شنبه ۲ مهر ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۸۰۷ - Sep 24, 2005
تعويق هاي مكرر جلسه شوراي حكام آژانس هسته اي
002796.jpg
اجلاس شوراي حكام آژانس بين المللي انرژي اتمي تا آخرين ساعات ديشب نيز نتوانست در مورد ايران به اجماع برسد. تا ساعاتي كه صفحات روزنامه آماده مي شد جلسه نهايي شوراي حكام براي سومين بار طي ۲۴ ساعت گذشته به تأخير افتاد تا اعضا بر روي آخرين پيشنهادها درباره فعاليت هسته اي ايران تفاهم كنند.
ديشب گفته شد اعضاي شوراي حكام به هر حال تا چند ساعت بعد به توافق مي رسند.
گروه سياسي:با تشديد اختلاف نظرهاي بلوك غرب و گروه غيرمتعهد در جلسه شوراي حكام آژانس بين المللي انرژي اتمي جلسات اين شورا مدام به تعويق مي افتد. صبح چهارشنبه مقرر شد به منظور گفت وگوهاي ديپلماتيك در زمينه موضع گيري شوراي حكام نسبت به گزارش البرادعي در سوم سپتامبر از روند پرونده هسته اي ايران و آغاز فعاليت هاي هسته اي اصفهان ادامه گفت وگوهاي رسمي شورا به پنج شنبه موكول شود كه اين تعويق تا عصر جمعه به وقت وين ادامه داشت. اما به دليل ادامه اختلاف نظرها مجددا نشست دو ساعت ديگر به تعويق افتاد.
اين تعويق به دليل بحث درمورد پيش نويس قطعنامه سه كشور اروپايي انجام شد. اروپا در پيش نويس اوليه خود كه با مخالفت قاطع كشورهاي عضو جنبش عدم تعهد، گروه ۷۷ و چين و روسيه مواجه شد خواستار ارجاع مستقيم پرونده ايران به شوراي امنيت بود اما با مقاومت اين كشورها پيش نويس دوم قطعنامه خود را ارائه كرد كه علاوه بر اين كه در قسمت هاي مختلف آن خواستار دسترسي نامحدود بازرسان به هر محل، شخص و اطلاعات موردنظرشان شده بود ايران را ملزم به تعليق دائم و كامل تمامي فعاليت هاي مربوط به غني سازي و بازفرآوري اورانيوم ازجمله فعاليت هاي هسته اي اصفهان ساخته بود .مهم تر اين كه در بند دوم اين پيش نويس آمده بود:تاريخچه فعاليت هاي پنهاني هسته اي ايران كه در گزارش مديركل به آن اشاره شد، ماهيت اين فعاليت ها و مسائلي كه با توجه به اعلاميه هايي كه از سپتامبر سال ۲۰۰۲ از سوي ايران صادر گرديده از سوي آژانس روشن گرديده است. باتوجه به اين كه شوراي امنيت به عنوان ارگاني صلاحيت دار مسئوليت حفظ صلح و امنيت بين المللي را برعهده دارد، اين مسائل نيز در صلاحيت آنجاست و به اين ترتيب بند موسوم به ماشه در پيش نويس دوم قطعنامه اروپا آمده بود. اما اعضاي گروه كشورهاي غيرمتعهد موسوم به نم كه همراهي روسيه و چين را هم با خود دارند با اين پيش نويس هم مخالفت كردند كه موجب شد بلوك غرب نسبت به ثبت اين پيش نويس هم اقدام نكند.در همين حال برخي منابع ديپلماتيك از طرح پيش نويس قطعنامه جديدي از سوي اروپا خبر دادند كه در آن تلاش شده است رضايت ايران و كشورهاي روسيه، چين و گروه نم را جلب كند. در اين پيش نويس اشاره مستقيم يا غيرمستقيمي به ارجاع پرونده ايران به شوراي امنيت نشده است اما همچنان عملكرد گذشته ايران مورد انتقاد قرار گرفته است.احتمال طرح اين پيش نويس جديد ،جلسه شوراي حكام را مجددا به تعويق انداخت. جلسه شوراي حكام از ساعت ۱۷ به وقت وين به ساعت ۱۹ (۳۰/۲۰ به وقت تهران) موكول شد.اما در كنار پيشنهادهاي اروپا گروه كشورهاي حامي ايران نيز از پيشنهاد جديدي سخن گفتند. آنها پيشنهاد كردند كه پرونده ايران از اجلاس فصلي بعدي شوراي حكام در ماه نوامبر (اواخر آذرماه) مورد بررسي قرارگيرد. آنها معتقدند كه زمان كافي براي رسيدگي به مسئله هسته اي ايران در اجلاس فعلي وجود ندارد.
جواد وعيدي معاون امنيت بين الملل شورايعالي امنيت ملي كشورمان كه به تازگي به عضويت تيم مذاكره كننده هسته اي درآمده است، عصر ديروز در گفت وگويي با خبرنگاران اعلام كرد: تا اين لحظه هيچ پيش نويسي به عنوان قطعنامه اي درباره ايران به دبيرخانه شوراي حكام ارايه نشده است و فقط عناصر و اجزايي از قطعنامه هاي احتمالي مطرح شده است.
وي موضع گيري منسجم و قاطع از سوي ايران، روسيه، چين و عدم تعهد را در تحميل شرايط فعلي، ناكامي براي اروپا و آمريكا و تعيين كننده و مهم خواند.
وعيدي در عين حال خاطرنشان كرد: بايد انتظار هرگونه اقدامي را داشت كه از اين جمله احتمال صرف نظر كردن آمريكا و اروپا از اجماع و روي آوردن به يكجانبه گرايي است كه در اين صورت ممكن است آنها رفتن به شوراي امنيت را انتخاب كنند كه اين از نظر ايران پيگيري مسير رويارويي است.
اين عضو ارشد هيات ايراني تصريح كرد: ايران خود را به پذيرفتن آنچه مطابق تعهداتش ذيل ان.پي.تي، اساسنامه آژانس و توافقات پادماني نباشد، متعهد و ملزم نخواهد دانست.وي هم چنين خاطرنشان كرد، احتمال دارد بنا به درخواست عدم تعهد بررسي مساله هسته اي ايران به نشست ماه نوامبر شوراي حكام موكول شود.وعيدي هم چنين بار ديگر هرگونه ارجاع مساله هسته اي ايران به شوراي امنيت يا گنجاندن بند ماشه، درخواست همكاري هايي فراتر از الزامات فعلي ايران و يا تعليق مجدد فعاليت هاي تاسيسات فرآوري اورانيوم را از ديد كشورمان غيرقابل پذيرش خواند.

رئيس جمهور در جمع مردم بم:
تا آنجا كه در توان دولت هست، مشكلات را پيگيري مي كنيم
ايسنا:دكتر محمود احمدي نژاد در جمع مردم حاضر در بلوار شهداي بم به آنان قول مساعد داد كه در جهت حل مشكلاتشان گام بردارد.
وي هنگامي كه قصد قرائت فاتحه بر مزار شهداي بم و درگذشتگان زلزله اين شهر را داشت، با انبوه مردمي مواجه شد كه نامه هاي زيادي را به دست او دادند و به طور شفاهي نيز گله هاي خود را به گوشش  رساندند.
رئيس جمهور در جمع مردم بم اظهار داشت: خدا را سپاسگزارم كه توفيق داد به بم بيايم تا هم شما را زيارت كنم و هم مسائل را از نزديك ببينم. ان شاءالله بررسي كنيم و براي اصلاح و بهبود وضع عمل كنيم.
وي ادامه داد: بعضي از مسائل را كه گفتيد و من شنيدم. بعضي  را هم در نامه نوشته ايد كه همه را خواهم خواند. اما اگر فكر مي كنيد مطالب ديگري هم وجود دارد كه بايد بدانم، اين مطالب را مكتوب كنيد. بعد از نماز مغرب و عشاء در مسجد جامع مي نشينم و به مشكلات شما از نزديك گوش مي كنم. مطمئن باشيد آن مقداري كه در توان دولت است رسيدگي خواهيم كرد و مسائلي كه راجع به بومي و غيربومي نيز گفتيد رسيدگي خواهم كرد.به بخش هايي از انتظارات و منابع و تسهيلات دولتي و بانكي باقي مانده كه امروز صحبت مي كرديم نيز رسيدگي خواهد شد. توجه داريد كه حادثه خيلي حادثه بزرگي بوده است.
وي ادامه داد: حرف هاي زيادي در دلتان داريد كه الان فرصت بيان آنها نيست. مقداري از آنها را كه فكر مي كنيد مي شود نوشت، بنويسيد. ما به مسجد جامع مي رويم و به من برسانيد. بعضي از مسايل هست كه بايد تصميم كلي بگيريم از جمله بحث اصناف، بحث جريمه، بحث بيكاري، ازدواج و بچه هاي بم و هم چنين سرعت بازسازي كه بايد سريع تر انجام شود و برخي از وام ها كه اكنون مشكل بانكي دارد و مسايل ديگر كه فكر مي كنيد، آنها را منعكس كنيد. ما در جلسه مفصلي كه خواهيم داشت، آن مقداري را كه بشود در همين جا تصميم مي گيريم و آن مقداري را هم كه نشود به جلسه دولت مي بريم و در آنجا تصميم مي گيريم.

وزير كشور:
اصراري بر بومي بودن استانداران نداريم
ايسنا: وزير كشور در نشست شوراي فرهنگ عمومي استان قم بر عزم دولت براي تحقق كامل شعارهاي انقلاب به ويژه در زمينه ارزش هاي اسلامي تأكيد كرد و گفت: دولت جديد براي رفع مشكلات مردم و تحقق عدالت به خصوص در مناطق محروم تلاش مي كند.وزير كشور در خصوص تعيين استانداران جديد از انتصاب بقيه استانداران در هفته هاي آينده خبر داد و گفت: استاندارها بايد توانايي و ظرفيت هاي لازم را براي مديريت داشته باشند.در دوره جديد با توقعات و مطالبات جديد مردم و با نگاه جديدي كه به عرصه هاي داخلي و خارجي داريم، مردمي و خدمتگزاربودن، به دنبال حل مشكلات مردم بودن از ديگر ويژگي هاي استانداران جديد مي باشد.وي لزوم بومي بودن استانداران را براي استان ها رد كرد و توضيح داد: اگر شخصي با توجه به ويژگي هاي ذكرشده در استان يافت شود، بيشتر راغب هستيم، ولي اصراري بر بومي بودن نداريم.
پورمحمدي در مورد ابقاء استانداران دولت گذشته گفت:فضاي اجتماعي بايد تحمل استانداران دولت قبلي را داشته باشد.برخي افراد هستند كه ويژگي هاي آنها قابل قبول است ولي شرايط اجتماعي ديگر تحمل آن افراد را ندارد و بايد به مطالبات اجتماعي بها داد، به خصوص در شرايطي كه تحولات سياسي رخ مي دهد طبعاً ايجاب مي كند كه يك سري تغييرات و تحولات به وجود آيد كه خواست به حق هم است و بايد به آن پاسخ داد.وزير كشور فضاي اجتماعي كشور را بسيار خوب دانست و ادامه داد: طي چند روز گذشته سفرهايي كه به استان هاي مختلف داشتم اشتياق و رويكرد مردم به افراد متدين و مذهبي بسيار بالا بود.اگر بتوانيم پاسخ مناسبي به مشكلات آنها بدهيم و مشكلات اقتصادي اجتماعي و مالي آنها را برطرف كنيم مردم خيلي از خودگذشتگي نشان مي دهند.

رشد ۷درصدي مصرف سيگار بين نوجوانان و جوانان كشور
ايسنا:«سيگار كشيدن» در حالي كه به رايج ترين رفتار پرخطر در ميان جوانان و نوجوانان تبديل شده است كه متأسفانه با منع قانوني رو به رو نيست . مدير اجرايي جمعيت مبارزه با استعمال دخانيات مي گويد: ايرانيان سالانه ۵۴ ميليارد نخ سيگار دود مي كنند كه از اين ميزان ۳۰ ميليارد نخ توسط سيستم دولتي به جامعه تزريق مي شود و مابقي آن قاچاق است.
دكتر محمدرضا معدني، مدير اجرايي جمعيت مبارزه با استعمال دخانيات كشور همچنين در اين زمينه مي گويد كه ۱۰ ميليون سيگاري در كشور وجود دارد كه روزانه ۴ميليارد تومان خرج سيگار آنها و سالانه درآمدي بالغ بر ۵ هزار و ۸۴۰ ميليارد تومان صرف معضلات و ناهنجاري هاي اجتماعي و بهداشتي آن در كشور مي شود.
از سوي ديگر روانشناسان معتقدند كه تصور رسيدن به آرامش، تأييدجويي كه در آن جوان براي كسب تأييد همسالان وادار به كشيدن سيگار مي شود و شكل گيري اين عقيده كه سيگاركشيدن موجب رهايي از تنش شده و انجام تكاليف را آسان تر مي كند، مجموع سه نگرشي است كه ميل به سيگار كشيدن را در جوانان برمي انگيزد.
همچنين پس از ايجاد اين نگرش ها، جوان در همنوايي با گروه همسالان وارد مرحله «سيگاركشيدن» شده كه اين فرايند در صورت سيگاري بودن يكي از اعضاي خانواده به ويژه پدر خانواده تسهيل تر مي شود. از سوي ديگر تحقيقات نشان مي دهد كه جواناني كه بيش از ۱۰ نخ سيگار كشيده اند به احتمال بيش از ۸۰ درصد سيگاري خواهند شد.
جالب اين كه جوانان سيگاري برآنند كه سيگاركشيدن براي افراد مسن بد است، اما براي خود آنها زيانبار نيست ، به همين دليل بر شدت مصرفشان افزوده مي شود.
به گزارش ايسنا، جوان به علت عادت، اعتياد، كاهش اضطراب و تنش، تن آسايي لذت بخش، جامعه پذيري و بعضا كسب پاداش اجتماعي تحريك و به كشيدن سيگار عادت كرده و به جواني سيگاري تبديل مي شود.
دكتر منوچهر سرحدي، روانپزشك در اين باره مي گويد: طبق آخرين آمار، ميزان استعمال دخانيات در جوانان و نوجوانان نسبت به سال هاي گذشته، ۷درصد و در كل ۱۳درصد افزايش يافته است؛ به عبارت ديگر مي توان گفت كه يك پنجم نوجوانان و جوانان كشور سيگاري هستند.
گفتني است كه عوامل رواني و زيستي در ايجاد و ابقاي رفتار سيگاركشيدن مداخله مي كنند، اما از نظر كارشناسان «عادت» ، «سيگار كشيدن با انگيزه ايجاد واكنش هاي عاطفي مثبت همچون تحريك، لذت و تن آسايي» ، «سيگاركشيدن با تصور كاهش واكنش هاي عاطفي منفي همچون كاهش تنش، اضطراب و اضطراب اجتماعي» ، «برانگيزاننده هاي اجتماعي مانند همانندسازي با ديگر سيگاري ها و تعريف خودانگاره» و «برانگيزاننده اعتياد يا اشتياق رواني» پنج طبقه برانگيزاننده رفتار سيگاركشيدن در جوانان است.
 دكتر سرحدي نيز افراد داراي زمينه هاي اضطراب، افسردگي، صفات شخصيتي منفي، اختلالات شخصيتي، بيكاري و افراد داراي مشكلات عاطفي و روحي را نسبت به سايرين بيشتر مستعد گرايش به سيگار مي داند و مي گويد: متأسفانه در كشور اينگونه مطرح شده كه سيگار جزء مواد مخدر نبوده و اعتيادزا نيست اما با توجه به اينكه قطع آخرين نخ سيگار موجب بي قراري، اضطراب، خشم، اختلال در تمركز و خواب، تغييرات فشارخون و ضربان قلب مي شود پس مي توانيم اين تذكر را به افراد بدهيم كه سيگار توانسته جسم آنها را وابسته كند.
وي در ادامه بيان مي كند كه اگر در درمان افراد سيگاري به مسايل زمينه اي مانند افسردگي، اضطراب و مشكلات روحي عاطفي توجه نكنيم، حتي اگر فرد موفق به ترك سيگار شود، ۸۰ درصد احتمال دارد كه ۲ سال پس از ترك مجددا به سمت آن گرايش يابد.
اين روانپزشك مهمترين زمينه گرايش به سيگار را بيماريهاي روحي و افسردگي مي داند و تصريح مي كند: در خانواده هايي كه يكي از والدين سيگاري هستند، احتمال گرايش كودكان آنها به سمت سيگار ۲ تا ۴برابر خانواده هاي معمولي است. همچنين ازبين رفتن قباحت اجتماعي استعمال سيگار يكي از معضلات اصلي است، چرا كه برخي افراد استعمال سيگار را نوعي كلاس اجتماعي دانسته و تصور مي كنند اگر سيگار را بر لب يا دستان خود داشته باشند و پشت فرمان اتومبيل باشند، كلاس اجتماعي بالايي خواهند داشت كه متأسفانه اين گرايش بين زنان، نوجوانان و جوانان بيشتر شده است.

آيين نامه تسهيل نقل و انتقال دانشجويان
مهرماه اجرا مي شود
گروه علمي فرهنگي: وزير علوم، تحقيقات و فناوري در اجلاس فوق العاده  رؤساي دانشگاه ها بر لزوم اجراي آيين نامه تسهيل نقل و انتقال دانشجويان از ابتداي سال تحصيلي جديد تاكيد كرد.
دكتر محمد مهدي زاهدي در اين اجلاس ضمن آرزوي آغاز سالي توام با نشاط و شادماني و اميد به بهروزي و پيشرفت براي كليه دانشگاهيان، اظهار كرد: امسال دانشگاه بايد با محور عدالت، انصاف و ميانه روي اداره شود و عشق، علاقه و مهرورزي مدنظر قرار بگيرد تا در سايه آن از خدمات همه دلسوزان نظام بهره مند شويم. وزير علوم، با تاكيد بر اينكه رؤساي دانشگاه ها بايد تا دو هفته  آينده برنامه هاي هفتگي خود را به وزارت علوم ارسال كنند، گفت: معاونان دانشگاه ها نيز ضمن اقدام در اين جهت بايد اين برنامه را عينا پياده كنند. هم چنين با حضور كمرنگ در تحصيلات تكميلي، حضور خود را در كارهاي اجرايي پررنگ كنند. وي افزود: اعضاي هيات علمي نيز بايد برنامه  هفتگي خود را حتما به معاونين آموزشي انتقال دهند و اين برنامه ها بايد براي آگاهي ساير اعضاي هيات علمي بر روي سايت دانشگاه قرار بگيرد و مطمئنا اين برنامه ها توسط معاونين آموزشي چك مي شود.
وي با اشاره به ابلاغ آيين نامه تسهيل نقل و انتقال دانشجويان روز دوشنبه دوم مهرماه به دانشگاه ها، اظهار كرد: اين آيين نامه از ابتداي سال تحصيلي جديد لازم الاجراست.
وي در پايان با اشاره به حذف معاونت فرهنگي از چارت تشكيلاتي وزارت علوم در ساختار جديد، اظهار كرد:معاونت فرهنگي دانشگاه ها در ساختار وزارت علوم احيا شده است و دكتر خرمشاد به عنوان معاون فرهنگي وزارت علوم در اين مراسم معرفي مي شود.

با حضور پرشكوه رزمندگان هشت سال دفاع مقدس
آيين غبارروبي و عطرافشاني گلزار شهدا برگزار شد
002793.jpg
گروه اجتماعي: عصر پنج شنبه در مراسمي كه با حضور خانواده شهدا و رزمندگان هشت سال دفاع مقدس همراه بود، با پيام مقام معظم رهبري غبارروبي و عطرافشاني گلزار شهدا در سراسر كشور برگزار شد.
به گزارش خبرنگار ما در اين مراسم كه شماري از دانش آموزان به دعوت اتحاديه انجمن هاي اسلامي دانش آموزان كشور شركت كرده بودند بخشي از برنامه گلباران و عطرافشاني و غبارروبي گلزار شهدا توسط گروه هاي دانش آموزي به اجرا درآمد.
مسعود توانا مديركل روابط عمومي بنياد شهيد و امور ايثارگران در اين باره به خبرنگار ما گفت: پيام مقام معظم رهبري توسط حجت الاسلام رحيميان نماينده ولي فقيه در بنياد شهيد و امور ايثارگران قرائت شد و خانواده شهدا و رزمندگان هشت سال دفاع مقدس با تشكيل هسته اي دوستانه بر سر مزار شهداي انقلاب و ساير قبور شهداي هشت سال دفاع مقدس حاضر و فاتحه نثار كردند. وي با اشاره به اين كه در مراسم سال جاري عطرافشاني گلزار شهدا، ديدار مسئولان بنياد شهيد در مراكز استان ها و بر سر مزار شهدا نوعي همدلي و همراهي ميان مسئولان و خانواده بزرگ شاهد ايجاد كرده بود گفت: در مراسم غبارروبي گلزار شهداي مراكز استان ها بالگردهاي نيروهاي نظامي و انتظامي مراسم گلباران را انجام دادند.
فرماندهان دوران هشت سال دفاع مقدس نيز با حضور بر سر مزار همرزمان و همسنگران، خاطره هاي آن دوران را براي خانواده شهدا و والدين شهيدان والامقام بازگفتند.
مديركل روابط عمومي و بين الملل بنياد شهيد و امور ايثارگران يكي از برنامه هاي جنبي عطرافشاني گلزار شهدا را اجراي سرودهاي حماسي و انقلابي توسط گروه هاي دانش آموزي در محل برگزاري مراسم اعلام كرد و گفت: عكاسان و تصويربرداران نيز امسال به خاطر حضور در مسابقه ثبت لحظه ها حضور چشمگير داشتند كه در ادامه بنياد شهيد بنا دارد براي آثار برتر ارسالي جوايزي را اختصاص دهد.
توانا در پايان از عكاسان، تصويربرداران و علاقمندان به ادبيات دفاع مقدس و جنگ خواست آثار خود پيرامون آيين غبارروبي را براي شركت در آزمون برترين هاي آثار مراسم عطرافشاني به روابط عمومي بنياد شهيد و امور ايثارگران ارسال كنند.

وحشت از توفان «ريتا» چند شهر آمريكا
را خالي از سكنه كرد
002814.jpg
002811.jpg
با نزديك شدن توفان دريايي موسوم به ريتا به سواحل خليج تگزاس، حدود دو ميليون نفر از ساكنان نواحي ساحلي ايالت هاي تگزاس و لوئيزيانا محل هاي مسكوني خود را ترك مي كنند.به گزارش سايت فارسي بي .بي. سي ريتا كه دومين توفان دريايي است كه در هفته هاي اخير سواحل جنوبي آمريكا را مورد تهديد قرار مي دهد، در روز پنجشنبه، ۲۲ سپتامبر، از فراز خليج مكزيك عبور كرد و در حالي كه به سوي سواحل تگزاس تغيير جهت داده، از شدت آن كاسته شده و از يك تندباد درجه پنج - كه شديدترين نوع توفان دريايي است - به تندباد درجه چهار تبديل شده است.پيش بيني مي شود كه ريتا اوايل امروز شنبه به مناطق ساحلي ايالات متحده برسد. در حالي كه اين احتمال وجود دارد كه به جاي هجوم به شهرهاي هوستون و گالوستون، به سمت پورت آرتور در تگزاس يا ليك چارلز در لوئيزيانا حركت كند.
در حال حاضر، يكي از مهمترين مناطق نفتي ايالات متحده كه داراي تاسيسات گسترده پالايش نفت و كارخانه هاي پتروشيمي است در معرض خطر ريتا قرار دارد و كارشناسان محيط زيست در مورد تاثير آسيب ديدگي اين تاسيسات بر شرايط زيست محيطي ابراز نگراني كرده اند.
پيش از اين توفان ريتا باعث ريزش باران هاي شديد در شهر نيواورلئان شده كه در جريان توفان كاترينا نيز به شدت آسيب ديده بود.كارشناسان هواشناسي هشدار داده اند كه وزش ريتا مي تواند باعث خيزش امواجي به ارتفاع تا پانزده متر و هجوم آنها به سواحل تگزاس و لوئيزيانا شود و همراه با ريزش باران سنگين، خسارات گسترده اي را به بار آورد.
اعلام وضعيت اضطراري
با نزديك شدن ريتا به سواحل آمريكا، جورج بوش، رئيس جمهوري در مناطق آسيب پذير وضعيت اضطراري اعلام كرده است.وي همچنين براي نظارت بر نحوه تخليه ساكنان اين مناطق و آمادگي براي مقابله با شرايط اضطراري عازم تگزاس مي شود.نحوه برخورد دولت فدرال و مقامات ايالتي با توفان كاترينا باعث انتقادهاي شديد از رئيس جمهوري و كناره گيري رئيس اداره امور اضطراري ايالات متحده شده بود.خروج صدها هزار تن از ساكنان نواحي ساحلي تگزاس و لوئيزيانا با استفاده از خودروهاي شخصي و وسايل حمل و نقل عمومي باعث ايجاد ترافيك سنگين در راه هاي خروجي شهرهاي منطقه به خصوص شهر هوستون شده است.در روز پنجشنبه، در طول راه خروجي اصلي شهر هوستون به سوي شمال خودروهاي مسافران صفي به طول يكصد و پنجاه كيلومتر را تشكيل داد در حالي كه گرماي هوا باعث بروز اشكال فني در برخي از اتومبيل ها شده بود.
پيشتر گزارش شده بود كه تمام شدن ذخيره جايگاه هاي سوخت رساني باعث شده تا برخي از مسافران ناگزير شوند سفر خود را نيمه تمام بگذارند.اينك مقامات محلي اعلام كرده اند كه سوخت كافي براي تامين نياز مسافران ارسال شده است.
كارشناسان پيش بيني كرده اند كه ريتا دست كم با شدت يك توفان درجه چهار به بعضي نواحي ساحلي خواهد رسيد كه مشابه شدت توفان كاترينا در شهر نيواورلئان است.

همايش فصلي خانه احزاب ايران برگزار شد
گروه سياسي: نخستين همايش دوره سوم خانه احزاب ايران روز پنجشنبه در سالن اجتماعات وزارت كشور با حضور نمايندگان ۶۵ حزب كشور تشكيل شد.به گزارش خبرنگار ما احزاب جريان اصول گراي عضو خانه احزاب كه نسبت به انتخابات دوره سوم اعتراض داشتند در اين جلسه شركت نكردند. تنها محسن يحيوي نماينده جامعه اسلامي مهندسين در اين جلسه شركت كرد و در جايگاه هيأت رئيسه همايش نيز قرار گرفت.محسن موسوي تبريزي رئيس دوره سوم خانه احزاب ايران نخستين سخنران همايش بود كه با ارائه گزارشي از عملكرد شوراي مركزي دوره سوم، دلايل موردنظرش مبني بر واردنبودن اعتراضات نسبت به مخدوش بودن انتخابات را تشريح كرد.موسوي تبريزي گفت:كميسيون ماده ۱۰ هيچ مجوزي براي دخالت در انتخابات داخلي احزاب و خانه احزاب ندارد. زيرا طبق قانون، كميسيون ماده ۱۰ تنها دو وظيفه دارد: ۱- تطبيق صلاحيت كادر رهبري احزاب با قانون ۲- صدور پروانه فعاليت براي احزاب با توجه به اساسنامه و مرامنامه آنها. اگر حزبي كادر رهبري و يا اساسنامه خود را تغيير داد موظف است موضوع را به كميسيون ماده ۱۰ اطلاع داده و تأييد مجدد بگيرد. تعيين كادر رهبري امري دروني بوده و كميسيون ماده ۱۰ احزاب هيچ نقش و يا نظارتي بر نحوه انتخابات آن ندارد. به همين دليل است كه كميسيون ماده ۱۰ احزاب با وجود طرح موضوع انتخابات شوراي مركزي سوم خانه احزاب در آن، اقدام به دادن نظر و يا بيانيه رسمي نكرد، زيرا قانوناً نمي توانست در انتخابات داخلي خانه احزاب دخالت كند. ولي آقايان برخلاف قانون صندوق هاي انتخابات شوراي مركزي خانه احزاب را باز كردند و رأي ها را ديدند، ولي حكمي نداده اند. تنها بعضي دوستان به عنوان سخنگوي اين كميسيون اعلام كردند انتخابات مخدوش است.موسوي تبريزي تأكيد كرد: راه حل قانوني معترضين، درخواست تشكيل مجمع عمومي فوق العاده و تغيير اساسنامه براي برگزاري زودهنگام انتخابات است.در ادامه جلسه همايش خانه احزاب، هيأت رئيسه شوراي مركزي هم با دعوت از موسوي لاري وزير سابق كشور كه از پايه گذاران خانه احزاب بود لوح تقديري را به وي و سيدمحمد خاتمي رئيس جمهوري سابق هديه داد. پس از آن موسوي لاري نيز به ايراد سخنراني پرداخت و بر ضرورت حضور احزاب در صحنه سياسي كشور تأكيد كرد.علي آقامحمدي قائم مقام دبير شوراي عالي امنيت ملي سخنران بعدي جلسه بود كه به ارائه گزارشي از وضعيت پرونده هسته اي ايران پرداخت و پس از آن محمدرضا تاجيك (محقق سياسي) مباحثي پيرامون نقش احزاب در مشاركت ملي و همبستگي عمومي مطرح كرد. تريبون آزاد احزاب نيز برگزار شد كه در اين تريبون مرتضوي دبيركل مجمع جانبازان انقلاب اسلامي پيشنهاد كرد، احزاب جناح راست، چپ و مستقل از يكديگر تفكيك شده و هركدام بنا به تعداد، كرسي هايي در شوراي مركزي داشته باشند.

تشكيل گروه مشاوران جوان در قوه قضائيه
فارس: رئيس حوزه رياست قوه قضائيه از تشكيل گروه مشاوران جوان در اين قوه خبر داد.عبدالرضا ايزدپناه هدف از تشكيل اين گروه را استفاده از ديدگاه نخبگان نسل سوم در رابطه با بازتاب عملكرد قوه قضائيه خواند و اظهار داشت: با تشكيل اين گروه، قوه قضائيه از ديدگاههاي اصلاحي و خلاقيتي نسل سوم بهره مند شده و از آنها محروم نخواهد شد.وي با اشاره به معيارهاي انتخاب اين افراد با بيان اينكه اعضاي اين گروه را نخبگان تشكيل مي دهند، گفت: افرادي كه در اين گروه انتخاب مي شوند كساني هستند كه در جريان افكار عمومي و مسائل اجتماعي قرار دارند و دغدغه كمك و اصلاح قوه قضائيه را داشته و اهل طرح و ابتكار و خلاقيت هستند.ايزدپناه اعضاي اين گروه را در حال حاضر ۱۵ نفر عنوان كرد و گفت: اين گروه بنا به دستور رئيس قوه قضائيه تشكيل شده و ممكن است افرادي نيز به اين گروه اضافه شوند.

پاسخ آصفي به ادعاهاي انگليس
درمورد نقش ايران در ناامني هاي بصره
ايسنا: سخنگوي وزارت امور خارجه با اشاره به انتشار اخبار متعدد مبني بر تشديد اختلاف پليس عراق و نيروهاي انگليسي در بصره گفت: نيروهاي انگليسي با توسل به زور حاكميت عراق را ناديده گرفته اند.دكتر حميدرضا آصفي، سخنگوي وزارت امور خارجه با تكذيب اظهارات سخنگوي وزارت خارجه انگليس مبني بر دخالت ايران در جنوب عراق گفت: انگليس بهتر است به فرافكني خاتمه دهد و به توسل به زور براي رهاكردن دو نظامي انگليسي كه با لباس مبدل عربي فعاليت مشكوك مي كرده اند، اعتراف كند.سخنگوي وزارت امور خارجه همچنين گزارش منابع اطلاعاتي انگليس مبني بر ناامن كردن عراق از سوي ايران در ازاي پرونده هسته اي را بسيار مغرضانه و در عين حال سطحي خواند و گفت: حضور نيروهاي خارجي به ناامني در عراق دامن زده و سياست ما در عراق دشمنان دو كشور را آشفته كرده است.

توافق نمايندگان با وزير كشور
براي تعيين استاندار خراسان رضوي
ايسنا:نماينده مردم گناباد در مجلس گفت: نمايندگان استان خراسان رضوي در مجلس شوراي اسلامي با وزير كشور بر سر انتخاب استاندار خراسان رضوي به توافق رسيدند.
حجت الاسلام سيدمحمد مدني با اعلام اين خبر گفت: مجمع نمايندگان استان پيش از اين در پي اعلام سياست رايزني وزارت كشور با نمايندگان براي تعيين استانداران، نظرات خود را پس از چندين جلسه مشورت به صورت كتبي به وزير كشور اعلام كرده بود.وي خاطرنشان كرد: خوشبختانه وزير كشور نيز ضمن ارايه نظرات خود اعلام كرد با گزينه هاي پيشنهادي مجمع نمايندگان استان موافق است.وي در ادامه خاطرنشان كرد: در صورتي كه به هر دليلي مثل قبول نكردن خود فرد يا مسئوليت پذيرفتن در ديگر دستگاه ها از ميان سه كانديداي پيشنهادي مجمع نمايندگان كسي در اين مسئوليت قرار نگرفت، فرد جديد پيشنهادي وزير كشور به مجمع نمايندگان اعلام مي شود تا در جلسه فوق العاده  مورد بررسي قرار گيرد و با هماهنگي منصوب شود.پيش از اين از سوي مجمع نمايندگان استان، جهانبخش، رزمي و شم آبادي به وزير كشور به عنوان گزينه هاي استانداري خراسان رضوي معرفي شده بودند.

تأخير در تغيير اساسنامه  جبهه  پيروان خط امام و رهبري
ايسنا: با وجود اظهارات چندي قبل دبير كميته سياسي جبهه پيروان خط امام و رهبري درباره تغيير اساسنامه اين تشكل ظرف يكي دو هفته به دليل غيبت اعضاي اصلي اين تشكل بررسي اين موضوع بار ديگر به تعويق افتاد.در جلسه  روز پنج شنبه اين جبهه كه در غيبت دبيران كل احزاب عضو اين تشكل و چهره هاي برجسته آن برگزار شد، نمايندگان احزاب تنها فرصت پيدا كردند درباره مسائل داخلي صحبت كنند و هرگونه تصميم گيري درباره مسائل مهم و اساسي به هفته آينده موكول شد.

آخرين خبرها از تشكيل تلويزيون وابسته به كروبي
ايسنا: مسئول شبكه تلويزيوني حجت الاسلام والمسلمين مهدي كروبي از توليد و آماده شدن برخي از برنامه هاي مستند و قابل ذخيره كردن اين شبكه خبر داد.افخمي  ضمن اعلام اين خبر افزود: اين برنامه ها از نوعي است كه نياز ندارد در همان روزهاي پخش توليد شود، لذا ما از هم اكنون ساختن آنها را آغاز كرده ايم تا بعدا پخش شود. مسئول شبكه تلويزيوني مهدي كروبي همچنين درباره  رايزني با برخي شبكه هاي تلويزيوني براي پخش برنامه هاي شبكه تلويزيوني كروبي، اضافه كرد: رايزني هايمان در اين رابطه ادامه دارد. اين در حالي است كه با «هما تي وي» به نتيجه نرسيده ايم؛ چرا كه ساعات پخش برنامه براي ما اهميت داشت و به همين دليل نتوانستيم ساعاتمان را با اين تلويزيون هماهنگ كنيم، اما رايزني هايمان همچنان با شبكه هاي ديگر ادامه خواهدداشت.

تحليل سخنگوي مجاهدين انقلاب
از ابتكار هسته اي رئيس جمهور
ايسنا:محسن آرمين در ارتباط با پيشنهاد رئيس جمهور درباره پرونده  هسته اي با بيان اين كه نفس بيان ابتكار يا تلاش براي كنترل و كاهش بحران از طريق مذاكره و طرح پيشنهادات جديد صرف نظر از محتواي آن رويكردي مثبت است، گفت: حداقل اين است كه برخلاف شعارهاي گذشته اكنون شاهد هستيم تلاش هايي براي تداوم مذاكره و طرح پيشنهادات جديد صورت مي گيرد و اين تلاش ها با شعارهايي كه پيش از اين از سوي اين گروه درمورد مذاكرات داده مي شد متفاوت است.آرمين با اعتقاد به اين كه طرح جديد فاقد نوآوري و همان مطالبي است كه كم و بيش در گذشته مطرح شده است، گفت: البته بايد توجه داشت آنچه به عنوان پيشنهاد جديد خوانده مي شود كاملا مبهم است.پيشنهاد مشاركت شركتهاي دولتي و خصوصي كشورهاي خارجي در اين پرونده همانطور كه گفتم مبهم است و از سه بحث خارج نيست؛ اولا مي توان گفت منظور از اين طرح مشاركت اقتصادي اين شركتها در پرونده هسته اي است كه اين پيشنهاد معقول نيست، چون انرژي هسته اي يك پروژه اقتصادي نيست به خصوص اينكه ما به دنبال اين هستيم كه در اين ارتباط غني سازي انجام دهيم و نبايد به آن به عنوان يك پروژه  اقتصادي نگاه كرد.اين فعال سياسي افزود: برداشت دومي كه از اين طرح مي شود داشت، مشاركت علمي است؛ يعني اينكه كشورهاي ديگر بيايند و متخصصان اتمي خودشان را در اختيار ما بگذارند كه در اين پروژه مشاركت داشته باشند كه اين پيشنهاد از نظر كشورهاي اروپايي پيشنهاد معقولي نيست.چون آنها مخالف غني سازي هستند و ما چطور از آنها مي خواهيم كه بيايند و در اين ارتباط با ما مشاركت داشته باشند.البته از اين مشاركت معناي سومي نيز برداشت مي شود يعني اينكه ما به اين كشورها امتيازهاي اقتصادي بدهيم تا آنها با غني سازي موافقت كنند كه اين پيشنهاد تأسف آور است.عضو ارشد سازمان مجاهدين انقلاب اسلامي گفت: ما بايد پيشنهادي مطرح كنيم كه اروپايي ها اصل اين قضيه يعني غني سازي را بپذيرند.ما در اين زمينه نيازمند ابتكارات معقول تر و پيچيده تري هستيم و اين سطح از ابتكارات سياسي نمي تواند به حل اين مشكل و بحران كمك كند.

داخلي
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |