چهارشنبه ۱۳ مهر ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۸۱۷ - Oct 5, 2005
۲۰ ميليون شناسنامه بدون صاحب وجود دارد
003831.jpg
گروه اجتماعي: بر اساس آخرين آمارها جمعيت كشور حدود ۶۷ ميليون نفر است و بيش از ۹۰ ميليون جمعيت شناسنامه دار در كشور وجود دارد و خيلي از شناسنامه ها باطل نشده است و تكليف شناسنامه هاي المثني نيز مشخص نيست.
به گزارش ايسنا،  حجت الاسلام والمسلمين پورمحمدي، وزير كشور در حاشيه بازديد از سازمان ثبت  احوال كشور با اشاره به اين كه نظام خدمات رساني و بهره وري در كشور معيوب است و دولت جديد مصمم به كاهش اين عيب هاست تاكيد كرد: نمي توان قول رفع همه عيب ها را داد، چرا كه ممكن است بلندپروازانه باشد ولي دولت جديد يكي از اصلي ترين اهداف را افزايش، بهبود و ارتقاي خدمات رساني قرار داده است.
وي همچنين در جمع مديران كل ثبت احوال كشور با بيان اين كه وزارت كشور اصلي ترين مصرف كننده محصولات سازمان ثبت احوال است، افزود: براي توسعه و پيشرفت كشور نيازمند اطلاعات دقيق و كامل در عرصه هاي مختلف به ويژه در عرصه جمعيتي هستيم.
پورمحمدي گفت: طي سال هاي گذشته با مشكل اطلاعات دقيق مواجه بوديم به طوري كه از ابتداي انقلاب دعواهاي جمعيتي زيادي در موضوعات مختلف همچون جنگ كه ميزان آوارگان جنگي مشخص نبود و يا در همان برهه از زمان در دعواي كوپني، بحراني ايجاد و ۵/۱ برابر جمعيت كوپن صادر شد و در عين حال كالاها به طور مساوي ميان افراد توزيع نمي شد.
وزير كشور گفت: به آمار دقيق زاد و ولد، مرگ و مير، طلاق و ... نيازمنديم تا بتوان در عرصه هاي مختلف بر اساس آنها تصميم گيري صحيح صورت گيرد.
بايد در جهت ارتقاي كيفيت خدمات و افزايش بهره وري گام برداريم و در صورتي كه روند بخشي نگري در كشور كه در آن به حد اشباع رسيده ايم، ادامه يابد، ناكام خواهيم ماند. وي تصريح كرد: بايد حميت صنفي، شغلي و بخشي كنار گذاشته شود و با جهش و نگاه فرابخشي به فكر پيشرفت و خدمات رساني باشيم.
مديران نيز بايد جسارت عبور از مرزهاي سازماني را در خود ايجاد كنند، چرا كه قيد و بندهاي سازماني بزرگترين مانع توسعه كشور است.
امسال ۱۰ميليون كارت شناسايي ملي صادر مي شود
آيت اللهي رئيس سازمان ثبت احوال كشور نيز با ارائه گزارشي از عملكرد اين سازمان گفت: ثبت احوال ۴۷ مورد خدمات به مردم ارائه مي كند كه تاكنون ۲۲ ميليون خدمات ثبتي انجام شده است.
وي افزايش توان صدور كارت شناسايي ملي و كاهش زمان انتظار صدور اين كارت را از اهداف عمده سازمان ثبت احوال بيان كرد و گفت: طي سال هاي گذشته سالانه يك ميليون و ۸۰۰ هزار كارت شناسايي ملي در كشور صادر مي شد كه با تغييرات نرم افزاري اين رقم در ۲ سال گذشته به ۷ ميليون رسيده و امسال هم صدور ۱۰ ميليون كارت شناسايي ملي در دستور كار است.
آيت اللهي تصريح كرد: زمان انتظار صدور كارت سه ماه بود كه با هماهنگي هاي به عمل آمده اين زمان به ۳ هفته كاهش يافته است.
به گفته وي تقاضاي صدور ۲۲ ميليون كارت شناسايي ملي جمع آوري و از اين تعداد ۲۱ ميليون كارت صادر شده و يك ميليون نيز در مرحله صدور است.

بيماران مغز و اعصاب قبل از روزه داري
با پزشك مشورت كنند
ايسنا: يك متخصص مغز و اعصاب با بيان اين كه نمي توان يك حكم كلي براي روزه داري بيماران مغز و اعصاب صادر كرد، گفت: با تغيير داروي مصرفي در بيماران مغز و اعصاب به نوع «آهسته رهش» امكان روزه داري براي برخي از اين دسته بيماران فراهم مي شود. دكتر كتايون علي خاني افزود: در بيماران مبتلا به ام.اس كه فاقد مشكلات جسماني هستند و گرفتاري آنان عمدتاً در سيستم اعصاب مركزي است هيچ منعي براي روزه داري وجود ندارد اما در هر حال هر بيماري بايد با مشورت پزشك معالج خود و با توجه به وضعيت جسماني و درماني به روزه داري اقدام نمايد. اين متخصص مغز و اعصاب با بيان اين كه مصرف برخي داروهاي مغز و اعصاب خطر ايجاد سنگ كليه را افزايش مي دهد،  گفت: وضعيت روزه داري و عدم نوشيدن آب اين خطر را دوچندان مي كند لذا اين دسته از بيماران مغز و اعصاب فقط پس از مشورت با پزشك معالج خود اقدام به روزه داري كنند. وي با اشاره به اينكه ۹۹ درصد بيماران مبتلا به صرع قادر به روزه داري نيستند، در ادامه گفت:  همچنين گرسنگي طولاني مدت سبب عود حملات سردردهاي ميگرني مي شود ولي بيماران مبتلا به ميگرن كه تحت درمان هستند مي توانند در ايام ماه مبارك رمضان روزه بگيرند ولي بيماران ميگرني با علايم شديد و يا ميگرنهاي پيچيده با علايم مغز و اعصاب نمي توانند روزه دار باشند.

انگور بخوريد تا لاغر شويد
مهر:  تحقيقات نشان مي دهد كه خوردن انگور سبز باعث كاهش وزن در مصرف كنندگان آن مي شود، پس اگر مي خواهيد وزن خود را كم كنيد اين ميوه را در برنامه تغذيه اي روزانه خود قرار دهيد. حتي مصرف آب انگور نيز مي تواند موجب كاهش وزن در مصرف كنندگان شود.

مدارس،متناسب با ويژگي هاي اقليمي
و فرهنگي  هر منطقه ساخته مي شود
گروه علمي فرهنگي:معاون وزارت آموزش وپرورش و رئيس سازمان نوسازي،توسعه و تجهيز مدارس كشور اعلام كرد: مدارس كشور متناسب با ويژگي هاي اقليمي و فرهنگي هرمنطقه احداث مي شود.
«محمدعلي افشاني» روزسه شنبه به ايرنا گفت: ايجاد محيطي جذاب و بانشاط براي فراگيري بهتر دانش آموزان و تناسب مدارس با سن و جنسيت دانش آموزان از اهداف اجراي طرح «بانشاط سازي مدارس» است.
وي گفت: هم اكنون در اجراي طرح «بانشاط سازي مدارس» رعايت ويژگي هاي اقليمي و فرهنگي در احداث مدارس جديد رعايت مي شود و بتدريج ساير مدارس نيز به اين شيوه ساخته خواهند شد.
افشاني توضيح داد:ايجاد فضايي مقاوم، زيبا، بانشاط متناسب براي دانش آموزان و مربيان، موجبات ارتقاي كيفيت آموزشي را فراهم كرده و مدرسه را به عنوان نماد توسعه فرهنگي،هماهنگ باتمدن و ويژگي هاي بومي و منطقه اي معرفي مي كند.
وي اظهارداشت:باتوجه به تاثير مستقيم معماري دربالابردن كيفيت آموزش و يادگيري در مدارس، ايجاد طرح هاي جديد در ساخت فضاهاي آموزشي با استفاده از آخرين دستاوردهاي فني و رعايت نكاتي نظير زيبايي، دوام، ارتباط فضاهاي داخلي با يكديگر و ارتباط از بيرون به داخل مدارس، ابعاد فضاهاي جنبي، اقليم و فرهنگ مورد توجه قرار مي گيرد.
افشاني درباره مراحل انجام اين كار گفت : براي انجام اين كار ابتدا مطالعات اوليه شامل مطالعات كتابخانه اي و ميداني،جمع آوري نظرات كارشناسان، برآورد نيازها و انتظارات بهره برداران، مطالعه نمونه هاي خارجي و داخلي، تهيه برنامه فيزيكي وجمع آوري استانداردها صورت مي گيرد. افشاني گفت: در زمان حاضر بيش از ۷۰ نقشه به طور كامل تهيه شده و در آينده نزديك اين رقم به ۳۶۰نقشه خواهد رسيد.

قاچاق دارو لطمات مالي زيادي به كشور وارد مي  كند
ايلنا: معاون دارو و غذاي وزارت بهداشت اعلام كرد: قاچاق داروها به خارج از كشور، لطمات مالي زيادي به كشور وارد مي  كند.
دكتر ديناروند، معاون دارو و غذاي وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي، گفت: برخي داروها كه وارد كشور مي  شود، به كشورهاي ديگر قاچاق مي  شوند و اين موضوع ضرر و زيان مالي زيادي به كشور وارد مي  كند.
وي افزود: ايران داروهاي مذكور را با قيمت بالايي خريداري مي  كند و با قيمت بسيار پايين در ايران مي  فروشد؛ اما برخي از اين داروها دوباره به كشورهاي ديگر قاچاق مي  شود.
هنوز راهكار مناسبي براي كنترل اين نوع قاچاق در كشور پيدا نشده و متاسفانه بازار دارو لطمات جبران  ناپذيري از قاچاق دارو مي  خورد.
وي تصريح كرد: نوع ديگر قاچاق دارو، قاچاق داروهاي خارج از ليست دارويي كشور به ايران است.
معاون دارو و غذاي وزارت بهداشت، با اشاره به اينكه بسياري از داروهاي تقلبي به صورت قاچاق وارد كشور مي  شود، گفت: متاسفانه از كانال  هاي غيررسمي برخي داروهاي تقلبي و مشابه وارد بازار دارويي كشور مي  شوند و لطمات زيادي به سلامت جامعه وارد مي  كند.
وي خاطرنشان كرد: گاهي در كشور كمبود دارويي رخ مي  دهد كه اين موضوع زمينه  ساز سوءاستفاده برخي قاچاقچيان مي  شود.
ديناروند، با اشاره به اينكه قاچاق دارو در كشور نيازمند توجه جدي مسئولان كشور است، گفت: زماني قاچاق دارو در بازارهاي سياهي مثل ناصرخسرو توزيع مي  شد؛ اما در حال حاضر اين داروها در سيستم  هاي دولتي و داروخانه  ها هم به فروش مي  رسند.

حق التدريسي هاي داراي ۳ سال سابقه
در تهران استخدام نمي شوند
گروه علمي فرهنگي:  مراحل برگزاري آزمون استخدام ۲۵۰۰ معلم حق التدريس داراي ۳ سال سابقه كه مقرر بود تا پايان شهريور تكليف آنها مشخص شود، هم اكنون پس از حدود يك ماه تأخير با ارسال بخشنامه اي به استانها اجرا شده و در اين زمينه تهران تنها استاني است كه برخلاف شمار معترضان سهميه استخدامي ندارد.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران با ارسال بخشنامه چگونگي برگزاري آزمون تخصصي استخدام معلمان حق التدريس داراي سه سال سابقه به استانها پس از صدور حكم بيش از ۳۷ هزار معلم حق التدريس مشمول استخدام بدون آزمون در اواخر شهريور سال جاري، يك ماه به استانها فرصت داده شد تا مراحل استخدام ۲۵۰۰ معلم حق التدريس داراي سه سال سابقه را طي كنند.
در اين بين آيين نامه اجرايي قانون استخدام حق التدريس ها نيز بر مبناي افزايش نرخ حق التدريس معلمان شاغل به حدود ۱۲۰ درصد و معلمان پاره وقت به ۳۰۰ درصد در ساعت نيز مصوب و ابلاغ شد كه در آن افزايش نرخ حق التدريس، اولويت دادن به معلمان شاغل براي كمك به معيشت آنها، كمك گرفتن از معلمان بازنشسته و توانمند، استخدام داوطلبان آزاد شركت كرده در آزمون ادواري در صورت نياز و افزايش نرخ حق التدريس از اهم تغييرات حاصله با اجراي آيين نامه فوق بود.
به گزارش ايسنا، در اين شرايط جمعي از معلمان حق التدريس در واكنش به تصويب اين آيين نامه در مقابل مجلس و نهاد رياست جمهوري تجمع كرده و اظهار كردند كه با افزايش ساعت كار معلمان رسمي، از كار اخراج شده اند. از جمله همزمان با آغاز سال تحصيلي ۸۸۰ معلم حق التدريس كرمانشاه كه به گفته خودشان به علت افزايش ساعات كار معلمان رسمي از آموزش و پرورش اخراج شده  بودند، با درخواست ملاقات با نمايندگان و احقاق حقوق خود در مقابل مجلس و نهاد رياست جمهوري تجمع كردند.
اين اعتراض در حالي بود كه بر اساس تاكيد مسئولان وزارت آموزش و پرورش بعد از تصويب آيين نامه اجرايي قانون استخدام حق التدريس ها، از اين پس تا زماني كه معلم شاغل متقاضي تدريس است، اجازه استخدام حق التدريس وجود نداشته، لذا ضريب اشتغال معلمان شاغل با دريافت اجازه به ۶۰ ساعت حق التدريس در ماه افزايش يافته است.
دسته ديگري از حق التدريس هاي معترض كه بارها به تجمع دست زده بودند، شامل معلمان حق التدريس داراي ۴ سال سابقه تدريس بودند كه از طريق آزمون استخدام معلمان حق التدريس زير نظر سازمان سنجش كشور پذيرفته شدند و آموزش و پرورش به آنها قول داده است كه پس از چهار سال آنها را استخدام كند، اما اكنون شرايط استخدام را ندارد.

مدارس تهران داراي مربي بهداشت مي شوند
گروه علمي فرهنگي: كارشناس  مسئول  بهداشت  سازمان  آموزش  و پرورش  شهر تهران  گفت : در سال  تحصيلي  جاري ، اجراي  طرح «مربيان  بهداشت» در مدارس  فاقد مربي  بهداشت  در تهران آغاز شد.به گزارش ايرنا سهيلا تبريزي  افزود: مربيان  بهداشت  براساس  اين  طرح  كه  با اعتبارات  درون  سازماني  اجرا مي شود، وارد مدارس  فاقد مربي  بهداشت  شده  و بهداشت  را به  دانش آموزان  آموزش  مي دهند.وي  خاطرنشان  كرد: اين  مربيان  بهداشت  در خصوص  تغذيه  سالم ، نحوه  پيشگيري  از بيماريها، رعايت  بهداشت  فردي  و محيط  به  دانش آموزان  آموزش هاي  لازم  را ارائه  خواهند داد.اين  كارشناس  افزود: مربيان  بهداشت  ضمن  آموزش  بهداشت ، معاينات  اوليه  را بر روي  دانش آموزان  انجام  مي دهند كه  اين  معاينات  شامل  معاينه  چشم ، گوش ، دندان ، پوست ، قد و وزن  است .تبريزي  ادامه  داد: دانش آموزان  همچنين  در زمينه  تيروئيد، كم خوني  و قلب  نيز مورد بررسي  و معاينه  قرار مي گيرند.وي  يادآور شد: بعد از معاينه  پزشكي ، چنانچه  بيماري هاي  تيروئيد، كم خوني  و مشكلات  قلبي  در آنان  تشخيص  داده  شود به  مراكز درماني  دولتي  و خصوصي  ارجاع  داده  خواهند شد.
اين  كارشناس  افزود: اميدواريم  آموزش هاي  مربيان  بهداشت  در خصوص  رعايت  نكات  بهداشت  فردي  و محيطي  در دانش آموزان  تأثيرات  لازم  را داشته  باشد و علاوه  بر افزايش  آگاهي  بهداشتي  آنان ، باعث  افزايش  سلامتي  دانش آموزان  شود.

شناسايي اتباع افغاني مجاز در ايران
از ۱۵ آبان آغاز مي شود
گروه اجتماعي:مديركل امور اتباع خارجه وزارت كشور گفت: طرح شناسايي اتباع افغاني كه به صورت مجاز در ايران زندگي مي كنند از ۱۵ آبان در سراسر كشور آغاز مي شود .
احمد حسيني به اقدامات وزارت كشور براي بازگرداندن اتباع افغاني به كشورشان اشاره كرد و افزود: براساس برنامه ريزي هاي انجام شده از سوي وزارت كشور قرار است پس از پايان ماه مبارك رمضان عمليات شناسايي اتباع افغاني مجاز در كشور آغاز شود .
وي خاطر نشان كرد : بعد از شناسايي اين افراد ، اقدامات لازم براي بازگرداندن مهاجرين افغاني مجاز به كشورشان اجرا مي شود .
مديركل امور اتباع خارجه وزارت كشور همچنين در خصوص ثبت نام دانش آموزان اتباع افغاني در مدارس تاكيد كرد : ثبت نام دانش آموزان افاغنه در تمام استانهاي كشور به پايان رسيده و تنها در استان تهران به دليل كثرت دانش آموز ، ثبت نام از آنها ادامه دارد .

همايش «لباس فاخر ايراني» برگزار مي  شود
ايلنا: همايش پوشش اسلامي و لباس محلي با عنوان «لباس فاخر ايراني» در دي ماه سال جاري در تهران برگزار مي  شود.
كاظم كياپاشا، معاون فرهنگي ستاد احياي امر به معروف و نهي از منكر استان تهران، در نخستين همايش غني  سازي فضاهاي معنوي بوستان  ها و اماكن تفريحي تهران، افزود: اجراي برنامه  هاي فرهنگي تنها با حمايت يك يا چند نهاد نتيجه نمي  دهد، بلكه مشاركت مردمي شرط موفقيت اين برنامه  ها است و اگر يك انسجام دقيق و همكاري نزديك بين تمام نهادهاي فرهنگي و ستادهاي امر به معروف و نهي از منكر پديد آيد، مي  تواند ثمرات پرباري به همراه داشته باشد.

كاهش جرايم در رمضان
فارس: اداره كل روابط عمومي سازمان پزشكي قانوني كشور با تأكيد بر اينكه در ماه مبارك رمضان سال گذشته شاهد كمترين تعداد ضرب و جرح ناشي از نزاع بوده ايم از كم شدن ميزان جرم در اين ماه نسبت به ماه هاي ديگر سال خبر داد.

ديابت نوع ۳ هم كشف شد
ايسنا: دانشمندان پس از انجام بررسي هاي فراوان بر روي انسولين هاي توليدشده در مغز و پانكراس افراد، نوع جديدي از بيماري ديابت را كه تا مدتي پيش ناشناخته بود، كشف كردند. محققان آمريكايي وابسته به مؤسسه پزشكي براون دريافته اند با توجه به دو نوع ديابتي كه هم اكنون شناسايي شده است اين عارضه جديد مي تواند به عنوان ديابت نوع سوم محسوب شود. عارضه اي كه به قند خون آسيبي نمي رساند.

مردان كمتر از زنان به مشورت تمايل دارند
003834.jpg
فارس: مطالعات نشان مي دهد مردان نسبت به زنان كمتر به مشورت كردن اعتقاد دارند و كمتر حاضر به اداي احساسات و تصميمات خود هستند. نشريه ميامي هرالد گزارش داد، مطالعات مركز ملي سلامت رواني آمريكا نشان مي دهد مردان در هر سن و از هر نژادي كه باشند نسبت به زنان كمتر در پي مشورت گرفتن از اين و آن هستند. اما زنان در كليه امور خود حتي امور شخصي همچون خريد يك لباس يا يك حلقه طلا سعي مي كنند نظر همه را بپرسند.

برپايي سفره هاي افطار
مهر:  كميته امداد امام(ره) اعلام كرد : اين نهاد طبق سنوات گذشته آمادگي دارد با كمك مردم خير و نوعدوست ايران اسلامي سفره هاي اطعام و افطار محرومان را در سراسر كشور برگزار نمايد. اين نهاد همچنين آمادگي دارد با اجراي مرحله ديگري از طرح اكرام ايتام، كودكان يتيم را تحت حمايت حاميان خير و نيكوكار قرار داده و علاوه بر آن زمينه آزادي زندانيان نيازمند را در اين ماه پرخير و بركت فراهم نموده و سنتهاي حسنه اسلامي را گسترش دهد.در اين گزارش تصريح شده است : حساب شماره ۳۳۳۳ بانك ملي ايران شعبه پيام انقلاب اسلامي جهت اطعام نيازمندان و اكرام ايتام و حساب شماره ۶۰۶۰ اين بانك جهت كمك به آزادي زندانيان نيازمند اختصاص يافته است.

سفارش كودك توسط ثروتمندان انگليسي
فارس: زنان ثروتمند انگليسي كه حوصله حاملگي و راه طبيعي بچه دار شدن را ندارند براي داشتن فرزند به آزمايشگاهها سفارش مي دهند. يكي از متخصصان آزمايشگاهي شرايط حاملگي را شبيه سازي مي كند و جنين را در داخل دستگاه پرورش مي دهد. مايكل دولي كه متخصص اين زمينه است در ادامه مي افزايد: اين زنان ثروتمند به نحوي سفارش بچه مي دهند كه گويي يك خريد لوكس انجام مي دهند.وي، تغيير برداشتهاي زنان در مورد حاملگي و ازدواج را خطر بزرگي براي بشريت ذكر كرد.

اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |