب شدن در كار
003402.jpg
چرا بعضي از افراد در انجام دادن وظايف شغلي خود، حتي در شرايط سخت و دشوار، با علاقه و رضايت زياد به تلاش قابل توجه خود ادامه مي دهند و در مقابل، گروهي ديگر حتي براي تهيه مايحتاج اوليه زندگي خويش، تلاش زيادي نمي كنند وعلاقه اي به كار كردن ندارند؟ يا چرا در شرايط مساوي، يعني در مواردي كه دو نفر داراي هوش، وضعيت تحصيلي، پست شغلي،  زبان، فرهنگ و شرايط اجتماعي نسبتا مساوي هستند، وقتي در يك طيف علاقه به كار و كوشش قرار مي گيرند، يكي از كارش بسيار راضي ست و براي رسيدن به اهداف بالاتر سخت كوشش مي كند و ديگري كمترين زحمتي به خود نمي دهد. چه عواملي باعث مي شود كه در افراد رضايت شغلي افزايش يا كاهش پيدا كند؟ چه رابطه اي بين انگيزه، رضايت شغلي و بهره وري شغلي وجود دارد؟
رضايت شغلي نوعي زمينه، گرايش، تمايل، علاقه، استعداد، آمادگي براي پاسخ دادن به طرز مطلوب يا نامطلوب يا به طور كلي نوعي نگرش نسبت به محيط كار خود است. ما از يك شغل يا خوشمان مي آيد يا نمي آيد و مي توانيم ميزان اين احساس را روي يك طيف يعني، از احساس بسيار مثبت تا احساس بسيار منفي اندازه گيري كنيم.
رضايت شغلي بيان احساسات فرد نسبت به شغل خود است و منظور از روحيه نيز تركيب نگرش هاي گروهي از كاركنان نسبت به شغل خود. بين نگرش افراد و رفتار شغلي آنان و همچنين بين رضايت شغلي و عملكرد شغلي كاركنان رابطه معني داري وجود دارد. در كسب رضايت شغلي، به طور كلي افرادي كه داراي سنخ شخصيتي خاصي هستند، به رغم نوع شغلي كه به عهده دارند از كار خود راضي هستند و انگيزه لازم براي انجام وظايف شغلي خود را دارند.
حتما شما نيز افرادي را ديده ايد كه در هر مسئوليت شغلي كه قرار مي گيرند از آن گله مند هستند و در مقابل افراد ديگري نيز كه با قرار گرفتن درشغل خود خشنودند و انگيزه لازم براي انجام وظايف محوله را نيز دارند. نظريه هاي مختلفي وجود دارد كه معتقدند عوامل ژنتيك در رضايت شغلي تاثيرگذار است، ولي عامل موثرتر در رضايت شغلي افراد، عوامل محيطي ست كه نقش اصلي و اساسي را ايفا مي كند. وقتي به افراد اختيار داده مي شود شغل مورد نظر خود را از بين چند شغل پيشنهادي ديگر انتخاب كنند يا در مواردي كه افراد تنها يك فرصت شغلي را در اختيار دارند، مي بينيم كه ميزان رضايت آنان از شغل خود بيش از مواقع ديگر است.
در سالهايي كه مشغول به خدمت هستيم، رويدادها يا موقعيت هاي خاصي باعث مي شوند سطح اوليه نياز رضايت شغلي ما از كار خود كاهش يا افزايش پيدا كند. هر چه ارزش هاي مربوط به شغل مورد نظر به ارزش هاي ما همسوتر باشد، نيازها، انتظارات و خواسته هاي ما در آن شغل بهتر برآورده شود، رضايت ما از آن شغل نيز بيشتر خواهد بود.
اگر نيازهاي يك فرد را بشناسيم، مي توانيم او را در پستي بگماريم كه با خلق و خوي وي رابطه بيشتري داشته است و بدين ترتيب بر ميزان رضايت او از شغل موردنظر بيفزاييم. زماني انجام وظايف شغلي برايمان لذتبخش است كه ميزان رضايت شغلي ما نيز بيشتر است. بعضا افرادي از انجام كار با رايانه بسيار لذت مي برند و برخي ديگر اصلا به آن علاقه ندارند يا افرادي از اينكه درگير امور اجرايي يك طرح، تصميم گيري برنامه يا پروژه هستند، لذت مي برند و بعضي ديگر علاقه اي به انجام دادن اين نوع كارها ندارند.
رضايت كلي افراد، تحت تاثير رضايت آنان از وجوه مختلف شغلي كه عهده دار آن هستند، شكل مي گيرد. وقتي رضايت فرد از شغل خود بيشتر است كه همكاران او نيز از شغل خود راضي باشند، وقتي همه كاركنان يك واحد، مرتب نق مي زنند و شكايت مي كنند و تنها يك فرد در آن واحد به كار خود عشق بورزد، بايد وجود مشكل را احساس كرد.
به رغم علاقه دروني يا ذاتي فرد نسبت به كار خود، اگر پاداش و تنبيه در محيط كار برپايه عدل و انصاف و شايسته سالاري ارائه نشود، كاركنان از شغل خود ناراضي خواهند شد، مخصوصا اگر تنها دليل كار كردن فرد، كسب درآمد نباشد.
عدم فرصت براي رشد، چالش، نداشتن اختيار و انگيزه لازم براي پيشرفت، نبود مسئوليت و تشويق مناسب، ميزان حقوق و دستمزد، نوع روابط ميان افراد و عدم شرايط كاري يكسان كه همه به عنوان عوامل محيطي محسوب مي شوند در ناخشنودي يا عدم رضايت شغلي مي تواند تاثيرگذار باشد.
وقتي فرد با علاقه و بدون احساس اجبار و بيشتر از ديگران در محيط كار خود مي ماند و به فعاليت مي پردازد، مي توان گفت كه اين فرد به احتمال زياد از محيط كار و حمايت خاص مديريت سازمان خود راضي ست.
براي افزايش كارايي و بهره وري بهتر كاركنان و رضايتمندي آنان بايد به مواردي از قبيل ميزان نيرو و مقاومت فرد در مقابل خستگي، اهميت نسبي به پاداش هاي شغلي، واكنش هاي فرد نسبت به سبك هاي مختلف مديريتي، نياز به ارتباط متقابل اجتماعي باديگران، سطوح توانمندي هاي لازم براي انجام دادن وظايف شغلي را مشخص تا با فراهم كردن يك محيط كاري آرام، ميزان رضايت شغلي آنان را افزايش داده و ميزان بهره وري و كارايي را نيز بالا برد. مديران اين نكات را بايد در نظر داشته باشند كه عدم رضايت شغلي كارمند با ميزان غيبت از كار، رفتار غيراخلاقي و پرخاشگرانه، كارشكني در انجام وظايف محوله ارتباط مستقيم مي تواند داشته باشد.
در پايان مي توان گفت، رضايت شغلي، زماني حاصل مي شود كه همكاران ما نيز از شغل خود راضي باشند، پاداش ها براساس عدل و انصاف باشد، فرصت ها براي رشد و پيشرفت براي همه يكسان باشد، كارها به يك ميزان بين افراد تقسيم شده و همه كاركنان با آن درگير باشند (يعني يك عده از بيكاري و يك عده از پركاري در عذاب نباشند) تا يك مكان اداري يا سازمان بتواند به افزايش بهره وري و رضايت شغلي كاركنان دست يابد.

در شهر
آرمانشهر
ايرانشهر
تهرانشهر
خبرسازان
دخل و خرج
علمي
شهر آرا
|  آرمانشهر  |  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  در شهر  |  علمي  |  شهر آرا  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |